Sivu 7/7

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 03 Helmi 2014, 21:55
Kirjoittaja WWWVespa
^Never ever.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 03 Helmi 2014, 22:39
Kirjoittaja Albertolli
Eilen olin liikkeellä automaatilla ja tänään manuaalilla. Kumpikin vei perille ja halutessaan pääsi luisuun. Vaihteisto ei ollut rajoittavana tekijänä millään tavalla kumpanakaan päivänä. :shock:

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 04 Helmi 2014, 15:44
Kirjoittaja Keltsi
Molempia on ollut ja seuraavaksi kokeillaan manuaalikoneistoista automaattia. Ei lakuvanat katkea, kun voi vaihtaa lappu lattiassa :wink: Tosin sais vaan olla jonkin verran voimaa tuossa Jeepissä, että jaksaisi sutia edes yhden vaihdon yli...

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 12:39
Kirjoittaja Jarkki
Manuaalin öljynvaihto edullisempi pienemmän öljytilavuuden omaavana. Kaksoismassavauhtipyörä kestää pidempään kun saa luistattaa vähän enemmän kytkimellä ja kierrättää konetta ilman värinää. :P

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 17:48
Kirjoittaja UupunutRomeo
Jarkki kirjoitti:Manuaalin öljynvaihto edullisempi pienemmän öljytilavuuden omaavana. Kaksoismassavauhtipyörä kestää pidempään kun saa luistattaa vähän enemmän kytkimellä ja kierrättää konetta ilman värinää. :P
Vitsi...olihan?. Ei taida automeegeihin kuulua tojotaa lukuunottamatta huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa. :-D
Tää on kyllä topicci jonka raattorit vois jo lukita argumenttien puuttuessa manuaalin puolesta :lol:

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 18:05
Kirjoittaja palkus
Manuaali tarttee oikein kortin, automaagille riittää euro shopper-B :)

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 18:29
Kirjoittaja willez
^^ Kyllähän niihin kuuluu esim.chrysler 60tkm välein,volvossa tais olla myös suht tiuha jne. Ja nää sakemannien "life-time" öljyt on 150tkm maksimi. Se on saksassa auton elin-ikä tehtaan mukaan.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 18:35
Kirjoittaja Jarkki
Öljyn valmistajan ohjeen mukaan olen pyrkinyt vaihtamaan 60tkm vaihteisto. :|

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 18:41
Kirjoittaja UupunutRomeo
willez kirjoitti:^^ Kyllähän niihin kuuluu esim.chrysler 60tkm välein,volvossa tais olla myös suht tiuha jne. Ja nää sakemannien "life-time" öljyt on 150tkm maksimi. Se on saksassa auton elin-ikä tehtaan mukaan.
Voi olla näinkin. Omissa kolmessa saksanseisojassa ei yhdenkään huolto-ohjelmaan kuulu vaihteiston öljyn vaihtoa. Tosin maahantuoja kyllä suosittelee 200tkm kohdalla...mutta niinpä suosittelee Audin Suomen maahantuoja jakohihnankin vaihtoa 90tkm, huoltovihkossa lukee 120tkm.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 18:58
Kirjoittaja Aquatica
UupunutRomeo kirjoitti:
Jarkki kirjoitti:Manuaalin öljynvaihto edullisempi pienemmän öljytilavuuden omaavana. Kaksoismassavauhtipyörä kestää pidempään kun saa luistattaa vähän enemmän kytkimellä ja kierrättää konetta ilman värinää. :P
Vitsi...olihan?. Ei taida automeegeihin kuulua tojotaa lukuunottamatta huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa. :-D
Tää on kyllä topicci jonka raattorit vois jo lukita argumenttien puuttuessa manuaalin puolesta :lol:
Alfassakin on ikuiset laatikkoöljyt.




Kokeile huviksesi, miltä tuntuu 300tkm ajettu 156:n laatikko, jossa on alkuperäiset öljyt.


Aivan. Et löydä moista.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 19:19
Kirjoittaja Polforea
Jarkki kirjoitti:Öljyn valmistajan ohjeen mukaan olen pyrkinyt vaihtamaan 60tkm vaihteisto. :|
DSG?

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 20:05
Kirjoittaja wekkuli
^^ Sekoitit nyt ikuiset ja elinikäiset.
:wink:

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 05 Helmi 2014, 20:31
Kirjoittaja WWWVespa
UupunutRomeo kirjoitti:Vitsi...olihan?. Ei taida automeegeihin kuulua tojotaa lukuunottamatta huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa.
Hymiön ei toki pidä hyytymän, mutta erään suositun automerkin erittäin ammattitaitoinen huolto suosittelee automaattilaatikoiden öljyjen vaihtoja 60000 kilometrin välein. Näin siitä huolimatta, että huolto-ohjelmaan ei kuulu eikä huoltoa tilattaessa koskaan kysytä, halutaanko moista tehdä vai ei.

Re: Re:

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 14:53
Kirjoittaja doublesix
hagger16 kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinkahan moni ottaisi uuteen autoon manuaali jos hintaeroa ei olisikaan?
Yllättävän moni. Esimerkiksi äitini. Tämä taas ei johdu siitä, että hän olisi Gueneveren kaltainen rattisankari, vaan siitä, että automaatti on pelottava laitos, jota hän ei ole koskaan kokeillut, eikä uskalla kokeillakkaan.
Onneksi hän ei ole ostamassa uutta autoa.

Suomessa automaatit ovat edelleen melko uusi asia ja kuten täällä meidän autoharrastajien sivustollakin on ilmennyt, moni ei edelleenkään ole sellaista edes kokeillut. Tai jos on kokeillut, ovat kokemukset jostain 80-luvun alitehoisesta lahnasta. Pahoin on pinttynyt myös ajatus, että ne kurlaisivat tankin tyhjäksi sillä sekandilla, kun virta-avaimesta käännetään.
Veikkaan, että Suomessa edelleen ostetaan paljon manuaaleja sen takia, että tietoa ja ymmärrystä ei ole. Vaikka se automaatti olisi kaikin puolin järkevämpi vaihtoehto kuskin kyvyt ja tarpeet huomioon ottaessa.

Itse pelkäsin, että minkälaisiakohan tilanteita syntyy, kun taloudessa on sekä manuaali että automaatti ja hyppään päivittäin molempien jakkaralle. Ei ole kyllä ollut mitään sekoiluja. Autojen muutenkin erilainen luonne varmaan tekee selkäytimessä temput ja jalat pysyvät oikeilla paikoillaan. Virta-avaimen paikkaa ei vaan meinaa monesti löytää Alfan ja Saabin välillä..
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 61234.html

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 15:49
Kirjoittaja sämpy
kokemusta 2003, 2008 ja 2010 automaagi sakemanneista. Kaikkihan noi on hivenen pelottavia manuaaliin tottuneelle. Toki itseni kaltaisella täydelliselle jumalan armosta ratinpyörittäjälle asia ei ole ongelma, mutta vaikkapa emännälle tehokas automaatti voisi olla riski.

Ei ole varmaan pelkästä väkimäärästä ja ÄÖstä kiinni, että jenkeissä kaahaus sisälle kauppaan ikkunan läpi on kansanhuvia.

Omassa erinomaisuudessani asia kilpistyy yksinkertaisesti kaupunkiajon ongelmiin, kun en kestä automaatin arpomista ja jahkailua silloin kun pitäisi jo olla menossa. Eli kun pienessä vauhdissa polkaisee kaasua, niin kaikki tuntuu jahkaavan pari sekuntia vaihdetta pienemmälle, kun oli ehditty jo pistää ylisuuri pykälä sisään, ennen kuin kaasu reagoi.

Eri asia vanha jenkkirassi, jossa riittää vääntöä isollakin vaihteella, eikä älytön tomaatti edes vaihda isompaa niin herkästi.

Onhan tuollainen toki ihan hyvä jätskin syömiseen.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 15:51
Kirjoittaja Jakke
Itse ottaisin automaatin vain suppealla kierrosalueella väkevästi vääntävään nykydieseliin. Pykäliä sais sitten olla enemmän kuin kuusi. Muuten pidän manulaatikkoa viihdyttävämpänä.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 20:13
Kirjoittaja matti_vuorio
Näyttää siltä, että automaatti vie pidemmän korren tulevaisuudessa.

http://yle.fi/uutiset/ajokortti_automaa ... ea/8818506

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 21:53
Kirjoittaja Dfin
Automaatti vaatii aina totuttelua että oppii toimintalogiikan. Kun oppii logiikan, tietää miten kaasunpainallus vaikuttaa laatikon toimintoihin. Lisäksi nykyisissä automaattilaatikoissa on lyhytaikainen muisti joka mukautuu hetkelliseen ajotapaan. Jos ajaa rauhallisesti niin laatikko vaihtaa isommalle mahd. pian ja jos ajaa reippaammalla kyydillä niin venyttää vaihtoja. Voi tuntua alkuun oudolta mutta kun ajelee pari päivää niin ymmärtää jo paremmin.

Itse en Helsingin pyörityksessä manuaalivaihteista enää huolisi, on sen verran rento ajaa alavääntöinen iso diesel automaatilla kun ruuhkassa riittää että nostaa jalan jarrulta niin ryömitään jo eteenpäin just sopivasti. Saksassa autobaanalla viime kesänä yhteensä 10h staussa ryömiessä manuaaliauton kanssa tuli myös omaa automaattiautoa ikävä. Ei sen takia että se olisi vaikeaa mutta onhan se turhaa jalkajumppaa.

Manuaalivaihteisto kuuluu omasta mielestä autoihin jotka on tehty aktiiviseen ajamiseen. Tällaiseksi koen esimerkiksi Mini Cooper S sekä Bmw M3 ja muut vastaavat puoliksi jokapäiväiseksi autoksi ja puoliksi aktiivisempaan ajoon tarkoitetut kiesit. Puhtaaseen käyttöautoon (varsinkin jos liikkuu enemmän kaupunkialueilla) ei ole muuta vaihtoehtoa kuin automaatti. Manuaali on kiva sitten tykitellä mutkateitä. 8)

EDIT: En voi käsittää kuinka auto vahingossa menee automaatilla väärään suuntaan ja sillä kerkeää ampaisemaan seinään. Jarru pohjassa suunnan vaihto ja nätisti liikkeelle niinkuin parkkipaikoilla yleensäkin?

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 22:07
Kirjoittaja sämpy
Automaatin ongelma, tai oikeastaan manuaalin etu on siinä, että liikutettaessa kaupunkipyörityksessä tai parkkiksella jalka on koko ajan kontaktissa kytkimeen jolla saa vedon pois, eikä poljinta joudu ettimään. Automaatilla jos käyttää vaan oikeaa jalkaa, niin sössimistilanteessa sitä jarrua joutuu ettimään jalkaa siirtämällä ja siinä varmaan tulee polkaistua väärää.

Ite toki pystyn jarruttamaan ihan yhtä hyvin vasurilla kuin oikealla. Ja ajamaan manuaalilla ruuhkassa ihan yhtä rennosti ja sujuvasti kuin automaatilla. Oikeastaan sujuvammin. Anteeksi täydellisyyteni.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Lähetetty: 19 Huhti 2016, 11:25
Kirjoittaja Jiitee
matti_vuorio kirjoitti:Näyttää siltä, että automaatti vie pidemmän korren tulevaisuudessa.

http://yle.fi/uutiset/ajokortti_automaa ... ea/8818506
Ei mikään ihme tämä. Minä olen ainoa manumies meidän pesueessa Alfoilla, vaimolla ja kahdella aikuisella jälkikasvulla on omat automaatit alla. Itsekin katselen 159 SW JTD -tomatteja sillä silmällä.... :wink: