Sivu 2/2

Lähetetty: 08 Huhti 2007, 19:52
Kirjoittaja jiiässä
Autona testissä e36 325i ja lastuna "extreme tuning" halpis lastu, hinta n 60e.


Siinä on hieman käyttämätöntä potentiaalia vakiona ja tehdas lupaa alkuperäset tehot alakanttin...aivan varmasti.

Lähetetty: 08 Huhti 2007, 22:23
Kirjoittaja Gasolina
^ Vetopyöräteho vakio lastulla oli jutun mukaan 113.4kw ja tuning lastulla 128.5kw

Ettei spekulointi tähän loppuisi niin löysin myös juttua avaramman imusarjan vaihdosta, jota sitäkin voinee verrata Alfaan vaikka kyse taaskin on bemarista. M52b28 koneeseen oli laitettu 33% suuremman virtauspinta-alan omaava viri imusarja, tuloksena +11kw. Kone oli muuten vakio. Tämä on kyllä helppo selittää koska M52b20-28 koneissa on kaikissa sama imusarja.

Lähetetty: 09 Huhti 2007, 09:05
Kirjoittaja mattijus
Black Label kirjoitti:Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Eräs ruotsalainen perheautomerkki myy/myi samaa 5-pyttyistä 20 venttiilistä bensakonetta, 140 ja 170 heppaisena. Tuohon 140 heppaiseen saa lastuttamalla selkeän tehonlisäyksen, kun moottori on softalla kuristettu.

Lähetetty: 09 Huhti 2007, 10:55
Kirjoittaja Dobber

Lähetetty: 09 Huhti 2007, 14:18
Kirjoittaja pekkal
Mulla -99 156:nen v6:sella,pen kissä lähti 151 kw=205 hv ja 240 nm,lastun vaihdosta ei oo varmuutta(en ainakaan minä),paikallaan novitecin putkisto katilta taakse päin:Eli A:lastu+novitec=+15 hv vakioon verrattuna,B:pelkkä novitec 15 hv,putkiston myyjän mukaan mahdollista,C:alfan koneissa tehtaallta tullessa isoja eroja vrt:vakio 190 hv - 205 hv,eli just ne 15 hv...!!

Lähetetty: 09 Huhti 2007, 18:51
Kirjoittaja pikkis77
Black Label kirjoitti:Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Tekniikan Maailma aikanaan lastutti 164 2.0TS:n.
Heidän kommenttinsa oli että ajaminen tulee mukavammaksi ja helpommaksi kasvaneen väännön ansiosta, vaikka ei se lastu vaparista rakettia teekkään.

Lähetetty: 13 Huhti 2007, 15:29
Kirjoittaja Andros
Black Label kirjoitti:Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.
Albumissa on oma dynolappu. Ilmanotto ja putkisto muutettuna ekassa käyrässä ja toinen kun unichip on säädetty. Aina voi tietysti sanoa että mikä on todellinen tehonlisäys, mutta jotain tuonne kuitenkin tuli plussaa. (144hp:tä lupaa tehdas.) Nyt siis 169hp:tä ja 212Nm :P

Lähetetty: 13 Huhti 2007, 17:51
Kirjoittaja Seiska5mma
Mulla tuli dynossa 1 hv lisää ilman ilmansuodatinta. L-jetin ilmamäärämittari taitaa olla aika mahtava tulppa.

Lähetetty: 13 Huhti 2007, 22:46
Kirjoittaja jknracing
Joo, tuohon isolohkoon pitää ehdottomasti hankkia joku moottorinohjaujärjestelmä, mikä käyttää MAP-anturia tms. Jos jaksais tehdä ylitöitä vaikka elokuuhun asti, niin voisi ostaa "isojen poikien" kehuman Autronickin! :drinking: (Ja huomena töihin!)

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 09:34
Kirjoittaja Seiska5mma
Näin on näreet täälläkin Persaukialassa.

Meikäläinen vaihtoi jo aimo annoksen rentouttavaa vapaa-aikaa virapelihommiin. Nyt on Greddyn E-manage, MAP-anturi, virityssofta ja piuhat hyllyssä.

