The Old Skool Stuff

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

hagger16 kirjoitti:Oma aikakone. Hauska ja edullinen päristin. Fiilistä riittää..
205. Classikko. 1,6 GTi:kin kelpaisi, mutta 1,9 ois se tavote tietenkin.
Mutta missä ovat kaikki 309 GTi:t tai 405 MI16:set, saati 405 TI16:set!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

tsav kirjoitti:Hauskoihin ajofiiliksiin pääsee edullisestikin, eikä tehoja tarvitse olla paljon ja ilman tehostimia oleva paino jäi reilusti alle 1100kg.
Aihio oli edullinen. Mutta siihen joutui tekemään pikkuisen peltihommia ja laittamaan uutta osaa.
Valmiilla kamppeella ajelu oli todella hauskaa (pelottavaa) hauskaa. itse uskalsin ajaa max 80km/h.

Aihio hankittaessa

ja lähes ajokuntoisena 1,5 tallissa vietetyn vuoden jälkeen
Unohtu eilen kommentoida tähän. Näköjään tässäkin pätee se, että yrittänyttä ei lannisteta!
Todella hieno työ, ei voi muuta sanoa.!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo pari fiilis sanaa Porscheista.
Näiden hinnat on kai jo taivaalla. Uskoisin, että tämän 997 mallisarjan GT3 RS saattaapi nousta arvoon arvaamattomaan pian.
Muistaakseni tuo uusi GT3 RS on PDK laatikolla......Ja siinäpä se syy. Oli se sitten nopeampi...ihan sama. Monelle näköjään.
Kuva

996 kelpaisi myös!
Kuva

Uskoisin myös, että nää vähän vanhemmat 911 rata Porschet pitää hintansa, saati saattaapi jopa nousta ja aika paljon. Juuri tämän asenteen takia, miten ne on rakennettu. Ei ne kuulemma ole arkikäytössä mitenkään "super hankalia", mutta on niissä silti race attitude, joka minua kiehtoo aika paljon....
GT3:kin kelpaisi...
Kuva

Myös 996:sesta.!
Kuva

Mutta ehkä kuitenkin ; JOS joku 911 sarjan Porsche pitäisi saada talliin, se olisi tämä. Alkuperäisenä ja mielellään keltaisena.
Kuva
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^ 993 olis myös oma valinta. Tosin ei taideta olla yksin mielipiteinemme, alkaa jo karvalakkimallien hinnat olemaan aika hävyttömiä juuri tuon sukupolven kohdalla, verrattaessa esimerkiksi seuraavaan sukupolveen jotka sitten puolestaan ovat halvimmasta päästä.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

S_A kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Oma aikakone. Hauska ja edullinen päristin. Fiilistä riittää..
205. Classikko. 1,6 GTi:kin kelpaisi, mutta 1,9 ois se tavote tietenkin.
Mutta missä ovat kaikki 309 GTi:t tai 405 MI16:set, saati 405 TI16:set!
Juu, klassikko minunkin mielestä. Jakaa tosin aika hyvin mielipiteitä.. :-D

Näitä avoja (CTi) ei ole tainnut tehtaalta lähteä 1.9 moottorilla, mutta kyllä tuo yli 100 hepoista kuljettaa kivasti 800 kilon koria.
Ehkä tehot ei ole tässä se juttu. Ajaminen on jotenkin alkukantaista ja mikroautomaista.
Tälle autolle muuten nousee todella usein peukku ja saa ihmiset, jos kuskinkin, hymyilemään.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

hagger16 kirjoitti:
S_A kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Oma aikakone. Hauska ja edullinen päristin. Fiilistä riittää..
205. Classikko. 1,6 GTi:kin kelpaisi, mutta 1,9 ois se tavote tietenkin.
Mutta missä ovat kaikki 309 GTi:t tai 405 MI16:set, saati 405 TI16:set!
Juu, klassikko minunkin mielestä. Jakaa tosin aika hyvin mielipiteitä.. :-D

Näitä avoja (CTi) ei ole tainnut tehtaalta lähteä 1.9 moottorilla, mutta kyllä tuo yli 100 hepoista kuljettaa kivasti 800 kilon koria.
Ehkä tehot ei ole tässä se juttu. Ajaminen on jotenkin alkukantaista ja mikroautomaista.
Tälle autolle muuten nousee todella usein peukku ja saa ihmiset, jos kuskinkin, hymyilemään.
Klassikko, ehdottomasti iso Klassikko. Etenkin avona! Joita ei oikeasti nää juuri ikinä missään.
Enemmä näkee Rodanld Garlosta tai Greeniä, kun näitä GTI CTi osaston autoja.
Ja ei tossa se voima olekaan se pääasia, vaan juuri tuoi mitä sanoit. Keveys ja mikroautomaisuus.
Ja kun kaikki tiedämme miten hidas auto tuo 205 oli rallissa... :D

Oikeasti, älä myy ihan pienin perustein tota pois. 8)

Ihan yhtä iso Classikko on mielestäni Clio Williams. Jota näkee jopa enemmän kun näitä 205 sarjan GTi malleja.
Ja yksi Renaultin ehdoton super classikko on Clio V6. Okei on se Sport Spiderkin yhtä iso. Melkeen jopa raaempi kun Elise.
Kuva
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Green-malleja on yllättävän paljon. Mulla on itsellä sellainen ja aina silloin tällöin niitä vielä näkee. Muutama vuosi sitten kaverin kanssa meillä oli niitä yhtä aikaa kolme kun harsittiin yhtä kuntoon. Kolmesta yksi on meillä, yksi myytiin ja yksi on paalattu. Hauska laite. :) http://teropee.kuvat.fi/kuvat/Kulukupelit/Green/

