Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Monesti olen kanssa miettinyt, mikä tekee juuri tamperelaisesta liikenteestä tuollaista. Ei samanlaista koe juuri muualla. Mieleen hiipii, olisiko paikallisilla liikennejärjestelyillä jotain tekemistä asian kanssa... Joskus vuosia sitten kaupungin liikenneinsinöörikin kehui lehdessä, miten liikennettä on monin paikoin tarkoituksella vaikeutettu, jotta henkilöautoilla liikkuminen kaupungissa vähenisi. Kyllähän se kulkijoiden pinnaa lyhentää, jos kaupunki on rakennettu täyteen keinotekoisia sumppuja - mutta ei se silti tietenkään sitä koheltamista oikeuta.
Järkiautoilija

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Isola kirjoitti: liikennettä on monin paikoin tarkoituksella vaikeutettu, jotta henkilöautoilla liikkuminen kaupungissa vähenisi.....
"Hämeenkadun puolittainen sulkeminen yksityisautoilulta..." No mistäs ne autot sit menee??? ; "Ei meitä kiinnosta! Menkööt mistä lystää! Me lähretään ny Tsyyrihiin katteleen ratikoita!"....HohHoijaa :roll:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kukaan ei ole vielä osannut kertoa, miksi sitä auton käyttöä kaupungissa pitäisi keinotekoisesti vaikeuttaa. Niin, paitsi tietty kunnallisen joukkoliikenneyhtiön tuloksen parantamiseksi, siinä imaginaarisessa tapauksessa että se julkinen olisi jollain tavalla reaalinen vaihtoehto. Mikään liikenneturvallisuus- tai saasteargumentti ei vain oikein toimi, kun nämä liikennesumput lisäävät sekä onnettomuusalttiutta että päästöjä. Jatkuva pysähtely ja uudelleen kiihdyttäminen vie ihan törkyisästi polttoainetta normaaliin, keinotekoisesti sumputtamattomaan, taajamalipumiseen verrattuna. Kyllähän se vihreä aalto tietty toimisi, jos tohtisi ajaa 40 km/h alueella sen 50-55 km/h...
Järkiautoilija

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Isola kirjoitti:Kukaan ei ole vielä osannut kertoa, miksi sitä auton käyttöä kaupungissa pitäisi keinotekoisesti vaikeuttaa. Niin, paitsi tietty kunnallisen joukkoliikenneyhtiön tuloksen parantamiseksi, siinä imaginaarisessa tapauksessa että se julkinen olisi jollain tavalla reaalinen vaihtoehto. Mikään liikenneturvallisuus- tai saasteargumentti ei vain oikein toimi, kun nämä liikennesumput lisäävät sekä onnettomuusalttiutta että päästöjä. Jatkuva pysähtely ja uudelleen kiihdyttäminen vie ihan törkyisästi polttoainetta normaaliin, keinotekoisesti sumputtamattomaan, taajamalipumiseen verrattuna. Kyllähän se vihreä aalto tietty toimisi, jos tohtisi ajaa 40 km/h alueella sen 50-55 km/h...
Aamen!
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kyllä asiasta on kerrottu, muttet ole halunnut kuunnella. On mahdoton yhtälö, että joka paikkaan saisi huristella miten huvittaa & liikenne toimisi. Kas kun ihmiset ovat laiskoja ja jos perille pääsee nostamatta persettä penkistä (oman auton sellaisesta), niin tätä vaihoehtoa käytetään. Samoin jos jollain reitillä säästää 30 s, niin sitähän sitten käytetään. Tai siis yritettäisiin käyttää... kyllä ne liikennettä rajoittavat pullonkaulat aina jollain tavalla löytyy.

Näillä keinotekoisilla kuristamisilla pyritään estämään, etteivät autot huristele sitä kuuttakymppiä keskustaan ja luo sinne sitten ihan järjetöntä sumppua, jossa kukaan ei enää pääse yhtään minnekään. PK-seudulla nämä ovat olleet tuttuja juttuja jo pitkän aikaa.

Pieni esimerkkiä: 10 000 ihmistä haluaa huristella töihin omalla autollaan. Just sitä kuutta kymppiä. Otetaan auton mitaksi 5 m ja laitetaan turvaväliä 1,5 s -> joka auto varaa 30 m pätkän tietä. Eli niitä keskustaan pyrkiviä autoja on 300 km jono! Toki useamman sisääntuloväylän kaistoille jaettuna. Ja keskustaan päästyään ne tarvitsevat luokkaa 40 hehtaaria parkkitilaa, kun lasketaan ruutujen lisäksi myös pysäköintialueen ajoväylät.

Rupeaako ongelma aukeamaan? Ei? No, PK-seudulla nuo luvut voi heti alkuun kertoa kymmenellä, eikä piisaakaan. Pelkästään Kehä I:n vilkkaimman kohdan läpi ajaa 100 000 autoa päivässä...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

pitkämies kirjoitti:
S_A kirjoitti:Eilen Tampereella jäi autonalle 81v nainen, joka myöhemmin menehtyi vammoihinsa. Syynä tähän oli autoilijan ajaminen jäisillä ikkunoilla.....
Tämä on normaali toimintamoodi Tampereella. Lähdetään töihin KIIREELLÄ viis minuuttia ennenkuin pitäisollajo. Tuloksena autoilijoita jotka eivät ihan oikeasti näe HEVONVITTUAETEENSÄ!!! eivätkä taaksensa tai sivuillensa......Kun ei kiinnosta eikä nyt jaksa eikä mulla ole aikaa ja kyl mä tosta vielä ehdin.....En jaksa sen enempää tästä taas kitistä kun ketään ei kiinnosta mutta ihmettelen ihan oikeasti miksi suuri osa Tamperelaisista on nykyään AIVAN TÄYSIÄ ITSEKKÄITÄ IDIOOTTEJA liikenteessä......

PS: Juuen todellakaan ole itse täydellinen, mutta edes yritän.....
Minä kun luulin että melkeinpä vaan pääkaupunkialueella ajetaan ihan päin helvettiä.

Just kattelin alkuillasta tossa kun pienet pakkaset tuli niin viereisellä kaistalla oli kaverilla tuulilasi jäässä. Jostain oli juuri lähetty liikkeelle. Ei ollu edes rapaa näytetty. Ei mitään näkemäaukkoa tehtynä edes eteenpäin. Sulaa kai ajossa sitten, ei niin tarkkaa. Kaveri oli vielä puhelimessa.

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

insinörtti kirjoitti:Kyllä asiasta on kerrottu, muttet ole halunnut kuunnella. On mahdoton yhtälö, että joka paikkaan saisi huristella miten huvittaa & liikenne toimisi. Kas kun ihmiset ovat laiskoja ja jos perille pääsee nostamatta persettä penkistä (oman auton sellaisesta), niin tätä vaihoehtoa käytetään. Samoin jos jollain reitillä säästää 30 s, niin sitähän sitten käytetään. Tai siis yritettäisiin käyttää... kyllä ne liikennettä rajoittavat pullonkaulat aina jollain tavalla löytyy.

Näillä keinotekoisilla kuristamisilla pyritään estämään, etteivät autot huristele sitä kuuttakymppiä keskustaan ja luo sinne sitten ihan järjetöntä sumppua, jossa kukaan ei enää pääse yhtään minnekään. PK-seudulla nämä ovat olleet tuttuja juttuja jo pitkän aikaa.

Pieni esimerkkiä: 10 000 ihmistä haluaa huristella töihin omalla autollaan. Just sitä kuutta kymppiä. Otetaan auton mitaksi 5 m ja laitetaan turvaväliä 1,5 s -> joka auto varaa 30 m pätkän tietä. Eli niitä keskustaan pyrkiviä autoja on 300 km jono! Toki useamman sisääntuloväylän kaistoille jaettuna. Ja keskustaan päästyään ne tarvitsevat luokkaa 40 hehtaaria parkkitilaa, kun lasketaan ruutujen lisäksi myös pysäköintialueen ajoväylät.

Rupeaako ongelma aukeamaan? Ei? No, PK-seudulla nuo luvut voi heti alkuun kertoa kymmenellä, eikä piisaakaan. Pelkästään Kehä I:n vilkkaimman kohdan läpi ajaa 100 000 autoa päivässä...
Hyvä tiivistys. Peukku tälle ilman amenia.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

insinörtti kirjoitti:Kyllä asiasta on kerrottu, muttet ole halunnut kuunnella. On mahdoton yhtälö, että joka paikkaan saisi huristella miten huvittaa & liikenne toimisi. Kas kun ihmiset ovat laiskoja ja jos perille pääsee nostamatta persettä penkistä (oman auton sellaisesta), niin tätä vaihoehtoa käytetään. Samoin jos jollain reitillä säästää 30 s, niin sitähän sitten käytetään. Tai siis yritettäisiin käyttää... kyllä ne liikennettä rajoittavat pullonkaulat aina jollain tavalla löytyy.

Näillä keinotekoisilla kuristamisilla pyritään estämään, etteivät autot huristele sitä kuuttakymppiä keskustaan ja luo sinne sitten ihan järjetöntä sumppua, jossa kukaan ei enää pääse yhtään minnekään. PK-seudulla nämä ovat olleet tuttuja juttuja jo pitkän aikaa.

