E10-kysely

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

h_lauri kirjoitti:Tänäisen AutoBildin mukaan 98E5 on parempaa kuin 95E10. Testiautona VW Bora 1,6 77 kW.
Vastaavasti Tuulilasi ei merkittäviä eroja löytänyt.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

:shock:

Ota noista nyt sitten selevä. Mä oon tankannu E10:ä. Jos voitan lotoss vaihdan kalliimpaan. :)

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Vittorio Jano kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Tänäisen AutoBildin mukaan 98E5 on parempaa kuin 95E10. Testiautona VW Bora 1,6 77 kW.
Vastaavasti Tuulilasi ei merkittäviä eroja löytänyt.
Suomalaisen median mukaan persujen kannatuksenkin piti olla 15% ja rapiat.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

EdotL kirjoitti: Suomalaisen median mukaan persujen kannatuksenkin piti olla 15% ja rapiat.
Se oli se "ja rapiat".

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Edellä mainitusta Autobild testistä (Auto vm '04 Bora 1.6 77kw)

kulutus keskinopeudella 62 km/h
95E10 6,1 l
98E5 5,9 l

kaupunkikulutus keskinopeudella 19 km/h
95E10 10,4 l
98E5 9,0 l

suorituskyky

kiihtyvyys 60-100km/h
95E10
3.vaihde 7,4 s
4.vaihde 10,1 s
5.vaihde 13,3 s

98E5
3.vaihde 7,1 s
4.vaihde 9,9 s
5.vaihde 13,2 s

Yhteenveto

Tämän testin tulokset ovat 95E10:n kannalta musertavia. 98E5:llä testiauto kulutti vähemmän niin polttoainetta kuin rahaakin ja lisäksi suorituskykykin on parempi. Perusperiaatteena kaikki autot kuluttavat 95E10:ä enemmän, mutta ero saattaa olla todellisuudessa niin pieni, että sen käyttö on silti taloudellisesti järkevää. Jos E10 omaan autoon sopii ja omat käyttökokemukset tukevat sen käyttöä (moottorien ja automallien kesken saattaa olla eroja), niin siitä vaan. On suositeltavaa tehdä omalla autolla ja ajoreiteillä vertailua esimerkiksi ajotietokonetta apuna käyttäen. Varsinkin nykyisellä hinnoittelulla 98 on yleisesti kuitenkin houkuttelevampi valinta ja testiauton seuraavan omistajan kannattaa sitä käyttää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Edellä mainitusta Autobild testistä (Auto vm '04 Bora 1.6 77kw)
Tuossa autossa taitaa suositus olla 98 oktaaninen, joten tuollaisen auton valitseminen tuohon testiin on todella tarkoitushakuista. Vaikka käytettäisi puhdasta bensaa ei tuo auto toimi täydellisesti ysivitosella.

Tainnut olla lööppi toimittajalle tärkeämpi kuin totuus.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Lukekaa se Tuulilasin testi asiasta..

Avatar
Wildf
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 08:34
Car(s): Range Rover 3,9EFI -90, Fiat Ducato Matkaaja -90, EX:Alfa Romeo 75TS -92, Alfa Romeo 156TS -99, Alfa Romeo 156 V6 -99, EX:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm -07, EX:Alfa Romeo 164 V6 -89, Ex:Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Wildf »

Kylläpä tohon 77kw porkkanaan 95E10 käy, mutta 81kw FSI mottiin ei.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Wildf kirjoitti:Kylläpä tohon 77kw porkkanaan 95E10 käy, mutta 81kw FSI mottiin ei.
Aivan. Eri koneesta kyse.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Bora

