Sivu 2/3

Lähetetty: 04 Loka 2005, 09:45
Kirjoittaja teuhka
Ostin myöhään viime keväänä 225/45 17 Michelin Maxi Icet (€420) ja vaihdatin ne nyt entisten loppuunajettujen käytettynä ostettujen Hakkapeliitta 2: n (225/45) tilalle. Ajoin noilla 50 eurolla ostetuilla kaksi talvea, mutta en enää uskaltanut.

Kyllä pitoon vaikuttaa niin kitkoilla kuin nastoilla renkaan kunto. Nuo Hakkapeliitat ei kyllä enää pitäneet lainkaan vaikka oli kulutuspintaa yli sakkorajan. Nastoja puuttui paljon ja loput olivat kuluneet.

Misukan laadusta kertoo ehkä jotain se, että kahteen pyörään ei tarvinnut laittaa tasapainoitusta lainkaan vaan olivat kertalaakista vakaat.

Edelliset renkaat ennen noita Hakkapelittoja olivat Continental`in kitkat 15 " vanteilla ja kyllä minulla niistä oli hyvät kokemukset. Ovat edelleen tallissani ja ovat jonkun tarvitsijan saatavilla sopuhintaan. Siis 15 tuuman vanteilla ja koko on 185/65 15 ja peltivanteet jaolla 5x98, pintaa 6-7 mm.

Ajotapa tulee vaan kitkoilla olla täysin erilainen, mikä tietenkin koskee myös huonoja nastarenkaita.

Annoin ääneni kitkoille.

Lähetetty: 04 Loka 2005, 13:24
Kirjoittaja murola
Kitkat normaaliajoon täällä etelässä.
Jos tulee paha ilma tai asiaa suurhelsingin ulkopuolelle rangessa on talvisin nastat.
Mauri

Lähetetty: 04 Loka 2005, 15:32
Kirjoittaja Alfisti
Rolle kirjoitti:
mchammeri kirjoitti:Mitä mieltä, olette, kannattaako kokeilla noita vanhoja kitkoja, vai onko se jo kamikaze-meininkiä?
Mulla on nyt alla kitkat missä on noin 5-7mm pintaa, ja vaikka olenkin köyhä opiskelija niin ei kyllä kävisi mielessä ajaa niillä talvella vaikka olisikin helvetin miehekästä ja satun olemaan maailman paras kuski. Kesälläkään en ajaisi kitkoilla, muuta kuin nyt pakosta, ihan idioottihommaa.
Mä olin sit varmaan tosi köyhä opiskelija kun Hakkapeliitta Q:ssa oli toi 5-7mm pintaa silloin kun auton ostin ja niillä ajeltiin pari talvea... Ei saanut kyllä ajaa miehekkäästi lainkaan vaan tosi varovasti, mutta eipä tullut kaahattua. Ja 164 nyt on niin turvallinen ajettava, että siksikin niillä renkailla pärjäsi... Vain kerran piti kaivaa hiekkaa avuksi, kun oli vesi jään päällä ja sukulaisen piha viettää koko matkalta niin ettei saanut vauhtia. Tuskin niissä kitkoissa oli lopulta alta pois otettaessa edes 1,6mm pintaa. Harmi että ne on niin pehmoiset renkaat; muuten olis olleet valmiit slicksit ratapäiville. :mrgreen: Mutta ei siis jäänyt mitään traumoja silti kitkarenkaiden suhteen.

Mutta en silti ostaisi kitkoja, muuta kuin jos ajaa pitkää matkaa tai nyt kun tallin koristeena on yksi saksantekele millä olisi tarkoitus ajella vain silloin tällöin kesällä ja talvella. Vielä kun nyt joutuisin ostamaan siihen molemmat rengassarjat uudet niin taidanpa hakea vain kitkat ja ajella niillä. Tuskin sen ajo-ominaisuudet kärsii sen kummemmin kesällä kuin talvellakaan kitkoista. 164 oli kyllä ihan vetelä ajettava Hakkapeliitta Q:t alla...

Lähetetty: 04 Loka 2005, 15:41
Kirjoittaja Laku
Kitkat kitkat Maxi Icet - on hiljaisemmat kun kesäläskit ja alfan normaalikoolla .
Vaimon 147:n alla Hakkapeliitan nastat eikä sitä jurinaa kestä susikaan.

Kitkoilla pärjää erittäin hyvin kun hiukan ennakoi pahimpina päivinä, jolloin ei muuten toimi nastatkaan.

75:nen oli hiukan tarkempi ajaettava kitkoilla , mutta pidin muutenkin aina 2 kesärengasta takapaksissa, kun erikoisemmin muuten roinaa kuljettele .

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 09:33
Kirjoittaja MrKirby
Kävinpä toissapäivänä vaihdattamassa alle Gislavedin nastarenkaat. Mulla tuli alfan mukana jotkut kuluneet Continentalin kitkat ja yritin pärjäillä nillä alkutalven, mutta aika onnetonta niiden kanssa meno oli. Nyt on taas todella kiva ajella, kun renkaat pitää. :-) Testissä kehuttiin niiden jääpitoa ja hiljaisuutta ja voin kyllä yhtyä täysin tuohon arvioon! Voin suositella.

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 13:41
Kirjoittaja Donna
On aikanaan jääny tällainen gallup huomaamatta. Vastataan siihen nyt sit vähän jälkijunassa.

Eli kitkat. Hyvin on ainakin vielä pysyny tiellä(koputan puuta).

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 13:42
Kirjoittaja GAMMA500
En löydä mieleistäni vaihtoehtoa kun on lähes nastattomat ja siksi myös kitkattomat nastat alla :shock:

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 15:50
Kirjoittaja mattijus
En vastannut itse gallupiin kun ajan nastarenkailla, joista näyttää muotoutuvan kitkarenkaat. :wink:

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 19:04
Kirjoittaja Likki
Ehdottomasti nastat, meinaa joskus niilläkin olla vaikea pysyä tiellä, taitaa olla kaasujalan syytä tosin.

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 19:18
Kirjoittaja jarski
kyllä nastat täälä maalla ku täälä ei suolatakkaa ollenkaan(onneksi) kyllä ne nastakki tuntu koko kesänki hyvin pitävän ku ei jaksanu vaihtaa (hyrysysyyn) mut ny on pito vähä kadonnu...hmm mistäköhän se johtuu :shock: :drinking:

Lähetetty: 16 Joulu 2005, 19:24
Kirjoittaja silverine
Kit-Kat

Lähetetty: 17 Joulu 2005, 21:54
Kirjoittaja Carlos
Nastat pistän alle jos tulee edes talvea.

:drinking:

Lähetetty: 17 Joulu 2005, 22:01
Kirjoittaja 90
kitkoilla takana viisi talvea joten kannatus kitkoille mutta kun ffiudessa sattui ostaessa olemaan alla uudenihkeät nastat niin sama ajella sitten niillä... :wink:

Lähetetty: 17 Joulu 2005, 22:08
Kirjoittaja Rolle
Mullakin on nyt fiiussa ihan bränd neves nastat, kyllä kelpaa päästellä.

Lähetetty: 18 Joulu 2005, 20:32
Kirjoittaja Esko
Kitkoilla on ajettu jo 10 vuotta. Kun epäillen ostin ensimmäiset aikoinaan niin rengasliikkeen johtaja sanoi myyneensä niitä paljon ja antaneensa takuun että jos ei miellytä niin hän vaihtaa veloituksetta nastat tilalle. Kukaan ei kuulemma ollut tullut vaihtamaan, en minäkään.

Lähetetty: 18 Joulu 2005, 21:25
Kirjoittaja PJS
Tuota noin, tänään olin onnellinen siitä, että oli nastat Alfan alla. Ajelin Porvoon ympäristössä n.50 km todella jäisiä teitä pitkin :shock:

Jos nopeus oli nyt n.50-60 km/h, niin se olisi kitkoilla ollut varmaan puolet tuosta. Kitkojen ajo kokemuksesta tiedän, että noissa olosuhteissa ei millään ainakaan tällä hetkellä markkinoilla olevilla kitkoilla pärjää hyville nastakumeille.

Se on sitten taas aivan toinen juttu, kuinka usein tuollaisia kelejä on. Niitä kun on onneksi aika harvoin.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 16:05
Kirjoittaja OL
Jaahas, ja viime talven nastoilla lähdetään tänä syksynä liikkeelle. Alle en ole kyllä vielä laittanut, sitten vasta kun lunta tulee ihan oikeasti.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 16:10
Kirjoittaja Vode
Yhden talven ajanut kitkoilla ja nastarenkaita ei tule enää koskaan alle. Vaikka noi misukan maxi icet tuli käytettynä alle oli pito paljon parempi jopa peilijäällä mitä odotin.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 16:13
Kirjoittaja Knight
Viikonloppuna lähdetään hakemaan Ruåtsista nastat renkaat. :wink:

Lähetetty: 24 Loka 2006, 16:29
Kirjoittaja Rasvis
Viiskutoseen tuli shoppailtua kitkat, Hakkis RSi 205/55-16:t. Ajoltaan ovat kyllä pieni pettymys, teknarin mukaan noiden pitäisi olla suuntavakavuudeltaan jotakuinkin parhaat kitkat mutta kyllä tuo rassi minusta on nyt tuulisella kelillä aika sohlo ajettava. Täytyy vielä tarkistaa että rengaspaineet ovat varmasti kohdallaan.

Takavetovärkeissä luotetaan edelleen nastoihin. Sen verran pisti muutaman vuoden takainen kylkimyyry pitkin Hämeenlinnantietä pelottamaan, että haluan takapotkun perän irtoavan vasta tarkoituksella.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 17:15
Kirjoittaja Sweet mint
Tätä kysymystä parhaillaan pohdiskellaan. Kumpiakaan ei tällä hetkellä ole, joten uudet on ostettava. Nää Suomen talvet vaan on nykyään niin säälittäviä (ainakin etelässä) että turhauttaa ajella nastoilla kun tiet on ihan sulat. Saa nähdä kummat lähtee mukaan.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 17:30
Kirjoittaja matupatu
:wink: Etelässä 155:lla ajellaan kuluneilla nastoilla taas tämä talvi.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 17:48
Kirjoittaja italia
Ei ollut useamman auton omistajille saraketta "molemmat". :-D

Laitoin silti kitkat.
Itselläni 164:ssa kitkat ja 156:ssa ns.nastalliset kitkat.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 19:54
Kirjoittaja NikEe1927
Itellä Micelinin maxi ice:t siis KITKAT ei mitään ongelmia, edellisessä
autossa samanlaiset renkaat,niin ikään ei mitään ongelmia
pitää lumella erittäin hyvin,nastoistahan ei ole lumella mitään hyötyä
liukkaallakaan ei kannata ajaa "kitkoilla"ajourissa,vaan hiukan sivussa
esim:liikennevaloissa yleesä kun siirtyy vähän sivummalle ajourista
niin on vähän lunta tai karheempaa pintaa,niin pitoa löytyy,ja sitten
malttia se pitää tietää/muistaa että mulla on kitkat,MITKÄÄT RENKAAT EI KESÄÄ TEE se ainakin on ihan satavarma,eli mikä ihmeen kiire on lähteä
esim,liikennevaloista raketinlailla,kuulkaas poijaat malttia malttia myös
tytöt,en ole mikään autokoulun opettaja vaikka yritänkin tässä tuputtaa
teille malttia, ainakin tulevalle talviliikenteelle,haluaisin vain että minä ja te selviäisitte tulevista liukkaista suuremmitta ongelmitta

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että PÄÄKAUPUNKISEUDULLA ei
oikeesti tarvii nastarenkaita,jos ei nyt satu asumaan sen verran sivutiellä
missä tiet voivat välillä olla tosi tosi liukkaat,mutta yleensä täällä pääkaupunkiseudulla ei ole edes liukasta "oikeesti"

Alunperin maalta muuttaneena tiedän mistä kirjoitan

Lähetetty: 25 Loka 2006, 00:31
Kirjoittaja jknracing
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Viiskutoseen tuli shoppailtua kitkat, Hakkis RSi 205/55-16:t. Ajoltaan ovat kyllä pieni pettymys, teknarin mukaan noiden pitäisi olla suuntavakavuudeltaan jotakuinkin parhaat kitkat mutta kyllä tuo rassi minusta on nyt tuulisella kelillä aika sohlo ajettava. Täytyy vielä tarkistaa että rengaspaineet ovat varmasti kohdallaan.
Hei, talvirenkaat on aina talvirenkaat!

Lähetetty: 25 Loka 2006, 08:03
Kirjoittaja Silvio
Tähän sinällään turhanpäiväiseen iäisyyskysymykseen on kyllä pakko ottaa kantaa... Sen verran monissa autolehdissä viime vuosina osoitettu nastojen paremmuus ettei pitäis olla epäselvää! ihmetyttää sekin,miksi kitkoja pidetään "kaupunkirenkaina", koska kaupunkialueellahan ne paikat yleensä jäässä on! Kitkan paras pitohan on puhtaalla pakkaslumella,eli nykypäivänä lapissa.. Kunnon nastat talvella ja laadukkaat kesäpyörät kesällä! Eikä ainakaan sitä vaihtoehtoa että ajetaan samoilla (kitkoilla) ympäri vuoden... Testityötä on tosiaan aiheesta sen verran ollu että ainakin mulle riittää...

Lähetetty: 25 Loka 2006, 20:45
Kirjoittaja Rasvis
Turhaa vääntöähän tämä on, joten laitetaan vielä yksi turha kommentti.

Testit sanoo sitä ja tilastot kertoo tätä. Ne samat lehdet ovat vertailuissaan todenneet monesta Alfastakin jotta eivätpä ole hääppöisiä pelejä. Silti niilläkin jotkut huru-ukot jaksavat hinkata :wink:

Mitäs sen väliä mihin kukin rahansa polttaa.

Lähetetty: 25 Loka 2006, 21:38
Kirjoittaja Kahvivatsa
Tupakoitsijana olen tuosta viimeisestä lauseesta samaa mieltä.

Talvirenkaissa kannatan nastoja. Lähinnä siksi että talvella voi tiet olla jäässäkin, varsinkin pienemmät tiet. Tosipaikan tullen nastattomalla selviytyminen saattaa olla ongelmallisempaa kun rengas ei kykene riittävästi tasoittamaan keliolosuhteiden muutoksia. Nastojen melusaaste on harmillista mutta tuokin on lähinnä täysin sulalla kelillä. Vähäisemmän melun vuoksi en ainakaan aio nastattomia hankkia.

Lähetetty: 26 Loka 2006, 04:27
Kirjoittaja PSS
Pakko se on nastoilla mennä kun kitkoilla ei päässyt paria tärkeää mäkeä ylös. Puhumattakaan pääkallokeleistä jolloin ei ole kiva jäädä mäkeen kun on 200 autoa jonossa takana.

Lähetetty: 29 Loka 2006, 11:52
Kirjoittaja MiNkO^^
kummissakin affoissa on kitkat alla :)

Lähetetty: 29 Loka 2006, 13:30
Kirjoittaja Twin Spark
Olen ajanut noin 7 -vuotta talvet kitkarenkailla... tähän asti kaikki on mennyt hyvin, paitsi että viime talvena alkoi hommaa mättää kunnolla... Alfaan tuli Nokian kitkarenkaat mitkä on ihan syvältä... talvella sivuttais pito lähes nolla, märällä asfaltilla jarrutusmatkat lähes hengenvaarallisia, kuivalla asfaltilla luiston esto menee päälle jo kevyesti kiihdyttäessä, jne... eli jospa tuossa kuukauden sisään tulisi haettua uudet Michelin Maxi Ice ne on olleet ainakin aikaisemmin parhaat kitkat... nämä olivatkin ensimmäiset ja viimeiset Nokian kitkarenkaat minun käytössä.

Lähetetty: 29 Loka 2006, 15:59
Kirjoittaja Rasvis
^ Hakkapeliitta Q vai RSi?

Lähetetty: 29 Loka 2006, 22:04
Kirjoittaja Alfissimo
^ Oma aloitusviestissä mainitsemani negatiivinen kokemus oli Nokian Q:lla, se oli oikeasti hirveä rengas silloisen(eli nykyisen) Mondeon alla.

Lähetetty: 29 Loka 2006, 22:39
Kirjoittaja Pasi
Tänään vaihdoin talvirenkaat alle ... jotka siis kitkat... auton kesällä ostaessa tarkistin kontissa olevat 2 pyörää, joissa molemmissa oli pintaa jäljellä yhdeksi talveksi.... yllätys yllätys, takapenkillä olleet 2 rengasta joita en tarkastanut (idiootti kun olen) ovat sakko kamaa!!! :x

Tarkoittaen sitä että pitää hommata uudet kumpparit talveksi... ja aiheeseen liittyen, uudet kumit tulevat olemaan myös kitkat... mallia continental contivikingcontact 3 (onkohan tuo nimi nyt se virallinen nimi?)

niin ja nuo nykyiset kitkat ovat peltivanteilla jotka olivat todella härskissä kunnossa... onneksi oli edes alkuperäiset alfan kapselit peittämässä niitä, mutta eipä niillä paljoo juhlita... alle siirtyykin nyt kesäkumeista tutut alfan orkkis alut ja kesäkumit menee uusille kesää odottaville 17" aluille :)

Lähetetty: 29 Loka 2006, 23:18
Kirjoittaja AutonAlfa
Pakko se on itsekin kortensa tai siis renkaansa tähän kekoon laittaa. Eli boxeri sai tänään allensa turbon viime vuotiset talvirenkaat, jotka ovat nastat. Turboon menee boxerin vanhat renkaat, jotka ovat kitkat. Ja jottei asia olisi liian helppo, Twin Spark saa allensa kolme talvea ajetut nastat, joita yllättävää kyllä on jäljellä kaikissa renkaissa.
Eli voitto meni 2-1 nastoille. :shock:

Lähetetty: 30 Loka 2006, 10:58
Kirjoittaja KauGoH
kitkoilla mennään, ja tyytyväinen olen, koskaan enää osta nastoja :wink:

Lähetetty: 31 Loka 2006, 13:07
Kirjoittaja Sweet mint
Nastat laitettiin tänään alle. Nyt vaan sitä luvattua lumisadetta odotellessa...

Lähetetty: 31 Loka 2006, 13:15
Kirjoittaja motorhead
On se vaan sydänpohjaa lämmittävä tunne kun painaa alamäessa jarrua ja ainoa asia mitä tapahtuu on abs:n toiminnasta kertova tärinä :shock:
Vauhtia oli vain n. 20-30km/h ja reilu turvaväli joka tässä tapauksessa pelasti.
nimimerkki. viimetingassa talvirenkaat alle

Onneksi ei risteyksestä tullut ketään ja edellä ajava pääsi livahtamaan pois alta. Peräänajo olisikin ollut sitten sopivasti n. 100m päässä rengasliikkeestä :)

Lähetetty: 31 Loka 2006, 14:34
Kirjoittaja Vittorio Jano
Olipas jännittävää sompailla kesäläskeillä lumipyryssä! Hienosti taipui Alfa käsijarrukäännöksellä alamäessä olevaan pihaan.

Lähetetty: 31 Loka 2006, 14:39
Kirjoittaja Sweet mint
Harvoin pelottaa omassa kyydissä mutta tänään oli aika kauheeta. Oikeesti suorilla viittäkymppiä ja mutkat kahtakymppiä kun aamulla köröttelin rengasliikkeeseen. Eikä tullut kuin muutama auto ohi eli kesärenkailla aika moni näköjään oli tänä aamuna liikenteessä.

Lähetetty: 31 Loka 2006, 14:40
Kirjoittaja Rasvis
Huomisesta Hesarista saa taas lukea miten talvi yllätti autoilijat :roll:

Lähetetty: 01 Marras 2006, 00:05
Kirjoittaja 155156
Helsinki - Jyväskylä tiistaina 31.10.2006. Hankalin ajomatka koskaan tähän mennessä.

Lähtö Helsingistä klo 15:25, saapuminen Jyväskylään klo 23:25. Kahdeksaan tuntiin sisältyy yksi 20 minuutin kahvitauko ja noin tunti parkissa odottaen jonossa tien avautumista. Koska tie ei avautunut, kiersimme tukos/kolari-paikat pikkuteitä. Näkyvyyden takia nopeus oli 60 km/h paikkeilla. Olin hyvin iloinen, että alla on Hakkapeliitta 4:t, eikä kitkat. Kyytiläiset (3 työkaveria) kehuivat Alfan eleetöntä etenemistä äärimmäisen surkeissa olosuhteissa.

Lähetetty: 01 Marras 2006, 13:09
Kirjoittaja Venella
Nastat on ettei käy niinku joskus mökkitiellä... juuttui 2 korkean mäen välille :D ei päässy enää kumpaakaan ylös..... no ei kyl ollu alfa alla ja lopulta porukka takakonttiin istumaan ni tulihan se sieltä ylös...

Lähetetty: 01 Marras 2006, 14:36
Kirjoittaja jarski
Kesäkummit yhä :oops: Yksinkertasesti ei oo kerenny,jos ensviikolla. Vaikka kyllä täälä vois ajaa koko talven uusilla suvikummeilla ku hiekkarekat vähäväliä hiekoittaa.
Tietenkin eri asia olis jos lähtisin tälläviikolla johku esim. Vaasaa kauemmaksi.

Lähetetty: 01 Marras 2006, 15:23
Kirjoittaja juhala
Nastat tulivat auton mukana. Olen ajellut kitkoillakin ja toimii nekin pääkaupunkiseudun "talvessa".

Lähetetty: 02 Marras 2006, 08:26
Kirjoittaja Carlos
On kitkaa ja nastaa.. Mutta alla kesäkummit.

Lähetetty: 02 Marras 2006, 21:01
Kirjoittaja tmv
Kun auto meni juuri vaihtoon niin nastat jäivät vanhaan 156:een (olin jo ehtinyt vaihdattaa alle) ja uudemman mukana tuli kitkat. Vastaus siis kitkat. Jos olisin itse ostanut uudet niin nastat olisi tullut.

Pari vuotta olen aiemmin kitkoilla ajellut ja nykyaikaisilla esp yms. -systeemeillä kitkoilla on kohtuullisen hyvä ajella liukkaillakin. Tosin ne muutamat peilijääkelit saa sitten ottaa vimpan päälle varovasti. Kyllähän se kitkoilla liikkuu, mutta miten sitten pysähtyy... :shock:

Lähetetty: 03 Marras 2006, 00:05
Kirjoittaja Alfissimo
Tuli tänään oikein positiivinen kokemus kitkoista, kun Roccan GT:llä sain pienen testin heittää, kiitos siitä vielä kerran.
Hyvä pito tuolla talvessa, ja muutenkin oli jämäkkä ja mukava rengas. Rocca kertokoon merkin(Conti?) ja mallin, minä sen jo unohdin.

Kyllä sitä itsekin ehkä sitten kallistuisi kitkoihin, jos/kun autossa joskus on ABS/ESP/VDC/ASR...yhdistelmät.

Ei tässä enää tiedä, mitä mieltä olisi yhtään mistään :crazyeyes: .

Lähetetty: 03 Marras 2006, 10:56
Kirjoittaja Pablo Honey
Uusimmassa AutoBildissä on kohtuullisen laaja talvirengasvertailu. Eipä siinä kitkat oikein nastoille pärjänneet, kun hyvää jokakelin rengasta haettiin.

Lähetetty: 04 Marras 2006, 01:29
Kirjoittaja CARF0663
Laitoin viikko sitten Fiattiin nastarenkaat alle ja eilen laitoin Alfaan

nastarenkaat alle ja yllätys Alfaan oli nopeampi vaihtaa kuin Fiattiin.

Fiatissa joutui hallitunkin viemään auton alle ja samalla joutui varomaan

tukivarsia, kun nosti.


Terveisin

CARF0663