Renkaiden paino

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Niin on, mutta missä on trampoliinissa se jousittamaton massa (pyörät, osa pyöräntuentaa) jonka vaikutusta tässä tuumittiin?
Se osa, joka on maata vasten. Laitetaan jalkojen päihin pyörät ja lähdetään ajelemaan. Sitten saakin olla jo melkoisen painava kaveri, jotta meno mukavaa olisi.

Edit:

Lisätäänpä vielä sen verran, että paikallaan ei juuri tuo renkaiden paino tunnu vaikuttavan. Eihän tuota trampoliinia sinällään oiken verrokkina voi käyttää, koska se on tukevasti maata vasten, kuten auto olisi parkissa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Niin, ajattelin koko homman jotenkin nurinkurin. Eli en käsitellyt muuta kuin pyörän liikettä jousituksessa ja sitä kautta massan vaikutusta. Eli trampoliini pitäisi periaatteessa kääntää toisin päin ja hypätään alhaaltapäin siihen. Ja sitten tätä kautta painon vaikutus. Eli trampoliini olisi tukivarsi joka on kiinni korissa, koria sen kummemmin miettimättä. Jotenkin näin sen ajattelin, en tiedä voiko sitä edes noin miettiä :roll:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Olisiko niin, että jousituksen tehtävä on vähentää jousittamattoman massan värähtelyä ja sen heijastumista koriin. Eli kun rengas pomppaa jousitus ja iskunvaimentimet heijastavat tämän koriin, jonka paino vaimentaa värähtelyn. Eli, mitä kevyempi on vaimennettava massa suhteessa korin painoon sen tehokkaammin värähtely vaimenee. Suhde on tärkeä ja painavassa autossa painavampikin rengas menee, mutta mitä kevyempi jousittamaton massa on sitä parempi.

Jotenkin näin kai. Joku autoinsinööri osaisi varmaan selostaa paremmin. Liekö jotain fysiikkaa tai mitälie..
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Joo noin minä sen kuvittelin / kuvittelen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo 18" kesärengas vs. 15" talvirengas, varmasti talvirengas on mukavampi, eli profiilikorkea jolloin rengas ottaa iskuja paremmin vastaan, samalla jää alustan kolinatkin vähemmälle. Tuon alustan napakkuuden käsite hieman epäselvä mutta varmaan ura, tien kallistuma yms.häiriötekijät ei vaikuta tuohon korkeaan profiiliin niin paljoa. Ohjaus "ketterämpi" voisi tulla leveydestä ja kitkakertoimesta, eli rengas kääntyy herkemmin. Kiihtyvyyden parantuminen niin paljon todellisuudessa että sen huomaisi selkeästi voi olla kuvitelmaa, enemmän kiihtyvyyden tuntua saattaisi tuoda pienentynyt vierintäkehä jolloin nopeusmittariin tulee enemmän virhettä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Hepa kirjoitti:Eli, mitä kevyempi on vaimennettava massa suhteessa korin painoon sen tehokkaammin värähtely vaimenee.
Ja tämä tuntuisi takapuoleen siltä, että auton alusta toimisi napakammin? Jos renkaan liike ei vaimene niin tehokkaasti, tulee laivamaisempi fiilis?


Tuohon Alfistipohjoosesta kommenttiin, itsellä ainakin muutos mm. kiihtyvyydessä on niin selkeä, ettei ole kyllä itsellä epäselvää etteikö johtuisi vaihdetuista renkaista. Vierintäkehän muutos on niin pieni, että se ei sitä selitä. Napakkuudella itse tarkoitin ainakin jäykkyyttä. Vähän hassu termi. Mutta alusta tuntuisi tekevän joustot terävämmin ja lyhyemmällä joustoliikkellä mitä kesäpyörillä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

OL kirjoitti:itsellä ainakin muutos mm. kiihtyvyydessä on niin selkeä, ettei ole kyllä itsellä epäselvää etteikö johtuisi vaihdetuista renkaista.
Kaveri sanoi ihan samaa kun 17" 255 läskit vaihtui 15" 195 rinkuloihin ja autossa 170 kaakkia. Mulla ihan samoja kokemuksia myös 33:sta aikoinaan kun tippui pari tuumakokoa talveksi.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Kävinpä rengaskaupassa hakemassa satsin 225/45/17 Contin CVC3 kitkoja huomenna Deltaan kuskattavaksi (DA:n hinta 1500, rengaskaupan 810, elämä on!) ja pakkohan nuo oli punnita.
9,8 kg näytti makuuhuoneen atomivaaka, jonka vaimo joskus väittää liiottelevan kymmenenkin kiloa :lol:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

OL kirjoitti: Ymmärsinköhän oikein mitä tarkoitit, mutta eikai se näin mene... Mitä paremmin alusta seuraa, sitä tarkemmin tuntuu kaikki nypyt takapuoleen.
Mitä paremmin se rengas-vanne-yhdistelmä seuraa tietä, sitä vähemmän kori heiluu.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

^Vilkaise noita muita tekstejä mitä olen kirjoittanut, eli asiaa on käsitelty vähän eri kantilta tässä. Sikäli mikäli ymmärrät yhtään mitä tarkoitan, hyvä että itse ymmärrän.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Eipä tässä ole syytä minulla epäillä kenenkään käsityskykyä. Pointtini oli olevinaan se, että kun jousituksen on helpompi hallita kevyempää jousittamatonta massaa, niin pidon lisäksi myös kyydin pitäisi parantua.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Juu, en sitä mitenkään sillä tavalla tarkoittanutkaan. Haen vaan teoreettistä selitystä sille, minkä takia alusta toimii "jäykemmin" nyt kuin painavemmilla renkailla. Joustoliikkeet ovat lyhyemmät ja terävämmät. Kesäpyörillä samoissa montuissa jousti syvemmällä sekä joustoaika oli ajallisesti pidempi. Ja se on taas minun mielestäni pehmeämpää kyytiä. Vaikka auton iskarit olisivat aivan loppu, niin olisihan se aivan järkyttävä ajaa, mutta kyyti on pehmeää, kun auto vaan lelluu laivamaisesti montusta toiseen, mikään ei tunnu terävältä.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Herätellänpä tätä ketjua josko kahdessa vuodessa
olisi jaarittelun jalo taito jalostunut... :wink:

Olen tässä itseäni huvittanut ajatuksella kokeilla
ensi kesänä vähän kevyempää rengastusta radalla.
Nuo käyttämäni 18" vanteet renkaineen painavat
lähemmäs 22kg ja eivät välttämättä ole ne optimaalisimmat
vaikka ajotuntuma onkin hyvä radalla.
Team Dynamics Diablon paino on netin mukaan 11.4kg
joten aika paljon jää kumillekin.

Joku 16" kevyt vanne voisi toimiakin mutta onko vanteen
leveydestä jollakin kommentoitavaa?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

silverine kirjoitti:Herätellänpä tätä ketjua josko kahdessa vuodessa
olisi jaarittelun jalo taito jalostunut... :wink:

Olen tässä itseäni huvittanut ajatuksella kokeilla
ensi kesänä vähän kevyempää rengastusta radalla.
Nuo käyttämäni 18" vanteet renkaineen painavat
lähemmäs 22kg ja eivät välttämättä ole ne optimaalisimmat
vaikka ajotuntuma onkin hyvä radalla.
Team Dynamics Diablon paino on netin mukaan 11.4kg
joten aika paljon jää kumillekin.

Joku 16" kevyt vanne voisi toimiakin mutta onko vanteen
leveydestä jollakin kommentoitavaa?
mahdollisimman kevyet 6Jx15" vanteet 195/50-15 slikseillä saa varmaan moovea aikaan :) Jos normaalikumeja haluaa käyttää niin pyörimisherkkyys on tärkämpää kuin kumin paino, muttei niin tärkeää kuin pito.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Alfan halpis alu 7x16 BF:n 205/55-16 kesäkumi 17.1kg.
Pösön vakio alu 6.5x15 Misukan 195/65-16 kesäkumi 16.0kg.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

gYdEbUh kirjoitti:6Jx15" vanteet 195/50-15 slikseillä saa varmaan moovea aikaan :)
156:ssa 205/60/15" on normikoko...
Katulailliset slicksit tulee luonnollisesti hankintalistalle jos
ratapyöriin päädyn.

Niin...mites sen vanteen leveyden laita on, jos nyt ajatellaan
vaikka sitä 16" vannetta, onko leveämmästä vanteesta iloa?
On painavampi juu mutta mites pidon ja ohjattavuuden laita
vaikkapa 8" leveässä versus 6-7"..?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Peukalosääntö on että paras vanne ajettavuudeltaan on levein mitä renkaaseen suositellaan.
Käytännössä joutuu kompromissaamaan saatavuuden/hinnan/painon ja koon välillä.

Endurancetessun vanteet on 7x15 ja painavat 5.0 kg kappale.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

16" vanteissa taitaa kevyimmät olla jossain 6 kilon
paikkeilla. Ja maksavat varmasti riittävästi. :silly:
Onko muuten kumien painoissa mitään selkeitä eroja
verrattaessa samankokoista normi tai katuslicks -rengasta?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^OZ Superleggerat ja Ultraleggerat liikkuvat tuossa luokassa, ainakin 7" leveinä.

Nämä eivät ole hinnalla pilattuja, vaikka renkaat ovatkin varmaan roskiskamaa sinulle.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Rolle kirjoitti:^OZ Superleggerat ja Ultraleggerat liikkuvat tuossa luokassa, ainakin 7" leveinä.

Nämä eivät ole hinnalla pilattuja, vaikka renkaat ovatkin varmaan roskiskamaa sinulle.
Ovat vaan jo myyty ja mahdollisesti menossa erään jakohihnavammaisen projektialfan alle :lol:
VMP

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Myyt ne sitten kätevästi mulle kun kone oikeasti poksahtaa. :wink:

Ultraleggeroiden paino 16"/7" näyttäisi olevan 5.9kg.
Hinta n. 680e Briteistä + rahti, Suomessa näyttää
myytävän alkaen 830e.
Mikäs on maksimileveys renkaalle 7" vanteella?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Riippuu paljolti renkaan koosta, mutta 205/55 suositellaan enintään 7,5" vannetta, 225/50, joka on samankokoinen, menisi vielä 8" vanteelle.

Vastaa Viestiin