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... olkswagen/

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Kaikenkaikkiaan tästä muutaman prosentin etanolierosta keuhkoaminen on joko loistava osoitus siitä, että asiat maassamme ovat hyvin tai sitten tämä on hallituksen salajuoni, jolla halutaan kiinnittää huomio pois paljon isommista ongelmista, kuten siitä, että vessapaperi ei useinkaan katkea katkoviivoituksen kohdalta.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Jönsson kirjoitti:Kokonaan toinen asia on sitten tämä ympäristökysymys. Kukaan ei ole kai oikeastaan koskaan väittänyt, että etanolia lisättäisiin bensaan ympäristösyistä. Minä en ainakaan ole kuullut. .
Häh? E10:hän tuli nimenomaan ympäristösyiden takia, tavoitteena on alentaa tieliikenteestä aiheutuneita (laskennallisia) hiilidioksidipäästöjä uusiutuvien energianlähteiden (etanoli) avulla. EU:n tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä nostaa uusiutuvien energianlähteiden osuus 10% ja suomella tavoite samassa ajassa on nostaa osuus 20%:een. Veikkaan että loppuvuodesta dieselin koostumus muuttuu vaikka persut sitä tulee vastustamaan.

http://www.vtt.fi/inf/pdf/workingpapers/2010/W150.pdf
http://www.oil.fi/index.php?m=1&tiedote_id=254&arc=1
http://www.teboil.fi/news.asp?path=1;15 ... 1538;15213
http://www.e10bensiini.fi/ajankohtaista ... siini.html
http://www.e10bensiini.fi/ajankohtaista ... iinin.html
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... akirjoitus

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:
Wildf kirjoitti:Kylläpä tohon 77kw porkkanaan 95E10 käy, mutta 81kw FSI mottiin ei.
Aivan. Eri koneesta kyse.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Bora

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... olkswagen/
Niin kyllä niihin volkkarin koneisiin joissa suositus on 98 käy myös 95 ja siis myös E10, onhan niissä nakutistunnistin. Oktaanisuositus on kuitenkin 98 ja sille moottori on säädetty eikä se 95:llä toimi kunnolla, oli siinä etanolia tai ei. Sen pistäminen etanolin syyksi on joko asiantuntematonta tai tarkoitushakuista.

TM tai TL testasi joku vuosi sitten 1,6-litraista Golfia 95:llä ja 98:lla ja totesivat selvästi ettei se toimi kunnolla 95:llä. E10:stä ei ollut kukaan vielä kuullutkaan.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Kokonaan toinen asia on sitten tämä ympäristökysymys. Kukaan ei ole kai oikeastaan koskaan väittänyt, että etanolia lisättäisiin bensaan ympäristösyistä. Minä en ainakaan ole kuullut. .
Häh? E10:hän tuli nimenomaan ympäristösyiden takia, tavoitteena on alentaa tieliikenteestä aiheutuneita (laskennallisia) hiilidioksidipäästöjä uusiutuvien energianlähteiden (etanoli) avulla. EU:n tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä nostaa uusiutuvien energianlähteiden osuus 10% ja suomella tavoite samassa ajassa on nostaa osuus 20%:een.
Tarkennan: etanolilla ei pyritä vähentämään hiilidioksidipäästöjä, mutta toki sillä pyritään muuttamaan päästöjen painopistettä uusiutumattomista uusiutuviin. USA:ssa, joka tässä asiassa viitoittaa tietä, syyt ovat kuitenkin luonteeltaan kauppapoliittisia. Siellähän ei virallisesti uskota koko kasvihuoneteoriaan.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

"Tänäisen AutoBildin mukaan 98E5 on parempaa kuin 95E10. Testiautona VW Bora 1,6 77 kW."

"TM tai TL testasi joku vuosi sitten 1,6-litraista Golfia 95:llä ja 98:lla ja totesivat selvästi ettei se toimi kunnolla 95:llä. E10:stä ei ollut kukaan vielä kuullutkaan."

- Ei voi kuin kehua omaa perstuntumaa. Tuon tiesin heti kun vaihdoin faijan 1,6-golfiin 98-oktaanista. Auto on neloskoppainen, joten voi voi olla, että tuo TM-testi tehtiin sillä. 1,6 mikä 1,6 ja vw mikä volkkari.

Vastaa Viestiin