Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikä kaikki edes halua mennä ohi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Menis ehk politiikkaan mut...

http://yle.fi/uutiset/trafi_esittaa_jo_ ... =leiki-uup

Mut tota. Joo.
En tiiä, ehkä rajotukset 80kmh:iin ois hyvä. Tai se joskus mainittu pikkuautosta mopoautoksi-ajattelu; eli kun nuori kuski ajaa, kortilla tmv. rajotetaan nopeutta. Turvallisempi kuitenkin kuin mopoauto ja heti kun kortti riittää/ikää on, saisi normaalin auton ominaisuudet...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Veli ajelee useana päivänä 9-tietä mopoauton perässä. Vauhtia GPS:n mukaan tasainen 85 km/h ja meno vähän huteran oloista. Tuusulantiellä olen itsekin ajanut useampaan otteeseen jotain 75 km/h mopoauton peesissä. Jos jotain rajoitettuja Aygoja aletaan sysäämään 16vee kansanosalle, niin ei mene montaa päivää kun rajoitukset on siellä kuuluisassa hevon kuikassa ja painetaan talla pohjassa menemään.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^^Tuohan kuulostaa ihan järkevältä. trafilta on muutenkin tullut viimeaikoina joitain muitakin ihan järkeviä avauksia. Missä vika?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Hepa kirjoitti:^^Tuohan kuulostaa ihan järkevältä. trafilta on muutenkin tullut viimeaikoina joitain muitakin ihan järkeviä avauksia. Missä vika?
Talossa jakkarat laitettu kiertoon?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Albertolli kirjoitti:Veli ajelee useana päivänä 9-tietä mopoauton perässä. Vauhtia GPS:n mukaan tasainen 85 km/h ja meno vähän huteran oloista. Tuusulantiellä olen itsekin ajanut useampaan otteeseen jotain 75 km/h mopoauton peesissä. Jos jotain rajoitettuja Aygoja aletaan sysäämään 16vee kansanosalle, niin ei mene montaa päivää kun rajoitukset on siellä kuuluisassa hevon kuikassa ja painetaan talla pohjassa menemään.
Onkos se valkoinen tarrotettu ilman kolmiota? Missä lukee "Tähän riittää Piikkikortti!" - on siis A1-luokan mopoauto O_O Eikun B1. Mikä piru se uusin korttiluokka nyt on, mikä on muu-kuin-henkilöauto-tai-mopoauto-4pyöräinen :D

Tais olla B1.

Ja tuo B1 on siis "piikkiversio" henkilöautomaiselle kulkineelle; saa 16vuotiaana.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pikkukilvellä. Ymmärtääkseni noissa "nelipyöräisissä piikeissä" on isompi kilpi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Dio Natale kirjoitti:Tunnen ytimestä yhden liikennesuunnittelijan ja ei omaa korttia joten ei pidä ihmetellä jos on puuroa liikenne..
Ja onhan meillä ollut liikenneministerikin, jolla ei ollut korttia.
Helppoa se on ministeriauton takapenkiltä tehdä havaintoja, miten sen liikenteen kuuluisi sujua. :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Shuttle kirjoitti:Tänään ajellessani himaan Satakunnasta, edellä ajava rekkayhdistelmä vilautti turvallisen ohituksen merkiksi vinkkaria. Eipä tarvinnut kuikuilla. Olin iloinen.
Pudottelin tuossa töitä kohden 130:stä etelään, kun Hyvinkään kohdalla 25:lta valui raskas yhdistelmä kohti samaista tietä ja samaista suuntaa. Valmistauduin jo nappaamaan cruisen pois päältä kun vilkku välähtää vasemmalle, mutta yllätyksekseni se välähtikin oikealle. Painoin sittenkin kaasua, menin ohi ja näytin vilkulla kiitoksen.

En saanut pitkävilkkua enää vastaukseksi, mutta yksi syy kohteliaisuuteen selvisi, kun peilistä katsoin miten täysperäyhdistelmä tekee kolmen kaistan leveydellä U-käännöksen kertataitolla. Vähän jäin miettimään manööverin laillisuutta tuolla kohtaa, mutta hyvin se näytti taipuvan ja kyllähän tuossa vähän näkeekin, eli pitäisi mahdollisten lähestyjienkin kyetä reagoimaan ajoissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Albertolli kirjoitti:Pikkukilvellä. Ymmärtääkseni noissa "nelipyöräisissä piikeissä" on isompi kilpi.
Itseasiassa tuo "piikkikorttiversio" oli mielestäni "pikkukilvellä" myös.
Ero "normaaliin" mautoon oli se, että ei ollut pientä kolmiota laisinkaan.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Onko joku muu huomannut teiden varsille ilmestyneitä keltaisia nauhoituksia tältä syksyltä? Liittyykö johonkin kokeiluun vähentää hirvikolarien riskiä?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos ei jotain muuta merkitystä ole tullut, mutta ainakin ennen on ollut nimenomaan säikyttämässä hirviä tieltä pois päin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aqu, rohkenen väittää, että on isolla kilvellä, eli samanlaisella kuin prätkissä ja kevareissa. Tuon L7e vehkeen olen myös nähnyt, mutta sen tekstin kyllä huomaa...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Piikit on isolla kilvellä, olleet käsittääkseni aina.

Miten kiität vilkulla, kun on kaistanvaihtosellaiset (en o kyllä kokeillu, riittävätkö refleksini normiasentokikkialuun).

Eikä rekan takana tarvi kuikuilla, paitsi jos ei osaa ohittaa. :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Antamalla välähtää kolmesti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Hätävilkulla kerran?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re:

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Raimo Miettinen kirjoitti:Hätävilkulla kerran?

Liian helppoa, pakko olla vaikeampi tapa :lol:
VMP

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Palatessa takaisin omalle kaistalle; oikea vasen oikea - vilkutus.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re:

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Raimo Miettinen kirjoitti:Onko joku muu huomannut teiden varsille ilmestyneitä keltaisia nauhoituksia tältä syksyltä? Liittyykö johonkin kokeiluun vähentää hirvikolarien riskiä?
Kuulemani mukaan (ja omakin arvaus näin sanoi), että pimeällä heijastinnauha tarttuu elukkaan = osuu ajovaloihin = herättää kuskin huomion.
Halvempi kuin riista-aita, ei toki yhtä hyvä tai turvallinen, mutta "parempi kuin ei mitään".
Tällasta oli ainakin ysitiellä ja tiellä 23.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

A Bart kirjoitti:
Dio Natale kirjoitti:Tunnen ytimestä yhden liikennesuunnittelijan ja ei omaa korttia joten ei pidä ihmetellä jos on puuroa liikenne..
Ja onhan meillä ollut liikenneministerikin, jolla ei ollut korttia.
Helppoa se on ministeriauton takapenkiltä tehdä havaintoja, miten sen liikenteen kuuluisi sujua. :lol:
Kyllä ne on ihan eri ihmiset kun ministerit jotka sitä liikennesuunnittelua tekee. Ministerin alaa on enemmän suuret linjat ja strategiat eikä niitä opita autokoulussa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuomas K kirjoitti:
A Bart kirjoitti:
Dio Natale kirjoitti:Tunnen ytimestä yhden liikennesuunnittelijan ja ei omaa korttia joten ei pidä ihmetellä jos on puuroa liikenne..
Ja onhan meillä ollut liikenneministerikin, jolla ei ollut korttia.
Helppoa se on ministeriauton takapenkiltä tehdä havaintoja, miten sen liikenteen kuuluisi sujua. :lol:
Kyllä ne on ihan eri ihmiset kun ministerit jotka sitä liikennesuunnittelua tekee. Ministerin alaa on enemmän suuret linjat ja strategiat eikä niitä opita autokoulussa.
Juu ei. bingohallissa :drinking:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Taas tapahtuu.
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 2_v0.shtml

Kyllä pitää olla kiire ei voi muuta sanoa. Kas kun ei vielä tehnyt uuta ja lähtenyt kostamaan näitä pitkien valojen vilkutuksia tolle Passatille. Ois kuulunut ihan tapahtuman kuvaan sekin......
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ja lisää tulee.
http://www.iltalehti.fi/digi/2015102320549406_du.shtml

OIkeesti, voiko olla noin idiootteja ihmisiä missään?
Pistää autopilotin päälle, kuvaa kännykällä ajamista ilman käsien olemista ratissa ja sitten laittaa videon nimeksi, että "teslan autopilotti melkeen tappoi minut...".......

Peilii...sieltä löytyy. Kannattaa katsoa illalla tarkemmin....jos vaikka löytyis se todellinen syyllinen. Jos ei, niin sitten kannattaa katsoa lisää. :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No myönteistä uutisessa toki on, että tällä kertaa Liukas Keli pääsi kuin koira veräjästä.

OT: mulla oli kerran yksi esimies, joka ei kuulemma nähnyt peilikuvaansa. Saatan uskoa, oli semmoinen verenimijä naiseksi. Ja sitten ulistaan, että miksei naisia ole johtajistossa sen enempää kuin on. ttttu.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ah nämä kiertoliittymät jaksaa kyllä aina puhuttaa.

Viikolla oli pari tilannetta, joissa olin omalla sekä työn puolesta olevalla kalustolla mukana.
Ilmeisesti osa autoilijoista on sitä mieltä, että:
A. Kiertoliittymään huolimatta suojatiestä kolmion edessä voi ajaa 50-70kmh
B. Siihen voi ottaa oikeen vauhtia 50m ennen kiihdyttämällä, että juuri kolmiolle tuleva auto oikealta ei ehdikään ennen häntä sinne
C. Sitten jos se ehtii sinne, hänelle voi painaa torvea ja tilan sallisessa kiertää melkeen ulkokautta vierelle.
D. "Kun tulit siinä eteen sitten niin!"

Ainoa vaan, tänäänkin kävi tuollanen hauska tilanne, olin sielä ympyrässä kolmioni ohittaneena 2-3sekunttia ennen kun tämä ROuva tuli vasemmalta ympyrän kolmiolle. Jos joku tätä 2-3s miettii, linja-autolla ei ajeta jyrkkiin mutkiin kaasupäällä saati niin, että tuntuu että nyt kaadutaan. JOku muu voi ajaa jos haluaa, minä en aja.
SIis olin ympyrässä kun Rouva tuli kolmion ohi vasemmalta.
Painoi torvea......................ja sitten kun menin pysäkille latasi vähintäänkin "haista kukka" asenteella miljoonaa vastaan tulevan kaistan kautta ohi.

Eräs toinen nähdessäni minut tulevan ympyrään otti sitä vauhtia, ihan reippaasti. Kolmion kohdalla sitä taisi olla sellanen 50-60kmh ja sitten tiukka jarrutus ja joutui se väistämään sitten kuitenkin kun minä sinne olin ehtinyt.
Sivusilmällä näin kiertoliittymään tullessani, että "auto tulee vasemmalta" ja sekuntti siitä tajusin, että "se tuleekin nyt sitten oikeasti lujaa yhtäkkiä". No ei siinä enää mitään voinut tehdä, olin sielä ympärässä ja tunsin MItsupissin puskin melkeen fyysesti hanurissani.

Minähän sieltä eteen tulin tottakai. Nämä toiset osapuolet eivät tietenkään tehneet mitään väärää. Hämärässä voi tulla 50kmh kiertoliittymään paikallisen ala-koulun nurkilla tai muuten vaan huvikseen, että kukaan ei ehdi eteen.
On siinäkin ajattelumalli, oikeen urpojen kuninkaita. On varmaan matkustajillekin mukavaa matkantekoa, stressitöntä ja miellyttävää vailla jarrutuksia ja tiukkoja mutkia......................

Varmaan luulevat, että ajan koko loppu päivän näiden edessä, tulen vielä samalle parkkiruudulle kotipihallanne ja sitten vielä tulen vaimon tai miehen väliin nukkumaan ja syön aamupalankin! Eteenhän se on päästävä.

En voi käsittää tällästä ajotapaa, se Kolmio siinä suojatien edessä ennen kiertoliittymää on aika iso merkki ja se on ehdoton merkki. 50kmh nopeudella jää jotain näkemättä ihan takuu varmasti. Lapsista kun ei ikinä tiedä...JOs niitä siinä lähistöllä on....

No turhaan minä täällä näistä marisen. Ei se marinalla muutu. Ihmettelen vaan tätä joidenkin ajotapaa, että ihan tietosesti näitä juttuja tehdään. Nähdään, että oikealta tulee auto, kaasu pohjaan ja miljoonaa eteen. Vaikka jos "maalikameraa" käytettäsiiin, saataisiin samantien selville, että oikeasti se oikealta tullut auto oli sielä ympärässä ennen tätä miljonaa ajavaa... Mutta sitähän ei voi todistaa jos kolahtaa. Koska hän on pidemmällä kiertoliittymässä kuin sinne juuri ajanut, vaikka hän olisi sinne ensiksi ehtinytkin.
Tietenkin jos MItsupissi lyhenee metrillä, voidaan kysyä, että mikäs oli herran tilannenopeus....Mutta riittääkö sekään.

No se tästä. Muistakaa skrapata ikkunat aamusin, tuli eilen vastaan näitä, jotka ei jaksaneet. Onnea vaan vasta aurinkoon ajamiseen...................
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei nuo ääliöt tajua kiertoliittymiä. Ollenkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=uOHoFWEUKdc

Tuo on Keravalta, MT 148:n kehitystyön väliaikaiset ympyrät. Niitä on siis 2kpl.
Ne on pieniä.
Ja ihmiset ei tiedä, että ympyrästä poistuessa pitäisi käyttää vilkkua. #¤%!"# idiootit.

Videohan on otettu arkena n. 13maissa ottajan mukaan, ylhäältä päin ettei vilkkua näe. Pienellä googletuksella varmaan löytyy in-car videota kans. Mullakin ois, mut en viitsi ladata sitä. Koska sit vaan tulis TODELLA paha mieli. Sillee "ihan vähän vaan joo".

1) Ei tajuta käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa
2) Pysähdytään ympyrässä väistämään KOLMION TAKAA tulevaa
3) Ängetään kolmioon SIELLÄ OLEVAN ETEEN
4) Näytetään vilkkua ENNEN ympyrää VASEMMALLE, sitten ei ollenkaan mihinkään suuntaan
5) AJETAAN YMPYRÄÄ VÄÄRÄÄN SUUNTAAN

Ainoastaan kohtaa #5 en ole nähnyt livenä tuossa, mutta kuulemma moni tekee sen joka ikinen aamu, päivä ja iltapäivä. Miten "#%¤ on edes mahdollista JONOSSA ajaa ympyrään VÄÄRÄÄN suuntaan?!?!?!?!?!