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Tazio »

S_A kirjoitti:
205. Classikko. 1,6 GTi:kin kelpaisi, mutta 1,9 ois se tavote tietenkin.
Tuollainen 205 GTI on kyllä talvella hauskempi kuin tynnyrillinen apinoita. Etuvetojen aatelia hauskanpitoon,
pieni kevennys tuo perän ulos ja sen takaisin saaminen on blink and miss kategoriaa :)

-Tazio

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

205 Gti 1.9 oli aikanaan 130hp:llä erittäin nopea auto. Hauska olisi myös Gutmannin tekemä Mi16 versio.
Giulia Super -69

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Miksiköhän 309 GTI on jäänyt jotenkin paitsioon? Liekö kukaan tuonut 16V versiota, sellaisia ei täällä varmaan myyty uutena? Eikös se ole sama pannu kuin 405 Mi16?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Macela »

Noista Porscheista puheenollen itseäni kiehtoo alkuperäinen ihan perus 996 Carrera, hopeana. Entie mitä, mutta jotain tuossa on. Ei mulla muuta.
Kuva
Noni

Avatar
Griffith
Viestit: 456
Liittynyt: 02 Elo 2011, 10:27
Car(s): Yes.
Paikkakunta: Espoo/TKU

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Griffith »


LVA
Viestit: 214
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja LVA »

Macela kirjoitti:Noista Porscheista puheenollen itseäni kiehtoo alkuperäinen ihan perus 996 Carrera, hopeana. Entie mitä, mutta jotain tuossa on. Ei mulla muuta.
Kuva
Se on nätti auto ja oli minunkin shortlistalla hyvin pitkään. Viimeinen 911 joka on oikeasti aika pieni auto, mikä on siis iso plussa. Sen lisäksi viimeinen täysin analoginen 911, vaijerikaasu ja hydraulinen ohjaus. Sen lisäksi suorituskyky on oikeasti aika naurettavan hyvä perus Carrerallakin. Tykkään. Itsellä tipahti listalta pois sen takia, koska Suomessa olevien autojen hinta on aivan liian korkea vrt euroopan hintatasoon. Näiden vehkeiden hinta tulee vielä alaspäin jonkin aikaa, kunnes väistämätön hinnannousu alkaa. Toinen syy oli se, että moottorivaurio on oikeasti mahdollinen. Sukkaa jos sulla on auto, jonka arvo laskee reiluhkosti ja motti on paskana. Mutta mutta, minulla on sellainen kutina että 3-5 vuoden sisällä saattaa tuollainen 996 C2 manuaali olla tallissa. Ehdottomasti sellainen auto joka sopii tähän ketjuun: ihq auto mutta taloudellisesti saavutettavissa.

Tossa oli listattuna noita GT3 malleja, niin pari ajatusta. Porsche on sen itsekkin tajunnut, PDK ei puhuttele. Nythän kaikkein kireimmät mallit tulee olemaan only manuel. Eli puhun tässä tapauksessa GT4 ja 911R malleista. Knoppitietona gen1 996 GT3 malli on viimeinen käsintehty malli. On vissiin aika raaka laitos, ja ah niin pirun hieno. Hinta kohoaa tällä kärryllä varmasti ihan naurettavaksi... Toinen hieno on tuo 997 GT3 4.0 RS. Oivoi.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

sämpy kirjoitti:Miksiköhän 309 GTI on jäänyt jotenkin paitsioon? Liekö kukaan tuonut 16V versiota, sellaisia ei täällä varmaan myyty uutena? Eikös se ole sama pannu kuin 405 Mi16?
Gutmannilla oli Mi16 versio molemmista, mielestäni molempia oli ainakin esillä näyttelyissä aikanaan. Kone tosiaan molemmissa oli käsittääkseni lähes suoraan 405Mi16:sta.
Giulia Super -69

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Gasolina kirjoitti:205 Gti 1.9 oli aikanaan 130hp:llä erittäin nopea auto. Hauska olisi myös Gutmannin tekemä Mi16 versio.
Joo ja kukas muistaa NÄMÄ!
Ei näitäkään nää liemmin missään enää.

106 GTi
Kuva

106 Rallye
Kuva

Varmasti lähes yhtä hauskaa kun 205 GTillä kurvailu. Muistaakseni toi Rallye oli vielä aika karu sisältä, moottori juttuja en muista mutta oli siinäkin kai jotain eroa ja oliko jopa välityksissä eroja.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

GTI 106 oli hyvin varusteltu ja 16v koneella, Rallye oli riisuttu kevyeksi ja 8v koneella.
Itselläni oli 1,4 mk2 106 pöpö, jolla tuli 150tkm ajeltua.
Oikein mukava pikkukippo mutkapätkällä Eibachin etujousilla ja 195/45/15 rengastuksella.
Tykkään. 8)

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

LVA kirjoitti:
Macela kirjoitti:
Tossa oli listattuna noita GT3 malleja, niin pari ajatusta. Porsche on sen itsekkin tajunnut, PDK ei puhuttele. Nythän kaikkein kireimmät mallit tulee olemaan only manuel. Eli puhun tässä tapauksessa GT4 ja 911R malleista. Knoppitietona gen1 996 GT3 malli on viimeinen käsintehty malli. On vissiin aika raaka laitos, ja ah niin pirun hieno. Hinta kohoaa tällä kärryllä varmasti ihan naurettavaksi... Toinen hieno on tuo 997 GT3 4.0 RS. Oivoi.
Joo kyllä tää varmaan aikalailla näin tulee menemään. En tiedä mitä nykypolvi sitten, ne teinit jotka nyt on 15v, tajuaako ne manuaalin päälle mitään, onko ainoa oikea läppäloota vai ei. Mutta saa nähdä.

Otin tässä vähän selvää tuosta R:stä. Kun piti ihan asiantuntijalta kysyä, että mikä se nyt niiku sitten niiku oikeasti niiiku on. No sehän oli sitten tätä:
"911 R : kaikki turha on karsittu. RSn 4.0 500hp kone ilman ahtimia, manuaalina, takavetosena, ei ilmastointeja saati radioita. Takapenkit on poissa ja ei nahkasisustaa. Löytyy urheilujousitusta, GT3 etupuskuria ja takana diffuusoria luomassa downforcea, kevyempi kuin GT3 RS".

Täytyy käydä lottoomassa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

GreenThing kirjoitti:GTI 106 oli hyvin varusteltu ja 16v koneella, Rallye oli riisuttu kevyeksi ja 8v koneella.
Itselläni oli 1,4 mk2 106 pöpö, jolla tuli 150tkm ajeltua.
Oikein mukava pikkukippo mutkapätkällä Eibachin etujousilla ja 195/45/15 rengastuksella.
Tykkään. 8)
Okei eli Rallye on toisisanoen sen päivän Track Day auto. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kaverilla oli 205 Rallye ja kävin ajamassa sitä. Aikanaan sitä hehkutettiin paljonkin mutta itse en saanut siitä kiksejä ollenkaan. Auto oli vielä ihan mint-kuntoinen ja juuri säädetyillä kaasareilla. Oma Green tuntuu terhakammalta vaikkei se sitä tietenkään ole. Innolla odotan millainen samaisella kaverilla projektina oleva 1.9 GTi on tuntumaltaan.

106 GTi on myös tullut koeponnistettua 450km verran. N-ryhmän putkistolla auto ei ollut etupyörävetoinen vaan takaäänityöntöinen. Karmea matka-ajossa mutta hauska pikkuteillä. :)

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ranskalaisista kun täällä jutellaan, niin vuosituhanteen vaihteen jälkeen kaverilla oli 405 T16.
Se sitä vähän rakentelikin ja sai sen menemään alle 15 varttimailin! Vakiona meni 17+... (Tehdas sanoo 15.2s, joten ranskalaiset PALJON rehellisempiä kuin monet muut.)

Jo silloin kamala rämisemään ja julkean epäluotettava. Haisikin hiukan kummalliselle. Itsellä oli päällä parikymppisen(+) miehen Nopeat ja Raivokkaat vaihe, enkä tuolloin osannut mokomaa hökötystä arvostaa lainkaan...
Celicalla piti ajella, bassot kuului Porvoossa saakka. Milloinkas se btw tuo Vin Diesel -wannabe meisinki muuttuu vanhaksi kouluksi?

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Miksiköhän 309 GTI on jäänyt jotenkin paitsioon? Liekö kukaan tuonut 16V versiota, sellaisia ei täällä varmaan myyty uutena?
Ei ole tosiaan ollut ihan niin yleinen kuin 205 GTI, niitähän oli joka nurkalla. Mutta oli 309 GTI:täkin ihan yleisesti. En tiiä mihin ovat kyllä kadonneet. Siitä oli GT:täkin joka oli GTI:stä hieman vaisumpi versio. Ja on 309 GTI 16V:täkin jokunen tullu uutena tänne. Missälie nykyään... 205 CTI:täkin muistuu jokunen auto mieleen. Aika ne on vieneet kaikki! Joskus 2001-2002 oli vielä 205 GTI:täkin hyvin saatavissa ja siistejä suht vähänajettuja. Tuli käytyä punaista lasikattoluukullista liikkeessä testaamassa tuolloin. Suosikkiauto! Tuttavalla oli musta 1.9 puolinahkasisustalla ja jätti 8-vuotiaaseen lähtemättömän jäljen.

Muita suosikkeja:

Fiat Ritmo Abarth! Uhanalainen laji. Näitäkin tullu elämässä muutama vastaan. Noita ei montaa taida olla nykyään? Alle 10? Meijän naisopella ala-asteella oli tuollainen musta!

Opel Calibra. Aliarvostettu nätti ajaton Coupe. Kuuluu suosikkeihin! Kaverilla oli. Tosi kiva auto! Siisti jokin erikoismalli kiinnostaisi erittäinkin paljon.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Copyright »

Itsellä oli tuollainen 309 GTi joskus 5 vuotta sitten, ihan kiva lelu oli. Tiedä paljon noitten arvo nykyään olis ku ei niitä ole oikein myynnissä, omani ostin 250e ja möin 500e :-D

En tiiä kuuluuko tähän kategoriaan koska ei hirveän vanha vielä ole mutta oma kesä/harrastepeli on Nissan 200sx s13. Kevyt, takaveto, turbo, helppo ja halpa virittää.

