Sivu 73/137

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 21:59
Kirjoittaja Stiletto
Vasen alatukivarsi vaihtui. Vit##u mikä rojekti. Teinköhän vaikeemman kaavan mukaan,,aikaa palo ja hermotkin oli aikalailla kovilla. Oliko tohon joku helppo ohjekkin täällä? Tunkinvarassa en haluis enää vaihtaa. Positiivista on tietty se että alapallon kolina ja narina loppui. :-D nyt saunaan!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 00:00
Kirjoittaja Pele
Aikani kuluksi Lancian vaihdekepin liikeratoja vähän lyhensin ja muutenkin jämäköitin.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 11:41
Kirjoittaja Garmund
Stiletto kirjoitti:Vasen alatukivarsi vaihtui. Vit##u mikä rojekti. Teinköhän vaikeemman kaavan mukaan,,aikaa palo ja hermotkin oli aikalailla kovilla. Oliko tohon joku helppo ohjekkin täällä? Tunkinvarassa en haluis enää vaihtaa. Positiivista on tietty se että alapallon kolina ja narina loppui. :-D nyt saunaan!
Miulla oli sama fiilis ekaa vaihtaessa. Seuraavien kohdalla, kun oppi tekniikan homma kävi helposti. Tai no crosswagoniin etulaakeria vaihdettaessa ei taas muistanut, miten paljon painoa piti alapallon päälle ottaa, että lähtee irti. Tuli turhaan tapeltua sen kanssa tovi.

Edit. Ohje: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_lowe ... bone.shtml

Tuon ohjeen kohdassa "Apply upward pressure on the wishbone ball joint to put some load on the front suspension......" Saa koko nurkan painon laittaa tuohon, niin lähtee helpohkosti.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 12:03
Kirjoittaja Polforea
Anteeksi maalaisuuteni, mutta eikö tuossa kohtaa toimisi tämäntyyppinen irroitustyökalu?
http://www.svh.fi/Pallonivelen-ulosvet% ... 81/143498/

Ei meinaan tarttisi tunkata jousitusta vastaan vaan vaste löytyy suoraan olkavarresta, jolloin pitäisi irrota vähän järkevämmin. Tuo linkin tapaus on aika hintava (voi kyllä olla hyväkin), mutta halvemmalla vastaavalla olen muista autoista kartioita saanut irti nypittyä ihan järkevällä vaivalla. Toki mitat ja olemus tarvii olla sellainen että sopii paikoilleen, mutta ainakaan äskeisen linkin kuvassa paikka ei näytä niin pahalta etteikö pitäisi sopia.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 12:41
Kirjoittaja Albertolli
Tuommoista on tullut itse käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/U ... onivelelle
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla :)

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 13:16
Kirjoittaja Garmund
Albertolli kirjoitti:Tuommoista on tullut itse käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/U ... onivelelle
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla :)
Itse olen tuommoisen motonetin version särkenyt. (en kyllä ole varma oliko juuri tuo) + Kuusiokolokannat noissa pallonivelten pulttien päissä, eivät meinaa oikein kestää mielestäni noita ulosvetäjiä.

Voisi kyllä parempilaatuisen tuommoisen hommata, näppärämpi olisi jos noilla saisi irti, verrattuna tunkilla&lekalla leikkimiseen.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 13:29
Kirjoittaja Polforea
Jos reunoilta ei kestä painaa, niin entäs jos sinne pätkäisisi kuusiokolopalasta hitusen kannan syvyyttä pidemmän pätkän, joka työntäisi voiman keskemmälle mutta ei kuitenkaan mahtuisi taittumaan/leviämään/tms?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 14:09
Kirjoittaja Tiige
Ja jos se varsi on menossa vaihtoon niin laadukas murtohaarukka, leka ja lentävä mies.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 16:44
Kirjoittaja Finest
^kuin myös.
Tämän kaltaista olen käyttänyt, jos ehjänä ei tarvitse irti saada
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804018/P ... a-405x17mm

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 16:48
Kirjoittaja Aquatica
Murtohaarukka on hieno, se tosiaan särkee mahdollisen suojakumin ja voi sillä sen pallonkin tuhota (ainakin riittävän ikävästi) - mutta niillä lähtee myös. Semmoisella aion perjantaina tappaa alapallot. Toinen on ainakin rutikuiva jo, joten mitään väliä ei ole...

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 19:08
Kirjoittaja VMTD
Tuollaista Albertollin mainitsemaa työkalua itsekin käytän, mutta ei pelkästää ruuvia kiristäen vaan samalla vasaralla iskuja niin työkalu pysyy ehjänä.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 20:05
Kirjoittaja Albertolli
Jep. Ensin kiristys ja sitten vähän kopauttelee niin lähtee hyvin irti.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 20:49
Kirjoittaja Polforea
Nykäisin pölyisten ja haisevien operaatioiden koppiin siististi paineilmaletkun vedenpoistajan kera, voi ajella ilmalla hiomakonetta tahi vaikka maaliruiskua.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 23:47
Kirjoittaja arv
Eilen. Purin autosta märät matot kuivumaan.

Kuvahttps://flic.kr/p/JiLmQ2

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 17:52
Kirjoittaja tsav
(Viime viikonloppuna) laitoin lattian talliin
talli.jpg
(111.12 KiB) Tiedosto ladattu 6462 kertaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 23 Kesä 2016, 22:48
Kirjoittaja vesamaan
Otin vaihdelaatikon tulevasta ajo156sesta pois ja totesin että kyl täs kaikkee muutakin pientä pitää vielä korjata, ei lähdetä juhannusreissulle tällä yksilöllä ei :mrgreen:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2016, 08:26
Kirjoittaja Jarsan
^^ Ootko varma, ettet vahingossa ajanut olkkariin..? :silly: Jos harrastaisin kateutta, niin tuosta vois hiukan ollakin kade - etenkin kun oma talli näyttää tällä hetkellä tältä. :?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2016, 10:36
Kirjoittaja tsav
Kyllä se talli on, mutta hyvähän se on sisustaa viihtyisäksi. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ulkoruokintaan :wink:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2016, 14:45
Kirjoittaja Aquatica
Vaihdoin oikealle eteen ylä- ja alatukivarren.
Vanha alempi oli oikeasti pskna, laitettu kirjanpidon mukaan alle 15.05.2010 - eli onhan se jo yli 6v ollutkin siellä :)
Ylempi narisi, ei narise enää. Lattialla tunkin ja pukin varassa tuo homma muuten on ihan oikeasti perseestä.

Ja jos tosiaan vaihdettu viimeksi 15.05.2010, kilsoja ollut jossain 130-140tkm (142 000 tullut täyteen 27.10.2010) välissä... Jos näin, niin kestihän tuo ihan muikeasti 6v 1kk ja 133 586 (ajateltu 140tkm vaihtoa) - eihän tuo huonosti ole?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2016, 16:18
Kirjoittaja sataviisviis
tsav kirjoitti:Kyllä se talli on, mutta hyvähän se on sisustaa viihtyisäksi. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ulkoruokintaan :wink:
Hieno ja siisti, mutta onko 5 vuoden päästä minkänäköinen lattia jos tunkkailee kovasti. :?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2016, 17:17
Kirjoittaja Jarsan
tsav kirjoitti:Kyllä se talli on, mutta hyvähän se on sisustaa viihtyisäksi. Eihän sitä koskaan tiedä milloin joutuu ulkoruokintaan :wink:
Kyllä! Samaa mieltä. :) Eiköhän tuo omakin viimeistään vuoden sisään jo näytä hieman toisenlaiselta, tarkoitus ainakin olisi. :-D

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 24 Kesä 2016, 17:23
Kirjoittaja tsav
Tuo oli halvinta laminaattia mitä löysin markkinoilta. Ylimääräiseksi jäi melkein täysi laatikko, joten pahimmat saa korjattua vaihtamalla lankkuja uusiin. Tunkin alla joutuu käyttämään vaneri palaa,niin kuin on renkaidenkin alla. Eniten huolettaa kuitenkin öljytipat jotka saattavat liottaa pinnan pilalle. Ja kun menee totalisen pilalle niin purkaa roskiin ja uutta tilalle.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Kesä 2016, 09:22
Kirjoittaja jalittam
Tyhjäsin rav4:stä moottori/loota/perä oliot ja jarrunesteet. Ot ja jäähdytys jäi valuttamatta.
Tuli todettua takalevyjen olevan alamitassa. Sekä etuiskareiden suojakumet rikki ja etukoiranluu semimoro. Herättyäni tojotan nesteytysoperaatio edessä. Osien tilaus ja asennus sit jonni viikon päästä, jolloin loppuhuolto.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Kesä 2016, 12:13
Kirjoittaja puuha
Pesasin Juhannuksen kunniaksi Giulietan, on tämä vaahdotin vaan paras ostos pitkään aikaan.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 25 Kesä 2016, 23:40
Kirjoittaja Raikka
156 sai jussin kunniaksi joka nurkkaan uudet iskarit, kai sitä vois juhannusta jollain muullakin tavalla viettää. :lol: .

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 11:24
Kirjoittaja Redneck
En tänää vaan eilen :lol: 166 laitettu ajotämminkiin ja nyt vasta alkaa sen ajokausi kun ei oo aijemmin ehtiny :oops:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 16:35
Kirjoittaja Hepa
Giuliaan öljynvaihto ja kaasareihin uudet neulaventtiilit ja bensanpinnan säätö. Loppuisikohan kaasareiden tulviminen?

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 18:46
Kirjoittaja SP
Joutessani vaihdoin sliparit :roll:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 22:15
Kirjoittaja VMTD
Juhannus meni tehdessä kytkinremonttia 166:een. Tuli siitä sentään parempi kuin vanha!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 26 Kesä 2016, 23:14
Kirjoittaja Polforea
Hieraisin penarin talvivanteita hiekkapaperilla ja suihkin etunaamat pohjamaaliin:
Kuva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 27 Kesä 2016, 13:42
Kirjoittaja Stiletto
Garmund kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:Tuommoista on tullut itse käytettyä http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/U ... onivelelle
Maksaa itsensä takaisin ensimmäisellä käyttökerralla :)
Itse olen tuommoisen motonetin version särkenyt. (en kyllä ole varma oliko juuri tuo) + Kuusiokolokannat noissa pallonivelten pulttien päissä, eivät meinaa oikein kestää mielestäni noita ulosvetäjiä.

Voisi kyllä parempilaatuisen tuommoisen hommata, näppärämpi olisi jos noilla saisi irti, verrattuna tunkilla&lekalla leikkimiseen.
Joo tollasella aukasin eikä siinä ollu ongelmia,hyvin lähti. Ongelma tuli siinä ettei pallonivelen kierreosa mahtunu nousemaan silmukan läpi.(rälläkällä olis voinu toki katkasta mutta ei ollu saatavilla) Piti riehua väkivallalla ja lopullisesti napamutterin avaus oli ainut keino saada varsi irti. Uuden laitto taas piti alottaa pallonpäästä ja sitte vasta runnoa puslat kohilleen. :x

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 27 Kesä 2016, 19:02
Kirjoittaja TeeHoo
Vaihdoin 156:n ilmin sekä resetoin ecun ja kaasuläpän. Nyt kulkee!

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 21:56
Kirjoittaja Finest
Avautumisketjusta lainattua:
Finest kirjoitti:Etran letku, olikohan Fuel-Tek, mennyt jo vuoden. Auto ei tosin koko ajan ajossa.
^ tuo tapahtui 17.8.15

Sunnuntaina iltasella vaihdoin jälleen edestä katsottuna oikean puoleiset letkut tukkien ja paineensäätäjän välille. Olivat märät, remppapaikalla taasen kuivat.
Samaa letkua käytin kun oli hyllyssä. Tosin en ole 100% varma oliko letkuissa vikaa vai 1 liitin hieman löysällä.
Ei viitsinyt arpoa ja jännittää, kun ei ole iso homma.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 22:40
Kirjoittaja Maunu
Traktoriin vaihtui tänään siirtopumppu, lämpötila-anturi ja raidetangonpäät. Nyt käy taavi taas tyhjäkäyntiäkin heti startin jälkeen.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 23:16
Kirjoittaja alamajy
147 sai uudet jarrupalat kaikkiin kulmiin ja uudet jarrunesteet. Vanhat nesteet oli päässyt kiehumaan.
Hankalat on takajarrupalat vaihtaa. Onko tosiaan irrotettava poikittainen etummainen tukivarsi että saa jarrusatulan alemman pultin auki? Minä irrotin molemmilta puolilta kun en muutakaan tekniikkaa keksinyt.
Ja kaikki liukutapit tuli irrotettua, putsattua, herkisteltyä ja voideltua. Edessä on Bendix merkkiset ja niihin oli tosi nopea vaihtaa palat. Takana Lucas.
Lopuksi kokeilin laittaa jarruosiin crc:n brakelubea. Nyt ne näyttää ihan maalatuilta kun ruskea pintaruoste muuttui mustaksi.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016, 23:27
Kirjoittaja Alfissimo
Saa sen pultin auki, muttei vaan mahdu kokonaan pois paikaltaan. Ei silti haittaa toimintaa, kun ei enää kierteellä ole ja satulan saa pois, kunhan vain takaisin laittaessa muistaa laittaa ko. pultin taas valmiiksi reikäänsä. Näin ainakin toimi itsellä 156:ssa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 05:10
Kirjoittaja sämpy
No on se helpompi irrottaa, kun löysää tukivarren mutteria jonkun verran ja nyppää vartta hiukan eteenpäin. Mutta kokonaan sitä ei tarvitse irrottaa, riittäisiköhän vajaa sentti.

Niin ja otsikon aiheeseen, illalla sain Mirafiorin (ehkä) ratakuntoon lauantaita varten, puoliltaöin siivottiin katoksesta vielä työkaluja. Nyt kello 5, aamiainen syöty ja pitäisi mennä jatkamaan toisen auton pariin joka pitää leimata tänään. Sitten hakea 5 mottia polttopuita ja vielä mennä päiväksi ruuvaamaan asiakkaan Dodgea Hattulaan. Illalla pitäisi puunata kolmatta autoa, jota kuvataan lehteen perjantaina. Emäntä haluaisi elokuviin tai edes jonnekin. No tämä avautuminen menisi jo toiseen topikkiin..

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 09:34
Kirjoittaja Alfissimo
sämpy kirjoitti:Emäntä haluaisi elokuviin tai edes jonnekin.
Ja ongelma oli? Et kuitenkaan ole varmaan kieltänyt :lol:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 11:08
Kirjoittaja alamajy
sämpy kirjoitti:No on se helpompi irrottaa, kun löysää tukivarren mutteria jonkun verran ja nyppää vartta hiukan eteenpäin. Mutta kokonaan sitä ei tarvitse irrottaa, riittäisiköhän vajaa sentti...
Jep. Juuri näin tein. Sitten saa pitkällä jatkovarrella ja pulttipyssyllä helposti auki.
Minulla oli oikealla puolella vähän pyöristynyt pultti ja koska siihen ei mahdu edes lenkkiavain saati hylsy, niin tukivarren irrottaminen oli tehtävä.
Senkin pitkä pultti lähti helposti pulttipyssyllä.
Alfissimon tapa olisi toiminut vasemmalla puolella kun lenkin avopäällä ja vasaralla sai löysytettyä sen alapultin. Hyvin vähän siinä on kyllä tilaa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 11:21
Kirjoittaja Tiige
Ei kai sitä jarrusatulan kannakerautaa nyt palojen vaihdon takia tarvitse irroittaa. Lähteehän se satula irti purkamatta mitään. Sitten kun sitä pitkää pulttia on avattu niin muistakaa kiristää se jousitus ajokorkeudessa. Jos kiristää rengas ilmassa tulee turhaa vääntöä poikkittaisten varsien puslille.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 11:43
Kirjoittaja alamajy
Tiige kirjoitti:Ei kai sitä jarrusatulan kannakerautaa nyt palojen vaihdon takia tarvitse irroittaa. Lähteehän se satula irti purkamatta mitään. Sitten kun sitä pitkää pulttia on avattu niin muistakaa kiristää se jousitus ajokorkeudessa. Jos kiristää rengas ilmassa tulee turhaa vääntöä poikkittaisten varsien puslille.
Pitkän pultin kiristäminen ajokorkeussa onkin hyvä neuvo, kiitos! Itse ei tullut ajateltua noin pitkälle.
Pienimmällä työllä taitaa päästä, jos irrottaa satulan yläpultin ja löysää alapultin niin, että satula kääntyy pois jarrulevyn ympäriltä alapultin varassa.
Siten pystyy ottamaan vanhat palat pois, puristamaan (samalla kiertämällä) männän takaisin sisään ja laittamaan uudet palat tilalle.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 12:34
Kirjoittaja RiTo
^Tai sitten ottaa liukutapeista irti niin pääsee helpoimmalla.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 13:35
Kirjoittaja Tiige
^Sitä koitin sanoa. Ilmaisin asian vähän huonosti.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 14:13
Kirjoittaja alamajy
Onnistuneeko pelkästään liukutappien irroituksella? Jarrulevyn takana oleva pala on ainakin hankala. Samoin männän painaminen sisään...

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 16:40
Kirjoittaja RiTo
Onnistuu, ja ainakin omasta mielestäni huolto on paljon helpompaa

-Jos levyyn on tullut pykälää ulkoreunaan satulan irrotus on helpompaa kun palat jää paikalleen
-Satulaa on mukavampi käsitellä mäntää sisään painaessa kun ei ole painavaa kannatinta mukana
-Levy mahtuu tulemaan pois kannatin paikoillaan jos kannattimen liukupintoja pitää hinkata puhtaaksi
-Uudet palat saa asetettua kannakkeeseen paikalleen ennen kuin satulan laittaa kiinni

Toki esim. maalaamista varten kannake pitää ottaa irti.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 18:01
Kirjoittaja Aquatica
Eikös 147 ja 156 takajarrut ole ihan 1:1?
156:ssa liukutapit auki ja thats it. Murjomallahan se satula paloineen lähtee pois paikaltaan, etenkin sitten kun levyssä on kunnon kuluma jo, mutta niin se on kaikissa muissakin autoissa kelluvine satuloineen =D
Satulahan on sitten pelkästään käsijarruvaijerin ja jarruletkun varassa, eli tilaa saa just niin paljon kun nuo kaksi antaa.

Männän sisäänpaino/kierto helpottuu myös aika paljon pelkästään sillä, että jarrunestesäiliön korkki on auki. Ei tule ihan niin paljoa vastapainetta.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 21:13
Kirjoittaja alamajy
Kyllä Tiige, Rito, Aqua, Alfissimo, Sämpy ja muutkin ovat oikeassa. Jos vain vaihtaa palat niin liukutapit irti eikä muuta.
Näin vaihdoin sitten tänään 159:n palat. Mutta jos vähänkin tekee jotain muuta, niin aika helppoa on ottaa kaikki irti ja herkistellä + voidella kaikki.
147 ja 156 näyttää olevan identtiset (liukutappien päät 13mm ja 18mm vastamutteri). 159 myös identtinen, mutta 15mm liukutappien vastamutteri.
147 ja 156 takajarrujen alempi pultti on todella ahtaassa paikassa (ei mahdu lenkki eikä hylsy), mutta ei siis ole pakko irrottaa. Tilaa saa kun avaa etummaisen poikittaistukivarren pitkän pultin ja siirtää sitä 1-1,5 cm.
159:ssä (2.0 JTDm, 2010) nuo jarrusatulan pultit eivät ole normaaleja muttereita vaan jotain 'naaras-torxeja'. Oikeaa termiä en tiedä.
Nyt toimii jarrut hienosti kaikissa alfoissa.

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 23:30
Kirjoittaja Aquatica
Joo, eipä se ilonen paikka ole.

Mutta puhutko nyt liukutappien koosta vai niiden muttereiden kannoista? 15mm ja 13mm itselläni tossa JTD:ssä taitaapi olla? Saattoi olla 16mm ja 15mm tai 15mm ja 14mm myös - muistelisin liukutapin päädyn olleen pienemmällä kannalla. Onhan tuosta nyt jo muutama viikko ko niitä avas, enää muista tällaisia yksityiskohtia O_o

Mutta mitä tein itse tänään tallissa (eli ulkona):
- Irroitin pohjapanssarin (taas), jotta Carpojat pääsevät helpommalla ylihuomenna
- Väänsin kitisevää jarrukilpeä irti etujarrulevystä. Oli korvia särkevä meteli toisinaan, nyt toivottavasti pysyy hiljaa... Otti siis vähän osumaa tukivarsijumpan yhteydessä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016, 23:31
Kirjoittaja Polforea
Bemarin talvivanteiden etunaamat sai väriä päällensä. Ainakin erottuu :D

Kuva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Lähetetty: 30 Kesä 2016, 00:43
Kirjoittaja Tuomas K
Mä mielestäni postasin tänne jo kerran, mutta viestiä ei näy, eli kämmensin sen jonnekin?

156 sai tänään uuden kytkimen pääsylkyn. Ohjeita en tuohon löytänyt vaikka etsin, mutta onnistui se ilmankin. Akku, akun teline ja imuputki irti, niin löytyi pääsylinteriltä lähtevä putki. Sitä seuraamalla löytyi pääsylinterin pää. Minkäänlaista katsekontaktia sinne ei ole, mutta putken sai irti ihan käsikopelolla, kuten myös kiinni uuteen sylinteriin.

Ilmausnipan sijoitus on kyllä täysin järjenvastainen. Kyllähän tuon systeemin siitä sai ilmattua, mutta siitä laskemalla ei neste vaihdu työsylinterissä. Ratkaisin asian niin, että laskin nipasta nestettä ulos kunnes se oli kirkasta, sitten poljin kytkinpoljinta hetken aikaa ja laskin taas nestettä kunnes se oli kirkasta. Tuota kun tarpeeksi monta kertaa toisti alkoi se neste pikkuhiljaa kirkastumaan. Ei se silti täysin tuolla tavalla vaihdu sinne työsylinteriin jos ei ihan mahdottoman monta kertaa jaksa valutella.

Purkaessa pois laskettu neste oli jo melko mustaa jänkkiä:
Kuva

Ehkä noita nesteitä voisi vaihtaa vähän useammin :roll:

Uusi sylinteri oli luonnollisesti alkuperäinen:
Kuva

Tällä laitteella ilmaaminen onnistui ilman apumiestä:
Kuva

Todellä kätevä keksintö.