Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

TestarosaFinland kirjoitti:
unknown kirjoitti:
autovalmistajat voivat saada hyvän oppitunnin Epsonista, joka on valmistanut sellaisen tulostimen, johon oli ohjelmoitu, että se lakkaa toiminasta kun XXXXX sivu on painettu.
Eihän tuo ole mitenkään tavatonta:

Kuva

The truth is out there...

(The light bulb conspiracy googleen, jos asia ei muka ole jollekin tuttu).
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Isola »

unknown kirjoitti:Vieläkin jännempää on nähdä, miten autonvalmistajat saa sähköautot teknisesti sellaisiksi, että asiakas joutuu tuomaan auton huoltoon, koska suurin kate on huollossa ja varaosissa, ne ketaleen sähköautot kun on niin yksinkertaisia teknisesti.
Miksi asia ei olisi luonnostaan näin? Minulla ainakin suurin peruste olla ostamatta sähköautoa on juurikin ylläpidon kalleus. Akkujen elinikä on kuitenkin vain muutama vuosi ja akkupaketin hinta tuhansia euroja. Muita huoltokohteita löytyy ihan siinä missä polttomoottorisessakin. Samat jarrut, jousitukset, ohjaustehostimet, lasinpyyhkimet ja ilmastoinnit niissä sähköautoissakin kaipaavat huolenpitoa ihan yhtä lailla - ja siihen päälle vielä sähköjärjestelmän osat, joiden huoltajalta vaaditaan sähkötyöpätevyys (tosin tähän riittää rajoitettu S3, mutta silti).
Järkiautoilija

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja unknown »

TestarosaFinland kirjoitti:
unknown kirjoitti: Vieläkin jännempää on nähdä, miten autonvalmistajat saa sähköautot teknisesti sellaisiksi, että asiakas joutuu tuomaan auton huoltoon, koska suurin kate on huollossa ja varaosissa, ne ketaleen sähköautot kun on niin yksinkertaisia teknisesti.
Sitten autot täytyy vielä valmistaa siten, että ne hajoaa joskus lopullisesti, että asiakas ostaa uude.
kieltämättä mielenkiintoista, mistä ne verotetaan, elätään niin nähdään.
autovalmistajat voivat saada hyvän oppitunnin Epsonista, joka on valmistanut sellaisen tulostimen, johon oli ohjelmoitu, että se lakkaa toiminasta kun XXXXX sivu on painettu. Eli itsetuho mekanismi peliin :lol:
Niinkuin muutkin mustesuihkutulostimet ja Samsung sekä LG televisiot, ym ym.
Pelko on siinä että jos jotain kikkailua suunnittelee, niin Kiinassa tehdään palikat, kuten akut, niin että ne ei itsetuohoa itseään, katsokaa vaikka mitä tapahtui LED lampuille, kun Kiinasta alkoi puskemaan lamppua joka kestää 500 000 tuntia, sen eurooppalaisen 50 000 sijaan.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Erittäin hyvä asia! Ehkä näin eurooppalaiset oppivat, että pitäisi valmistaa kunnon tavaraa kohtuulisella hinnalla.
Nothing beats cubic inch

Rk-alfagtv

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Onneksi tuo esineiden "suunniteltu elinikä" ei vaikuta meihin nuukiin pohjalaisiin. Nytkin mulla on lumia 800, josta on akku ihan sökönä jo vuoden käytön jälkeen, ja kun näihinhän ei voi vaihtaa akkua (jaa-a, mistäköhän johtuisi, vahinko varmaan! :bad-words: ) niin mina olen ratkaissut asian käyttämällä sitä lankapuhelimena eli laturi kulkee joukossa 24/7. Sähköähän nyt saa nykyään joka paikasta.

Sitten joskus kun kosahtaa kokonaan tuo lumia, taidan ostaa jonkun peruspuhelimen tilalle. Mutten ole niinkuin idiootit jenkit, jotka ostavat applea applen tilalle kun "halvalla saa uuden" eikä viitsi korjata. Tuo akkuhan noissa juurikin on se, mikä kestää vain puoli vuotta-vuoden ja sitä ei voi vaihtaa.

Edellinen Nokia oli iskunkestävä ja kesti 9vuot... korjaan, eihän se rikki mennytkään! Vaikka heti ottaisi uudestaan käyttöön. :wink:

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vittorio Jano kirjoitti:

The truth is out there...

(The light bulb conspiracy googleen, jos asia ei muka ole jollekin tuttu).
Tosin eikös tossa ollut lähinnä kyse optimoinnista? Voidaan valmistaa kestävämpi, muuta se on kalliimpi ostaa ja kalliimpi käyttää, jolloin nykyisen kestoinen hehkulamppu tulee halvemmaksi.

Vai onko tuo vain valmistajien "tekosyytä" :D

Ja tosiaan jossain telkuissahan taisi/taitaa olla virrankestoltaan tms liian heikkoja kondensaattoreita laitettu, tai näin muistelisin jonkun telkkua korjanneen sanoneen.

Jottei ihan ohi aiheen menisi, kannatan itsekin enemmän auton käytön verotusta, enkä omistamisen/ostamisen.

Nyt muuten lähtisi Italiasta tehokkaita autoja kohtuu edullisesti: "Italiassa on aiemminkin kannettu ylimääräistä autoveroa 225 kilowatin ylittävästä moottoritehosta. Nyt uusi Superbollo-vero on pudottanut rajan 185 kilowattiin ja veroa kerätään 20 euroa vuodessa jokaisesta rajan ylittävästä kilowatista."

http://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/A ... Italiasta/
Toi menee jo aika älyttömän kuuloiseksi...
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Totta,mutta telkuissa&kännyissä yms sellainen tuntuma,että ihmiset haluavat nopeasti uutta,ja kyllästytään nopeasti,eli kestävyyteen ei kannatta satsata niinkuin silloin vuonna 86 :)

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja Portti »

mutt kirjoitti:Jos rahat ei riitä johonkin sen takia, että on ostettu uusi auto, niin vika ei välttämättä ole verotuksessa. :roll: Mukavahan se olisi, jos ei olisi ollenkaan autoveroa, mutta käytännössä sen lopettamisesta jäävä vaje joudutaan keräämään muualta. Minulle ja monille muillekin on vaikea perustella, miksi minun pitäisi maksaa tonni-pari enemmän veroa (kilometriverotus 6c/km) vuodessa, jotta joku muu saisi uuden autonsa halvemmalla.
Autoveron tuotto v. 2013 927 Meur (Lähde: Talouselämän juttu)
Suomessa liikennekäytössä olevat henkilöautot 31.5.2014: 2.609 tuhatta kpl (Lähde: Trafin avoin data)

Mikäli autoverosta (eli rekisteröintiverosta) luovuttaisiin kokonaan, niin saman verotuoton keräämiseksi kuin v. 2013 tarvitsisi kerätä 355 eur/v per auto jotain muuta veroa (esim. omistamiseen perustuvaa ajoneuvoveroa tai käyttöön perustuvaa polttoaineveroa).

Mikäli veronsaaja eli valtio korvaisi autoveron esim. ajoneuvoveron korotuksella, niin valtion kannalta etuna olisi merkittävästi tasaisempi ja ennustettavampi verotuotto. Tällä hetkellä autoveron tuotto vaihtelee vuosittain merkittävästi kun uusien autojen määrä vaihtelee vuosittain melko paljon. Mikäli vastaavat verot kerättäisiin vuosittaisella ajoneuvoverolla (ja/tai polttoaineverolla), joka kohdistuisi koko autokantaan, niin verotuoton ennustaminen olisi huomattavasti aiempaa helpompaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muuttukohan tämä tilanne koskaan?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Portti kirjoitti:Mikäli autoverosta (eli rekisteröintiverosta) luovuttaisiin kokonaan, niin saman verotuoton keräämiseksi kuin v. 2013 tarvitsisi kerätä 355 eur/v per auto jotain muuta veroa (esim. omistamiseen perustuvaa ajoneuvoveroa tai käyttöön perustuvaa polttoaineveroa).
Niinpä. Jostain syystä tätä ei ole taidettu hallitusohjelmissa edes harkita, vaan ainoa rummutettu vaihtoehto on kilometriverotus. No, mulla nousee joka tapauksessa taas 64€ omistusvero vuonna 2015, joten suunta on selkeä.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... luetuimmat
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin