Liikenneturvallisuus - Sitä saa mitä tilaa
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Samaa mieltä. Varmasti iso osa ylinopeuksista ajetaan ns. kiireen vuoksi.fahlsjy kirjoitti:Kokeilkaas joskus kuinka stressitöntä ja mukavaa autoilu on kun ajelee nopeusrajoitusten mukaan ja lähtee niin ajoissa että aikataulussa on pelivaraa vaikka liikenteessä olisikin jotain häiriötä....![]()
Minulla työmatka 10km johon menee rauhallisesti ja kiireettömästi ajaen noin 20 min. mutta jos tulee kiire niin tuokaan ei tunnu riittävän

Se ylimääräinen 5 minuuttia tekee ihmeitä

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kahdessa edellisessä biilissä oli vakkarit. On kyllä hemmetin hieno keksintö... Sitä tuli käytettyä kyllä aina kun vaan mahdollista.Laku kirjoitti:Vakionopeudensäädin on kyllä hermoja lepuuttava peli ja sen voi säätää mille nopeudelle vaan, vaikka +?. Käytössä aina kun vähänkin saumaa, myös kaupunkialueella.
Yksi asia mikä vaan vähän tappoi mukavuutta ja joka tuli parhaiten esille kun käytiin lapinreissulla pari vuotta sitten ja ajeltiin 90% pelkästään pikkuteitä... Nopeusrajoitus seilasi monesti muutaman kilometrin välein 60 - 80 - 60 - 80 - 40 - 80 - 60 jne...
Siinä sit vääntelet vipua jatkuvasti edestakaisin ja tuijotat mittaria että varmasti tulee oikea lukema tauluun. Ja sitten hirveä stressi päälle kun epähuomiossa et huomaakkaan yhtä merkkiä ja päristelet 80km/h 60 alueella

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Varmaan toimii hyvin työmatkalla yms muulla tutulla matkalla, mutta valitettavan usein tuntemattomaan määränpäähän mentäessä ajo-ajasta ei ole kuin arvio. Onneksi itse on oppinut hahmottamaan näitä sen verran että olen usein 10 - 15 min etuajassa perillä.... Navigaatorista on muuten suuri apu ihan tuohon ajan hallintaankin. Ainakin minun Tom Tom näyttää kauanko matka kestää, ja yleensä vielä joku 5% ylikin.AlfaTom kirjoitti: Samaa mieltä. Varmasti iso osa ylinopeuksista ajetaan ns. kiireen vuoksi.
Minulla työmatka 10km johon menee rauhallisesti ja kiireettömästi ajaen noin 20 min. mutta jos tulee kiire niin tuokaan ei tunnu riittävän![]()
Se ylimääräinen 5 minuuttia tekee ihmeitä
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Tähän topikkiin tältä päivältä.
Otin oikein asiaksesni ajaa nopeurajoitusten mukaan nyt kun sunnuntaiaamuna piti poiketa töissä Pasilassa Espoosta.
Oli oikeasti yllättävän vaikeaa....
Länsiväylällä vaihtuu useamman kerran 100-80-100 ja jos ei erikseen ota asiakseen niin kovin usein tulee mentyä sen 90-100 kmh koko matka. No onko tällä kauheasti mitään merkitystä liikenneturvallisuuden kannalata paikoin kolmikaistaisella motarilla?
Taajama:Tämä kirvoitti keskustelua kun "kaahasin" 65-40 aluella taannoin. Tänään oikein keskityin aiheeseen ja koitin opetella ajamaan niin ettei tule kalliiksi. Kuitenkin tämän tästä nopeus nousi varkain sen jopa 20 yli sallitun. Ihmettelin oikein, että mikä siinä on niin vaikeaa. Huomasin että katseeni oli koko ajan jossain kaukana, katsomassa onko suojateitä, jos on, onko lähistyllä ihmisiä jotka voisivat niille "hyökätä" jopa yllättäin. Risteyksiä, muita autoja jne. Eli sitä helevetin liikennettä nopeusmittarin sijaan!.Väylät luonteeltaan nelikaistaisia ja usein paikoin näkyvyys eteenpäin kilometrin luokkaa... (paikalliset tietävät esim. takatöölön , munkkivuoren, seurasaaren tienoilla nämä paikat). Heti kun tuli alamäki, piti erikseen jarruttaa ettei nopeus nouse ja tarkkailla sitä mittaria.
Mulla meni vähintään saman verran huomiokykyä nopeuden vahtimiseen kuin muun liikenteen seuraamiseen....
Hivenen huvituin koko touhusta mutta pääsin toki turvallisesti töihin
Huvittuneisuus katosi Täysin kun palasin kotiinpäin samaa kaavaa noudattaen....
Ruoholahdesta nousimme jonossa klo 12 aikaan Länsiväylälle ja siin leppoisasti kiihdyttelin länttä kohti kun edessä alkaa kauhea jarruvaloshow...
Niin vaan viranomainen oli valvomassa liikenneturvallisuutta sunnuntai päivänä Lauttasaaren sillan alussa. Siviilipakettiauto parkissa kuvaamassa. Liikenneturvallisuutta toki lisää se että kaikki jarruttavat vaistomaisesti vaikka varsinaista, ainakaan merkittävää, ylinopeutta ei olisikaan.
Turvallisuudella ei paikanvalinnan kanssa ollut kyllä mitään tekoa, budjetin täyttäminen sitävastoin on melko varmaa!
Nopeuksien valvontaa on ainakin PK seudulla hiipinyt ihan avoin sakkorysämeininki. Valvontaa on eniten silloin kun sen suorat vaikutukset turvallisuuteen ovat vähäisimmät. Sunnuntai iltapäivät ovat erittäin suosittuja kehäteillä jne..
Juurikaan en ole nähnyt valvontaa suojateiden ja muuten ongelmallisten kohteiden lähellä. Kamerat seuraavat nimenomaan nopeuksia eivätkä esim. liikennevalojen noudattamista. Bussikaistat ovat helppoja kohteita rahastaa, ryhmityt pari korttelia liian aikaisin kun et tarkkaan muista paikkaa mistä olet kääntymässä ja rapsua tulossa. (tällaisesta selvisin Mannerheimintiellä kerran ihan puhumalla).
Ylipäätään näkyvä valvonta ja vieläpä relevanteissa paikoissa, on se mikä vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen eniten. Puskissa kyttääminen sitä vastoin rapauttaa ihmisten arvostusta viranomaisia kohtaan.
Ottaa päähän näihin asioihin liittyvä hymistely, lässytys ja suorastaan avoin älyllinen epärehellisyys. Piilokameran kanssa kyttääminen on useissa tapauksissa tuottoisaa sijaistoimintaa varsiaisiin ongelmiin tarttumisen sijaan ja erilaisissa työryhmissä voidaa todeta tehdyn "jotain" asian hyväksi.
Lakkaan yrittämästä omalla kohdalla tämän enempää ja laitaan tulevaisuudenkin sakot henk.koht. taloudessa kohtaan "autoilun verot ja maksut"!
Tämä täältä tähän.
Otin oikein asiaksesni ajaa nopeurajoitusten mukaan nyt kun sunnuntaiaamuna piti poiketa töissä Pasilassa Espoosta.
Oli oikeasti yllättävän vaikeaa....

Länsiväylällä vaihtuu useamman kerran 100-80-100 ja jos ei erikseen ota asiakseen niin kovin usein tulee mentyä sen 90-100 kmh koko matka. No onko tällä kauheasti mitään merkitystä liikenneturvallisuuden kannalata paikoin kolmikaistaisella motarilla?
Taajama:Tämä kirvoitti keskustelua kun "kaahasin" 65-40 aluella taannoin. Tänään oikein keskityin aiheeseen ja koitin opetella ajamaan niin ettei tule kalliiksi. Kuitenkin tämän tästä nopeus nousi varkain sen jopa 20 yli sallitun. Ihmettelin oikein, että mikä siinä on niin vaikeaa. Huomasin että katseeni oli koko ajan jossain kaukana, katsomassa onko suojateitä, jos on, onko lähistyllä ihmisiä jotka voisivat niille "hyökätä" jopa yllättäin. Risteyksiä, muita autoja jne. Eli sitä helevetin liikennettä nopeusmittarin sijaan!.Väylät luonteeltaan nelikaistaisia ja usein paikoin näkyvyys eteenpäin kilometrin luokkaa... (paikalliset tietävät esim. takatöölön , munkkivuoren, seurasaaren tienoilla nämä paikat). Heti kun tuli alamäki, piti erikseen jarruttaa ettei nopeus nouse ja tarkkailla sitä mittaria.
Mulla meni vähintään saman verran huomiokykyä nopeuden vahtimiseen kuin muun liikenteen seuraamiseen....
Hivenen huvituin koko touhusta mutta pääsin toki turvallisesti töihin

Huvittuneisuus katosi Täysin kun palasin kotiinpäin samaa kaavaa noudattaen....
Ruoholahdesta nousimme jonossa klo 12 aikaan Länsiväylälle ja siin leppoisasti kiihdyttelin länttä kohti kun edessä alkaa kauhea jarruvaloshow...
Niin vaan viranomainen oli valvomassa liikenneturvallisuutta sunnuntai päivänä Lauttasaaren sillan alussa. Siviilipakettiauto parkissa kuvaamassa. Liikenneturvallisuutta toki lisää se että kaikki jarruttavat vaistomaisesti vaikka varsinaista, ainakaan merkittävää, ylinopeutta ei olisikaan.
Turvallisuudella ei paikanvalinnan kanssa ollut kyllä mitään tekoa, budjetin täyttäminen sitävastoin on melko varmaa!
Nopeuksien valvontaa on ainakin PK seudulla hiipinyt ihan avoin sakkorysämeininki. Valvontaa on eniten silloin kun sen suorat vaikutukset turvallisuuteen ovat vähäisimmät. Sunnuntai iltapäivät ovat erittäin suosittuja kehäteillä jne..
Juurikaan en ole nähnyt valvontaa suojateiden ja muuten ongelmallisten kohteiden lähellä. Kamerat seuraavat nimenomaan nopeuksia eivätkä esim. liikennevalojen noudattamista. Bussikaistat ovat helppoja kohteita rahastaa, ryhmityt pari korttelia liian aikaisin kun et tarkkaan muista paikkaa mistä olet kääntymässä ja rapsua tulossa. (tällaisesta selvisin Mannerheimintiellä kerran ihan puhumalla).
Ylipäätään näkyvä valvonta ja vieläpä relevanteissa paikoissa, on se mikä vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen eniten. Puskissa kyttääminen sitä vastoin rapauttaa ihmisten arvostusta viranomaisia kohtaan.
Ottaa päähän näihin asioihin liittyvä hymistely, lässytys ja suorastaan avoin älyllinen epärehellisyys. Piilokameran kanssa kyttääminen on useissa tapauksissa tuottoisaa sijaistoimintaa varsiaisiin ongelmiin tarttumisen sijaan ja erilaisissa työryhmissä voidaa todeta tehdyn "jotain" asian hyväksi.
Lakkaan yrittämästä omalla kohdalla tämän enempää ja laitaan tulevaisuudenkin sakot henk.koht. taloudessa kohtaan "autoilun verot ja maksut"!

Tämä täältä tähän.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
^^Juuuri näin. On parempi ajaa keskittyneesti ylinopeutta kun aivottomasti alinopeutta. Eilen illalla muuten puhallutettiin Pertunmaan keskustan vieressä, pieni kylä. Radiosta soi samalla kun poliisi oli ikkunassa sattumalta Reggai musaa
Kuski oli 5min aiemmin ottanut huikan viiniä, mutta alkometri näytti ilmeisesti nollaa 


Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

hyvä kirjoitus, tuli tuossa taas luettua uutta Moottori lehteä ja sen kuolonkolarit palstaa, suurin osa rattijuoppoja tai mielentervysongelmaisia.juhala kirjoitti: Tämä täältä tähän.
Lehdessä oli juttu myös tasoristeyksistä, artikkelin mukaan siihen mennessä kun tasoristeykset on korjattu (40 v) 400 menettää henkensä....keskimäärin menee 8 henkeä vuodessa.
Just näitä Moottorin kuolonkolareita vuosia lukeneena perustan myös minä omat edellä olleet mielipiteeni.
Olen myös erittäin paljon samaa mieltä mittariin toljottamisesta, siksi käytän myös 40 alueella usein vakionopeudensäädintä.
Tietysti olette mittarinne tarkistaneet - meillä kaikki autot lähes poikkeuksetta (2 CV) ovat olleet noin 7 km/t optimistisia. Toisin sanoen rajoitus + 10 km/t ei aiheuta edes huomautusta ja voit tarkkailla liikennettä mittarin sijaan.
Ps. ja oikea jalka voi olla jarrupolkimella, voitat ehkä ratkaisevan sekunnin.
Olen myös erittäin paljon samaa mieltä mittariin toljottamisesta, siksi käytän myös 40 alueella usein vakionopeudensäädintä.
Tietysti olette mittarinne tarkistaneet - meillä kaikki autot lähes poikkeuksetta (2 CV) ovat olleet noin 7 km/t optimistisia. Toisin sanoen rajoitus + 10 km/t ei aiheuta edes huomautusta ja voit tarkkailla liikennettä mittarin sijaan.
Ps. ja oikea jalka voi olla jarrupolkimella, voitat ehkä ratkaisevan sekunnin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Ja tähän topiikkiin tälle päivälle..
Joo, kyllähän se on ihan oikeasti haastavaa noudattaa nopeusrajoituksia, siinä joutuu ihan joka kerta rajoituksen muuttuessa liikuttamaan kaasupoljinta..... unohtakaa mun typerä ehdotus ja lukitkaa nilkka jottei liikenneturvallisuus vaan vaarannu nilkan liikuttelun takia.... bonuksena voi sitten harmistua siitä että ne vitun poliisit on taas kyttäämässä siellä missä mä ajan. Menisvät sinne missä niitä tarvitaan....
Ihan hyvä ehdotus myös että kortti pois vanhoilta, itse ajattelin luovuttaa kortin veke siinä vaiheessa kun en huomaa ilman apuvälineitä että nopeuteni poikeaa yli + - 1/3 sallitusta ( esim. 40 ->65 )
Jaa, aurinko paistaa, taidan vapaapäivän kunniaksi lähteä kesäkissalla päiväkahville ja lukita nilkan.... toivottavasti jepet ei taas ole väärässä paikassa paikkaamassa budjettivajetta
Joo, kyllähän se on ihan oikeasti haastavaa noudattaa nopeusrajoituksia, siinä joutuu ihan joka kerta rajoituksen muuttuessa liikuttamaan kaasupoljinta..... unohtakaa mun typerä ehdotus ja lukitkaa nilkka jottei liikenneturvallisuus vaan vaarannu nilkan liikuttelun takia.... bonuksena voi sitten harmistua siitä että ne vitun poliisit on taas kyttäämässä siellä missä mä ajan. Menisvät sinne missä niitä tarvitaan....
Ihan hyvä ehdotus myös että kortti pois vanhoilta, itse ajattelin luovuttaa kortin veke siinä vaiheessa kun en huomaa ilman apuvälineitä että nopeuteni poikeaa yli + - 1/3 sallitusta ( esim. 40 ->65 )
Jaa, aurinko paistaa, taidan vapaapäivän kunniaksi lähteä kesäkissalla päiväkahville ja lukita nilkan.... toivottavasti jepet ei taas ole väärässä paikassa paikkaamassa budjettivajetta

- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Maalaisjärjen käyttö (maaseudulta kun olen) ei ole kielletty vaikka noudattaisikin nopeusrajoituksia. Ymmärrän kyllä että Helsingin tai pääkaupunkiseudun liikenne on ihan eri asia kuin esim Kuusankosken. Silti olen sitä mieltä että ei riitä vaikka itse on skarppina, kun ne muut ei välttämättä ole. Ja hei... Ollaan varovaisia siellä ulkona 

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Hyökkääkö se telkänpönttö kimppuun sieltä tien sivusta kun se aiheuttaa vaaratilanteita? Vai olisiko se vaaran aiheuttaja kuitenkin se törppö kuski? Rajoitukset pienenevät usein sellaisissa paikoissa, että jos nostaa jalan kaasulta merkin kohdalla ja antaa vauhdin hidastua omia aikojaan ollaan jo ohitettu se vaaranpaikka jonka takia rajoitus on asetettu.TestarosaFinland kirjoitti:Juuri niin! RAHAstahan on kyse! Eikä tarvit kertoa meille, että turvallisuus on pelissä mukana!Matti_S kirjoitti:
- Liikennekamerat aiheuttavat suoranaisia vaaratilanteita kun ne on sijoitettu heti nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen.
Ajaa järjen kanssa niin ei se kamera aiheuta mitään ongelmia.
Jep! Eilen oli pääkaupunkiseudulla valvontapäivä, itsekin näin kolme partiota mittauspuuhissa. Tuntuu kyllä, että todelliset ongelmat ovat jossakin ihan muualla kuin ylinopeuksissa, osin asenteissa, varmasti, mutta kyllä liikennesuunnittelulla on oma osansa ajotapaan ja liikenneagressioihin. Esim. liikennevaloja on aivan järjetön määrä ja ihan turhissa paikoissa, ja minkä ihmeen takia niiden pitää olla toiminnassa esim. sunnuntai-aamuna ja yöaikaan.
Eihän autoilijoille kehity minkäänlaista yhteispelikäsitystä kun kaikki kanavoidaan kaistoille ja liikennevirtoja seisotetaan liikennevaloissa. Sitten kun joustavuutta tarvittaisiin esim. tietyöalueella tai kolariruuhkassa tai kun muuten vaan voisi liikenteen sujuvoittamiseksi antaa tietä ja tinkiä omasta etuajo-oikeudestaan, niin ei osata. Ja kun ei osata, niin sitten kaikkien tuntemat kusipäiset audikuskit tekevät itselleen tilaa väkisin ja aiheuttavat lisää agressiota.
Punaisia päin ajaminen vähenee kun poistetaan turhat turva-ajat valojen vaihtumisesta. Kukaan ei aja toisen alle, mutta nyt voi turvallisest ajaa risteykseen vaikka ikivanhoilla vihreillä. Liikennevalojen kunnioitus lisääntyy, kun niitä laitetaan vain välttämättömiin paikkoihin ja ne ovat käytössä vain silloin, kun niitä todella tarvitaa. Muuten liikkujat oppivat kyllä yhteispeliin, ainakin vähitellen.
Samaa voi soveltaa nopeusrajoituksiin. Ne voitaisiin pääsääntöisesti poistaa. Eihän tietty nopeus ole mikään itseisarvo. Tarkoituksena on saada aikaan järkevä turvalisuustaso. Poliisi sakottaa, jos katsoo, että liikennetilanteen, kelin ym. tekijöiden vallitessa ajaa varaa aiheuttavaa nopeutta.
Eihän autoilijoille kehity minkäänlaista yhteispelikäsitystä kun kaikki kanavoidaan kaistoille ja liikennevirtoja seisotetaan liikennevaloissa. Sitten kun joustavuutta tarvittaisiin esim. tietyöalueella tai kolariruuhkassa tai kun muuten vaan voisi liikenteen sujuvoittamiseksi antaa tietä ja tinkiä omasta etuajo-oikeudestaan, niin ei osata. Ja kun ei osata, niin sitten kaikkien tuntemat kusipäiset audikuskit tekevät itselleen tilaa väkisin ja aiheuttavat lisää agressiota.
Punaisia päin ajaminen vähenee kun poistetaan turhat turva-ajat valojen vaihtumisesta. Kukaan ei aja toisen alle, mutta nyt voi turvallisest ajaa risteykseen vaikka ikivanhoilla vihreillä. Liikennevalojen kunnioitus lisääntyy, kun niitä laitetaan vain välttämättömiin paikkoihin ja ne ovat käytössä vain silloin, kun niitä todella tarvitaa. Muuten liikkujat oppivat kyllä yhteispeliin, ainakin vähitellen.
Samaa voi soveltaa nopeusrajoituksiin. Ne voitaisiin pääsääntöisesti poistaa. Eihän tietty nopeus ole mikään itseisarvo. Tarkoituksena on saada aikaan järkevä turvalisuustaso. Poliisi sakottaa, jos katsoo, että liikennetilanteen, kelin ym. tekijöiden vallitessa ajaa varaa aiheuttavaa nopeutta.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Ei taida löytyä kahta samanlaista mielipidettä tässä asiassa. Jotakin positiivista on mielestäni saatu aikaan: kiertoliittymät! Kunhan vielä opitaan ajamaan niissä niin ainakin risteysonnettomuudet toivottavasti vähenee ja liikenne tulee joustavammaksi. Valvonnan lisääminen kuullostaa isovelivalvoo-meiningiltä mutta on seurausta liikennetilastojen kehittymisestä huonompaan suuntaan. Tuttu juttu: keppiä, ei porkkanaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
En nyt erityisesti haluaisi profiloitua ylinopeuden kannattajaksi tälläkään foorumilla. En myöskään pidä liikennettä paikkana joka on sopiva harrastamiseen ja itseilmaisuun kaahailulla jne.
Ylinopeus on kiellettyä ja pääsääntöisesti rikkeistä pitää seurata joku seuraamus.
Mutta:
Ylinopeus on kiellettyä ja pääsääntöisesti rikkeistä pitää seurata joku seuraamus.
Mutta:
- nopeusrajoitusten olisi hyvä olla järkeviä
valvonnan ja viranomaistoiminnan pitää keskittyä turvallisuuden parantamiseen, ei rahankeruuseen.

-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Usein huomaa nopeusrajoituksiin tuleva ennemmin alentamisia kuin nostoja. Esim. oman 10km työmatkani varrella (valtatie 3) on koulu jota ennen nopeurajoitus muutettiin 100>80 ja jatkuu sinä parkanoon asti. Nopeus laskettin tuohon kohtaan koska lapsien piti kävellä tien yli kouluun. Aivan järkevää...
Seuraavana vuotena lapsia kyyditettiin tuon tien yli linja-autolla kun oli edelleen niin vaarallista. Ok, mut miks yhä 80 rajoitus.
Nyt koulu on ollut lakkautettuna jo viisi vuotta ja siinä on edelleen se sama 80 nopeusrajoitus...
Ei voi nostaa rajoitusta ei... on se niin vaikeeta.
Silti suunnitellaan samaan tiehen kahden kilometrin päähän monen miljoonan hintaista oikaisua että liikenne sujuisi joutuisammin. WTF

Seuraavana vuotena lapsia kyyditettiin tuon tien yli linja-autolla kun oli edelleen niin vaarallista. Ok, mut miks yhä 80 rajoitus.

Nyt koulu on ollut lakkautettuna jo viisi vuotta ja siinä on edelleen se sama 80 nopeusrajoitus...

Ei voi nostaa rajoitusta ei... on se niin vaikeeta.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Veikkaan että jonkin aikaa rajoitusten nostosta 150:een seuraisi mussutusta siitä että vähintään 180 sen pitäisi olla, nykyautotkin ovat niin hyviä.
Eipä tuo ole itselle teettänyt suurta ongelmaa ajella rajoitusten mukaan, korkeintaan Spiiderillä jossa ei nopeusmittari toimi. Taitaa olla 13 vuotta edellisistä ylinopeussakoista. Silti olen sitä mieltä että valvonnan painopistettä voisi kyllä siirtää maantienopeuksien tutkaamisesta johonkin ihan muualle.
Ja kyllä, kyllä se jyrsii että kun Kehä Kolmosen ramppeja rempataan niin rajoitus pudotetaan sataseen jo Klaukkalassa. Paljonkohan mahtaa vaikuttaa nopeuksiin työmaan kohdalla siellä kahdeksan kilometrin päässä.
Eipä tuo ole itselle teettänyt suurta ongelmaa ajella rajoitusten mukaan, korkeintaan Spiiderillä jossa ei nopeusmittari toimi. Taitaa olla 13 vuotta edellisistä ylinopeussakoista. Silti olen sitä mieltä että valvonnan painopistettä voisi kyllä siirtää maantienopeuksien tutkaamisesta johonkin ihan muualle.
Ja kyllä, kyllä se jyrsii että kun Kehä Kolmosen ramppeja rempataan niin rajoitus pudotetaan sataseen jo Klaukkalassa. Paljonkohan mahtaa vaikuttaa nopeuksiin työmaan kohdalla siellä kahdeksan kilometrin päässä.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Alfierin teksti on kyllä myös pääpiirteissään todella hyvä.
Mainitsenpa samalla että Moottoriteillä ei tunnu olevan pahemmin nopeusvalvontaa. Toissakesänä ajeltiin kimppakyydillä kolme-neljä viikkoa joka arkipäivä Lahti-Kerava-Lahti. Käytännössä aina mittarissa 150. Tuona aikana yksi auto ohitti meidät, joka sitten hiljensi vauhtia ja ohitettiin takaisin. Mainitaan nyt vielä että itse en ollut kertaakaan kuskina.
Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä. Kyllä tähän maailmanaikaan saa pienituloisen kassan miinukselle pienemmälläkin sakolla.
Sitten kun oikeasti jotain tapahtuu kuten lievä pahoinpitely, niin korvaussumma on tuota samaa luokkaa luokkaa kuin se että kehittää erittäin minimaalisen riskin vahingon tapahtumiselle, ei ihan linjassa.
Mainitsenpa samalla että Moottoriteillä ei tunnu olevan pahemmin nopeusvalvontaa. Toissakesänä ajeltiin kimppakyydillä kolme-neljä viikkoa joka arkipäivä Lahti-Kerava-Lahti. Käytännössä aina mittarissa 150. Tuona aikana yksi auto ohitti meidät, joka sitten hiljensi vauhtia ja ohitettiin takaisin. Mainitaan nyt vielä että itse en ollut kertaakaan kuskina.
Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä. Kyllä tähän maailmanaikaan saa pienituloisen kassan miinukselle pienemmälläkin sakolla.
Sitten kun oikeasti jotain tapahtuu kuten lievä pahoinpitely, niin korvaussumma on tuota samaa luokkaa luokkaa kuin se että kehittää erittäin minimaalisen riskin vahingon tapahtumiselle, ei ihan linjassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
No ainakin tänä aamuna olisi vissiin yhden Honda Accord kuskin elämä ollut sietämätöntä helvettiä jos olisi noudattanut liikennesääntöjä. Tultiin kehä 3 liikennevaloihin jotka muuttui punaiseksi kun oltiin vielä 200 m valoista, tämä Honda kuski helpotti elämänsä ja posautti reipasta ylinopeutta ohi ja valoista läpi jotka oli jo sen 10 sek ollut punaisella. Että näin tänä aamuna.Toronado kirjoitti:Kyllä mä vähän ihmettelen jos liikennesäännöt (ja eritoten niiden nuodattaminen ) tekee elämästä ihan yhtä helvettiä.Tämä tästä.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mikä siinä on rahastusta? Kaipaisin hieman perusteluita vai olisiko tässä taas vähän niitä värilaseja mukana. Ja toiseksi, kun kerran on niin pienituloinen niin kannattaako ajaa ylinopeutta? Joku voisi kärkkäästi todeta ettei siinä ole rahastuksesta kyse vaan tyhmyydestä.gYdEbUh kirjoitti:Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä.
Yleensäkin tämä keskustelu tuntuu olevan kovin värittynyttä (sen mukaan kuinka paljon niitä sakkoja on ropissut?) ja tuntuu poliisin ainoa tehtävä olla (lainkuuliaisten, HAH) kansalaisten kiusaaminen. En parhaalla tahdollakaan pysty näkemään mitä haittaa valvonnasta voi olla, tapahtui se sitten taajamassa tai maanteillä. Nimittäin melkoisen vaikeaa on saada sakkoja syyllistymättä ylinopeuteen.
No mikä ihme tuo 40 nopeusero muka on? Johan tuolla nyt näkee kaiken maailman tahvoa työntämässä jollain 80 lätkällä varustetulla romulla ohi rekasta 120-moottoritiellä.Vittorio Jano kirjoitti: Ongelmaksi muodostuisivat nopeuserot yhdistettynä Suomen liikennekulttuuriin. Siinä olisi moni sataaviittäkymppiä runttaava audimies ihmeissään, kun ohituskaistalle tullaankin ohittamaan sitä suoran päässä siintävää rekkaa tasaisella 110 km/h nopeudella. Ainakin tarvittaisiin kolmas kaista. Ja paljon asennekasvatusta.
120-80 nopeuden pudotus tapahtuu n. 45 metrin matkalla.
150-110 taas 57 metrin matkalla.
Ja tässä siis ei ole otettu huomioon mitään reaktioaikaa, tarpeeksi tarkkaavaisuutta ja se on aika lähellä nollaa

Liikennekulttuurista olet oikeassa. Peileihin ei katsota ja vilkkua ei käytetä. ja näihinhän ei poliisilla ole oikein mitään vaikutuskeinoja.
Niin? Noinhan ohitukset nykyäänkin juuri tehdään. Ohitus kestää viikon, eikä valomerkeilläkään saisi avittaa.Vittorio Jano kirjoitti: Ongelmaksi muodostuisivat nopeuserot yhdistettynä Suomen liikennekulttuuriin. Siinä olisi moni sataaviittäkymppiä runttaava audimies ihmeissään, kun ohituskaistalle tullaankin ohittamaan sitä suoran päässä siintävää rekkaa tasaisella 110 km/h nopeudella. Ainakin tarvittaisiin kolmas kaista. Ja paljon asennekasvatusta.
Kolmas kaista olisi todella tarpeellinen.
Tätä odotan itsekin innolla, oikeanpuolimmaisella kaistalla (jolla siis pitäisi ajaa aina kun siellä on tilaa) ajaa rekat ja karvanaamarit kuten nytkin, vasemmanpuolimmaisella kaistalla ajaa sitten kaikki muut sitä 117km/h cruisepäällänopeutta, kuten nytkin mutta keskikaista jäisi täysin tyhjäksi ja siinä pystyisikin ajamaan rajoitusten mukaan ilman rasittavaa 75-12x km/h pumppausliikettä.alfista kirjoitti: Kolmas kaista olisi todella tarpeellinen.
VMP
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Rahastusta on tietenkin se että yllättäen suomessa on maailman korkeimmat ylinopeussakot, helppohan se on huudella jos ei muutamaan vuoteen ole sakkoja saanut. Ja äiskäni on toki tyhmä, muttei sitä tuntunut juurikaan nuo sakot haittaavan, puhuin yleisesti. Monia vuosia mutsi on tuurilla ollut sakoitta.liekki kirjoitti:Mikä siinä on rahastusta? Kaipaisin hieman perusteluita vai olisiko tässä taas vähän niitä värilaseja mukana. Ja toiseksi, kun kerran on niin pienituloinen niin kannattaako ajaa ylinopeutta? Joku voisi kärkkäästi todeta ettei siinä ole rahastuksesta kyse vaan tyhmyydestä.gYdEbUh kirjoitti:Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Voihan rajoituksia nostaa! Syksyin keväin tehdään järjetön rumba kun 100:set vaihtuu 80:iin ja päinvastoin. Miksi ihmeessä? No, siksi että jos talvinopeusrajoitus jätettäisiin 100:aan niin eikö tietty osa autoilijoista tulkitsisi sen niin, että heillä on silloin OIKEUS sumupimeässä ja liirtoliukkaallakin ajaa omaaa luovuttamatonta 115:n mittarinopeuttaan!Satakuusnelonen kirjoitti:Ei voi nostaa rajoitusta ei... on se niin vaikeeta.Silti suunnitellaan samaan tiehen kahden kilometrin päähän monen miljoonan hintaista oikaisua että liikenne sujuisi joutuisammin. WTF
ONHAN se vähän kohtuutonta, että tienpitäjän pitää osata määrittää etukäteen, mikä milläkin pätkällä on suurin turvallinen nopeus. Ei liene vaikea ymmärtää, että kauniilla kesäkelillä ja suomalaisessa liikennetiheydessä osan autoilijoista on vähän kitkerää ajaa suurimmalla SALLITULLA nopeudella, jos ihan yhteisesti voidaan olla sitä mieltä, että SELLAISISSA olosuhteissa voisi ihan turvallisesti ajaa kovempaakin. Voi tulla tuntu, että sua holhotaan! (Ja sitten peruutuspeilissä välähtää sinistä ja punaista: tiedät siis, että sua myös VALVOTAAN!)
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Suomessa käytetään rikesakkoa, joka on rikkeestä riippuen 10-115 euroa. Kun äitisi sai 300e sakot, oletan hänen saaneen päiväsakkoja. (LUE: tarpeeksi vakava rike)gYdEbUh kirjoitti:Rahastusta on tietenkin se että yllättäen suomessa on maailman korkeimmat ylinopeussakot, helppohan se on huudella jos ei muutamaan vuoteen ole sakkoja saanut. Ja äiskäni on toki tyhmä, muttei sitä tuntunut juurikaan nuo sakot haittaavan, puhuin yleisesti. Monia vuosia mutsi on tuurilla ollut sakoitta.
"Suomessa on käytössä ainutlaatuinen järjestelmä, jossa seuraamus lasketaan päiväsakkoina. Päiväsakon määrään vaikuttavat muun muassa rangaistavan henkilön päivittäinen tulo ja lasten lukumäärä."
Käsittääkseni Suomessa on mahdollista tosiaan saada maailman korkeimpia sakkoja. Jos olet Salonojan Jussi tai Hjallis eli massia ja tuloja löytyy. Jotenkin tuo yhtälö ei natsaa pienituloisen kanssa? Jos saa esimerkiksi kymmenen päiväsakkoa (miten paljon niitä yleensä saa 25km/h ylityksestä, tietääkö joku?) niin NETTOtulojen täytyy olla noin 2100 euroa kuussa saadakseen 300e sakot. Jos on alaikäisiä lapsia niin tulojen täytyy olla vielä suuremmat. 2100e kuussa kouraan saava ei ole pienituloinen kuin Urpilaisen mielestä.
Eli toistan kysymykseni: Miksi tuossa sinun mielestä on kysymys rahastuksesta? Kun rajat on asetettu (nopeusrajoitus) ja ylityksestä+kiinnijäämisestä seuraa rangaistus (rikesakko/päiväsakko) niin mun mielestä ei voi syyttää kuin itseään jos joutuu vähän makselemaan. Niitä suurimpia sakkoja ei joudu maksamaan kuin rikkaat. Rikesakko on aika pieni summa verrattuna autoilun kokonaiskustannuksiin ja päiväsakot määräytyy joka tapauksessa tulojen mukaan.
Tarkennan sen verran vielä, että en sanonut äitiäsi tyhmäksi, enhän edes tunne häntä. Ja toinen tarkennus, molemmat sakot, jotka olen saanut ovat tulleet nykyisen lainsäädännön aikana, joten sillä ei ole väliä onko siitä 1v vai 5v.
EDIT: Ilmeisesti 25km/h ylinopeudella saa 12 päiväsakkoa jos on tapahtunut yli 60 alueella ja 14 päiväsakkoa, jos alle 60 rajoituksella.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Nyt olen katsonut vähän niitä poliisin "hintoja".
Nyt olen varma , että rahastushan on kysessä!
Miten voi olla että kun ohitetaan kielettyssä paikassa(valkoinen viiva, niin sakko on reilusti pienempi kuin 25km/h ylinopeus?!
V***U poliisit!
Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
Nyt olen varma , että rahastushan on kysessä!


Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
Nothing beats cubic inch
76km/h yli=1756€TestarosaFinland kirjoitti: Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...

Edit. En kaahannut, ohitin rekan turvallisesti ja ripeästi. Reilua ylinopeutta ei menty kuin muutama sekunti. Ohituksen tehtyäni pudotin nopeuden normaaliksi.
Konstaapelit sattuivat vain ajamaan vastaan.
Viimeksi muokannut savijo-r, 29 Syys 2009, 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin tosiaan, jos Testarossa on nimeenomaan tuosta 60-70 ylityksestä kiinnostunut, niin taulukossa pitäisi olla "Hinta: sopimuksen mukaan"
Mutenkin tuosta sakkolaskurista voi sitten katsoa, että ostaako jonkun sopivan ylinopeuden vai olisiko lievä pahoinpitely houkuttelevampi, vai pannaanko kirjanpitorike? Siinä sitä voi omaa oikeustajuaan tutkailla ja miettiä, onko ylinopeussakoissa rahastuksen makua vai ei.
Mutenkin tuosta sakkolaskurista voi sitten katsoa, että ostaako jonkun sopivan ylinopeuden vai olisiko lievä pahoinpitely houkuttelevampi, vai pannaanko kirjanpitorike? Siinä sitä voi omaa oikeustajuaan tutkailla ja miettiä, onko ylinopeussakoissa rahastuksen makua vai ei.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
Tähän aiheeseen sopinee myös vanhojen muistelu.
Seuraava on poimittu vanhasta jo lukitusta ketjusta. Asianomainen muistaa varmaan itsekin tapauksen.
"Vittutta ihan perkeelesti, kun joku saatana ajaa Ladalla mun edellä 30kmh kun jokatapauksessa nopeusrajoitus on niin alhainen,, voi perkkele ne ukot. Jos et osaa enää ajaa mene bussilla, taksilla ja ties milla, mutta ei autolla!
Onneks siellä missä vänhemmät asuvat, on niin vähän liikenettä että saa ohittaa niitä.Eilen se kävi niin paljon hermoilla kun joku ukko ajoi Corollalla mun edessä 25kmh! että painoin kakkosella kaasu aivan pohjan sitten kolmas pesään ja 120kmh 40 alueella. Kyllä se oli liian kovaa, mutta hermotkin joutuvat koville, kun tälläisiä" Räikkösiä" on tien päällä."
Seuraava on poimittu vanhasta jo lukitusta ketjusta. Asianomainen muistaa varmaan itsekin tapauksen.
"Vittutta ihan perkeelesti, kun joku saatana ajaa Ladalla mun edellä 30kmh kun jokatapauksessa nopeusrajoitus on niin alhainen,, voi perkkele ne ukot. Jos et osaa enää ajaa mene bussilla, taksilla ja ties milla, mutta ei autolla!
Onneks siellä missä vänhemmät asuvat, on niin vähän liikenettä että saa ohittaa niitä.Eilen se kävi niin paljon hermoilla kun joku ukko ajoi Corollalla mun edessä 25kmh! että painoin kakkosella kaasu aivan pohjan sitten kolmas pesään ja 120kmh 40 alueella. Kyllä se oli liian kovaa, mutta hermotkin joutuvat koville, kun tälläisiä" Räikkösiä" on tien päällä."
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 21 Huhti 2009, 21:57
- Paikkakunta: kajaani
n. 2,6 miljoona erillaisilla ja erikokoisilla ajoneuvoilla kokemuksia takana. Tänä aikana 2 kertaa puhalletettu. Määrä on huolestuttavan pieni, varsinaisia puhallusratsioita olen nähnyt ainoastaan pääkaupunkiseudulla.
Nopeuksien laskeminen ja järjetön nopeuksien mittaaminen yöllä tyhjällä maantiellä ei tule poistamaan tai vähentämään onnettomuuksia. Varsinaisien riskitekijöiden sekä onnettomuuksien aiheuttajien eli rattijuoppojen tehovalvonta kaunistaisi onnettomuustilastoja suuresti. Ikävä kyllä, nämä ratsiat eivät ole tuottavia eikä valtionkassa niistä liho. Itselläni suurimmat vaaratilanteet ovat olleet juuri rattijuoppojen aikaansaamia. Mieleeni ei tule yhtään tilannetta, jossa olisi ollut kriittiset hetket suoranaisista ylinopeuksista johtuen. Alinopeutta ajavat ovat påinvastoin saaneet aikaiseksi hyvinkin pahoja tilanteita. Ylivarovaisuus sekä äkkijarrutukset esim. valvonta kameran kohdalla saa taakse kertyneessä jonossa aikaiseksi mukavia sydämen tykytyksiä sekä kohonnutta verenpanetta. Mutta, näitähän ei olla ohjaamassa tien sivuun, koska se ei taas ole sitä tuottavaa työtä. Kolmas vaaratilanteiden aihettaja on ollut peräkärryjen vetäjät. Tähän varmasti auttaisi tehokas valistaminen, ettei peräkärry ole suunniteltukkaan vedettäväksi yli 80 km/h. Vetäjälle ei yleensäkään kärryn irtoamisesta aiheudu vaaraa, sinne se jysähtää vastaan tulijan keulaan.
Jostain syystä on vuosien mittaan tullut tunne, että mitä enemmän nopeuksia tiukennetaan, sitä enemmän liikenne takkuilee ja onnettomuudet kasvavat. Liikenteen turvallisuuden sekä joustavuuden kannalta olisi paras parannus vaihtuvat nopeusrajoitukset sekä ns. shokkivalistus esim. Australian malliin. Näytetään video pätkiä onnettomuuspaikoilta mitään sensuroimatta tai kaunistelematta. Ainakin siellä keino oli tehokas, rattijuopumus onnettomuudet tipahtivat kuulema huomattavasti.
Nopeuksien laskeminen ja järjetön nopeuksien mittaaminen yöllä tyhjällä maantiellä ei tule poistamaan tai vähentämään onnettomuuksia. Varsinaisien riskitekijöiden sekä onnettomuuksien aiheuttajien eli rattijuoppojen tehovalvonta kaunistaisi onnettomuustilastoja suuresti. Ikävä kyllä, nämä ratsiat eivät ole tuottavia eikä valtionkassa niistä liho. Itselläni suurimmat vaaratilanteet ovat olleet juuri rattijuoppojen aikaansaamia. Mieleeni ei tule yhtään tilannetta, jossa olisi ollut kriittiset hetket suoranaisista ylinopeuksista johtuen. Alinopeutta ajavat ovat påinvastoin saaneet aikaiseksi hyvinkin pahoja tilanteita. Ylivarovaisuus sekä äkkijarrutukset esim. valvonta kameran kohdalla saa taakse kertyneessä jonossa aikaiseksi mukavia sydämen tykytyksiä sekä kohonnutta verenpanetta. Mutta, näitähän ei olla ohjaamassa tien sivuun, koska se ei taas ole sitä tuottavaa työtä. Kolmas vaaratilanteiden aihettaja on ollut peräkärryjen vetäjät. Tähän varmasti auttaisi tehokas valistaminen, ettei peräkärry ole suunniteltukkaan vedettäväksi yli 80 km/h. Vetäjälle ei yleensäkään kärryn irtoamisesta aiheudu vaaraa, sinne se jysähtää vastaan tulijan keulaan.
Jostain syystä on vuosien mittaan tullut tunne, että mitä enemmän nopeuksia tiukennetaan, sitä enemmän liikenne takkuilee ja onnettomuudet kasvavat. Liikenteen turvallisuuden sekä joustavuuden kannalta olisi paras parannus vaihtuvat nopeusrajoitukset sekä ns. shokkivalistus esim. Australian malliin. Näytetään video pätkiä onnettomuuspaikoilta mitään sensuroimatta tai kaunistelematta. Ainakin siellä keino oli tehokas, rattijuopumus onnettomuudet tipahtivat kuulema huomattavasti.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Mutta se ei tuo rahaa, so give me a break...farkku roomeo kirjoitti:Näytetään video pätkiä onnettomuuspaikoilta mitään sensuroimatta tai kaunistelematta. Ainakin siellä keino oli tehokas, rattijuopumus onnettomuudet tipahtivat kuulema huomattavasti.

Muuten samoilla linjoilla.
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Alfa Romeon kotimaassa muuten:
Sakon voi saada 5% ja väh. 5 kmh ylinopeudesta.
10 kmh:n sakkorajan ylitykseen asti sakko on 38-150 e, olosuhteista riippuen,
10-40 ylityksestä 155 - 624 e ja 5 pistettä,
40-60 kmh 370 - 1 458 e ja 10 p. sekä 1-3 kk ajokielto,
yli 60 kmh 500 - 2 000 e ja 10 p sekä 6-12 kk.
Yöaikaisissa (klo 22-7) sakoissa kolmanneksen korotus. Uusille kuljettajille (kortti alle 3 v) pisteet tuplana.
Tämä siis pykälien mukaan viime kesästä lähtien. Mitä sitten käytännössä mistäkin seuraa, voi olla vähän italialaisempi juttu.
Sakon voi saada 5% ja väh. 5 kmh ylinopeudesta.
10 kmh:n sakkorajan ylitykseen asti sakko on 38-150 e, olosuhteista riippuen,
10-40 ylityksestä 155 - 624 e ja 5 pistettä,
40-60 kmh 370 - 1 458 e ja 10 p. sekä 1-3 kk ajokielto,
yli 60 kmh 500 - 2 000 e ja 10 p sekä 6-12 kk.
Yöaikaisissa (klo 22-7) sakoissa kolmanneksen korotus. Uusille kuljettajille (kortti alle 3 v) pisteet tuplana.
Tämä siis pykälien mukaan viime kesästä lähtien. Mitä sitten käytännössä mistäkin seuraa, voi olla vähän italialaisempi juttu.
Ja tästä päästäänkin sujuvasti mieliaiheeseeni.
Tänään seurasin taas liikennevaloja. Kun risteävällä vaihtui (keltaisen kautta) punaiseksi, kesti yleensä 4-6 sekuntia, ennen kuin rupesi näyttämään vihreätä ylittäjille. Kun risteyksen ohittamiseen kului aikaa yleensä noin 2 sekuntia, niin vaikka kaveri olisi mennyt jo täysin päin punaista, niin vielä olisi jäänyt pari-kolme sekuntia varaa!
En ymmärrä, mihin tämä risteyksen tyhjänä pitäminen perustuu. Ei se ainakaan liikennevalojen kunnioitusta lisää.
Sen ymmärrän, ettei direktiivienkään mukaan vihreä saa palaa samaan aikaan kahteen suuntaan, mutta kyllä tällainen ylivarovainen ohjelmointi rapauttaa koko idean. Nyt on yleisesti on tiedossa, että vielä täyspunaisia päin ajamallakin voi ylittää risteyksen täysin turvallisesti.
***
Italialaiset muuten jaksavat pilkata meidän valo-ohjaustamme, kun punaiselta vihreällekin mennään keltaisen kautta. No, kai meitä täytyy varoittaa, että hei, kohta saisi lähteä ajelemaan!
Tänään seurasin taas liikennevaloja. Kun risteävällä vaihtui (keltaisen kautta) punaiseksi, kesti yleensä 4-6 sekuntia, ennen kuin rupesi näyttämään vihreätä ylittäjille. Kun risteyksen ohittamiseen kului aikaa yleensä noin 2 sekuntia, niin vaikka kaveri olisi mennyt jo täysin päin punaista, niin vielä olisi jäänyt pari-kolme sekuntia varaa!
En ymmärrä, mihin tämä risteyksen tyhjänä pitäminen perustuu. Ei se ainakaan liikennevalojen kunnioitusta lisää.
Sen ymmärrän, ettei direktiivienkään mukaan vihreä saa palaa samaan aikaan kahteen suuntaan, mutta kyllä tällainen ylivarovainen ohjelmointi rapauttaa koko idean. Nyt on yleisesti on tiedossa, että vielä täyspunaisia päin ajamallakin voi ylittää risteyksen täysin turvallisesti.
***
Italialaiset muuten jaksavat pilkata meidän valo-ohjaustamme, kun punaiselta vihreällekin mennään keltaisen kautta. No, kai meitä täytyy varoittaa, että hei, kohta saisi lähteä ajelemaan!
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuntuu vaihtelevan tuo liikennevalojen vaihtuminen risteyksittäin, mikä johtaa mielenkiintoisiin tilanteisiin, kun sieltä on tulossa vielä kaksi kaveri risteykseen kun itsellä palaa jo vihreät..
Eli toisin sanoen, tuohon kohtaan sitä valvontaa, on esim. Ruoholahdessa aamuin / illoin NIIN räikeetä, ettei pidä paikkaansa.
Eli toisin sanoen, tuohon kohtaan sitä valvontaa, on esim. Ruoholahdessa aamuin / illoin NIIN räikeetä, ettei pidä paikkaansa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Aikaisemmin kun oli konttori Käpylässä niin ihmettelin kun useamman kerran meinasi joku siitä Tuusulantien rampilta tulla punaisia päin syliin. Sitten joskus kun tulinkin itse siitä rampista niin tuli huomattua että valojen varoaika on aika lailla lyhyempi kuin suurimmassa osassa muita valoristeyksiä.
Ei kyllä yhtään haittaisi että varoaikoja lyhennettäisiin. Tsadissa kun joskus itse korvat punaisena tuumii että nyt tuli kyllä vedettyä aika vanhoilla vihreillä niin aina vähintään yksi auto tulee vielä perässä - eikä yleensä näytä olevan edes mikään kiire.
Ei kyllä yhtään haittaisi että varoaikoja lyhennettäisiin. Tsadissa kun joskus itse korvat punaisena tuumii että nyt tuli kyllä vedettyä aika vanhoilla vihreillä niin aina vähintään yksi auto tulee vielä perässä - eikä yleensä näytä olevan edes mikään kiire.
- Epäkelpokeräilijä -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Niin, kyllähän liikennevalojen seuraamisesta sekuntikellolla saa varmaan saman tyyppisiä oireita kun nopeusrajoitusten noudattamisesta... itellä vois ainakin tulla pää kipeeks. Jos ajelee tolpan ohi vain vihreän loimottaessa yleensä kerkiää alta pois eikä ole risteykset tukossa.
Ja jos on paalupaikalla niin katsoo jos joku on vielä tulossa niin antaa rauhassa mennä, sillä on varmaan kiireempi kun itellä
Ja jos on paalupaikalla niin katsoo jos joku on vielä tulossa niin antaa rauhassa mennä, sillä on varmaan kiireempi kun itellä
