Kehukaa manuaalivaihteistoa
Valvoja: Moderators
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Mihin ihmeeseen tarvitaan välikaasun antamista automaattivaihteistolla?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Oletan tarkoituksena olleen esittää yksi manuaalin hyvistä puolista.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Kehukaa manuaalivaihteistoa
Omalla kohdalla auton malli, tyyppi ja luonne ratkaisee. Alfaan ehdottomasti manuaali, ihan jo fiilis syistä. Vastaavasti taas sydäntä lähellä oleviin jenkkimaastureihin ehdottomasti automaatti - jenkit tekee vaan mielestäni automaattiaskit oikein ja ovat miellyttäviä käyttää.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos manustalla tekee mieli miminoida vaihdot esim. lähtemällä kakkosella liikkeelle ja sitten suoraan neloselle tms. niin mieli on jo valmis automaatin lumoihin.
Molempi parempi, pihassa löytyy kummatkin .
Jt

Jt

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Entäs jos heittelee pesään ykkösen, kolmosen ja vitosen?
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Niin, mutta kun välikaasu itsessään on ratkaisu manuaalivaihteiston ongelmaan (takkuava vaihtaminen), niin mihin sitä tarvitaan automaattivaihteistossa? Jos ongelmaa ei enää ole, niin mihin tarvitaan ongelmanratkaisukeinoa? Voihan sitä tietysti käyttää tomaattiakin N-asennossa ja kaasutella, mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin?h_lauri kirjoitti:^Oletan tarkoituksena olleen esittää yksi manuaalin hyvistä puolista.
Vai onko välikaasun antamiselle jotain muitakin syitä kuin takkuava tai synkronoimaton loota? Voi olla että on, mutku en tiedä...
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaalissa ehdoton paras asia on se, että kaikesta saat päättää itse. Ihan kaikesta, miten vaihdat, miten nopeasti vaihdat, miten hitaasti vaihdat, vaihdatko 2-4 vai 2-5...vai putkeen vaihteet läpi, käytätkö välikaasua, tuletko kantapääjarrulla mutkaan alaspäinvaihdossa, menetkö välikaasulla omaksi iloksi vaihteita ylöspäin....
Siihen fiilikseen ei pysty mikään automaatti, eikä mikään läppäloota missään autossa. Itse olen ajanut nyt tovin jo automaati Avensista. Okei onhan se kivaa kun on läpät ratissa ja kepistäkin saa plussaa ja miinusta, mutta on se aika tylsää kuitenkin. Vaihdot aina samanlaisia, aina samalla tavalla, ei mitään "kikkoja" ei mitään kiksejä. Mutta se onkin toisaalta tarkotuskin, helposti perille, jota halusinkin. Mutta ei se ajamiseeen tuo mitään lisäkiksejä, ei edes Shumakkerin leikkiminen rampeissa.
Mutta siis pointti oli se, että ajamiseen tulee niin paljon lisää "munaa", etenkin jos on vähän musiikkia moottorin puolelta, että siis itse en mihinkään urheilulliseen autoon ottaisi automaattia. Ehkä käyttöautoon sen voi ottaa, jos paljon kaupungissa ajaa, mutta jos vähänkin on muuta käyttöä kuin töihin ja kotiin ja mökille ajaminen, niin kyllä se tomaatti vähän turhaa on, jos ajamisesta nauttii ja sen sellasta.
Manuaalilla kuitenkin kaasun vastaus painamiseen on välitön, automaatti syö aina välistä pois tunnetta kaasun ja moottorin välistä, vaikka miten koittaa manuaalilla on aina enemmän tuntumaa, kaiken voi päättää millilleen kun oikeen haluaa.
Jopa manuaali-toiminnolla se kaasun ja moottorin vastaus on kuminauhamaista, jollain tavalla ei aitoa, ei sellasta mitä manuaaali toisi mukaan.
Eli jos ajamisesta nauttii, manuaali ehdottomasti jos sellasen saa.
Siksi tässä on itsellä sellanen tilanne, että JOS olisin ostamassa jotain urheiluautoa, niin uusia ei voi enää edes harkita, paitsi Corvettea, koska näihin ei tarjota kuin läppälootia.
Ja jos joku miettii miksi itse automaatin hommasin aikoinaan; Toyota Avensis ei ole kilpa- eikä urheiluauto.
Siihen fiilikseen ei pysty mikään automaatti, eikä mikään läppäloota missään autossa. Itse olen ajanut nyt tovin jo automaati Avensista. Okei onhan se kivaa kun on läpät ratissa ja kepistäkin saa plussaa ja miinusta, mutta on se aika tylsää kuitenkin. Vaihdot aina samanlaisia, aina samalla tavalla, ei mitään "kikkoja" ei mitään kiksejä. Mutta se onkin toisaalta tarkotuskin, helposti perille, jota halusinkin. Mutta ei se ajamiseeen tuo mitään lisäkiksejä, ei edes Shumakkerin leikkiminen rampeissa.
Mutta siis pointti oli se, että ajamiseen tulee niin paljon lisää "munaa", etenkin jos on vähän musiikkia moottorin puolelta, että siis itse en mihinkään urheilulliseen autoon ottaisi automaattia. Ehkä käyttöautoon sen voi ottaa, jos paljon kaupungissa ajaa, mutta jos vähänkin on muuta käyttöä kuin töihin ja kotiin ja mökille ajaminen, niin kyllä se tomaatti vähän turhaa on, jos ajamisesta nauttii ja sen sellasta.
Manuaalilla kuitenkin kaasun vastaus painamiseen on välitön, automaatti syö aina välistä pois tunnetta kaasun ja moottorin välistä, vaikka miten koittaa manuaalilla on aina enemmän tuntumaa, kaiken voi päättää millilleen kun oikeen haluaa.
Jopa manuaali-toiminnolla se kaasun ja moottorin vastaus on kuminauhamaista, jollain tavalla ei aitoa, ei sellasta mitä manuaaali toisi mukaan.
Eli jos ajamisesta nauttii, manuaali ehdottomasti jos sellasen saa.
Siksi tässä on itsellä sellanen tilanne, että JOS olisin ostamassa jotain urheiluautoa, niin uusia ei voi enää edes harkita, paitsi Corvettea, koska näihin ei tarjota kuin läppälootia.
Ja jos joku miettii miksi itse automaatin hommasin aikoinaan; Toyota Avensis ei ole kilpa- eikä urheiluauto.

- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Varpailla jarrua, kantapäällä kaasua ja vasurilla kytkintä. Siinä voi antaa välikaasunkin, jos tiputtaa ylimääräisen pykälän alaspäin.
Toki moisella taidolla mitään tee, jos matelee kehäykkösen jonossa tai ajaa autoa, jossa jarrun painaminen katkaisee syötön.
Toki moisella taidolla mitään tee, jos matelee kehäykkösen jonossa tai ajaa autoa, jossa jarrun painaminen katkaisee syötön.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Koskaan Eaton-Fullerin laatikkoa kepittänyt?wekkuli kirjoitti:manuaalivaihteiston ongelmaan (takkuava vaihtaminen)
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Välikaasulla on kyllä muukin tarkoitus, mutta tosiaan kuten WWWVespa mainitsee, ruuhkamatelussa sillä ei ole merkitystä.wekkuli kirjoitti: Niin, mutta kun välikaasu itsessään on ratkaisu manuaalivaihteiston ongelmaan (takkuava vaihtaminen)
VMP
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Täähän meni mielenkiintoiseksi.
Mä oon käyttäny välikaasua kerran. Finniratsunista katos kytkinnesteet kesken ajon ja auto piti saada pois risteyksestä. Hain pullollisen, täytin uudelleen ja sen jälkeen ajelin. Sikäls ko muistan oikein. Mihis muuhun välikaasua tarvitaan, jos synkronointi on kunnossa ja nesteet sisällä?

Mä oon käyttäny välikaasua kerran. Finniratsunista katos kytkinnesteet kesken ajon ja auto piti saada pois risteyksestä. Hain pullollisen, täytin uudelleen ja sen jälkeen ajelin. Sikäls ko muistan oikein. Mihis muuhun välikaasua tarvitaan, jos synkronointi on kunnossa ja nesteet sisällä?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaalivaihteistoa voi ja pitää kehua - mutta hyvin rajallisesti. Käyttöauto saa itse vaihtaa vaihteensa, kuski valitsee kulkusuunnan ja nopeuden!
Manuaalivaihteet kuuluvat harrasteautoon - tähänkin rajauksena mukavuuspainotteinen harrastaminen.
Auton "henki" määrittää laatikon luonteen. Pieni vähemmistö on manuaaliin sopivia. Päivittäiseen ajoon polkimien määrä on 2. Ei poikkeuksia, ei edes huonot ajo-olosuhteet (sitten lisätään vetäviä pyöriä jos tämä on huolenaiheena).
En kauheen hyvin kehunut manuaalia, mutta ei mennyt ihan kokonaan ohi aiheen!
BTW. Välikaasu? Oh come on...
Manuaalivaihteet kuuluvat harrasteautoon - tähänkin rajauksena mukavuuspainotteinen harrastaminen.
Auton "henki" määrittää laatikon luonteen. Pieni vähemmistö on manuaaliin sopivia. Päivittäiseen ajoon polkimien määrä on 2. Ei poikkeuksia, ei edes huonot ajo-olosuhteet (sitten lisätään vetäviä pyöriä jos tämä on huolenaiheena).
En kauheen hyvin kehunut manuaalia, mutta ei mennyt ihan kokonaan ohi aiheen!
BTW. Välikaasu? Oh come on...
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Oikeanlaisella välikaasulla mahdollistetaan nopeampi vaihtaminen ja toki juuri halutulle vaihteelle. Synkronoimattomassa lootassa (mm. Fuller) homma toimii kuin ajatus, kun hankkii rutiinin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tuohan on juuri manuaalivaihteistoin parhaita puolia!lerppu kirjoitti: BTW. Välikaasu? Oh come on...

On täältäkin osa porukasta käynyt ratapäivillä manuaalivaihteisella hauskaa pitämässä.
VMP
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^^Välikaasua tarttee mm. silloin, kun kytkinvaihjeri on katkennut ja pitää ajaa auto A:sta B:hen. Kuten ajoin, joskus systerin Marean Lauttasaaresta - Malminkartanoon. Startilla vaan liikkeelle ja sitten välikaasulla vaihdot. Muutamaan otteeseen piti pysähdellä, mutta hyvin meni.
Huonoon kakkosen synkkaan auttaa myös välikaasun käyttö, jos mennään leikkimään.
Olen aina ollut sitä mieltä, että manuaali on ainoa oikea. Tiedän kaveripiirissäkin osan kannattavan mukavuussyistä automaattia, mutta en ole edes ruuhkaliikenteessä kaivannut moista ominaisuutta. Olen toki kokeillut erilaisia automaatteja, ja robottivaihteistoja, mutta niistä en ole löytänyt sitä fiilistä. Ajat tunneliin ja vaihdat piennemmälle, sitten avaat ikkunan.. No eipä tule useain tehtyä.
Huonoon kakkosen synkkaan auttaa myös välikaasun käyttö, jos mennään leikkimään.
Olen aina ollut sitä mieltä, että manuaali on ainoa oikea. Tiedän kaveripiirissäkin osan kannattavan mukavuussyistä automaattia, mutta en ole edes ruuhkaliikenteessä kaivannut moista ominaisuutta. Olen toki kokeillut erilaisia automaatteja, ja robottivaihteistoja, mutta niistä en ole löytänyt sitä fiilistä. Ajat tunneliin ja vaihdat piennemmälle, sitten avaat ikkunan.. No eipä tule useain tehtyä.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Joo, tästä on kokemus joka vieläkin nostaa kylmän hien pintaan. Kaveri yllytti oikeasti testaamaan uuden urheilullisen volkkarinsa kaarreominaisuuksia. Vedin lumiseen tiukkaan kuten omalla ja säädin kääntymisen astetta vasemmalla jalalla - tai luulin säätäväniWWWVespa kirjoitti:Varpailla jarrua, kantapäällä kaasua ja vasurilla kytkintä. Siinä voi antaa välikaasunkin, jos tiputtaa ylimääräisen pykälän alaspäin.
Toki moisella taidolla mitään tee, jos matelee kehäykkösen jonossa tai ajaa autoa, jossa jarrun painaminen katkaisee syötön.

-Tazio
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Varmaan joku näyttää tomaatillaan, miten vasemman jalan jarrutus tehdään vedon katkeamatta ja luistokulma on kohdallaan. 

Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Eikös moni ole jo todennut, että automaatti on sopiva arkiajoon kun tarvitsee vain liikkua paikasta toiseen. Ei minulla ainakaan ole tullut tarvetta tehdä vasemman jalan jarrutuksia kun mennään perheen kanssa mökille tai käyn kaupasta maitoa.
Automaatti -> arkiajoon (ja arkiautoon).
Manuaali -> urheilullisempaan ajoon (ja autoon) ja hauskanpitoon.
En ottaisi Alfaa automaatilla, paitsi 166 koska se on mielestäni enemmän "herra-malli" kuin "sporttimalli".
En myöskään ottaisi tuon V70 Volvon kaltaista lossia manuaalina.
Automaatti -> arkiajoon (ja arkiautoon).
Manuaali -> urheilullisempaan ajoon (ja autoon) ja hauskanpitoon.
En ottaisi Alfaa automaatilla, paitsi 166 koska se on mielestäni enemmän "herra-malli" kuin "sporttimalli".
En myöskään ottaisi tuon V70 Volvon kaltaista lossia manuaalina.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
No on tullut käytyä ja mun Alfassa ainakin vaihteet solahti silmään sekunnin murto-osassa ilman mitään välikaasuja, joten mihin ihmeeseen sitä tarvitaan? Mikä nykyaikainen ja kunnossa oleva auto oikeasti tarvii välikaasua yhtään mihinkään?mattijus kirjoitti:Tuohan on juuri manuaalivaihteistoin parhaita puolia!lerppu kirjoitti: BTW. Välikaasu? Oh come on...![]()
On täältäkin osa porukasta käynyt ratapäivillä manuaalivaihteisella hauskaa pitämässä.
Annetaankos Formuloissa välikaasua?
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
(Tämä ketju on yksi parhaista pitkään aikaan
)

Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tää on ihan parhautta! Samaa huippua kuin lumiharja, kangas/kumimatot, mitkä öljyt Alfaan, minkä auton ostaisin.
Albertolli kiteytti aika hyvin. Hinauksen helppous myös puoltaa manuaskia. Nykytekniikka on mahdollistanut kuljettajalle paljon ajanvietettä kabiiniin kepin hämmentämisen lisäksi. Voi tarkkailla vaikka kulutusta ja lähetellä e-maileja puhelimesta. Tai ropata navigaattoria ajaessa. Tämä tosin näkyy päivittäin liikenteessä ikävällä tavalla.
Kuten RM edellä totesi, kannattaa kokeilla muitakin vaitoehtoja kuin manuaali
laatikkoa.
Ja parasta on urheilulliseen ajotapaan vetoaminen, kun seuraavaksi menee "Kuinka paljon Alfat kuluttaa"-palstalle kertomaan, kuinka taas päästiin höyryillä perille.
Terv. TH700

Albertolli kiteytti aika hyvin. Hinauksen helppous myös puoltaa manuaskia. Nykytekniikka on mahdollistanut kuljettajalle paljon ajanvietettä kabiiniin kepin hämmentämisen lisäksi. Voi tarkkailla vaikka kulutusta ja lähetellä e-maileja puhelimesta. Tai ropata navigaattoria ajaessa. Tämä tosin näkyy päivittäin liikenteessä ikävällä tavalla.
Kuten RM edellä totesi, kannattaa kokeilla muitakin vaitoehtoja kuin manuaali
laatikkoa.

Ja parasta on urheilulliseen ajotapaan vetoaminen, kun seuraavaksi menee "Kuinka paljon Alfat kuluttaa"-palstalle kertomaan, kuinka taas päästiin höyryillä perille.

Terv. TH700
Ride on!
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos tuon 50000 tänä vuonna automaatilla ajettua kilometriä olisi ajanut keppivaihteisella, olisi vasen jalka varmaan vähän nykyistä vahvempi.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re:
Pitää tietysti tarkkaan määritellä se mitä tarkoitetaan "automaatilla" ja "manuaalilla", kun ei se nykyään ole enää niin selvää. Jos vastakkain on perinteinen turbiinitomaatti ja perinteinen keppimanuaali kytkimellä ja autona vaikka Alfa 4C, niin päivänselvästi ottaisin manuaalin. Jos taas työmatkaperheenkuljetusdieselfarmari, niin tomaatti.Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinkahan moni ottaisi uuteen autoon manuaali jos hintaeroa ei olisikaan?
Nykyaikaisemmista lärpytin/robotti/kaksoiskytkin ym. virityksistä ei minulla ole kokemusta, joten niihin en ota tiukkaa kantaa.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
On myös paljon automalleja/malliversioita joita saa ainoastaan automaattina.
Giulia Super -69
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kyllä (Formuloita on monenlaisia):wekkuli kirjoitti: Annetaankos Formuloissa välikaasua?
http://www.youtube.com/watch?v=rh6bwZ4ooTI
Eikä tuossa välikaasua käytetä sen takia, että vaihde solahtaisi silmään vaan siksi, ettei auton tasapaino muuttuisi kytkintä nostaessa.
Kaksoiskytkinaskit (ja Sillyspeed) ymmärtääkseni hoitaa tuon kuskin puolesta. (Tämän jälkeen jatkoihmettelyä, miten nykyF1 aski toimii, kun kaksoiskytkin on kielletty)

VMP
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re:
Riippuu autosta, käyttöauton ottaisin manuaalina. Harraste- tms. nautiskelu tai tietyn segmentin pelin ehkä tomaattina. Urheilu- ja maasto-auto luonnollisesti poikkeus tässä, kilpaa kun en ajan, nämä aina ehdottomasti manuna. Tästä syystä nimesin Ferrari-rahastonikin Corvette-rahastoksiRaimo Miettinen kirjoitti:Kuinkahan moni ottaisi uuteen autoon manuaali jos hintaeroa ei olisikaan?
Ferrareitakin meni loppujen lopuksi manuaalina todella vähän ja nykyään ei taideta edes tehdä kyseistä vaihteensiirtomallia.

-Tazio
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Jos joskus pääset ajamaan C3 Vetteä nelilovisella manulla, mielellään 454 jatkeena, niin saatat muuttaa mieltäsi TFT 727-fanituksen suhteen!
Varoen sitten kytkimen kanssa, lasittuu suht nopsaan jos vähänkään luistattaa... C6 myös 6-lovisella käskeneenä pidän tätäkin ihan validina, toki en ole tätä edellistä generaatiota ajanut automaatilla. Tai yhtään vanhempaa isolohkoa myöskään - ehkäpä se 350 kone on ilonpidon tappaja enemmän kuin se itsekseen välityssuhteita muuttava loota...
(Lähti muuten liikkeelle nelosella '71 454 - kuuli pyttyjen käyvän yksitellen. Ei sammu helposti...)
EDIT: hmm, ymmärsinköhän nyt kuitenkaan oikeinpäin tuon mieltymyksen? Ok, Corvettes of old are not sportscars, anywho...
Varoen sitten kytkimen kanssa, lasittuu suht nopsaan jos vähänkään luistattaa... C6 myös 6-lovisella käskeneenä pidän tätäkin ihan validina, toki en ole tätä edellistä generaatiota ajanut automaatilla. Tai yhtään vanhempaa isolohkoa myöskään - ehkäpä se 350 kone on ilonpidon tappaja enemmän kuin se itsekseen välityssuhteita muuttava loota...
(Lähti muuten liikkeelle nelosella '71 454 - kuuli pyttyjen käyvän yksitellen. Ei sammu helposti...)
EDIT: hmm, ymmärsinköhän nyt kuitenkaan oikeinpäin tuon mieltymyksen? Ok, Corvettes of old are not sportscars, anywho...
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Been there, done that, got the t-shirtlerppu kirjoitti:^Jos joskus pääset ajamaan C3 Vetteä nelilovisella manulla, mielellään 454 jatkeena, niin saatat muuttaa mieltäsi TFT 727-fanituksen suhteen!
Varoen sitten kytkimen kanssa, lasittuu suht nopsaan jos vähänkään luistattaa...

Muistutti etäisesti Valmet 502:n kytkintä, jos unohdetaan tuo kestävyysaspekti
Joo, vanhat 'vetet ovat rajatapaus, ottaisin ehkä mieluummin 'tomaattina. C5 and upwards manuna kiitoslerppu kirjoitti: C6 myös 6-lovisella käskeneenä pidän tätäkin ihan validina, toki en ole tätä edellistä generaatiota ajanut automaatilla. Tai yhtään vanhempaa isolohkoa myöskään - ehkäpä se 350 kone on ilonpidon tappaja enemmän kuin se itsekseen välityssuhteita muuttava loota...
(Lähti muuten liikkeelle nelosella '71 454 - kuuli pyttyjen käyvän yksitellen. Ei sammu helposti...)
EDIT: hmm, ymmärsinköhän nyt kuitenkaan oikeinpäin tuon mieltymyksen? Ok, Corvettes of old are not sportscars, anywho...

-Tazio
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Thesis = automaatti Se ei vaan voisi eikä SAA olla muunlainen. Uskomattoman mukava ja hmmmm..."ylellinen"....
Maserati = automaatti Sattui olemaan aikanaan ainut sillähetkellä myynnissä oleva, ja automaatti. Valinnanvaraa oli siis vähän niukasti. Olisin kelpuuttanut myös manuaalina mutta koska olen melkein 2metrinen niin haastavaa olisi ollut. Lue; jalat aina tiellä....(Ajanut myös manuaali-biturboa ja sesevasta oli hankalaa....
)
Töissä Atego on manuaali ja Axor aluevaihde-manuaali, MUTTA Actros on automaatti. Voiko olla mitään miehekkäämpää kun iso työkone joka täydellä kuormalla risteykseen tultaessa tiputtelee alaspäin miehekkäällä välikaasulla......
Ja vielä oikea-aikaisesti.
PS: täytyy kyllä myöntää että vaikka olen vuosikilometrieni vuoksi vähän laiska vaihtamaan vapaalla, niin toisiin autoihin vaan manuaali on "pakollinen" valinta.....Usein myös ainut.
Maserati = automaatti Sattui olemaan aikanaan ainut sillähetkellä myynnissä oleva, ja automaatti. Valinnanvaraa oli siis vähän niukasti. Olisin kelpuuttanut myös manuaalina mutta koska olen melkein 2metrinen niin haastavaa olisi ollut. Lue; jalat aina tiellä....(Ajanut myös manuaali-biturboa ja sesevasta oli hankalaa....

Töissä Atego on manuaali ja Axor aluevaihde-manuaali, MUTTA Actros on automaatti. Voiko olla mitään miehekkäämpää kun iso työkone joka täydellä kuormalla risteykseen tultaessa tiputtelee alaspäin miehekkäällä välikaasulla......

PS: täytyy kyllä myöntää että vaikka olen vuosikilometrieni vuoksi vähän laiska vaihtamaan vapaalla, niin toisiin autoihin vaan manuaali on "pakollinen" valinta.....Usein myös ainut.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re:
Yllättävän moni. Esimerkiksi äitini. Tämä taas ei johdu siitä, että hän olisi Gueneveren kaltainen rattisankari, vaan siitä, että automaatti on pelottava laitos, jota hän ei ole koskaan kokeillut, eikä uskalla kokeillakkaan.Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinkahan moni ottaisi uuteen autoon manuaali jos hintaeroa ei olisikaan?
Onneksi hän ei ole ostamassa uutta autoa.
Suomessa automaatit ovat edelleen melko uusi asia ja kuten täällä meidän autoharrastajien sivustollakin on ilmennyt, moni ei edelleenkään ole sellaista edes kokeillut. Tai jos on kokeillut, ovat kokemukset jostain 80-luvun alitehoisesta lahnasta. Pahoin on pinttynyt myös ajatus, että ne kurlaisivat tankin tyhjäksi sillä sekandilla, kun virta-avaimesta käännetään.
Veikkaan, että Suomessa edelleen ostetaan paljon manuaaleja sen takia, että tietoa ja ymmärrystä ei ole. Vaikka se automaatti olisi kaikin puolin järkevämpi vaihtoehto kuskin kyvyt ja tarpeet huomioon ottaessa.
Itse pelkäsin, että minkälaisiakohan tilanteita syntyy, kun taloudessa on sekä manuaali että automaatti ja hyppään päivittäin molempien jakkaralle. Ei ole kyllä ollut mitään sekoiluja. Autojen muutenkin erilainen luonne varmaan tekee selkäytimessä temput ja jalat pysyvät oikeilla paikoillaan. Virta-avaimen paikkaa ei vaan meinaa monesti löytää Alfan ja Saabin välillä..
Senza cuore saremmo solo macchine
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Re:
Allekirjoitan. Oma isäukkoni ajeli kesällä puoliksi kanssani lapinreissun n. 1000km mieheen. Oli, jotain lyhyttä koeajoa lukuunottamatta, ihan ensimmäinen kerta kun ihan oikeasti ajeli automaatilla. Väitti ettei osaa ja että sotkee polkimet ja että menee bensaa ja ja ja.... Lopputulos; Ei puhunut MITÄÄN. Ajoi vain......Uskalsin jopa nukkua hetken vieressä.....hagger16 kirjoitti:tietoa ja ymmärrystä ei ole...
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
Re: Re:
Sama tilanne ja sama pelko oli mulla joskus, mutta kyllä se vaan kumma automatiikka syntyy. Vasen jalka pitää vain laittaa "lomalle" tomaattiautossa. Aluksi pelkäsin juurikin sitä, että ennemmin tai myöhemmin starttaan tallin edessä olevaa manuaaliversiota painamatta kytkintä ja nykäisen sen startilla ovea päin. Toistaiseksi sellaista ei kuitenkaan ole koskaan käynyt, vaikka jo neljättä vuotta on huushollissa ollut molemmat vaihteistoversiot.hagger16 kirjoitti: Itse pelkäsin, että minkälaisiakohan tilanteita syntyy, kun taloudessa on sekä manuaali että automaatti ja hyppään päivittäin molempien jakkaralle.
Yksi turvallisuustekijä on ehkä tullut siitä, että molemmilla tulee startatessa pidettyä jalkaa jarrulla, kaasuahan ne eivät käynnistäessä vaadi. Tämä on ehkä tullut siitä selkäytimeen, kun tomaatti vaatii seuraavaksi jalan jarrulle, jotta keppi irtoaa P-asennosta ja manuaalilla se on taas tullut siitä, että minulla on tapana aina startata vaihde vapaalla, jolloin jo auton paikallaan pitämiseksi tulee pidettyä jarrua.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Heh, ameriikoissa myytävät manuaalit on varustettu pakollisella kytkimen pohjaan polkemisella, jotta suostuvat käynnistymään. Ovat niin hirmuinen harvinaisuus, että näitä valikoivat rattihirmut keinuttelevat autojaan valoissa viestittääkseen ylivertaista auton käsittelytaitoaan kanssakulkijoille!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Mukavuus on siitä huono argumentti, että se on suhteellista. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas automaatista ja neljäs polkee kytkintä. Automaatti on helppo ja vaivaton, mutta se ei välttämättä ole kuljettajansa mielestä mukava.lerppu kirjoitti:Manuaalivaihteet kuuluvat harrasteautoon - tähänkin rajauksena mukavuuspainotteinen harrastaminen.
Ja mä kun halusin päivittäiskäyttöiseen nelivetoon nimenomaan manuaalin, etuveto olisi mennyt automaattinakinlerppu kirjoitti:Päivittäiseen ajoon polkimien määrä on 2. Ei poikkeuksia, ei edes huonot ajo-olosuhteet (sitten lisätään vetäviä pyöriä jos tämä on huolenaiheena).

Mä en ikinä osannut tuota pelätä silloin kun omistin molemmat, aina tuli luonnostaan toimintamalli oikein. Enkä ole edes jumittanut vasenta jalkaa mihinkään penkin alle ikinä vaan päinvastoin ajanut automaattia välillä jopa mallilla 2 poljinta, 2 jalkaa. Hyvin se toimii, kun vasurin vaan kalibroi jarruvasteelle kytkinvasteen sijasta.hagger16 kirjoitti: Itse pelkäsin, että minkälaisiakohan tilanteita syntyy, kun taloudessa on sekä manuaali että automaatti ja hyppään päivittäin molempien jakkaralle. Ei ole kyllä ollut mitään sekoiluja. Autojen muutenkin erilainen luonne varmaan tekee selkäytimessä temput ja jalat pysyvät oikeilla paikoillaan. Virta-avaimen paikkaa ei vaan meinaa monesti löytää Alfan ja Saabin välillä..
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kuinka manuaalia voi kehua?...ei mitenkään, sellaista manuaalia ei olekaan josta löytyy jotain positiivista...automaattiin ja varisinkin kaksoiskytkinvaihteistoa vastaan.
Olen täysin TcT vaihteiston kannalla, perinteinen automaatti tuntuu hieman "löysältä" ja hitaalta. Toki perinteinen turbiiniautomaatti on mukava ison vapaastihengittävän moottorin jatkona. Sporttiajoon turbiiniautomaatti on täysin väärä, siihen ja normiajoon on sitten TcT (tai DSG jne).
TcT:
- Saat päättää itse (Alfan tapauksessa) vaihtotapahtumat, pehmeä/nopea/rykäys.
- Ei turhaa vasemman jalan vemputusta, molemmat kädet ratissa joka tilanteessa.
- Välikaasu, sekin tulee kaupanpäälle alasvaihdoissa ja ainakin MiTo suorittaa sen suorastaan hienolla tavalla Dynamic asetuksella jolla vaihdot on muutenkin hyvin sporttisia pienen putkessa tapahtuvan pamauksen saattelemana punarajan tuntumassa.
- Pienemmälläkin teholla autosta saadaan oikeasti kohtuullisen rivakka samalla kuitenkin mukava jokapäiväiseen käyttöön.
- Polttoainetalous on käsittääkseni jo parempi kuin manuaalissa ja varsinkin vanhanaikaisessa turbiiniautomaatisa.
En ottaisi enää mistään hinnasta manuaalia saati turbiiniautomaattia...ellei esim. koeajamani GT86 kaltaisella kohtuullisen hyvällä ohjelmoinnilla. TcT on kaikkeen ajoon (siviili ja rata) paras eikä ole kompromissi missään osa-alueessa.
Olen täysin TcT vaihteiston kannalla, perinteinen automaatti tuntuu hieman "löysältä" ja hitaalta. Toki perinteinen turbiiniautomaatti on mukava ison vapaastihengittävän moottorin jatkona. Sporttiajoon turbiiniautomaatti on täysin väärä, siihen ja normiajoon on sitten TcT (tai DSG jne).
TcT:
- Saat päättää itse (Alfan tapauksessa) vaihtotapahtumat, pehmeä/nopea/rykäys.
- Ei turhaa vasemman jalan vemputusta, molemmat kädet ratissa joka tilanteessa.
- Välikaasu, sekin tulee kaupanpäälle alasvaihdoissa ja ainakin MiTo suorittaa sen suorastaan hienolla tavalla Dynamic asetuksella jolla vaihdot on muutenkin hyvin sporttisia pienen putkessa tapahtuvan pamauksen saattelemana punarajan tuntumassa.
- Pienemmälläkin teholla autosta saadaan oikeasti kohtuullisen rivakka samalla kuitenkin mukava jokapäiväiseen käyttöön.
- Polttoainetalous on käsittääkseni jo parempi kuin manuaalissa ja varsinkin vanhanaikaisessa turbiiniautomaatisa.
En ottaisi enää mistään hinnasta manuaalia saati turbiiniautomaattia...ellei esim. koeajamani GT86 kaltaisella kohtuullisen hyvällä ohjelmoinnilla. TcT on kaikkeen ajoon (siviili ja rata) paras eikä ole kompromissi missään osa-alueessa.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Eläessäni en ole edes ajatellut automaatin hankkimista, ja ainoa Alfa johon sellaisen voisi kuvitella on 166 busson kaverina, luultavasti kyyrpiintyisin laatikkoon nopeasti, mutta ajatuksen tasolla se on ainoa hyväksyttävä.
Automaatista on lyhyt matka itsekseen ajelevaan iphoneautoon
Automaatista on lyhyt matka itsekseen ajelevaan iphoneautoon

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^lyhyt matka? 

- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Vaihde vapaalle ja välikaasua ja D:en.Itse ajan tomaatia molemmilla jaloilla samoin opetin l-eston ajamaan ei ryömi.Kyllä lähtee.WWWVespa kirjoitti:Miten annat välikaasua tomaatilla?
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Sähköikkunat on mukavat, ei pakolliset, sellaiset vain tuppaavat olemaan joka autossa
Sadetunnistin: Mielummin ilman, en ole kohdannut järjestelmää, joka toimisi ilman kohtauksia tai joka toimisi yleensäkkään
radio on mukava, ei tarvitsisi olla edes hifi, jos se soittaa levyjä
Sähköpenkit: omistan ja ajan autollani yksin, mihin tarvitsisin sähköpenkkejä?
Osaan säätää itse mitkä valot keulalla palaa
ESP ja ABS - tulen toimeen ilmankin, mutta missä menee turvavarusteiden ja turhan tilpehöörin raja? minua rauhottaa tieto, että irmelin, 80v autossa on absit ja epsit
Automaatti ilmastointi, ainoa, mitä jäisin kaipamaan, on AC, jopa manuaal ilmastointi on huoleton ja helppo käyttää oikein.
naama peruslukemilla
Totta kait mä haluan ajaa itse ja olla 'komennossa' niin sanoakseni. varmaan vähän sama asia, kuin kysyt miksi joku haluaa ajaa työkseen rekkaa
Mulla nousee niskavillat pystyyn, kun joku volvo esittelee itsekseen jonossa ajelevia autoja, mitä hauskaa siinä on? jos tuo on autoilun televaisuus, niin eikös meidän pitäisi jo tässä kohtaa totutella siihen, että kohta alla on joku almera, corolla tai muu keskinkertaisuus jonka alkuperäisenä ideana ole ollenkaan olla ajajan auto?
Tuntuu ehkä joillekkin kaukaa haetulta yhditää nuo kaksi toisiinsa, mutta eikö se ole juuri kummankin perimmäinen idea? tehdä autoilusta mukamas vaivatonta?
Sadetunnistin: Mielummin ilman, en ole kohdannut järjestelmää, joka toimisi ilman kohtauksia tai joka toimisi yleensäkkään
radio on mukava, ei tarvitsisi olla edes hifi, jos se soittaa levyjä

Sähköpenkit: omistan ja ajan autollani yksin, mihin tarvitsisin sähköpenkkejä?
Osaan säätää itse mitkä valot keulalla palaa
ESP ja ABS - tulen toimeen ilmankin, mutta missä menee turvavarusteiden ja turhan tilpehöörin raja? minua rauhottaa tieto, että irmelin, 80v autossa on absit ja epsit
Automaatti ilmastointi, ainoa, mitä jäisin kaipamaan, on AC, jopa manuaal ilmastointi on huoleton ja helppo käyttää oikein.
naama peruslukemilla

Totta kait mä haluan ajaa itse ja olla 'komennossa' niin sanoakseni. varmaan vähän sama asia, kuin kysyt miksi joku haluaa ajaa työkseen rekkaa

Mulla nousee niskavillat pystyyn, kun joku volvo esittelee itsekseen jonossa ajelevia autoja, mitä hauskaa siinä on? jos tuo on autoilun televaisuus, niin eikös meidän pitäisi jo tässä kohtaa totutella siihen, että kohta alla on joku almera, corolla tai muu keskinkertaisuus jonka alkuperäisenä ideana ole ollenkaan olla ajajan auto?
Tuntuu ehkä joillekkin kaukaa haetulta yhditää nuo kaksi toisiinsa, mutta eikö se ole juuri kummankin perimmäinen idea? tehdä autoilusta mukamas vaivatonta?

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Entäs se sytytysennakko, mitä kyselin jo eilen? Sehän rinnastuu noita paljon paremmin välityssuhteeseen. Tekninen parametri, jota vain täytyy säätää käytetyn teknologian rajoitteiden vuoksi, ja hoituu yleensä automaattisesti.
No joo, on minultakin kyselty oppeja, miten rakennetaan askelmoottoriohjain sytkän säätöön kabiinista...
No joo, on minultakin kyselty oppeja, miten rakennetaan askelmoottoriohjain sytkän säätöön kabiinista...
Järkiautoilija
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Pikkusen lähteny vanttuusta tää topic
Kukin tallaa tyylillään,hyvä että on paljon vaihtoehtoja niin jokaselle löytyy sopiva. Mut se on pakko sanoo noista ensimmäisen sukupolven roboteista,oli merkki mikä hyvänsä niin aivan hirveetä menoa. Onko joku täällä ajanut smartilla ?
Huhhuh et on hirviä moottori + vaihteisto setuppi !


- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Öö... voiko tällä otsikolla olla lähtemättä lapasesta...?
Sinänsä kyllä ymmärrän automaattia kammoksuvia, jos kokemukset ovat jostain Smartista tai vuosikymmenten takaisista vaihteistoista. Pahin minun ajamani tapaus on ollut 1,3-litrainen Corolla kolmivaihteisella turbiiniautomaatilla jostain 80-90-lukujen taitteesta. Todellinen puoliautomaatti: rajusti alitehoisen moottorin perässä vaihteistoa piti houkutella vaihtamaan isommalle varovaisella kaasun annostelulla. Jos painoi liian vähän, laatikko halusi vaihtaa alaspäin. Jos erehtyi painamaan yhtään liikaa, laatikko piti sitä kickdownina. Nopeuden kelaaminen viiteen kymppiin vaati joko kahden kilometrin suoran tai pirullisen ovelaa kaasun annostelua.
Sinänsä kyllä ymmärrän automaattia kammoksuvia, jos kokemukset ovat jostain Smartista tai vuosikymmenten takaisista vaihteistoista. Pahin minun ajamani tapaus on ollut 1,3-litrainen Corolla kolmivaihteisella turbiiniautomaatilla jostain 80-90-lukujen taitteesta. Todellinen puoliautomaatti: rajusti alitehoisen moottorin perässä vaihteistoa piti houkutella vaihtamaan isommalle varovaisella kaasun annostelulla. Jos painoi liian vähän, laatikko halusi vaihtaa alaspäin. Jos erehtyi painamaan yhtään liikaa, laatikko piti sitä kickdownina. Nopeuden kelaaminen viiteen kymppiin vaati joko kahden kilometrin suoran tai pirullisen ovelaa kaasun annostelua.
Järkiautoilija
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ajelin tänään Cittis C4 2.0 HDI:lla jossa välitysten valintaa hoiti perinteinen mehulinko. Yllättäen kyyti ei tuntunut ainakaan tasaisemmalta kuin aikaisemmin ajeltu C4 1.6 HDI BMP jossa siis on kova kirstu vaihderobotilla. Ehkä menoa olisi voinut tasoittaa nostelemalla varvasta sopivissa kohdissa, mutta mikäs automaatti se sitten enää on?
Penari 520d vm 2010 taijotain kyllä vaihtaa nätisti ja ilman turhia luisteluita. Askeissa on eroa...
Penari 520d vm 2010 taijotain kyllä vaihtaa nätisti ja ilman turhia luisteluita. Askeissa on eroa...
- Epäkelpokeräilijä -
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Audi A4 2.0TDI Multitronic 2008Isola kirjoitti:Sinänsä kyllä ymmärrän automaattia kammoksuvia, jos kokemukset ovat jostain Smartista tai vuosikymmenten takaisista vaihteistoista.
Kaupungissa laatikko haluaa pitää koneen kierrokset 1200rpm tienoossa ja koko auto tärisee jatkuvasti kuin alaston kreikkalainen kolmenkympin pakkasessa. Sporttiasennolla kierrokset nousee järkevälle tasolle, mutta mukaan tulee keinotekoiset pykälät, jotka eivät lainkaan sovi variaattoriin ja ovat muutenkin teennäiset. Maantiellä ja motarilla ok. Automaatin paras alue (kaupunkiajo) on pilattu, joten tällainen Audi ehdottomasti manuaalilla, ainakin mulle.
Saab 9-3 SS/SC 1.9 TiDS, 1.9TTiD ja TurboX (2.8V6t), 2008/2009, 6v AW
Lähtee paikaltaan loogisesti ja ok. Kaupungissa kierrokset pikkudieseleille vähän alamaissa ja värinä jo tuntuu, muttei kovin pahasti. Suunta vähäliikenteiselle moottoritielle, jossa on hyvä kokeilla ohituskiihtyvyyttä. Puolella kaasulla jokainen kiihtyy odotetusti ok (no, heikoimmassa on se 320Nm@2krpm...). Ripeämpi ohitus? Talla tiskiin, mitään ei tapahdu liki sekuntiin kun laatikko miettii että pitäisköhän tässä pykältää. No, pykälletäänpä, luisteluun kuluu toinen sekunti. Polkaisusta kulunut n. 2 sekuntia (eli yli 40 metriä) kun aski saa sisään kahta tai kolmea pykälää pienemmän vaihteen, joka vie suoraan punarajalle. Rajoitinta vasten hakataan taas liki sekunti ja luistellaan toinen, ennenkö sisään saadaan se oikea pykälä kiihdyttämiseen. Eli ohitus pääsi alkamaan yli 80 metriä siitä, missä sen halusin aloittaa. Rattiläpillä voi onneksi ennakoida, mutta niidenkin käsky on laatikolle harras ja hetken harkittava toive pykälän vaihtamisesta. Ostin 9-3:ni manuaalina.
Audi A3 2.0TDI DSG 2009
Aski pyrkii nykytyyliin pitämään sisällä isoa pykälää ja sihtaa moottorin kierroksia sinne 1500rpm tienooseen, joten tärinää on jälleen tiedossa moottoritien ulkopuolella. Sporttiasennolla tämä helpottaa, mutta samalla moottorinohjaus muuttaa kaasunvasteen ikävän hyökkiväksi.
Citroën C5 2.0HDi 2009
Ei mitään mielikuvaa, millaisille kierroksille aski pyrki moottoria sovittelemaan, mutta tärinää ei sisään kuulunut eikä moottorikaan häiritsevästi mylvinyt, eli melko sopivilla. Sopii sitikan luonteeseen kuin tatti otsaan - jos muuten voisin harkita tällaista sitikkaa, olisi automaatti vahva vaihtoehto.
En pitäisi mitään noista autoista Smartina tai laatikoita vuosikymmenten takaisina askeina. Teknisesti potentiaalia sinänsä oivaan toimintaan olisi, mutta Saabin askien viiveily ja pakkomielteinen punarajalle viskominen ja Audin alhaisten kulutuslukemien tavoittelussa värinäkierroksille meno tulee mitä todennäköisimmin softasta, joka ei istu meikäläisen jalan, mielen ja kropan kanssa yksiin ei sitten mitenkään. Ihan oikeasti, automaateissa ja niiden ohjauksissa on isoja eroja. Sekä automaattikammoiselle että automaattiuskovaiselle suosittelisin useamman erilaisen automaatin koeajamista, että ensimmäiselle ryhmälle sattuu kouraan vähintään yksi hyvä automaatti ja jälkimmäiselle huono, niin ymmärtää paremmin sekä sitä toista ääripäätä että meitä väliinputoajia.
Otetaas verrokiksi vielä Saab 900 CD Turbo 1984, BW37
Aski ON aataminaikainen mekaaninen, turbiinilukoton mehumaija. Välitykset ovat hurjat ja kolmilovinen BW vaihtaa täyskaasukiihdytyksessä kakkoselle 75km/h vauhdissa ja kolmoselle vasta 120km/h vauhdissa ja siitä huolimatta kolmosella kone hyrrää huntin vauhdissa 2900rpm. 40km/h kyläkruisailussa aski haluaa tunkea kolmoselle, jolloin kierrokset ovat vanhalle nelipyttyiselle bensakoneelle aivan turhan alhaalla. Tästä huolimatta vaihdot ovat pehmeitä (joo, tuossa autossa aski on, tai ainakin oli, EHJÄ) ja melko nopeita. Kickdown tulee pyydettäessä heti ja suoraan parhaalle tehoalueelle, mikä vähillä vaihteilla tavoitettavissa on. Herraskaisen CD-satkun ottaisin edelleen mainituista seikoista huolimatta automaattina, koska se sopii auton olemukseen ja luonteeseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Itse en pidä robottia automaattina,moni tuntuu sotkevan näitä.
*robotti
*automaatti
*manuaali
Robotti on tökerö esitys,joka tuli muotiin 2000-luvun alussa. Esim.toyotan robotti on aivan hirveä,sauhu vaan nousee kun koittaa ryömiä tai ajaa ramppiin (kuten nosturille). Luistattaa tai sitten hyökkää renkas vingahtaen..
Ehkä parhain ajamani tomaatti on DSG-kaksoiskytkentämekanismilla toteutettu. Vaihtaa pirun nopeesti ja tarkasti. Ainut tietty niiden kesto on huono. Kyllähän mersutkin pehmeesti menee vanhoilla kunnon turbiiniaskeilla.. Ranskiksissa tuntuu olevan suht väljät automaatit. P-asento ja jarru ylös niin auto heiluu edes takas yms.. Esim.pösön 308,407 sit citikat tietty.
*robotti
*automaatti
*manuaali
Robotti on tökerö esitys,joka tuli muotiin 2000-luvun alussa. Esim.toyotan robotti on aivan hirveä,sauhu vaan nousee kun koittaa ryömiä tai ajaa ramppiin (kuten nosturille). Luistattaa tai sitten hyökkää renkas vingahtaen..
Ehkä parhain ajamani tomaatti on DSG-kaksoiskytkentämekanismilla toteutettu. Vaihtaa pirun nopeesti ja tarkasti. Ainut tietty niiden kesto on huono. Kyllähän mersutkin pehmeesti menee vanhoilla kunnon turbiiniaskeilla.. Ranskiksissa tuntuu olevan suht väljät automaatit. P-asento ja jarru ylös niin auto heiluu edes takas yms.. Esim.pösön 308,407 sit citikat tietty.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Comparison with manual transmission
Most cars sold in North America since the 1950s have been available with an automatic transmission.[citation needed] Conversely, in Europe a manual gearbox is standard, with 20% of drivers opting for an automatic transmission.[1] In some Asian markets and in Australia, automatic transmissions have become very popular since the 1990s.[citation needed]
Vehicles equipped with automatic transmissions are not as complex to drive. Consequently, in some jurisdictions, drivers who have passed their driving test in a vehicle with an automatic transmission will not be licensed to drive a manual transmission vehicle. Conversely, a manual license will allow the driver to drive both manual and automatic vehicles. Examples of driving license restrictions are Croatia, Dominican Republic, Israel, United Kingdom, Brazil, some states in Australia, France, Portugal, Latvia, Lebanon, Lithuania, Ireland, Belgium, Germany, the Netherlands, Sweden, Spain, Austria, Norway, Hungary, South Africa, Trinidad and Tobago, Belize, Japan, China, Hong Kong, Macau, Mauritius, South Korea, Romania, Singapore, Philippines, United Arab Emirates, Qatar, India, Estonia, Finland, Saudi Arabia (in March 2012), Switzerland, Slovenia, Republic of Ireland and New Zealand (restricted licence only).
Niiiin....Wikipediasta se totuus putkahtaa esiin...
. Keppimiehet saa heilutella ja myös ajella Tomaatilla...
Most cars sold in North America since the 1950s have been available with an automatic transmission.[citation needed] Conversely, in Europe a manual gearbox is standard, with 20% of drivers opting for an automatic transmission.[1] In some Asian markets and in Australia, automatic transmissions have become very popular since the 1990s.[citation needed]
Vehicles equipped with automatic transmissions are not as complex to drive. Consequently, in some jurisdictions, drivers who have passed their driving test in a vehicle with an automatic transmission will not be licensed to drive a manual transmission vehicle. Conversely, a manual license will allow the driver to drive both manual and automatic vehicles. Examples of driving license restrictions are Croatia, Dominican Republic, Israel, United Kingdom, Brazil, some states in Australia, France, Portugal, Latvia, Lebanon, Lithuania, Ireland, Belgium, Germany, the Netherlands, Sweden, Spain, Austria, Norway, Hungary, South Africa, Trinidad and Tobago, Belize, Japan, China, Hong Kong, Macau, Mauritius, South Korea, Romania, Singapore, Philippines, United Arab Emirates, Qatar, India, Estonia, Finland, Saudi Arabia (in March 2012), Switzerland, Slovenia, Republic of Ireland and New Zealand (restricted licence only).
Niiiin....Wikipediasta se totuus putkahtaa esiin...

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Robotti ON manuaalivaihteisto! Siis noin niin kuin mekaniikkansa osalta. Siinä on vain korvattu rattaiden hämmennin ja kytkimen liikutin hydrauliikalla tai servomoottoreilla + näiden ohjausjärjestelmällä = mekatroniikka. Mekaniikan (rattaat, laakerit ja kytkin) puolesta näiden pitäisi siis olla kestäviä ja niin näyttääkin olevan – viat ovat melkein poikkeuksetta ohjauspuolella.wekkuli kirjoitti:Niin, mutta kun välikaasu itsessään on ratkaisu manuaalivaihteiston ongelmaan (takkuava vaihtaminen), niin mihin sitä tarvitaan automaattivaihteistossa?
Elikkä ne tarpeet välikaasun käytölle:
1) ÄÄNET
2) helpottaa/nopeuttaa vaihtamista
3) säästänee vähän synkronointiakin (niissäkin, joissa vaihto onnistuu ilmankin)
Itselleni on tullut vastaan parikin manuaalia (mm. pikkuvolvo eli 34x), joissa alaspäinvaihdot takkusivat ylipäätään ja 2.->1. oli likimain mission impossible auton liikkuessa. Jos näillä olisi joutunut enemmän ajamaan, olisi tosissaan pitänyt opetella jouheva välikaasun käyttö. Vaan eipä näin kehnosti synkronoituja takkuvaihteistoja olekaan robotisoitu.
Myös Alfan TCT eli kaksoiskytkinvaihteisto pohjautuu manuaalivaihteistoon eli silläkin on tasan ei mitään yhtäläisyyksiä momentinmuuntimella ryyditettyihin planeettavaihteistoihin eli perinteisiin automaatteihin. TCT tosin ei välikaasua tarvitse - se on robottien juttu.
Välikaasunhan on tarkoitus helpottaa vaihteen solahtamista päälle, mutta TCT vaihtaa pykälää, kun veto on päällä. Tosin vaihto tapahtuu siinä ”puoliskossa”, jonka kytkin on auki. Siinä vaiheessa, kun vetovuoro vaihtuu parillisten ja parittomien vaihteiden välillä, on turha enää kaasutella.
TCT:ssä ei muuten kaasupolkimella enää säädelläkään kaasuläppää (jota MultiAir ei edes normaalisti käytä), vaan vääntömomenttia. Eikä senkään suhteen suoraa moottorin kehittämää vääntöä, vaan järjestelmä huomioi myös välityssuhteen ts. poljin säätelee lähinnä, paljonko renkaille menee momenttia. Vaihteen vaihtuessa sähköaivot arpovat moottorinohjaukselle uudet speksit, jottei auton kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen tulisi liian äkkinäistä muutosta. Kolmen kirjaimen yhdistelmä vahtii, ettei alasvaihdoissa ala vetopyörät luistamaan... Lämpimällä koneella toimii suht hyvin eli vaihtohetkellä ei tule nykäystä, mutta kylmällä koneella nykii/tökkii. Mikä varmaan johtunee jo T-jetin kanssa tutuksi tulleesta piirteestä – kylmällä koneella kaasupolkimen ja moottorin tehon välinen yhteys oli kaikkea muuta kuin lineaarinen. Jopa tasakaasulla kiihdytyksissä veto oli aaltoilevaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.