Sivu 52/97

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 20:49
Kirjoittaja Sape
Potilas: Saab 9-5 2.3t.

Saabissa alkanut hiljalleen tehot hiipumaan ja open sidistä katsottuna ilmamäärän pyyntinä olisi 1172 täyskaasu kiihdytyksessä, mutta ilmaa koneeseen menee vain 890 luokkaa. Kokeilin toisella ilmamassamittarilla (joka tosin voi sekin olla ehtoo puolella), mutta ilmamäärä pysyi täysin samana. Olisiko foorumin saabisteilla ehdotuksia mistä lähtisi seuraavaksi tutkimaan?

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 22:05
Kirjoittaja Hämis
Omassa markkaviisysissä MES:lla kuikin noita arvoja kun ei savut menneet läpi. Eroa oli pyynnin ja todellisen välillä. Ilmamassamittarin putsaus bräkleenillä pisti arvot kohilleen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 22:25
Kirjoittaja Polforea
Jos IMM:n kunnosta ei ole varmuutta, niin uutta kehiin. Ei ole marmorillakaan kallis ja tuo pata ei todellakaan tykkää laihalla käymisestä. Nää väsyy vanhuuttaan ja alkaa näyttämään liian pientä ilmamäärää. Tuota voi päätellä myös ilmamassan suhteesta ahtopaineeseen, mutta siinä pitää tuntea korrelaatio ja sitä en osaa lonkalta rykäistä.

Toinen potentiaalinen ongelma on se, että ilmaa ei mene koneeseen, kun sitä ei tule sieltä ulos. Eli jos pakoputki tukkeutuu syystä tai toisesta, ei pakokaasu pääse ulos eikä onnistu pyörittämään ahdinta, jolloin ei myöskään uutta ilmaa pääse sisään eikä ahdin pumppaa painetta.

Lisäksi kannattaa toki varmistaa, että ilmat pysyy sisällä. Eli ahtovuodot hakuun, etenkin pienemmät letkut haurastuvat vanheuttaan. Tämä ongelma tuskin näistä johtuu, koska silloin mitatun ilmamassan ei pitäisi ainakaan liian vähäiseksi jäädä, mutta yleisesti ottaen ei ole huono idea, ellei näitä ole jo läpikäyty.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 20:48
Kirjoittaja Sape
Kiitokset, täytyy suunnata IMM ostoksille.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Kesä 2016, 15:16
Kirjoittaja Sape
Polforea kirjoitti:Jos IMM:n kunnosta ei ole varmuutta, niin uutta kehiin. Ei ole marmorillakaan kallis.
Kerrankin yllättyi positiivisesti marmorilla asioidessa. Ajattelin että tuosta Saabin ilmamassamittarista joutuu köyhtymään vähintään 150€, mutta yllätykseksi hinta olikin vain 89.60€! Ei paljon kannata pelleillä tarvikemittarien kanssa, kun alkuperäisen saa samaan rahaan.

Joskus maailmassa kysellyt Alfojen varaosia marmorilta, niin silloin on aina yllättynyt toisin päin vaikka olisi kuin hyvin varustautunut :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Kesä 2016, 15:37
Kirjoittaja Keltsi
Sama juttu esim. sytkäkasetin suhteen :wink: Nykyisin tulee aika usein käytyä ensimmäisenä marmorilla, kun pitää Wallanderiin osia hakea :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Kesä 2016, 20:54
Kirjoittaja Polforea
Tuo T7 -moottorin IMM on siitä hauska, että uusi on marmorilla ollut jo kauan halvempi, kuin mitä purkamot yleensä pyytävät käytetyistä (ja potentiaalisesti väsyneistä).

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 09:47
Kirjoittaja Aquatica
Sape kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Jos IMM:n kunnosta ei ole varmuutta, niin uutta kehiin. Ei ole marmorillakaan kallis.
Kerrankin yllättyi positiivisesti marmorilla asioidessa. Ajattelin että tuosta Saabin ilmamassamittarista joutuu köyhtymään vähintään 150€, mutta yllätykseksi hinta olikin vain 89.60€! Ei paljon kannata pelleillä tarvikemittarien kanssa, kun alkuperäisen saa samaan rahaan.

Joskus maailmassa kysellyt Alfojen varaosia marmorilta, niin silloin on aina yllättynyt toisin päin vaikka olisi kuin hyvin varustautunut :D
Tarina kertoo, että nykyään marmori vihaa Fiat/Alfa-osien myyntiä. Ennen siitä kuulemma sai rahaa. Nyt ei. Hinnat on about puolittuneet, joiltakin osin nykyhinta on jossain 20% nurkilla edeltävän maahantuojan hintaan nähden... Osa toki pysynyt hyvinkin samana, esim. kokonainen vetoakseli JTD:hen oli jonkun 600eur :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 18:13
Kirjoittaja Carlo Coppa
Jos auton rekisteriotteessa on ainoana rengaskokona 205/50ZR 16 87Y niin voiko alle laittaa samankokoiset (huomattavasti yleisemmät) 55 -profiiliset (olettaen, että ne mahtuu sinne) vai seuraako siitä putkaa/linnaa/vankilaa ja vaihtokehotus kaupan päälle?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 18:43
Kirjoittaja Polforea
Voit, mikäli mahtuu pyörimään eikä mittariheitto muutu negatiiviseksi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 18:54
Kirjoittaja Carlo Coppa
^Kiitos tiedosta! Mittariheitto on negatiivinen jo entuudestaan :silly: .

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 03:08
Kirjoittaja jalittam
Heitetääs tänne kyssäri.
Millä liimata pellinpala konepeltiin?
Eli tuo fiuden konepeiton huopa kaipais lisäkiinnikkeitä ku pussittaa ja hieroo mm. venakopan kantta. Eli ideana taitella/prässätä sopivan korkuinen U-pala pellistä, mis orkkis huopakiinnikkeen levynen läpi. Se pellinpala liimalla kiinni ns suoraan peltiin. Paloja tulis 4kpl, liimapinta liki rajaton, toki riippuu mimmosen teen.
Orkkis huovan uudelleenjäykistäminen lienee hankalampi rojekti?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 03:19
Kirjoittaja jalittam
Tämmöttis. Vai saako tosta selvää.
Kuvas näkyy huovan keskikiinnikkeet. Kummallaki puolel roikkuu ikävähkösti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 04:34
Kirjoittaja jalittam
Ja pylly.
Fiiatissa lisää sähkömurheita. Lämppärin puhallin toimii vain nelos eli täydellä nopeudella. Manuaali ilmastointi - mikä viel tyhjänä. Lisäks temppuilee ajonesto - kopauttamalla rattiputkeen saa toimimaan. Nää lienee kontaktihäröjä.
Vanha vika se nopeusmittarin viisarin jumiutuminen aika-ajoin. Mistähän johtunee?
Se jännin "vika" on peilien säätö; toimii peilikuvana eli vas on oik ja ylös on alas. Tatti ei se herkin toiminnaltaan myös - ollu kokoajan sellanen. Aikoinas sähköt purkasin/kasasin (koetaulu purku sun muut), eikä käsittääkseni liittimiä saa väärin tökättyä. En muista, olisko ollu mahdollista (lie kuitenki) laittaa peilien ohjausjohdot ristiin vas vs oik, ovikaapeloinnit oli irtipois autosta, kute liki kaik muukki sähöt. Ikkunat toimii oikeista napeista kylläkin...

Alkaappa ettimään (muistelemaan mist löytyy) puhaltimen etuvastus. Antenni ajonestolle o liki muistissa. Mittaristokin pitänee käyttää irti nopeusmittarin osalta.

Viel viimevuoteen asti ainoa sähkövika oli tuo nopeusmittarin jämähtäminen.
Ny alan ymmärtää essonbaarin puheita italo/ranskis sähköistä...
Joha nuita kertynykkin kaikki kaks yhteen kulkineeseen talven aikana...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 05:06
Kirjoittaja jalittam
Ja millä helkkarilla tuon alu venakopan pinnoittais/suojais lasikuulan jälkeen? Orkkis pulttien ruosteekki olis kiva saada pois.
Pitäs pestäkki tuo saha myös konehuoneestaki. Ulkopinta harmittaa ku o paska maalaus.
En viitti ympätä tätä tonne rojektiketjuun...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 10:55
Kirjoittaja Isola
jalittam kirjoitti:Heitetääs tänne kyssäri.
Millä liimata pellinpala konepeltiin?
Koriliimalla. Sitä tuollaisiin paikkoihin käytetään autotehtaissakin. Pitää kuin tauti ja löytyy vaikka Motonetistä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 19:58
Kirjoittaja sämpy
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001202639.html

Juha Forss luuli lisätakuun pelastavan ongelmatilanteessa.

Helsinkiläinen Juha Forss osti maaliskuussa käytetyn Volkswagen Passat CC:n. Vuosimallia 2010 oleva VW oli varustettu jopa pahamaineiseksi luonnehditulla 1.8-litraisella TSI-moottorilla. Näiden moottorien männänrenkaiden suunnitteluvirheet johtavat korkeaan öljynkulutukseen ja pahimmillaan moottorin vähittäiseen hajoamiseen.

Vikoja silmällä pitäen Juha hankki vajaan 20 000 euron autoa ostaessa myyjäliikkeen suositteleman vuoden mittaisen lisätakuun, josta hän maksoi 590 euroa.

– Paperin mukaan takuun pitäisi kattaa kaikki mahdolliset viat, ja listalla eriteltiin huolellisesti kaikki takuunalaiset kohteet: myös moottori ja vaihteisto, Juha sanoo.

Ensimmäisen 500 kilometrin ajon jälkeen Juhan auto pyysi lisää öljyä, jota mies onkin saanut lisäillä sen jälkeen taajaan.

– Autolla on nyt ajettu 2 950 kilometriä hankinnan jälkeen. Olen lisännyt siihen itse viisi litraa moottoriöljyä, minkä lisäksi auto on käynyt kerran öljynvaihtohuollossa, Juha sanoo.

Hän reklamoi myyjäliikkeelle, josta auton myynyt henkilö sanoi, ettei Juha nyt ainakaan maksumieheksi joudu. Sen jälkeen alkoi selittely.

– Ensin autoliikkeen jälkimarkkinointipäällikkö sanoi ettei öljynkulutus kuulu takuun piiriin. Lopulta minulle kerrottiin, että koska Volkswagen on myöntänyt ongelman olemassaolon eikä korjaa sitä omalla kustannuksellaan, ei takuu myöskään kata vikaa, Juha manaa.

Juhan VW:llä on nyt jaettu 104 000 kilometriä. Koneremontin kustannuksiksi on arvioitu myyjäliikkeen puolesta 4 000 euroa, josta Juhan maksettavaksi tulisi 1 350 euroa. Lopusta vastaa myyjäliike, mutta virhevastuulain puitteissa, ei lisätakuun turvin.

IS:n haastatteleman korjaamoyrittäjän mukaan näin paljon öljyä kuluttavan VW:n TSI-moottorin lohko pitää vaihtaa, jolloin kustannukset ovat vielä enemmän, vähintään 6 000 euroa.

– Sen verran voisin antaa vinkkejä näitä maksullisia lisätakuita harkitseville, että kysykää seisooko myyjä sanojensa takana. Ja siltikin kehottaisin miettimään kaksi kertaa, Juha sanoo.

”Kolmannes kuluista asiallinen”
Kuluttajaoikeusneuvoja Tarja Lahtonen sanoo, että yleisen käytännön mukaan asiakkaan maksettavaksi tuleva kolmannes korjauskuluista on asiallinen.

Täysturvavakuutukseen kuluttajaneuvontakaan ei ota kantaa, vaan Lahtonen toteaa, että vakuutuksen puolesta maksuosuutta voisi yrittää saada pienemmäksi. Toinen vaihtoehto on valittaa kuluttajariitalautakuntaan.

Autokauppa: Meiltä on annettu väärää tietoa
Auton Forssille myyneen Autolle.com:in toimitusjohtaja Niklas Nukari sanoo, että liikkeen TakuuTurva -tuotteen tarkoissa sopimusehdoissa sanotaan, ettei takuu korvaa tyyppivikoja jotka autotehdas on myöntänyt.

–Tässä kohdassa onkin virhe tapahtunut meidän osalta, mikäli meiltä olisi aluksi luvattu korjata. Meiltä on annettu väärää tietoa, koska sopimusehtojen mukaisesti ja myöskin aiempien tapauksiin pohjautuen tieto olisi pitänyt antaa heti, ettei kuulu autoturvan piiriin, Nukari sanoo.

–Jos vika on ilmennyt näin pian kaupan jälkeen, onkin hyvin todennäköistä, että se olisi ollut autossa (jo auton tullessa liikkeeseen). Toki jossain vaiheessa kulutus voimistuu voimakkaasti. Auton tarkistuksen meillä suorittaa ulkopuolinen ammattilainen A-Katsastus. Teemme myös kyselyn aina auton edelliselle omistajalle auton kunnosta. Auto on saanut hyvän kuntoluokituksen. Toki jälkikäteen entinen omistaja sanoi, että on kuluttanut hiukan öljyä, Nukari sanoo.

Autolle.comin TakuuTurvan ehtoihin on Nukarin mukaan tämän tapauksen jälkeen lisätty kohta, jossa kerrotaan, ettei TakuuTurva korvaa VAG -konsernin vuosimallien 2009–2011 bensiinikäyttöisten autojen öljynsyöntiä tai öljynsyönnistä johtuvia vaurioita.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 21:33
Kirjoittaja -HH-
jalittam kirjoitti:Ja millä helkkarilla tuon alu venakopan pinnoittais/suojais lasikuulan jälkeen? Orkkis pulttien ruosteekki olis kiva saada pois.
Pitäs pestäkki tuo saha myös konehuoneestaki. Ulkopinta harmittaa ku o paska maalaus.
En viitti ympätä tätä tonne rojektiketjuun...
Toimeisko Sinol myös lasikuulapuhalletussa pinnassa? Kiilloitetussa se toimii. Tai sitten maalia pintaan. Jollei ruuveja halua vaihtaa niin uudelleen sinkitys/keltapassivointi. Tai sitten puhallus ja maalaus.

Tosiaan mikä tahansa liima-tiivistemassa käy, Sian 221:nen on se perinteinen jokapaikan kiinnitysmassa. Saa Motonetistakin, ihan edukkaasti.

Ei se peilin katkaisija ole asennettu nyt 180ast väärin päin?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 22:55
Kirjoittaja jalittam
En mielelläni maalais. Alkuperäisen kaltaisena jostain perverssistä syystä haluaisin pitää. Sinoli ensiapuna vois toimia, mut pidempiaikaisempi/pesunkestävä olis jees. Maalikaupasta kysyin lakkaa, mut mukamas ei oo alumiinille.

Peilien tattihässäkkää ei voi asentaa väärinperin ja liittimetkin muistaakseni erilaiset tatin päässä. Ennen purkua peilit eivät liikkuneet. Olisko tatilta lähteneet kaapelit menneet kuiteski väärille puolille autoa. No toi ei käyttöä haittaa, pitää yrittää selvittää viel. Eihä se ole ku koetaulun purku/kasaus jos kaapeloinnin sväppää.

Nopeusmittarin jumi voi aiheuttaa turhia sakkoja...

Ilmastoinnin päällelaitto ohjaa lämppärin puhaltimen pakotetusti ykkösnopeudelle, jos se on nollassa. Toki nopeutta voi suurentaa, mut vähintään ykkösellä pyörii. Tai siis nythän tohisee vain täysillä...

Jatketaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 23:12
Kirjoittaja -HH-
Lakattu muuttaa puhallettua pintaa usein eri sävyiseksi, kannattaa siis kokeilla vaikka johonkin muuhun irto-osaan ennen ettei tarvii koppaa puhaltaa uusiksi. Ja kyllä ihan tavan lakka toimii alumiininkin päällä. Sinol-käsittely pitää vaan uusia riittävän usein, 2v on liian pitkä väli jos autolla ajaa ympäri vuoden...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 00:20
Kirjoittaja jalittam
Sinolilla siis. Voiha sitä sutata tiuhempaanki.

Ekaks toi pussitus pois ennen puhallusta, ku hinkkaa venakoppaa. Jännästi tulee hapettumapilkkuja (näyttää homeelta) jotka poispyyhinnän jälkeen jättää tummemmat läikät.

Lasia en näyttäny edellisessä putsissa (ei ollu vaik muka piti olla, kaskummaa), vaan hiekalla putsasin rivohkon pinnan. Sen jälkeen narulaikalla mattaharmaus pois jollain myllytysaineella. Tossaha on valumuotin huokospinta. Tekstit on sliipattu tehtaalla työstämällä.

Sinkkipultteihin vois ensalkuun suhauttaa kilikalisinkit väriä antamaan. Pinnoittajaa etsiessä, ku toho varsinaiseen rojektiin tarttis sitten joskus osia pinnoittaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 21:49
Kirjoittaja sämpy

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 22:06
Kirjoittaja VMTD
Jo on aikoihin eletty kun W124 koppasen bensamersun laturikin sippaa 212 tkm matkalla, en ois uskonnu.
Kyseessä oli E220 -94 ja Saksalaisten auto, jotka olivat Suomessa lomailemassa. Senverran tuttu, että menin auttamaan kun jäi tuohon vajaan kolmen kilometrin päähän. Omistaja oli kyllä Saksan autoliiton kautta saanut hinauksen tilattua ja hinuri tuli Mäntsälästä. Kerrottiin oireista niin kuski kysyi ajomäärää ja epäili laturin olevan rikki ja jännitteen mittaus näytti näin olevan. Vähän kyllä ihmettelin, mutta tällä samaisella kaverilla on korjaamo Mäntsälässä ja sanoi uusista menevän laturin jo pahimmissa tapauksissa alta 100 tkm.

Päädyttiin siihen, että ajetaan auto lavalle ja viedään Oitin keskustaan korjaamon pihaan, jossa pähkäillään lisää. Mersun omistajan serkku tuli Hämeenlinnasta ja katsottiin saadaanko laturi Lauantai-iltapäivällä jostain ja löytyihän Hyvinkään Motonetista sellainen. Irroitin sitten laturin, joka onneksi on varsin helppo tehtävä ja he lähtivät hakemaan peruskorjattua laturin, minä nappasin akun ja menin tallille siksi aikaa lataamaan akkua. Reilun parin tunnin päästä uusi laturi olikin paikoillaan.

Toinen vika oli bensan haju ja vuoto näytti olevan pumpun ja suodattimen alueelta auton alla. Ajettiin auto sitten tallille, jossa päästiin tutkailemaan paremmin vuotoa, pumpun toinen liitos oli hieman löysällä ja vaihdoin siihen uuden klemmarin, joka auttoi vaivaan. Menihän siinä Lauantai-iltapäivä mukavasti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Elo 2016, 12:08
Kirjoittaja jkk
Ei paljoo tarvii tähän ooppeliin öljyjä näköjään vaihdella kun parin kolmen kuukauden välein saa lähes kolmisen litraa lisäitä uutta öljyä. Kulkee öljynkulutuksesta huolimatta niin hyvin kun ton aikanen nuhapumppu voi kulkea eikä savuta tms normista poikkeavaa :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Elo 2016, 20:40
Kirjoittaja Albertolli
Foordin savutukselle taisi löytyä syy (tukkoisen EGR:n lisäksi siis): Ahtoputkessa useamman sentin mittainen halkeama :roll:
No, uutta silkkariversiota ebaystä postikuluineen ~14£.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Elo 2016, 22:13
Kirjoittaja Alfissimo
Hyvin siis oltiin jäljillä, kun putkien reitti seurattiin. Missäs jemmassa se oli, kun ei silmään osunut? Sieltähän saattaa heppa tai kaksi tulla ehjällä putkella matkaan mukaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Elo 2016, 01:42
Kirjoittaja Moritz
sämpy kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001202639.html

Juha Forss luuli lisätakuun pelastavan ongelmatilanteessa.

Helsinkiläinen Juha Forss osti maaliskuussa käytetyn Volkswagen Passat CC:n. Vuosimallia 2010 oleva VW oli varustettu jopa pahamaineiseksi luonnehditulla 1.8-litraisella TSI-moottorilla.
Hah! Hyvinkin tuttua... työpaikalla kolmeen uudehkoon Audiin on tehty koneremontti juurikin helvetinmoisen öljynkulutuksen takia. Tosin uusin niistä meni tehdastakuun piiriin. Muiden noin 4000 euron remontit menivätkin sitten omasta pussista. Toinen jäi eläkkeelle niin en tiedä ajaako samalla romulla vielä, mutta toinen ainakin vittuuntui käyttökuluihin ja osti Nissanin :mrgreen: Nyt on ainakin tyytyväinen kustannuksiin :mrgreen:

Vielä sellaista, että aikanaan kun töihin menin niin omistin Audi A4 2.0 TFSI Quattron. Kiva autohan se oli, mutta öljyä vei noin kolme litraa longlife-huoltovälin aikana. Vaihdoin 5w-40 Magnatecin litkut sisään, mutta paskat silti se vei öljyä samalla lailla.
Siitä kumma, että silloin kukaan ei vittuillut yhtään... mutta heti kun ajelee jälleen oikealla autolla niin on joku läski vinkumassa :mrgreen:
Eikä muuten edelleenkään kukaan vittuile niille Audikuskeille... ne on kuitenkin hyviä. Alfat ei :-D

Ps. Yks Tojotakuski muuten ei hauku Alfaa (enää)... johtunee siitä kun annoin sille viime kesänä virtaa kun sillä oli akku hyytynyt. Kas kummaa kun olikin Alfan konttiin "unohtunu" apukaapelit matkaan :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Elo 2016, 02:29
Kirjoittaja Albertolli
Alfissimo kirjoitti:Hyvin siis oltiin jäljillä, kun putkien reitti seurattiin. Missäs jemmassa se oli, kun ei silmään osunut? Sieltähän saattaa heppa tai kaksi tulla ehjällä putkella matkaan mukaan.
Se 90-asteen putki koneen vasemmalla puolella. Alapuolelta halki, eli näppituntumalla löytyi. Tosin ilmaantuneen vikakoodin googlaus helpotti, sillä jollekin oli käynyt ihan samalla tavalla ennenkin ja tuota letkua ehdotetttiin ensimmäiseksi syylliseksi. Merkkifoorumit on hieno asia 8)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Elo 2016, 23:22
Kirjoittaja Tuomas K
jkk kirjoitti:Ei paljoo tarvii tähän ooppeliin öljyjä näköjään vaihdella kun parin kolmen kuukauden välein saa lähes kolmisen litraa lisäitä uutta öljyä. Kulkee öljynkulutuksesta huolimatta niin hyvin kun ton aikanen nuhapumppu voi kulkea eikä savuta tms normista poikkeavaa :mrgreen:
Kuvan taka-alalla olevien vihjeiden perusteella veikkaisin öljynsyönnin syyksi irronneita venttiilinvarrenkumeja. Samanlaiseen moottoriin olis ehkä tarkoitus vaihtaa moiset kumit lähitulevaisuudessa, sikäli kun kulkine ei päädy romuttamolle ohjausvaihderemontin takia (valmistusviallinen vaihto-osa). Tuli jo hommattua työkalutkin homman suorittamiseen kantta irrottamatta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2016, 01:09
Kirjoittaja Sautio
Ei kenelläkään sattuisi olemaan E-periä ja tietoa siitä onko siellä kerrottuna -98 Ducaton, 2.8i.d.T.D (90kW) jakopään vaihdosta? Hajosi läppäristä ilmeisesti emolevy just sopivasti, eikä työläppäriin saa asennettua mitään softia :(
Pitäisi vaihtaa huomenna jakopää kyseiseen rotiskoon, mutta tuossa kun on jakajapumppu, niin homma saisi mennä kait suht oikein.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2016, 11:23
Kirjoittaja VMTD
Eper näkyy netissä ja pääset siihen CARFin sivujen linkin kautta jos ei muuten.

Kun ykkönen yläkuolokohdassa, nokka-akselin hammaspyörän ja venttiilikoneiston kannen merkit kohdakkain. Ruiskutuspumpun lukitustappi hammaspyörään, reikä alaspäin, sitten ajoitustappi vauhtipyörään 8mm. Kampiakselin hihnapyörän irroituksen jälkeen kampiakselin hammaspyörän ajoitusmerkki pitäisi olla klo 6 asennossa. Kiristin työnnetään löysemmälle ja lukitaan sellaisella avonaisella kauluksella, jonka voi työntää sivusta paikoilleen, mutteri tms.

Uudella hihnalla kiristimen ja nokkapyörän väliseltä osuudelta painettaessa n.10 kg:n kuormalla hihnan pitäisi taipua 7-8 mm.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2016, 11:53
Kirjoittaja Sautio
Kiitokset! Eper taisi ollakin varaosamanuaali eikä korjausmanuaali. Kiristimessäkö ei olekaan samantapaista epäkeskorullaa kuin Alfassa?
No eiköhän noilla ohjeilla jo pääse jakopäätä irrottelemaan :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2016, 10:38
Kirjoittaja VMTD
Ei näyttäisi olevan, kiristimen molemmat lukitusmutterit löysätään ja sitten siirrät hihnasta poispäin. Moniurahihnan pyörässä myös merkki ja asento klo 3

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Syys 2016, 13:52
Kirjoittaja Sautio
Kiitokset edelleen. Gatesin ohjeessa käsketään käyttämään tonnin maksavaa ääneen perustuvaa mittaria: http://ww2.gates.com/europe/file_displa ... 2_52_8.pdf

Mutta jos tuolla 10kg/ 7-8mm -säädöllä saa kireyden tarpeeksi kohdalleen niin ehkä se riittää. Eli tuollainen löytyy, http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Mat ... 000028471/ sillä vetää jakohihnaa 10kg:n voimalla ja mittaa että hihna painuu vedettäessä sen 7-8mm alkutilanteesta ja siinä se?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2016, 00:55
Kirjoittaja Sautio
Tosiaan tuossa Ducatossa näytti olevan pelkästään jousikuormitteinen "kiristintappi" joka työntää kiristinrullan rautaa. Ei mitään säätöjä ole siis mahdollista tehdä. Harmi kun ostamassani Gatesin jakopääsarjassa ei tullut mukana uutta kiristintappia, täytyy koettaa huomenna hankkia sellainen (ja tuskin sellaista löytyy kummaltakaan kotimaiselta tukkurilta). Masentavaa tämä varaosien saatavuus Suomi vs. Viro, ihan sama kuin rakennustarvikkeiden kanssa (etenkin LVI-kamppeet).
Oli täysin uudenveroinen noin 120tkm/ 7-8 vuotias jakohihna, tekstit tallessa, nystyrät olivat melkein tasan yhtä kantikkaat kuin uudessa hihnassa, eikä taittamallakaan saanut minkäänlaisia murtumia esiin hihnan sisäpuolelta tms. Vanha hihna on Contitech, tekisi mieli asentaa se takaisin paikalleen ja palauttaa ostamani uusi hihna + rullat, turhan vuoksi noita kait useimmiten vaihdellaan, ainakin tuollaisissa vanhanaikaisissa diesel-maamoottoreissa joilla ajellaan pienillä kierroksilla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2016, 13:08
Kirjoittaja lerppu
Toyota luopui analogisista mittareista. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2016, 13:48
Kirjoittaja Rasvis
Priceless! :-D

Lähes toivon että Pallosalaman telkkarista tervehtii jonain aamuna sininen kuolonruutu. Koska persoonallisuus.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2016, 18:28
Kirjoittaja unknown
Eihän tuo mikään VAG ole, olisiko ohjelmistopäivitys, mittarin ruuvaaminen tai vaihdettu jokin oma näyttö? Kun on tuo mittaristo kehys irti...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2016, 18:29
Kirjoittaja Polforea
Voin ikävänä ihmisenä todeta, että tuo näyttää huomattavasti enemmän SystemV:n init -ruudulta kuin miltään kuolonruudulta. Eli suomeksi sanottuna näyttää siltä, että joku Linux -järjestelmä on latautumassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2016, 15:02
Kirjoittaja lerppu
Bemaristeilla yksi huoli enemmän. Nenäkkäät koirat - pakkoko se selfiekin siitä vielä on ottaa? :(

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2016, 20:23
Kirjoittaja doublesix
^The best selfie ever! :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2016, 20:35
Kirjoittaja Manu
lerppu kirjoitti:Bemaristeilla yksi huoli enemmän. Nenäkkäät koirat - pakkoko se selfiekin siitä vielä on ottaa? :(
Siinä koiran mietteet bemarista, hän on tyytymätön ettei Giulia ole pihassa :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2016, 20:39
Kirjoittaja alfa 156 v6
Manu kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Bemaristeilla yksi huoli enemmän. Nenäkkäät koirat - pakkoko se selfiekin siitä vielä on ottaa? :(
Siinä koiran mietteet bemarista, hän on tyytymätön ettei Giulia ole pihassa :roll:
selkeästi mielipide noista penkeistä :splat:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2016, 17:24
Kirjoittaja Sape
Jälleen potilaana Saab 9-5 2.3t. Mikähän suappia nyt alkoi keljuttamaan, kun moottorin lämpömittari ei nouse ollenkaan ja kierrokset jää tyhjäkäynnillä 1500-1800rpm ja muutenkin kierrokset palautuu hitaasti kaasun löysäämisen jälkeen? Onkohan kaksi kertaa tehnyt tämän vuoden aikana, mutta tänään tuntui jäävän tuo vika päälle. Vikakoodit P1141 (ilmeisesti lambda? Ilmestynyt softauksen jälkeen) ja P0507 (Idle control system RPM high). Ei kai rikkinäinen lambda pitäisi millään vaikuttaa lämpömittarin toimintaan... Jotenkin nuo kaksi vikaa on yhteydessä toisiinsa, kun sen pari kertaa on temppuillut samanlailla. Olisiko saabisteilla ehdotuksia?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2016, 15:36
Kirjoittaja Keltsi
Meillä metsästettiin kierrosten hidasta laskemista kauan (useampi vuosi) ja vähän joka puolelta löytyi erinäisiä ilmavuotoja (mm. jarrutehostin, huohotin järjestelmän rikkoutuneita venttiilejä, pieniä alipaineletkuja, yms.) Nyt kuulemma toimii paremmin, en ole itse vielä käynyt koeajolla... Noilla ei kyllä ollut mitään tekemistä lämpömittarin kanssa :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2016, 17:59
Kirjoittaja AriFerra
Olis kytkin/vaihteisto asiaa.

Jäi käteen työmatka-autoksi Stilo 120 JTD, vm. 2006. Vaihteet ovat melkoisen jäykät, varsinkin ykkönen ja pakki. Kunnossa olevaa laadukasta litkua on laatikossa täysi määrä.

Käytin autoa pajalla muun asian vuoksi. Asentaja meinasi, että kytkin on huonossa hapessa.

Ei se mielestäni ihan alhaalta "ota". Sellasen 1/3-osaa saa poljnta nostaa, ennenkuin ottaa. Ei rutise eikä luista.

Pystyykö tuota millään poppakonstilla toeteamaan, johtuuko jäykkyys nimenomaan kytkimestä? Vai laatikosta? Tai jospa se on vaan yksilöllinen ominaisuus...

Ei viitsisi suht kalliiseen kytkinremppaan ryhtyä, jos vika ei siinä olekaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2016, 21:27
Kirjoittaja VMTD
Jos jäykkyys johtuu vaihteensiirtovaijereista.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2016, 22:18
Kirjoittaja hjpp
Jos laatikko on samaa sorttia kuin Alfassa, niin sivusuunnassa keppi alkaa liikkua huonosti, kun laatikon päällä oleva nailonholkki alkaa puristaa liikaa akselia, joka siitä menee läpi. Korjaukseksi riittää hapettumien hionta pois reiästä.
Vaihteensiirrossa oli säätömahdollisuuskin, mutten muista siitä juurikaan. Ohje on Elearnissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2016, 23:03
Kirjoittaja TeroV.
hjpp kirjoitti:Jos laatikko on samaa sorttia kuin Alfassa, niin sivusuunnassa keppi alkaa liikkua huonosti, kun laatikon päällä oleva nailonholkki alkaa puristaa liikaa akselia, joka siitä menee läpi.
Veikkaan myös tätä kohtaa syylliseksi, jos JTD:n vaihteensiirtomekanismi on samanlainen kuin 1.8 Stilossa, jollainen itselläni vielä keväällä oli. Vaihteistoa oli hankala käyttää, kun nuo holkit kiristivät akselia liikaa. Hapettuma holkin ulkopuolella on syyllinen kiristymiseen, muovi on sen sorttista, ettei se turpoa. Kireässä ne holkit saattavat olla ja koska ainevahvuus on olematon, kannattaa ehkä hankkia uudet holkit varalle, koska ne saa helposti irrottaessa rikki. Samanlaisia puslia on 156:ssa ja 147:ssakin. Itse tilasin holkit aikanaan Ebaystä, näyttää niitä siellä vieläkin olevan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Syys 2016, 12:27
Kirjoittaja Sautio
Onko tietoa millä pk-seudun pajoilla on tuo Gatesin STT-1 -jakohihnan kireysmittari? https://www.youtube.com/watch?v=YeUajFBikHA ? Voisi varmuuden vuoksi tarkistuttaa Ducaton jakohihnan kireyden kun ei siitä kg-mittauksesta oikein selkoa saanut, tai epätarkka mittaustulos kuitenkin.