Tälle kaudelle en saa niitä kiinni. Ei ole vapaa-aikaa.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 13:35
Kirjoittaja willez
hmm,pitäis varmaa tehä joku "imukaula" mikä sopii tohon alkuperäseen ilmanmäärämittariin ja siihen joku tötterö kiinni :D Kun on neliskanttinen eikä siitä lähde putkea kun vakiokoppa tulee siihen kiinni...

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 17:02
Kirjoittaja Seiska5mma
En ole tullut ajatelleeksi vielä tuohon suuntaan. Oletan että koko ilmamäärämittari joutaa mäkeen ja mittarin tilalle tulee putki tai koko putkisto ja ilmansudatinkoteloon menee uusiksi. MAP-anturin oletan tulevan imusarjakoteloon (mikä lie oikea nimi -plenumiin) kiinni. Parasta paikkaa anturille olen vähän miettinyt, mutta en paljoa.

Lähetetty: 14 Huhti 2007, 17:45
Kirjoittaja willez
ite ajattelin että ostaisi vain k&n tehosuodattimen joka menee vakio koteloon ni olis helpoin tapa.Mut tietty olis sillane tötterö iha kiva :D

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 18:56
Kirjoittaja jiiässä
(144hp:tä lupaa tehdas.) Nyt siis 169hp:tä ja 212Nm Razz
Oiskohan sama temppu tehtävissä kat-75:lle, näyttäs aika hyvältä... :-D :-D

L-jet/motronic läppämittari on tosiaan takuulla ahdistava kohta hengityksessä, voisiko olla mahdollista korvata se myös vaikka 155/156 mallin ilmamassarimittarilla??

Map lienee silti järkevämpi ja helpompi ratkaisu...*.

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 19:24
Kirjoittaja Dobber
Mitäs mieltä on porukka softalla otetusta auton Dynolapusta ja suorituskykyarvoista? Kuten esim. tämän ohjelman antamasta informaatiosta ks. ohjelma ei kyllä toimi minulla, mutta kunhan saan uudemman ohjelmiston jossa on myös kyseiset ominaisuudet voisi kokeilla miltä näyttää:

Kuva

ja tämä:

Kuva

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 19:39
Kirjoittaja Joksa
Dobber kirjoitti:Mitäs mieltä on porukka softalla otetusta auton Dynolapusta ja suorituskykyarvoista?
Muutosten testaamiseenhan tuollainen on mitä mainioin - absoluuttisia (jos sellaisia edes saa) tehoarvoja tuskin tarvitsee kuin esson baarissa. Useamman vedon sarjasta kun karsii selkeästi poikkeavat ja lopuista laskee keskiarvon, niin saa jo kättäpidempää, jolla arvioida miten muutokset ovat vaikuttaneet.

Lähetetty: 18 Huhti 2007, 18:46
Kirjoittaja Dobber

Lähetetty: 18 Huhti 2007, 19:56
Kirjoittaja alfa 156 v6
Tollasethan ne on GTV:hen laitettava, halvemmat kuin alkuperäset :-D

Lähetetty: 21 Huhti 2007, 17:39
Kirjoittaja Dobber
Powerdyn näyttää asialliselta ohjelmalta moneen tarpeeseen ja tehojen/väännön mittaukseen kuin muihinkin arvoihin. Onko kukaan tutustunut tai jopa käyttänyt sitä OBD/EOBD portin kautta?

Täällä siitä asiaa kotimaan päässä:

http://85.17.7.172/~finsquir/forum/view ... 09b67e6e95

http://85.17.7.172/~finsquir/forum/view ... 09b67e6e95

Ja linkki itse ohjelmiston sivulle:

http://www.jcdperformance.com/English/PowerDyn.html

Lähetetty: 23 Huhti 2007, 17:36
Kirjoittaja Dobber
Mikä on paras mahdollinen tapa kiihdyttää varttimaili ja yleensäkkin paikaaltaan lähtiessä?

Lähteä ykkösellä reilusti kaasukäyttämällä ja vedättää lähespunaiselle asti ja sitten kakkosta pesään?

Vai

Varoivaisemmin kaasua ennakkoon ja reilusti ennen punaista jo kakkosta silmään, että vältytään turhalta sutimiselta?

Ja entäs muut vaihteet loppuun asti pyrkien pitäämään kaasun kokoajan pohjassa vai hiukan löysää vaihtohetkellä sekä pitämällä kokoajan kierrokset maksimitehoalueella?

Lähetetty: 23 Huhti 2007, 20:17
Kirjoittaja Savo
Ykkösellä kaasua mahdollisimman paljon, mutta niin ettei sudi paljon tai juuri ollenkaan. Vaihdot vähän ennen punarajaa. Tuota lähtöä pitää harjoittella, että löytää sopivat kierrokset.

Minä tiedän, sillä olen voittanut V8 Magazinen kiihdytysajokoulun joskus 90-luvulla. Oma ennätys varttimaililla 15,3 takavetoisella Opel Asconalla.

No ainakin näin se on toiminut niillä autoilla, joilla minä olen harrastanut. Mitenkähän ne vaihtokohdat dieselillä menee?

Aika hauskaa touhua tuo kiihdyttely kennojen välissä on, paitsi mun Camarolla: lähdässä kaasu pohjaan ja sitten odotellaa, ehtiikö vaihtaa kakkosella...

Lähetetty: 23 Huhti 2007, 21:02
Kirjoittaja Joksa
Paras kiihtyvyys on jokaisella vaihteella vääntöhuipussa. Yleensä kannattaa pitää kierrokset vääntö- ja tehohuipun välisessä maastossa. Huipputehon jälkeen vääntökäyrä tippuu jyrkästi.

Lähetetty: 23 Huhti 2007, 21:23
Kirjoittaja Dobber
Kokeilin ihan huvikseen, muutamia siivuja rauhallisessa paikassa, mutta huomasin, että olen aika hidas liikkeinen lähtijä, kun reaktioaika oli 1s. Ja kyllä se kaasunkäyttö ja muutenkin kokonaisuus vaatii harjoittelua.

Testiohjelmana käytin tätä ja sen acceleration toimintoa tiedä sitten luotettavuudesta. Mitään arvoja ei tarvinnut syöttää ohjelmaan kuten esim. renkaitten mitat:

https://www.obd2spy.com/oscommerce/

Lähetetty: 23 Huhti 2007, 22:08
Kirjoittaja Grendel
Paikaltaan lähtö on ihan oma taiteen lajinsa joka riippuu erittäin paljon autosta. Renkaiden tulisi sutia vähän muttei liikaa. Omalla autolla tuo sopiva kaasu/rundit on vaikea löytää.

Tämän jälkeen on helpompaa. Vaihdot aina huipputehon jälkeen ja ylensä juuri ennen rajoitinta. Jos vaihteisto on hyvä niin kaasu kannattaa pitää pohjassa vaihdon ajan.

Lähetetty: 24 Huhti 2007, 06:22
Kirjoittaja TurboKoo
OT
alfa 156 v6 kirjoitti: Tollasethan ne on GTV:hen laitettava, halvemmat kuin alkuperäset :-D
Käykö 164:n johdot Turboon?
Jos käy niin täytyypä tilata

OT

Lähetetty: 24 Huhti 2007, 08:11
Kirjoittaja Bones
Ja paikaltaan lähtiessä kytkinpoljinta ei saa nopeasti ylös jossei siirrä jalkaa suoraan sivulle pois siltä. Kytkimiä saa aina kaupasta lisää :)

Lähetetty: 25 Huhti 2007, 20:40
Kirjoittaja alfa 156 v6
TurboKoo kirjoitti:OT
alfa 156 v6 kirjoitti: Tollasethan ne on GTV:hen laitettava, halvemmat kuin alkuperäset :-D
Käykö 164:n johdot Turboon?
Jos käy niin täytyypä tilata

OT
Käy... ja ei käy... venakoppa on erilainen etummaisessa lohkossa, en ole ihan varma käykö ns. "heittämällä"

Onko missään muussa V6 alfassa (kuin GTV ja Spider V6 12V) etummaiset tulpanhatut piilotettu suojakannen alle?

Lähetetty: 01 Touko 2007, 21:19
Kirjoittaja Dobber
Lisää tehoa näinkin eli hihnan vaihdon yhteydessä kevyempi kampiakselin hihnapyörä peliin.

http://www.hotwheels.com.sg/156%20lighten%20crank.htm

Lähetetty: 01 Touko 2007, 21:29
Kirjoittaja Joksa
Dobber kirjoitti:Lisää tehoa näinkin eli hihnan vaihdon yhteydessä kevyempi kampiakselin hihnapyörä peliin.

Kevennyksestä ei tuo lisäteho johdu, vaan pienemmästä koosta.

Lähetetty: 01 Touko 2007, 21:58
Kirjoittaja Roach
Sattui silmääni tuon linkin lopussa tuommoinen kommentti;

"Not recommended for cars with big stereos"

Ei kovin usein tule vastaan :P

Lähetetty: 02 Touko 2007, 17:01
Kirjoittaja Dobber
Kyllä kevennys tuo lisää tehoa. Se ylimäärinen massa, joka saadaan moottoria (kampiakselilla) rasittamasta pois tuo lisää tehoa, koska on pienemmät häviöt. Lisäksi kevennystä mäntiin tappeineen ja kiertokanket ja ehkä kevyempi kampurakin ja tietysti lisäksi kevyempi vauhtipyörä saadaan jo aika tavalla lisää tehoa.

Lähetetty: 05 Touko 2007, 13:08
Kirjoittaja Dobber
Täältä shopista löytyis:

http://www.thomsonmotors.net/shop/Compe ... +Alfa.html

440$ = 238€

Lähetetty: 05 Touko 2007, 13:29
Kirjoittaja 90
vaihda suosiolla V6.een, siinä on se huokein viritys.. :wink:

Lähetetty: 06 Touko 2007, 11:50
Kirjoittaja Seiska5mma
Roach kirjoitti:Sattui silmääni tuon linkin lopussa tuommoinen kommentti;

"Not recommended for cars with big stereos"

Ei kovin usein tule vastaan :P

Tuo Joksan ajatus pienemmästä koosta voi myös osua omalta osaltaan nappiin - ja niinhän siinä lukeekin "undersize crank pulley". Gti-magazinessa taisi olla juttua tällaisesta virittelystä joku vuosi sitten. Kun kaikki lisälaitteet pyörivät hitaammin, näkyy se koneen tehossa +merkkisenä ja lisälaitteen tehossa ei.

Lähetetty: 06 Touko 2007, 14:01
Kirjoittaja Hepa
Voihan sitä vaikka ottaa laturin kokonaan pois ja latailla akkua aina parkissa ollessa verkosta. Laittaa vaikka agrekaatin takaluukkuun, niin tei tule hätä pidemmilläkään matkoilla :wink: .

kokemuksia virilastuista

Lähetetty: 06 Touko 2007, 23:07
Kirjoittaja berliina
Joo ja sähköllä käyvän vesipumpun taas lastut lentelee :mrgreen:

Lähetetty: 09 Touko 2007, 14:57
Kirjoittaja Sleepperi
Mikä olisi paras virifiltteri V6 GTV:n vakiosuodattimen tilalle? Monet nettikaupat tyrkyttää samaa filtteriä 2.0TS ja 3.0 24v, vaikka niissä on muutaman sentin pituusero. Kuiva lienee paras, jos haluaa pitää ilmin ehjänä? Ajattelin laittaa suodattimen vakiokoteloon ja viedä ilmanoton etuhelmaan, missä on valmis aukko kannen takana. On kyllä ihan uskomaton luomus tuo V6 GTV:n vakio ilmanottotsydeemi.. Konehuoneen puolelta karsin jo kaksi muovi kikkaretta pois ja korvasin ne suoralla rosteriputkella. Tuli huomattavasti fiksumman näköinen ilman sitä putkihässäkkää.

Lähetetty: 19 Touko 2007, 19:14
Kirjoittaja Dobber
V6 kuutonen on hieno peli ja parempi moottoriltaan, mutta ei ole järkeä lähteä vaihtamaan vaihdossa ei kuitenkaan saa kovinkaan kummoista hyvitystä tessusta.

Sleeppille suosittelen BMC:tä erillistä systeemiä CDA85-150.

Lähetetty: 19 Touko 2007, 19:33
Kirjoittaja Dobber
Kivasti potkii tessu
Kuva

Näillä muutoksilla:
Engine ECU + gearbox ECU + camshafts + exaust system + air box modification + valves + valve springs + tappets + engine head work

Lähetetty: 19 Touko 2007, 21:41
Kirjoittaja dimmu
noh ei se nyt niin potki jos vertaa tähän 700hv Turbo Tessuun :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=JTOm9HKMjnQ
Tiedä sitten onko 700hv, mutta ainaki ihan tarpeeks näyttäs olevan.

Lähetetty: 12 Huhti 2008, 15:37
Kirjoittaja Bstoned
jos nyt oikein yritin kuikuilla, ni missään ei viel mainita katin vaikutusta polleihin.. onkos siitä kokemuksia?
Ainaki mul käsitys on että mitä paremmin virtaa, sen paremmin potkii.. tosin ois kyllä hauska tietää onko kellään konkreettisia kokemuksia asiasta.. 8)

Lähetetty: 12 Huhti 2008, 17:52
Kirjoittaja zarre
dimmu kirjoitti:noh ei se nyt niin potki jos vertaa tähän 700hv Turbo Tessuun :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=JTOm9HKMjnQ
Tiedä sitten onko 700hv, mutta ainaki ihan tarpeeks näyttäs olevan.
Kuvaajan käsi on turhan vakaa.

Lähetetty: 12 Huhti 2008, 20:40
Kirjoittaja silverine
Bstoned kirjoitti:jos nyt oikein yritin kuikuilla, ni missään ei viel mainita katin vaikutusta polleihin.. onkos siitä kokemuksia?
Ainaki mul käsitys on että mitä paremmin virtaa, sen paremmin potkii.. tosin ois kyllä hauska tietää onko kellään konkreettisia kokemuksia asiasta.. 8)
Muukkonen taisi olla mitauttanut +5 pollea.
Siis "kisakatti" versus vakio.

Lähetetty: 13 Huhti 2008, 02:33
Kirjoittaja TestarosaFinland
On siellä varmasti potkua ihan mukavasti, mutta ei mikään etuveto auto pysty siirtämään 700hv tielle...

Re: 85

Lähetetty: 09 Heinä 2012, 12:23
Kirjoittaja Ape
Tekis mieli muuttaa Alfa käymään Etanolilla, mutta säätääkö kukaan näitten moottorinohjauksia?

Re: Vaparikoneiden lastu- ym. virityksistä kokemuksia

Lähetetty: 09 Heinä 2012, 16:26
Kirjoittaja Pasi
Eikös tuo etanolin käyttö vaadi vähän muutkin kuin ohjauksen muutoksen? uutta putkea, tiivistettä ja sillai???

Re: Vaparikoneiden lastu- ym. virityksistä kokemuksia

Lähetetty: 09 Heinä 2012, 19:17
Kirjoittaja Epezi
Vähän samat ollut mielessä.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=3&t=23470" onclick="window.open(this.href);return false; jatketaan mietiskelyä tuossa ketjussa.

Re:

Lähetetty: 08 Elo 2012, 15:09
Kirjoittaja Ape
TestarosaFinland kirjoitti:On siellä varmasti potkua ihan mukavasti, mutta ei mikään etuveto auto pysty siirtämään 700hv tielle...
kateellisen puhetta... Epäilenpä, ettei 164:si pärjää vaikka kuinka "siirtäisi" voiman tielle :-D

Re: Re:

Lähetetty: 14 Helmi 2013, 15:17
Kirjoittaja Ape
Alkais olla ajankohtaista saada pari pollea lisää :-D TuommoseN kwp2000 poksin löysin netin syövereistä, mutta poksin mukana tulevat ohjelmat on kuulemma susia?
Onko kukaan tuollaista käyttänyt? netistä pitäis saada ihan toimiviakin ohjelmia
http://www.autopurkaamot.com/lisaa_tehoa_vaantoa/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
ois aika edullinen huutonetissä