Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Nyt kun tämä ketju on taas pinnalla niin voikin kysellä palstan kanssa-maastopyöräilijöiden kuvioita. Onko jengi ajellut aktiivisesti talvella tai onko talvitauko ohi ja tuntuma kesämaastopyöräilyyn otettu? Mitenkäs kalustokuviot, onko talven aikana tullut kalustopäivityksiä?

Itsellä talviajelua tuli harjoitettua vain muutaman kerran kun tuli enemmän hiihdeltyä ja toimittua perheen kilpahiihtäjän huoltohommissa talvisaikaan. Ensimmäinen maastolenkki lumien sulamisen jälkeen tuli ajettua lauantaina. Tästä eteenpäin on tarkoitus taas aktiivisesti ajella maastossa.

Uutta kalustoa parhaillaan odotellaan, kun pitkän odottelun jälkeen Ibis julkisti oman 29er Ripleyn. Sellainen runko on tilauksessa, mutta kestää vielä hetken ennen kuin rungon pitäisi saapua. Melkein kaikki osat on jo odottamassa runkoa kiekkoja lukuunottamatta.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Talvella tuli ajeltua enemmän kuin useana viime vuotena, alkutalvi suosi harrastusta täällä Länsi-Rannikolla. Helmikuussa vaihdoin juoksuun, kun lunta lykkäsi oikein kunnolla ja parin auki olevan polun hierominen alkoi kyllästyttää. Kumma juttu muuten miten yht'äkkiä juoksu alkoi maistua vaikka en ole koko touhusta tykännyt koskaan. Vieläkin tulee käytyä lenkillä juosten pari-kolme kertaa viikossa. Maaliskuussa alkoi taas pyöräily, kun yöpakkaset kovetti polut vauhdikkaiksi ja jatkuvat lumisateetkin väheni. Nyt ilmojen lämmettyä ajelin alkuun maantiellä ja nyt on pari maastolenkkiäkin heitetty taas. Jollain tavalla fillarointi on kyllä uskomattoman hauska ja kehittävä harrastus, itseasiassa tämä taitaa olla ainoita harrastuksia jota olen jatkanut kohtalaisella motivaatiolla ties kuinka kauan.

Kalustoa ei kummemmin ole päivitetty viime aikoina eli yleismaastoon Chumba Xcl, kovempaa menoon Rottwild RFR ja maantielle Bianchi Reparto Corse. Näillä taidetaan mennä kunnes runko katkeaa :) No 29" kyllä kiinnostaa jossain määrin, mutta jotenkin se tuntuu turhan rauhalliselta omaan makuun, vaikka ykköstykki onkin "ei niin kovin tekniseen" maastoon.
Giulia Super -69

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ Eipä ole talvella paljoa ajeltu fillarilla, vain "uutta" kalustoa hankittu yksi velo lisää,
Marinin Palisades Trail vm. 1992. Sattumoisin wanhin maastopyöräni nyt, toki uusinkin on vuodelta
1997 Konan King Kikapu. Wanhemmat velot ja niiden keräily on vähän niin kuin verissä, sillä tuorein maantiekiiturikin ( se lenkkipyörä ) on vm. 1993 :wink:

Toivottavasti tuo ( ei) toteutune(e) Alfojen kanssa :-D

Täysjäykällä on kiva vedellä välillä leppuisaa lenkkiä poluilla ja metsäteillä. Sen jälkeen täpäri tuntuu ihan "sohvalta" ....

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re:

Viesti Kirjoittaja buctu »

buctu kirjoitti:...Itsellä tällä hetkellä Feltin rxc elite, päivitettynä rock shoxin sid teamillä ja edellisen "runkopoikkieimenetakuuseenpaskan" xt:n osilla (hydr.levyt).
Pääasiallinen käyttö työmatkat ja basic-lenkit (enduropolkuja+perusmaastoa)...
Nyt liittyi sitten Feltti "runkopoikkieimenetakuuseenpaskojen" joukkoon; takahaarukka petti :evil: .
Osaisiko joku suositella nyt uutta kovaperäistä runkoa 26" kiekoille pääasiassa maantie/hiekkatie työmatkoille ja vapaa-ajalla ajetaan enskalenkkejä ja vedetään karavaania.
Pituuteen nähden jalat on lyhyet eli 177,5/77 ja kokemus/tietämys ei riitä oikean rungon valintaan. Tuossa muutamat mitä katselin:
BeOne CRD29 Comp Frameset 2012
Ridley Blast 7DA Frame 2012
Brand-X Carbon Frame
Ghost SE 9000 Hardtail Frame 2012

Mielipiteitä, vinkkejä ja varoituksia otetaan mielellään vastaan :)
"Too much ain't enough"

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

buctu:

Mikä sinulla on budjetti? Mikäli sinulle jääneet osat ovat peräisin parin pyörän takaa niin olisiko aika pistää koko paketti uusiksi?

Yksi näkökohta, joka kannattaa huomioida on se, että muutamat osastandardit ovat muuttuneet viime vuosina. Tämä koskee esim. runkon/keulan kaulaputkia, joissa nykyään yleisin on ns. tapered-versio. Lisäksi keskiöitä on monenlaisia ja myös taka-akselin uusin standardi on 142 mm leveä entisen 135 mm sijasta. En tiedä mitä noista standardeista on linkittämissäsi rungoissa, mutta pahimmillaan saattaa käydä niin, että jos ostat uuden rungon, niin uusiksi menisi takakiekko + keskiö/kammet + joustokeula + satulatolppa.

Tuosta esim. reilulla tonnilla aivan käypäinen Cube:

http://www.fun-corner.de/index.php/de/C ... /a-A011528" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Alkaa taas muistua ottaa mukaan lenkille varakumi ja pumppu. Vajaan tunnin pyörän taluttelu virkistää muistia kummasti :)

(Hyvin alko kevään pyörälenkit, ekalla lenkillä tangon yli kera hyvien mustelmien ja nyt sitten tokalla rengas puhki)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Liityin syssyllä lapsiperheellisten joukkoon ja aika pian sitä hoksas kuin kortilla on aika kun tekee 10-12h työpäiviä ja koittaa iltaisin hoidella mukulaa ja yrittää harrastella. Melekonen fakiiri siinä saa olla. No sain kuiten käytyä muutaman lenkin heittään talvella. Kesän kisakuviot on lyöty lukkoon. 29er täysjäykällä sinkulalla mennään ainakin tuleva kesä. Pikkurenkainen täysjousto on palasina ja todennäköisesti myyntiin menossa osa kerrallaan. Mitäs noita pyöriä hamstraamaan, kun ei niillä ehdi ajamaankaan...hhmm, katkeraa.. :wink:
Alfa Romeo 155 V6 1992

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja PRO »

Kuva

Ei nyt ole maastopyöräkeskustelua mutta nyt kävi niin, että itselleni ajautui tälläinen mustana. Vaihteet solmussa.

Lisäksi pyörässä on tyylikkään ruskea brooks-satula.

Mitä mie tämmösellä? Myynkö jollekin hipsterille sinkulaks?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

"Ajauduin" tänään samaan paikkaa josta nappasin kuvan tammikuun alkupuolen lenkillä, nyt puoli vuotta myöhemmin otin kuvan samasta paikasta ja oikeastaan maisema on muuttunut yllättävän vähän. Hauskaa oli ajaa talvellakin, mutta kyllä kesä on vaan kova juttu tässä(kin) hommassa :)
Liitteet
2013-01-06 13_56_45.jpg
(144.15 KiB) Tiedosto ladattu 5791 kertaa
2013-06-09 10_17_56.jpg
(166.36 KiB) Tiedosto ladattu 5791 kertaa
Giulia Super -69

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Tänään kävin koeajamassa ekaa vaihtoehtoa. Cube oli merkki, täytyy vielä mennä ajamaan kalliimpi versio paremmalla keulalla ja vaihteistolla. Hyvältä vaikutti näin parin Inseran jälkeen (molemmista meni runko poikki kaupungissa).

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja DaViega »

PRO kirjoitti: Mitä mie tämmösellä? Myynkö jollekin hipsterille sinkulaks?
Ihan liikaa vaihteita, lisäksi nuo (harjoittelu?)kilpapyörätkään ei oikein ole omiaan kaupunki pyörittelyyn. faija noita harrasteli, mä keskityn sellasiin, missä on niin leveät pyörät, että mäkin pysyn pystyssä :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Vähiin on jääneet ajelut viime vuosina... Kaivoin wanhan fillarin varastosta, tein perushuollot ja kävin ajelulla. Jännästi sitä kuvittelee olevansa samassa "huippukunnossa" kuin ennenkin, mutta totuus tulee esiin viimeistään toisessa isommassa ryteikössä. Pyörä on mikä on, mutta mukavaa tuo silti oli! Pakollinen maisemakuvakin piti ottaa.
Liitteet
shot.jpg
(244.29 KiB) Tiedosto ladattu 5657 kertaa

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tänä kesänä asfalttilenkit on maistuneet hyvin ja kilometrejä on kertynyt kiitettävästi. Itse asiassa polkupyörällä taisi kertyä tuplasti kilometrejä mitä Alfalle Touko-Kesäkuussa. Matkojen pidetessä suoratankoinen alkoi vaan jo vähän tympimään yhden ja ainoan ajoasennon takia, niinpä toteutin yhden haaveen ja päivitin tänään asfalttikaluston Bianchi Sempre Pro Velocella 8) Campan vaihtajat toimi kuin ajatus, niin loppujen lopuksi ei tullut edes pohdittua 105/Ultegra vaihtoehtoja. 53 koon rungolle puntari näytti 7,8kg painoa ilman polkimia mikä oli vähemmän mitä odotin tälle kokoonpanolle :-D

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jees, itse tykkään kanssa Campan vaihteista yli kaiken, erityisesti tykkään peukalonapeista - näppärästi saa painettua isompaa pesään putkelta juuri kun on pääsemässä mäen päälle ja jalat on jo sen verran hapoilla ettei oikein enään pyöri. Ja huomenna pariksi päiväksi maasturilla Seitsemisen kansalaispuistoon :)
Giulia Super -69

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Kohtuu tuoreehko Alfisti ja tunnustaudun myös intohimoiseksi maastopyöräilijäksi. Alalajeina tulee ajettua XC/Endurohenkistä trailirymistelyä, sikäli mitä Jyväskylän "vuoret" antaa myöden. Pyhäsin kun lähdetään oikein kunnolla rilluttelemaan niin tartutaan DH pyörän puikkoihin ja suunnataan alamäkiin.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Viimeksi geneeriseen pyöräkysymykseenikin saatiin täältä apua (muistaakseni kaikki yksimielisesti suosittelivat Bromptonin hankintaa ;) ), joten here goes:

Kävin eilisen Mamma Fiatin merkkipäivän kunniaksi polkemassa Fiat-pyörälläni pienen lenkin. Matkalla mieleen tuli kysymys onko Fiat aikaisemminkin tehnyt pyöriä?

Muistelin joskus jonkun mainoksen ja myös kuvan vanhasta Fiat-logolla varustetusta pyörästä nähneeni.

Google is your friend- eli moisia kuvia internjetistä kyllä löytyy. Mutta eipä sitten juuri muuta :(

Tietääkö joku aiheesta enemmän? Koska noita on tehty, paljonko, onko niitä oikeasti vielä olemassa?Lähdeteosta? Nettilinkkiä? Muuta??

-Tazio

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ihme on jos Fiat on itse tehnyt fillareita/runkoja. Vähän epäilen. Joku muu ne tekee ja sitten stailataan. Toki jos tehdas käyttää Italian korkealaatuista ja maineikasta runko-osaamista ja Campagnolon osia niin ainakin siltä osin ollaan oikeilla urilla. Näin minusta ainakin pitäisi olla, jotta oikea tyyli säilyisi. Italialainen klassikkopyörä virvelifirman (shimano) osilla on vaan jotenkin niin väärin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Totuus on usein tarua ihmeellisempää eikä brandihaukan/markkinointimiehen päässä vaan ulkona tuolla :) :

http://paramanubrio.blogspot.fi/search/label/Fiat?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiatforumilta nimimerkki Sedicivalvole1 löi oheisen linkin pöytään, tuolta löytyy mm. kuvat lehtijutusta jossa noista aikanaan on tarinoitu.
Eiköhän noiden rungot ja muut komponentit syntyneet ihan omasta takaa ilman apua.

Se nykyinen 500-pyörä varmaan on osista haalittu. Samoin oma Fiat-hybridini; oman rungossa, kiekoissa, satulassa jne. tosin usein toistuu Made in Italy teksti.

-Tazio
EDIT: brandi/markkinamies viittaus siis ei kohdistu sinuun, vaan yleiseen spin doctorointiin jonka alle totuus ja faktat tämä brandien kultakautena liian usein jäävät!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kiitoksia Tazio linkistä! Mielenkiintoista materiaalia. Nykyaikana jolloin lähes kaikki isojen merkkien rungot tehdään taiwanisa, olen ainakin itse hyvin skeptinen. On välillä mukava kuulla ettei näin aina välttämättä ole. Wigglen nettikaupassa on nyt italialaiset maantiepyörät hyvässä alessa!
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Da nada, kuten sanottu nick Sedicivalvole1 Fiatforumilta tuon esille laittoi.

Lähinnä heräsi kiinnostus tuollaisen aidon satavuotiaan Fiat-pyörän hankkimisesta. Taitaakin olla astetta hankalampi ja/tai kalliimpi operaatio :(

Nykyvehkeistä ei oikein tällä hetkellä motivoi muut kuin Guv'nor ja Moultonin New Series Double Pylon, tuo kaksikko sopisi myös hyvin Fiiun ja Bromtonin kaveriksi (tai no, ehkä Campalta löytyisi joku retrosinkula joka voisi pakon edessä myös tulla kysymykseen).

-Tazio

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kun ei polven takia autohommat oikein óle luonnistunut niin otin työn alle isoanopin vanhan Jaguaarin. Piti suorittaa perus huolto ja takaisin ajoon. Lähtikin sitten lapasesta:

- Uudet renkaat ja vanteet (vanhat oli ruostunut melkein puhki.)
- Uusi Selle royal luksus satula
- Uusi ohjaustanko ja polkimet, vaihtokammet Helkaman raadosta.
- Uudet keskiölaakerit ja ohjauslaakerit
- Rungon ja lokasuojien maalaus ja kaikkien osien perusteellinen puhdistus yms.
- Ajovalon päivitys malliin led ja paristot, dynamo jäi pois.
Liitteet
Jaguar ennen.jpg
Lähtötilanne
(230.68 KiB) Tiedosto ladattu 5393 kertaa
Jaguar nyt 1.jpg
Tällainen siit tuli
(188.88 KiB) Tiedosto ladattu 5393 kertaa
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Laitetaan nyt pari lisäkuvaa vielä, vaikkei maastopyörä varsinaisesti olekaan.

Kyseessä tosiaan Tampereella valmistettu Jaguar-merkkinen pyörä. Merkin valmistus on lopetettu vuonna 62, joten yli 50-vuotias fillari on joka tapauksessa.
Liitteet
Jaguar nyt 2.jpg
(245.71 KiB) Tiedosto ladattu 5393 kertaa
Jaguar nyt 4.jpg
(224.35 KiB) Tiedosto ladattu 5393 kertaa
Jaguar nyt 3.jpg
(117.1 KiB) Tiedosto ladattu 5393 kertaa
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Siisti tuli Tampesterin katista!

-Tazio

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jees, hienoa työtä!
Giulia Super -69

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^^
^
Kiitos.

Lopputulokseen olen ihan tyytyväinen. Tuo lamppu vaikutti melkoisen kirkkaalta kun pimeässä testailin. Siihen tuli 6 kirkasta lediä kahden orggis polttimon sijaan. Muutenkin on kyllä aivan huippu cruisailla. Kelpaa vaimon työmatkaa suihkia ja kaupassa käydä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja DaViega »

hmmm... jotain tollasta mäkin olen yritännyt. 60-lukunen cressent on aika lailla vaiheissaan...
Mistä hommailit laakerit? entä vanteet, mulla oli siinä sellaset valkoset missä punaset "pinstripit", jotain samantapaista haluaisin tilalle, nykyiset kun on "beyond repair" niin sanoakseni :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^ Vanteet on ihan tätä päivää ja ostin Sportia Pekasta kun ei muut liikkeet olleet Sunnuntaina auki :). Orkkikset olisi olleet hienot ja ehkä ne täytyy jossain vaiheessa kunnostaa. Tarkkasilmäinen huomaa että ovat eri pariakin :oops:

Ohjauslaakeri ja kammen laakerit ihan pyörätarvikeliikkeestä kivijalasta (Rauta ja väri) hintaa kokonaiset 6€ koko setti. Siis uusin pelkät kuulakehät, kupi oli ihan hyvät. Suurin työ oli rungon maalaamisessa. Muutenhan tuo on loppujen lopuksi helppoa pura ja kasaa työtä. Tietty osien putsaaminen on työlästä.

Täytyy muuten pari vinkkiä jakaa, jotka toimii varmaan autohommissakin. Täysin harmaa lampunkupe lähti kiiltääksi Bilteman ruosteesyöjällä (fosforihappoa). Pensselillä hieroin mömmön pintaan ja pari minuuttia vaikutusta. Oli sen jälkeen täysin kiiltävä. Toki pieniä pistemäisiä jälkiä jäi mistä hapettumat tulleet.

Toinen on korrekin monitoimiaine (teollisuusbensiiniä ja maaöljyä). Sillä lähtee lepisasti pinttynyt rasvapaska. Lisäksi aine oli Halpa-Hallissa tarjouksessa 1€/pullo.

Tuo "entisöinti" on tehty sillain alkuperäistä kunnioittaen, mutta ei mitenkään pussihousumaisesti. Eli ei ole samanlainen kuin uutena, mutta vähän sinne päin. Itse ainakin tykkään. Värit on muuten Alfan kartasta. Vihreä Verde Tropico ja punainen lokarin raidoissa Rosso 501.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Taziolle Pashley Guvernorille perinteikäs Italialainen vaihtoehto & sama sinisenä.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Grazie! Ihan ok näköinenhän tuo on, mutta ei oikein pure niin kuin Guv'nor. Eilen viimeksi pällistelin tuota omistajien foorumia. Fakta tosin on edelleen, että ei tasan mitään käyttöä tuolle(kaan) olisi, mutta mieli tekee.

-Tazio

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Janne »

Mitkä fiilikset Portilla Syöte Mtb:stä? Itselläni aika kaksijakoiset. Viime vuonna 60km vähän reilu 4 tuntiin. Nyt 120kmlla keskeytys ekan kiekan jälkeen. Kiekka vajaaseen 5 tuntiin. Liikenteessä olin täysjäykällä 29 sinkulalla ja välitykset liian isot 32-18. Ei noussu mäki enää, eikä ollu pattipätkilläkään flowtilaa:) Rata on kyllä käsittämätön. Välistä uskomattoman hienoa polkua, välistä ihan muuta.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Koska maantievauhtini vastaa parhaimmillaan maastopyöräilijäharrastajien etenemistä suossa, raportoin virtuaalipenistäni venytelläkseni eilisestä lenkistäni tänne.

Tempaisin eilen aamulla Espoon perukoilla huoltoon jäävän standard of the worldin takaluukusta Bromptonin ja polkaisin reilun pari kymppiä Mechelininkadulle jonne B puolestaan jäi huoltoon. Matka Hyvinkäälle jatkui isompien pyörien kuljettamana kun hitaasti mutta varmasti Guv'nor kyyditsi minut kotiin.

Kokonaiskilsoja tuosta taitaa tulla joku 80; välipala maantieohjuksille; mutta taisi tuplata tämänvuotiset kilometrini.

-Tazio

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ei mitään syytä vähättelyyn, kyllä 80km on ihan kunnon lenkki kelle tahansa. Pääasia on hyvät fiilikset, ei niinkään kilometrit tai ajotunnit, näin ainakin itse asiaa ajattelen. Pääasia on että ajaa :)

Niin hauskaa ja terveyden kannalta hyödyllistä kuin fillarointi muuten onkin niin kovin "edullista" se ei kuitenkaan ole. Tähän tulokseen päädyin, kun mietin kulunutta energiaa / 100km ja vertasin kuluttamani ruuan kustannusta auton polttoaine kustannukseen samalla matkalla. Omaan safkaan tuolla matkalla menee nimittäin huomattavasti enemmän rahaa kuin auton, vielä kun huomioidaan fillarin melko olematon kuljetus kapasiteetti niin homma näyttää vielä huonommalta :lol: Näin tosin onneksi vain "polttoaineen" osalta.
Giulia Super -69

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Gasolina kirjoitti:Pääasia on hyvät fiilikset, ei niinkään kilometrit tai ajotunnit, näin ainakin itse asiaa ajattelen. Pääasia on että ajaa :)
Näin on. Tällä yhdistelmällä pääsee kaksi handycappia ajamaan yksissä tuumin. Toinen ei pysty ja toinen ei osaa tavallisella fillarilla ajaa, mutta niin vaan mentiin muutama kilometri ihan kimpassa ja molemmilla oli kivaa (+ niillä parilla muulla jotka ihan tavallisilla fillarilla koitti roikkua perässä.) :lol:
Liitteet
WP_000350.jpg
(202.34 KiB) Tiedosto ladattu 5086 kertaa
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Meilläkin on tuollainen peräpyörä joka on muuten aivan mahtava laite. Tyttö on ollut mukana pisimmillään melkein 20km ja mukavaa on ollut.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Janne kirjoitti:Mitkä fiilikset Portilla Syöte Mtb:stä? Itselläni aika kaksijakoiset. Viime vuonna 60km vähän reilu 4 tuntiin. Nyt 120kmlla keskeytys ekan kiekan jälkeen. Kiekka vajaaseen 5 tuntiin. Liikenteessä olin täysjäykällä 29 sinkulalla ja välitykset liian isot 32-18. Ei noussu mäki enää, eikä ollu pattipätkilläkään flowtilaa:) Rata on kyllä käsittämätön. Välistä uskomattoman hienoa polkua, välistä ihan muuta.
Vähän myöhässä tulee vastaus tähän kun olen ollut Syötteen keikan jälkeen reissussa.

Oikein hyvät fiilikset Syötteen reissusta jäi. Reitti oli kyllä makea kun siirtymiä oli tosi vähän ja kunnon polkua paljon. Loppunousu on aika rankka. Itse olin n. 5 h vauhdissa 60 km:n matkalla, mutta 7 km ennen loppua ulkorenkaan kylki repeytyi ja taluttelin sitten viimeiset 7 km maaliin. Loppuajaksi tuli 5:36 h.

Meidän porukasta oli paikalla kuusi kuskia, joista kaksi ajoi 120 km matkan. Kaikki meistä tykkäsivät tapahtumasta.

Syötteen kisa oli viimeinen ajo vanhalla Ibis Mojolla, tänään hain postista uuden Ibis Ripley 29 -rungon. Uusi pyörä on toivottavasti ensi viikolla kasassa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Pitkään vaivannut maastopyöräkuume on käynyt ylitsepääsemättömäksi, joten nyt se pitänee hoitaa pois. Edellisen kerran on tullut ajettua maastossa reilu 15 vuotta sitten. Sittemmin olen kurvaillut Nishikin hybridillä, joka on yhtä (ja huono) maastossa ja maantiellä. Kesän aikana tuli taas huomattua, että ne maastopätkät ja polut kiinnostaa eniten. Nishikistä tuunataan katupyörä ja nyt haetaan MTB.

Hintahaarukka on n. tonnin luokkaa, mieluummin vähän alle, kun kengät ja polkimetkin pitäisi saada. Lähtökohtaisesti 26" kiinnostaa enemmän, vaikka ei mulla mitään 29" vastaankaan ole. Kumpi vaan kävisi. Vaihteet pitäisi olla vähintään Deore-tasoa, keula mieluiten Rock Shox Reba tai vastaava.

Olen kierrellyt Tampereen liikkeitä (Suomen Urheilupyörä, Emilia Sport jne.) ja kokeillut Bianchin, Trekin, Univegan, Nishikin sopivia fillareita. Bianchi tuntui näistä ehdottomasti parhaalta, mutta siinä on halpis keula. Pyöräilyyn hurahtanut työkaveri promosi ylivuotista Cube Ltd Pro:ta:
http://www.rtechsuspension.fi/product_i ... ts_id=8527" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuo vaikutti speksien pohjalta erittäin potentiaaliselta vaihtoehdolta.

Onko kellään hyviä vinkkejä muista potentiaalisista vaihtoehdoista? Meen käymään ainakin vielä R-Techillä ja ehkä Sportaxissakin. Jälkimmäisestä oon kuullut karuja juttuja... Onko Tampereella muita hyviä pyöräliikeitä? En vierasta käytettyäkään pyörää. Jos jollain on spekseihin sopiva, hyvä pyörä menossa myyntiin, niin voi ottaa yhteyttä privalla. Mulla on pituutta 182cm, joten noin L / 19" / 48cm-mitoituksella olevat fillarit tulevat kyseeseen.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ 27'5 " on nyt useilla valmistajilla korvaamassa 26" renkaisia. Älä jätä sitä vaihtoehtoa pois, fillarilehden testissä missä kokeilivat kaikkia noita (26", 27.5". 29") rinnan pitivät sitä aika hyvänä kompromissina.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Juu, ei mulla ole mitään 27,5" vastaan, mutta kun budjetti on aika tiukka, niin tuota kokoa ei ole juuri tarjolla. Ainakaan muuten järkevällä kokoonpanolla. Toisaalta perus 26" kokoon löytyy varusteita, renkaita, vanteita yms. kaikista eniten, joten jos haluaa upgreidata pyörää myöhemmin, niin sen luulisi olevan vähän halvempaa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Esim. Cuben mallistossa noit 27.5" kokoisia näyttäisi jo olevan saman verran kuin 26" kokoisia:
http://www.cube.eu/bikes/mtb-hardtail/" onclick="window.open(this.href);return false;

26" tuumaisten kohdalla on arveltu että ne alkavat jäämään lähivuosina vähemmistöön mallistoissa, lähinnä pienempikokoisten harrastusvälineiksi.
Osatarjonta varmaankin laajenee 27.5" suuntaan. Tosin käyköhän noihin samat keulat kuin 26" :ssa.

Mut ylivuotisia varmaan saa edullisemmin nyt ja niissä löytyy varmasti paremmin 26" ja 29" kokoisia :)

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina kirjoitti:Pitkään vaivannut maastopyöräkuume on käynyt ylitsepääsemättömäksi, joten nyt se pitänee hoitaa pois....
Hieno homma!

Tuolla tonnin hinnalla saa aivan passelin jäykkäperäisen. Kuten Giallo P totesikin niin 27.5" rengaskoko on kuuminta hottia tällä hetkellä ja v. 2014 uutuuspyörissä ei enää 26-pyöriä tahdo löytyä kirveelläkään. Uutuudet on noita 27,5- tai 29-pyöriä. Tulevaisuudessa myös osatarjonta 27,5-pyörien osalta vilkastunee huomattavasti ja kakskutosten osalta tarjonta puolestaan hiipuu.

Kakskutosilla on toki pärjätty pitkään eikä niistä huonoja pyöriä nytkään ole tullut vaikka uudet rengaskoot markkinoilla nyt jylläävätkin. Ja jos kakskutosen haluaa niin nyt niitä saa halvalla kun kaikki haluaa niistä eroon.

Noista eri merkeistä Cube/Canyon/Radon-akselilla on tarjolla pyöriä hyvään hinta-laatusuhteeseen. Cubea saa nettikauppojen lisäksi myös kivijalkakaupoista jopa Suomestakin ja R-Tech Tampereella siis myy Cubea. R-Techistäkin löytyy muuten karuja juttuja tarvittaessa. Canyon/Radon on puhtaasti nettimyynnin kautta ostettavia.

Fun-Corner ja Bike-Discount Saksassa ovat myös potentiaalisia Cuben ostopaikkoja, joista jälkimmäinen myy myös Radonia.

Tuosta Fun-Cornerin vm. 2013 alennusmyyntipyöriä:

http://www.fun-corner.de/index.php/de/M ... l-WG000085

Siellä mm. 2013-mallinen LTD Pro 26 hintaan 839 eur (2013-mallin Pro-versiossa keula vaihtunut näköjään Manitoun malliin, mikä ei välttämättä ole hyvä asia):
http://www.fun-corner.de/index.php/de/C ... /a-A015026

29 LTD Pro vm. 2013 879 eur:
http://www.fun-corner.de/index.php/de/C ... /a-A015027

Napsausta parempi 29 LTD Race vm. 2013 899 eur:
http://www.fun-corner.de/index.php/de/C ... /a-A015045

Tuolta voi ihmetellä Bike-Discountin tarjontaa:
http://www.bike-discount.de/shop/k1/bikes.html

Tuolta Canyoneita:
http://www.canyon.com/_en/

Itsellä on juuri tuollainen Cuben tonnin hintainen LTD-jäykkäperä täysjoustopyörän lisäksi tallissa. Ihan käypänen pyörä vaikka itse en sillä maastossa ajelekaan vaan pyörä toimittaa kaupassakäynti/muu-ei-maastossa-ajelu-pyörän virkaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

^ Kiitos linkeistä! Mielenkiintoisia vaihtoehtoja ja halvalla. Periaatteessa olin päättänyt ostaa fillarin "kivijalkaliikkeestä", mutta, mutta... On nää vaan halpoja tuolla... Pari-kolme sataakin euroa voisi säästää (tai tilata enemmän pyöräilykamaa). Oletko itse tilannut tuolta? Minkälainen toimitusaika oli? Menikö toimitus putkeen? Mitenköhän takuuasioiden kanssa menee? Hoitaakohan esim. RTech Cuben korjaukset?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina:

Fun-Cornerista olen tilannut yhden pyörän meidän talouteen. Homma hoitui ongelmitta. Aika paljon jengi on tuolta tilaillut pyöriä Suomeen ja hyvässä maineessa paikka on.

Bike-Discountista en ole kokonaista pyörää ostanut, mutta komponentteja ja kuteita useita kertoja. Tämäkin luotettava ja hyvämaineinen paikka.

Fun-Corner on pikkupulju ja sieltä saa tarvittaessa henkilökohtaista palvelua hyvin ja tingittyjä hintoja voi kysellä sähköpostilla englanniksi jos esim. vm. 2014 pyörää havittelee. Bike-Discount iso firma, toiminta tehokasta, nettisivujen hinnoista aika turhaa yrittää tinkiä. Homma toimii molemmissa.

R-Tech ja takuuasiat...hmmm...mitähän tuohon sanoisi...itsellä aika karvaita kokemuksia juuri noista takuujutuista R-Techin kanssa jopa sieltä ostetun pyörän kanssa. Yleisesti ottaen tunnetut saku/enkkupuljut hoitaa takuuasiat hyvin, mutta toki haastavampaa hoitaa takuuasioita niiden kanssa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onko kukaan päässyt testaamaan 27.5" kiekoilla, kommenttia?
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itse olen hieman skeptinen uutuuksien kanssa, "välikoko" varmasti toimii kuten toimii 29" erityisesti pitkällä kuskilla tai perinteinen 26" alle 180cm pitkällä(tai lyhyellä)
Jonkinlaiseen omaan varaosa varastoon kannattaa varmasti sijoittaa jokunen euro ainakin alkuun kunnes 27.5 koolle speksattuja osia alkaa olla helposti saatavilla. 26 sisäkumi saattaisi ainakin hätätilassa venyä 27.5 vanteelle(?) Päällirenkaissa tuskin alkuun on kovin kattavat valikoimat saatavana.

No kaikki kehitys on aina kannatettavaa toimintaa ja mielenkiinnolla jään odottelemaan koeajo raportteja :-D
Giulia Super -69

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Itse olen kuitenkin taipumassa 29" kannalle, koska arvioin että ajan kuitenkin kohtuullisen paljon metsäautoteillä ja poluilla, en ehkä niinkään kivikoissa. Parin koeajon jälkeen tuntui että 29" rullaa oikeasti paremmin, eikä se ollut pelkkää myyntimiesten puhetta. Tuota 27,5" kokoa olisi tietysti mielenkiintoista kokeilla, mutta uhkaa mennä pyörän valinta muutenkin turhan kinkkiseksi. Ja kovasti polttelisi päästä ajelemaan vielä ennen lumia 8) Parit tarjouskyselyt on sisällä, vastauksia odotellessa...

Mitä nämä ilmakeulat tykkäävät pakkasesta? Mitä loska ja pakkanen tekevät vaihteille, jarruille? Paras olisi kai pestä heti pois? Autotallin tilat ovat rajalliset, mutta kyllä siellä huuhtelu ainakin onnistuu. Jos fillarilla ajaa talvella, kumpi lopulta on parempi säilytysympäristö: tasaisen viileä varasto vai lämmin autotalli? Jos tämä "hulluus" tästä vielä kehittyy, niin saattaa olla nastarenkaiden osto vielä edessä :-D

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Farina kirjoitti:...Mitä nämä ilmakeulat tykkäävät pakkasesta? ...
Eivät ole moksiskaan. Hyvin toimii nykyaikaiset ilmakeulat ja -iskarit myös pakkaskeleillä. Itse ajelen -15C pakkasille saakka ja ei ole vuosikausiin ollut mitään talviongelmia noissa osissa.
Farina kirjoitti:Mitä loska ja pakkanen tekevät vaihteille, jarruille? Paras olisi kai pestä heti pois? ...
Kuiva pakkaskeli ei yleensä aiheuta ongelmia voimansiirrolle. Loskakelit erityisesti silloin kun keli pakastuu loskaolosuhteiden jälkeen voivat olla ongelmallisia mikäli voimansiirrosta ei pidä huolta. Huolenpito lähinnä sitä, että pitää voimansiirron mahdollisimman puhtaana ja öljyää/rasvaa ketjuja/vaihdevaijereita riittävän usein.

Säilytyksen osalta itsellä on pyörät kylmässä varastossa eikä tuo ole aiheuttanut ongelmia pyörän toimivuuden suhteen. Kylmässä varastossa on vaan valitettavasti ikävä tehdä pyöräremonttia/huoltoa talvella.


Rengaskokokeskusteluun liittyen. Juu en ole kokeillut 27,5-pyöriä, itse siirryin elokuun alussa 26-pyörästä 29-pyörään. Kysymyksessä siis täysjoustopyörä. Farinan kuvailemaan käyttöön ja hänen kokoiselleen kaverille 29-jäykkäperä on varmastakin oiva peli.

Oma uusi pyörä on muuten tuon näköinen. Ibis Ripley 29. Pääkomponentit ovat:

- Voimansiirto: SRAM XX1
- Keula: RockShox Revelation 29 RCT3 140 mm
- Kiekot: Roval Control SL 29 Carbon
- Jarrut: Magura MT8

Kuva
Kuva
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Samaa mieltä osien/pyörän toimivuudesta "ikävissä" olosuhteissa. Puhtaana ja öljyttynä kun pitää niin ongelmia ei pitäisi tulla. Viileä säilytyspaikka on ehkä lämmintä parempi ilmaiskarien kannalta, ei kondensoidu vettä ilmasäiliöön, eikä tapahdu paineen muutosta kun vie pyörän lämpimästä pakkaseen. Jatkuva kura-vesi-loska kuten vaikka talvella 2006-07 oli tosi vaativa ainakin meikäläisen kalustolle. Yhtenä talvena tuhoutui ketjut, rattaat ja keula. Keula oli minun ensimmäinen Fox enkä tajunnut pitää niitä huulitiivisteen alla olevia rasvahuopia koko ajan öljyttynä. Maaliskuussa havahduin seikkaan, että liukuputkien pinnoite on kulunut puhki.. Myös vanteet oli täynnä vettä, tämä on hyvä tarkistaa kanssa välillä, etteivät pakkas kelin koittaessa jäädy rikki.

Portti, Hieno pyörä :) Onko eturatas sellainen erikoispiikeillä varustettu, eli pitää ketjun päällä ilman ohjuria?
Giulia Super -69

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Portti »

Gasolina kirjoitti:...Portti, Hieno pyörä :) Onko eturatas sellainen erikoispiikeillä varustettu, eli pitää ketjun päällä ilman ohjuria?
Tänk juu. Jep, voimansiirto on 1x11 ja suunniteltu toimivaksi ilman ohjureita. Edellisessä pyörässä oli viimeksi Shimanon 1x10 voimansiirto yläohjurilla ja se oli varsin mainio, mutta tuo SRAMin 1x11 on vielä parempi systeemi. Toimii hienosti, on kevyt, yksinkertainen ja välitykset riittää hyvin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja Farina »

Kävin eilen nautiskeleen syysilmasta polkuja ja metsäautoteitä kierrellen. Upeaa oli, vaikka alla oli vielä Nishiki hybridi. Jos luvattu toimitusaika pitää paikkansa, niin seuraavan viikon loppupuolella alla on "tiukempi" rauta 8) Pidetään merkki vielä salaisuutena...

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Farina kirjoitti:Itse olen kuitenkin taipumassa 29" kannalle, koska arvioin että ajan kuitenkin kohtuullisen paljon metsäautoteillä ja poluilla, en ehkä niinkään kivikoissa.
Minun ymmärtääkseni nimenomaan kivikoissa (ja juurakoissa) se 29" paremmuus näkyy selkeimmin, sillä se ylittää isommat esteet rullaavammin. Tulee harvemmin niitä töksähdyksiä, mitä isompi rengas. Tasaisella rullaavuudessa taasen ei eroa niinkään ole, vaikka kaksysin tasaisempi ja vakaampi fiilis antaa illuusion rullaavuudesta. Tämä siis ihan puhtaasti pyöräkoon fysiikkaa ja geometriaa ajatellen.

Itse olen parisen vuotta kakskutosella ajellut sekalaista menoa ja kaksysiin vaihtaisin kyllä, vaikken ole kokeillutkaan, mutta ihan pelkällä järjellä olen vakuuttunut isomman renkaan eduista. Muutaman kerran vetäissyt töks-lipat tangon yli, niin on ruvennut vähän jopa hirvittämään kova vauhti poluilla. Kaksysillä olisi hyvinkin voinut ne lipat välttää.

Vastaa Viestiin