Sivu 83/168

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 11:25
Kirjoittaja lerppu
Bemaristin kommentti kanssa-autoilijoiden liikenteen sujuvoittamisesta:
- X1 suitseissa on tarvinnut opetella aivan uudenlainen etenemisen malli, mikäli koskaan haluaa päästä yhtään mihinkään. Tilaa ei ko. autolle anneta. Ikinä. Missään. Minkään liikkujamuodon toimesta. - Koskapa kuitenkin koen että minullakin on oikeus sillointällöin vapaaseen liikkumiseen, joudun ottamaan röyhkeähkön agressiivisia manöövereitä repertuaariini saavuttaakseni päämääräni. Ajan siis aivan kusipäisesti. Mutta vakuutan, että tämä etenemistapa syntyi ympäristön paineesta eikä sisäsyntyisestä halusta! Lieneekin paikallaan kysyä, kumpi tuli ensin, muna vaiko kana...

(Onneksi nyttemmin olen saanut taas rauhoittua liikenteessä ja kuunnella busson sulosointuja omaan tahtiini, muiden häiritsemättä siirtymisiäni. Nautiskellen herrasmiesmäisesti tästä "meidän asiastamme".)

Nimim. BMW äksyksi tekee muut äksyksi (en keksinyt mitään parempaa tuosta mallimerkinnästä, pardon the pun!)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 18:24
Kirjoittaja UupunutRomeo
Vittorio Jano kirjoitti:
-TTY- kirjoitti:Tulipa eilen (taas kerran) huomattua, että jos tahtoo nähdä yliajon niin yksi erittäin tehokas tapa on pysähtyä jalkakäytävän eteen antamaan esteetön kulku kävelijälle tiellä jossa on kaksi kaistaa vierekkäin.
Tämä on erittäin totta. Uskomattoman huonosti ihmiset tuon tietävät.
Vielä huonommin sen että myös vastaan tulevan pitää pysäyttää, ellei ajoratojen välissä ole jakajaa...muistaakseni :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 18:32
Kirjoittaja h_lauri
Sepä se. Kohdattaessa ei tarvi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 19:18
Kirjoittaja Raimo Miettinen
UupunutRomeo kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:
-TTY- kirjoitti:Tulipa eilen (taas kerran) huomattua, että jos tahtoo nähdä yliajon niin yksi erittäin tehokas tapa on pysähtyä jalkakäytävän eteen antamaan esteetön kulku kävelijälle tiellä jossa on kaksi kaistaa vierekkäin.
Tämä on erittäin totta. Uskomattoman huonosti ihmiset tuon tietävät.
Vielä huonommin sen että myös vastaan tulevan pitää pysäyttää, ellei ajoratojen välissä ole jakajaa...muistaakseni :lol:
Tarkoitat varmaan jos suojatiellä kävelee tai on astumassa joku niin silloin pitää pysähtyä tai antaa tietä tälle, kun välissä ei ole jakajaa.

Tänään oli kolme autoa ajanut ketjukolarin pysähtyneen rekan perään 8-tiellä. Rekka oli todennäköisesti ollut kääntymässä teollisuusalueelle. En ymmärrä miten kolme autoilijaa voi ajaa lähes kuivalla ja sulalla valtatiellä rekan perään. Muuta en keksi kuin sen, että turvavälit ovat olleet riittämättömät. Outo tapaus, mutta onneksi uutisten mukaan säästyttiin vakavammilta loukkaantumisilta.

edit: Tuossa HS.fi uutinen tapauksesta. http://www.hs.fi/kotimaa/a1425294300547

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 19:47
Kirjoittaja h_lauri
Kerpele joo. Jos suojatiellä on joku, pitää antaa tietä, mutta normaalisti kohdattaessa ei tarvi pysähtyä. Vai?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 20:54
Kirjoittaja UupunutRomeo
Ilman jakajaa.
Vastasuuntaankin ajavan on pysähdyttävä suojatien kohdalla oli siinä jalankulkijaa tai ei.

Jos vastasuuntaisten teiden välissä jakaja, pysähtynyttä autoa vastasuuntaan tulevan ei tarvitse pysähtyä oli pysähtyneen ajoneuvon puolella jalankulkija tai ei. (itte kyllä pysähdyn näissäkin tapauksissa)

Näin uskoisin tuon menevän, tosin autokoulusta on kolkyt ja risat...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 21:42
Kirjoittaja sämpy
Itseasiassa pysähtyminen ei koske vastasuuntaan ajavaa vaikkei olisi koroketta. Eli jos vaikka risteyksessä vastapuolella on kulkusuunnassaan suojatien jälkeen pysähtynyt auto odottamaan kääntymistään, niin sinun ei tarvitse pysähtyä vaikka kulkusuunnassasi tuo auto ennen suojatietä onkin, koska menee eri suuntaan kuin sinä. Tai näin tässä puolen vuoden sisään jostain lehdestä luin, varmaan Enskalta, kun asia on itseä aprikoituttanut. Vaan maalaisjärkeä kannattaa käyttää, ruuhkassa noita tilanteita tulee ja samalla lailla sieltä juostaan eteen.

Tänään Turussa ja Raisiossa ja neljä-viisi kertaa kävi niin, että vihreät jo vaihtui niin sivulta tultiin ihan reippaasti punaisia päin ettei ollut enää ees vanhat vihreet. Niin henkilöautoja kuin bussejakin. Sen verta törkeää oli että pistin oikein merkille, mielestäni Helsingissä ei ihan noin rohkeita olla. Launch controllilla olisi kerennyt hyvin eteen.

Positiivisena olikohan Brahenkadulla ensin valkoinen Abarth 500 toiseen suuntaan ja hetken päästä palasi takaisin punaiseksi muuttuneena 8)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 21:44
Kirjoittaja Garmund
^^Juuri noin, eihän siinä se vastaantulevan kaistalla oleva auto peitä suojatietä, kun se on sen takana. Siihen näkyvyyden suojatielle peittämiseenhän, tuo, suojatien eteen pysähtymissääntö perustuu. Edit: Eli myös liian lähelle suojateiden eteen pysäköityjen autojen takia tarvitsee pysähtyä ennen suojatietä. Olikohan vielä, että samalle tasalle, kuin auto, jonka takia pitää pysähtyä.

Jakajan kanssa ei lain mukaan tarvitse (muistaakseni :) ) pysähtyä, jos jalankulkija on toisellapuolella jakajaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 02 Maalis 2015, 21:45
Kirjoittaja Polforea
Vastaantulijan tilanne on tulkinnanvarainen. Pykälä nimittäin puhuu suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamisesta, eikä vastaantulijaa vissiin juurikaan ohiteta. Toisaalta ideana on antaa turvallinen kulku jalankulkijalle, jolle esteettömän kulun antaakseen ensimmäinen kuski pysähtyy ja vastaantulijalle tämä jalankulkija tietty näkyy jo auton edellä, mutta toisaalta pykälä puhuu myös ylipäätään ohitettavan auton estävän näkymisen suojatielle.

Järkeä käyttämällä saattaa toki ymmärtää pykälän idean ja syyn, miksi myös vastaantulijana se pysähtyminen on aiheellista, jos pysähtynyt vastaantuleva auto peittää näkyvyyden suojatielle.
Tieliikennelaki kirjoitti: Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/ ... laki#L2P32



^^Vantaalla ehtisi lähes päivittäin eteen ilmankin Launch controlia. Prkl.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 03 Maalis 2015, 07:24
Kirjoittaja sämpy
Tuoltakohan lienen lukenut:

"TM-lehdessä 7/06 oli hyvin valaiseva juttu suojatieaiheesta, eli sieltä löytyy vastaukset kysymyksiisi ja paljon muuta asiasta, kannattaa tsekata.

Vastakkaiseen suuntaan menevä pysähtynyt auto ei ole ohitettava, vaan sivuutettava, joten pysähtymissääntö ei ole voimassa. Normaalit suojatiesäännöt ovat luonnollisesti voimassa."

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 22:07
Kirjoittaja Alfissimo
Oma moka olisi ollut tapahtuessaan, mutta... Puhelimeen puhuin ja meinasin VT12:lla töötätä yhden bemarin persiiseen ja jouduin tekemään väistöliikkeen, kun teki oletettua reilusti äkkinäisemmän hidastuksen ajoväylällä, vaikka siinä kääntyvienkin kaista oli sitä varten vieressä vapaana, eikä varmasti jäässä.

Tästä aiheesta voisi avautua enemmänkin, mutta se on sitä samaa perseilyä tuolla väylällä, mitä se on aina ollut ja tulee varmaan aina olemaankin niin kauan, kunnes eteläinen kehätie joskus valmistuu ja läpiliikenne pakko-ohjataan sinne. Tie alkaisi täältä Hollolasta tuosta ihan omalta nurkalta ja lupaan käyttää kyseistä väylää valmistuttuaan, jos vahingossakaan olen tien johtamaan suuntaan kulkemassa.

Samalla väylällä tänään myös perinteinen kaksi kaistaa 60km/h vierekkäin 70-alueella. Voi :bad-words: ...TTU!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 00:05
Kirjoittaja legza
Vilkku on järin aliarvostettu. Täytyy olla aika varma ettei missään ole ketään kun jättää vilkun käyttämättä. En tiedä kuinka paha rikos sen käyttämättä jättäminen on, mutta ei ilmeisesti tarpeeks paha, kun siihe törmää joka päivä eri tilanteissa. :fist:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Maalis 2015, 17:09
Kirjoittaja Polforea
^Olen ollut vakaasti sitä mieltä, että liian aikaisin ei oikein voi vilkuttaa, mutta tässä eräänä päivänä näin sittenkin moisen ihmeen! Joku nimittäin kääntyi oikealle vilkuttaen jo seuraavan risteyksen vasenta (sen oikean jätti tietty täysin vilkuttamatta).

Ajelin tänään kotia kohden 130:stä pitkin, kun Hyvinkäällä edellä meni mopoauto. Odottelin kotvan turvallista ohituspaikkaa ja perässäni tullut Polo ajoi myös asiallisen turvavälin päässä odottamassa eikä kukaan höökinyt jonon välistä vastaantulijoiden sekaan. Mopoautokin eteni kuuttakymppiä, mutta silti hämmästyin ihmisten sivistyneisyyttä. Hienoa :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 12:53
Kirjoittaja Albertolli
Iltapäivänä eräänä ajoin vähän matkaa mopoauton vetämän letkan perässä Riihikallio-Hyrylä välillä. Matka taittui sopivasti 70km/h nopeudella. Mopoautossa oli keula rutussa, joten onkohan kuristusten poisto ollutkaan ihan fiksu juttu...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 12:58
Kirjoittaja jkk
^eilen ajoin hetken mopoaton perässä kehä III, 65 kmh meni oman mittarin mukaan joten vakio lienee ollu. saakos noilla edes ajaa kehällä?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 14:32
Kirjoittaja Tuomas K
Kehätiellä ei liene mitään lainsäädännöllistä eroa tavalliseen maantiehen, joten siitähän se riippunee että minkälaiset liikennemerkit löytyy tien sivusta kehätielle tullessa. Mahtaisiko siellä olla jalankulku kielletty-merkki joka kieltää myös mopoilun...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 15:30
Kirjoittaja h_lauri
Mun wikipediassa jalankulku kielletty -merkki (323) kieltää vain kävelyn?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 06:50
Kirjoittaja Tuomas K
Kato jo, niimpäs onkin :)

...mutta on siihen myös se mopoilunkin kieltävä merkki olemassa :silly:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 07:27
Kirjoittaja h_lauri
Joo. Vielä kun olis merkki, joka kieltäis spedeilyn. Tosin Speden temput oli (ainakin osa niistä) hauskoja.

Ajoin tossa viime viikolla Kuusiniementietä vai mikä se on, kun vie ravintola Lagunan ohi kohti Viherlaaksoa...no, kaarraan oikeaan kaartuvassa mutkessa kohti Lagunaa ja sitten tulee pieni notko. Risteyksestä on juuri kääntynyt dösa kohti Jorvia (vissiin 26), kun sen takaa tulee valkoinen Audi Q7 (kai, en ole opetellut tuntemaan viholliskalustoa) ja huokaisee dösan ohi. Tiellä on kolmenkympin rajoitus...olin siksi äimistynyt, etten saanut veivattua akkunaa auki ja kansainvälistä tykkäysmerkkiä näkyville. :crazyeyes:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 09:18
Kirjoittaja Albertolli
Eilen Klaukkalasta Hämeenlinnan suuntaan (vanhalla tiellä) ajellessa Korsisaaren bussi liimautui takapuskuriin kiinni ja roikkui tappituntumalla kunnes käännyin alta pois vähän ennen Nurmijärven kirkonkylää. Minulla oli vauhtia mittarin mukaan tasaisesti 90km/h (näyttää vähän yli, todellinen 85-87km/h) paitsi SE-Mäkisen kohdalla ajoin hiljempaa kun siinä on pienempi rajoitus. Rajoitus tuolla pätkällä on Se-Mäkisen kohtaa lukuunottamatta 80km/h. Paljonkohan olisi jäänyt autosta jäljelle jos esim. hirvi olisi tullut eteen ja bussi olisi lanannut yli jarruttamatta? :evil:

Hieman teki mieli kokeilla bussikuskin refleksejä ja sytyttää jarruvaloja, mutta ei olisi ollut kiva temppu bussissa kyydissä olleille. Olisi saattanut aiheuttaa turhaa harmistusta matkalaisille.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 09:32
Kirjoittaja Rasvis
Laita liikennöitsijälle palautetta. Minäkin laiton kun viereisen koulun ajoja ajavien pikkubussien ajosuoritteet alkoivat muistuttaa liikaa Ouninpohjaa, ja se meno myös rauhoittui selvästi.

Tosin ajopiirturista on kyllä helpompi todeta päättömät nopeudet kolmenkympin alueella kuin takapuskurin hierominen maantiellä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 17:40
Kirjoittaja Polforea
Albertolli kirjoitti:paitsi SE-Mäkisen kohdalla ajoin hiljempaa kun siinä on pienempi rajoitus.
Tuo on erittäin vaikea paikka. Ihmiset ilmeisesti pelkäävät että joku tulee ja lyö jos siinä hidastaa rajoituksen mukaisesti. Kerran on minutkin yksi pakukuski yrittänyt kiilata ojaan kun kehtasin himmata vauhtia rajoituksen laskiessa 20km/h.

Mitä puskurinuoliaisiin tulee, niin etenevässä määrin niihin tehoaa kaikista parhaiten kohteliaisuus! Tänäänkin Auris -kuski saavutti meikäläisen, joten suoran tullen näytin vilkkua oikealle ja siirryin reunaan osoittaakseni, että menehän nyt ohi siitä, tilaa on. Tämä jätti vihdoin turvavälin, jonka kuroi sitten taas umpeen kun ohituspaikka oli mennyt. Jo kolmannella kerralla (siinä pitkällä suoralla ennen Nurmijärven ohituskaistaa) uskalsi vallan ohittaa :D. Yllättäen kääntyi sitten Nurmijärven rampista alas.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 18:19
Kirjoittaja evilpet
Ei vissiin ole mitoon saatavilla vakionopeudensäädintä... Tänään puolen päivän korvilla ajelin tuollaisen perässä ensin kehä 3:lla, ja siitä lahdenväylää etelään aina kehä 1:lle saakka, ja nopeus seilasi esim lahden tiellä välillä 100 - 130. Vittumaista ajaa perässä vaikka distronic olikin käytössä....

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 19:08
Kirjoittaja UupunutRomeo
Asensin takalasiin (sisäpuolelle) kojelautakameran hyvin näköisälle paikalle että varmasti takana (persiissä) ajava huomaa sen....olen kahden viikon aikana huomannut että perskärpäset jättää yhtäkkiä väliä kun huomaavat että ovat "piilokamerassa". Aivan mainio idea !

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 25 Maalis 2015, 11:16
Kirjoittaja Janne
Oulun korkeudella tuuppas eilen lunta ja tuli takatalvi. Liikenne oli heti ihan kaaoksessa. Kaupungin ohittava moottoritie oli kuin sotatanner. Täällä ei kyllä osata enää ajaa laisinkaan. Muistan kun täkäläiset nauroi taannoin eteläsuomalaisille, kun siellä tuli lumet maahan ja pelti rytisi. Oulun Pohjantie on varmasti tällä hetkellä Suomen vaarallisimpia tieosuuksia ja saa olla tyytäväinen jos pääsee ajamaan osuuden läpi, ettei siellä ole kolaria tai tapahdu jotain läheltäpititilannetta.
Motaria käytetään kaupungin sisäisessä liikenteessä tosi paljon. Rampit on tiheässä ja lyhyet. Onkin hyvin tavallista, että motarilla kävästään yhden rampin väli ja sitten takaisin pienemmille teille. Kaupunki on myös laajentunut n. 10-15km säteelle rakennettuihin mammuttilähiöihin, joista jengi painelee töihin, kauppakeskuksiin yms. autolla toiselle puolelle kaupunkia. Tuo tie vaan tuollaisenaan enää vedä yhtään enempää.
Tähän kaikkeen kun ympätään nykyautot (tunnoton ajotuntuma), huoleton ajotyyli (sähkösysteemien myötä valheellinen kuva omista taidoista) ja vähän valkoista töhnää taivaalta, niin joka vain soppa on valmis.
Itse olin liikenteessä myös ja hämmästelin omaa malttia sekä sitä miten auto antoi viitteitä ja tietoa tien pinnasta. Ei tehnyt mieli yhtään kaahata. Kyllä minä osaan edelleen arvostaa korkealle Alfan antamaa viitettä tien kunnosta ratin ja penkin välityksellä. Monesta autosta tämä oleellinen ominaisuus puuttuu kokonaan. Kaikesta tästä kertoo ratin kehän katveessa vilkkuva kojelaudan valo - muuta infoa ei välity.
Samalla siinä kun rullailin ruttaantuneiden autojen ohi, pohdin että monikohan lunastukseen päätynyt Alfa on oikeasti siellä sen takia, että kuski olisi tehnyt ajovirheen. Nyt tien poskessa olleet autot olivat Mazda 6:ia, Bemareita, Ceedejä jne. Tosiaan tais minun silmiin sattua peräti 3kpl kutosmazdaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 20:53
Kirjoittaja m.sa
Onkos foorumin Jeeppimiehet kunnostautuneet liikenteessä? :-)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 22:45
Kirjoittaja Aquatica
^
:lol:

Mahtoko olla vauhtia 80kmh? :D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 23:15
Kirjoittaja palkus
Tänäpe tultiin niin pirkeleesti pikkupuntolla kotio. Siihen asti meni hienosti, kunnes eteen ilmesty semmonen duster sweeper (vai mikäkäseoli). Ei millään ohi, koska keltasta viivaa ja jatkuva liikenne vastaan. Ohituskaistalla nitkutti aina niin pitkään, jotta oikein yhden traktorin/vastaavan ohi perässä päästiin. :lol: Noh, tuli se punton iskunpaikkakin sitten.
Loppumatkasta, tyypillisesti tojota, veti tyhjää leveekaistaa siellä keskiviivan tuntumassa, olis tarvinnu oikein juutuuppi-pätkä ottaa. Konetiellä sitten punto näytti taas woimansa :lol: ja sitä uudehkoa varista ohjastettin oikeasti rystyset valkosena. Puoltaako semmonen kikotin oikeasti niin p*rkeleesti?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 23:52
Kirjoittaja jalittam
Noi leveäkaistatiet pitas lailla kieltää. Hulluja ohituksia sielläkin näkee; jos oikeesti mahtuu neljä kippoa turvallisesti rinnasin, niin olishan siihen maalattu kaistaviivatkin. Montako senttiä noi on vajaita nelikaistaisesta? Sulovilenit; ku halavalla sai...
Ja mikään ei estä (paitsi keltainen) ohittamasta tyhjällä leveellä tiellä, jos rajoitukset sallii?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 00:19
Kirjoittaja Garmund
Noilla leveäkastatiellähän voi teoriassa "sivuuttaa 4 rinnan laillisesti (voi olla että olen väärässä), kun molempiin menosuuntiin menijät pysyvät omilla kaistoillaan. Kun sehän ei kai ole ohitus, jos samalla kaistalla ajaa toisen ohi. Samoin niillä teillä ei saa ohittaa, jos on vastantulijoita, eikä mahdu tekemään ohitusta oman kaistan puolella.

Välillä näkee, kyllä niitä kuskeja, ketkä eivät tajua ajaa ohitustilanteessakaan kaistan reunassa.

Edit. itse tulee ohiteltua noilla vain kohdissa, missä näkee vastaantulijat, kun ei innosta testailla tuota 4 rinnan menoa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 00:41
Kirjoittaja Polforea
jalittam kirjoitti:Ja mikään ei estä (paitsi keltainen) ohittamasta tyhjällä leveellä tiellä, jos rajoitukset sallii?
Keltainen ei itseasiassa edes kiellä ohittamista, se kieltää vain sen keltaisen viivan ylittämisen ja sen vasemmalla puolella ajamisen. Ohituskielto -liikennemerkki (351) kieltää ohittamisen lähes täysin (edes se ei kiellä ohittamasta sivuvaunutonta kaksipyöräistä moottoripyörää (nää 2 eturengasta -pärrät on tähän hauska anekdootti) tai mopoa).

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 00:50
Kirjoittaja jalittam
Juu, mut jos se ohitettava hissuttelee siinä keskiviivan lähettyvillä, eikä ole keltaviivaa - tätä yritin tarkoittaa tossa stoichiometric:n kuvailemassa tilanteessa...
Ja hassua tossa ohituskieltomerkissä muistaakseni lisäksi se, ettei se mopoilija saa ohittaa autoa vastaavassa tilanteessa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 01:04
Kirjoittaja Polforea
Joo se toki, naapurikaistaa saa lainata jos välissä on lähimpänä katkoviivaa eikä siellä ole vastaantulijoita. Ja totta, mopo ei saa ohittaa autoa ohituskieltoalueella, mutta moottoripyörän saa :D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 06 Huhti 2015, 01:11
Kirjoittaja -TTY-
Garmund kirjoitti:Edit. itse tulee ohiteltua noilla vain kohdissa, missä näkee vastaantulijat, kun ei innosta testailla tuota 4 rinnan menoa.
Mahtuu. Joskus kouluaikana tultiin stadista päin tuossa 6-tien leveäkaistalla, ratissa kaveri, joka ei usein siinä paikalla viihtynyt. Lähti sitten ohittamaan rekkaa, kun vastaan tuli toinen rekka jota niin ikään samaan aikaan ohitettiin. Ei jäänyt Passatin ja Volvon sivupeileille kovin suurta hajurakoa. Seuraavalla pysähdyspaikalla vaihdettiin kuskia kohtuullisen v*ttuilurupeaman säestämänä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 00:06
Kirjoittaja alamajy
Tosiaan ei saa olla vastaantulijoita jos lähtee ohittamaan. Vaikka pysyisi omalla kaistallaan eikä ylittäisi katkoviivaa. Tai vaikka ei olisi mitään viivoja. Siten 4 rinnan tai 3 rinnan tilannetta ei saa koskaan syntyä. Poliisi sakottaa heti jos tällaista näkee.
Leveäkaistatie on todella hieno ja joustavuutta edistävä ratkaisu. Harmi vaan kun ihmiset eivät sitä osaa käyttää, joten päättäjille ei jäänyt muuta ratkaisua, kuin tehdä päätös ettei uusia leveäkaistateitä enää rakenneta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 00:14
Kirjoittaja Garmund
Hmm, jos siis ei saa ollenkaan ohittaa vastaantulijoiden kohdalla, vaikka pysyisi omalla kaistalla, niin mitä hyötyä sitten muka leveäkastatiestä on? Samahan se sitten on, onko normi kaksikaistatie, vai leveäkastatie, ohittamisen kannalta.


Edit. Laillisesti ohittamisen kannalta. Turvallisempaahan se sinänsä on leveäkastateillä, ei tule nokkakolaria, niillä, ketkä lähtee tuurilla ohittamaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 06:35
Kirjoittaja Aquatica
^^
Eihän kai laki sitä mitenkään kiellä, etteikö saisi olla vaikka neljää rinnan? Koska leveäkaistaosuus, jossa on keltaviiva saa kyllä ohittaa kunhan ei sitä viivaa ylitä. Jos viiva ei ylity = olet laillisesti omalla kaistalla = ei väliä vastaantulijoista, sikäli kun pysyvät viivan omalla puolellaan?

Muistelen tieliikennelaissakin mainittavan jotain siitä, että voidaan TURVALLISESTI ohittaa kohtaamatta vastaantulijoita tai siten, että koko aika pysytään omalla kaistalla keskiviivan oikealla puolen. Nyt en aamujumituksissa jaksa kaivaa finlexistä, kun en minä sieltä mitään ikinä osaa löytää kuitenkaan. Wikipedia kuitenkin kertoo leveäkaistatiestä:

Koodi: Valitse kaikki

Edellä kulkevan ohittaminen leveäkaistatiellä on sallittua myös kohdatessa vastaantulevaa liikennettä mikäli tien keskiviivaa ei ylitetä. Ohittaminen on sallittua myös keltaisen sulkuviivan kohdalla, ellei sitä ole erikseen siinä kohtaa liikennemerkillä kielletty, jolloin ohittaa saa vain kaksipyöräisen ajoneuvon. Vastaantulevien kaistaa saa käyttää ohitukseen mikäli se on vapaa eikä ylitetä keltaista sulkuviivaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 14:11
Kirjoittaja katiska
^Juuri näin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 14:15
Kirjoittaja Garmund
Noin miekin sen muistin, että saa ohittaa, vastaantulevan kohdalla, omaa kaistaa käyttäen. En kanssa jaksanut alkaa enää illalla etsimään varmistusta asialle :)

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 15:03
Kirjoittaja GreenThing
Eilen taas ois saanu Alfaan uutta peltiä kylkeen, jos ois kantti kestänny.
Keltainen viiva, vilkku päälle vasemmalle, oon ryhmittäytynyt kutakuinkin keskiviivan päälle, 50@50 alueella ja silti piti grossovercitytilamaasturilla vetää vasemmalta ohi.
Ja samaan aikaan kun se on menossa vasemmalta ohi, niin sen perässä ollut anjoviskuski oli jo mun oikean takakulman kohdalla menossa ohi.
Sama perkeleen skenaario vaan jatkuu tuossa samassa risteyksessä.
Pakko kohta hommata joku vessa mitä ei säälitä painaa toisen kylkeen kiinni. :evil: 0X

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 16:05
Kirjoittaja Garmund
^Toi on kyllä iha ihme käytöstä, noilta ohittajilta. Ei ole vielä itselle noin käynyt, varmaan jäätyisin hetkeksi suu auki toljottamaan, että mitä ihmettä noi touhuu. Ei kyllä joo omakaan luonto anna periksi olla västämättä viimeiseen asti, vaikka toinen kuten tuossa, oikeastaan tahallaan yrittää onnettomuutta.

Kouluaikoina bussille kävi kerran noin, että oli kääntymässä ja joku lähti ohi. No, se auto jäi kakkoseksi ja päätyi ojanpohjalle. Ei onneksi sattunut ohittajaakaan. Tosin, eri sinänsä eri tilanne, kuin tuossa sinulla, kun ei ollut merkitty risteys, mihin bussi oli kääntymässä ja valkoinen katkoviiva molemmista suunnista.

Taajama-alueen ulkopuolella, pienelle tielle kääntyminen, missä ei ole risteyksessä niitä sinipohjaisia kylttejä nönnönnöö xx tyyliin: https://www.google.fi/maps/@60.761548,2 ... IrgbgA!2e0
Niin eikös noissa pikkuteille isommalta, ns. merkkaamattomassa risteyksessä käyntymisessä pitänyt kääntyjän varoa ohittajaa, jos ohittaminen on sallittu? En hetken googlailulla löytänyt vastausta, varmaan en keksinyt sopivia hakusanoja.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 16:25
Kirjoittaja insinörtti
Jep, tänään toivoin minäkin, että olisi ollut joku vanha ruoska alla, niin olisin antanut Volvon ruumisautolle työtöapua, kun ressukka hyytyi vihreisiin valoihin.

Paikka oli länkkärin alussa.
https://www.google.fi/maps/@60.164505,2 ... PoapZw!2e0

Oikeanpuoleisinta kaistaa mateli Volvo (~googlen kuvausauton paikalla), mutta vasen oli tyhjä, joten vaihdoin hyvissä ajoin vasemmalle .... mutta juuri kun olin tulossa Volvon rinnalle, tämä pisti vilkun päälle ja rupesi ihan väkisin puskemaan päälle. Eipä auttanut kuin lyödä liinat kiinni. Vaan löytyihän tempaukselle ihan "järkevä" selitys. Volvo oli menossa Lauttasaareen ... tosin sinne menevällä kaistalla oli punaiset valot & kaista täynnä autoja, joten ei kuskilla ollut mutta vaihtoehtoa kuin pysäköidä autonsa poikittain eteeni. Siinä oli sitten kiva seistä, kun tilaa vauhdinottoon ei ollut = ei toivoakaan päästä oikeaa kaistaa ohi viuhuvien rekkojen yms. sekaan.

Tuolta länkkäriltäkin pääsee Lauttasaareen, mutta sitä ei voinut ajatella, kun siitä olisi voinut tulla parin ylimääräisen kilometrin lenkki volvoilijalle :bad-words:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 16:27
Kirjoittaja Alfissimo
Garmund kirjoitti:Niin eikös noissa pikkuteille isommalta, ns. merkkaamattomassa risteyksessä käyntymisessä pitänyt kääntyjän varoa ohittajaa, jos ohittaminen on sallittu? En hetken googlailulla löytänyt vastausta, varmaan en keksinyt sopivia hakusanoja.
Öö, jos kääntyjällä on vilkku vasemmalle, ei silloin mennä vasemmalta ohi, oli kyse sitten taajamasta tai ei, eikä kääntyjän kuulu(isi) varoa enää takaa tulijoita. Jos joku nyt korjaa toisin, niin omassa tiedossani on ollut aukko n.18 vuotta.

Tai sitten ymmärsin väärin, mitä Garmund tarkoittaa :roll: .

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 17:16
Kirjoittaja Garmund
Alfissimo kirjoitti:
Garmund kirjoitti:Niin eikös noissa pikkuteille isommalta, ns. merkkaamattomassa risteyksessä käyntymisessä pitänyt kääntyjän varoa ohittajaa, jos ohittaminen on sallittu? En hetken googlailulla löytänyt vastausta, varmaan en keksinyt sopivia hakusanoja.
Öö, jos kääntyjällä on vilkku vasemmalle, ei silloin mennä vasemmalta ohi, oli kyse sitten taajamasta tai ei, eikä kääntyjän kuulu(isi) varoa enää takaa tulijoita. Jos joku nyt korjaa toisin, niin omassa tiedossani on ollut aukko n.18 vuotta.

Tai sitten ymmärsin väärin, mitä Garmund tarkoittaa :roll: .

Muistan huonosti artikkelin, mistä luin tosta pikkuteille kääntymisestä.
Olisikohan ollut sitten varoittelua, että takana tulijoista, ei joku välttämättä huomaa kääntymisaietta, kun edellämenevä peittää kääntyjän, jolloin saattaa joku lähteä ohittamaan.

Lisää googlailtua löysin lainkohtaa vähäiselle tielle kääntymisestä.


(lyhennetty, jätin vain oleellisen)
18 §
Ohituskiellot
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
.
.
Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

12 §
Kääntyminen

Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.


Edit: otin kuitenkin pois kolarista vas. kääntymisessä kopioimani jutut. Tuli turhan pitkä viesti, eikä niissä oikein mitään selventävää ollut.
Taitaa se noissa vasemmalle kääntyjän ohituksissa mene niin, että jos on jo vilkku päällä ja selvästi aikomassa kääntyä vasemmalle, menee kolari ohittajan viaksi.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 09 Huhti 2015, 18:07
Kirjoittaja Jevgen
Tänään lähti hopea farmari Avensis rampista niin kovasti, että piti koukata kiihdytyskaistalta hanuria nuohoten suoraan vasemmalle ladulle, ohi ja kaistan vaihto hiekkamyrskyn saattelemana eteen sekä vauhdin pudotus reilusti alle oman marssivauhtini. Itse tulin päätietä cruisessa samat asetukset koko ajan, enkä huomannut koko Avensista, ennenkuin laitos oli metrin päässä hanurista. Onko Avensis oikeasti noin kova kone, ettei sitä pysty rampeissa mitenkään hillitsemään ja sovittamaan nopeutta muuhun liikenteeseen / omaan haluttuun nopeuteen?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 00:51
Kirjoittaja alamajy
Aquatica kirjoitti:^^
Eihän kai laki sitä mitenkään kiellä, etteikö saisi olla vaikka neljää rinnan? Koska leveäkaistaosuus, jossa on keltaviiva saa kyllä ohittaa kunhan ei sitä viivaa ylitä. Jos viiva ei ylity = olet laillisesti omalla kaistalla = ei väliä vastaantulijoista, sikäli kun pysyvät viivan omalla puolellaan?

Muistelen tieliikennelaissakin mainittavan jotain siitä, että voidaan TURVALLISESTI ohittaa kohtaamatta vastaantulijoita tai siten, että koko aika pysytään omalla kaistalla keskiviivan oikealla puolen. Nyt en aamujumituksissa jaksa kaivaa finlexistä, kun en minä sieltä mitään ikinä osaa löytää kuitenkaan. Wikipedia kuitenkin kertoo leveäkaistatiestä:

Koodi: Valitse kaikki

Edellä kulkevan ohittaminen leveäkaistatiellä on sallittua myös kohdatessa vastaantulevaa liikennettä mikäli tien keskiviivaa ei ylitetä. Ohittaminen on sallittua myös keltaisen sulkuviivan kohdalla, ellei sitä ole erikseen siinä kohtaa liikennemerkillä kielletty, jolloin ohittaa saa vain kaksipyöräisen ajoneuvon. Vastaantulevien kaistaa saa käyttää ohitukseen mikäli se on vapaa eikä ylitetä keltaista sulkuviivaa.
Nimenomaan TURVALLISESTI eli ilman että syyllistyy liikenteen vaarantamiseen. Laki leveäkaistatiestä itsessään ei kiellä ohittamista kolme rinnan mutta tieliikennelaki kieltää....koska 100 km/h alle parin metrin etäisyydeltä toisensa sivuuttavat autot ovat aina potentiaalinen vaaratilanne...
Tämän jutun kuulin Maijan takapenkillä, liikkuvan poliisin kertomana. Kertoi siis, että varmasti sakottaa aina kun näkee että kolme rinnan.
Itse kyllä menen ohi vaikka keltaisen kohdalla jos ohitettava on oikeaoppisesti ihan oikeassa reunassa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 12:47
Kirjoittaja katiska
alamajy kirjoitti: Tämän jutun kuulin Maijan takapenkillä, liikkuvan poliisin kertomana. Kertoi siis, että varmasti sakottaa aina kun näkee että kolme rinnan.
Noh, sakottaahan voi mistä haluaa. Eri asia miten ne kestävät käsittelyssä. Näitäkin poliiseja valitettavasti riittää..

V12 Lahti (Pekanmäki) - Nastola (Uusikylä) väliä on tullut sahattua lähes päivittäin yli 15 vuotta.
Kesäkelillä 4 rinnakkain menee _turvallisesti_ vaikka reunimmaiset olisivat raskasta kalustoa.
Paikallinen ESS on useampaan otteeseen käsitellyt asiaa ja kysellyt viranomaisnäkökantaa.
Joka kerta viranomaiskommentti on ollut sama kuin mitä aikaisempien viestien TLL ja Wikipedia -lainauksissa.
Kertaakaan en ole nähnyt poliisien pysäyttävän ketään tuolla pätkällä 3/4 rinnakkain ajosta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 12:59
Kirjoittaja GreenThing
Tuo leveäkaistatie on loistava, kunhan noudatetaan sitä koiran kokoisilla kirjaimilla kirjoitettua tekstiä siellä kylteissä tien varressa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 20:10
Kirjoittaja alamajy
katiska kirjoitti:
alamajy kirjoitti: Tämän jutun kuulin Maijan takapenkillä, liikkuvan poliisin kertomana. Kertoi siis, että varmasti sakottaa aina kun näkee että kolme rinnan.
Noh, sakottaahan voi mistä haluaa. Eri asia miten ne kestävät käsittelyssä. Näitäkin poliiseja valitettavasti riittää..

V12 Lahti (Pekanmäki) - Nastola (Uusikylä) väliä on tullut sahattua lähes päivittäin yli 15 vuotta.
Kesäkelillä 4 rinnakkain menee _turvallisesti_ vaikka reunimmaiset olisivat raskasta kalustoa.
Paikallinen ESS on useampaan otteeseen käsitellyt asiaa ja kysellyt viranomaisnäkökantaa.
Joka kerta viranomaiskommentti on ollut sama kuin mitä aikaisempien viestien TLL ja Wikipedia -lainauksissa.
Kertaakaan en ole nähnyt poliisien pysäyttävän ketään tuolla pätkällä 3/4 rinnakkain ajosta.
^taisi olla tämän yhden sheriffin omaa näkemystä, pääosin. Itsehän ihailin Maijaa sisältä ylinopeudun takia ...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 20:13
Kirjoittaja alamajy
GreenThing kirjoitti:Tuo leveäkaistatie on loistava, kunhan noudatetaan sitä koiran kokoisilla kirjaimilla kirjoitettua tekstiä siellä kylteissä tien varressa.
^samaa mieltä. Tänäänkin tuli yksi luupää vastaan minun kaistalla Nastolan ABC - Hki välillä. Tuossa on siis leveäkaistatie.