Pieni esimerkkiä: 10 000 ihmistä haluaa huristella töihin omalla autollaan. Just sitä kuutta kymppiä. Otetaan auton mitaksi 5 m ja laitetaan turvaväliä 1,5 s -> joka auto varaa 30 m pätkän tietä. Eli niitä keskustaan pyrkiviä autoja on 300 km jono! Toki useamman sisääntuloväylän kaistoille jaettuna. Ja keskustaan päästyään ne tarvitsevat luokkaa 40 hehtaaria parkkitilaa, kun lasketaan ruutujen lisäksi myös pysäköintialueen ajoväylät.

Rupeaako ongelma aukeamaan? Ei? No, PK-seudulla nuo luvut voi heti alkuun kertoa kymmenellä, eikä piisaakaan. Pelkästään Kehä I:n vilkkaimman kohdan läpi ajaa 100 000 autoa päivässä...
......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ja me muutkuin kehäkolmosen sisäpuolella asuvathan ei ajella eikä tiedetä oikeastaan juuri mistään mitään...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

insinörtti kirjoitti: Pieni esimerkkiä: 10 000 ihmistä haluaa huristella töihin omalla autollaan. Just sitä kuutta kymppiä. Otetaan auton mitaksi 5 m ja laitetaan turvaväliä 1,5 s -> joka auto varaa 30 m pätkän tietä. Eli niitä keskustaan pyrkiviä autoja on 300 km jono!
Seitsemällä miljardilla/vuosi luulisi saavan 7 kaistaa / suunta, jonka jälkeen puhutaan n. 45 min matka-ajasta.

Tarkoitushan on haitata yksityisautoilua mahdollisimman paljon. Jos halu olisi helpottaa, se voitaisiin tehdä.

(en jaksa laskea sen tarkempaa lukemaa, kunhan hattuvakioin)

EDIT: luonnollisestkin tuon 300km työmatkajonon ajamiseen kuluu 5h
VMP

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Eipä meillä Suomessa juuri ruuhkia ole - edes täällä Kehä III:n sisäpuolella. Näin vähäisillä liikennemäärillä tarvitaan järjetöntä liikennesuunnittelua edes pienten sumppujen aikaansaamikseksi. Ja luonnollisesti ripaus slaavilaista minäitsekkyyttä. Minä olen etuoikeutettu ja mun eteen ei tulla. ...tu mitä juntteja meidän teillä liikkuu.
Kannattaa joskus ajatella myös miten haluaisi itseään kohdeltavan.
Mun edessä on aina sen verran tyhjää, että siihen mahtuu liittymistä. Ja jokainen joka haluaa vaihtaa kaistaa saa vilkulla tilaa minulta.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jopas alkoi itku ja pillitys oman navan tuijottajien joukoissa.

No laittakaa tulemaan niitä liikennemääriä, niin lasketaan paremmilla tiedoilla. Esim. 60 000 autoa kaupunkiin aikavälillä 7:30-9:00 = kaistoja tarvitaan vaatimattomat 20 kpl. Eli muutetaan kaikki sisääntuloväylät 4+4 -kaistaisiksi? Toki vanhoissa kaupungeissa talot ovat liian lähekkäin, mikä estää katujen leventämen, mutta onhan muutaman kymmenen kerrostalon purkaminen pieni uhraus siitä hyvästä, että tärkeät henkilöt(TM) pääsevät töihin nostamatta persettä penkistä.

Tai oikeastaan noista voisi tehdä samantien 5+5 kaistaisia... koska jonkin kulkureitin parantaminen saa aiemmin muuta reittiä kulkeneet siirtymään nopeammin vetävälle väylälle + joukkoliikenteen käyttäjiäkin siirtyy oman auton käyttäjiksi. Lisäkaistojen, eritasoliittymiksi muutettujen risteyksien yms. tuoma helpotus tuppaa häviämään muutamassa vuodessa.

PK-seudulla vastaava pillitys on ollut käynnissä iät ajat mm. Länsiväylän tiimoilta. Espoolaisia kyrsii, kun joutuvat seisomaan Länsiväylän päässä. Pitäis leventää katuja ja poistaa valoja niiltä nurkilta, mutta sehän vain siirtäisi "tulpan" syvemmälle kaupunkiin, missä tilaa näille parannuksille ei enää ole. Itseasiassa tätä herkkua on vielä tulossa lisää, kun muutaman sisääntuloväylän kaventamista suunnitellaan. Tarkoituksena on mm. rakentaa pyöräteitä tai -kaistoja tilalle. Ytimen alueella pyörä on jo pitkään ollut nopeudessa kilpailukykyinen, mutta Häslingin pyörätieverkko on melkolailla hajanainen ja bussien yms. joukossa sotkeminen taas vaatii kovaa päätä & lujaa uskoa omaa kuolemattomuuteen...

Mutta Tampereella (kuten melkein missä tahansa muualla) pyörätieverkko on varsin kelvollinen, että siitä vaan polkemaan ruuhkien ohi :-D
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Itse en ainakaan tuijota omaa napaa, enkä valita ruuhkista koska niitä ei käytännössä meillä ole. 30 vuotta on tullut autoiltua idästä, pohjoisesta ja lännestä keskustaan. Eikä todellisia ruuhkia ole ollut, kuin julkisen liikenteen lakkojen aikana. Kannattaa käydä ajelemassa autoa paikoissa jossa on oikeasti ruuhkia, niin tulee vähän perspektiiviä "ongelmaan". Täällä et saamememään juuri puolta tuntia pidempään paria paikkaaa lukuuottamatta ja nekin vain lyhyen aikaa "ruuhkahuippuina". Suurin syy esim. Länsiväylän varrella tapahtuviin jonoihin liittyy nuoren liikennekulttuurin joustamattomaan käytöseen. Onneksi täälläpäin on jo selkeästi tapahtumassa muutos jossa kanssa-autoilijat ymmärrävät että se ei ole itseltä pois kun ajattelee myös muita liikenteessä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ei kaistojen lisääminen auta. Vastahan tänä syksynä uutisoitiin ykköskehän itän vieviä tunneleita suljettavan ruuhka-aikoina, koska "Kannelmäen kohdalla alkava kolmas kaista hidastaa liikennettä".

:?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuntuu tämäkin olevan hankala risteys silloin kun liikennevalot eivät pala.
Maanantaina taisivat aamulla vilkkua keltaista. Väkisin aikovat jotkut tulla kylkeen (Viipurintietä itään) kun oma ajoreitti on Viipurintien -> Keinusaarentie.
Viereisellä kaistalla vielä kanssa autoilija jarrutti ja antoi tietä..
https://maps.google.fi/?ll=60.999032,24 ... ,8.03&z=17

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Joillakin (espoolaisilla?) on piintynyt tapa ajaa pohjoisesta Meklua mahdollisimman pitkälle ja vaihtaa kaistaa Porkkalankadulle kääntymistä varten vasta yhtenäisen valkoisen viivan kohdalla. Ihan siis liikennetilanteesta riippuen.
Äskenkin yksi smartisti ajoi edessäni ajaneen metallinhohtoharmaan 159 2.2 JTS takanurkalle laittamaan vilkun päälle sujahtaakseen meidän väliimme. Ei siinä sinällään mitään, mutta meitä ei siinä ollut kuin me kolme ja takanani oli siis tilaa jokuset sadat metrit. Mun oli oikeastaan pakko väistääkseni vaihtaa kaistalle, jolle ei ollut tarkoitus mennä. Toki pääsin alfistin viereen morjestelemaan, mutta tarkoituksenani ei siis ollut kiilata eteen valojen vaihduttua, vaan väistää tätä kännykkä korvallaan ajanutta supersankaria. Sori vaan kuitenkin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

WWWVespa kirjoitti:Lasipalatsin edessä on otettu peltipoliisi käyttöön. Välkkyy melkein kuin diskossa - kuka ehtii läpikäydä kuvat?
Jos tämä on sama kamera mistä kaveri puhui olisi se ollut vasta koekäytössä. Tulee kolauttamaan jokusen kolikon kassaan parina ensimmäisenä käyttöviikkona...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kun bussilla leikkaa huonon näkyvyyden mutkan vasemmalle sisäreunasta, voi väistöliikkeestä tulla vastaantulijan kannalta jännän näköinen. Ei muuten, mutta tuli äsken huomattua.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pasi kirjoitti:^ Sakkorahat ei mene poliisille.
En sanonut että menisi.

Meni minne meni, niin eiköhän se olisi fiksua rahoittaa toimintaa niillä tuloilla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luulisi muuten, että autoilun yli 7miljardista veroeurosta edes pieni osa saataisiin jossain määrin liikenteeseen suunnatuksi. Silti ei muka riitä rahat ylläpitää tieverkkoa? On aika absurdi tilanne kyllä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mitä jos fillaristeille rakennettaisiin tunnelverkosto maan alle.... tasainen, ei ylä/alamäkiä, ei muuta liikennettä, pysyy kuivana säästä riippumatta, voi käyttää talvella turvallisesti, ei tarvitse aurata ja fillaritunnelit saa varmaan helpommin rakennettua kuin autotunnelit :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

insinörtti kirjoitti:Näillä keinotekoisilla kuristamisilla pyritään estämään, etteivät autot huristele sitä kuuttakymppiä keskustaan ja luo sinne sitten ihan järjetöntä sumppua, jossa kukaan ei enää pääse yhtään minnekään. PK-seudulla nämä ovat olleet tuttuja juttuja jo pitkän aikaa.
Jos liikenneväylien kapasiteetti ei riitä, sitä vähennetään entisestään? Kuulostaa ns. virkamieslogiikalta. Täällä Tampereen seudulla ei muutenkaan ole sellaisia liikennemääriä, että ruuhkia saisi aikaiseksi ilman jonkinasteista yrittämistä.
Järkiautoilija