Olisipa meillä Poliisi, joka kerkeisi edes ohimennen vahtimaan vilkunkäyttöä...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti: 1) Ei tajuta käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa
2) Pysähdytään ympyrässä väistämään KOLMION TAKAA tulevaa
3) Ängetään kolmioon SIELLÄ OLEVAN ETEEN
4) Näytetään vilkkua ENNEN ympyrää VASEMMALLE, sitten ei ollenkaan mihinkään suuntaan
1) suoraan risteyksen läpi ajettaessa ei käytetä vilkkua
2) oikealta tulevia pitää väistää
3) vasemmalta tulevia ei pidä väistää
4) kun käännytään vasemmalle (eli poistutaan yleensä 3. liittymästä), vilkutetaan vasemmalle ... toki jotkut vilkuttavat vasemmalle pelkästään sen merkiksi, että ovat liittymässä ympyrän liikennevirtaan ...tämä niissä paikoissa, joissa liittymiskaista kaartaa oikealle, toisaalta jos liittymä on ~suorakulmainen, saatetaan vilkuttaa myös oikealle sen merkiksi, että tarkoitus on lähteä kiertämään liittymää vastapäivään.... eihän tämäkään tosiaan päivänselvää ole.

Että joo, valtaosa kuskeista ei edelleen tiedä, mikä liikenneympyrä on ja ajaa normaalin risteyksen säännöillä. Tosin sillä poikkeuksella, että normaalisti risteyksissä oiotaan huolella, mutta liikenneypyrässä 99,99 % sentään kiertää "risteyksen" keskipisteen.

Sen verta kehitystä kyllä on tapahtunut, että nykyään suurin osa autoilijoista (kehä III sisäpuolella, muualla varmaan heikommin, jos liikenneympyrät ovat uusi tuttavuus - tällaista sähellystä ajo oli Kehä III sisäpuolellakin 15 vuotta sitten) tietää jo, että kevyttä liikennettä pitää väistää sekä ympyrään ajettaessa että sieltä poistuttaessa. Toki moinen on ikävää ja tätä varten tehdään niitä lappu lattiassa kiihdytyksiä, jotta saadaan jalankulkijat peloteltua pysymään pois tieltä. Sama metodi on luonnollisesti ylesemminkin käytössä suojateiden kohdalla...

Minun ratkaisuni ongelmaan: kortti pois. Ei se mikään kansalaisoikeus ole ja noilla sähläreillä on monta aivan perustavanlaatuista liikennesääntöä hukassa. Ehkä se kortti on aikanaan ajettu paikkakunnalla, millä ympyröitä ei ollut ... mutta kuskilla on velvolllisuus pitää itsensä ajan tasalla. Netistä löytyy parin sekunnin uurastuksella ohjeet liikenneympyrässä ajooon. Ja kun hukassa tuntuu olevan ne muutkin säännöt (kolmio ym.) ... niin kortti pois ja uudelleen ajokokeeseen!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kirkonkyläntien ja Tapaninvainion väylän ympyrässä lihamylly jauhaa vähintään kerran/kk (puoltoistavuotta melkein vieressä asuneena tämä havainto). Kerran poliisi viittoili minua jatkamaan matkaa, kun koiraa ulkoiluttaessa kuulin miten suojatiellä olleen pojan (ko. poika lanssissa sillä hetkellä) yli ajanut herrasmies kysyi autostaan melko ylimieliseen sävyyn, että "tuleeks tästä nyt jotain sakkoa?". Jepari hiffas että mä kuulin sen lauseen ja pysähdyin (lynkkausmieliala oli välitön). Näytti heti mulle, että liikutaanpas eteenpäin - vähän surumielisen näköisenä kyllä.
Viikottain käy läheltä osumat, ja nämä ovat vain satunnaisia havaintoja - kattava tilastointi voisi olla suht hurja. Eli kevyt liikenne saa kyllä luontaista poistumaa, mutta toki myös raskaampi - peltiä vääntyy!
Kirkonkyläntielle Malmin suuntaan lähtijät btw irtoo viivalta romulla kuin romulla hämmentävän hyvin (vaikka alueella 40 rajoitus), siinä Räikkönen vielä etsis ratistaan launch controllia, kun nää ylimieliset pellet on jo Malmin S-marketilla... Ja jostain syystä Tapaninvainion väylällä on automaaginen etuajo-oikeus??
-Siinä aamun avautuminen liikenteestä; varokaa kyseistä ympyrää, tai ainakin sen lähellä asuvia ihmisiä, tai ainakin minua, jos aiotte siellä hölmöillä!

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Aquatica kirjoitti:Olisipa meillä Poliisi, joka kerkeisi edes ohimennen vahtimaan vilkunkäyttöä...
Voisivat joskus turvavyönkäytön tehoseurannan sijaan pitää suuntamerkin ja ajovalojen käytöstä vastaavan. Tuntuu että yhä enemmän ja enemmän on liikenteessä autoja jossa ei tunnu mikään polttimo tai ledi toimivan. Se, että autossa on "maailmaa pelastavat päivävaloasetukset" ei tarkoita että iltahämärässä tai öisin voisi ajaa ilman valoja. Tai että jos itse tiedetään minne on menossa, ei suuntamerkkiäkään tarvitsisi näyttää. Onko kukaan koskaan saanut sakkoa tai edes huomautusta suuntamerkin näyttämättä jättämisestä? :bad-words:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti: A. Kiertoliittymään huolimatta suojatiestä kolmion edessä voi ajaa 50-70kmh
Ympyräänhän sinänsä ei tiettävästi ole mitään erikoista rajoitusta, joten kuten muillakin teillä, sinne voi ajaa niin kovaa kuin kombinaatio keli, näkyvyys, liikennetilanne, auton sekä kuskin kyvyt ja nopeusrajoitus antavat myöten. Etenkin isommalla kaupunkialueella rajoittavia tekijöitä ovat usein näkyvyys ja liikennetilanne (joiden hoksaamisessa ihmisillä olisi vielä varaa oppia), mutta etenkin sivummalla 50km/h voi olla jopa aivan hyvä vauhti ajaa ympyrään, kunhan ko. kombinaatio tukee sitä jokaiselta osa-alueeltaan. Toisaalta keli ja rengastus voi tehdä sen, että 10km/h alkaa olla liian kova vauhti. Oikea maksiminopeus on juuri niin hidas kuin ko. kombon hitain osa-alue. Siis maksimi, ei minimi.

Olen kyllä kuullut useammaltakin taholta väitteen, että ympyröissä olisi 30km/h nopeusrajoitus, mutta kukaan ei ole vielä esittänyt mitään virallista dokumentaatiota (tai oikeastaan muutakaan lähdettä) väitteensä tueksi. Saa esittää, jos löytää.
insinörtti kirjoitti: Sen verta kehitystä kyllä on tapahtunut, että nykyään suurin osa autoilijoista (kehä III sisäpuolella, muualla varmaan heikommin, jos liikenneympyrät ovat uusi tuttavuus - tällaista sähellystä ajo oli Kehä III sisäpuolellakin 15 vuotta sitten) tietää jo, että kevyttä liikennettä pitää väistää sekä ympyrään ajettaessa että sieltä poistuttaessa.
No itseasiassa ei pidä. Ympyrä on selvästi haastava konsepti, mutta se ei muuta millään tavalla väistämissääntöjä myöskään kevyen liikenteen kanssa. Jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku suojatiellä, fillaristi saa ajaa pyörätien jatketta pitkin ja jos autoilijalla on kolmio ennen pyörätien jatketta tai hän on kääntymässä (tai oikeastaan kääntynyt, koska tämä koskee sitä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää) pitää autoilijan fillaristia väistää.

Yksinkertaisesti: Ympyrään ajava autoilija ajaa suoraan ennen risteystä, joten hän A) väistää jalankulkijaa, jos ennen ympyrää tien ylittää suojatie ja B) väistää fillaristia, jos ennen ympyrää tien ylittää pyörätien jatke, jota ennen on kärkikolmio tai stop-merkki. Ympyrästä poistuva autoilija kääntyy, joten hän A) väistää jalankulkijaa, jos ympyrän jälkeen tien ylittää suojatie ja B) väistää fillaristia, jos ympyrän jälkeen tien ylittää pyörätien jatke.

Sen enempää suojatie kuin pyörätien jatkekaan ei ole olennainen tahi välttämätön osa liikenneympyrää. Ne ovat kyllä olennainen ja välttämätön osa kaupunkiliikennettä. Kaupungissa niitä onkin usein ympyröiden ympärillä niin, että autoilija väistää aina, mikä ehkä hämää lähinnä kaupungeissa liikkuvia kuskeja yhdistämään kaikki samaan nippuun.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

lerppu kirjoitti:Kirkonkyläntien ja Tapaninvainion väylän ympyrässä lihamylly jauhaa vähintään kerran/kk (puoltoistavuotta melkein vieressä asuneena tämä havainto). Kerran poliisi viittoili minua jatkamaan matkaa, kun koiraa ulkoiluttaessa kuulin miten suojatiellä olleen pojan (ko. poika lanssissa sillä hetkellä) yli ajanut herrasmies kysyi autostaan melko ylimieliseen sävyyn, että "tuleeks tästä nyt jotain sakkoa?". Jepari hiffas että mä kuulin sen lauseen ja pysähdyin (lynkkausmieliala oli välitön). Näytti heti mulle, että liikutaanpas eteenpäin - vähän surumielisen näköisenä kyllä.
Viikottain käy läheltä osumat, ja nämä ovat vain satunnaisia havaintoja - kattava tilastointi voisi olla suht hurja. Eli kevyt liikenne saa kyllä luontaista poistumaa, mutta toki myös raskaampi - peltiä vääntyy!
Kirkonkyläntielle Malmin suuntaan lähtijät btw irtoo viivalta romulla kuin romulla hämmentävän hyvin (vaikka alueella 40 rajoitus), siinä Räikkönen vielä etsis ratistaan launch controllia, kun nää ylimieliset pellet on jo Malmin S-marketilla... Ja jostain syystä Tapaninvainion väylällä on automaaginen etuajo-oikeus??
-Siinä aamun avautuminen liikenteestä; varokaa kyseistä ympyrää, tai ainakin sen lähellä asuvia ihmisiä, tai ainakin minua, jos aiotte siellä hölmöillä!
Kirkonkyläntie, sitä on tullut veivattua aika ahkerasti nyt bussin kanssa. Sielä on se läpiajo kielletty tie, sen päiväkodin ohi menevä tie. Varmaan tiedätkin sen. Sielä on ihan OK käytöstä ollut, eilen tosin joku keksi lähteä bussista ohi siinä päiväkodin kohdalla. MItäs sitä turhaan......kiirehä se. Läpiajokielletty jä ylinopeus ja liikenteen vaarantaminen ja mistä sitä tietää, lähteekö bussin keulan edestä lapsi kenties juoksemaan päiväkodille tai jotain, mistä sitä tietää.
Ilmeisesti nää tietää, kun on varaa kiihdyttää reilusti bussista ohi siinä kohtaa....

Tapaninvainiontien ja kirkonkyläntien liikenneympyrä on sitä vastoin toisille näytön paikka. MIten lujaa sinne uskaltaa ajaa, etenkin kun oikealta on tulossa linja-auto 15-20kmh nopeudella juuri kolmion ohi ajaneena. Kaks kertaa olen nyt joutunut jarruttamaan jo ympyrään ajettuani vasemmalta tai oikealta tulevaa, erittäin lujaa tulevaa autoa.
SE on aika mielenkiintonen ajatusmaailma, että bussin keulan edestä pitää ehtiä. Ehkä ne tosiaan sitten luulee, että jaan sängynkin heidän kanssaan seuraavan yön, kun hinnalla millä hyvänsä....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

En tiedä ympyröiden rajotuksista, kaipa se sen hetkinen rajotus sielä pätee.
Kuitenkin sinne on ajettava sellasella nopeudella, että auto pysäyttäminen suojatien eteen on mahdollista, mikäli sieltä joku sittenkin tulee, oli se sitten kenkä ihminen tai pyörä ihminen. Tai jopa skootteri mopo.

Mutta lähinnä tarkotin sitä, että jos hämärässäkin esimerkiksi aamu-tai iltaruuhkan aikaan lataat sinne 50-60kmh ehtien jonkun auton edestä, jää jotain näkemättä ihan varmasti jää. Huomio on toisesssa autossa ehtiikö sitä vai eikö ehdi ja jalankulkijat ovat toissijainen asia. Sitä tässä tarkotin, että kun planeetat on sopivassa järjestyksessä, tuloksena on ruumiita. Ja jos sinne 40-50kmh ajaa ja jarruun ehtii koskea sitten kun osuma on jo, niin tuloksena on Monosen kuljetus.

Louhelassa Louhelan junaaseman kiertoliittymä on hyvä esimerkki. Tuut Myyrmäestä päin siihen ympyrään, oikealla on aika iso katvealue mäen takia. Suurin osa ajaa siitä läpi 30kmh tai enemmän, kääntyessään oikealle sillan alle kun vasemmalta ei ketään tule.
Jalankulkija tai pyöräilijä näkyy 2s ennen kolmiota about, ja jos sinne tullaan 30-40kmh, jokainen voi miettiä miten kauan kestä reaktioaika kun jo pyöräilijä on tiellä ja autoilija siihen reagoi.

Eli tätä tarkotin, että mitä kovempaa ajat, sitä vähemmän ehdit havannoimaan etenkin kiertoliittymissä, etenkin hämärässä tai pimeässä. Se on vaan niin, sano kuka tahansa mitä tahansa. Oli sitten miten kokenut tahansa, se kokemus menee siinä kohtaa nolille jos tässä alkaa jotain toista väittämään. HYvä kuljettaja tiedostaa riskit ja tietää asiat, huono kuljettaja ajaa miljoonaa ja ottaa tälläsissä paikoissa näitä riskejä. Näin se menee.
Saa olla erimieltä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti: Kuitenkin sinne on ajettava sellasella nopeudella, että auto pysäyttäminen suojatien eteen on mahdollista, mikäli sieltä joku sittenkin tulee, oli se sitten kenkä ihminen tai pyörä ihminen. Tai jopa skootteri mopo.
Tämä jalankulkijoiden osalta silloin, kun siellä on se suojatie. Pyöräilijöiden osalta silloin, kun siellä on pyörätien jatke ja mopoilijoiden osalta silloin, kun siellä on mopoille sallitun pyörätien jatke.

Toki, aina pitää pystyä pysäyttämään tien kokonaan näkyvällä osalla. Tässä tapauksessa nopeutta rajoittava tekijä on mainitsemani näkyvyys. Lisäksi pitää aina pystyä pysäyttämään ennalta-arvattavissa tilanteissa. Tässä tapauksessa nopeutta rajoittava tekijä on mainitsemani liikennetilanne. Joka paikassa nämä kuitenkaan eivät onneksi ole aina rajoittavia tekijöitä.
S_A kirjoitti: Louhelassa Louhelan junaaseman kiertoliittymä on hyvä esimerkki. Tuut Myyrmäestä päin siihen ympyrään, oikealla on aika iso katvealue mäen takia.
Tuo on paikka, jossa rajoittavana tekijänä on näkyvyys. Näitä on Suomessa paljon, mutta automaattisesti kaikki ympyrät eivät ole tälläisiä, eivät edes kaikki kaupunkiympyrät.

Henkilökohtaisesti haluaisin tuollaisiin kohtiin shikaaneita (en hyppyreitä), mutta ne vissiin hankaloittaisivat liikaa raskaan sarjan ajamista tahi tien auraamista. Sellainen bussityynyhenkinen korotusshikaani, jossa voi ajaa rauhallisesti suoraan auton pomppiessa ylös-alas tai matalammala autolla kiertää korotukset (tuossa ensin tyyny vasemmalle, sitten oikealle) voisi hidastaa liikennettä aika hyvin. Pyörällä tietty siitäkin pääsee ajamaan keskeltä suoraan, mutta ennakoimaton pyöräkuski on rankalla todennäköisyydellä melko pian itsekin teholla.

Toinen mahdollisesti toimiva vaihtoehto olisi tuoda sitä suojatietä ja pyörätien jatketta kohti Myyrmäkeä, jolloin kevyt liikenne kulkisi autovirtaan nähden hetken pitkittäin, jolloin se näkyisi aikaisemmin ja nopeimmalta osaltaan hidastuisi. Tämä ei kuitenkan toimisi, koska kuten auton ratissa, myös auton ulkopuolella on itsekästä väkeä. Nämä sitten oikoo just siitä risteyksestä ja liikenne kimpoilee miten sattuu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuossa mun näyttämässä videossa näkyy hyvin liikennevalojen vaikutus. Joo, siinä on parit liikennevalot kevyttä liikennettä varten. Lopullisestihan siihen tulee oikea risteys ja alikulku kevyelle liikenteelle, josko tuo sitten alkaisi vetämään isoja liikennevirtoja.......

Mutta olen täysin samaa mieltä: turvavyöratsiassa ratsataan kuskien (ja mahd. matkustajien) oman hengen puolesta.
Vilkku/valoratsiassa ratsattaisiin *MUIDEN* henkien puolesta sekä sen kuskin (ja mahd. matkustajien)...

Etenkin kiertoliittymäalueilla ja risteyksissä, joissa tunnetusti on vähän nihkeätä vilkunkäyttö (varmaan aika hyvin paikkoja, joissa on useampi kaista ja vaikkapa 2 kaistaa on vain vasemmalle-merkattuna jne)... Jos ei muuta, niin muistuttaisi autoilijoita siitä, että se vilkku on *merkinanto* eikä itselleentiedotusväline...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Ympyräänhän sinänsä ei tiettävästi ole mitään erikoista rajoitusta, joten kuten muillakin teillä, sinne voi ajaa niin kovaa kuin kombinaatio keli, näkyvyys, liikennetilanne, auton sekä kuskin kyvyt ja nopeusrajoitus antavat myöten.
Taitaa valtaosa liikenneympyröistä sijaita nykyään taajamissa 30/40/50 -rajoitusalueilla ja yleensä siinä ympyrän yhteydessä on myös kevyen liikenten väyliä.

Tästä huolimatta monet autoilijat tosiaan toimivat juuri kuten suosittelit eli vauhtia on just niin paljon, kun sivuttaispito antaa myöten. Tuleehan siinä rikottua ainakin tieliikennelain pykäliä 15 §, 23 §, 25 §, 32 § ja 35 §, mutta väliäkö hällä.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
Polforea kirjoitti:No itseasiassa ei pidä.
Typerää saivartelua. Ympyrään ajettaessa on aina kolmio (tai liikennevalot). En tiedä yhtäkään paikkaa, jossa ei olisi ja tiehallinto näyttää olevan samoilla linjoilla
http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm

Jos ympyrän kupeessa on kevyen liikenteen väylä, niin kolmio (tai valot) on ennen sitä. Tai sitten niitä kolmioita on kahdet. Ympyrästä poistuva auto puolestaan rinnastetaan kääntyvään autoon. Joten auto on aina ja poikkeuksetta väistämisvelvollinen kevyeeseen liikenteeseen nähden ... ellei puhuta valo-ohjauksella varustetusta ympyrästä.

Tässä kohtaa on myös täysin turhaa ruveta listaamaan erikseen jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Itseasiassa moinen kuulostaa liikennesääntöjen vesittämisyritykseltä, jota netissä kovasti harrastetaan. Siis yritetään väittää, ettei polkupyörää tarvitsisi väistää missään tilanteessa ja/tai polkupyörä pitäisi aina taluttaa "suojatien" yli.

Ainahan toki kannatta yrittää ja sääntöjen vesittäminen on onnistunutkin. Pyöräilijöiden väistäminen ei ole koskaan autoilijoita napannut, joten tässä asiassa annettiin periksi ja väistämissäännöt muutettiin tolkuttoman sekaviksi. Enää ei auton tarvitse aina väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa, jos tämä ajoneuvo sattuu olemaan polkupyörä + muitakin erityisehtoja toteutuu. Sekavaa, todellakin. Ja tämä aivopieru perusteltiin sillä, että muutamassa paikassa "puskasta tuleva" kevyen liikenteen väylä leikkaa ajorataa ja näissä paikoissa polkupyörien "etuajo-oikeus" on liian haastava autoilijoille. Tilanteen olisi voinut korjata laittamalla pyörätielle kolmiot (siis niin päin, että polkupyöristä olisi tehty väistämisvelvollisia), mutta sehän olisi ollut liian halpaa.... eli tehtiin sekava laki, jota autoilijat luonnollisesti tulkitsevat "kotiin päin" eli ei tarvi väistää ikinä. Kaikki eivät tajua edes kärkikolmion merkitystä, joten tälle on pitänyt keksiä "törmäävät pyöräilijät" -lisäkilpi muistuttamaan, että liikennesäännöt ovat poikkeuksellisesti voimassa tässä risteyksessä...
Polforea kirjoitti:Ympyrä on selvästi haastava konsepti, mutta se ei muuta millään tavalla väistämissääntöjä myöskään kevyen liikenteen kanssa.
Kuten edellä jo toin esiin, väistämissäännöt ovat erilaiset kuin normaalissa risteyksessä. Siksi on vaarallista, että moni autoilija on edelleen niin kuutamolla, että yrittää ajaa ympyröissä "normaaleilla säännöillä".

Kun pienet liikenneympyrät tulivat muotiin, näki pääkaupunkiseudullakin usein näitä suorituksia:
  • 1) ympyrään ajetaan surutta sisään, koska ympyrässä jo ajavathan tulevat vasemmalta = ovat väistämisvelvollisia? (ai mikä kärkikolmio...?)
    2) "vasemmalle käännyttäessä" eli poistuttaessa 3. liittymästä vilkutetaan vasemmalle ynnä pysähdytään antamaan tietä "vastaantulijoille"
    3) ympyrään ajettaessa vilkutetaan johonkin suuntaan (vasemmalle/oikealle), mahdollisesti myös ympyrässä pyörittäessä, mutta vilkuttaminen lopetetaan, kun ympyrästä poistutaan
    4) kun ajetaan "suoraan risteyksen läpi" eli poistutaan 2. liittymästä, ei vilkuteta mihinkään suuntaan eikä väistetä kevyttä liikennettä (ei olisi mahdollistakaan, tilannenopeus on näillä usien "riittävä")
Kohtia 1-3 näkee nykyään harvoin, muut autoilijat lienevät tarjonneet riittävästi koulutusta ääni- ja käsimerkkien muodossa, mutta n:o 4 on edelleen aika vakiosuoritus. Osa kuskeista näyttää jopa omaavan päälleajo-oikeuden (yleensä ns. osaavia ja turvallisia karvahattupäitä). Vilkkua osaa käyttää sääntöjen mukaan korkeintaa joka viides. Ei muuten osaa/viitsi bussikuskitkaan tätä...

Ympyröitä on paljon, joten ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteeseen, jos ei näissä osaa ajaa. Ympyröissä sähläyshän paljastaa puutteita monenkin perusasian osaamisen suhteen. Turhaa on myöskään vedota uutuuteen. Näitä pieniä ympyröitä on jo viljeltu parikymmentä vuotta ja netistä löytyy parin sekunnin uurastuksella ohjeet ympyrässä ajoon. Sakkoja on turha jaelle, kun eivät kuitenkaan hiffaa, että mistä hyvästä. Kortti vaan raa'sti pois ja paluu rattiin kertauskurssin + uuden ajokokeen kautta. Ei ajokortti saa olla mikään luovuttamaton kansalaisoikeus/velvollisuus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Juuri äsken ajelin taas tuon Keravan ympyrän läpi.

Havaittua:
1) Yksi auto tuli "edellisestä liittymästä" (meihin nähden suoraan vasemmalta) ilman vilkkua. Pysähtyi ympyrään ihmettelemään, eikä sitä vilkkua löytänyt. "Väisti" meitä. Vaikka oli tulossa sille tielle, mistä mekin tultiin - liikenteenjakajan toiselta puolelta vain
2) Toinen auto tuli "suoraan edestä". Ei vilkkua, läpi vaan suoraan varomatta muita
3) Kolmas auto meinas tulla kylkeen. Ilmeisesti kärkikolmio oli liian pieni eikä nähnyt, ei sentään torvea toitottanut

Itseni lisäksi havaitsin yhden auton ajaman tuossa liittymässä kuten laki määrää.
Sekin oli Venäjän rekisterikilvellä varustettu Transporter, eli todennäköisesti näitä OKT-varkaita tai vastaavia KUITENKIN.
Ajoi meinaan loppumatkankin oikeasti rajoitusten mukaan ja nätisti, ei sekoillut jne...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ eli jos ajaa nätisti niin on syytä epäillä rikolliseks? Varsinkin jos on ulkolais kilvet...

Noo...

Vai oletko sinäkin venäläisellä transulla ajeleva okt varas? :mrgreen:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tietääkö joku kuinka monta liikenneympyrää on suomessa??

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Täällä vaan on JATKUVASTI ollut OKT-murtoja. On menty autotalleja tyhjentämään ja kun oltu lomalla, kämpät kliinattu.
Ollut todistettavasti puolalaisia, virolaisia ja unkarilaisia varkaita ainakin. Osa jäänyt kiinni, moni ei.

Siksi täällä katsoo aika tarkkaan KAIKKEA normaalista poikkeavaa :D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:Tästä huolimatta monet autoilijat tosiaan toimivat juuri kuten suosittelit eli vauhtia on just niin paljon, kun sivuttaispito antaa myöten.
En muuten suositellut ajamaan sivuttaispidon rajalla. Toistan itseäni: oikea maksiminopeus on rajoittavien tekijöiden osalta alin nopeus (tämä muuten pätee muuallakin kuin ympyröissä). Se voi olla sivuttaispidon raja (lähinnä kiillottuneissa, jäisissä ympyröissä), mutta se lie oikeasti aika harvinaista. Huomaa myös, että käytin (ja käytän) termiä oikea maksiminopeus, en oikea nopeus. Toinen näistä nimittäin sulkee pois alemmat nopeudet, mikä ei näissäkään tapauksissa ole järkevää.

Rajoittavien tekijöiden listalle kuuluu kyllä myös ennakoitavuus. Hahmotin sen itse liikennetilanteeseen, mutta on sen verran merkittävä asia, että parempi on mainita erikseenkin. Voi olla, että olen niputtanut muitakin perusjuttuja yhteen (esim. kuorman ja mahdollisen kärryn vaikutukset ja rajat sisältyvät auton kykyihin) niin ettei niitä hoksaa - saa avautua.
insinörtti kirjoitti:Ympyrään ajettaessa on aina kolmio (tai liikennevalot). En tiedä yhtäkään paikkaa, jossa ei olisi ja tiehallinto näyttää olevan samoilla linjoilla
http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm
Niin on, mutta siinä ei ole aina suojatietä tai kevyenliikenteenväylää. Tarkoitukseni siis ei ollut saivarrella kolmioista, vaan puhua kevyestä liikenteestä, siihen liittyvistä väistämissäännöistä ja niiden taustasta. No, ehkä sitäkin voi pitää saivarteluna, kun ympyrät, joiden alueella kevyttä liikennettä on, on onneksi rakennettu samaan muottiin. Mutta se ympyrä niitä väistämisvelvollisuuksia ei kuitenkaan itsessään tee, vaan ne väistämissäännöt, joiden noudattaminen muuallakin olisi kivaa. Siksi puhun mieluummin kolmiosta, kääntymisistä yms. Ainakin itselleni on helpompaa sisäistää väistämissäännöt ja kääntymiseen rinnastaminen ja sitä kautta niiden noudattaminen myös ympyrään ajaessa ja siitä poistuessa, kuin "erilliset ympyräsäännöt". Ilmeisesti ajatukseni kulkevat samaa rataa isokenkäisten päättäjien kanssa, kun erillisten ympyräsääntöjen kirjoittamisen sijasta on tökitty niitä kolmioita ja speksattu tuo poistuvan auton (tai muun kulkuneuvon) rinnastaminen kääntyvään autoon (tai muuhun kulkuneuvoon.
insinörtti kirjoitti:Ympyrästä poistuva auto puolestaan rinnastetaan kääntyvään autoon.
Kyllä, niinkuin totesin. Tosin käytin huonoa sanamuotoa mainitessani, että ympyrästä poistuva kääntyy - rinnastaminen jäi pois. Pahoitteluni tuosta.
insinörtti kirjoitti: Tässä kohtaa on myös täysin turhaa ruveta listaamaan erikseen jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Itseasiassa moinen kuulostaa liikennesääntöjen vesittämisyritykseltä, jota netissä kovasti harrastetaan. Siis yritetään väittää, ettei polkupyörää tarvitsisi väistää missään tilanteessa ja/tai polkupyörä pitäisi aina taluttaa "suojatien" yli.
No, jos sinusta niin tuntuu, niin ehkä niin on. Minä mielestäni kirjoitin tilanteista, joissa niitä fillaristeja pitää väistää, en niistä, joissa niitä "ei tarvi" väistää. Selvennykseksi: "Ei tarvi" on lainausmerkeissä, koska ketään ei kuitenkaan saa teloa tahallaan eli väärinkään ajavaa fillaristia ei saa kumota puskurilla tahallaan.

Ja kyllä, erittelen suojatien ja pyörätien jatkeen, koska ne on eritelty myös säännöissä. Minusta on selkeämpää käsitellä niitä kahtena eri asiana, jotka voivat sijaita samassa paikassa, koska muuten ollaan tilanteessa, jossa joillain suojateillä saa ajaa fillarilla ja joillain ei. Noinhan asia on tällä hetkellä yleensä vielä merkitty ja merkintää ollaan muuttamassa (osassa paikoista on jo muutettu, siirtymäaikaa on muistaakseni vuoden 2017 loppuun), koska se on epäselvä. Vähän sama efekti kuin mainitsemassasi väistämissäännössä, jossa oikealta tulevaa väistetään, paitsi jos se on fillari, josta taas on omat poikkeuksensa.
insinörtti kirjoitti:Ja tämä aivopieru perusteltiin sillä, että muutamassa paikassa "puskasta tuleva" kevyen liikenteen väylä leikkaa ajorataa ja näissä paikoissa polkupyörien "etuajo-oikeus" on liian haastava autoilijoille. Tilanteen olisi voinut korjata laittamalla pyörätielle kolmiot (siis niin päin, että polkupyöristä olisi tehty väistämisvelvollisia)
Tästä voin äkkiseltäni olla kyllä samaa mieltä - tuo olisi ollut selkeämpi ratkaisu.
insinörtti kirjoitti: Kuten edellä jo toin esiin, väistämissäännöt ovat erilaiset kuin normaalissa risteyksessä. Siksi on vaarallista, että moni autoilija on edelleen niin kuutamolla, että yrittää ajaa ympyröissä "normaaleilla säännöillä".
No joo, se ympyrästä kääntyvä auto rinnastetaan kääntyvään autoon, joten poistuessa käytetään kääntyvän auton sääntöjä. Suoraan ajavalle on se kolmio ennen ympyrää tai siihen liittyvää pyörätien jatketta, joten käytetään suoraan ajavan auton sääntöjä. Periaatteessa siis ihan niitä samoja sääntöjä (no, kolmiolle on vähän eri teksti, mutta käytännössä sama asia, eli väistetään poikittaisliikennettä joka ympyrässä tulee vasemmalta), joiden perusteella vastaavissa tilanteissa väistetään muissakin risteyksissä.

Poistuvan auton rinnastaminen kääntyvään ilmeisesti on hankala ymmärtää, mistä osaltaan puhuu myös vilkutuksen määrä ja taso. Ainakin meikäläisen perstuntuma väittää, että normaaleissa risteyksissä kääntyminen vilkutetaan innokkaammin ja paremmin kuin ympyrästä poistuminen.
insinörtti kirjoitti: Kun pienet liikenneympyrät tulivat muotiin, näki pääkaupunkiseudullakin usein näitä suorituksia:
Lista on kieltämättä tutun näköinen. Olen joskus vuosia sitten kohdannut liikenneympyrän jossa ei ollut kolmioita sisäänajoväylissä, eli ympyrässä oleva väisti. En ole varma oliko se virallisesti liikenneympyrä, mutta konstruktioltaan samanlainen, väistämisvelvollisuus vaan käytännössä eri. Onneksi noita ei enää ole, olisivat melko omiaan sekoittamaan pakkaa lisää.

Nykyisistä erikoisuuksista muuten suosikkini on Porin liikenneneliö. En ole kotvaan poikennut ja Googlenkin kuva on vuodelta 2009, joten tilanne on voinut muuttua, mutta kyllä tuossa hieman hihitytti ensimmäisellä kertaa vasemmalle kääntyessä.
insinörtti kirjoitti:Sakkoja on turha jaelle, kun eivät kuitenkaan hiffaa, että mistä hyvästä. Kortti vaan raa'sti pois ja paluu rattiin kertauskurssin + uuden ajokokeen kautta.
Kolmesta sakostahan vuoden sisään se korttikin lähtisi pois. Vaan ei tuossa(kaan) rangaistusten muuttaminen paljoa auta, jos valvontaa ei käytännössä ole muuten kuin onnettomuuksien yhteydessä. Suuri osa onnettomuuksista kuitenkin vältetään tuurilla tai muiden ansiosta, kun ennakoiva ratsiointi saattaisi vähentää niitä tilanteita, joista onnettomuus syntyy (tai tuurilla ei synny).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Itseni lisäksi havaitsin yhden auton ajaman tuossa liittymässä kuten laki määrää.
Sekin oli Venäjän rekisterikilvellä varustettu Transporter, eli todennäköisesti näitä OKT-varkaita tai vastaavia KUITENKIN.
Sääntöjen mukaan ajava pakettiauto on kieltämättä sen sortin ihme, että melkein pitäisi vuolla lovi kojelautaan, kun moisen näkee.

Mutta noin niinkuin ylipäätään Kehä I nurkilla venäjän rekisterissä olevat autot ajavat nykyään korostetun rauhallisesti ja noudattavat tarkasti sääntöjä. Viron rekisterissä olevat ovat sitten se toinen ääripää. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten venäläisrekisterissä olevat suoriutuvat nykyään Itä-Suomessa.
Polforea kirjoitti:Nykyisistä erikoisuuksista muuten suosikkini on Porin liikenneneliö.
Neliskulmainen ympyrä toki vetää suupieliä ylöspäin, mutta mitenkään haastavalta ajettavalta tuo ei näytä. Pahimpia ovat härdellit, missä on luovasti yhdistelty ympyrää ja tavallista risteystä. Helsingissä näitä on ollut useitakin, mutta useimmat/pahimmat lie jo fiksattu. Mieleen ei tule kuin yksi, missä olen itsekin törttöillyt (jäänyt bussikaistan tukkeeksi).

https://goo.gl/maps/N6wfrNuobLr

^ tuossa on siis ihan normaali liikenneympyrä, mutta ympyrän vierestä leikkaa Pihlaajanmäentien poikki pelkästään busseille tarkoitettu 2-suuntainen ajorata, joka karttanäkymässä näyttää pelkältä kevyen liikenteen väylältä. Toki tässä sopassa on erikseen kevyen liikenteen väylätkin...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

fahlsjy kirjoitti:Tietääkö joku kuinka monta liikenneympyrää on suomessa??
Höh, kukaan ei vielä tarttunut tähän vaikka ympyröistä keskustelu käy vilkkaana... puolituttu autokoulu ope sanoi mulle että suomessa olisi vain 2 liikenneympyrää :shock: :shock: toinen on kuulemma se Haagan ympyrä.
Kaikki muut on hänen mukaan kiertoliittymiä.
Pitääköhän tämä paikkansa ja onko sillä mitään merkitystä??? :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti: Mutta noin niinkuin ylipäätään Kehä I nurkilla venäjän rekisterissä olevat autot ajavat nykyään korostetun rauhallisesti ja noudattavat tarkasti sääntöjä. Viron rekisterissä olevat ovat sitten se toinen ääripää. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten venäläisrekisterissä olevat suoriutuvat nykyään Itä-Suomessa.
Viimeksi tuolla käydessäni korostetun välinpitämättömästi. Tämä oli siis loppukesää. Toki verrattuna suomen rekisterissä oleviin vehkeisiin selvän neutraaleja. Eli on se niiden liikennekulttuuri 10v takaisesta aivan selvästi parantunut.

Ja samaa mieltä: jos pakettiauto ajaa sääntöjen mukaan, on se harvinaisuus joka pitää noteerata :D

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Liittyisikö viisumin uusimiseen eli ei saatta onnistua jos on liikennerikkomuksia taustalla?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nätisti suurin osa venäläisistä ajelee lpr-imatra seutuvilla, mitä nyt osa näyttää vähän eksyneitä. Eli välillä vähän myöhään kääntävät rampille yms ja melkeimpä paremmin pientä ali-, kuin ylinopeutta ajelevat.
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

fahlsjy kirjoitti:Höh, kukaan ei vielä tarttunut tähän vaikka ympyröistä keskustelu käy vilkkaana... puolituttu autokoulu ope sanoi mulle että suomessa olisi vain 2 liikenneympyrää :shock: :shock: toinen on kuulemma se Haagan ympyrä.
Kaikki muut on hänen mukaan kiertoliittymiä.
Onko tällä opettajalla ajokorttia... siis miten voi nykyään välttyä näkemästä liikenneympyröitä?

Kiertoliittymä = liikenneympyrä. Pelkkää virkamiesten kapulakieltä.

Näitä on joskus muinoin ollut enemmänkin, mutta menivät pois muodista ja vähimmillään ympyröitä taisi olla vain 1 tai 2. On sitä muitakin hulluja kokeiluja ollut, mm. joskus oli sellainen idea, että liittymät valtaväylille pitää olla suorakulmaisia, jotta saadaan autoilta vauhti pois = turvallisuus maksimoitua. Turvallisuushan on maksimissaan, kun pukataan 80-100 km/h kulkevan liikennevirran sekaan 40 km/h...

Mutta pääkaupunkiseudulle ruvettiin jo 90-luvulla rakentamaan pienempien teiden (asuinalueiden kokoojakadut) risteyksiin "minikokoisia" ympyröitä ja nykyään niitä on jo paljon. Määrästä en tiedä, mutta tarpeeksi niitä ei ole. Ei tällaisiin paikkoihin ikinä olisi mitään liikennevaloja pitänytkään mennä laittamaan, vaan ympyrät alusta alkaen.

Autoille näissä risteyksissä on yleensä tunnistimet = ei tarvi seistä tyhjän panttina, mutta jalankulkijoille ja pyöräilijöille painonapit tai pelkkä kello-ohjelma. Tarkoittaa, että tapitat siinä risteyksessä tyhjän panttina minuutin, vaikkei autoja ole näköpiirissä ainuttakaan. Melko vakio suoritus on, että auto tai pari osuu paikalle juuri sitten, kun valo pitkän odotuttamisen jälkeen päättää vaihtua.

Minä kutsun näitä kyykytysvaloiksi. Tavoitteena on nimenomaan kyykyttää pyöräilijöitä. Menetelminä:
  • - painonappi on aina liikennevalotolpassa eli pyörätien vasemmassa laidassa & niin reunassa, että eturengas on puoliksi ajoradalla, kun nappiin kurottelee
    - minuutin odottelu jopa sunnuntai-iltapäivänä ennen valojen vaihtumista (0 kpl autoja näköpiirissä)
    - isojen risteysten kupeessa odottelu kestää pahimmillaan valo-ohjelman kierroksen (2-3 min) verran, missään nimessä ei voi päästää yli kaista kerrallaan (keskikorokkeelle kärkkymään), vaan vihreän voi sytyttää vasta, kun on kaikki liikenne (pl. oikealle kääntyvät autot) poikki
    - ...tai se odottelu voi kestää yhtä valo-ohjelman kierrosta pidempäänkin, nää on rakennettu niin, ettei kevyelle liikenteelle syty vihreä (vaikka autoliikenteessä sopiva katko olisikin) ellei 1) nappia ole painettu ja 2) sitä nappia pitää painaa riittävän aikaisin, jos autoille on jo syttynyt keltainen, on liian myöhäistä, odota seuraavaa kierrosta
No, lopputuloshan on, että moni pyöräilijä ja jalankulkija painelee päin punaisia. Niin minäkin teen aina, jos ei ole autoja (tai pieniä lapsia... huonon esimerkin välttämiseksi) näköpiirissä. Tosin jos/kun tarkoitus on pujahtaa tien yli "omin luvin", niin jätän sen napinkin painamatta.

Polkupyörällä ajaessa joutuu joka tapauksessa väistelemään autoja, kolmion tai vihreän valon turvaan ei voi luottaa pätkääkään. Ja se napin painelu on itseasiassa turvallisuusriski vilkkailla pyöräteillä. Kiva lähteä liikkeelle, kun on tien väärässä laidassa, vastaan tulee pyöriä ja myös sivulla & takana on samaan suuntaan ajavia.

Liikennesuunnittelijoita haukutaan kortittomuudesta, mutta polkupyörien suhteen ovat vielä pahemmin kujalla...

Tosin riittää näistä kyykytysnapeista välillä hupia autoillekin. Tällöin kyseessä ovat suoralle tielle suojatien kohdalle laitetut valot. Jostain syystä näissäkin on pakko odotuttaa jalankulkijoita, joten homma menee melkein poikkeuksetta niin, että jalkamies painaa nappia, kyllästyy odottelemaan ja painelee tien yli, kun autoliikenteessä on katko. Pian tämän jälkeen syttyy autoille punainen...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Onko tällä opettajalla ajokorttia... siis miten voi nykyään välttyä näkemästä liikenneympyröitä?

Kiertoliittymä = liikenneympyrä. Pelkkää virkamiesten kapulakieltä.
Näin kaverin katsastuskonttorilla ja jäi jutut kesken kun sen oppilas tuli inssiajosta.. Mutta jäin sen jutustelusta käsitykseen että kiertoliittymä ja liikenneympyrä on kaks eri juttua mutta mulle ei oikein auennut miten kun en kerinny utelemaan enempää.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm
Tiehallinto on sitä mieltä että kiertoliittymä = liikenneympyrä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Mahtaisikohan viitata vaan kokoon?

Eli nämä pienet on kiertoliittymiä, sitten isot (joissa on liikennevalojakin mukana) on sitten ympyröitä? Ei voi ymmärtää, mutta määritelmäähän ei ole kuin kiertoliittymä (aka. liikenneympyrä kansankielellä), kuten tässä jo parikin sanonut.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Esko Riihelä: "Kiertoliittymä eroaa liikenneympyrästä lähinnä siinä, että keskisaareke on pienempi. Usein kiertoliittymän mitoitus on sellainen,että se pakottaa käyttämään suhteellisen alhaista nopeutta."
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin