Sivu 53/53

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 13:01
Kirjoittaja palkus
^niin että jossain on oikein automaatiikkakin. Kuinka perusvarustelua saa esim i40, koska se veteli jo ihan pimiällä ja sitten jäi mieleen ceed. Koko matkalla ei yhtään muun merkkistä, kuin tojotalla tai korealaisella ilman takavaloja tai päivävaloilla ajelijaa jääny mieleen edes muijalle, joka hävisi vedon.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 13:15
Kirjoittaja Raimo Miettinen
palkus kirjoitti:Hemmetti, vedet silmissä saa näitä täällä lukea. Adaptiivistä vakkaria yms. ja valot sanoo piip. Ei perkele mitä vehkeitä :lol: :lol: :lol:
Jep, mä käännän mun bosch-sähköisessä saksalaisessa aina pari kertaa vuodessa 0-asennosta automaattivaloille, kun huollossa tuppaavat sammuttamaan ne. Muuten pärjään lähes koko ajan ilman kääntelyä (pl. valoisaan aikaan sumussa ja lumituiskussa).

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 13:36
Kirjoittaja Jiitee
Kommenttina tuohon valokeskusteluun -auto vai manu.

Miettikää Toyotan ja Kian peruskäyttäjäprofiilia, Suomen
autoverotusta ja autoilun kustannuksia niin
autovalinnassa ko. ryhmällä ei paljon paina valojen
automatiikka. Perustekniikan luotettavuus, pienet ylläpitokulut,
osaava huolto ja muu jälkimarkkinointi sekä hyvä jälleenmyyntiarvo
painavat.

Itse en ole löytänyt noita em. samassa
paketissa yhdessä ajamisen intohimon kanssa,
joten meillä säilyy jatkossakin järki ja tunne kahdessa
autossa erikseen.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 13:40
Kirjoittaja Polforea
Historian saatossa, kun ihminen keksi että yöllä voisi olla pimeätä ja ajasti auringon sammumaan, huomattiin ettei yöllä näekkään enää ajaa autoa. Tähän tarkoitukseen sitten kehitettiin valot, jotka ensin Havin toteuttaminen tuikkuina oli yksitellen sytytettävä, sammutettava ja uusittava.

Vuodet vierivät eteenpäin ja keksittiin sähkö, jonka avulla saatiin langat hehkumaan niin, että valot paloivat jatkuvasti. Muutaman peräänajon jälkeen keksittiin, että olisipa kiva jos autossa olisi takanakin joku tuikku ja laitettiin sinnekin valot. Ongelmaksi tuli, että auton keula ja perä näyttivät pimeässä samalta, eikä moottoritielle tiennyt että saavuttaako toista vai tuleeko se kahtasataa vastaan, joten rankan aivoriihen jälkeen keksittiin värjätä takavalot punaisiksi ja nykymuotoinen autovalaistus sai alkunsa.

Jälleen vuodet vierivät ja autolla piti päästä kauemmas kuin jatkojohdon ylettämän päähän myös pimeällä, joten kehitettiin akku. Äkkiä kuitenkin huomattiin, että jatkuvasti palavat valot syövät akun aika nopeasti tyhjäksi. Jälleen järjestettiin suuri aivoriihi ja keksittiin valokatkaisija.

Valokatkaisija pelastikin monta autoilijaa akun tyhjentymiseltä, mutta pian kohdattiin jälleen uusi ongelma, kun ihmiset unohtivat valot päälle ja jälleen akut tyhjenivät. Tähän ei keksitty millään ratkaisua, kunnes maailma jaettiin kahtia. Yhteen saliin työnnettiin ruotsalaiset ja italiailaiset insinöörit, toiseen saksalaiset ja japanilaiset. Salissa yksi saatiin hieno innovaatio siitä, miten valot voi sammua automaattisesti kun auton sammuttaa, mutta todellinen maailmaa mullistava keksintö tuli salista 2, jossa pohdittiin ratkaisu, jossa auto alkaa pitää infernaalista meteliä, mikäli valoja ei sammuta muistuttaen näin kuljettajaa omasta tyhmyydestään.

Aika kului eteenpäin ja keksittiin pysäköintivalot, jotka voi jättää palamaan kun auton jättää hetkeksi pihatien varteen postilaatikkoon kurkatessa. Näiden piti palaa myös auton sammuksissa ollessa, jotta manuaalinen start-stop -järjestelmä ei pimentäisi autoa vaaralliseksi, näkymättömäksi möykyksi. Valokatkaisijaan lisättiin kolmas asento, nyt siinä oli jo 0, parkit ja ajovalot.

70-luvulle päästessä oli kuitenkin Ruotsin eteläreunalla kolmen kuutioeekkerin kokoinen kasa palaneita polttimoita ja virkamiehet miettivät, että tälle pitäisi tehdä jotain. Päästettiin jälleen insinöörit irti ja keksittiin huomiovalot, joita saattoi hyödyntää ajoneuvon havaittavuuden parantamiseen silloin, kun varsinaisia ajovaloja ei vielä pimeyden puolesta tarvinnut ja säästää näin ajovalopolttimoita. Ruotsalaiset kytkivät huomiovalot niin, että ne paloivat valokatkaisijan 0-asennossa ajoneuvon käydessä, joten valokatkaisijaa ei tarvinnut keksiä vielä kolmatta kertaa.

Aikain saatossa kakkossalissa päädyttiin kuitenkin kinastelemaan siitä, kumman valtion insinöörityö on maailman parasta - japanilaisten, jotka pyrkivät äärimmäiseen tarkkuuteen ja varmaan toimivuuteen hyödyntäen perinteitä vai saksalaisten, jotka 107% virheettömästi kehittävät uusia ratkaisuja ongelmiin, joita ei vielä ole keksitty. Proaktiivis-innovatiiviset saksalaiset lähtivät ovet paukkuen salista 2 perustamaan salin 3 ja kohtasivat käytävällä ruotsalaisen Svanten, joka kertoi huomiovaloista. Näin saksalaiset keksivät huomiovalot uudelleen nimelle päiväajovalo jo n. 30 vuotta ruotsalaisten jälkeen.

Muutaman vuoden päästä heräsi kuitenkin ajatus, että voisiko näitä hallita automaattisesti ulkoilman valoisuuden perusteella. Koska kuitenkaan edes saksalaiset eivät keksineet 107% varmuudella oikein toimivaa automatiikkaa, päädyttiin siihen ettei pakotettua ajovaloasentoa voida korvata automatiikalla ja ruvettiin miettimään valokatkaisijan muutoksia. Käytiin läpi olemassaolevat asennot todeten, että parkit pitää kyllä pystyä jättämään päälle sammutettuun autoon, mutta akun keston pidentämiseksi lisättiin vilkkuviiksellä hallittavat toispuoleiset parkit. Siitä kuitenkaan ei ollut apua automatiikalle, joten mietitiin sitä nolla-asentoa. Tultiin siihen tulokseen, että pihasiirroissa, huollon yhteydessä yms pitää pystyä kuitenkin pakottamaan kallit ajovalopolttimot pois päältä, joten sitäkään ei voi korvata automatiikalla. Lopputuloksena päädyttiin lisäämään valokatkaisijaan neljäs asento: Automagic. Nyt siis oli valokatkaisijassa kaikki mitä tarvii: 0, parkit, automagia ja pakotetut ajovalot.

Sitten tapahtui pelätty ihme: huomattiin, että päivällä autojen takapäät näkyvät ihan hyvin, joten päiväajovaloilla ajaessa ei tarvitse polttaa takavaloja.

Kaiken tämän innovativismin saattelamana ollaan siis tilanteessa, jossa autoissa on 3 tai 4 asentoa valokatkaisijassa, kun osa niistä osaa ohjata valoja automaattisesti ja osa ei. Kaikissa autoissa kuitenkin on vielä olemassa - ihan syystä - ne pakotetut päällä- ja pois päältä -asennot ajovaloille, joten tarpeeksi nolla-asentoon juurtunut kuski onnistuu kääntämään takavalot pois autosta kuin autosta. Kun lisäksi monet LED-päiväajovalot hohtavat kirkkaampina kuin vuoden '72 Corollan hiipuneet hehkut, saattaa joku jopa kuvitella niitä ajovaloiksi, vaikka valokuviottomina paikannusvaloina ovatkin ko. touhuun umpisurkeat.

Ylläoleva teksti sisältää osin faktaa ja osin fiktiota, mutta lopputulema on totta. Osassa autoista on valoautomagia, osassa ei, mutta tiettävästi kaikista sen voi ohittaa ja kuljettajan pitäisi tarvittaessa olla valmis niin tekemään (esim. kirkkaana talvipäivänä, kun lumi pöllyää niin että takavalot ovat kivat).

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 13:44
Kirjoittaja lerppu
PNV:n kanssa valot aina päällä. Osaishan se vissiin niitä räpsiä vaikka miten, mutta mulle riittää että kun starttaan biilin, ni tuikut on kirkkaana. Ihankun tästä ois puhuttu ennenkin... Oh well! Toivottavasti jatkossakin voi hoilottaa Chris Rea:a tähän aikaan vuodesta auton ratissa tunnelmoiden ”I’ve got red lights all around!” - taiteellisesti voi sitten modata ”except for that Kia and those Toyotas...” Driving home for Christmas... :x-mas:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 16:39
Kirjoittaja peksu
Ihmetyttää se, että edelleen myydään autoja, joissa ei ole valoisuustunnistinta.
Jopa 10 v. ikäisessä Crescent-polkupyöräni alkuperäisessä napadynamolla toimivassa lampussa on sellainen eli ei pitäisi olla hinnasta ainakaan kiinni.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 17:16
Kirjoittaja Polforea
Eihän sen valmistaminen paljoa maksa, mutta lisävarusteena siitä voi ottaa roiman katteen :)

Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 06 Joulu 2020, 20:34
Kirjoittaja Tazio
Polforea on kyllä vedossa!
Valokeskusteluun ei minulla ole jo sanotun päälle juuri lisättävää, ainakaan tähdellistä.
Tyydyn siis lainaukseen:
'Gentleman does not motor about after dark'
J. Lucas

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 08:38
Kirjoittaja Vainio
Polforea kirjoitti:LED-päiväajovalot hohtavat kirkkaampina kuin vuoden '72 Corollan hiipuneet hehkut
Vertaus toimii myös siinä tapauksessa, että -72 corollaan on haettu gigawatin jälkiasennusksenonit lähimmästä tarvikaupasta.
No worries, nuo modernit tehtaalla asennetut päivävalot yhdessä viimosen päälle älykkään valotekniikan kanssa hohtavat edelleen kirkaampana kuin corollan tuunatut valot. Ainakin vastaantulijaa päin.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 14:10
Kirjoittaja Romeo y Julieta
Polforea kirjoitti:LED-päiväajovalot hohtavat kirkkaampina kuin vuoden '72 Corollan hiipuneet hehkut
Samoin kuin amisbemarien LED-kilvenvalot hohtavat kirkkaampina kuin angel eyesit (parkit) jotka päällä ajelevat pimeillä kylillä :-D

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 15:52
Kirjoittaja Polforea
^True story: kun ostin ensimmäisen Alfani (159), oli siinä LED-kilvenvalot, jotka valaisi auton taustan paremmin kuin auton virallinen peruutuksen merkkivalo.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 16:45
Kirjoittaja insinörtti
Polforea kirjoitti:nolla-asentoon juurtunut kuski onnistuu kääntämään takavalot pois autosta kuin autosta
Tämä valot päällä 0-asennossa on kaikkien aivopierujen äiti. Jos katkaisijasta 0 löytyy niin sen pitäisi vanhassa kalustossa tarkoittaa "valot pois päältä". Tuoreemmissa, päiväajovaloilla varustetuissa taasen "valot pois, mutta moottorin käydessä päiväajovalot palavat silti keulalla".

Tämä "lähivalot päällä 0-asennossa" on suurin typeryys mitä autoalalta löytyy. Ajovaloautomatiikka olisi pitänyt toteuttaa niin, että valokytkimen voisi koko ajan pitää valot päällä asennossa. Tarkoittaen, että sammutettaessa moottori myös lähivalot + parkit sammuvat automaattisesti. Vaan ehei, mentiin halvimman mukaan purkkavirityksellä, jossa lähivalot ohjataan päälle, kun sytysvirta on päällä ja valokytkin 0 asennossa. Lopputulos: lähivalot palavat, mutta auto ei tiedä tätä. Kaukovaloja tai takasumuvaloa ei saa päälle laittamatta valoja ensin "oikeasti päälle". Ja sitten kun ne valot laittaa oikeasti päälle (valokytkin 1-asentoon), niin päällehän ne unohtuu, jos autossa ei ole sitä puolipakollista "piip" summeria. Purkkapaikkaa purkkapaikan päälle. Joten dementikoilla selkäydinrefleksinä kääntää valokytkintä aina nollille? Toimi 30 vuotta sitten ja samoilla opeilla mennään.

Tosin voi sen valokytkimen kämmätä toisellakin tapaa. Saksalaiset keksivät, että lähivalojen kuuluu sammua, kun moottori sammutetaan, mutta parkkien kuuluu jäädä päälle. Niiden tai mittarivalaistuksen palamista ei kirkkaassa auringonpaisteessa näe = suht varma tapa tyhjentää akku. Ainakin vanhemmat Volkkarit luottivat tähän ratkaisuun.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 17:08
Kirjoittaja Romeo y Julieta
^ Mulla oli kesällä työautona Volkkari, jossa valot toimivat juurikin tuolla typerällä logiikalla. 0-asennossa lähivalot syttyivät ja sammuivat automaattisesti, mutta sumuvaloja tai pitkiä ei saanut päälle ja mittaristo oli pimeä. Parkkivaloille oli oma asentonsa samoin kuin lähivaloille, molemmissa syttyi samalla mittarivalot. Jos katkaisijan jätti lähivaloasennolle, niin valot eivät sammuneet ja oven avauksen yhteydessä alkoi ulina. En kerta kaikkiaan ymmärrä tuota logiikkaa vaikka Volkkaria aina niin järkeväksi autoksi kehutaan.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2020, 17:38
Kirjoittaja Polforea
Tietääkseni tuo lähivalot 0-asennolla on lähinnä nimenomaan valopakkomaita varten päälleliimattu viritys tuohon saksalais-japanialaiseen logiikkaan, että valojen jäädessä katkaisijasta päälle ulistetaan summeria. Uutena Saksaan myydyssä samanlaisessa volkkarissa se 0 on 0.