Sivu 10/97

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2012, 22:15
Kirjoittaja Alfissimo
Seuraava ei ole faktaa, enkä ota enempää kantaa vian aiheuttajaan, mutta eikös tuo Stilon 1.8 ole saanut ihan mainettakin noista käyntihäiriöistään :roll: . Mitään vikakoodeja ei missään ja tietokone väittää koneen toimivan, mutta ei vaan toimi. Huhupuheiden (essonbaari) mukaan vaihtoautokauppojakin KUULEMMA purettu tuon joidenkin yksilöiden kohdalla ikävän ominaisuuden vuoksi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2012, 22:41
Kirjoittaja DaViega
Loooistavaa... Pikanen googlaaminen toi tarjolle lähinnä likasta kaasuläppää, suomifoorumeilla sytytyspuolaa ja motonetin foorumeillakin vikaa sellaisissa osissa joita kyseisessä autossa ei ole :lol:

Noh, ehkäpä se ei ole tällä kertaa mun kädettömyyttä :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2012, 23:04
Kirjoittaja palkus
^eikös tuo isolohko stilo ole kuin pikkulohko 156. Kaverilla on tuommonen, kysäsen siltä mikä mättää.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 06:13
Kirjoittaja Aquatica
^^
Paremman puoliskon vanhemmilla oli Stilo, tosin tais olla 1.6 farkku. Joka tapauksessa muistikuvana on se, että siinä oli aivan samankaltaisia ongelmia ja ne tosiaankin oli puolasta. Pienen pieni murtuma. Eikä vikakoodeja. Siinäkin ensin putsattiin kaasuläppä, joka auttoi, muttei korjannut. Jos muisti palvelee, oli oireita abouttirallaa: kone täristi vähäsen, kävi hieman epätasasesti. Tyhjäkäynti turhan matalaa ja muutenkin käynti "vähän kuin känniläisen kävely", eli epävarmaa.
Ei muutakun uutta tai ehjää puolaa jostain lainaan ja kokeilemaan yksitellen =P

EDIT:
Luetaan jotain uusiksi ja läpi. Näemmä puolaa olikin jo kokeiltu - entä jos on KAKSI vajaatoimista? (.....)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 09:28
Kirjoittaja insinörtti
Puolaviat on 1,6:n ominaisuus. 1,8:sta taas muistelen ehkä lueskelleeni, että sen ominaisuuksiin kuuluu oppiva moottorinohjaus, joka välillä oppii käyttämään niin pieniä tyhmäkäyntikierroksia, että auto sammuilee liikennevaloissa yms. Ei siis vika, vaan ominaisuus. Tähän ei kai ole mitään sen kummempaa/pysyvämpää lääkettä kuin ECUn resetointi, johon varmana löytyy googlella ohjeita (akkukenkä irti tjsp.).

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 09:58
Kirjoittaja Albertolli
Rouvan hojotassa (Anjovis 1,8 -03) seilaa tyhjäkäynti kummallisesti. Esim 80km/h vauhdissa jos polkaisee kytkimen pohjaan ja vaihtaa vapaalle, jäävät kierrokset seilaamaan ~800-1500rpm. Kylmänä käy selkeästi korkeampaa tyhjäkäyntiä esim pikkupakkasilla 1500-2100rpm. Asettuu hetken ajon jälkeen. Hiljattain oli huollossa jossa vaihdettiin tulpat samalla. Tojotalla tutkivat "vaihtoautotakuun" varjolla tuota, mutta eivät löytäneet mitään vikakoodia ja peukalo meni keskelle kämmentä.
Päästöt olivat sellaiset kuin pitääkin. Eihän tuo varsinaisesti haittaa mitään, mutta joku syyhän tuollaiseen käytökseen täytyy olla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 10:00
Kirjoittaja DaViega
Voihan siellä olla 2 puolaa pilalla, mutta ei oikein ollut vaikutustal, vaikka kaikki puolat käytettiin irti ja tilalla käytettiin uutta puolaa. katon kuitenkin ne puolat suurennnuslasilla uudelleen läpi

Tässä tapauksessa tuppaa kierrokset pysymään siellä 1000 pinnassa, käynnistyksen jälkeen meinaa kuitenkin sammua. pitää tänään vielä tarkistaa puristukset ja ohivuodot jos aikaa riittää

tutkaillaan myös ECU resettiä uudelleen

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 13:51
Kirjoittaja mutt
Albertolli kirjoitti:Rouvan hojotassa (Anjovis 1,8 -03) seilaa tyhjäkäynti kummallisesti. Esim 80km/h vauhdissa jos polkaisee kytkimen pohjaan ja vaihtaa vapaalle, jäävät kierrokset seilaamaan ~800-1500rpm. Kylmänä käy selkeästi korkeampaa tyhjäkäyntiä esim pikkupakkasilla 1500-2100rpm. Asettuu hetken ajon jälkeen. Hiljattain oli huollossa jossa vaihdettiin tulpat samalla. Tojotalla tutkivat "vaihtoautotakuun" varjolla tuota, mutta eivät löytäneet mitään vikakoodia ja peukalo meni keskelle kämmentä.
Päästöt olivat sellaiset kuin pitääkin. Eihän tuo varsinaisesti haittaa mitään, mutta joku syyhän tuollaiseen käytökseen täytyy olla.
Onko toiotassakin Hitachin moottorinohjaus, kuten Stilo 1.8:ssa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 15:59
Kirjoittaja Albertolli
En tiedä, tämä tojota-juttu ei liity aiempaan stilo-keskusteluun vaan on tyystin oma kokonaisuutensa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 18:38
Kirjoittaja palkus
jaahans, kaverin n. 150000km ajetussa stilossa ei ole ollut käyntimurheita, ajoituksenmuunnin ja termostaatti on vaihdettu eikä muuta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 18:43
Kirjoittaja DaViega
stoichiometric kirjoitti:jaahans, kaverin n. 150000km ajetussa stilossa ei ole ollut käyntimurheita, ajoituksenmuunnin ja termostaatti on vaihdettu eikä muuta.
:wink: Sopisi ainakin kuvaukseen...

Ecu resetti -> ekä käynnistys, sammu 2 kertaa, sitten lopulta sopeuttavaan ajoon, tämän jälkeen taas jäähtymään, startti ja bueno! nyt toimi. en jaksa tänään enään vaivata päätä, pitää katsoa huomenna jos vielä starttaa nätisti, niin sitten tuo vika on sähköaivojen puolella

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 18:56
Kirjoittaja palkus
^ajoituksenmuuntamo meni vaihtoon melusaasteen ja termari tietystekin kylmyyden takia. Käynti ollut ok aina.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 21:28
Kirjoittaja A Bart
stoichiometric kirjoitti:^eikös tuo isolohko stilo ole kuin pikkulohko 156. Kaverilla on tuommonen, kysäsen siltä mikä mättää.
Eikös isolohkostilo ole 2,4 koneella?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 21:40
Kirjoittaja VMTD
^Eikait stiloja ole noin isolla koneella tehty!
Lybrassakin oli tuollaisia oireita viime syksynä, että käynnistyksen jälkeen sammui ja uudella yrityksellä jäi käymään. Moottoriohjaus Hitachin laitteilla, tänä kesänä ei vastaavaa oireilua ole ollut kertaakaan. Ajoituksenmuunnin kyllä raksuttelee, mikäli auto parkkeeraa vasemmalle kallellaan, jos taas oikealle ei raksutusta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2012, 21:59
Kirjoittaja palkus
^on niitä ^^stilon valikoima alkaa 1,2 litraasesta joten eikös 1,8 ole sitten jo isolohko :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 09:37
Kirjoittaja mutt
Stilo Abarth on 2.4:lla. Ja on Lybraakin sillä bensakoneella ilmeisesti tehty, kun varaosaohjelma sellaisen tunnistaa. Missään en ole moisesta kuitenkaan tietoja nähnyt, joten liekö taas jotain kahden kappaleen sarjoja, joita Lancialla on ennenkin harrasteltu.

Oma Lybra on alkuperäisellä ajoituksenmuuntimella ja olikohan 213tkm mittarissa. Kovimpina pakkasaamuina ehkä sekunnin verran on joskus kuulunut pieni raksutus, mutta muuten on pelannut kuten pitääkin. Ehkä viisisylinterisessä sille ei ole niin paljoa rasitusta, nokka-akseli pyörii tasaisemmin tms.?

Hitachin moottorinohjauksesta on käsittääkseni jonkun verran ollut sanottavaa maailmalla, nimenomaan käyntiongelmien takia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 09:51
Kirjoittaja quppe
^ Stilo 2.4 selespeedilla vielä! :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 16:02
Kirjoittaja Tuomas K
mutt kirjoitti:Ja on Lybraakin sillä bensakoneella ilmeisesti tehty, kun varaosaohjelma sellaisen tunnistaa. Missään en ole moisesta kuitenkaan tietoja nähnyt, joten liekö taas jotain kahden kappaleen sarjoja, joita Lancialla on ennenkin harrasteltu.
Tiettävästi Opelin varaosaohjelma tuntee neliveto V6 Calibran pakosarjan vaikka moista autoa ei ikinä ole tehty, että saattaa noihin varaosaohjelmiin joskus päätyä prototyyppiasteellekin jääneiden mallien tietoja...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 18:00
Kirjoittaja DaViega
Pikasesti mä tota tutkailin tänään, enään ei kierrokset tipu alle 500 startin jälkeen, vaikka sekunnin tai kaks seilaakin. Käynnin karkeus on nyt sitten on/off sorttia :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 18:35
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Albertolli kirjoitti:Rouvan hojotassa (Anjovis 1,8 -03) seilaa tyhjäkäynti kummallisesti. Esim 80km/h vauhdissa jos polkaisee kytkimen pohjaan ja vaihtaa vapaalle, jäävät kierrokset seilaamaan ~800-1500rpm. Kylmänä käy selkeästi korkeampaa tyhjäkäyntiä esim pikkupakkasilla 1500-2100rpm. Asettuu hetken ajon jälkeen. Hiljattain oli huollossa jossa vaihdettiin tulpat samalla. Tojotalla tutkivat "vaihtoautotakuun" varjolla tuota, mutta eivät löytäneet mitään vikakoodia ja peukalo meni keskelle kämmentä.
Päästöt olivat sellaiset kuin pitääkin. Eihän tuo varsinaisesti haittaa mitään, mutta joku syyhän tuollaiseen käytökseen täytyy olla.
Vaihda imusarjan tiiviste.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 19:35
Kirjoittaja Albertolli
Caijo-Romeo kirjoitti:Vaihda imusarjan tiiviste.
Tietoa, valistunut arvaus vai hattuvakio? Kuulostaa toki loogiselta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Syys 2012, 21:19
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Tietoa. Alkuperäinen tiiviste muistaakseni n.15e. Tiiviste on kumia,se kovettuu ajan myötä ja alkaa vuotaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Syys 2012, 17:07
Kirjoittaja Pasi
http://www.hs.fi/autot/Nissan+kutsuu+51 ... 5598908535" onclick="window.open(this.href);return false;

No mitä sitä nyt pienistä, jos ratti irtoo ajossa....... :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Syys 2012, 17:41
Kirjoittaja Pasi
Ja tämmönen tuli eteen ... ei voi muuta kuin hekottaa :lol: :lol: :lol:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b006mg7 ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Syys 2012, 17:47
Kirjoittaja insinörtti
Pasi kirjoitti:No mitä sitä nyt pienistä, jos ratti irtoo ajossa....... :lol:
Tää on jo puitu Suoli24 puolella sillai meikälaisen nauruhermoon sopivalla tavalla
Voivoivoi...mikä metakka yhdestä kaupunkisaasturista...muistuttaisin, ettei viimeisessä paidassa ole taskuja, eikä viimeisessä laatikossa ohjauspyörää. Siis totutelkaa ennakoivasti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Syys 2012, 18:12
Kirjoittaja DaViega
Olin viemässä lounaslaatikkoa autoon, kun pihalla oli työn johtaja audin konepellin alla, samaan aikaan kun varastotyöntekijän audi saapui pihalle helvetillisen kitinän saattelemana "Audi klubi kokoontuu, toinen pelti auki ja toinen huutaa kuin syötävä" :lol: Oli onneksi huumorimiehiä tuo työnjohtaja

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Loka 2012, 00:12
Kirjoittaja Pele
Tutun 20tkm ajetusta Audi A4 Quattrosta alkoi etupyörän laakeri ääntämään.(onhan niitä kilometrejä jo siinä rinkelipussille) :crazyeyes:
Muistan kuinka joskus puhui ekan autonsa olleen Alfa 75,ja miten siihen oli saanut kokoajan olla vaihtamassa takapyöränlaakereita...Silloin päätti ettei enää koskaan Alfaa...
Mieli tekisi kysyä,päteekö sama logiikka Audin suhteen... Alfan oletan olleen aikoinaan iäkkäämpi,ajetumpi ja oletettavasti aika paljon halvempikin...
Vai onko niin,että kalliissa autossa saa olla vikoja,halvassa ei? :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Loka 2012, 19:51
Kirjoittaja DaViega
Kyllä alko päivä hilpeästi... työnnettiin aamutuimaan RS octaviaa halliin, samaan aikaan kun pihalla oli lavetti josta työnnettiin toista RS octaviaa odottamaan aikaa lääkärille.

Monella olisi voinnut olla pipo kireällä kun auto joudutaan työntämään, mutta tämä lavetilla liikeellä ollut porukka oli jopa yllättävän hilpeällä tuulella

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Loka 2012, 21:09
Kirjoittaja Smacket
Pasi kirjoitti:Ja tämmönen tuli eteen ... ei voi muuta kuin hekottaa :lol: :lol: :lol:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b006mg7 ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Aijaijia.... ja hyvin Pemarilla kiistettään koko asia. :shock:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Loka 2012, 10:27
Kirjoittaja Jakke
Kellään mitään hajua, mistä päin Fiat Coupesta löytyy diagnostiikkapistoke? (Fiat Foorumilla ei coupemiehiä juuri ole ja Fiat Tuning Clubin aktiivisuus teknisissä asioissa on melko vaatimatonta). Brittifoorumeita en ole vielä ehtinyt koluamaan, vaikka rekisteröinyt jo olen pariinkin paikkaan...

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Loka 2012, 11:14
Kirjoittaja Smacket
Nopeasti googletin ja näyttäis siltä että Coupeen pitäisi olla omat kaapelit, näemmä jengi on modannu normi OBD-kaapeleita sopimaan jonka jälkeen perus softat toimisi. Tämä siis nopeasti kuuklattuna... :)

http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.p ... ber=964401" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Loka 2012, 12:18
Kirjoittaja Jakke
Smacket kirjoitti:Nopeasti googletin ja näyttäis siltä että Coupeen pitäisi olla omat kaapelit, näemmä jengi on modannu normi OBD-kaapeleita sopimaan jonka jälkeen perus softat toimisi. Tämä siis nopeasti kuuklattuna... :)

http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.p ... ber=964401" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjooh niinpäs näkyy... Mulla on kyllä kaukoidästä Bravaa varten tilattu sovitin, jonka pitäis muuttaa VAGKKL-johto Fiatin kolminapaiseksi. En vaan ikinä ehtinyt sitä kokeilemaan. Pitänee kaivella liitin esiin ja kokeilla mitä tapahtuu. Magneettimarellin moottorinohjaus näkyy tossa mun yksilössä olevan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2012, 20:20
Kirjoittaja gYdEbUh
Otin tänään -94 passat GT:stä öljypohjan pois. Yksi kampiakselinlaakerin pultti oli tippunut pois ja nojasi loiskelevymuoviin. siis toinen kahdesta kampiakselinlaakeria paikallaanpitävistä pulteista. Auto oli pajalla varsinaisesti rikkoontuneen vaihelootan takia. Dieseleissä kuulemma on vielä normaalia että noita pultteja tippuu. Auton korjauslasku muuten tulee olemaan ilmeisesti reilu 4te. Auton arvo tonnin luokkaa..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Loka 2012, 17:58
Kirjoittaja Vainio
Tuli hommattua raksapakuksi Fiat ducato 10 vm.-99 1.9TD.
Tuntui olevan noissa tuo kuljetustila/hinta suhde aika kohdallaan, eikä muutenkaan hassumpi ajella ikäisekseen pakuksi.
Katsastusmies käski vaihtamaan alapallonivelen joka olikin aikas helppo ja halpa homma suorittaa.
Alapalloa vaihtessa pääsi vetari karkaamaan vaihdelaatikon stefalta sen verran, että lootaöljyä valahti ulos aavistuksen.
Eipä siinä mitään, mutta öljy näytti olevan lähinnä toffeekastikkeen väristä vesi-öljy sotkua.
Siitä johtuen meinasin vaihtaa öljyt hetimiten ja kysymys kuuluukin mitä öljyä ja kuinka paljon sitä ducaton lootaan kuuluu laittaa???

Tuntuu saavan joka lähteestä vähän eri lukeman.
Muutenkin kiinnostais löytää joku hyvä korjausmanuaali ko. autolle. Onko kellään hyviä suosituksia??
Haynesin manuaali on ainakin todella syvältä, koska siinä on yritetty tunkea kaikki mallivariaatiot samoihin kansiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Loka 2012, 18:21
Kirjoittaja Stilo
Vainio kirjoitti:Eipä siinä mitään, mutta öljy näytti olevan lähinnä toffeekastikkeen väristä vesi-öljy sotkua.
Siitä johtuen meinasin vaihtaa öljyt hetimiten ja kysymys kuuluukin mitä öljyä ja kuinka paljon sitä ducaton lootaan kuuluu laittaa???
Alkuperäisistä öljyistä tarjoaisi Tutela Car Technyx 75W-85 ja tilavuudeksi 2.0 litraa. Kannattaa myös tarkastaa, että vaihteiston huohotin on kunnossa, koska muuten se kuulemma kerää sitä kosteutta jonniiverran öljyn joukkoon.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Loka 2012, 19:34
Kirjoittaja Pujazuba
Vainio kirjoitti:Tuli hommattua raksapakuksi Fiat ducato 10 vm.-99 1.9TD.
Tuntui olevan noissa tuo kuljetustila/hinta suhde aika kohdallaan, eikä muutenkaan hassumpi ajella ikäisekseen pakuksi.
Katsastusmies käski vaihtamaan alapallonivelen joka olikin aikas helppo ja halpa homma suorittaa.
Alapalloa vaihtessa pääsi vetari karkaamaan vaihdelaatikon stefalta sen verran, että lootaöljyä valahti ulos aavistuksen.
Eipä siinä mitään, mutta öljy näytti olevan lähinnä toffeekastikkeen väristä vesi-öljy sotkua.
Siitä johtuen meinasin vaihtaa öljyt hetimiten ja kysymys kuuluukin mitä öljyä ja kuinka paljon sitä ducaton lootaan kuuluu laittaa???

Tuntuu saavan joka lähteestä vähän eri lukeman.
Muutenkin kiinnostais löytää joku hyvä korjausmanuaali ko. autolle. Onko kellään hyviä suosituksia??
Haynesin manuaali on ainakin todella syvältä, koska siinä on yritetty tunkea kaikki mallivariaatiot samoihin kansiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2012, 17:44
Kirjoittaja DaViega
"Mä oon nyt hakennu saksasta isolla kädellä varustellun, tehokkaan auton, tän korjaamolaskun jälkeen mä oon laskennu, että oon säästänny 500€ suomi-autoon nähden, eikä mul oo penkinlämnmittimiä"

Oli joku audi johon oli upotettu 4500 eskoa mm. moottorin tiivisteitä ja nokka-akselia. Oli kuulemma komentoinnut, että se auton uitto on nyt sitten nähty ja koettu

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2012, 17:54
Kirjoittaja hagger16
Juuri kun olin ihastellut miten nopeaa ja helppoa Saappi oli muuttaa etanolikäyttöiseksi, niin vaihdoin siihen raitisilmasuodattimen.

Eli siis:
-pura palanen lattiaverhoilua apukuskin puolelta
-pura hanskalokeron alunen
-pura hanskalokero
-pura suodattimen kotelo
-huomaa ettei suodatin meinaa mahtua vieläkään ulos

Ja sama toisinpäin. Koko merkki varmaan kaatui tämän takia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2012, 17:58
Kirjoittaja gYdEbUh
^Taisi olla joku Volvo S40 missä samaan operatioon tarvii purkaa kaasupedaalihässäkkä pois ja sitten suodatin on ruuvikotelon takana aivan nurkassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2012, 18:04
Kirjoittaja DaViega
Tuohan on vielä helppo...

Mazda 3/5
Irrota sähkökeskus
Irrota sähkökeskuksen pidike
avaa raittarin kotelon kansi, 2 ruuvia pitää arvailla
Irrota suodattimet, kasaus takaperin.
Aseta, kello ja radiokanavat :silly:

407 pösössä on kanssa käynnyt joku aivo pieru, suodatin pitää työntää väkisin paikalleen, vaatii mustaa magiaa, että sen saa suoraan sinne, kiitos tiellä olevan ratti-akselin. Ja kun tuosta toipuu, niin 3008 pistää vielä paremmaksi, suodatin on reiässä johon ei näe ja sen edessä on jalkatilan puhalluksen suutin jota ei sitten saa mitenkään ikinän takasin, koska -kyllä kyllä- sen paikkaa ei näe, ellei ole 25 senttinen maahinen

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2012, 20:51
Kirjoittaja palkus
^ ^^ ^^^ :lol: hiukan on suunnittelijoilta unohtunut raitisilmasuodatus.

Ensin kämmäsi Volkkari...

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 23:11
Kirjoittaja Toner
... huippu-upean, ihanan, uskomattoman, täydellisen, maailmaa mullistavan TSI-koneensa kanssa ja nyt Ford näyttää mallia seuraavaksi:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/ford ... rin-kanssa" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko nykyvalmistajilla niin jumalattoman kiire saada uudet mallinsa markkoinoille, ettei tuotetta ehditä testata kunnolla?

Re: Ensin kämmäsi Volkkari...

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 00:54
Kirjoittaja Aquatica
Toner kirjoitti:... huippu-upean, ihanan, uskomattoman, täydellisen, maailmaa mullistavan TSI-koneensa kanssa ja nyt Ford näyttää mallia seuraavaksi:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/ford ... rin-kanssa" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko nykyvalmistajilla niin jumalattoman kiire saada uudet mallinsa markkoinoille, ettei tuotetta ehditä testata kunnolla?
Ei niinkään...
Ne koneet toimii labrassa (ehkä) ihan suunnitellusti. Muttakun ihmiset ajavat, joutuu se kokemaan paljon muutakin, myös ns. väärää käyttöä (korkealle kiertävää konetta jurnutetaan viikosta toiseen, nopeaan ajoon ajateltua laitetta pidetään taksina ymv). Lisäksi moni hieno uudistus on onnistunut muutenkin vain osin; pitää ekana saada ulos jotain, mitä muilla ei ole ja lisäksi pitäisi jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten kanssa pysyä tahdissa.
Jotkut tuntuukin tekevän about näin:
1.) tehdään motti, jossa on joku uusi kiva innovaatio.
1.2) myydään k.o innovaatio kaikille muille.
1.3) kaikki muut valmistavat samanlaista/samaa ideaa käyttävää mottia.
1.4) huomataan, että koko roska on paska jonkin älyttömän teknisen ongelman vuoksi, jota kukaan ei koskaan edes osannut ajatella.
1.5) valmistaja pysyy voitolla, koska myynyt vain tekniikkaa, eikä antanut takeita peruslabratestiä lukuun ottamatta tekniikan toimivuudesta

Toinen on se, että valmistaja A tekee jonkin jutun, jolla saadaan päästöjä alas -> epäsuorasti pakottaa kaikki muut samaan peliin, koska "noikin teki, ei voida olla kakkosena!"...
Tuloksena tulee sutta jo syntyessään. Budjetit on valtavia, mutta labratesti koneelle ei kerro varmastikaan koko totuutta. Ei se auta, jos se simuloidaan miljoonan kilometrin ajoon, kun pitäisi olla niitä kylmästartteja, pitäisi olla kovaa pakkasta, pitäisi olla likaa, unohdettuja huoltoja ymv...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 11:49
Kirjoittaja Alfissimo
Nytpä ei liitykään autoihin, vaan MOPOautoihin. Ei onneksi ole omakohtainen ongelma, mutta nyt pari kertaa hieman lähemmin tutustunut aiheeseen pomon tyttären vuoden vanhaa ja törkeän kallista mopoautoa käyntiin auttaessa. Virtaa ei riitä startille uudesta akusta huolimatta, hehkut pätkii ja kun lähtee käyntii, rykii vain toisella pytyllä, kunnes hetken lämmettyään saa toisen pytyn kyytiin. Puhumattakaan siitä yleisestä laatuvaikutelmasta, joka tuollaisessa muovipulkassa on :crazyeyes: . Samalla rahalla saa todellakin kunnollisia ja hyvin tehtyjä, ei edes kovin pieniä uusiakin autoja. Vanha mummon sata tonnia, siis 16 800 €uroa on kyseinen kikotin maksanut ostettaessa.

Samasta aiheesta vanhempien versioiden laatu onkin sitten jotain vielä hirveämpää ja sellaisilla vanhemmat tuonne lapsiaan päästävät. Toisella kerralla, kun neidin mopo oli käyntiin saatu, kysäisin pienen matkan päässä toisen mopoauton ympärille kerääntyneeltä poikalaumalta, että tarviiko apua. Käyntiin kyllä lähti, mutta kusee käynnissä olleessaan dieselin alleen. Ruiskun paluulinjan putki poikkia ja kaikki mikä ei mene sylinteriin, menee maahan. Poika oli ajanut Jäkestä Hyvinkäälle tuolla vuotavalla laitteella ja totesinkin, että bensapeli olisi jo palanut, kun ruikki ison osan aineesta suoraan pakosarjalle, joka sekin hieman pakosarjan ja haitariputken liitoksestä vuoti kaasuja ulospäin.
Nuorisolla oli sormi suussa, eikä mitään käsitystä, miten toimia, mutta parhaani mukaan yritin neuvoa, kuinka kannattaa edetä asian kanssa. Mukana olleilla perustyökaluilla tuota sain purettua syyn selvittämiseksi ja olisin omilla työkaluilla saanut siinäkin korjattua, mutta 16 asteen pakkanen ja ehjän paluuputken puute saivat nostamaan lapaset pystyyn ja toteamaan nuorelle miehelle, että pajalle saatava muutenkuin ajamalla.

Ongelmia sekä uusissa että "vanhoissa" muutaman vuoden ikäisissä peleissä, ei hyvältä näytä. Käyttö on mitä on, huoltoa ei sitäkään vähää. Ongelman noissa mopoautoissa tekee mielestäni se, että uutena sellainen ostetaan hieman parempituloiseen perheeseen, jossa nämä huollot teetetään asiallisesti pajalla. Parin vuoden päästä seuraavan ostajan perhe ei ehkä enää olekaan varustettu yhtä hyvillä tuloilla ja vähintään huollot jäävät huonolle pidolle eikä ehkä ihan kaikkia käyttäjänkään aiheuttamia ongelmia korjata. Tästä parin vuoden päähän hinta onkin jo halpa, tällöin sen voikin ostaa nuoriso ehkä jo omilla säästöillään, mutta vanhemmilta ei apuja irtoa, kun ei ole ylimääräistä rahaa. Tässä vaiheessa pommi alkaa levitä käsiin, kun huollot maksavat enemmän, kuin mopo itse eikä välttämättä löydykään kuskilta itseltään sen enempää, kuin vanhemmiltakaan osaamista laitteen korjauksiin.

Tällöin puhutaan 4-6 vuotiaista kulkupeleistä, joilla ajavat lapset ja joissa lähes kaikki huollot on laiminlyöty, jos ei ole katsastusta varten ollut pakollinen toimi tehdä. Sama kaari se on autoillakin, mutta huomattavasti nopeammassa tahdissa se näillä mopoautoilla näkyy tapahtuvan ja autoilla ajelee lähtökohtaisena oletuksena aikuinen itsestään ja päätöksistään vastuuseen kykenevä henkilö. Mopoautojen kohdalla tämä ei ole itsestäänselvyys.

Oho, tulipahan avauduttua. Tämäkin otos perustuu yhden uuden ja yhden 6-vuotiaan yksilön ongelmiin, mutta kovasti hämmästyn, mikäli nämä kaksi ovat ainoita ja osuneet juuri minun kohdalleni.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 12:11
Kirjoittaja mutt
Alfissimo kirjoitti:Samasta aiheesta vanhempien versioiden laatu onkin sitten jotain vielä hirveämpää ja sellaisilla vanhemmat tuonne lapsiaan päästävät.
Eipä ne nuorison kaksipyöräiset sen parempia ole kunnoltaan, mutta niissä ei ole ympärillä edes sitä muovikuorta. Siinä mielessä onkin huvittavaa kuunnella (en nyt viittaa Alfissimon tekstiin, vaan yleisesti) päivittelyä mopoautojen turvattomuudesta, kun niille vaihtoehtona on pienipyöräinen skootteri.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 12:19
Kirjoittaja Carlos
^Aivan vastaavanlaisia aatoksia tullut kahden mopoauton sivusta seuraamisella.
Joskus joutunut sekaantumaan huolto/korjaushommiin joita on suorittanut suuri"ammattilainen" suurella ammattitaidolla.

Re: Ensin kämmäsi Volkkari...

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 12:31
Kirjoittaja mutt
Toner kirjoitti:... huippu-upean, ihanan, uskomattoman, täydellisen, maailmaa mullistavan TSI-koneensa kanssa ja nyt Ford näyttää mallia seuraavaksi:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/ford ... rin-kanssa" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko nykyvalmistajilla niin jumalattoman kiire saada uudet mallinsa markkoinoille, ettei tuotetta ehditä testata kunnolla?
Fiatin Multiairin lanseerauksen yhteydessä olin aika huolestunut tekniikan valmiudesta, mutta ilmeisesti maailmalta ei ole vieläkään kuulunut mitään moitteita systeemin luotettavuudesta?

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 12:54
Kirjoittaja Tazio
Alfissimo kirjoitti:kun lähtee käyntii, rykii vain toisella pytyllä, kunnes hetken lämmettyään saa toisen pytyn kyytiin.
.
Kai tuo tuollaisessa on ok, kun toisessa säikeessä pohditaan jotta ei nykyautoltakaan voi olettaa tasaista käyntiä ja kaikkien pyttyjen mukanaoloa heti kättelyssä. Ihan normisettiä siis! (ja tähän sellainen evil grin hymiö)

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 14:00
Kirjoittaja Alfissimo
mutt kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Samasta aiheesta vanhempien versioiden laatu onkin sitten jotain vielä hirveämpää ja sellaisilla vanhemmat tuonne lapsiaan päästävät.
Eipä ne nuorison kaksipyöräiset sen parempia ole kunnoltaan, mutta niissä ei ole ympärillä edes sitä muovikuorta. Siinä mielessä onkin huvittavaa kuunnella (en nyt viittaa Alfissimon tekstiin, vaan yleisesti) päivittelyä mopoautojen turvattomuudesta, kun niille vaihtoehtona on pienipyöräinen skootteri.
Ymmärrän pointin ja vaikken tuota näkökulmaa aiheesta varsinaisesti tarkoittanutkaan, niin olen täysin samaa mieltä. Mopoauton turvallisuus samalla aiheuttaa myös sen turvattomuuden saamalla aikaan vääristyneen turvallisuuden tunteen. Kaksipyöräisellä oletan jokaisen ymmärtävän, että sattuu, jos osuu, mutta mopoautollapa asiaa ei silti näin ajatella, kun "on se muovikuori ja turvavyöt".(enkä tällä siis viittaa mutt:n tekstiin)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 14:38
Kirjoittaja Polforea
Ite ajaisin mieluummin kakspyöräsellä kuin mopoautolla, mutta mulle kakspyöräsellä on luontevaa ajaa kunnon suojavarustus päällä, koppivermeellä taasen ei. Kyllä se kieltämättä vähän hämmästyttää kun kesällä tulee nuorisoa vastaan skootterilla, suojavarustuksen ollessa luokkaa släbärit, shortsit, t-paita ja kypärä - ei tartte paljoo veikata, keikkuuko se kypäräkään päässä turvallisuuden vai pykäläin takia.