Raimo Miettinen kirjoitti:Senna oli sellainen teinipoikien unelma, kun taas tässä on kivasti persoonaa. Hauska ratkaisu nostaa vaihdekytkentä kattoon!
No joo Speedtail tulee jakamaan automaailman kahtia. Se on tehnyt sen jo. Oli miten hyvä tahansa tämä uusi McLaren, joka varmasti on paras auto mitä voit ikinä tien päälle rahalla saada tänään ; McLaren F1:sen legacy nousi juuri muutamaa pykälää korkeammalle. Miten käsittämättömän hienosti he osuivat designing osalta oikeaan joka ikisessä asiassa. Kaiken päälle auto vielä voitti 40% kilpurina Le Mansin kokonaiskisan, joka ei pitänyt olla edes mahdollista papereita katsoessa. Tänään se kokemus mitä minulla F1:sestä on, se on auto, joka jokaisen auto friikin tulisi kerran elämässään kokea. Miten uskomattoman helppo se on ihan vaan sivustakin seuratessa ajaa, miten hiljainen se on vaikka mittarissa on 200kmh. Miten käsittämättömän helppoa sillä on ajaa ruuhkassa. Mutta tarpeen vaatiessa auto kiihtyy vaihde vaihteelta väsymättä viipymättä kolmosvaihteella 2 numeroisilla alkaviin lukemiin kirkkaasti alle 10 sekunnissa ja kun Nelosen laitat sisään, auto kiihtyy edelleen samalla tavalla. Se on auto, joka on todellinen superautojen mittari siihen, mitä tulee kun halutaan tarjota todellinen mukava Gran Tourer elämys halki Euroopan, tai sitten käsittämätöntä suorituskykyä niin tarvittaessa, johon harva auto kykenee missään olosuhteissa.
Mutta silti kunnioitan McLarenin ideologiaa uuden Speedtailin osalta, se on askel tulevaisuuteen, jota ei muuten sähkö tule olemaan vaan vety ; ei mene kauaa kun näämme muilta valmistajilta samankaltaisia täysin epätodellisia autoja, jotka ovat 5 vuoden päästä arkea.
Kaikesta huolimatta, niin hieno kun Speedtail onkin teknisesti ja materiaaleiltaan, McLaren F1 tulee olemaan aina minulle se Kuningas. Ei ole mitään vastaavaa eikä tule.
Kuvassa 1994 McLaren F1 runkonumeroltaan #003, kuva otetttu McLaren F1 Owners Club 25th Anniversary Tourilla Ranskassa 2017. Kuva on oma.