Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vito kirjoitti:Raportoidaan taas vähän.
Fortumista ja vattefallista ei lupauksista huolimatta ole otettu kahteen viikkoon yhteyttä joten soitto taas molempiin.
Vattenfall pesee kätensä koko hommasta kun mittari ei ole heidän ja he laskuttavat vain fortumin ilmoittamien lukemien mukaan.
Fortumilla ei ole edes laitettu asiaa tutkittavaksi,kun edelleen heidän mielestään vanha mittari oli "laiska" ja uusi näyttäää oikein.
Syynä puolittuneisiin lukemiin on kuullemma lämmin maaliskuu :lol: (sattumoisin maaliskuu on ollut tähän mennessä kylmin kolmeenkymmeneen vuoteen :mrgreen: )
ja että olen vain vähentänyt sähkön kulutustani ja mittarin tarkastus maksaa edelleen sen 200e :lol:
Kyllä tuo ylimääräinen n.5000kwh vaan taitaa jäädä mun maksettavaks,mikä nyt ei ole mikään yllätys.
Mittailujakin on edelleen jatkettu,eikä huolimatta liki -30 hipovista yöpakkaslukemista,autojen lämmittämisistä,pesukoneiden ja kuivausrumpujen käytöstä huolimatta olla vielä päästy yli 65kwh vuorokausikulutuksen.

Jos saan jostain lainaan tarpeeks ison traktorigeneraattorin,niin pudotan talon kokonaan 0-kulutukselle pois fortumin verkosta niin nähdään kuinka nopeasti Fortumin auto pihassa ja äijät tutkimassa mittaria. :mrgreen:
Odotas nyt...
Onko tuo 5000kWh hinnallisesti enemmän, kuin 200eur tarkistuksesta? Toki sit jos toteavat kaiken olevan OK, niin sittenhän maksat sen 200 ja laskunkin vielä... Toisaalta jos homma selviääkin sun eduksi, säästät rahaa, vaikka maksaisit tarkistuksen silti? En minätajua miten on muka mahollista, pyydä heiltä kirjallisena todistus maaliskuun harvinaisen lämpimänä olemisesta ;) Ja samalla ilmatieteenlaitoksen kanta, heh. Ihme pelleilyä tuo touhu tuntuu olevan.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Aquatica kirjoitti:
Vito kirjoitti:Raportoidaan taas vähän.
Fortumista ja vattefallista ei lupauksista huolimatta ole otettu kahteen viikkoon yhteyttä joten soitto taas molempiin.
Vattenfall pesee kätensä koko hommasta kun mittari ei ole heidän ja he laskuttavat vain fortumin ilmoittamien lukemien mukaan.
Fortumilla ei ole edes laitettu asiaa tutkittavaksi,kun edelleen heidän mielestään vanha mittari oli "laiska" ja uusi näyttäää oikein.
Syynä puolittuneisiin lukemiin on kuullemma lämmin maaliskuu :lol: (sattumoisin maaliskuu on ollut tähän mennessä kylmin kolmeenkymmeneen vuoteen :mrgreen: )
ja että olen vain vähentänyt sähkön kulutustani ja mittarin tarkastus maksaa edelleen sen 200e :lol:
Kyllä tuo ylimääräinen n.5000kwh vaan taitaa jäädä mun maksettavaks,mikä nyt ei ole mikään yllätys.
Mittailujakin on edelleen jatkettu,eikä huolimatta liki -30 hipovista yöpakkaslukemista,autojen lämmittämisistä,pesukoneiden ja kuivausrumpujen käytöstä huolimatta olla vielä päästy yli 65kwh vuorokausikulutuksen.

Jos saan jostain lainaan tarpeeks ison traktorigeneraattorin,niin pudotan talon kokonaan 0-kulutukselle pois fortumin verkosta niin nähdään kuinka nopeasti Fortumin auto pihassa ja äijät tutkimassa mittaria. :mrgreen:
Odotas nyt...
Onko tuo 5000kWh hinnallisesti enemmän, kuin 200eur tarkistuksesta? Toki sit jos toteavat kaiken olevan OK, niin sittenhän maksat sen 200 ja laskunkin vielä... Toisaalta jos homma selviääkin sun eduksi, säästät rahaa, vaikka maksaisit tarkistuksen silti? En minätajua miten on muka mahollista, pyydä heiltä kirjallisena todistus maaliskuun harvinaisen lämpimänä olemisesta ;) Ja samalla ilmatieteenlaitoksen kanta, heh. Ihme pelleilyä tuo touhu tuntuu olevan.
Onhan se reilusti enemmän,mutta kun maaliskuun kirjaamani lukemat on sellaisia mitä ne pitäskin olla,joten mittarin tarkastuksesta ei lienee hyötyä.
Ikävä kyllä helmikuun lukemat ei ole vielä laskutuksessa,joten sieltä on todennäköisesti tulossa vielä 3000-3500kwh lisää jolloin meillä olis 4:ssä kuukaudessa kulunut jo enemmän sähköä kuin koko 2011 vuonna yhteensä :evil:
Seurannan aloittamisesta helmikuun viimeisestä päivästä tämän päivän lukemiin on kulunut 923kwh eli keskimäärin 61,5kwh/d mikä on ihan normaalia näillä keleillä,mutta mikä selittää edellisen kolmen kuukauden keskimäärin 109kwh/d lukeman? :evil:
Vattenfallista suositeltiin viemään asia kuluttajariitalautakuntaan,mutta kuten julkisuudessakin on kerrottu,sähköyhtiöt eivät ole hävinneet vielä yhtään juttua. :?

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Kyllä mä tän jutun vien kuluttajariitalautakuntaan.
Pienen kaivelun jälkeen löytyy tietoa sähköyhtiöidenkin myöntämistä sähkömittarin aiheuttamista laiterikoista mm. kondensaattorien rikkoontumisia.
Fortumkin on ystävällisesti ilmoittanut korvaavansa rikkoontuneet laitteet,mutta ainoastaan jos asiakas pystyy todistamaan että syyllinen on sähkömittari :lol:
Mun tapauksessa sähkönkulutuksen pomppaaminen taivaisiin mittarinvaihtohetkellä näkyy Fortumin omasta seurantaraportista ja jos tuon pumpun kondensaattoririkko
on syyllinen kohonneisiin lukemiin niin tän pitäs olla "pässin lihaa" ja vaadin vielä uuden pumpunkin :twisted:
Vaan ei varmaan ole kun kysymyksessä on Fortum :evil:
Sekin tässä vielä on,että nuo mittarit on etäluettavuuden lisäks myös etähallittavia,enkä voi tietää jos siellä onkin tehty jotain "säätöjä" ja tyylikkäästi pannaan asiakas maksumieheks.
Fortumhan ei pyynnöitä huolimatta muka pysty toimittamaan mulle normaalilaskutuksen kuukausiraporttia kummempaa tietoa,eikä sitäkään kuin tammikuuhun asti.
Sinänsä outoa kun heidän omien mainoksiensa mukaan tietoa siirtyy mittarista muutaman minuutin välein. :roll: :mrgreen:

Edit.aiemmista vuosiraporteista voi laskennallisesti päätellä,että Joulukuun 2012(+ 1 päivä marraskuulta) lukemissa on n.1600kwh liikaa,jolloin viimevuoden oikea toteutunut lukema pitäs olla suurinpiirtein mihin se oli arvioitukkin eli n.15000kwh
Sähköyhtiöt on aina kehuneet kuinka heidän arvionsa osuvat kuukausitasolla kohdalleen vaikka aiemmin olivatkin vain laskennallisia.
Noh,vuosiraportin mukaan joulukuun 2011 laskennallinen kulutus ja joulukuun 2012 mitattu kulutus eroaa rapiat 1500kwh,tammikuu2013 (3500kwh)on kaksinkertainen verrattuna tammikuuhun 2012 :lol:
Viimeksi muokannut Vito, 16 Maalis 2013, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kyllähän näissä tuntuu outouksia olevan.

Minulle asennettiin suorasähkö taloon 2011 ilmalämpöpumppu.
Kulutus putosi tuolloin lämmityskaudella n. 15%

Nyt 2012 kun marras- joulukuun lasku tuli heräsi mielenkiintoni sähkön säästöön.


Ilmeisesti Vattenfallilla oli huomioitu ilmalämpöpumpun aiheuttama säästö, koska elokuusta 2012 lähtien sähkönkulutukseni on noussut mystisesti 15-25 %
Vaikka nyt syksyn lämmityskauden alkaessa puita on poltettu enemmän kuin muina vuosina.

Lähetin yhtiöön kyselyä että mistä mahdollinen kulutuksen nousu voisi johtua ja että voisiko mittari olla vikaantunut?
Yllättäen kukaan ei ole vaivautunut sieltä vastaamaan, mutta näyttäisi siltä että yhteyden oton jälkeen kulutukseni on jälleen normalisoitunut vaikka takkoja ei ole enää poltetukkaan kuin muutaman kerran.


Melko epäselvä sepostus, mutta jatketaan seurantaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ ja ^^

Eli: laskutetaan "liikaa" niin kauas, kunnes asiakas ärähtää ihmeissään? Kuulostaa siltä, mitä sähköyhtiöistä yleisesti kuullut. Montaa todistettua moista tapahtumaa en ole tavannut, mutta onhan näitäkin... Tosin epäsuorasti sähköyhtiön vika (rikkinäinen mittari, väärin kytketty mittari jne)

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Näissä oudoissa laskutuksissa varsinkin kulutusmuutosten yhteydessä kannattaa setviä, onko kyseessä aito lukemalasku vai jotain muuta. Minulle tuli 4 kk etäluettavan mittarin vaihdon jälkeen lukemalaskuksi otsikoitu lasku, joka näytti täsmälleen kaksinkertaista lukemaa mittarin näyttöön nähden. Soitin tuosta sähköyhtiöön ja hetken setvinnän jälkeen ilmeni, että tämä "lukemalasku" olikin arviolasku. Arvion perustana taas oli sähköyhtiön oma arvio, ei suinkaan se puolta pienempi arvio jonka olin sähkösopimusta tehdessäni ilmoittanut. Heidän mukaansa tämän kokoinen talo kuluttaa 6500 kWh vuodessa. Siis: etäluettavan mittarin perusteella laskutettava sähkönkäyttö oli sähkön myyjän omaan näkemykseen perustuva arvio, joka oli sattumalta täsmälleen 100% liian suuri.
Järkiautoilija

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Joo,siis mulla on joulukuusta lähtien tullut lukemiin perustuvat laskut.
Seurannan perusteella ja erinäisillä laskutoimituksilla on tullut jokseenkin selväks että mulla on mittarinvaihtopäivästä lähtien kulunut n.50kwh vuorokaudessa ylimääräistä ja kunhan helmikuun jättilukemat vielä tulee niin tää lysti tulee mulle nykyhinnoilla maksamaan n.700e ylimääräistä 4kk:n ajalta. :evil:
[menee jatkamaan selvityksen naputtelua kuluttaja-asiamiehelle] :mrgreen:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Fortumin selitys mun puolittuneisiin kulutuslukemiin maaliskuulta oli että maaliskuu on ollut harvinaisen lämmin.
Mitäpä sanoo ilmatieteen laitos:
Maaliskuu toi mukanaan harvinaisen kylmät yöt
Sää | 15.03.2013 13:30
Yöt ovat olleet maaliskuussa harvinaisen kylmiä, kertoo Ilmatieteen laitos.

Maaliskuun alku on ollut keskimäärin reilut viisi astetta tavanomaista kylmempi, ja erityisesti yöt ovat viime aikoina olleet kylmiä. Varsinaisia pakkasennätyksiä ei ole rikottu, mutta kylmää on silti ollut.

Taivalkosken kirkonkylällä mitattiin keskiviikon vastaisena yönä -38,2 astetta. Tämä on toistaiseksi kuluvan talven alin lämpötila Suomessa. Viime yönä Utsjoen Kevojärvellä mitattiin -38 astetta.

Viime päivien kaltaisia kylmiä lämpötiloja ei läheskään joka vuosi havaita maaliskuun puolivälissä. Ne eivät kuitenkaan ole täysin poikkeuksellisia vuodenaikaan nähden. Vastaavanlaisia lämpötiloja havaittiin usein maaliskuussa 1960 - 1980-luvuilla.
:mrgreen:

Sama homma varmaan tuon edellisen "laiskan" mittarin kanssa :lol:
Jos olisin väittänyt kuukautta ennen "älyboxin" vaihtoa,että vanha mittari näyttää liikaa,niin takuuvarmasti mittari olisi näyttänyt oikein ja tarkastuttaminen olisi maksanut 200e

Ja jokainenhan varmaan pystyy tiputtamaan omasta vuorokausikulutuksestaan 50kwh sormia napsauttamalla :roll: :mrgreen:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Fortumin asentaja kolkutteli eilen ovelle ja kyseli että saisko panna sähköt poikki vähäks aikaa.Tiedustellessani syytä moiseen ,niin asia ei liity mitenkään mun mittariongelmiin vaan tekevät "jotain kytkentöjä ja sulakkeen vaihtoja muuntajalla" jotain asiaa sillä oli kuitenkin tohon tontin nurkalla olevaan tolppaan missä ei kyllä ole mitään muuntajaa :roll:
Sain sen kuitenkin puhuttua sisälle keskustelemaan tästä hommasta ja näytettyä raportteja ja pumppuakin.Asentaja oli lievästi sanoen huvittunut kun kerroin Fortumin asiakaspalvelun selityksistä "laiskasta mittarista" ja "lämpimästä maaliskuusta" :lol:
Meidän edellinen digimittari ei kuullemma mitenkään voinut aiheuttaa kulutuksen pomppaamista kaksinkertaiseksi,ei edes vaikka se olis ollut pyörivä mittari.
Pumpusta se totes vaan että sen rikkoontuminen on mahdollista,mutta siitä ei pysty mitenkään toteamaan mikä on rikkoontumisen syy,eikä tuollaista pumppua pysty edes purkamaan rikkomatta sitä,eli siis kun fortumin vaatimuksesta asiakkaan on pystyttävä todistamaan että laitteen rikkoontumisen syynä on mittarin vaihto ja vaikka kulutuslukemat on todistettavasti pompanneet taivaisiin mittarinvaihtopäivänä,niin en pysty todistamaan että pumppu on rikkoontunut mittarin vaihdon takia :?
Tällä hetkellä ainoa taho joka uskoo/väittää noita jättimäisiä kulutuslukemia oikeiks on Fortumin asiakaspalvelu :lol:
Olen koittanut saada Fortumilta kirjallista vastausta kysymyksiini,(että olis kuluttaja-asiamiehelle jotain dokumenttia)mutta mitään vastausta ei kuulu :evil:
Seurantaa on edelleen jatkettu ja jonkinlaista vertailuakin pystynyt näillä keleillä tekemään takan lämmittämisen vaikutuksesta vuorokausikulutukseen.
Vertailukelpoisen selvityksen tekemiseen tarvittas mielellään tasainen pitempi kireän pakkasen jakso ja se jäänee varmaan ensi talveen.
Kuitenkin muutamien päivien testillä 1:n puukorillisen=n.kaksi pesällistä polttaminen alakerran vuolukivitakassa on pudottanut vuorokausikulutusta n. 10kwh.
Loppukevennys:
http://www.hs.fi/kotimaa/Maaliskuusta+o ... 3578500368" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Vito kirjoitti: Ikävä kyllä helmikuun lukemat ei ole vielä laskutuksessa,joten sieltä on todennäköisesti tulossa vielä 3000-3500kwh lisää jolloin meillä olis 4:ssä kuukaudessa kulunut jo enemmän sähköä kuin koko 2011 vuonna yhteensä :evil:
Hupsis,olenpa minä pässi :oops:
Mähän olen jo itse ottanut nuo helmikuun lukemat,joten ei siihen enää pitäs tulla ylimääräistä :lol:
Laskutuksessa ne ei tosin vielä ole.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Olitko jo kuluttajaneuvojaan yhteydessä? Ts. noilla tiedoilla mitä on, ne voisi ärähtää ja saada sen kirjallisen dokumentaation kun eivät sinulle sitä viitsi toimittaa. Yllättävän tehokas työkalu, sitä vartenhan nuo on, että niitä myös käytetään. Yhteydenottopyyntö ja sitten soittelevat takaisinpäin.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

^ En oo vielä ollut,eikä tässä mikään hengenhätä ole,parempi valmistautua tähän sotaan kunnolla.
Mikäli Fortumilta ei tule kirjallista vastausta,niin mulla on puheluiden kellonajat tallessa ja Fortumhan nauhoittaa puhelut,joten voimme tarpeen vaatiessa yhdessä kuunnella mitä on puhuttu :lol:
Onneks sattuu olemaan jonkin verran tuttuja sähköalan ihmisiä mm.verkkoyhtiöissä :-D
Verkkoyhtiöillä on velvollisuus säilyttää vanhat mittarit 5 vuotta, joten tuon edellisen digimittarin "laiskuus" pitäs olla tarpeen vaatiessa helposti todettavissa.
Maaliskuun lämpimyys romahtaneiden lukemien syynä hakee jo naurettavuudessaan vertaista,joten odotellaan rauhassa seuraavaa selitystä. :lol:
Ongelmahan on nyt se,että Fortumin vaatimuksesta mun pitäs nyt pystyä osoittamaan että mittarinvaihto on aiheuttanut pumpun rikkoontumisen ja kuten edellä sanoin,niin pumppua tutkimalla on mahdoton selvittää mikä sen rikkoi :?
Todisteeks jää ainoastaan se ,että mittarilukemat on pompanneet taivaisiin mittarinvaihtopäivänä ja romahtaneet samana päivänä kun pumppu on irroitettu verkosta.
Irroituspäivä nyt sattui olemaan sama kuin ensimmäinen reklamointipäivä,joten epäselväks jää onko Fortumin suunnassa tehty asialle jotain ja siihenkään en saa mitään vastausta. :evil:

Vähän mua ihmetyttää omassa sää/vuorokausikulutusseurannassa tuo minuutilleen otettu reklamointivuorokauden lukema,se kun on pienin lukema koko seuranta-aikana ja reilusti pienempi muihin vastaaviin vuorokausiin nähden :?

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Dodii,homma etenee, Fortumista soiteltiin.
Se nyt ainakin tuli selväks että ne pystyy lukemaan reaaliaikasta tietoa mun mittarista.
Kulutuksen puolittumisen hetki pystytään paikantamaan siihen hetkeen kun pumppu on irrotettu verkosta ja kulutuksen pomppaamisen hetki pystytään paikantamaan mittarin vaihtohetkeen.
Eli siis kaiken järjen mukaan pitäs olla selvä homma,vaan kun ei edelleenkään ole,kun mun pitäs kuitenkin pystyä todistamaan että mittarin vaihto on rikkonut pumpun.
Kovasti ne nyt haluais pumpun tutkittavaks ja tietysti mun tuurilla pumppu onkin korjaantunut itsestään :mrgreen:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Bones »

mitäs ne tavarantarkastajat tekee, eikö semmoinen puolueeton lausunto olis parempi? vai ovatkohan kalliitakin...
200 baria vaparissa..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Miten Fortumilla on tuntitason lukemia ennen mittarinvaihtoa? Oliko silloinkin tuntitason mittari käytössä? En tämän perusteella näe, miten voisi todentaa pumpun rikkoontumisen juuri mittarinvaihtohetkeen, sen sijaan se oli varmasti rikki mittarinvaihtohetkellä, mutta se on eri asia.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

^ Jep mä olen samaa mieltä kun kerran tuntimittaus alkoi vasta mittarin vaihdosta.
Mä kallistun tällä hetkellä mielelläni uskomaan jos mulle sanotaan fortumin päästä että kulutuslukemat pomppas mittarinvaihtohetkellä. :mrgreen:

Edit.Toisaalta on helppo uskoa ettei pumppu ollut rikki ennen mittarinvaihtoa jos vertaa mittarinvaihtoa edeltäneiden 8:n kuukauden kulutuslukemia 2011 vuoden kuukausiraportteihin samalta ajalta niin koko jakso 2012 vuodelta kuukausittain on pienempi kuin 2011 jolloin vuoden kokonaiskulutus oli 12900kwh.Vaikka tuon ajan kuukausikulutukset ovatkin laskennallisia niin ne pitää yllättävän hyvin paikkansa niinkuin yhtiötkin mainostaa ja osuvat myös yksiin tämän kuun seurannan kanssa.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Raportoidaan taas.
Vuorokausikulutukset on edelleen pysyneet hyväksyttävällä tasolla kireistä pakkasista huolimatta.Vaikka äkkiseltään vois kuvitella että saunapäivinä vuorokausikulutus kasvaisi lisääntyvän lämpimän veden käytön vuoksi niin saunapäivien vuorokausikulutus on ollut normaalia pienempi vastaten niiden päivien kulutusta kuin takkaa on lämmitetty.Takan tai saunan lämmityksen aiheuttama pudotus on näillä keleillä haarukoitu n.10-15kwh/d
Fortumin yhteydenoton jälkeen ei ole sit lupauksista huolimatta kuulunutkaan enää mitään. :lol:
Maalämpopumpun valmistaja kävi tekemässä 18-vuotistarkastuksen ja totesi järjestelmän toimivan niinkuin pitää eikä merkkejä ongelmista ole havaittavissa.
Samalla tuli ilmi,että tämä yksi maalämpöjärjestelmien asentaja/korjaaja on jo tähän mennessä maksattanut Fortumilla 3 virheellisen mittarin asennuksen aiheuttamaa maalämpöpumpun rikkoontumista :shock: Nämä oli kaikki aiheutuneet vaihejärjestyksen muuttumisesta asennuksen yhteydessä jolloin kompressori oli pyörinyt väärinpäin.
Kesämökkinaapureiden kanssa keskusteltua tuli myös ilmi ongelmia ilmalämpöpumppujen toiminnassa mittarin vaihdon jälkeen.
Toisessa mökissä ilmalämpöpumppu oli alkanut työntää jatkuvasti lämpöä täydellä teholla ilman että asetuksien muuttaminen tai säätäminen vaikuttaisi mitenkään,tämä oli jatkunut pitkään ja mökissä oli ollut kuullemma lämmintä kohtuullisesti kuukauden poissaolon jälkeen ja sähkölasku oli sen mukainen :lol: Nyt eivät uskalla jättää pumppua päälle ollenkaan poissa ollessaan.
Toisessa mökissä ilmalämpöpumppu ei enää käynnisty automaattisesti lyhyenkään sähkökatkon jälkeen.
Herra yksin tietää onko noilla ongelmilla yhteyttä älymittarin kanssa,mutta sattuu taas sopivasti mittarin vaihdon aikoihin. :roll:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Raporttia pukkaa:
31 vrk:n kulutus poikkeuksellisen kylmältä maaliskuulta(+1 vrk helmikuulta) 1890kwh eli keskim. n.61kwh/vrk.
Erotuksena joulu-tammi-helmikuun lukemiin reilu 1600kwh/kk vähemmän.
Poikkeuksena se,että maaliskuussa takkaa lämmitettiin ainoastaan kolmena päivänä,kun taas joulu-tammikuussa takassa oli tulet lähes joka päivä.
Mun aikasempi arvio n.50kwh ylimäärästä kulutusta/vrk noilta kolmelta kuukaudelta ei ollut lienee pahasti metsässä :roll:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Päivitetääs tätä vähän kun juttu meni entistä ihmeellisemmäks.
Tuolloin talvella ei tullut käyteltyä kolmivaihemoottoreilla varustettuja härveleitä joten toukokuussa kun pistin oikotasohöylän pyörimään niin sehän pyöri väärinpäin(samassa töpselissä missä se oli pyörinyt syksyllä oikein päin)
Noh,kokeilemaan muita vehkeitä.Hydraulihalkojan hydraulipumppu räjähti välittömästi kun pisti sähköt päälle(500€),Metallisorvilla ei ole väliä,sirkkeli pyöri jostain syystä oikein päin.(tosin en muista tuliko sähköt samasta töpselistä saman jatkojohdon kautta)Mun vanha maalämpöpumpun kompura ei onneks tykkää kyttyrää pyörimissuunnan muutoksesta.(Schroll-kompura olis hajonnu) Imakompurallakaan ei ole juuri muuta väliä kuin jäähdytinsiivet toimii imevänä eikä puhaltavana.
Soitin sit fortumille,että mitä v*ttua tää nyt taas on. Puhelimessa sanoivat kuinka vaihejärjestyksen numerointi kuuluisi olla ja perssiilläänhän se oli.
Parin tunnin päästä pari fortumin asentajaa tulee toteamaan ,että väärinhän ne on,mut ei me niitä aleta kääntää kun se voi aiheuttaa taas muita ongelmia,joten käännellään vaan noista väärinpäin pyörivistä laitteista.
Edellisten lähdettyä parin tunnin päästä tulee taas pari fortumin asentajaa(ei samat)toteamaan saman homman.Keskusteltiin siinä tää koko kuvio läpi ja tuumasvat vaan että tää pitäs kyllä olla ihan "pässinlihaa" ja vievänsä tiedot esimiehilleen.
Vaiheet on edelleen väärin pääkeskuksessa.
>reklamaatioo+korvausvaatimusta fortumille.
Yllätysyllätys:
Fortumin mukaan mun laitteissa ja kytkennöissä on vikaa eikä he ole tehneet mitään virheitä ja mitään ei korvata,blaablaa sähkömarkkinalaki pykälä sejase.
Aiemminhan ne myös selitti,ettei mittarin vaihto voi aiheuttaa laitteiden rikkoontumista.Nyt on kuitenkin fortumilta mustaa valkoisella,että "mittarin vaihdon yhteydessä tapahtuu aina kytkentäylijännitteitä"
Lisää ihmeellisyyksiä:
Fortum valpas on näyttänyt meille jopa edellisten vuosien raporteissa yli kaksinkertaisia lukemia todelliseen nähden ja lukemat näyttää olevan suhteutettuna noihin muutaman kuukauden jättimäisiin lukemiin. :lol: Helevetin monen ärähdyksen jälkeen vihdoin tänään valpas näyttää oikeita lukemia.
Jatkuujatkuujatkuu...... :mrgreen:

Edit.niijoo,viime vuoden kulutuslukemat oli n.rapiat 3000kwh korkeemmat kuin normaalisti huolimatta poikkeuksellisen lämpimästä joulukuusta.
Liekkö sitäkään tullut tänne raportoitua,että juttelin kesällä pitkään erään fortumille aliurakointia tekemän sähköpuljun johtajan kanssa ja se kertoi fortumin kieltäneen ehdottomasti urakoitsijoitaan kommentoimasta älyboxien vaihtojen aiheuttamia ongelmia ja että heiltä löytyy kontillinen vikojen takia vaihdettuja "kiinanpaskoja"
Ikävä kyllä julkisesti eivät uskalla puhua mitään,mut kehotti vaan sitkeesti jatkamaan taistelua,sillä muuten nää jutut vaietaan hiljaseks.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Älyboxihan vaihdettiin viimeinen päivä marraskuuta 2012.
Noh,vertailun vuoksi:
Joulukuun lukema 2012 3074kwh takoissa tulet jokseenkin joka päivä.
Joulukuun lukema 2013 1448kwh takoissa ei ollut tulet kertaakaan ja talo on taas ollut vaihteeksi ladattu kahden hengen sijaan kolmella ja 24/7 auki olevilla härveleillä.

Kattotaan mitä tammikuu sanoo kun on ollut vähän vilposempaa :mrgreen:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Aika haastavaa verrata noita kahta kuukautta, koska 2012 joulukuussa keskilämpötila oli -5,3 astetta ja viime kuussa taas +2,3 astetta.

jaacco
Viestit: 305
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): sähköauto

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja jaacco »

Määkin tsekkasin mielenkiinnosta viime joulukuiden sähkölaskut ja aika iso ero. 2013 882kWh vs 2012 1276kWh.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Juu,eihän noista täysin vertailukelpoisia saa,ennenkuin lämpötilat sattuu suunnilleen kohdilleen.
Yllättävän hyvin tuolta valppaan raporteista pystyy päättelemään miten esim.henkilömäärän muutos näkyy lukemissa.
Kattotaan nyt miten tammikuun lukemat on vertailukelpoisia,nyt vaan onkin sit talossa majaillut viime tammikuun kahden hengen sijaan neljä henkee.
Tämänhetkisellä tämän kuun keskiarvolla jos mennään kuun loppuun,niin tammikuun lukeman pitäs olla 1581kwh verrattuna 2013 tammikuun 3514kwh :mrgreen:
Jos taas loppukuu mentäskin koko kuun -20:n asteen maksimivuorokausikulutuksella.niin voitas päästä jopa 1900kwh/kk,totuus jää nähtäväks.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Totuutta pukkaa:
Tammikuun 2014 kulutus 1848kwh,mitattu keskilämpötila -8.4 astetta.
Fortumin käppyröissä keskilämpötila -5.07 astetta,eikä tammikuussa muka olis pakkanen menny alle -14 asteen :mrgreen: meillä kuitenkin piteli pitkään yli -20 lukemia,mä en tiedä mistä fortum nuo lämpönsä mittaa,kun ei ne täsmää edes ilmatieteenlaitoksen mittauksiin.
Tammikuu 2013 fortumin käppyröissä keskilämpötila oli -4.4 astetta ja kulutuslukemat sen 3514kwh :mrgreen:

Jostain kumman syystä valppaan käppyrät ei näköjään näytäkkään mulle mittarin vaihdon jälkeiseltä ajalta maaliskuuhun asti viikko.vuorokausi ja tuntikäppyröitä.Yllättäen juuri siltä ajalta kun nuo lukemat oli taivaissa. :mrgreen:

Se mikä mua tässä ihmetyttää,on se, että fortum on ainoa taho jota EI ihmetyttä nuo mittarin vaihdon jälkeen taivaisiin pomppanneet lukemat.
Meillä on kuitenkin tässä samassa paikassa mittailtu sähköjä 20 vuotta,eikä KOSKAAN ole tapahtunut tuollaista pomppausta eikä rikkoontunut sähkölaitteita niin että ne olis muka aiheuttaneet jotain vastaavaa.Nyt sitten muka meidän omissa kytkennöissä oliskin yhtäkkiä vikaa eikä edelleen väärin olevalla vaiheistuksella ole osuutta
rikkoontuneisiin laitteisiin.Uskoo ken haluaa :mrgreen:

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Palataas tähän taas pitkästä aikaa.
Kuluttaja-asiamieshän oli hyvinkin kiinnostunut tästä jutusta,mut mitään ei ole ilmeisesti asian suhteen tehty eikä uusia yhteydenottoja tullut.Ei siinä mitään,mulla on kolme vuotta aikaa nostaa asiaa esille,tosin olen jo henkisesti latautunut siihen etten mitään palautuksia saa.
Tältä näyttää tänään printattu raportti Fortumin valpaspalvelusta:
Kuva
Nuo mittarin vaihdon jälkeiset 3 kuukautta reklamointiin astihan ei erotu tuolta mitenkään poikkeavasti :mrgreen: No Fortumin mielestä ei.
Mittarinvaihtoa edeltävä aika,joka on ollut siis laskennallisesti arvioitua, poikkeaa suuresti nykyisestä reaaliaikaisesta mittauksesta. :mrgreen: Fortumin mielestä kyllä.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Fortumin "älyboxi" näyttää höpöjä?

Viesti Kirjoittaja Vito »

Btw.Mitenhän Fortum olis suhtautunut asiaan jos tuo sama muutos oliskin tapahtunut toiseen suuntaan,eli oltas oltu 0-kulutuksella talven kylmimpinä kuukausina :roll: Oliskohan ne odottaneet mun ilmoitusta?

Sit asiaan.
Tästä episodista v*ttuuntuneena päätin hieman tehostaa meidän järjestelmää.(tää nyt oli kytenyt päässä jo pitkään mut en ollu saanu tehtyä asian eteen mitään,eli tästä kiitos Fortumin suuntaan)
Puuhastelin saunaan happoraudasta vesipiipun
Kuva
Alakerran vuolukivitakkaan yläpalopesän kannen tilalle happoraudasta vesisäiliön
Kuva
Happoraudasta syntyi myös 500l kerrostava puskurivaraaja johon väänsin sisälle 3kpl 50metristä ohutseinäsestä haponkestävästä putkesta tehtyä kierukkaa + sähkövastus jos joskus sais sinne ajettua vaikka aurinkosähköö.
Kuva
Alimmainen kierukka varaajassa on tarkotettu kenties ens kesän kattoremontin yhteydessä katolle ilmestyville aurinkokeräimille,kaksi muuta on käyttöveden esilämmitykselle jolloin alemman kierukan on tarkoitus pitää varaajan alaosa mahdollisimman viileänä ja yläkierukasta taas kuuma vesi käyttöveteen.
Lisäks systeemiin tuli lämmönvaihdin piippuvaraajan kuumimmalle puolelle ennen puskurivaraajaa suoraan käyttövesilinjaan,eli tää antaa näillä säädöillä suoraan +65 asteista vettä ennenkuin vesi menee maalämpöpumpun varsinaisen käyttövesikierukan läpi.
Kuva
Tässä systeemi jo kytkettynä vanhaan ennen maalämpöpumppua
Kuva
Kuva
Kuva
Vesipiippu paikallaan ja eristettynä
Kuva

Tarkoitus oli vielä pistää maalämpövaraajaan alakierukka kun siellä on paikka valmiina ja ajaa takkavaraajan kuuma puoli sitä kautta puskurivaraajaan,mut se ei nyt ennättänyt tälle talvelle kun vaatii koko järjestelmän tyhjäämisen, joten järjestelmä toimii nyt vain käyttöveden esilämmitykseen.Ehkä sillä jotain merkitystä on ajetaanko kuumavesikierukan läpi +4 asteista tai +40 asteista vettä. :roll:
Koko systeemiä pyörittää 40w 1 kiertovesipumppu ja piirejä jaetaan 3-tieventtiilillä.
Ohjaimeks tuli hommattua fiksu lämpötilaero-ohjain joka kykenee myös aurinkokeräimien ohjaukseen.
Mitään näistä muutoksista ei näy asuintilojen puolella.
Kustannuksia koko hässäkälle kaikki itse tehtynä tuli n.1500€ josta iso osa putkitarvikkeisiin,oman työn osuus priceless :mrgreen:
Ensimmäiset käyttökokemukset lupas hyvää ja pikasella laskutoimituksella takaisinmaksuajaks vois tulla jopa 3v :mrgreen:
Näihin palataan myöhemmin kunhan dataa kertyy.

Vastaa Viestiin