Sivu 2/2

Lähetetty: 10 Marras 2006, 10:02
Kirjoittaja Hepa
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Niin on, mutta missä on trampoliinissa se jousittamaton massa (pyörät, osa pyöräntuentaa) jonka vaikutusta tässä tuumittiin?
Se osa, joka on maata vasten. Laitetaan jalkojen päihin pyörät ja lähdetään ajelemaan. Sitten saakin olla jo melkoisen painava kaveri, jotta meno mukavaa olisi.

Edit:

Lisätäänpä vielä sen verran, että paikallaan ei juuri tuo renkaiden paino tunnu vaikuttavan. Eihän tuota trampoliinia sinällään oiken verrokkina voi käyttää, koska se on tukevasti maata vasten, kuten auto olisi parkissa.

Lähetetty: 10 Marras 2006, 16:27
Kirjoittaja OL
Niin, ajattelin koko homman jotenkin nurinkurin. Eli en käsitellyt muuta kuin pyörän liikettä jousituksessa ja sitä kautta massan vaikutusta. Eli trampoliini pitäisi periaatteessa kääntää toisin päin ja hypätään alhaaltapäin siihen. Ja sitten tätä kautta painon vaikutus. Eli trampoliini olisi tukivarsi joka on kiinni korissa, koria sen kummemmin miettimättä. Jotenkin näin sen ajattelin, en tiedä voiko sitä edes noin miettiä :roll:

Lähetetty: 10 Marras 2006, 16:51
Kirjoittaja Hepa
Olisiko niin, että jousituksen tehtävä on vähentää jousittamattoman massan värähtelyä ja sen heijastumista koriin. Eli kun rengas pomppaa jousitus ja iskunvaimentimet heijastavat tämän koriin, jonka paino vaimentaa värähtelyn. Eli, mitä kevyempi on vaimennettava massa suhteessa korin painoon sen tehokkaammin värähtely vaimenee. Suhde on tärkeä ja painavassa autossa painavampikin rengas menee, mutta mitä kevyempi jousittamaton massa on sitä parempi.

Jotenkin näin kai. Joku autoinsinööri osaisi varmaan selostaa paremmin. Liekö jotain fysiikkaa tai mitälie..

Lähetetty: 10 Marras 2006, 16:54
Kirjoittaja Rasvis
^ Joo noin minä sen kuvittelin / kuvittelen.

Lähetetty: 10 Marras 2006, 17:02
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Tuo 18" kesärengas vs. 15" talvirengas, varmasti talvirengas on mukavampi, eli profiilikorkea jolloin rengas ottaa iskuja paremmin vastaan, samalla jää alustan kolinatkin vähemmälle. Tuon alustan napakkuuden käsite hieman epäselvä mutta varmaan ura, tien kallistuma yms.häiriötekijät ei vaikuta tuohon korkeaan profiiliin niin paljoa. Ohjaus "ketterämpi" voisi tulla leveydestä ja kitkakertoimesta, eli rengas kääntyy herkemmin. Kiihtyvyyden parantuminen niin paljon todellisuudessa että sen huomaisi selkeästi voi olla kuvitelmaa, enemmän kiihtyvyyden tuntua saattaisi tuoda pienentynyt vierintäkehä jolloin nopeusmittariin tulee enemmän virhettä.

Lähetetty: 14 Marras 2006, 19:50
Kirjoittaja OL
Hepa kirjoitti:Eli, mitä kevyempi on vaimennettava massa suhteessa korin painoon sen tehokkaammin värähtely vaimenee.
Ja tämä tuntuisi takapuoleen siltä, että auton alusta toimisi napakammin? Jos renkaan liike ei vaimene niin tehokkaasti, tulee laivamaisempi fiilis?


Tuohon Alfistipohjoosesta kommenttiin, itsellä ainakin muutos mm. kiihtyvyydessä on niin selkeä, ettei ole kyllä itsellä epäselvää etteikö johtuisi vaihdetuista renkaista. Vierintäkehän muutos on niin pieni, että se ei sitä selitä. Napakkuudella itse tarkoitin ainakin jäykkyyttä. Vähän hassu termi. Mutta alusta tuntuisi tekevän joustot terävämmin ja lyhyemmällä joustoliikkellä mitä kesäpyörillä.

Lähetetty: 14 Marras 2006, 20:13
Kirjoittaja Rolle
OL kirjoitti:itsellä ainakin muutos mm. kiihtyvyydessä on niin selkeä, ettei ole kyllä itsellä epäselvää etteikö johtuisi vaihdetuista renkaista.
Kaveri sanoi ihan samaa kun 17" 255 läskit vaihtui 15" 195 rinkuloihin ja autossa 170 kaakkia. Mulla ihan samoja kokemuksia myös 33:sta aikoinaan kun tippui pari tuumakokoa talveksi.

Lähetetty: 14 Marras 2006, 20:18
Kirjoittaja Sassicaia
Kävinpä rengaskaupassa hakemassa satsin 225/45/17 Contin CVC3 kitkoja huomenna Deltaan kuskattavaksi (DA:n hinta 1500, rengaskaupan 810, elämä on!) ja pakkohan nuo oli punnita.
9,8 kg näytti makuuhuoneen atomivaaka, jonka vaimo joskus väittää liiottelevan kymmenenkin kiloa :lol:

Lähetetty: 14 Marras 2006, 22:28
Kirjoittaja Joksa
OL kirjoitti: Ymmärsinköhän oikein mitä tarkoitit, mutta eikai se näin mene... Mitä paremmin alusta seuraa, sitä tarkemmin tuntuu kaikki nypyt takapuoleen.
Mitä paremmin se rengas-vanne-yhdistelmä seuraa tietä, sitä vähemmän kori heiluu.

Lähetetty: 14 Marras 2006, 23:45
Kirjoittaja OL
^Vilkaise noita muita tekstejä mitä olen kirjoittanut, eli asiaa on käsitelty vähän eri kantilta tässä. Sikäli mikäli ymmärrät yhtään mitä tarkoitan, hyvä että itse ymmärrän.

Lähetetty: 15 Marras 2006, 09:48
Kirjoittaja Joksa
Eipä tässä ole syytä minulla epäillä kenenkään käsityskykyä. Pointtini oli olevinaan se, että kun jousituksen on helpompi hallita kevyempää jousittamatonta massaa, niin pidon lisäksi myös kyydin pitäisi parantua.

Lähetetty: 18 Marras 2006, 12:36
Kirjoittaja OL
Juu, en sitä mitenkään sillä tavalla tarkoittanutkaan. Haen vaan teoreettistä selitystä sille, minkä takia alusta toimii "jäykemmin" nyt kuin painavemmilla renkailla. Joustoliikkeet ovat lyhyemmät ja terävämmät. Kesäpyörillä samoissa montuissa jousti syvemmällä sekä joustoaika oli ajallisesti pidempi. Ja se on taas minun mielestäni pehmeämpää kyytiä. Vaikka auton iskarit olisivat aivan loppu, niin olisihan se aivan järkyttävä ajaa, mutta kyyti on pehmeää, kun auto vaan lelluu laivamaisesti montusta toiseen, mikään ei tunnu terävältä.

Lähetetty: 12 Marras 2008, 23:21
Kirjoittaja silverine
Herätellänpä tätä ketjua josko kahdessa vuodessa
olisi jaarittelun jalo taito jalostunut... :wink:

Olen tässä itseäni huvittanut ajatuksella kokeilla
ensi kesänä vähän kevyempää rengastusta radalla.
Nuo käyttämäni 18" vanteet renkaineen painavat
lähemmäs 22kg ja eivät välttämättä ole ne optimaalisimmat
vaikka ajotuntuma onkin hyvä radalla.
Team Dynamics Diablon paino on netin mukaan 11.4kg
joten aika paljon jää kumillekin.

Joku 16" kevyt vanne voisi toimiakin mutta onko vanteen
leveydestä jollakin kommentoitavaa?

Lähetetty: 13 Marras 2008, 16:00
Kirjoittaja gYdEbUh
silverine kirjoitti:Herätellänpä tätä ketjua josko kahdessa vuodessa
olisi jaarittelun jalo taito jalostunut... :wink:

Olen tässä itseäni huvittanut ajatuksella kokeilla
ensi kesänä vähän kevyempää rengastusta radalla.
Nuo käyttämäni 18" vanteet renkaineen painavat
lähemmäs 22kg ja eivät välttämättä ole ne optimaalisimmat
vaikka ajotuntuma onkin hyvä radalla.
Team Dynamics Diablon paino on netin mukaan 11.4kg
joten aika paljon jää kumillekin.

Joku 16" kevyt vanne voisi toimiakin mutta onko vanteen
leveydestä jollakin kommentoitavaa?
mahdollisimman kevyet 6Jx15" vanteet 195/50-15 slikseillä saa varmaan moovea aikaan :) Jos normaalikumeja haluaa käyttää niin pyörimisherkkyys on tärkämpää kuin kumin paino, muttei niin tärkeää kuin pito.

Lähetetty: 13 Marras 2008, 17:56
Kirjoittaja JMZ
Alfan halpis alu 7x16 BF:n 205/55-16 kesäkumi 17.1kg.
Pösön vakio alu 6.5x15 Misukan 195/65-16 kesäkumi 16.0kg.

Lähetetty: 13 Marras 2008, 18:02
Kirjoittaja silverine
gYdEbUh kirjoitti:6Jx15" vanteet 195/50-15 slikseillä saa varmaan moovea aikaan :)
156:ssa 205/60/15" on normikoko...
Katulailliset slicksit tulee luonnollisesti hankintalistalle jos
ratapyöriin päädyn.

Niin...mites sen vanteen leveyden laita on, jos nyt ajatellaan
vaikka sitä 16" vannetta, onko leveämmästä vanteesta iloa?
On painavampi juu mutta mites pidon ja ohjattavuuden laita
vaikkapa 8" leveässä versus 6-7"..?

Lähetetty: 13 Marras 2008, 18:17
Kirjoittaja Grendel
Peukalosääntö on että paras vanne ajettavuudeltaan on levein mitä renkaaseen suositellaan.
Käytännössä joutuu kompromissaamaan saatavuuden/hinnan/painon ja koon välillä.

Endurancetessun vanteet on 7x15 ja painavat 5.0 kg kappale.

Lähetetty: 13 Marras 2008, 18:31
Kirjoittaja silverine
16" vanteissa taitaa kevyimmät olla jossain 6 kilon
paikkeilla. Ja maksavat varmasti riittävästi. :silly:
Onko muuten kumien painoissa mitään selkeitä eroja
verrattaessa samankokoista normi tai katuslicks -rengasta?

Lähetetty: 13 Marras 2008, 19:16
Kirjoittaja Rolle
^OZ Superleggerat ja Ultraleggerat liikkuvat tuossa luokassa, ainakin 7" leveinä.

Nämä eivät ole hinnalla pilattuja, vaikka renkaat ovatkin varmaan roskiskamaa sinulle.

Lähetetty: 13 Marras 2008, 19:22
Kirjoittaja mattijus
Rolle kirjoitti:^OZ Superleggerat ja Ultraleggerat liikkuvat tuossa luokassa, ainakin 7" leveinä.

Nämä eivät ole hinnalla pilattuja, vaikka renkaat ovatkin varmaan roskiskamaa sinulle.
Ovat vaan jo myyty ja mahdollisesti menossa erään jakohihnavammaisen projektialfan alle :lol:

Lähetetty: 13 Marras 2008, 19:36
Kirjoittaja silverine
^
Myyt ne sitten kätevästi mulle kun kone oikeasti poksahtaa. :wink:

Ultraleggeroiden paino 16"/7" näyttäisi olevan 5.9kg.
Hinta n. 680e Briteistä + rahti, Suomessa näyttää
myytävän alkaen 830e.
Mikäs on maksimileveys renkaalle 7" vanteella?

Lähetetty: 13 Marras 2008, 19:57
Kirjoittaja Rolle
Riippuu paljolti renkaan koosta, mutta 205/55 suositellaan enintään 7,5" vannetta, 225/50, joka on samankokoinen, menisi vielä 8" vanteelle.