Vastaavasti Tuulilasi ei merkittäviä eroja löytänyt.h_lauri kirjoitti:Tänäisen AutoBildin mukaan 98E5 on parempaa kuin 95E10. Testiautona VW Bora 1,6 77 kW.
E10-kysely
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Edellä mainitusta Autobild testistä (Auto vm '04 Bora 1.6 77kw)
kulutus keskinopeudella 62 km/h
95E10 6,1 l
98E5 5,9 l
kaupunkikulutus keskinopeudella 19 km/h
95E10 10,4 l
98E5 9,0 l
suorituskyky
kiihtyvyys 60-100km/h
95E10
3.vaihde 7,4 s
4.vaihde 10,1 s
5.vaihde 13,3 s
98E5
3.vaihde 7,1 s
4.vaihde 9,9 s
5.vaihde 13,2 s
Yhteenveto
Tämän testin tulokset ovat 95E10:n kannalta musertavia. 98E5:llä testiauto kulutti vähemmän niin polttoainetta kuin rahaakin ja lisäksi suorituskykykin on parempi. Perusperiaatteena kaikki autot kuluttavat 95E10:ä enemmän, mutta ero saattaa olla todellisuudessa niin pieni, että sen käyttö on silti taloudellisesti järkevää. Jos E10 omaan autoon sopii ja omat käyttökokemukset tukevat sen käyttöä (moottorien ja automallien kesken saattaa olla eroja), niin siitä vaan. On suositeltavaa tehdä omalla autolla ja ajoreiteillä vertailua esimerkiksi ajotietokonetta apuna käyttäen. Varsinkin nykyisellä hinnoittelulla 98 on yleisesti kuitenkin houkuttelevampi valinta ja testiauton seuraavan omistajan kannattaa sitä käyttää.
kulutus keskinopeudella 62 km/h
95E10 6,1 l
98E5 5,9 l
kaupunkikulutus keskinopeudella 19 km/h
95E10 10,4 l
98E5 9,0 l
suorituskyky
kiihtyvyys 60-100km/h
95E10
3.vaihde 7,4 s
4.vaihde 10,1 s
5.vaihde 13,3 s
98E5
3.vaihde 7,1 s
4.vaihde 9,9 s
5.vaihde 13,2 s
Yhteenveto
Tämän testin tulokset ovat 95E10:n kannalta musertavia. 98E5:llä testiauto kulutti vähemmän niin polttoainetta kuin rahaakin ja lisäksi suorituskykykin on parempi. Perusperiaatteena kaikki autot kuluttavat 95E10:ä enemmän, mutta ero saattaa olla todellisuudessa niin pieni, että sen käyttö on silti taloudellisesti järkevää. Jos E10 omaan autoon sopii ja omat käyttökokemukset tukevat sen käyttöä (moottorien ja automallien kesken saattaa olla eroja), niin siitä vaan. On suositeltavaa tehdä omalla autolla ja ajoreiteillä vertailua esimerkiksi ajotietokonetta apuna käyttäen. Varsinkin nykyisellä hinnoittelulla 98 on yleisesti kuitenkin houkuttelevampi valinta ja testiauton seuraavan omistajan kannattaa sitä käyttää.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Tuossa autossa taitaa suositus olla 98 oktaaninen, joten tuollaisen auton valitseminen tuohon testiin on todella tarkoitushakuista. Vaikka käytettäisi puhdasta bensaa ei tuo auto toimi täydellisesti ysivitosella.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Edellä mainitusta Autobild testistä (Auto vm '04 Bora 1.6 77kw)
Tainnut olla lööppi toimittajalle tärkeämpi kuin totuus.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Aivan. Eri koneesta kyse.Wildf kirjoitti:Kylläpä tohon 77kw porkkanaan 95E10 käy, mutta 81kw FSI mottiin ei.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Bora
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... olkswagen/
Kaikenkaikkiaan tästä muutaman prosentin etanolierosta keuhkoaminen on joko loistava osoitus siitä, että asiat maassamme ovat hyvin tai sitten tämä on hallituksen salajuoni, jolla halutaan kiinnittää huomio pois paljon isommista ongelmista, kuten siitä, että vessapaperi ei useinkaan katkea katkoviivoituksen kohdalta.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Häh? E10:hän tuli nimenomaan ympäristösyiden takia, tavoitteena on alentaa tieliikenteestä aiheutuneita (laskennallisia) hiilidioksidipäästöjä uusiutuvien energianlähteiden (etanoli) avulla. EU:n tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä nostaa uusiutuvien energianlähteiden osuus 10% ja suomella tavoite samassa ajassa on nostaa osuus 20%:een. Veikkaan että loppuvuodesta dieselin koostumus muuttuu vaikka persut sitä tulee vastustamaan.Jönsson kirjoitti:Kokonaan toinen asia on sitten tämä ympäristökysymys. Kukaan ei ole kai oikeastaan koskaan väittänyt, että etanolia lisättäisiin bensaan ympäristösyistä. Minä en ainakaan ole kuullut. .
http://www.vtt.fi/inf/pdf/workingpapers/2010/W150.pdf
http://www.oil.fi/index.php?m=1&tiedote_id=254&arc=1
http://www.teboil.fi/news.asp?path=1;15 ... 1538;15213
http://www.e10bensiini.fi/ajankohtaista ... siini.html
http://www.e10bensiini.fi/ajankohtaista ... iinin.html
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... akirjoitus
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Niin kyllä niihin volkkarin koneisiin joissa suositus on 98 käy myös 95 ja siis myös E10, onhan niissä nakutistunnistin. Oktaanisuositus on kuitenkin 98 ja sille moottori on säädetty eikä se 95:llä toimi kunnolla, oli siinä etanolia tai ei. Sen pistäminen etanolin syyksi on joko asiantuntematonta tai tarkoitushakuista.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Aivan. Eri koneesta kyse.Wildf kirjoitti:Kylläpä tohon 77kw porkkanaan 95E10 käy, mutta 81kw FSI mottiin ei.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Bora
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... olkswagen/
TM tai TL testasi joku vuosi sitten 1,6-litraista Golfia 95:llä ja 98:lla ja totesivat selvästi ettei se toimi kunnolla 95:llä. E10:stä ei ollut kukaan vielä kuullutkaan.
Tarkennan: etanolilla ei pyritä vähentämään hiilidioksidipäästöjä, mutta toki sillä pyritään muuttamaan päästöjen painopistettä uusiutumattomista uusiutuviin. USA:ssa, joka tässä asiassa viitoittaa tietä, syyt ovat kuitenkin luonteeltaan kauppapoliittisia. Siellähän ei virallisesti uskota koko kasvihuoneteoriaan.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Häh? E10:hän tuli nimenomaan ympäristösyiden takia, tavoitteena on alentaa tieliikenteestä aiheutuneita (laskennallisia) hiilidioksidipäästöjä uusiutuvien energianlähteiden (etanoli) avulla. EU:n tavoitteena on vuoteen 2020 mennessä nostaa uusiutuvien energianlähteiden osuus 10% ja suomella tavoite samassa ajassa on nostaa osuus 20%:een.Jönsson kirjoitti:Kokonaan toinen asia on sitten tämä ympäristökysymys. Kukaan ei ole kai oikeastaan koskaan väittänyt, että etanolia lisättäisiin bensaan ympäristösyistä. Minä en ainakaan ole kuullut. .
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
"Tänäisen AutoBildin mukaan 98E5 on parempaa kuin 95E10. Testiautona VW Bora 1,6 77 kW."
"TM tai TL testasi joku vuosi sitten 1,6-litraista Golfia 95:llä ja 98:lla ja totesivat selvästi ettei se toimi kunnolla 95:llä. E10:stä ei ollut kukaan vielä kuullutkaan."
- Ei voi kuin kehua omaa perstuntumaa. Tuon tiesin heti kun vaihdoin faijan 1,6-golfiin 98-oktaanista. Auto on neloskoppainen, joten voi voi olla, että tuo TM-testi tehtiin sillä. 1,6 mikä 1,6 ja vw mikä volkkari.
"TM tai TL testasi joku vuosi sitten 1,6-litraista Golfia 95:llä ja 98:lla ja totesivat selvästi ettei se toimi kunnolla 95:llä. E10:stä ei ollut kukaan vielä kuullutkaan."
- Ei voi kuin kehua omaa perstuntumaa. Tuon tiesin heti kun vaihdoin faijan 1,6-golfiin 98-oktaanista. Auto on neloskoppainen, joten voi voi olla, että tuo TM-testi tehtiin sillä. 1,6 mikä 1,6 ja vw mikä volkkari.