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Se on muuten jännä juttu kun ihmiset eivät osaa ajaa näin yksinkertaisessa kohdassa:
http://goo.gl/maps/Ur8ry
Kyseessä siis Hämeenlinnantie Nurmijärven kirkonkylän tietämillä.
Eilen (jälleen kerran) tuossa joutui ihmeelliseen tilanteeseen kun on itse menossa pohjoista kohti ja joku on liittymässä tielle.
Tällä kertaa sain tehdä lukkojarrutuksen (joo joo, ABS:t ei mene lukkoon) kun Liikenteen Ritari oli päättänyt liittyä liikenteen sekaan juuri siinä kohtaa kuin itseä huvitti.

Erilaisia variaatioita löytyy ainakin:
1. Jos tie ei ole tyhjä, pysäytetään auto heti rampin alkuun, liikenteenjakajan jälkeen ja odotetaan sopivan pitkää tyhjää väliä johon pystyy kiihdyttämään riittävän kevyellä kaasun painalluksella pysähdyksistä.
2. Ajetaan kiihdytyskaistan päähän ja pysähdytään sinne odottamaan. Joskus olen yrittänyt hieman höllätä kaasua, jotta kiihdytyskaistan loppua lähestyvä kuski tulisi eteeni, mutta nämä haluavat jäädä taakse.
3. Heti kiihdytyskaistan alusta kiilataan suoraan eteen, vauhtia yleensä alle puolet muusta liikenteestä
4. Jotkut vain haluavat ajaa rinnalla koko kiihdytyskaistan ajan, vaikka itse hiljentäsi vauhtia kuinka paljon tahansa
5. Täyskaasukiihdytyksellä sekaan. Nämä ovat yleensä Saksalaisia "laatuautojen" haltijoita. Näistä on haittaa ainoastaan silloin kun konepellin alle on valittu joku pihistelymalli, joka kiihdyttää painavaa autoa hitaammin kuin kuski kiihtyy.

Viikossa tuosta tulee ajettua ainakin 5 kertaa ja normaalisti niistä sujuu 1-2 kertaa.

Toinen mielenkiintoinen tapaus tuli vastaan (tai oikeastaan ajoi edellä) Raalantiellä. Semmoinen susiruma Sukkula-Sivikki, tumma väriltään ajeli ilman minkäänlaisia takavaloja. Ulkona oli iltapäivällä jo pilkkopimeää ja omien valojen kantamattomissa Honda oli tyystin näkymätön. Etupäässä oli ilmeisesti joko parkit tai jotkut perkeleen päivävalot, sillä ne eivät valaisseet muutakuin pienen kaistaleen asfalttia sivuille. Järki hoi!?!
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuossa on vielä maantieksi ihan messevän mittainen kiihdytyskaista, se on kyllä jännää miten vaikeaa siinä(kin) on kiihdyttää. Noista yleisin minun nähdäkseni on toimintamalli nro 3.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä se taitaa tosiaan olla yleisin versio. Nro 1. taitaa tulla heti hyvänä kakkosena.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itse ajan tuosta käytännössä päivittäin kun koululle ajelen. Tosin tulen tuolta ylämäestä. Toimintamalli 3 pätee myös idiootteihin, jotka änkevät väkisellä rampille. Ei voi heti siinä bussipysäkin jälkeen tai JOPA ENNEN SITÄ (yhtenäinen kaistahan se on) siirtyä sinne, vaan juur ja juuri ennen liikenteenjakajaa ja SUORAAN eteen. Raivostuttavaa.

Tuosta kun katsoo suuntana etelään, on siellä siihen suuntaan oleva kiihdytyskaistaramppi (60kmh alue, kun tuo kuvassa oleva on 80-alue), jossa taas homma tuntuu toimivan jostain ihmeen syystä kovin hyvin. Ja siinä sentään on ihan hyvä ylämäki, johonka kiihdytetään...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Albertolli kirjoitti:Kyseessä siis Hämeenlinnantie Nurmijärven kirkonkylän tietämillä.
Tuota "Vanhaa tietä" taitaa käyttää moni sellainen jota konetiellä ajaminen jänskättää vähän liikaa. Heijastunee ajosuorituksiin.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Albertolli kirjoitti:Kyllä se taitaa tosiaan olla yleisin versio. Nro 1. taitaa tulla heti hyvänä kakkosena.
Listalta uupuu vielä vaihtoehto n:o 6, joka on onneksi käymässä aika harvinaiseksi.

6. Körötellään koko kiihdytyskaista 30-40 km/h ilman pienintäkään yritystä kiihdyttää, kuten vaihtoehdossa 2, mutta kaistan loppuessa ei pysähdytäkään, vaan kaide "pakottaa" vaihtamaan kaistaa ... täysin riippumatta siitä, tuleeko takaa rekka vai bussi 80 lasissa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aquatica kirjoitti:^
Itse ajan tuosta käytännössä päivittäin kun koululle ajelen. Tosin tulen tuolta ylämäestä. Toimintamalli 3 pätee myös idiootteihin, jotka änkevät väkisellä rampille. Ei voi heti siinä bussipysäkin jälkeen tai JOPA ENNEN SITÄ (yhtenäinen kaistahan se on) siirtyä sinne, vaan juur ja juuri ennen liikenteenjakajaa ja SUORAAN eteen. Raivostuttavaa.

Tuosta kun katsoo suuntana etelään, on siellä siihen suuntaan oleva kiihdytyskaistaramppi (60kmh alue, kun tuo kuvassa oleva on 80-alue), jossa taas homma tuntuu toimivan jostain ihmeen syystä kovin hyvin. Ja siinä sentään on ihan hyvä ylämäki, johonka kiihdytetään...
En ole varma käsitinkö oikein... Eikös se ole niin, että pysäkin läpi ei saa ajaa? Kuvassa olevahan oli kaistan alussa ja erotettu siitävinottaisella katkoviivalla.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kun mäkeä lasketellaan alas pohjoiseen ja ollaan kääntymässä Nurmijärvelle tai motaria kohti, on vieressä ensin bussipysäkki ja sen jälkeen alkaa ryhmittymiskaista, eli ramppia alas oikeaoppisesti ajaessa vaihdetaan kaistaa siinä bussipysäkin jälkeen.

Parhaat suoritukset mitä itse olen noilla kohdin nähnyt, kävivät muuten samana päivänä. Aamulla töihin tullessani (etelään siis) edellämenijä teki uukkarin ja sihtasi tuolle pohjoisemmalle rampille. Iltapäivällä töistä kotiin ajaessa edellämenijä teki aivan saman tempun, sujahtaen alas eteläisempää ramppia. Ne vasemmalle kääntyminen kielletty -merkit ei vissiin merkkaa jonkun mielestä tuollaista uukkarisuoritusta, kun sillä pääsee rampin oikealle kaistalle... :roll:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Myönnän tehneeni itse joskus samoin kun olen ollut yöaikaan liikenteessä, eikä ole muita tienkäyttäjiä. Toki olen pysähtynyt ensin pysäkille ja siitä lähtenyt takaisinpäin. :D
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^ ^^ ja ^
Ei toki saa, mutta parempi sekin kuin 40kmh hitaammalla vauhdilla äkkiponkasu juuri ennen jakajaa.

Tuo on jotenkin todella hankala paikka hallita... En tajua, miksi. Tai miten.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ihan parasta liittymissä on tämänaamuinen yhden Tammiston liittymän sankarin toiminta. Kuusi autoa tulee jonossa oikeanpuoleista kaistaa ja tämä sankari kiihdyttää jonon vauhtiin, kääntää vasemmalle laittaen vilkun päälle tehostaakseen jonon viimeisen auton kaistanvaihtotarvetta. Tuo ei ole ihan älykästä puuhaa sadankymmenen vauhdissa, kun tämän jonon viimeisen takana oli ainakin 300 metriä tyhjää moottoritietä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Taitaa aika monilla olla vielä kesärenkaat, siitä päätellen että ajetaan kuuttakymppiä kaheksankympin alueella vaikka keli ei mun mielestä ollut läheskään niin liukas, kuin monena päivänä kun tiet ovat olleet jäässä.

Noissakin vauhdeissa onnistutaan kaiken lisäksi pumppaamaan sitä kaasua.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä ainakin oli tolkuttoman liukasta. Loska tukkii renkaiden urat nopeammin kuin ne kerkiää tyhjentyä -> pito tasan 0. Kiltisti mutkapätkällä viittä-kuuttakymppiä rullasin kasikympin alueella itsekin... Jopa persuksissa tullut VolAuTojo(en tiedä, joku uudempi ns. hieno sukkulalaite) jätti kiltisti väliä, kun näki Alfan vetävän nelipyöräluisussa 60kmh vauhdeissa :roll:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Rupesit sit teineilemään. :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En edes tarkoituksella :( Ei vaan ollut pitoa, niin ei ollut. ASR ja VDC-valot paloivat molemmat käytännössä yhtenäisenä taulussa :roll:

Silloin kun leikin, teen sen jossain missä siitä harvemmin voi muille aiheutua pahoja ongelmia, kuten tyhjä parkkipaikka.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Siks mä länttäsinki sen hymiötä etäisesti muistuttavan perään. Tääl ei ollu kovin liukasta, mutku kiihdytin puoliympyrämutkast vähän kaulaa pojan snadibussovarttikutoseen, ni nua viiden millin kitkat lähti sutimaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos menee kaksi kaistaa samaan suuntaan, niin mikä ihme siinä mutkassa omalla kaistalla pysymisessä on niin vaikeaa. Ihan sama vaikka kuinka tyhjällä tiellä oikoisi, mutku mä olin jo valmiiksi siinä sisemmän puoleisella kaistalla ja jakaja toisella puolella.

Kesällä vielä jotenkin pysyvät omalla kaistalla, mutta noilta pirun urpoilta loppuu se vähäkin tilan hahmottaminen, kun lumi peittää kaistaviivat. Samaten parkkeeraaminen muuttuu ylivoimaiseksi, kun ei ole viivoja apuna.

VI**U!!!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täysin samaa olen ihmetellyt koko lyhyen autoiluikäni ajan. Myönnetään, että hankalaa on parkkeeraminen umpihankeen jos haluan jättää sen parkkiruudun verran tilaa vieressä olevaan, usein tulee puolikas auto liikaa. Peileistä ja suoraan sivulle tilan hahmottaminen vaan ei ole ihan niin simppeliä.
Toisaalta yleisesti pysyn tiellä ihan hyvin ja vilkkaammin liikennöidyillä pätkillä onnistuvat jopa saamaan urat MELKEIN sinne, minne pitääkin.

Paitsi sitten, kun eivät saakaan. Tänään tuossa aikasemmin mainitsemassani mutkapätkässä oli kaksi kohtaa, jossa rengasuria oli lumisohjossa peräti kolme kappaletta... Ja olosuhteiden ollessa mitä oli, oli aika perskutan vaikea sanoa, oliko omalla kaistalla vai vastaantulijan kaistalla sitä tilaa. Varovaisesti sitten piennarta kohti ja totesin, että kolhuitta selvittiin.

^^
Joo, ymmärsin vinkin. Mutta piti nyt silti selitellä syyt teineilyyn :oops:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Jos menee kaksi kaistaa samaan suuntaan, niin mikä ihme siinä mutkassa omalla kaistalla pysymisessä on niin vaikeaa. Ihan sama vaikka kuinka tyhjällä tiellä oikoisi, mutku mä olin jo valmiiksi siinä sisemmän puoleisella kaistalla ja jakaja toisella puolella.
Mä olen satavarma, että tänäKIN talvena Roosan jälkeisessä vasemmassa kaarteessa etelään mennessä paistaa OIKEANpuoleisesta rengasurasta keltainen viivoitus läpi. Taitaa olla sullekin aika tuttu näky.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

24 tie Lahdesta pohjoiseen muutamia kilsoja on notko joka on siis mäkien alla.
Rupesin ihmettelemään että mikä hitonmoinen kasa roskaa on tien vieressä oikealla. Paljastui olevan monta paalia eristevillaa. Niiden alla Puolalainen traileri. Sitten katse kiinnittyi rekkaan toisella puolen kaistaa hätärit päällä. Sitten isoon valaisinpylvääseen joka nojasi tiellepäin ja sähköjohdot roikkuivat tien päällä siten ettei rekka mahtunut menemään ali. Sitten näin vanhan S-mersun joka oli vetänyt tuota traileria ja vetänyt tuon pylvään poikki. Tilanne oli sattunut minuutteja aiemmin.
Tie oli ainakin vähän liukas, ja tuo turmapaikka missä autot seisoi tuli yllättäen vastakkaisesta suunnasta kun on alamäkeen menevä mutka jossa jono seisoi. Pistin hätärit päälle osaksi aikaa vastaantulijoille josko joku mahtoi tajuta hiljentää. Peräänajon riski oli suuri.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aquatica kirjoitti:En edes tarkoituksella :( Ei vaan ollut pitoa, niin ei ollut. ASR ja VDC-valot paloivat molemmat käytännössä yhtenäisenä taulussa :roll:
Olisko jo aika laittaa talvirenkaat alle? Viikonloppuna tullut ajeltua Nurmijärvi - Vantaa väliä ilman ongelmia. Kyllähän tuon lotjan saa halutessaan luisuun, mutta ei se ole yllätyksiä tarjoillut. Renkaat Nokia Hkpl 4 tai 5, paistettu 2007. Ja tässähän ei ole muita "ajohelpotuksia" kuin abs:t.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tule kokeilemaan tuliteriä nastoja, sekä vk34/12 nastoja. Hyvät renkaat, kuskissa taitaa vika olla :oops:
Yhtä liukasta kun tuntui olevan 159:llä, jossa kuitenkin Hkpl8(?):t alla...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Missä te ootte ajanu, lätkäkaukalossa? Voihan se toki olla niin alueellista, ettei Nurmijärvi - Vantaa - Hyrylä - Nurmijärvi reitille sattunut sattunut kovin liukasta.

Torstaina muuten oli aika paha keli kun tultiin myyrmannista kotiinpäin joskus 20 jälkeen. Tiskirättejä satoi sellaisella vauhdilla ettei nähnyt kuin pari metriä eteenpäin. Joku hurja painoi ohi kun 60kmh ei riittänyt hänelle, olihan tien rajoitus 80kmh. Eipä se varmasti sen paremmin nähnyt, joten näppituntumalla on menty.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Onhan noita luikkaita tienpätkiä joissa kuudessakympissä jo luisutaan. Ei se tavatonta ole kun yöllä jäätää tiet ja sataa pakkaslunta jään pinnalle sentti, luisut on melko varmoja. Itse ajelin Nurmijärvellä tuossa joku päivä sitten ja kyllä, vähän väliä tunsi kuinka auto mutkassa "antoi periksi" eli luisusi sen 10-20cm takapäätä...juuri niin vähän ettei MiTon ajonvakautus vielä puutu peliin mitenkään. Yhdellä peltoaukealla jossa oli mutkia joiden taakse näki ettei ole vastaan tulijoita piti oikein kokeilla onko MiTossa edes ajonvakautusta, on. Mutta se alkaa minusta pelata vasta todella myöhään ja jotta vältyttäisiin oikeilta ongelmilta on MiTon kuljettajan oltava hereillä ja jollain tasolla myös kuski, sillä niin myöhään peliin puuttuu ajonvakautus. 80kmh alueella luistoihin joihin ajonvakautus ei puuttunut lähdettiin lähes jäisellä tiellä ~90 nopeuksissa, 110 nopeudessa luisto oli jo usealle (arvioni) naiskuskille hyvin vaikea selvitettävä ajonvakutuksen kanssakin, siinä joutui jo oikeasti ohjaamaan jotta pysyttiin tiehallituksen mailla. Nyt kun tietää kuinka MiTon ajonvakautus toimii on helpompi asennoitua ajamiseenkin, hauska on mutten ole varma soveltuuko talvikelillä kaikille ajettavaksi...lyhyt akseliväli, myöhään "syttyvä" ajonvakautus ja kitkarenkaat eivät ollee se paras yhdistelmä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Käys kokeilemassa, en tiedä onko enää liukas mutta oli kuitenkin tuossa hyvinkin liukas aikasemmin;
http://goo.gl/maps/EVr7T

Etenkin Vanhankylän Koulutiellä on liukkaita kohtia, mutta matala rajoitus. Kokeile sitten siitä lähteä Hämeentien suuntaan, vanhaa Hämeentietä. Siinä on käsittämättömän liukkaita paikkoja, koska liikennemäärät on mitä on. Sopivasti kiillottunutta lumisohjojäätä, ei suolaa tai välttämättä edes aurausta

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

espoos, finnoontie sunan jälkeen latokaskeenpäin mikälie hevostallin kohdalla on pirun liukas talvisin, jyrkkä mutka sivuttain kaltevaan alamäkeen. rajotus on 60 mut ei siitä sitä vauhtia pääse, ehkä 30 tai max 40 on lähempänä totuutta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

jkk kirjoitti:espoos, finnoontie sunan jälkeen latokaskeenpäin mikälie hevostallin kohdalla on pirun liukas talvisin, jyrkkä mutka sivuttain kaltevaan alamäkeen. rajotus on 60 mut ei siitä sitä vauhtia pääse, ehkä 30 tai max 40 on lähempänä totuutta.
MITÄ? Ajoin siitä Uno 70 S.i.e:llä 5/1990-12/1993 ja sen jälkeenkin ehkä kuuden viikon välein. Mitään ongelmia ole ollut....

:-D

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Unskissa on manu-aski eikä ohjaustehostinta ;)

-Tazio


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vastaa Viestiin