Edit: Vielä täytyy tuota edellistä komppaa että tuollainen Opel Calibra on ollut haaveena jo pidempään, tottakai turbolla ja nelivedolla. Meinasin sellasen projektikuntoisen joskus ostaa mutta joku puhu mulle järkeä ja kielsi ostamasta ooppelia :silly:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Minun ajan kultaamissa muistoissa hauskimpana omistamanani autona huristelee kirkkaanpunainen ykköskoppainen Uno Turbo i.e. Siinä oli kuulkaas vauhdinhurmaa kerrakseen, kun sellaisella kipolla päästeli Saksassa motarilla mittarin mukaan 225km/h. Tien pinta alkoi keskellä helteistä heinäkuuta tuntua ikäänkuin liukkaalta. Vaan eipä sellaisiakaan, varsinkaan orggiskuntoisia, ole juuri tarjolla.

Se oli melko täsmälleen tällainen.

https://www.youtube.com/watch?v=HmlfAtdehQ8
Viimeksi muokannut Jakke, 17 Maalis 2016, 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

http://s623.photobucket.com/user/Alvaro ... 2.jpg.html

Tuollainen Hormann turbo oli kanssa hieno. Pyöri kylällä kun olin poikanen vielä, tosin se päätyi ikävin tuloksin Herusten mutkassa koivuun :silent:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Jakke »

sataviisviis kirjoitti:http://s623.photobucket.com/user/Alvaro ... 2.jpg.html

Tuollainen Hormann turbo oli kanssa hieno. Pyöri kylällä kun olin poikanen vielä, tosin se päätyi ikävin tuloksin Herusten mutkassa koivuun :silent:
Tuollainen kierteli esittelyautona Fiat-diilereillä meilläkin päin. Liekö sitten saanut johonkin aikaan ihan maahantuojan kauttakin tilattua noilla levikkeillä?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Mulla tulee heti mieleen Fiateista Länsi-Vantaalla pyörinyt keltanen ekan sarjan Punto, jossa oli joku 16v kyltti lokasuojassa, tummat taka ikkunat, ja muutenkin se näytti vähemmän ja enemmän joltain enemmän erikois mallilta kun googlen kuvat tolle nimelle antaa myöten.
En tiedä mikä se oikeasti sitten oli.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomon kirjoitti:
Miksiköhän 309 GTI on jäänyt jotenkin paitsioon? Liekö kukaan tuonut 16V versiota, sellaisia ei täällä varmaan myyty uutena?
Ei ole tosiaan ollut ihan niin yleinen kuin 205 GTI, niitähän oli joka nurkalla. Mutta oli 309 GTI:täkin ihan yleisesti. En tiiä mihin ovat kyllä kadonneet. Siitä oli GT:täkin joka oli GTI:stä hieman vaisumpi versio. Ja on 309 GTI 16V:täkin jokunen tullu uutena tänne. Missälie nykyään... 205 CTI:täkin muistuu jokunen auto mieleen. Aika ne on vieneet kaikki! Joskus 2001-2002 oli vielä 205 GTI:täkin hyvin saatavissa ja siistejä suht vähänajettuja. Tuli käytyä punaista lasikattoluukullista liikkeessä testaamassa tuolloin. Suosikkiauto! Tuttavalla oli musta 1.9 puolinahkasisustalla ja jätti 8-vuotiaaseen lähtemättömän jäljen.

Opel Calibra. Aliarvostettu nätti ajaton Coupe. Kuuluu suosikkeihin! Kaverilla oli. Tosi kiva auto! Siisti jokin erikoismalli kiinnostaisi erittäinkin paljon.
Joo siis mä oon tässä nyt tän topikin myötä miettinyt, että millon viimeeksi olen nähnyt 309 GTi:n. Siitä on muuten ihan hemmetin kauan. Siitä on muuten ainakin todella kauan aikaa. 205 GTitä näkee sillon tällöin, varmasti näitä näkisi jos menisi Peugeot Clubin tapaamiseen, tai ratapäiville tai jotain mutta kuitenkin alkuperäisenä nää autot on mun silmään täydellisiä. Olin sillon sen mitä lie nuori nassikka, niin nää jätti pysyvät traumat.
Etenkin Tekniikan Maailmassa ollut Ti16 405:sen koeajo raportti, jossa oli muistaakseni keltainen tai punanen kuvattuna edestäpäin jossain Espanjalaisella mutkatiellä, uhmakkaasti ja lujaa ja juttu piti sisällään lähinnä sanoja, "tahtoo" rivien välitsä luettuna....
Muutekin 405 on mun mielestä "timeless" muotoilultaan, ja etenkin se facelift on sisältä niin ajattoman kaunis vielä tänäänkin.

Mitä Calibraan tulee. HOH! Tästä aiheesta on väännetty vuosia jo, mutta tosiasia on se, että se on klassikko. Ehdottomasti on. Malilla on vielä DTM historiakin takanaan ja Suomalaista sellasta vaikka niin on monella muullakin merkillä, mutta Calibra on jotenkin poikkeava, tänäänkin. Liikenteessä nähdä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomon kirjoitti:
Miksiköhän 309 GTI on jäänyt jotenkin paitsioon? Liekö kukaan tuonut 16V versiota, sellaisia ei täällä varmaan myyty uutena?
Ei ole tosiaan ollut ihan niin yleinen kuin 205 GTI, niitähän oli joka nurkalla. Mutta oli 309 GTI:täkin ihan yleisesti. En tiiä mihin ovat kyllä kadonneet. Siitä oli GT:täkin joka oli GTI:stä hieman vaisumpi versio. Ja on 309 GTI 16V:täkin jokunen tullu uutena tänne. Missälie nykyään... 205 CTI:täkin muistuu jokunen auto mieleen. Aika ne on vieneet kaikki! Joskus 2001-2002 oli vielä 205 GTI:täkin hyvin saatavissa ja siistejä suht vähänajettuja. Tuli käytyä punaista lasikattoluukullista liikkeessä testaamassa tuolloin. Suosikkiauto! Tuttavalla oli musta 1.9 puolinahkasisustalla ja jätti 8-vuotiaaseen lähtemättömän jäljen.

Opel Calibra. Aliarvostettu nätti ajaton Coupe. Kuuluu suosikkeihin! Kaverilla oli. Tosi kiva auto! Siisti jokin erikoismalli kiinnostaisi erittäinkin paljon.
Joo siis mä oon tässä nyt tän topikin myötä miettinyt, että millon viimeeksi olen nähnyt 309 GTi:n. Siitä on muuten ihan hemmetin kauan. Siitä on muuten ainakin todella kauan aikaa. 205 GTitä näkee sillon tällöin, varmasti näitä näkisi jos menisi Peugeot Clubin tapaamiseen, tai ratapäiville tai jotain mutta kuitenkin alkuperäisenä nää autot on mun silmään täydellisiä. Olin sillon sen mitä lie nuori nassikka, niin nää jätti pysyvät traumat.
Etenkin Tekniikan Maailmassa ollut Ti16 405:sen koeajo raportti, jossa oli muistaakseni keltainen tai punanen kuvattuna edestäpäin jossain Espanjalaisella mutkatiellä, uhmakkaasti ja lujaa ja juttu piti sisällään lähinnä sanoja, "tahtoo" rivien välitsä luettuna....
Muutekin 405 on mun mielestä "timeless" muotoilultaan, ja etenkin se facelift on sisältä niin ajattoman kaunis vielä tänäänkin.

Mitä Calibraan tulee. HOH! Tästä aiheesta on väännetty vuosia jo, mutta tosiasia on se, että se on klassikko. Ehdottomasti on. Malilla on vielä DTM historiakin takanaan ja Suomalaista sellasta vaikka niin on monella muullakin merkillä, mutta Calibra on jotenkin poikkeava, tänäänkin. Liikenteessä nähdä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja lerppu »

En ryhdy Pököteistä väittelyyn, mutta pitää kysyä, että onko se nyt ihan varmasti "Ti16"? Oon varma, että frendin auto oli T16. Ei pidä sekoittaa Mi16 versioon, joka oli suht peruskulkine. Siis 405 mallista kyse, en siitä Talbotista tiedä juuri mitään.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Jakke »

S_A kirjoitti:Mulla tulee heti mieleen Fiateista Länsi-Vantaalla pyörinyt keltanen ekan sarjan Punto, jossa oli joku 16v kyltti lokasuojassa, tummat taka ikkunat, ja muutenkin se näytti vähemmän ja enemmän joltain enemmän erikois mallilta kun googlen kuvat tolle nimelle antaa myöten.
En tiedä mikä se oikeasti sitten oli.
Abarth vai mikä se versio nyt olikaan. Hieroin joskus kauppaa uudesta sellaista. Olin nuori tai ainakin nuorempi kuin nyt ja ei ollu muuta rahanmenoa ku autot. Toistasataa tuhatta olis maksanut (markkaa ;) ). Tilaamalla sellaisen siis olisi kuitenkin saanut. Ei kuitenkaan päästy välirahoista yksimielisyyteen.

EDIT: Eiku se oli Punto GT!
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

lerppu kirjoitti:En ryhdy Pököteistä väittelyyn, mutta pitää kysyä, että onko se nyt ihan varmasti "Ti16"? Oon varma, että frendin auto oli T16. Ei pidä sekoittaa Mi16 versioon, joka oli suht peruskulkine. Siis 405 mallista kyse, en siitä Talbotista tiedä juuri mitään.
T16 se oli näköjään. Muistikuva oli kyllä TI :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jakke kirjoitti:
S_A kirjoitti:Mulla tulee heti mieleen Fiateista Länsi-Vantaalla pyörinyt keltanen ekan sarjan Punto, jossa oli joku 16v kyltti lokasuojassa, tummat taka ikkunat, ja muutenkin se näytti vähemmän ja enemmän joltain enemmän erikois mallilta kun googlen kuvat tolle nimelle antaa myöten.
En tiedä mikä se oikeasti sitten oli.
Abarth vai mikä se versio nyt olikaan. Hieroin joskus kauppaa uudesta sellaista. Olin nuori tai ainakin nuorempi kuin nyt ja ei ollu muuta rahanmenoa ku autot. Toistasataa tuhatta olis maksanut (markkaa ;) ). Tilaamalla sellaisen siis olisi kuitenkin saanut. Ei kuitenkaan päästy välirahoista yksimielisyyteen.

EDIT: Eiku se oli Punto GT!
GT se oli! Juuri se! Siitä on useita muistikuvia pitkin Vihdintietä ja Martinlaaksoa ja sun muualta.
Pidin sitä sillon todella hyvin moitoiltuna, jota se on vieläkin. Etenkin keltasena.! :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Punto GT on veikeä peli. Itselläni moinen oli ja Malminkartanon suunnalla oli eräillä veljeksillä muistaakseni musta ja keltainen. Omani oli metallihohtokultainen/keltainen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja mutt »

Punto GT:ssä oli 1.4-litrainen 8-venttiilinen turbokone. Ykköskoppaisiin 16-naulainen tuli malli-iän loppupuolella 1.6-litraisen (90hv) 8-venttiilisen tilalle 1.2-litraisena 85hv:na.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

mutt kirjoitti:Punto GT:ssä oli 1.4-litrainen 8-venttiilinen turbokone. Ykköskoppaisiin 16-naulainen tuli malli-iän loppupuolella 1.6-litraisen (90hv) 8-venttiilisen tilalle 1.2-litraisena 85hv:na.

Noniin eiköhän tolla kuitenkin ole ihan hauskaa tien päällä ollut. :-D
Pieni kompakti pikkuauto urheilullisella asenteella. Kelpaa!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Kyllä tommonen Punto GT ihan kivasti varmaan liikkuu 136hv:n voimin. Liikkui 1-koppanen sillä 1.2 8v 75hv kiukaallakin ihan ripeähkösti kun ei se loota paina paljoa. Harmi vaan ko ovat niin mätiä kaikki. Noi GT:t aika halpoja saksassa. Vähän samaa vaivaa noissa kuin Turbo Unoissakin että räpeltämättömän yksilön löytäminen on hankalaa.

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Punainen Hörmann Turbo Uno oli myöskin muinaisen tyttöystävän enolla. Ja sekin tuhoutui! Paloi. Ne levikkeet on jääny mieleen ja sitten siinä oli hyvin sporttishenkinen Sparcon kankailla verhoiltu sisusta.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aivan varmasti järjettömän hauskoja autoja ajaa tuollaset pienet kipot noilla tehoilla ja alustoilla Mikroautomaista kevyttä toimintaa.! :)
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ja näihinkin on jostain syystä jäänyt traumat kiinni.
Muistan aina Veho Pitäjänmäen pihalla olleen E500:sen Mersun. Se herätti kunnioitusta, se pelkkä logo jo. Saati kun sen teini-ikäinen poika näki jo kaukaa, että "tuossa on leveemmät lokikset...tuo on se Viisatku!".
Kuva

Mutta tämä....ikuinen Trauma. Ja paha. IV QP. Ihan sama millä koneella.
Kuva

Ja sitten aika vähän missään näistä näkee juttuja....
Tämä auto herätti myöskin miettimään, että hei..... tässä on ideaa!
Olisin mielelläni nähnyt seuraavan sukupolven Omegassa saman hengen. Proto asteelle jäänyt Chevyn pikkulohko versio olisi ollut klassikko samantien.
Kuva

Tai sitten tämä. Mieleen on jäänyt lähtemättömästi, lähes palanut verkkokalvoille Top Gearissa nähty Tiff Needelin koeajo, josta jäi pieni trauma...Yllättäen. Edelleen mun mielestä yksi näteimmistä sedaneista, etenkin tämä M5 malli. Joka ei pröystäile kuin putkistollaan.
Kuva

Vai mitä sanotte tästä pätkästä?
Driftingin ensimmäiset askeleet...? :D
https://www.youtube.com/watch?v=1KF0DVAWAdo

Ai että kyllä vanhat autot on..siis voi kiesus kun näitä uusia katsoo. HUOH.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Muutkin kuin minä kyselevät mitä tapahtui MAX Power -junnuille. Mihin hävisivät uretaanipuskurit ja helmasarjat? Spinnerivanteet ja neonvärit takaisin! Tyylittömyys kunniaan! http://www.influx.co.uk/features/the-ma ... tions=true
Tehdäänkö enää edes GTi Magazinea?

EDIT: Hups, tulikohan nyt bannia? "hyvän maun rajoissa. Turha paskanjauhaminen poistetaan, järjenkäyttö sallittu."

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Jakke »

S_A kirjoitti:Aivan varmasti järjettömän hauskoja autoja ajaa tuollaset pienet kipot noilla tehoilla ja alustoilla Mikroautomaista kevyttä toimintaa.! :)
Kyllä, juurikin niin. En tiedä sitten, miltä joku Uno tänä päivänä tuntuis, mutta silloin yli 20v sitten tykkäsin kyllä muistakin ku turbomallista. "Luksusvarusteltu" 70SL:kin oli siihen aikaan mun mielestä hyvä ajaa.

PS. Bongasin itseni ja vaimoni, kun kävin katsomassa sun ottamia kuvia viime kesän SCCH40v -tapahtumasta. Tuolla jossain Lotus-kuvien taustalla. Vaimon punainen nahkarotsi hyppäs sieltä silmille. :silly:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Griffith
Viestit: 456
Liittynyt: 02 Elo 2011, 10:27
Car(s): Yes.
Paikkakunta: Espoo/TKU

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Griffith »

Tiedätte sen fiiliksen, kun aamulla lähtee töihin. On kevään ensimmäisiä aurinkoisia, lämpimiä päiviä. Ja kuivat tiet. Kenkien kopina vasten kylmää betonilattiaa kaikuu parkkihallin seinistä. Olet varannut hieman tavallista enemmän työmatkaan aikaa. Ehdit kiertää auton ympäri ja vain katsella sitä hetken, ikään kuin hieman salaa tyhjässä parkkihallissa. Astut autoon ja haistelet nahkasisustan tuoksua. Ovitaskusta nappaat sausot, jotka puet kaikessa rauhassa. Raybanit nenälle.

Ensin virrat päälle, jotta voit raottaa hieman ikkunaa. Ja sitten avaimesta käyntiin.

https://www.instagram.com/p/_jCLwBCCz1/ ... terikoseon

Jokohan kohta olisi tämän kevään ensimmäinen sellainen aamu.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja S_A »

Griffith kirjoitti:Tiedätte sen fiiliksen, kun aamulla lähtee töihin. On kevään ensimmäisiä aurinkoisia, lämpimiä päiviä. Ja kuivat tiet. Kenkien kopina vasten kylmää betonilattiaa kaikuu parkkihallin seinistä. Olet varannut hieman tavallista enemmän työmatkaan aikaa. Ehdit kiertää auton ympäri ja vain katsella sitä hetken, ikään kuin hieman salaa tyhjässä parkkihallissa. Astut autoon ja haistelet nahkasisustan tuoksua. Ovitaskusta nappaat sausot, jotka puet kaikessa rauhassa. Raybanit nenälle.

Ensin virrat päälle, jotta voit raottaa hieman ikkunaa. Ja sitten avaimesta käyntiin.

Jokohan kohta olisi tämän kevään ensimmäinen sellainen aamu.
Ei saa kiusata tähän aikaan illasta. Voi vaan kuvitella kun vetää syvään henkeä ja starttaa, napista tai avaimesta ihan sama. Hörähdys ja lisää happea hellaan....Ja sitten kun....on tarpeeksi lämpöä kehissä. Varovasti kadulle ja ykkösellä vähän matkaa, kytkin alas ja varovasti kakkosta jos uskalttaa tai sitten suoraan kolmonen, ja kytkin varovait ylös. Kone vähän nykii ja ilmottaa kuskille, että "prkele kun pitää unista kiusata" ja sitten vähän varovaisesti taas happea koneeseen....
Voin vaan kuvitella sen tunnelman ja fiiliksen.... 8)
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Liekö tämänkin topikin ansiota, mutta alkanut miettimään jos taas vaihteeksi koittaisi ihan ajaa SuperMirafiorilla, pelkkien ratapäiväkarkeloiden lisäksi. Jos jaksaisi hitsata ruosteet ja alkaa tässä innostamaan enempikin tuunaaminen.
Just sovittelin ratakiekkoja, jotka vaatii hiukan lokarin reunan valssaamista. Yhtään leveempää ei meniskään, renkaat 3mm jousilautasesta. tuplaWebereihin on tulossa uudet kiihdytyspumpun kalvot. Vaan pitäisiköhän tuohon pistää ihan turvakaaretkin? Löytyisi alumiiniset, jostain Sierrasta tms peräisin. Ja mitähän muuta sitä vielä keksisi..

Jos vaikka kehtaisi hyvin suojattuna ajaa vielä syksylläkin ja ehkä talvella. Kyllä se noilla tuplillakin toimii kylmillä keleillä vaikkei ole ryyppyä, jaksaa vaan hetken paikoillaan lämmitellä..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

marwin
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Elo 2014, 20:07

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja marwin »

Aivan mahtavia juttuja ja linkkejä, varmasti tosi monella on muistoja ja kokemuksia oman nuoruutensa/aikakautensa ajopeleistä. Niitä muistellessa alkaa herkästi hymyillyttämään, toki se aika voi kullata muistot mutta samapa se sille :)
Harmi vaan että nämä 80-90-luvun ajopelit on ruostuneet ja hävinneet suurimmalta osin katukuvasta, toki toisinaan näkee niitä harvinaisempia pelejä.
Minullekin riittäisi joku vanhempi pirssi mutta kun ei ole omaa tallia missä rassailla ni tuskin tulee hankittua edes harrastepeliksi. Kaikki kunnia niille jotka ylläpitävät ja näyttäytyvät niillä katukuvassa :)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Neljä Tipoa omistaneena muistelen niidenkin ajo-ominaisuuksia lämmöllä. Nehän meni maantiellä vakaasti kuin juna, vähä niinku 10-15 vuotta uudemmat Volkkarit. Sellainen kolmiovinen HGT ois varmaan hauska kapine. En tosin ole ikinä ajanut ja vain kerran nähnytkin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jakke kirjoitti:Neljä Tipoa omistaneena muistelen niidenkin ajo-ominaisuuksia lämmöllä. Nehän meni maantiellä vakaasti kuin juna, vähä niinku 10-15 vuotta uudemmat Volkkarit. Sellainen kolmiovinen HGT ois varmaan hauska kapine. En tosin ole ikinä ajanut ja vain kerran nähnytkin.
Punainen Sedicivalvole mulle, kiitos!

-Tazio

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Ai niin Tipokin on ollut olemassa. Niin hyvin ne on hävinneet että muistijäljet alkaa myös kadota. Tuollainen oli luokkakaverin äidillä. Muistan kun se oli ihan uusi, muovit ovissa ja miltä siellä uudessa autossa tuoksui sisällä. Taisi olla 1.6 DGT tai joku semmonen. Se oli hyvin hyvin nykyaikainen tuolloin 80-luvun lopulla tullessaan. Se muotoilu oli tosi uudenaikainen ja oli ruiskukone sekä tuolloin "futuristinen" digitaalimittaristo. Tykkäsin tuostakin kovin. Aina pääsi jollain uimareissuilla tms Tipoon kyytiin. Samalla tavalla muodikas tuulahdus oli myöhemmin tämä Bravo/Brava. Varsinkin Brava. Se oli tosin tyylikäs aluksi mutta vanheni nopeasti! Tipossa ei mielestäni tapahtunu samaa.

Aina tapaavat tuota Fiatia muutenkin haukkua mutta eivät suurin osa muista enää miten suosittu merkki se on Suomessa oikeasti ollut. Ei se ennen ollut mikään marginaalimerkki. Uno, Ritmo, Regata, Tipo, 127 jne. Niitähän myytiin aika hyvin. Niitä oli kaikkialla aikoinaan. En tiedä muistaako kukaan muu, mutta 80-luvun puolenvälin jälkeen kiersi eräs stunt show Suomea, jossa ajeltiin uusilla Ritmoilla ja Regatoilla kahdella pyörällä, tuliaitojen läpi jne. Niissä oli vielä isot Fiatin mainosteipit kyljissä. Jäi tämäkin esitys pikkupojan mieleen.

LVA
Viestit: 214
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja LVA »

Griffith kirjoitti:Tiedätte sen fiiliksen, kun aamulla lähtee töihin. On kevään ensimmäisiä aurinkoisia, lämpimiä päiviä. Ja kuivat tiet. Kenkien kopina vasten kylmää betonilattiaa kaikuu parkkihallin seinistä. Olet varannut hieman tavallista enemmän työmatkaan aikaa. Ehdit kiertää auton ympäri ja vain katsella sitä hetken, ikään kuin hieman salaa tyhjässä parkkihallissa. Astut autoon ja haistelet nahkasisustan tuoksua. Ovitaskusta nappaat sausot, jotka puet kaikessa rauhassa. Raybanit nenälle.

Ensin virrat päälle, jotta voit raottaa hieman ikkunaa. Ja sitten avaimesta käyntiin.

https://www.instagram.com/p/_jCLwBCCz1/ ... terikoseon

Jokohan kohta olisi tämän kevään ensimmäinen sellainen aamu.
Kyllä kyllä, tähän voin yhtyä. Myöskin syksyn tullessa ne viimeiset, kirpakat ajolenkit vailla päämäärää jää mieleen. Varsin maukasta, etenkin silloin kun antaa vähän enemmän aikaa eikä mene suorinta tietä kotiin/töihin. Omasta mielestä parhautta on myöhäiset illat. Auto jotenkin tuntuu toimivan silloin kaikkein parhaiten. Voip tietty olla että meikäläisen yksilö on illanvirkku tai jotain.

Sämpy:

"Liekö tämänkin topikin ansiota, mutta alkanut miettimään jos taas vaihteeksi koittaisi ihan ajaa SuperMirafiorilla, pelkkien ratapäiväkarkeloiden lisäksi. Jos jaksaisi hitsata ruosteet ja alkaa tässä innostamaan enempikin tuunaaminen.
Just sovittelin ratakiekkoja, jotka vaatii hiukan lokarin reunan valssaamista. Yhtään leveempää ei meniskään, renkaat 3mm jousilautasesta. tuplaWebereihin on tulossa uudet kiihdytyspumpun kalvot. Vaan pitäisiköhän tuohon pistää ihan turvakaaretkin? Löytyisi alumiiniset, jostain Sierrasta tms peräisin. Ja mitähän muuta sitä vielä keksisi..

Jos vaikka kehtaisi hyvin suojattuna ajaa vielä syksylläkin ja ehkä talvella. Kyllä se noilla tuplillakin toimii kylmillä keleillä vaikkei ole ryyppyä, jaksaa vaan hetken paikoillaan lämmitellä.."

En keksi yhtään syytä miksi ei kannattaisi omalla harrastepelillään ajaa niin paljon kuin kykenee. Auton kun saa sellaiseen kuosiin että sillä on kiva ajaa ja muutenkin olla, niin eikun käyttis seisontaan vaan :D

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: The Old Skool Stuff

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tulee mieleen viime syksynä, kun oli Lahdessa jenkkiautonäyttely. Onkos se nyt lokakuun alussa.

Ajoin sinne Challengerilla ja takaisin tullessa oli reilu 10 astetta lämmintä ja aurinko paistoi melkein pilvettömältä taivaalta. Ajoin ensinnä Hollolan vanhalle kirkolle ja kävin siellä imemässä fiiliksiä käveleskelemällä. Sitten hain kaupasta vähän evästä ja suuntasin pikkuteitä katto alhaalla jostain Hämeenkosken takaa Vääksyn ja Lammin suuntaan.

En tiedä edes missä ajoin, mutta aivan mahtavat mutkatiet. Ruska oli parhaimmillaan ja aurinko paistoi kuulaassa syyssäässä, pitkän ja sateisen kesän jälkeen. Jos sairastaisin stendhalin syndroomaa olisin varmaan ajanut taju kankaalla ojaan, mutta nyt jäi plakkariin yksi elämän parhaita ajokokemuksia.

Ei olisi voinut tuntua samalta, jossa alla olisi ollut Toyota Prius.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin