Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Aquatica kirjoitti:^^
Mä taas en usko pätkääkään siihen, että keskinopeus tippuu. Koska perkeleet ei saa käyttää keskinopeuskameroita. Nyt tulee sit haitariliike sen vuoks, että porukka polkee jarrua...
Höh, jos muuten ajetaan niinkuin ennenkin mutta kameroiden kohdalla aina himmaillaan niin eikös se keskinopeus siitä putoa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ennen ajettiin 95kmh.
Nyt ajetaan 95kmh, tolpan kohdalla 65kmh (koska IIIIIIIIK!!!!"#2323432), sitten painetaan kaasu pohjaan ja ajetaan hetki 110kmh ennenku vauhti taas tippuu 95kmh:iin jne...

Mä ihan oikeasti toivon, että niitä tosiaan on niin tiheässä mitä S_A sanoi, jolloinka tavallinen idiootti ei saa romuläjäänsä edes kiihtymään tonne sataankymppiin ennen seuraavaa tolppaa..... Mutta koska suomi ja idiootit kuskit, eiköhän ne onnistu. Jostain syystä ja jotenkin - koska kyseessä ei ole liittymiskaista moottoritielle.

^^
Toivottavasti säilyykin rauhallisena, vielä uutuudenviehätyksen (pelon) jälkeenkin.
Mutta tosiaan paras vaihtoehto olisi varmaan yhdistetty kertanopeus- ja keskinopeuskamerat: jokainen kuvattaisiin, mutta sekä yhden tolpan kohdalla ylinopeutta ajavat napattaisiin että keskinopeuden ylittävät - olisi käytännössä pakko ajaa koko matka rauhassa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

S_A kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^^
Mä taas en usko pätkääkään siihen, että keskinopeus tippuu. Koska perkeleet ei saa käyttää keskinopeuskameroita. Nyt tulee sit haitariliike sen vuoks, että porukka polkee jarrua...
Niin vaikea sanoa totuutta. Luulisi vähän vaikuttavan, niitä on niin tiheesti, että ei siinä oikeen uskalla antaa rennosti mennä nykypäivänä kuten ennen.
Silti ne ei oo keskinopeuskameroita, niin vaikea sanoa sitten.

Se mitä itse koin Kehällä viimeeksi anto tollasen käsityksen. Meno oli rauhallisempaa.
Eikös porukat käytä vakkareita Kehä 1:lläkin... :wink:
Oikeasti ylinopeuksiin taajamissa on syynä (itse aiheutettu) kiire, joka aiheuttaa turhia kaistanvaihtoja ja
läheltä piti -ohituksia. Mutta pluspuolena pääkaupunkiseudulla autoilijat ovat tottuneet jonotukseen ja välillä mateluvauhtiinkin, kun taas esim. täällä lakialla jo kolmen auton "jono" voi laukaista joissakin pakonomaisen ohitustarpeen.

Suurin ongelma liikenteessä on itsekkyys ja yhteispelin puute, mitkä taas johtuvat tästä
tämän hetken yksilöllisyyden ylikorostamisesta. Kyllä taas Karpolla olisi asiaa :|

Kuva

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään taas tuli ajeltua Kehä 1:sellä. On se rauhottunut. Mutta on sielä nyt enemmän sitä "apua kamera" jarrutustakin mukana.
Mutta ei se ole kameroiden syy jos liikenne menee sitten tohon jarruttamiseen tolpan kohdalla.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:
S_A kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^^
Mä taas en usko pätkääkään siihen, että keskinopeus tippuu. Koska perkeleet ei saa käyttää keskinopeuskameroita. Nyt tulee sit haitariliike sen vuoks, että porukka polkee jarrua...
Niin vaikea sanoa totuutta. Luulisi vähän vaikuttavan, niitä on niin tiheesti, että ei siinä oikeen uskalla antaa rennosti mennä nykypäivänä kuten ennen.
Silti ne ei oo keskinopeuskameroita, niin vaikea sanoa sitten.

Se mitä itse koin Kehällä viimeeksi anto tollasen käsityksen. Meno oli rauhallisempaa.
Eikös porukat käytä vakkareita Kehä 1:lläkin... :wink:
Oikeasti ylinopeuksiin taajamissa on syynä (itse aiheutettu) kiire, joka aiheuttaa turhia kaistanvaihtoja ja
läheltä piti -ohituksia. Mutta pluspuolena pääkaupunkiseudulla autoilijat ovat tottuneet jonotukseen ja välillä mateluvauhtiinkin, kun taas esim. täällä lakialla jo kolmen auton "jono" voi laukaista joissakin pakonomaisen ohitustarpeen.

Suurin ongelma liikenteessä on itsekkyys ja yhteispelin puute, mitkä taas johtuvat tästä
tämän hetken yksilöllisyyden ylikorostamisesta. Kyllä taas Karpolla olisi asiaa :|

JT
Juuri näin. Näin se menee. Ei se kameroiden syytä ole tämä homma. Ihan kuljettajissa itsessä se syy on. Peiliin voi katsoa jos tolppien kohdalla aina kastuu penkki.
Asenteisiin tässä varmasti enemmänkin halutaan vaikuttaa, ja ainakin taas tänään näytti siltä, että aika kiltisti mentiin.

Komppaan tätä itseaiheutettua kiirettä ja lisään vielä sen, että osalla se on tosiaan ihan asenteellista kiirettä. Ei sekunnin sekunttia harkintaa, ohi vaan ja sitten niitä hauskoja hetkiä tapahtuu kuten tänäänkin. Jäi siihen mun ja pakettiauton väliin ehkä se 1½m tilaa, kun Herran piti päästä Transitilla Tikkurilan liittymää ennen ohi, ja kiilata eteen ja Tikkurilan liittymästä ylös 100m jälkeen. Suuntana siis Länteen. Mietin vaan, että siinä vaiheessa kun se pääsi vierelle, linja-auton nopeus oli jo yli 70kmh. Sekään ei vielä herättänyt rattaiden raksumista, vaan hän sitten liimautui edessä ajaneen pakettiauton perälastaan ja koukkasi sitten nippa nappa osumatta suoraan eteen ja Tikkurilan liittymästä ylös.

Turhia juttua, aivan täysin totaallisen turhia temppuja, joista ei ainakaan pakettiautokuljettajien osakkeet nouse yhtään. Tollasella säheltämisellä ja kiireellä ei saavuteta yhtään mitään, ei ees sitä sekunnin voittoa. SE oli se verran törkeä temppu jo, että varmaan ois tullu lappua ihan käteen asti siitä...

KEhä 3:sella taas Jumbon kohdilla kattelin vasenta kaistaa kiitävää Bemaria. Se ajo oikeasti niin lujaa, että sen piti jarruttaa ihan oikeasti ettei osu edellä ajavaan AIgoon, joka ajoi ainakin sen 90kmh tai enemmän 80 alueella. Mitä tekee Bemaristi kun on kuitenkin henkeä salpaava kiire keskellä päivää?
Tottakai oikealta ohi ja Aigon ja rekan välistä takasin AIgon eteen ja horisonttiin.

Että kyllä näitä Kpäitä riittää. Niitä on aina ja aina tulee olemaan....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Kattelin tänään aamu 6 aikaan Vihdintiellä 3-sarjan Bemarin ja uuden Passatin välien selvittelyä. En tiedä kumpi voitti kun se Vihdintien junasillan mutka peitti näkyvyyden. Mutta rinta rinnan mentiin sopivasti varmasti lähes 120kmh sinne ylämäki mutkaan.

Ethä sellasta. Niin joo ja niistä kameroista ; on kuulemma ihan oikeasti rauhottunut uutisten mukaan, mitä Iltasanomista luin tuossa eilen vai toissapäivänä tuo Kehä 1:sen meno. Kummasti se rauhottaa kun ei tiedä missä se kamera voi olla.....
Oli siitä nyt sitten mitä mieltä tahansa, nopeudet tippu. Kuten pitikin. Ja liikenne rauhottu sitä kautta.
Eihän ne kamerat tietenkään näitä kiilareita, kiusan tekijöitä ja täyskiihdyttelijöitä poista.....

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1454905785845.html
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

S_A kirjoitti:Kattelin tänään aamu 6 aikaan Vihdintiellä 3-sarjan Bemarin ja uuden Passatin välien selvittelyä. En tiedä kumpi voitti kun se Vihdintien junasillan mutka peitti näkyvyyden. Mutta rinta rinnan mentiin sopivasti varmasti lähes 120kmh sinne ylämäki mutkaan.

Ethä sellasta. Niin joo ja niistä kameroista ; on kuulemma ihan oikeasti rauhottunut uutisten mukaan, mitä Iltasanomista luin tuossa eilen vai toissapäivänä tuo Kehä 1:sen meno. Kummasti se rauhottaa kun ei tiedä missä se kamera voi olla.....
Oli siitä nyt sitten mitä mieltä tahansa, nopeudet tippu. Kuten pitikin. Ja liikenne rauhottu sitä kautta.
Eihän ne kamerat tietenkään näitä kiilareita, kiusan tekijöitä ja täyskiihdyttelijöitä poista.....

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1454905785845.html
Ihan jäätävää p*skaa tuo Kehä I on, onneksi tarvitsee ajaa vain lyhyt pätkä sitä. Porukka ajaa alinopeutta ja jarruttaa kameran kohdalla. Riippumatta siitä, millä kaistalla ajavat.
VMP

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mattijus kirjoitti:
S_A kirjoitti:Kattelin tänään aamu 6 aikaan Vihdintiellä 3-sarjan Bemarin ja uuden Passatin välien selvittelyä. En tiedä kumpi voitti kun se Vihdintien junasillan mutka peitti näkyvyyden. Mutta rinta rinnan mentiin sopivasti varmasti lähes 120kmh sinne ylämäki mutkaan.

Ethä sellasta. Niin joo ja niistä kameroista ; on kuulemma ihan oikeasti rauhottunut uutisten mukaan, mitä Iltasanomista luin tuossa eilen vai toissapäivänä tuo Kehä 1:sen meno. Kummasti se rauhottaa kun ei tiedä missä se kamera voi olla.....
Oli siitä nyt sitten mitä mieltä tahansa, nopeudet tippu. Kuten pitikin. Ja liikenne rauhottu sitä kautta.
Eihän ne kamerat tietenkään näitä kiilareita, kiusan tekijöitä ja täyskiihdyttelijöitä poista.....

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1454905785845.html
Ihan jäätävää p*skaa tuo Kehä I on, onneksi tarvitsee ajaa vain lyhyt pätkä sitä. Porukka ajaa alinopeutta ja jarruttaa kameran kohdalla. Riippumatta siitä, millä kaistalla ajavat.
Niin totta! Kehä I ennenkään mikään juhlaväylä ollut, mutta nyt - ei pe*kele. :bad-words:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ei se kameroiden syy ole edelleenkään, jos porukka ajaa alinopeuksia ja jarruttaa tolpan kohdalla.
Ymmärrän kyllä, että ottaa päähän tollanen mutta oikeasti ei kamera ole syyllinen siihen ollenkaan.

Mutta otetaan vaan nää kamerat pois, otetaan samantien Kehiltä pois nopeusrajotukset samantien, puhumattakaan Kolmos, Nelos, Vitos, Kutos, Seiskateiltä! Kukaan ei sitten pääse narisemaan, että on miinotetut Kehät ja motarit kamalaa kun valvotaan. Free the Limits!
Onhan nykyautot niin turvallisia, että ollaan kuitenkin ihan eri tilanteessa kun 70-luvulla. Nyt on kaikki järjestelmätkin tukemassa tätä kehitystä.

Ja keskitetään Kameravalvonta sitten taajamiin, koulujen ym.paikkojen lähelle, jossa on paljon lapsia ja asutuksia ja sen sellasta. Tiputetaan 40 alueet 30 alueksi ja varmistetaan taajamien turvallinen elämä. Laitetaan ne kamerat niin korkeelle myöskin, että ei kukaan teinikään pysty niitä tuhoamaan kännisenä mielenpistona....

Olisko tämä hyvä ratkasu sitten Suomen liikenteelle?
Nopeudet nousisivat, Kehä 1 itä-länsi päähän menisi alle 20 minuuttiin aamu ruuhkassakin!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei hitaasti matkustaminen ole kenenkään etu.
VMP

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mattijus kirjoitti: jarruttaa kameran kohdalla
Tätä en koskaan ole käsittänyt. Salaman välähtäessä on vähän myöhäistä himmailla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Aamulla ajattelin kehua 6 tiellä vallitsevaa sujuvaa ja melko turvallisen oloista liikennekäyttäytymistä, mutta illasta kotiin päin ajaessa mieli muuttui yhden suharin toimesta. Hurjia ohituksia, takakulmassa roikkumista ja pieniin väleihin tunkemista ja valta porukka ajo 80 alueella n.100
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Mä ajelen aika usein kehis ykköstä sillä nopeudella, joka merkissä lukee ja olen pärjännyt ihan ok. Viime syksynä tosin tykitin ekat sakkoni Leppävaaran tunnelin jälkeisessä nousussa ihan kohtuullisella ylinopeudella.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sehän on mukava - hyvä että ne randomilla tienvarteen heitetyt numeroidut lätkät miellyttää ees osaa tienkäyttäjästä. Niistä nyt kuitenkin jotain maksetaankin! Mitä tulee numerolätkien luonteeseen, rahastuskeinona mielestäni vallan ikäviä ovat ja auktoriteettina täysin selittämättömiä. Miksi minun pitäisi uskoa byrokraattia, joka määrittää minulle suurimman sallitun etenemisnopeuden pöytänsä takaa? Varsinkin kun niiden rajoitusten luonne aukeaa, kun vilkaisee valtion budjettitavoitteita. SchaiBea, paksua schaiBea. Ja sitten joku näitä sääntöjä vielä omatoimisesti haluaa liikenteessä muille opettaa... Oikealla tilannenopeudella ei ole mitään tekemistä rajoitusten kanssa. Ei ole kerran tai kaksi kun tientukkoa seuratessa sama rääpäle huristaa reikäpäisesti tilanteisiin, joissa ei millään enää omalla vauhdillaan pysty potentiaalisiin äkkinäisiin tapahtumiin reagoimaan. Mutta tärkeintä on että lain kirjainta noudatetaan! Minä olen pissapää kun haluan sujuvasti liikennöidä valtaväylillä. Ah, oloni on suorastaan väkivaltainen. Nyt pienet hermonapsut. :drinking:

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:Sehän on mukava - hyvä että ne randomilla tienvarteen heitetyt numeroidut lätkät miellyttää ees osaa tienkäyttäjästä. Niistä nyt kuitenkin jotain maksetaankin! Mitä tulee numerolätkien luonteeseen, rahastuskeinona mielestäni vallan ikäviä ovat ja auktoriteettina täysin selittämättömiä. Miksi minun pitäisi uskoa byrokraattia, joka määrittää minulle suurimman sallitun etenemisnopeuden pöytänsä takaa? Varsinkin kun niiden rajoitusten luonne aukeaa, kun vilkaisee valtion budjettitavoitteita. SchaiBea, paksua schaiBea. Ja sitten joku näitä sääntöjä vielä omatoimisesti haluaa liikenteessä muille opettaa... Oikealla tilannenopeudella ei ole mitään tekemistä rajoitusten kanssa. Ei ole kerran tai kaksi kun tientukkoa seuratessa sama rääpäle huristaa reikäpäisesti tilanteisiin, joissa ei millään enää omalla vauhdillaan pysty potentiaalisiin äkkinäisiin tapahtumiin reagoimaan. Mutta tärkeintä on että lain kirjainta noudatetaan! Minä olen pissapää kun haluan sujuvasti liikennöidä valtaväylillä. Ah, oloni on suorastaan väkivaltainen. Nyt pienet hermonapsut. :drinking:
Niin, jos yhden kuskin kohdalla "oikea" tilannenopeus on hanskassa niin miten sitten ne muut
tielläliikkujat tietävät sen tämän henkilön "oikean" tilannenopeuden :roll:
Mietitään vaikka liittymästä päätielle tulevaa ja ennakoimisen vaikeutta, jos 80-alueella ajetaankin 110 km/h....
Sujuva ja turvallinen liikenne on yhteispeliä ja ennakoitavuutta, ja sitä ei Lerpun kuvaamalla asenteella
todellakaan edistetä, ei edes omaa sujuvaa liikkumista vaikka lyhytaikaisesti siltä voikin tuntua.

Ja jos kehälläkin joku ajaa "alinopeutta" ( siis noudattaa jokoliste nopeusrajoitusta oman auton mittarin mukaan, joka on säädetty yleensä näyttämään 2-5 km/h liian vähän) niin so what ?
Vapaa maa tuossa suhteessa.
Kannattaa varata myös pk-seudulla muutama minuutti ylimääräistä matka-aikaan niin ei tarvitse
vetää herneitä nenään omasta kiireestä kanssaliikkujille.

Noh, oma ajotapa on sellainen, että olen n. 15 min etuajassa suunnitellusta ajasta paikalla.
Ja Alfa alla hymy huulilla yleensä, vaikka jonossakin mennään ja traktoreita joskus ohitellaan.... :wink:



JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Itse kannatan ironisen lämpimästä jonkinlaista fury road a'la Mad Max -tyyppistä ratkaisua sinne tänne ja tonne, joilla eri tavoilla kiukkuiset ihmisen lapset saisivat sitten omien valintojensa mukaan tuottaa vallitsevan mielentilansa muodostamia kehitelmiä todeksi. Markkinat saa päättää -tieosuus esim. välille Espoo-Espoo, niin uskoisin, että kaltaiseni gorehound saisi yhtä hyviä näkymiä kuin eräästä moottoripyöräonnettomuudesta useampi vuosi sitten. Ah sitä värien määrää, joka ihmisestä irtoaa, kun vähän irtoaa!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Ja jos kehälläkin joku ajaa "alinopeutta" ( siis noudattaa jokoliste nopeusrajoitusta oman auton mittarin mukaan, joka on säädetty yleensä näyttämään 2-5 km/h liian vähän)
Korjataan sen verran, että mittari näyttää liikaa, ei liian vähän. Nopeusmittarissa saa olla positiivista heittoa 0-20%, negatiivista ei. Mittari ei siis koskaan saa näyttää liian vähää, mikä käy järkeen, koska laiton vauhti ja laillista lukemaa näyttävä mittalaite ei vaan mitenkään sovi samaan kuvaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:Ja jos kehälläkin joku ajaa "alinopeutta" ( siis noudattaa jokoliste nopeusrajoitusta oman auton mittarin mukaan, joka on säädetty yleensä näyttämään 2-5 km/h liian vähän)
Korjataan sen verran, että mittari näyttää liikaa, ei liian vähän. Nopeusmittarissa saa olla positiivista heittoa 0-20%, negatiivista ei. Mittari ei siis koskaan saa näyttää liian vähää, mikä käy järkeen, koska laiton vauhti ja laillista lukemaa näyttävä mittalaite ei vaan mitenkään sovi samaan kuvaan.
Agree. Hyppäsin suoraan päätelmään, että käytännössä ajetaan todelliseen rajoitusnopeuteen verrattuna liian hiljaa tuon kuvaamasi mittarivirheen takia.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Palataan aiheeseen liikenteen sujuvuus vs. nopeusrajoitukset. Aamun liikenteessä aivan taatusti useamman kerran rikoin alueellista nopeusrajoitusta. Mutta en vaarantanut ketään, en estänyt kenenkään liikkumista ja otin kanssaliikkujat huomioon. Toisin oli (jostain syystä juuri tänä aamuna) monen muun kohdalla. Jurnutettiin toki alle (jo nyt maltillisten) byrokraattien säätämien kattonopeuksien. Mutta ympyrät jäivät autuaasti vilkuttamatta, samoin kaistanvaihdot (kun kaistaa päädyttiin edes viitteellisesti seuraamaan). Kevyt liikenne oli näiden nopeuttaan vahtivien mielestä vain materiaalia jauhelihaksi. Yksikin sankari puski vastakkaiseen suuntaan, kun olin koulun edessä pysähtyneenä suojatien ääreen ja nokkani kohdalla pieni tyttö jo kävelemässä. Niin sieltä teiden ritari jatkoi (toki maltillista about 40 km/h vauhtia) suoraan eteenpäin. Eipähän ajettu ylinopeutta... Onneksi tyttö oli fiksumpi ja otti kanssaliikkujat huomioon pysähtymällä - nuorissa on toivo ja tulevaisuus!
Tienpäällä näkyvä yksisilmäinen kansallis-asenne on yksi kotimaisista ongelmistamme. Otetaan jokin summittainen rajoitus ja ryhdytään vaalimaan sitä vailla kokonaiskuvaa sekä ajatusta asioiden sujuvuudesta. Vastavirtaan pyristelijät ovat yhteiskunnan vihollisia ja heidän päälleen voidaan syytää sappea vanhurskaisesti omasta oikeellisuudesta nauttien.
Kai sitä pitäisi olla voimaa kestää asiat joita ei voi muuttaa, mutta tämä laaja kuva kotimaisuuden pysähtyneestä tilasta ja sen ilmentymistä on vain hankala sietää. Koitan ottaa rennommin... Peace out.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

http://www.iltalehti.fi/autot/2016021021096193_au.shtml

Tuntuvat rangaistukset Puolassa, hyvä niin.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^Tuossa on se loogisuus, että vaaran aiheuttaminen itsessään on rangaistavaa, ei vain lopputulos joka monasti riippuu ihan tuurista.

^^ Tuo on niin totta. Monasti vielä ne, jotka ajelee maantiellä 10 km/h alle, ei hiljennä juuri ollenkaan, kun kohdalle osuu risteys tai taajama jossa alempi rajoitus. Itseasiassa ylinopeudet on monasti noissa tilanteissa ihan törkeää luokkaa, tyyliin 75km/h neljänkympin alueella. Ja kun vaihtuu takas sataseen ajetaan 85km/h.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 25115.html

En ihmettele yhtään. Pysäkiltä lähteneitä busseja ohitellaan aamu 8 aikaan 30-40 alueilla ihan riittävillä ylinopeuksilla, oli koulua vieressä tai ei. Esim. Hakunila, Järvenperä, Leppävaara, Lintuvaara....listaa voi jatkaa aika pitkälle.

Lisää valvontaa. Lisää lisää.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Sitä erikoisvalvontaa voitaisiin kohdistaa myös suojateihin kunnolla. Tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa nuo suojatiesäännöt...Tai sitten jengi on olevinaan niin tärkeitä / urpoja ettei ole aikaa eikä halua... :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Suojatievalvontaa sekä kohdistettua punaisia päin ajamisen valvontaa. Lahdessa esim. mytäjäisen risteyksessä tulee vanhoilla vihreillä iso kasa ja punaisilla vielä muutama lisää. Viikonloppuna sain laskettua neljä autoa valoviivan yli vielä siinä vaiheessa, kun omalle suunnalleni paloi jo vihreä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Sama tarina Turussa.

Keltaiset = kaasua, ja 3 sekuntia vanhat punaiset = Kaasu pohjaan, vielä ehtii!

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Mutta Turussapa ne vaan pistää pakuja sinne tien reunaan mittaamaan 52km/h nopeuksia 50km/h alueilla. Esim. Markulatien kiihdytyskaista valoineen on sellainen pikku pätkä tietä, jossa risteysvalvonnalla saisi aika hyvin ihmisiä kuriin. Mutta ei, pistetään se paku ottamaan eestiläisistä kuormureista valokuvia...

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään Louhelan ympyrässä omalla autolla ajellessa totesin, että on pakko pysähtyä 2m ennen kun oikealta tulleen auton ajolinja osuu mun auton etukulmaan. Akka tuli sieltä noin 50kmh. Ei jarrun hivellystäkään. Vilkutin valoja kohdalla, että "herää pahvi" ei mitään reaktiota......Paino sitten 40 alueella sinne Uomatien mäkeen riittävän lujaa.

Ei tässä sanat taas riitä.....En meinaa usko, että se ees tajus sitä juttua. Tai sitten oli viinaa veressä. Tai jotain muuta.

Mutta tässä se taas todistettiin - Älä Ikinä Luota Toiseen Liikenteessä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Hyvinkään pohjoisen liittymän rampissa oli perjantai aamuna Chevyn Vani pysäköitynä valotolpan ja kallioleikkausen väliin.
Ajoradan puoli autosta oli ehjä, toisesta puolesta en osaa sanoa. Olisiko jopa mennyt ihan sukkana siihen.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tänään taas vaihteeksi Alfalla liikenteessä. Ihan vaan siksi, että ainakin nyt kerran viikkoon on hyvä laitetta liikutella. Ja sitten siihen himmeeseen jormaan joka kasvoi otsaan:
- Miksi tuntuu siltä niin kuin kanssaliikkujat olisi jotain tasoloikkapelin liikkuvia esteitä!?

Jotenkin olin tuuditellut itseäni siihen uskoon tänä talvena (kun oon suurimmaksi osaksi liikkunut Bimmerillä), että "joo, tää neliveto kulkee tällä voimalinjalla niin kivasti että siksi tuntuu niin kuin muut ei menis mihinkään".
Giulietta todisti uskoni täysin vääräksi ja rystyset oli melkoisen valkeat kun pääsin perille. Että mikä ***tu siinä on, kun ei päästä liikkeelle!
Ja todella tympeetä blokaamista! Menin pätkän kehää (I&III) ja Tuusulanväylää - miksi siellä vasemmalla kaistalla roikutaan mittarinkin mukaan alle sallittua kattonopeutta!?
- Mikä tässä nyt on? :(

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^se mikä pätee moneen muuhunkin: Jotkut nyt vaan on niin saatanan tyhmiä.

Samat kaverit vetää vielä liinat kiinni kameran tai poliisin kohdalla.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Niin kai sitten, mutta miksi ne on niin ilkeitä?
Vai onko ne niin tyhmiä ettei ne tajua olevansa ilkeitä?

Joukkoliikenteestä saatava houkuttelevampaa, että saadaan ajokyvyttömät busseihin, juniin, raitiovaunuihin, hiihtoladuille yms.!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mieshenkilöisten kohdalla uskon että oireiluun vaikuttaa testosteronin puute tai lasku...myös siellä hiihtoladulla :lol:

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Oli suht epärealistinen fiilis toissapäivänä kun olin muksun kanssa ulkoilemassa, kun bussi vetää lukkojarrutuksena suoraan ojaan ihan vaan sen vuoksi et joku kehari teini päätti juosta tien yli. Onneksi oli melkein tyhjä noin aamupäivällä, muutenhan toi ois täälläpi mummoja täys...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Eilen normipäivä liikenteessä.

Ensin tojokuski nukkuu edelläni valoissa, sitten kiihdyttää lappu lattiassa & reilulla ylinopeudella seuraavista valoista läpi Hämeenlinnanväylälle, jossa kanssa reipa kiihdytys ... ja hetken päästä tämä sama tojo tulee perse edellä vastaan. Vaihdan kaistaa ja jatkan samalla nopeudella (vakionopeussäädin päällä) kunnes pääsen siihen kohtaan, jossa autoni näkyy tojopapan sivupeilissä -> tojokuski kiihdyttää ja sovittaa nopeutensa täsmälleen samaksi kuin minulla. Niin normaalia. Giulietta herättää tojo, VAG ja skeidakuskeissa kilpailunhalua.

Koska muuta liikennettä ei pahemmin ollut, niin päätin katsoa, kauanko se haluaa pelleillä. Kymmenkunta kilometriä ajoimme rinnakkain, sitten lähestyi liittymä, josta minun piti poistua, joten kiihdytin tojopellen eteen. Vaan tämä tojo tulikin perässä samaa ramppia ja veti sitten (varmaan lappu lattiassa) ohi tällä taitavien kuskien(TM) perusliikkeellä eli erkanemiskaistan kautta koukaten. Tosin minä olinkin kääntymässä (eri suuntaan) joten ryhmityin em. pelimiesliikkeestä huolimatta tojopapan rinnalle ... ja sehän jäi taas kerran nukkumaan vihreisiin valoihin, että kyllä kannatti tuokin perseily tehdä :roll:

Duunissa hankin taas uusia ystäviä. Useampikin kollega rupesi itkeä pillittämään, kun on kehä I:lle tullut peltipoliiseja ja yksi kait kerkisi passikuvankin otattamaan. Kuittasin sarkastisesti jotain niiden kameroiden yllättävyydestä, kun esim. Mestarintunnelin 60-rajoitus on ollut paikoillaan vasta muutaman vuoden. No, nämähän sitten selittivät, miten vaikeaa on, kun tähän asti "ei ole tarvinnut nopeusmittaria kytätä". Muutama jopa tunnusti suoraan, että 70-90 kun ajaa aina & kaikkialla (40/50/60 rajoitusalueet mukaan luettuina), niin se on hyvä. Tässä kohtaa minä otin pultit ja avauduin perseilijöistä, jotka jurnuttaa sitä samaa 80 mittarinopeutta niin 50 kuin 100 rajoituksillakin. Muutama kollega näytti tajuavan pointin, loput ei.

Ja nämä sankarit osin samoja, jotka välillä pillittävät hirveistä ylinopeuksista ja liikennesääntöjen kunnioituksen rapautumisesta. En minä, mut ne muut...
:bad-words:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Word!

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^^
2. Word!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^
+3 jne.

Mä olen myös saanut parit murhaavat katseet, kun ajan lain vaatimalla ja sallimalla tavalla kiertoliittymään.

Eli siis: EN ANNA SKEIDAPELLELLE TILAA YMPYRÄN SISÄLLÄ OLLESSANI. Prkl.
Ukko yrittää pronssisen paskeensa kanssa tunkea aivan väkisin kolmion takaa eteen. Katson vihaisesti, ukko kattoo aivan raivoissaan.
Ei sillä vilkkuakaan löytynyt.
Sitten se hinas perseessä kiinni, ei antanut tilaa yhtään. 40-alue ja ajoin ml 44...
Kaveri kaiketi bongas nimenomaa saman tyypin. Ei vilkkua, liikennesäännöt aivan totaalisen hukassa, nopeusrajoitus on suositus jne...
Ja näitä kun näkee joka aamu ja iltapäivä työmatkan varrella. Ja sitten omien ajojen aikaan muulloinkin. Ugh.

Töissä muuten avauduin vastaavasti vähän siitä, että ihmiset ajaa tasanopeustyylillä - 70kmh oli rajotus sitten 40, 50, 60, 70 tai 100.
"En minäkään jaksa sitä vaihdella. Helpompi mennä samalla vaan..." - tokaisin siihen sitten, että toivottavasti ei aja pikkulapsen yli taajamassa.
"No en tietenkään!" - ei se silti tuntunut tajuavan, että ihan oikeasti se 40-alue harvemmin vaan autoilijan kiusaksi on tehty.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Eilen Käpylässä K-MustaPekan parkipaikalla lähes pääovien edessä tapahtunutta. Audi Q5 oli ajokaistan oikeassa reunassa vilkku oikealle. Audin vasemmalle puolelle ajaa Nissan Maxima josta kömpii vanhempi rouvashenkilö pois matkustajan paikalta. Nissanin ja Audin edessä jokin katumaasturi peruutti pois ruudusta ja sekä Nissan että Audi lähtevät yhtä aikaa liikkeelle. Nissan kiihdyttää kovemmin kohti juuri vapautunutta ruutua ja joutuu samalla sirtymään ajosuunnassaan oikealle eli leikkaamaan ajolinjan Audin ajolinjalle. Oli aika lähellä ettei Audista lähde puskurin pääty Maximan kyljen mukaan. Onneksi Q5:n kuljettaja oli hereillä. Nissan sai ruudun mutta Q5 meni ihan Nissanin taakse ja ilmeisesti kuljettajat keskustelivat teemalla "miten meni noin omasta mielestä".

Audi oli siis ihan paikallaan odottamassa vapautuvaa parkkiruutua ja Nissan vei ruudun Audin nenän edestä. Nissanin kuski oli luokkaa 70v oleva herra. Audin kuljettajaa en nähnyt.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Ihan normaalia perseilyä eläkeläisiltä. Keskimäärin noilla on ajolinjat, asenteet, lakipykälät, liikennesäännöt ja melkeinpä kaikki muu ihan täysin hukassa. Varmasti niitä hyviäkin löytyy, mut porukka ajelee jollain 70-luvun muistikuvilla liikenteessä vuonna 2016. Se taas, että Alfa herättää "halua näyttää miten skeida kulkee" näyttää olevan varsin normaalia mitä vähemmän Alfoja on liikenteessä ja tämä vaan vaikuttaa korostuvan jos on "kylillä" liikenteessä. Säkylän ohi ajaessa jonkun 1.6 FSI Golfin oli pakko vähän näyttää, et kuinka kovaa se pääsekää ohi 60 -> 80 vaihtuessa. Itse vetäisin res-napin päälle et palauttaa vanhan nopeuden niin kaveri oli lähtenyt ohittamaan siinä samalla hetkellä ja ilmeisesti kiihtyi melko lailla ratin takana. Siitä se parin sentin varovälillä tunki väkisin eteen ja alkoi mielenkiintoinen jarruvaloshow ryyditettynä tahdikkaalla takasumarin vilkutuksella. Hän myös kääntyi kahden risteyksen päästä pääväylältä pois. Ihanaa. :crazyeyes:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aquatica kirjoitti:^^^

Töissä muuten avauduin vastaavasti vähän siitä, että ihmiset ajaa tasanopeustyylillä - 70kmh oli rajotus sitten 40, 50, 60, 70 tai 100.
"En minäkään jaksa sitä vaihdella. Helpompi mennä samalla vaan..." - tokaisin siihen sitten, että toivottavasti ei aja pikkulapsen yli taajamassa.
"No en tietenkään!" - ei se silti tuntunut tajuavan, että ihan oikeasti se 40-alue harvemmin vaan autoilijan kiusaksi on tehty.
Joo se on sitä se. Asioiden ymmärtämistä ja tiedostamista. Jos joku noin puhuu ihan tosissaan, niin ei se kyllä kamalasti asioista mitään tiedä, saati ymmärrä.
Kysyppä ensi kerralla, että oletko mielestäsi hyvä vai vielä parempi kuljettaja... :lol:
Vastaus on varmasti, että "no kyllä minä osaan..enhän minä ikinä,...minä en koskaan..kyllä minä tiedän...". :-D

Kyllä minä ainakin itse pidän vähän outona niitä ihmisiä, jotka taajamissa kaahaa, siis ihan silmämääräsesti ajaa lujaa. Kyllä se osottaa jonkin sortin
idiotismia ihan suoraan, eikä sitä tartte ees käydä kysymyssä, että "näätkö tän 40 alueen ja tän koulun tossa tien varressa..". On ihmisiä, jotka ei vaan tajua.
Ehkä ne tajuaa sitten kun jotain sattuu, sakkokaan ei ehkä auta.
Viimeksi muokannut S_A, 05 Maalis 2016, 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Shuttle kirjoitti:^ Se taas, että Alfa herättää "halua näyttää miten skeida kulkee" näyttää olevan varsin normaalia mitä vähemmän Alfoja on liikenteessä ja tämä vaan vaikuttaa korostuvan jos on "kylillä" liikenteessä. Säkylän ohi ajaessa jonkun 1.6 FSI Golfin oli pakko vähän näyttää, et kuinka kovaa se pääsekää ohi 60 -> 80 vaihtuessa. Itse vetäisin res-napin päälle et palauttaa vanhan nopeuden niin kaveri oli lähtenyt ohittamaan siinä samalla hetkellä ja ilmeisesti kiihtyi melko lailla ratin takana. Siitä se parin sentin varovälillä tunki väkisin eteen ja alkoi mielenkiintoinen jarruvaloshow ryyditettynä tahdikkaalla takasumarin vilkutuksella. Hän myös kääntyi kahden risteyksen päästä pääväylältä pois. Ihanaa. :crazyeyes:
Voi ittu.. :lol: Kaikkea kanssa. Voi voi sentään. Volkkari kuskille nousi patti ottaan..... :lol:

Jos vaan nää kaikki teiden Ritarit antaisi olla, siis ittu ei välittäisi muiden tekemisistä, eivät kiilaisi saati tarkotuksen mukasesti aiheuta näitä tilanteita ihan itse hakemalla hakien, ajamalla kusipäisesti muita tienkäyttäjiä kohtaan niin liikennehän sujuisi varsin hienosti ja voisi samalla kuunnella vaikkapa radiota ilman, että pitää huutaa 10km matkalla 300 kirosanaa muiden takia....

Mutta, ei. Suomalainen ja auto ja liikenne, osalle ihmisistä se ei sovi. Etenkin jos aavistat niiden tempaukset ja aiheutat Kpääsuunnitelmiin muutoksen, jonka takia hieno ohitus ei sitten onnistukaan....... :lol:

Oi voi. Kun voisikin saada nää kaikki hienot hetket videolle.... :lol:

Mullahan kävi tossa Kehä 1 -Tuusulantien rampissa suunta Tuusula sellanen episodi kuukausi takaperin, että siinä on niitä kaistoja vissiin 2 menossa sinne Tuusulaan, sisempi kaista loppuu sitten ja vasen jatkaa suoraan muistaakseni.
Ajeltiin siinä jonossa ja minä ajan sitä vasenta kaistaa ihan laillisilla lukemilla kun huomioni kiinnitty oikeaa kaistaa lujaa puhaltavaan Skeida Oktaviaan. Se tuli oikeasti aika lujaa. Ja katsoin hetken peiliin ja totesin, että "oho...meni toi jalka lattiaan hetkeksi aikaa, sen verran että ei ehtinyt....".
Mitäs se Skeida siihen teki, eipä ehtinyt oikealta ohi vaan joutu ennen kaistan loppumista tulemaan mun taakse.

Noh...putken päätä hipoen taakse ja siitä suoraan keskikaistan yli vasemmalle kaistalle ja katsoi sieltä myrtyneenä, loukattuna ja ihmeissään, että "mitä helvettiä sinä minulle teit.."

Mietin siinä ajellessa, että "mitä helvettiä sinä ihan itse ajat noin, älä syytä muita omista toilailuistasi....peiliin katsomaan..mars mars..."

Sinne se katosi sitten ruuhkan sekaan....Ihme ukko. Eli siis ihan tietosesti se olisi siitä keulan edestä pyyhkässyt oikealta ohi ja suoraan vasemalle ohituskaistalle...
Hyvää Hienoa Toisten Huomiointia ja Huomioon ottamista, HIenoa Asiallista Liikennekäytöstä siis!!!!

Ei tietenkään ois pitänyt tehdä mitään. Ois pitänyt vaan ymmärtää ja antaa olla....
Ois pitänyt sen Skeida kuskin antaa mennä vaan, mutta siitä ois tullut aika paljon ongelmia, jos se ois siitä olemattomasta välistä koittanut singota sinne jonnekin muitten sekaan. Ei se sitä tietenkään tajunnut, että sille ois tullu ihan kiittettävästi ongelmia siinä ruuhkassa siitä tempauksesta, mun syyhän toi kaikki oli alunperkinkin kun en päästänyt sitä kaahaamaan miten halusi.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
:D

Äsken ajoin verkkokauppaan ja takas.
Reitti oli: Riihikallio (45) - Kehä 1 - Länsiväylä - Länsisatama. Takaisin sitten ensin Länsiväylää, sitten Kehälle ja siitä Tuusulanväylälle, josta Kehä 3:n kautta Jumboon jne. Ja siitä sitten Kehä 3 - E75 keravalle.

Voi hyvä LUOJA.
Menomatka, klo 18 maissa. Miten nuo kamerat muka helpottaa? Ruuhka-aikaan varmaan, kun ei porukka enää mahdu perseilemään.
Nyt se on sitä, että just ennen tolppaa JARRUT POHJAAN ja heti sen jälkeen vauhtia 120... Hullua, aivan sairasta.

Eli:
Tuuskilta Kehä1:lle (länteen) vähän ennen klo 18, lauantaina. Mittari näyttää 75, paitsi tolppia ennen ku piti jarruttaa. Kun idiootit.
Ja etenkin VW-edustus oli yliedustettuna perseilevinä aivokääpinä. Niitä nimittäin piisas - ohitettiin vasemmalta, mentiin eteen, kiilattiin oikealle kaistalle oikealla ajavan eteen, ohitettiin vasemmalla (keskimmäisellä) kaistalla oleva oikealta ja sitten hetken päästä jarru pohjassa ennen tolppaa... Ja sit meinaa tulla viis kolaria kerralla. Ja tuota näki koko matkan 45:lta Länsiväylälle asti.

Sitten oli tojotia kaks kipaletta, keillä oli kivaa leikkiä. Jäivät Vihdintien liittymän nurkilla pois, tai ajoivat ojaan. Evt, vauhtia ehkä 130 kameratolpan jälkeen kahdella vanhalla ruoskalla (vanha ruoska = joku 2006 tjsp. anjovis ja joku toinen).

Paluumatkalla sama meno jatkui, vaikka autoja selvästi vähemmän. Tällä kertaa Vulvat ja Skeidat edustivat parhauttaan. Paras oli Superb, minkä ohitin Sellon nurkilla - se ajeli n. 55kmh siinä 60 (ja 70) alueella, joten ihan laillisesti ohi menin. 80-alue alkoi, skeida kaahasi aamunkoittoon.
Tuusulanväylällä tuli valkonen skeida. Tasan identtinen tarina.

Ja loppujenlopuks Kehä 3:lla edelleen samaa perseilyä. Ei tosin ihan niin pahana, mutta kuitenkin. Ikean nurkalta sitten lahdenväylälle kokeilemaan motaria.


Joo. Arvasitte oikein.

Skeida.
Kaksikin.
Ja sitten oli joku vanha Anjoviksen näköinen romuläjä TAKSINA (varmaan vara-vara-auto tjsp??). Puuuuh.
Mulla on rautahermot jotka on tehty teräksestä. Vaikka ne nyt viimeaikoina on koetuksella ollutkin, oon silti rautahermo. Mut... Nyt oli jo vaikeeta.

Korson kohdilla ohitan (jälleen asiallisesti) mittarin mukaan n. 105kmh vauhdilla valkoisen skeidan. Tais olla okutaavi. Uudehko, ulkonäöstä päätellen... Jatkaa ruisella. Kunnes ajan hyvän turvavälin jälkeen oikealle kaistalle. Skeida vetäsee hanan auki ja (miksi aina 130?) n. 130kmh lasissa ohi. Ja sitten eteen. Ja jatkaa taas vatulointia 85kmh =W#¤*SDAFG
Mikä näitä aivokuolleita ameeban irvikuvia vaivaa? Oikeesti? Ei vilkkua btw.

Ainiin, se tojotaksi. 120kmh luurissa puhuen nastat lennellen. Ei vilkkua...

Jotenkin nuo aamu- ja iltapäivätyöliikenteen ääliöt vaikuttaa helpoilta... :D

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Päivän postauksissa tähän ketjuun aletaan olla nähdäkseni ytimessä! Tismalleen. Jostain syystä nuo eläkeläiset KdF kulkineissaan on vihaisia ja itsekkäitä. Ja haluavat kertoa siitä sinulle. Voimia veljille ja sisarille, olkaahan varovaisia siellä ulkona!

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Viime vkl oli ilmeisesti joku Pitkänniemen asukki saanut auton (no Saab) lainaan kaverilta. Matkalla Tre-Toijala lempäälään saakka katselimme hiukan huolestuneina oikean puolen ohituksia ja eteen kaahaamista. Tämä toistui n. 7-8 kertaa.

Olin lankomiehen volvolla liikkeellä, muksu ja emäntä kyydissä niin en jäänyt leikkimään. 120 otin vauhtia vasemmalla kaistalla, kun lähti posottamaan eteen ja annoin sitten tilaa tien ritarille.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aquatica kirjoitti:^
:D

Äsken ajoin verkkokauppaan ja takas.
Reitti oli: Riihikallio (45) - Kehä 1 - Länsiväylä - Länsisatama. Takaisin sitten ensin Länsiväylää, sitten Kehälle ja siitä Tuusulanväylälle, josta Kehä 3:n kautta Jumboon jne. Ja siitä sitten Kehä 3 - E75 keravalle.

Voi hyvä LUOJA.
Menomatka, klo 18 maissa. Miten nuo kamerat muka helpottaa? Ruuhka-aikaan varmaan, kun ei porukka enää mahdu perseilemään.
Nyt se on sitä, että just ennen tolppaa JARRUT POHJAAN ja heti sen jälkeen vauhtia 120... Hullua, aivan sairasta.

Eli:
Tuuskilta Kehä1:lle (länteen) vähän ennen klo 18, lauantaina. Mittari näyttää 75, paitsi tolppia ennen ku piti jarruttaa. Kun idiootit.
Ja etenkin VW-edustus oli yliedustettuna perseilevinä aivokääpinä. Niitä nimittäin piisas - ohitettiin vasemmalta, mentiin eteen, kiilattiin oikealle kaistalle oikealla ajavan eteen, ohitettiin vasemmalla (keskimmäisellä) kaistalla oleva oikealta ja sitten hetken päästä jarru pohjassa ennen tolppaa... Ja sit meinaa tulla viis kolaria kerralla. Ja tuota näki koko matkan 45:lta Länsiväylälle asti.

Sitten oli tojotia kaks kipaletta, keillä oli kivaa leikkiä. Jäivät Vihdintien liittymän nurkilla pois, tai ajoivat ojaan. Evt, vauhtia ehkä 130 kameratolpan jälkeen kahdella vanhalla ruoskalla (vanha ruoska = joku 2006 tjsp. anjovis ja joku toinen).

Paluumatkalla sama meno jatkui, vaikka autoja selvästi vähemmän. Tällä kertaa Vulvat ja Skeidat edustivat parhauttaan. Paras oli Superb, minkä ohitin Sellon nurkilla - se ajeli n. 55kmh siinä 60 (ja 70) alueella, joten ihan laillisesti ohi menin. 80-alue alkoi, skeida kaahasi aamunkoittoon.
Tuusulanväylällä tuli valkonen skeida. Tasan identtinen tarina.
Joo tämä Kehä 1 juttu on kyllä nyt kääntymässä siihen, että nyt on opittu kameroiden sijainti. Ja sen 1,54km voi ajaa sitten urku tiskissä ja vetää tolpan kohdalla jarrut kiinni.
Mut ohitti tossa Leppävaaran kohdalla, Itään päin ajaessa ; siinä kun on niitä kaistoja aika monta ja se oikean puoleinen loppuu sen 80kmh merkin jälkeen.
Kattelin, että Suparu tulee aika lujaa sitä oikeaa kaistaa, juuri ennen tolppaa aika reipas jarrutus, ja sitten urku tiskiin ja suoraan vasemmalle kaistalle.... :lol:

Tähän tää näköjään meni. Turvalisuus ei ainakaan ole parantunut kun on tämä tietty "aasi ryhmä liikenteessä..... Mutta toivottavasti nää kamerat kuitenkin käräyttää näitä suurimpia idiootteja kun heillä palaa tarpeeksi hihat ja ei enää muista ja ehdi hiljennellä....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuo on ihan valitettavasti normaalia käytöstä ko. kohdassa. Tunnelissa ja sen jälkeen on alempi rajoitus, mutta siinä on lisäkaistoja niin että sama automäärä mahtuisi siististi menemään rajoitusten mukaisesti eikä tunnelin alempi rajoitus saisi aikaan sumaa. Vaan ei, tunnelin lisäkaistojen auetessa painetaan vaan lisää hanaa että saadaan kaikki kaistat täyteen ja liikenne sumputtumaan sinne, missä kaistat taas vähenee mutta rajoitus nousee. Ja sitten kun siellä on sumppu, missä painellaan jarruvaloja niin tottakai se on pakko päästä sen sumpun edelle, koska muutenhan joutuisi pian *gasp* hidastamaan.

Jostain syystä kamera on tunnelin alussa, mutta ei siinä, missä liikenteestä tulee jälleen kilpailua.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Tämä sumputtuminenhan on lähes pelkästään itään päin kulkevan liikenteen ongelma ja sehän näkyy käytännössä siten, että liikenne tunneliin pistetään ruuhka-aikana ajoittain poikki.

Ne "lisäkaistat" ovat vain ja ainoastaan erkanemis- ja liittymiskaistoja, mutta ihan jatkuvana virtanahan siellä menee autoja, jotka lähtevät ohittamaan jonoa ajamalla joko Turun moottoritielle (Helsinkiin päin) tai Perkkaalle/Leppäraavaan johtaville erkanemiskaistoille, joilta pääsee kikkailemaan takaisin Kehä I:lle ajamalla bussipysäkkien & Turuntien liittymisrampin kautta. Reitti on tarkoitettu lähinnä busseille & paikallisliikenteelle, joten ihan tukossahan se on. Julkisilla liikkuneet duunikaverit muistivat aina kiittää näitä autoilijoita, jotka ajavat bussikaistatkin täysin tukkoon.

Ja sit ku nämä kikkailijat pääsevät tunneliin, vedetään kiihdytys lappu lattiassa (~80 mittarissa, kun rajotus on 60 ja kehällä jono etenee ehkä 40-50 km/h), jatkaen joko liittymiskaitalla tai Mäkkylän puistotielle johtavan erkanemiskaistan kautta koukaten.... no, joka tapauksessa vedetään näillä päättyvillä erkanemis/liittymiskaistoilla 20-30 ylinopeudella ihan tappiin asti ja sitten kiilataan väkisin jonoon & mahdollisuuksien mukaan suoraan vasemmalle kaistalle.

Kun nämä siipeilijät tunkevat väkisin jonon väleihin, niin siitähän sitten seuraa jarruttelua ja pumppausliikettä. Vaikutus heijastuu taaksepäin -> liikenne tunnelissa alkaa pysähdellä ja liikenteen seisahtuessa katkaistaan pääsy tunneliin. Tämä on kait turvallisuuskysymys - paikallaan seisovaa jonoa tunnelissa ei sallita.

Kun liikenne Kehällä katkaistaan, katkeaa pääsy myös näiltä kikkailijoilta eli omiin muroihinsa kusevat, mutta ei niillä ajatus näin pitkälle kanna. Samahan se on taajamissakin. Kun vedellään 60-70 lasissa viidenkympin alueella, niin kohta on rajoitus tiputettu neljään kymppiin ja sinne & tänne lisäilty hidastetöyssyjä ynnä liikennevaloja. Etenkin viimeksi mainitut ovat kivoja, kun jalankulkijat yleensä painaa nappia ja kävelee sen jälkeen kadun yli, punaisia päin. Vasta tämän jälkeen autoille syttyy punainen...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:^Tuo on ihan valitettavasti normaalia käytöstä ko. kohdassa. Tunnelissa ja sen jälkeen on alempi rajoitus, mutta siinä on lisäkaistoja niin että sama automäärä mahtuisi siististi menemään rajoitusten mukaisesti eikä tunnelin alempi rajoitus saisi aikaan sumaa. Vaan ei, tunnelin lisäkaistojen auetessa painetaan vaan lisää hanaa että saadaan kaikki kaistat täyteen ja liikenne sumputtumaan sinne, missä kaistat taas vähenee mutta rajoitus nousee. Ja sitten kun siellä on sumppu, missä painellaan jarruvaloja niin tottakai se on pakko päästä sen sumpun edelle, koska muutenhan joutuisi pian *gasp* hidastamaan.

Jostain syystä kamera on tunnelin alussa, mutta ei siinä, missä liikenteestä tulee jälleen kilpailua.
Tämä..... liikenteessä ja liikenteestä ei pitäisi tulla kilpailua. Löysä oma aikataulu ja joustavuutta peliin niin liikennekulttuuri paranee. Ilmeisesti suomalaisen keskivertoautoilijan itsetunto on niin kateissa , että jo liikenteessä yhden "kisan" voittaminen saa aikaan riemukkaita tunteita.... hoh hoijaa...
Karpolla olisi taas asiaa.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo kyllä hartijat levenee kummasti keskivertotossavaisella kun saa moottorin eteen ja peltiä ympärille. Sama kaveri ahdistuu sitte kaupan jonossa jos sattuu osumaan katsekontakti :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^^Niinhän ne periaatteessa on, mutta nimenomaan itäänpäin yhdestä kaistasta tehdään ihan normaali ajokaista oikeaan reunaan (kaistaviivoitus eroaa liittymis-/erkanemiskaistasta) ja tunnelin läpi ja sen jälkeen kulkee 3 tavallista, tai ainakin erehdyttävästi tavallisen näköistä ajokaistaa. Näistä oikeanpuolimmainen lopetetaan hieman sen jälkeen kun rajoitus nousee 80km/h -lukemaan, mikä on kohta, johon ainakin joka kerta meikäläisen tuosta ajaessa on se sumppu lähtenyt syntymään. Tunnelissa hienosti osataan levittäytyä kolmelle kaistalle, mutta paluu kahdelle ei enää olekaan niin helppoa.

^^Ei pitäisi, mutta sitä se yllättävän usein on. Omalla työmatkallani mm. ajetaan ihan selvästi sijoituksia etenkin Ruskeasuon liikennevaloihin - jos pääsee edellisellä syklillä läpi, voi olla reilustikin aikaisemmin Helsingin keskustassa. Aina voi hämmästellä vierestä, että miksei nämä lähde aikaisemmin töihin, mutta se ei vaikuta, koska vaikka minuuttimäärä on vähemmällä ruuhkalla (kohta joku nillittää siitä, että Suomessa ei ole ruuhkia kun ei odoteta viittä päivää paikallaan, mutta unohdetaan se nyt) pienempi, niin efekti on ellei sama niin saman suuntainen - mitä nopeammin, sitä nopeammin. Etenkin, jos vastassa on valot joista ei yhdellä syklillä koko jono ehdi läpi, on mitä ilmeisimmin ensisijaisen tärkeää olla jonossa mahdollisimman lähellä kärkeä. Ja kun siinä ei haastajina olekaan aika vaan se muu jono, niin käytännössä touhu on kilpailua, vaikkei sitä sellaiseksi heti mieltäisikään. Aika-ajoa, jossa ratkaistaan lähtöjärjestys seuraavista liikennevaloista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin