Sivu 62/97

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2017, 12:14
Kirjoittaja unknown
Mainitaan, että ensimmäinen sähköinen "öljytikku" mikä omalle kohdalle on osunut, on Ferrari Mondial:ssa vuosimallilla 1985. Koskaan sen toimintaa ei kokenut, mutta öljynvaihdossa vilkutteli, jos laittoi virrat päälle.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2017, 12:37
Kirjoittaja lerppu
Mulla ensimmäinen tikuton oli Citroen Jumpy. En muista miltä vuodelta. Nyt ei kyllä mene nallekarkit tasan näiden kokemusten vertailussa.
- Jumpyn ostin kun olin tehnyt kesän remppahommia möksällä ja ajattelin että nyt otetaan vähän tilaa työkaluille yms. En ikinä käyttänyt Jumpyä minkään ison asian taikka työkalujen kuljettamiseen. Paitsi yhden telkkarin toin sillä himaan. Siinäkin olis ollu ilmainen kotiinkuljetus, mutta sanoin rehvakkaasti kodinkoneliikkeessä että "mulla on paku". Koska pitihän sillä jotain raijata. Ylilyöntinä kyseisen auton tarpeettomuuteen (jossa muuten ei ollut mitään murheita) vaihdoin sen Alfa Romeo GT:seen, jossa oli öljytikku - ja murheita. GT oli kyllä kiva, pidin sen itselleni epätyypillisen pitkään 2 vuotta. Ja sen vaihdoin parhaaseen Alfaan. MiToon. Jossa myös oli öljytikku eikä yhtään murheita! Mutta nyt menee ohi aiheen, kun tulee puhuttua Alfoista.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2017, 18:42
Kirjoittaja sämpy
Höm.. kyl mun 2000 mk1 ja 2007 mk2 Scudoissa ainakin ihan mittatikku on keskellä täyttökorkkia kuten PSA dieseleissä on tapana, vaikka öljylle on myös sähköinen mittaus. Jo -82 Ritmossa osasivat yhdistää sähköisen mittauksen öljytikkuun, niin on molemmat "herkut" joista valita mihin luottaa.

Itse asiassa mk1 Scudossa on sentään tasoinfo, mk2 kertoo vaan "oil ok" ilman mittatietoa joten tikulle on oikeasti käyttöä.

Kai se tuossa Bemussa halvinta olisi tehä se öljynvaihto oikealla öljyllä ihan ekana. Vaikka joku onkin laskenut, ettei ylimääräinen öljynvaihto teetettynä tai auton huoltaminen ylipäätään kannata taloudellisesti vaan "mennään niin kauan kuin liikkuu" -ajattelija voi oikeasti päästä halvimmilla kilometreillä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2017, 19:42
Kirjoittaja lerppu
Ai siin ois ollu tikku? Le Jumpy oli kyllä tres chick, mutta on myönnettävä etten muistaakseni avannut sen konepeltiä kovin usein... Jepu, pikkubimmeri saa uudet öljyt - täällä on vallinnut sen verran selkeä konsensus aiheesta. Kiitos kaikille kommenteista! Raportoin lähteekö vaiva näin simppelisti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2017, 19:44
Kirjoittaja Polforea
Mainittakoon tähän, että kun tänään käytin bemarin huollossa, niin se ehdottelee nyt 31tkm öljynvaihtoväliä. Helposti menee tuo matka, kun sillä välin saa todennäköisesti sen nelisen litraa möhmäättiä lisätäkin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Marras 2017, 22:45
Kirjoittaja Jiitee
Rengaspaineanturit ja niiden kalibrointi hybrid-Naurikseen. Joo, ohjekirjan paineet pistin ja ohjeen mukaisesti kuittasin painevahdin alustaen uusille kiekoille, mutta niin vain vaimo Tampereen reissulla sai varoitusvalon syttymään. No siitä sitten auton ostopaikkaan Tammer-autoon pikahuoltoon vaimo Auriksella anoppi kyydissään.

Nuori huoltomies selitti kuulemma vakuuttavasti, että : a) huoltokirjan ohjearvot rengaspaineille ovat liian alhaiset ja b) huoltokirjan ohje painevahdin alustamisesta on väärä, oikea proseduuri löytyy netistä ... :o: Takuuseen toki kaikki tuo tuli ilmaiseksi.

Kyllä Toyotallakin toiminnan laatu on mennyt alaspäin, mutta auton meille myynyt rouvashenkilö hoiti homman vaimon mukaan kotiin esittelemällä uuden Lexus- sporttihybridin samalla anopille ja vaimolle leivoskahvit tarjoten... :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2017, 09:46
Kirjoittaja mattijus
Jiitee kirjoitti: esittelemällä uuden Lexus- sporttihybridin
Ihan vaan, että rahat säästyisivät, niin kaverin kiiltokuvakorollassa vastaavanlainen rengaspaineen varoitusvalo loimottaa myös.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2017, 13:39
Kirjoittaja Rasvis
Pitääkö niitä antureita jotenkin alustaa? Ainakin Amerikan-Joen sähkömopo keksii ihan itse mitä antureita mistäkin päin autoa löytyy kunhan sillä ajaa pienen lenkin. Ja näköjään myös päättelee ne oikein, sillä yksi gummi oli rengastöiden jäljiltä vähän vajaapaineinen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2017, 22:11
Kirjoittaja Jiitee
Rasvis kirjoitti:Pitääkö niitä antureita jotenkin alustaa? Ainakin Amerikan-Joen sähkömopo keksii ihan itse mitä antureita mistäkin päin autoa löytyy kunhan sillä ajaa pienen lenkin. Ja näköjään myös päättelee ne oikein, sillä yksi gummi oli rengastöiden jäljiltä vähän vajaapaineinen.
Eip tarvitse näemmä, jos rengaskoko on sama. Meikä meni vaan ohjekirjan antaman väärän ja liian alhaisen paineen ( 2,3 bar) vipuun ( piti olla 2,5 bar) --- > tämän takia loimotti varoitusvalo ja siis ihan asiasta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2017, 22:21
Kirjoittaja Jiitee
mattijus kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: esittelemällä uuden Lexus- sporttihybridin
Ihan vaan, että rahat säästyisivät, niin kaverin kiiltokuvakorollassa vastaavanlainen rengaspaineen varoitusvalo loimottaa myös.[/quote

https://www.nettiauto.com/artikkeli/lex ... ja_hybridi
Tuollainen kiiltokuvakorolla oli siis kyseessä, noin 50 000 euron auto.
Ottaisin :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Marras 2017, 22:52
Kirjoittaja Janne
Janne kirjoitti:
Sama auto kenkkuilee. Muutoin toimii ja pysyy käynnissä mutta tyhjäkäynti tippuu todella alas ja ajaessa taas kaasua antaessa ryntäilee. Vikavalo palaa, joten ohjeistin isukkia käyttämään koodinluvussa. Mikäs häntä nyt vois vaivata?
- imuputkessa vuotoa
- tyhjäkäyntisäädin tms.?
- kaasuläppäanturi?
Kestipä tämän Marean setviminen ja itsekin olen ollut työreissussa niin paljon, ettei ehtinyt isää auttamaan, kuin puhelimitse antamaan vinkkejä. Vika oli seuraavanlainen: auto käyttäytyi hyvin ja kävi ilman vikavaloa kylmänä normaalisti. Kävi hyvin kunnes moottorinlämpö oli noussut, sitten nykäisi ja sytytti vikavalon. Käynti meni hankalaksi ja ei vastannut kaasuun rivakasti mutta pysyi kuitenkin käynnissä ja pystyi ajamaan. Uudelleenkäynnistys ja vikavalo hävisi, kunnes sitten taas ajossa nykäisi ja valo syttyi. Auto meni lopulta Wetterille perusteellisempaan tsekkaukseen ja koodin lukuun. Mikään osa ei ollut rikki, mutta alkuperäisen paskapajan jäljiltä mm. ecun liittimet löysällä ja ecu muutenkin lähes irti, korjaamon mukamas fiksaamat maadoitukset oli löysällä jne. Wetterillä tarkastivat vielä kaikki liitokset läpi, korjasivat löysällä olleet ja kahdella koeajolla läppärikiinni varmistivat että toimii. No nyt tosiaan toimii. Ainoa liitin mikä oli kuulemma ollut kunnolla kiinni, oli se Deltassa vaihdettu kampiakselin kierrosanturi. Käskin isän viedä wetterin laskun sinne orig.pajalle että tämän verran teidän sössimisiä jouduttiin taas korjaamaan...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Marras 2017, 17:38
Kirjoittaja hagger16
Asentelin tuollaisen halvan led-tangon lisäpitkäksi perheen Voyageriin. Johdot on mallia Motonetin setti.
Homma toimii muuten, mutta kun auto on käynnissä ja pitkät olleet päällä vähän aikaa, alkaa asennettu rele surisemaan ja samalla asennettu led-palkin valo värisee.
Moottorin ollessa sammuksissa valo tuntuu toimivan oikein.
Mistäs tämä voisi johtua? Sähkömiestäkään minussahan ei ole siis yhtään, mutta aina pitää yrittää. :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Marras 2017, 17:47
Kirjoittaja Polforea
Halvasta, itämaalaisesta LED-ohjaimesta. Sopivalla konkalla (tai parilla) sitä voisi filtteröidä kivasti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Marras 2017, 17:08
Kirjoittaja alamajy
Fiat Stilo 2003 1.6l. Ei suostu käynnistymään. Startti ei edes pyörähdä. Joku rele sanoo vaan hennosti naps.
Akku on käynyt tyhjänä, mutta nyt on uusi paikallaan.
Mistä lähtisi vikaa etsimään? Kaikki sulakkeet näyttää ehjiltä. Valot on kirkkaat ja kaikki tuntuu toimivan keskuslukistusta myöten.
Airbag herha vain näytössä, ei mitään muuta esim. avaimen kuvaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Marras 2017, 18:42
Kirjoittaja JiiPee
Startti sökönä? (= valistumaton akateeminen arvaus)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Marras 2017, 18:58
Kirjoittaja Albertolli
^^Onhan startilla kaikki johdot kunnolla kiinni?
Joskus jäi Fiude parkkikselle ja syyksi paljastui ajossa löystynyt ja irronnut liitin.
Sen kun laittoi takaisin paikalleen (ja vähän tiukkasi) niin taas toimi.
Tämä oli se pienin, eli "herätejohto".

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Marras 2017, 10:27
Kirjoittaja alamajy
^ja ^^ kiitos. Pitää pyytää kaveria tsekkaamaan noita asioita. Voiko startti olla niin sökö, ettei se liikahdakaan tai syö avaimesta vääntämällä kaikkea akun tehoa siten, että valot himmenisi yms.? Jos tämä on starttivika niin sittenhän saa käyntiin hinaamalla?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Marras 2017, 20:27
Kirjoittaja sämpy
Tietty akun maakaapelin korin/moottorin pään liitokset kannattaa katsoa, ettei ole johdot hapettuneet poikki. Muuten kuulostaisi jumineelta solenoidilta tai vioittuneelta virtalukon pohjalta. Voisi kokeilla ruuvarilla virtaa suoraan plussapultista solenoidin herätejohtoon, jos startti sattuu olemaan näkösällä. Tai edes vasaraa startille starttaushetkellä. Niin ja toki sen solenoidin herätejohdon virransaannin avainta käännettäessä vois mitata ihan yleismittarilla.

Jälkimmäiset vähän haastavia jos startti sattuu olemaan koneen takana.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Marras 2017, 17:17
Kirjoittaja hjpp
Puolison Citroen on aina ollut päästöjen puolesta hieman hankala katsastettava. Viime kerralla yllättäen ei juurikaan tarvinnut autoa lämmitellä, kun raja-arvot alittuivat selvästi.
Kauan aikaa hän on myös valitellut autosta kuuluvan ylimääräistä ääntä. Kävin lopulta kuulostelemassa sitä ja totesin katalysaattorin keraamien olevan irti ja kolisevan sen sisällä.
Nyt tuli lopultakin vaihdettua vanha katalysaattori uuteen. Huomasin olleeni vain osittain oikeassa.

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 08:44
Kirjoittaja Raimo Miettinen
http://www.autobild.de/artikel/bmw-218i ... 46813.html

BMW:n etuvetoinen pikkutila-auto ei sitten kestänyt 100 000 kestotestissä vaan kone porsi 35 000 km jälkeen jos oikein ymmärsin. Osaa ne Saksassakin!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 10:39
Kirjoittaja lerppu
Kesällä oli huollon ajan autona tollanen kakkossarjan pikkuminivani. Kamala. Saa hajotakin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 12:03
Kirjoittaja ORBITA
^^
Yhteevetona: moottori ja kytkin valmis 35t/km, sytyttelee moottorin vikavaloa ja takaluukku ruosteessa.
Ihan perus saksalainen suoritus siis... :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 13:12
Kirjoittaja lerppu
^On levinnyt Wolfsburgin tauti Muncheniin... :( Onneksi olen niin köyhä että joutuu noilla vanhoilla Bimmereillä liikkumaan - tuntuvat kestävän sekä kilometrejä että korroosiota vastaan!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 18:56
Kirjoittaja TeroPee
lerppu kirjoitti:^On levinnyt Wolfsburgin tauti Muncheniin... :( Onneksi olen niin köyhä että joutuu noilla vanhoilla Bimmereillä liikkumaan - tuntuvat kestävän sekä kilometrejä että korroosiota vastaan!
Milläs sitten ajelet kun tämän päivän uudet bemarit on vanhoja? Alfa Romeoitakaan ei kukaan osta niin sellainenkaan ei ole vaihtoehto. Jos saisit edes vaimolta lupaa hankkia sellaista. :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 19:13
Kirjoittaja lerppu
Murehditaan sitä sitten kun ajankohtaistuu ko murehdinta! Jeep on rahoitusyhtiön hyväksymä merkki - ehkä siltä suunnalta löytyisi jotain?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 19:17
Kirjoittaja flapjack
Muistelisin että 118i:tä on kans aika monesti nähnyt/kuullut jonkun valittavan hajonneeksi yllättävän uutena. Sama moottori?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 19:27
Kirjoittaja lerppu
Riippuu vuosikerrasta. E-koodiset Rellun koneita (tosin hajoamiset baijerilaisten osaston vastuulla). F-koodin 118 on nykyisin kolmepyttyinen pikkuturbo... olisko ollut välissä vielä joku generaatio? Samapa tuo, oon koittanut itse pysytellä Motoren Werken konservatiivisempien tuotteiden puolella. Rivikutosta en ole harmikseni onnistunut saamaan... Mikähän lienee modernein auto johon klassikkolinjalla saa? Siis ihmisten hinnoissa.

Edit. Pikainen etsintä tuotti tuloksia läjäpäin. Periaatteessa riittää että sarjasta riippumatta kaksi viimeistä numeroa on (x)35i.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 19:53
Kirjoittaja TeroPee
(x)35i on nykyisin päivittynyt muotoon (x)40i. Mutta toki tuo ensin mainittu on vähemmän kallis hankkia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 20:00
Kirjoittaja Polforea
Rellun? Mitä osaa Rellulla on kipinäsytytteisissä N4x -tekniikoissa? Minä olen elänyt käsityksessä, että ne on ihan kokonaan baijerilaisten omia mokia, N5x -sarjan pienempää serkusparvea. Nehän sitten korvattiin ahdetuilla N1x/N2x -moottoreilla, joista ainakin N1x on PSA -yhteistyön tulos (joskin niissäkin kai ongelmapaikat on saksalaista designiä) eli se kuluisa Prince-engine.

Ja joo, jo kymmenkunta vuotta *35i on kantanut vaihdelaatikkonsa etuvartiona N55 -variaatioita, eli 300+hp 3.0 I6 turbokonetta, nykyään 40i on korvannut 35i:n, mutta sama meno jatkuu. Viimeiset 6zyl vaparit BMW:llä taitaa löytyä F10 -sarjasta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 20:54
Kirjoittaja TeroPee
Ai tässä tarkoitettiin vapareita... My bad.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 20:57
Kirjoittaja lerppu
Jep - muistista nakkailin ranskalaisia, en jaksanut tarkistella mikä se kytkös tarkalleen oli. Jostain syystä rellu oli mielessä. Nimenomaan dekaadin ikäisten x18 koneiden suhteen. Hyvä että täällä totuuden jälkeinen informaatio tyrmätään! Jep - f10/11 523 näkyy olevan vapari kolmelitrainen kutonen... Ja tietämättäni ajoin erittäin modernia suoraa kutosta kun kokeilin M2:sta! Se oli kyllä hyvä se. 435 olis kai se unelma, mutta hintaa on edelleen julmasti!
Edit: kaippa se on sama hengittääkö föönin kautta vai ilman, rivikutonen ois kiva. Ei oo sellasta ollut. Toki Jeepin 4litraista tuollaista paljon ajanut.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2017, 23:50
Kirjoittaja Polforea
Ahdetussa on paremmin pauhua, mutta jostain syystä monille bemaristeille vaparikutonen on se the thing, joten ajattelin tuoda esiin. Oma seuraava bmw-tavoitteeni on tuo N55-tekniikka jossain muodossaan, todennäköisesti E93 335i.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 08:53
Kirjoittaja jargon
Hmm, mitenhän tämän mallisen lukon saisi pysymään käyttökelpoisena talven yli? Avainta tuohon ei tarvitse onneksi tökkiä, avaustoiminto vaan tarpeellinen. Eli tuo jumittaa jo näin alkutalvesta, ei painu pohjaan, tai ei palaudu alkuasentoon. Bilteman multilubea tuohon suihkin, hyötyä ei juuri ollut. Ei jaksaisi joka päivä lämmitelläkään tuota, eikä toisaalta aina ole mahdollisuuttakaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 09:47
Kirjoittaja vesamaan
vesamaan kirjoitti:kaverin kautta tuli käynnistysvikainen Yamaha Aerox-skootteri potilaaksi. On kipinää, saa bensaa, on puristusta. Ei käy. No eka vika oli se että poika joka tuon oli kasannut oli jättänyt lohkojen välistä tiivisteliiman pois. Korjattu, mutta ei edelleenkään käy. Mitvit?? Tällä hetkellä epäilys kohdistuu CDI-boxiin, uusi pitäis tilata mutta koitan vielä jos raadilla olis muita ideoita.

Innokas nuorimies on siis purkanut koneen, vaihtanut kampiakselin, poskilaakerit, stefat, männän. Puristuksia on mttarilla mitattuna (sähköstartilla pyörittäen) 3,8-4 bar. Netistä kaivettuna tieto että tuo on ihan ok arvo, itsestä tuntuu aika alhaiselta? Magneeton sisäpinta on jossain välissä saanut kipeää, samoin sytytysanturin toinen kiinnitysjalka on poikki, mutta anturi itse on mielestäni oikealla etäisyydellä magneetosta.

Jos ei tätä kohta saa kuntoon niin menee se pienikin maine jonka on onnistunut saavuttamaan kaveripiirissä :mrgreen: :mrgreen:
Täähän selvis. Nuorimies oli ostanut uuden männän, ja sillä tiedolla en sitte sitä enempää tutkinut. Pytyn oli vaan joku kerennyt poraamaan 0,5mm ylikokoon ja uus mäntä oli alkuperäisen kokoinen.... sopiva mäntä paikalleen ja mopo nippuun.


Mut nyt on sitten toinen Aerox potilaana :twisted: Käynnistyy hyvin, käy nätisti ehkä minuutin verran. Sitten BOOOOO ja seis. Saa bensaa, neulaventtiili toimii. Booauksen tullessa kun suhauttaa vähän bräkleeniä kurkkuun niin kiertää iloisesti, kunnes taas boooooooo.... Omistaja epäili kampuran stefoja, mutta mun mielestä vika on kaasarissa. Pari kolme minuuttia kun antaa seistä niin taas käynnistyy ja kiertää hyvin, kunnes 10-15s kohdalla kuin veitsellä leikaten BOOOOOO. Kaasarissa oli pieni vesihelmi, n. 2mm halkaisijaltaan, pitää tänään koittaa uudestaan. Putsasin eilen vielä tankin ja sieltä tuli vähän, ehkä 10 ml vettä. Eihän vesi hyväksi oli kaasarissa, mutta mopoajoilta muistelen että kohokammion pohjalla oli joskus enenmmänkin ryönää ja silti meno jatkui. Toki tossa tulee pääsuutin tosi lähelle kohokammion pohjaa, mittailin sitä väliä eilen ja päädyin n. 2,5 mm etäisyyteen, ei siihen kummoista helmeä väliin mahdu.

Voisko tuo mennä niin että kun rikastinpiiri on auki niin saa sen kautta bensaa, vaikka pääsuuttimella onkin tukos. Sitte kun kone lämpenee ja rikastin sulkeutuu niin soppaa ei enää pääsuuttimesta tarpeeks tuukkaan, ja meno hyytyy. Vähän jäähdyttyään saa taas rikastimen kautta hetken bensaa ja käy sen 10-15s kunnes taas rikastin sulkeutuu ja meno loppuu. Tyhjäkäyntiä käy, mutta jos koittaa antaa kaasua niin BOOOOOOOaaa saman tien

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 10:53
Kirjoittaja Polforea
^^PPVK -huolto on jäätyvien lukkojen kanssa ensimmäinen, mistä apua hakemaan. Voiteluaineeksi vaikka CRC:n valkoista litiumrasvaa, se on ihan pätevää kamaa ja toiminut lukoissa kivasti.

Pura
Puhdista
Voitele
Kasaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 11:37
Kirjoittaja Gasolina
Mielenkiintoinen ja hyödyllinen ketju. Luettuani jonkin verran aloin miettiä millaisia isompia murheita omissa muun merkkisissä autoissa on ollut.
Pakko todeta, että aika vähällä on päästy, pahimmat ehdottomasti kaksi moottoririkkoa; Peugeot Boxer ja MB 320cdi, jälkimmäinen tosin vaimon, mutta hajosi minun ajaessa :) Ruosteen kanssa ei ongelmia ollut yhdessäkään ns käyttöautossa vuodesta 1986 tähän päivään. Kaikenlaista pientä mitä ei jaksa muistaa on varmasti ollut.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 11:50
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Töissä, tienpäällä, uudehko Ford jossa kytkin ajettu motarilla niin loppuun että lopulta jaksoi mennä vain pikku vaihteella. Niin paljon lämpöä että kaikki muovit suli 5cm läheisyydestä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 14:02
Kirjoittaja Gasket
Gasolina kirjoitti:pahimmat ehdottomasti kaksi moottoririkkoa .. MB 320cdi
Mikä muuten tuli? Tässä kesällä tutkin yhtä suoraa kutosta jolla rullattu jotain 400 tkm. Tuossa ilmeisesti oli suutin alkanut antautua, vuotanut, kuumentunut ja lopulta polttanut mäntään loven. Mäntien päiden jäljistä päätellen noin puolet suuttimista eivät enää sumuttaneet kuten pitäisi, eli palokuviota ammeen ulkopuolella. Käsittääkseni tuo oli täysin vakiopannu ettei olisi ruiskutusaikaakaan jatkettu liikoja.

Purkaamolta vaan "uutta" mäntää ja suutinta ja matka jatkuu. On vaan vähän työläs purkaa tuollainen konetila.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 15:11
Kirjoittaja savijo-r
Vesamaan!

Tarkistappa bensahanan toiminta, vallankin jos alipainehana.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 15:29
Kirjoittaja vesamaan
savijo-r kirjoitti:Vesamaan!

Tarkistappa bensahanan toiminta, vallankin jos alipainehana.
Jep, kokeiltu. ainakin kun alipaineletkusta imee niin bensa virtaa, ja koneen käydessä kun nappaa bensaletkun irti kaasarista niin niagara on valmis

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Marras 2017, 18:31
Kirjoittaja Gasolina
Gasket kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:pahimmat ehdottomasti kaksi moottoririkkoa .. MB 320cdi
Mikä muuten tuli? Tässä kesällä tutkin yhtä suoraa kutosta jolla rullattu jotain 400 tkm. Tuossa ilmeisesti oli suutin alkanut antautua, vuotanut, kuumentunut ja lopulta polttanut mäntään loven. Mäntien päiden jäljistä päätellen noin puolet suuttimista eivät enää sumuttaneet kuten pitäisi, eli palokuviota ammeen ulkopuolella. Käsittääkseni tuo oli täysin vakiopannu ettei olisi ruiskutusaikaakaan jatkettu liikoja.

Purkaamolta vaan "uutta" mäntää ja suutinta ja matka jatkuu. On vaan vähän työläs purkaa tuollainen konetila.
Kampiakseli poikki. w211 vuodelta 2003 eli suoralla kuutosella tämäkin ja vakio. Toimi kyllä tuohon asti ensiluokkaisesti, en muista ajomäärää enää, ei kuitenkaan kovin paljoa.

Suuttimia ei taida kovin moni vanhempiin vehkeisiin enää laitella niin kauan, kun lähtee käyntiin ja menee päästöistä läpi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 11:12
Kirjoittaja lerppu
Saksalaiset tämän jo osasivat, mutta kyllä Ranskassakin homma hoituu!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 12:18
Kirjoittaja Vainio
^Tohon on hyvä asentaa kirkkaampi lisäpakkivalo :mrgreen:
Ilmeisesti 90-luvulla DX corollaan 7-tuumaisia tuplaputkia viritelleet heebot ovat saaneet jatkokoulutuksen suoritettua ja päässeet autotehtaille hommiin :-D

Outoa muotia jokatapauksessa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 12:53
Kirjoittaja Farina
Vainio kirjoitti:Outoa muotia jokatapauksessa...
Kieltämättä outoa, mutta joka aikakaudella on ollut omat oudot muotinsa autoilussa. Miksi tähän on muotoiltu "varapyöräkotelo"
Kuva
tai tähän :shock:
Kuva
Ei siellä mitään varapyörää ole kuitenkaan. Tai miksi Musseen on lykätty vinyylikatto? Että joku luulisi sitä avoautoksi. Kuva

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 12:57
Kirjoittaja Farina
Edelliseen liittyen en tiennytkään, että Alfallakin olisi sorruttu tuohon vinyylikattoiluun. Onkohan tämä tehtaalta tullut vai jälkikäteen asennettu?
Kuva

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 13:22
Kirjoittaja Vainio
^Olikohan tolla aikakaudella puhkeamattomat renkaat autoilun kuumia puheenaiheita?
Ehkä se on ollut vastaavaa jakomielisyyttä kuin noiden "savuttomien" pakoputkien asentelu nykyisen vähäpäästöisyyden aikakaudella :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 14:45
Kirjoittaja Gasket
Harmi kun noista ei enää taideta mitata päästöjä putkesta. Olisi hupaisaa kun konttorilla inssi tökkisi haistelijiaansa tuonne.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 14:48
Kirjoittaja Gasket
[quote="vesamaan"Mut nyt on sitten toinen Aerox potilaana :twisted: Käynnistyy hyvin, käy nätisti ehkä minuutin verran. Sitten BOOOOO ja seis. Saa bensaa, neulaventtiili toimii. Booauksen tullessa kun suhauttaa vähän bräkleeniä kurkkuun niin kiertää iloisesti, kunnes taas boooooooo.... Omistaja epäili kampuran stefoja, mutta mun mielestä vika on kaasarissa. Pari kolme minuuttia kun antaa seistä niin taas käynnistyy ja kiertää hyvin, kunnes 10-15s kohdalla kuin veitsellä leikaten BOOOOOO. Kaasarissa oli pieni vesihelmi, n. 2mm halkaisijaltaan, pitää tänään koittaa uudestaan. Putsasin eilen vielä tankin ja sieltä tuli vähän, ehkä 10 ml vettä. Eihän vesi hyväksi oli kaasarissa, mutta mopoajoilta muistelen että kohokammion pohjalla oli joskus enenmmänkin ryönää ja silti meno jatkui. Toki tossa tulee pääsuutin tosi lähelle kohokammion pohjaa, mittailin sitä väliä eilen ja päädyin n. 2,5 mm etäisyyteen, ei siihen kummoista helmeä väliin mahdu.

Voisko tuo mennä niin että kun rikastinpiiri on auki niin saa sen kautta bensaa, vaikka pääsuuttimella onkin tukos. Sitte kun kone lämpenee ja rikastin sulkeutuu niin soppaa ei enää pääsuuttimesta tarpeeks tuukkaan, ja meno hyytyy. Vähän jäähdyttyään saa taas rikastimen kautta hetken bensaa ja käy sen 10-15s kunnes taas rikastin sulkeutuu ja meno loppuu. Tyhjäkäyntiä käy, mutta jos koittaa antaa kaasua niin BOOOOOOOaaa saman tien[/quote]

Bensapulaltahan tuo vaikuttaa. Katso nyt ettei joku kätevä ole kiristänyt "löysällä" olevaa ilmaruuvia tai ettei se ole pudonnut kokonaan. Ei tietty ole monen minuutin homma käyttää kaasari auki ja putsata. Juniorin mönkkäristä olen joutunut kaasarin putsaamaan 3..4 kertaa kun tyhjäkäynti on kadonnut kokonaan. Ehkä se "powerfiltteri" laskee vähän turhan isoja kökköjä läpi..

Tosin voi taas olla ne läpätkin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 22:28
Kirjoittaja Tuomas K
Patongin toinen ajovalo näyttää liikaa vasemmalle, mutta en onnistunut löytämään säätöruuvia sen suoristamiseksi. Googlellakaan ei löydy osumia. Eli mihin ihmeeseen se sivusuuntaisen säädön ruuvi on jemmattu? Rellu Megane ja face lift-versio kyseessä.

Ja toinen juttu, toisen lähivalon linssi on aivan samea ja valoteho kynttilän luokkaa, mahtaako sitä onnistua puhdistamaan mitenkään muuten kuin purkamalla koko valaisin?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Marras 2017, 22:51
Kirjoittaja Alfissimo
Tuomas K kirjoitti:Rellu Megane ja face lift-versio kyseessä.
Mikä niistä kolmesta aiemmasta :wink: ? Vanhimmasta faceliftistä (viimeisiä -03) säätö ainakin löytyi. Uudemmista ei kokemusta. Edit: eikö manuaalista löydy apuja :roll: .