Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Johan on ollut motoristeja liikkeellä. Aamupäivällä joku brömisteli Teollisuuskatua pitkin prätkällä.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Duunikaveri ajaa kovimpia pakkaspäiviä lukuun ottamatta läpi vuoden prätkällä töihin. Kesällä nakulla ja talvet 250 kuutioisella endurolla piikkipyörin.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Ja kaiken tuon voi nollata lumiharjalla.Isola kirjoitti:Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänytjyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Tänään ei yhtään incidenttiä työmatkalla. Suorastaan poikkeuksellinen päivä tälle viikolle. Eilen meinasi Thema kuolla ennen 30-vuotispäiväänsä, mutta onneksi audihenkilö huomasi virheensä tarpeeksi ajoissa, ja lakkasi tarjoamasta kylkeä kulkureitilleni.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Miksi kuumakuntien asukas tulee kotikadulleni asti huomioimaan liikennettä? Nostalgiasyyt? Hylkiikö vartalo Järvenpäätä?Mäkine kirjoitti:Johan on ollut motoristeja liikkeellä. Aamupäivällä joku brömisteli Teollisuuskatua pitkin prätkällä.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Hei - entä vetokoukku ja/tai kattotelineet? Vaikuttaa että lähtöarvot pitää kirjata suht tarkasti!mutt kirjoitti:Ja kaiken tuon voi nollata lumiharjalla.Isola kirjoitti:Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänytjyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Tänään ei yhtään incidenttiä työmatkalla. Suorastaan poikkeuksellinen päivä tälle viikolle. Eilen meinasi Thema kuolla ennen 30-vuotispäiväänsä, mutta onneksi audihenkilö huomasi virheensä tarpeeksi ajoissa, ja lakkasi tarjoamasta kylkeä kulkureitilleni.
Re: Liikenteestä
^Manuaali vai automaatti? FIN/FINnittömät kilvet. Kumi- vai kangasmatot? Heitätkö kuumaa vai kylmää vettä kiukaalle?
Kaikki vaikuttaa.
Kaikki vaikuttaa.

Ride on!
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Ei ihan vielä, sillä vasta eilen muutin pois Vanajantieltä. Muuttoauton ratista siis bongasin prätkän. Jos hiljainen maalaisliikenne alkaa ahdistaa, niin täytyy joku maanantaiaamu karauttaa Helsinkiin muistelemaan vanhoja!lerppu kirjoitti:Mäkine kirjoitti: Miksi kuumakuntien asukas tulee kotikadulleni asti huomioimaan liikennettä? Nostalgiasyyt? Hylkiikö vartalo Järvenpäätä?
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Paras vetovoima saavutetaan pienellä luistolla, ja jos luistonesto on oikein toteutettu, niin se sallii juuri oikean määrän luistoa. Eli jos ollaan ylirationaalisia, niin luistonestoa vasten lähteminen on se tehokkain tapa.GreenThing kirjoitti:Yhtä asiaa olen ihmetellyt liikennevaloista lähtiessä. Johtuuko se jotenkin laiskuudesta vai mistä, että joka kerta pitää lähtö tehdä luistonestoa vasten. Nasta-autoilijoiden kohdalla varsinkin kuulee tämän tavan selkeästi äänestä. Ei se mielestäni ainakaan mikään nopeampi liikkeellelähtö ole, verrattuna siihen että siinä perässä ajelen samaa tahtia ilman että tarvitsee suditella kitkoillakaan.
Käytännössä harva varmaan rationalisoi asiaa ihan näin pitkälle, mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
Re: Liikenteestä
*Tirsk*Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.
Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Nelivetoa itsekin haikailen.
Kaverilla Legacy, jossa oli ikivanhat nastat alla. Jäällä liukkaampaa sai hakea. Mutta siistihän se oli, kun ihan rauhallisesti lähdössä oli nelipyöräluisussa ja silti homma hansikkaassa (edes jotenkin)
Vähän on tullut hymähdeltyä ja hihiteltyä joidenkin - jostain syystä vähän iäkkäämpien volkkarikuskien eritoten - ongelmista liikkeellelähdössä. Sutii, sutii, sutii... valot vaihtuu keltaselle, sutii, sutii, sutii... valot punaisella. No, pääshän siitä se 2 autoa yli. Sit oma vuoro (tai joku muu kuin iäkkäämpi volkkarikuski) tulee ja lähtee pienen ruopasun saattelemana ja pääsee 8 autoa yli.
Mä ihan oikeasti luulin, että "ennen vanhaan" kortin saaneet osaisi ajaa - vai onko tuossa nyt sit jo nykytekniikka ja iäkkäämmän kuskin kyky ohjastaa peltilehmää syynä?
Nelivetoa itsekin haikailen.
Kaverilla Legacy, jossa oli ikivanhat nastat alla. Jäällä liukkaampaa sai hakea. Mutta siistihän se oli, kun ihan rauhallisesti lähdössä oli nelipyöräluisussa ja silti homma hansikkaassa (edes jotenkin)

Vähän on tullut hymähdeltyä ja hihiteltyä joidenkin - jostain syystä vähän iäkkäämpien volkkarikuskien eritoten - ongelmista liikkeellelähdössä. Sutii, sutii, sutii... valot vaihtuu keltaselle, sutii, sutii, sutii... valot punaisella. No, pääshän siitä se 2 autoa yli. Sit oma vuoro (tai joku muu kuin iäkkäämpi volkkarikuski) tulee ja lähtee pienen ruopasun saattelemana ja pääsee 8 autoa yli.
Mä ihan oikeasti luulin, että "ennen vanhaan" kortin saaneet osaisi ajaa - vai onko tuossa nyt sit jo nykytekniikka ja iäkkäämmän kuskin kyky ohjastaa peltilehmää syynä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Nykytekniikka on ainakin vaikeata. Kaasupolkimessa ei enää ole tuntumaa kun sillä ei ohjata läpän asentoa vaan ilmamassapyyntiä. Omalla kohdallani huomaan tuon siinä, että mekaanisen kaasun autoilla on ihan helppo ajaa suht. tasaista matkaa manuaalikaasulla, mutta ilmamassaohjatun sähkökaasun kanssa tasaisen vauhdin pito on yllättävän haastavaa ja vakionopeudensäädin vielä suurempi ystävä kuin vanhojen autojen kanssa. Mitä vanhempi patu, sitä parkkiintuneemmin yleensä vaijerikaasun taika kaasupohkeessa lie.
Itsehän vaihdoin juuri - näin sopivasti talvea vasten - nelivedon takavetoon eikä ainakaan vielä harmita. Saa nähdä tuleeko sydäntalvella pahempi ikävä, mutta pohditaan sitä siinä vaiheessa
Itsehän vaihdoin juuri - näin sopivasti talvea vasten - nelivedon takavetoon eikä ainakaan vielä harmita. Saa nähdä tuleeko sydäntalvella pahempi ikävä, mutta pohditaan sitä siinä vaiheessa

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Ei neliveto liity tuohon mitenkään. Kylmä fakta on, että pienellä luistolla vetovoima on suurin, ja oikein toteutettu luistonesto sallii juuri oikean määrän luistoa.Shakal kirjoitti:*Tirsk*Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.
Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena![]()
Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain) meneminen on myös mahdollista.
Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Miten muuten kuulee äänestä että mennään luistonestoa vasten?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Nykivä raapiminen.
Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".
Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.
Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
Nykivä raapiminen.
Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".
Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.
Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Mä en oo kyllä koskaan nähnyt autoa joka olisi jäänyt punaisiin sutimisen takia...Miks volkkarit nimenomaan sutiisutiisutii? Kyllä se on johtunut siitä että puikoissa on joku puusilmä haaveilemassa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.Aquatica kirjoitti:^
Nykivä raapiminen.
Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".
Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.
Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
Luiston pitää olla hallittu ja oikean suuruinen, holtittomalla sutimisella teho menee vain joutavaan renkaiden pyörittämiseen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan. JTD:llä tuo on helppo kaasun annostelulla testata ja todeta, kuinka fysiikan laki toimii käytännössä. Sen verran kaasua, että rengas on maltillisesti luiston puolella ja vauhdin kasvaessa pitää sutimisen "vakiona". Nastoilla kuulee renkaista, kitkoilla moottoriäänestä ja kierroslukumittarista. Kiihtyy ihan toisella tapaa, kuin sama lähtö sutimatta kiihdyttämällä.Aquatica kirjoitti:Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwe ... gramm2.jpg
Tuossa yksi kuvaaja asiaan liittyen. Kuva koskee jarrutusta, mutta ajatus on sama kiihdyttäessä, eli suurin kitkakerroin saavutetaan pienellä luistolla. Pystyakselilla on kitkakerroin, vaaka-akselilla luisto.
Tuossa yksi kuvaaja asiaan liittyen. Kuva koskee jarrutusta, mutta ajatus on sama kiihdyttäessä, eli suurin kitkakerroin saavutetaan pienellä luistolla. Pystyakselilla on kitkakerroin, vaaka-akselilla luisto.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Huh...Alfissimo kirjoitti:Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan.
E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Johtuu siitä, ettei kyse oikeasti ole pelkästä kitkasta.Aquatica kirjoitti:Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö?
Sinulla on selvästi muistissa lukion(?) opetukset lepo- vs. liukukitkasta. Periaatteessa kitkakertoimen maksimiarvon pitäisi olla 1 ja liukukitkan = sutimisen pitäisi olla aina pienempi kuin lepokitkan (=kiihdytetään yhtään sutimatta).
Nuo speksit toimii, kun vedetään puupalikkaa sileällä pöytäpinnalla ja ehkä ne toimisi silloinkin, jos autoissa olisi puiset pyörät. Vaan kun ei ole.
- - renkaan pinta on plastinen, siis lamellit tukeutuvat tien pinnan karheutta vasten (vrt. hammaspyörän toiminta)
- rangas voi jopa "liimautua" tien pintaan (temppua käytetään ainakin kiihdytyskisoissa, ehkä kitkan kehittämä lämpö tekee samaa myös "vailla lisäaineita", kun piirretään viivaa...)
- lumella tai soralla vaikuttaa jopa reaktiovoima, kun rengas linkoaa lunta/kiviä mäelle
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
No nyt täällä kyllä oppii ihan uutta
Kyllä mulle vaan opetettiin niin autokoulussa kuin autoasentajakoulussa, että ei sais sutia
No, joo. Ne nyt on molemmat vähän sellasia paikkoja
Ja ^
Ei ole lukion jutuista. En mä ole koskaan koulussa opiskellut kitkaan liittyviä juttuja - enkä etenkään lukiossa, kun en moisessa kauheudessa onneksi joutunut olemaan
Paitsi 11kk orjatyössä, mut se oli ihan oma valinta

Kyllä mulle vaan opetettiin niin autokoulussa kuin autoasentajakoulussa, että ei sais sutia

No, joo. Ne nyt on molemmat vähän sellasia paikkoja

Ja ^
Ei ole lukion jutuista. En mä ole koskaan koulussa opiskellut kitkaan liittyviä juttuja - enkä etenkään lukiossa, kun en moisessa kauheudessa onneksi joutunut olemaan

Paitsi 11kk orjatyössä, mut se oli ihan oma valinta

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Just jotain tuollaista mä meinasinkin, että puhun vaan puutaheinää lämpimikseni, mutta enää jaksanu pyyhkiäkäänhjpp kirjoitti:Huh...Alfissimo kirjoitti:Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan.
E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan


Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Ei muuta kuin silmät ja korvat auki tuolla liikenteessä, niin huomaat että kyllä tuollaista järjestelmää löytyy tuoreestakin kalustosta.Tuomas K kirjoitti:Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Liikenteestä
Yksi tuollainen löytyy Octaviasta -03 vuosimallista. Siinä on vain se ASR ja se tappaa koneen aina hetkeksi kun pyörät pääsee sutimaan. Varmaan sama setti löytyy myös muista konsernin vehkeistä tuolta aikakaudelta.GreenThing kirjoitti:Ei muuta kuin silmät ja korvat auki tuolla liikenteessä, niin huomaat että kyllä tuollaista järjestelmää löytyy tuoreestakin kalustosta.Tuomas K kirjoitti:Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Olin iltasella kurvata kolmion takaa Passatin kylkeen. En kuitenkaan suostu myöntämään syyllisyyttäni vastaväitteittä, sillä kansanauto ajeli pimeää tietä pitkin ilman valoja. En tiedä mihin hämärähommiin Volkkarimies oli matkalla, mutta tuskinpa tuo tiesi itsekään. Ilman lamppuja määränpäätä saattoi ainakin olla vaikea löytää.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. 

Re: Liikenteestä
Te voitte ajaa niillä neliveto autoilla just niin kun haluatte. Mutta pitäkää ne nopeudet tilanteisiin sopivina kiitos. Etenkin paskoissa säissä.Shakal kirjoitti:*Tirsk*Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.
Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena![]()
Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain) meneminen on myös mahdollista.
Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Tiedän, että niillä pääsee hienosti pienistäkin väleistä pujahtamaan edestä sopivasti, mutta ei se siitä vastapuolesta kovin kivalta tunnu kun olemattomista väleistä shitti kelissä vedään latu tiskissä suoraan keulan edestä. Esim.kolmion takaa tultaessa.
Kyllähän se poistuu joo, mutta kivaa se ei ole kun nää "yleensä aavistaa" että nyt on nelivetohatussa, ehtii mistä vaan millon vaan.
Joskus vaan ottaa päähän, että onko nyt ainoa mahdollinen rako mennä raskaan kaluston keulan edestä kamallalla kiireellä, kun tämä toinen osapuoli, jonka edestä haluatte hengen hädällä kiirehtiä, joutuu kuitenkin reagoimaan, jarruttamalla varmuuden vuoksi, ettei onnettomuutta pääse syntymään jos.........
Ei mulla muuta, ja niin ei ole ollut nelivetosta autoa koska ei ole tarvetta sille.
Re: Liikenteestä
En mä sitä kyllä kuule, on niin pska kuulo muutenkin. Mutta sen näkee. Ei auto tee sellasia liikkeitä tietyissä tilanteissa, kai niistä jarruista voi lähteä joku meteli ulospäinkin. En ole jaksanut perehtyä.Tuomas K kirjoitti:Shakal kirjoitti:*Tirsk*Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
Miten muuten kuulee äänestä että mennään luistonestoa vasten?
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Liikenteestä
Mites se kolmas vaihtoehto? Vai eikö sillä Järvenpäässä elä?lerppu kirjoitti:Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään.
-Tazio
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^Asuin siellä niin lyhyesti että en tiedä - toimijan tai asiakkaankaan näkökulmasta!
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
lerppu kirjoitti:Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään.

Rauhallisessa maalaiskylässäkö? Oh mio Dio!Tazio kirjoitti: Mites se kolmas vaihtoehto? Vai eikö sillä Järvenpäässä elä?
-Tazio
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenteestä
Kokemukseni mukaan Järvenpäässä ei tarvitse paljoa vilkkuja käyttää, mistä lie johtuu.
Ajelut rajoittuu Prisman takaa suorinta reittiä Hämeenlinnaan.
Ajelut rajoittuu Prisman takaa suorinta reittiä Hämeenlinnaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Kokemuksen mukaan Järvenpäässä ei käytetä vilkkua.
Jarrua.
Vaihteita.
Kaasua.
Järkeä.
Tai ylipäätään mitään sellaista, joka normaaliin liikenteeseen kuuluu.
**
Koskee siis noin 80% väkeä, kuka siellä ajaa. 20% osaa ajaa (tai ainakin yrittää osata) edes joidenkin sääntöjen mukaan, tosin tässäkin porukassa o sitten niitä, kenen mielestä 40-aluerajoitus tarkoittaa 70kmh rajoitusta...
Jarrua.
Vaihteita.
Kaasua.
Järkeä.
Tai ylipäätään mitään sellaista, joka normaaliin liikenteeseen kuuluu.
**
Koskee siis noin 80% väkeä, kuka siellä ajaa. 20% osaa ajaa (tai ainakin yrittää osata) edes joidenkin sääntöjen mukaan, tosin tässäkin porukassa o sitten niitä, kenen mielestä 40-aluerajoitus tarkoittaa 70kmh rajoitusta...
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Veikkaanpa, että kyseessä ei ollut sen kansainvälisempi kuin pirkanmaalainen. Ylöjärvellä nimittäin näyttää olevan muotia ajaa umpipimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli alla sitten mopo, henkilöauto, pakettiauto tai linja-auto. Tosin sen verran tuossa on liioittelua, että pimeä bussi on tullut vastaan vain kerran ja siinäkin muistaakseni paloi linjakilpi, mutta noita muita näkee tämän tästä - sikäli kuin eivät livahda ohi huomaamatta. Heijastimettomat hevoset ovat nekin hauskoja ylläreitä tien päällä.Mäkine kirjoitti:Häive-Passat tuli kuitenkin vastaan Keravan puolella, joten eiköhän ratin takana istunut joku kansainvälinen rikollisnero tai ainakin käsilaukkuvaras.
Järkiautoilija
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Höh, miten musta on tullut näin pösilö liikenteessä ja muutenkaan mistään ei tuu mitään... 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Ei mut säähän kuulut ehkä siihen 20%:iin ja jopa ymmärrät vähän sääntöjä?
Onneksi olkoon, olet vähemmistöä!
Ei mut säähän kuulut ehkä siihen 20%:iin ja jopa ymmärrät vähän sääntöjä?
Onneksi olkoon, olet vähemmistöä!

- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Kiitos vinkeistä! Olen kaupungissa vielä uusi tulokas, mutta noiden knoppien avulla soluttaudun paikallisten joukkoon varmasti vaivatta. Onnekseni olen syntynyt, kasvanut ja ajanut ajokortin Lahdessa, joten liikennesääntöjen ja muidenkin yhteiskunnan normien laiminlyöminen on tavallaan valmiina verissä.Aquatica kirjoitti:Kokemuksen mukaan Järvenpäässä ei...
Isola kirjoitti:Veikkaanpa, että kyseessä ei ollut sen kansainvälisempi kuin pirkanmaalainen. Ylöjärvellä nimittäin näyttää olevan muotia ajaa umpipimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli alla sitten mopo, henkilöauto, pakettiauto tai linja-auto. Tosin sen verran tuossa on liioittelua, että pimeä bussi on tullut vastaan vain kerran ja siinäkin muistaakseni paloi linjakilpi, mutta noita muita näkee tämän tästä - sikäli kuin eivät livahda ohi huomaamatta. Heijastimettomat hevoset ovat nekin hauskoja ylläreitä tien päällä.
Erikoinen muotivillitys. Etenkin nuo pimeät linja-autot tuntuvat aika kylmääviltä. Olisi mielenkiintoista tietää, miten ilman valoja ajelevat kuskit pysyvät tiellä ja löytävät töistä kotiin ilman kaikuluotaimia ja pimeänäkölaseja.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Tällaisissa suurimmissa ja moderneimmissa metropoleissa on käytössä sellainen erikoinen järjestely, että useimmat tiet on valaistu ns. katuvaloilla.Mäkine kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää, miten ilman valoja ajelevat kuskit pysyvät tiellä ja löytävät töistä kotiin ilman kaikuluotaimia ja pimeänäkölaseja.
Jos joku ihmetteli "Viimeisin hankinta"-ketjussa mihin tarvitsen laatikollisen 125 W Hg-lamppua vastaavia led-lamppuja, niin tievalaistukseenhan ne. Vaikka itse suosinkin valot päällä ajamista jopa päivällä, niin kaikkeen sekään ei riitä.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Tänään tuli taas ajeltua yhden Tiguan-kuskin perässä joka otti vauhdin noin kahteenkymppiin jo rampin alussa. Kai tuo on parempi vaihtoehto mitä jumittaa kiihdytyskaistan päässä 

Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Mäkine
- Viestit: 219
- Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
- Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Liikenteestä
Meillä täällä satelliittikaupungeissa tuollainen luksus on toistaiseksi vain villiä fantasiaa. Unelma kestopäällystetyistä teistä sentään näyttää käyneen toteen.Isola kirjoitti:Tällaisissa suurimmissa ja moderneimmissa metropoleissa on käytössä sellainen erikoinen järjestely, että useimmat tiet on valaistu ns. katuvaloilla.
Jos joku ihmetteli "Viimeisin hankinta"-ketjussa mihin tarvitsen laatikollisen 125 W Hg-lamppua vastaavia led-lamppuja, niin tievalaistukseenhan ne. Vaikka itse suosinkin valot päällä ajamista jopa päivällä, niin kaikkeen sekään ei riitä.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Ihmetyttää näissä tapauksissa eniten se, että yleensä autossa, jossa ei ole valoja päällä, ei pala myöskään mittarivalaistus.
Itse ainakin huomaan pimeällä ajaessa, jos mittarivalot ei ole päällä, vaikka olisi kuinka hyvät katuvalot.
Parkit päällä on toki tullut joskus epähuomiossa pimeällä katuvalaistuksessa ajettua, mutta ei kyllä kokonaan ilman valoja.
156:ssa ei ollut edes kovin isoa eroa näkyvyydessä, ajoiko parkeilla vai ajovaloilla
Itse ainakin huomaan pimeällä ajaessa, jos mittarivalot ei ole päällä, vaikka olisi kuinka hyvät katuvalot.
Parkit päällä on toki tullut joskus epähuomiossa pimeällä katuvalaistuksessa ajettua, mutta ei kyllä kokonaan ilman valoja.
156:ssa ei ollut edes kovin isoa eroa näkyvyydessä, ajoiko parkeilla vai ajovaloilla

Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Tämä on jatkojalostettu versio Saabin(?) lanseeraamasta black panel -mittaristosta, jossa ei esitetä mitään Osaavalle ja Turvalliselle Järkiautoilijalle tarpeetonta tietoa, esim. ajonopeus.Tommi kirjoitti:Ihmetyttää näissä tapauksissa eniten se, että yleensä autossa, jossa ei ole valoja päällä, ei pala myöskään mittarivalaistus.
Polttoaineen vähyys ilmaistaan merkkivalolla ja muutahan ei tunnetusti tarvita.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Liikenteestä
Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Esim. vanhukset menossa ruokakauppaan.... tälle porukalle irtoaa itseltä isosti ymmärrystä. Kun on pakko mennä syrjäkyliltä kaupoille ja julkista liikennettä ei ole niin näin on mentävä , hitaasti ja tarkasti... kuitenkin moni vanhus sinnittelee kotona sinne asti kun pystyy. Oma äitini asui siihen asti maaseudulla kotona, kunnes muisti rupesi heikkenemään. On iso juttu 1. kerran elämässään muuttaa asuttuaan 84 vuotta samassa kylässä.matti_vuorio kirjoitti:Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
viimeyönä ajelin töistä himaan siinä 02 aikaan Turunmotarilla, vauhtia oli sen 110 mittarin mukaan. Tuomarilan rampista näytti olevan joku Toyoota verso yrittämässä tuolle meikäläisen pl. tyhjälle tielle. Noo, sopiva lovi liittyä motarille tälle versoa ohjastaneelle Afrikan sarven vahvistukselle olisi toki ollut Giuliettan oikea kylki, tuli vähän väistettyä hätäsesti...
Tästä tulikin mieleen, kollegani kertomus hänen autokouluajaltaan(piti ajaa paikallinen kortti vaikka oli eu kortti) filippiineillä. Oli ajo-opettaja aina heristänyt sormea ja torunut kun oppilas katsoi tai yritti vilkuilla peileihin. Kuulema takana oleva vaistää, vieressä oleva väistää ja kun ajetaan eteenpäin katsotaan vain eteenpäin.
Tästä tulikin mieleen, kollegani kertomus hänen autokouluajaltaan(piti ajaa paikallinen kortti vaikka oli eu kortti) filippiineillä. Oli ajo-opettaja aina heristänyt sormea ja torunut kun oppilas katsoi tai yritti vilkuilla peileihin. Kuulema takana oleva vaistää, vieressä oleva väistää ja kun ajetaan eteenpäin katsotaan vain eteenpäin.

-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Liikenteestä
Eilen illalla tuli ajeltua mopoauton perässä joka piti vauhtia noin 80 kahtapuolenmatti_vuorio kirjoitti:Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.

Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Oliko A-mopeeti?
Koska niitä "piikkikortilla" ajettavia "kevytmoottoripyörämopoautoja" on myös.
Hiivatti, että ne on hulluja vehkeitä
Nimimerkillä: moottoritiellä bongattu @ 120kmh vauhdit.
Oliko A-mopeeti?
Koska niitä "piikkikortilla" ajettavia "kevytmoottoripyörämopoautoja" on myös.
Hiivatti, että ne on hulluja vehkeitä

Nimimerkillä: moottoritiellä bongattu @ 120kmh vauhdit.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^aijaa
mä luulin että niitä on vaan mopokilvellisiä

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Joskus kesällä jo täällä kummastelin sitä, kun liikenteessä (ei-motarilla) tommonen näky.
Se on siis se joku uusi, järeämpi kevyt nelipyöräinen. Tai jotain muuta yhtä epäselvää.
Sitä en tiedä, miten ne on rajoitettu ja mihin - jos mihinkään tehon lisäksi.
EDIT:
Tai sitten se on oikeasti kolmipyöräinen, jossa pyörät on symmetrisesti ja tehoa enintään 15kW? Siihen kun riittäisi A1-kortti.
Joskus kesällä jo täällä kummastelin sitä, kun liikenteessä (ei-motarilla) tommonen näky.
Se on siis se joku uusi, järeämpi kevyt nelipyöräinen. Tai jotain muuta yhtä epäselvää.
Sitä en tiedä, miten ne on rajoitettu ja mihin - jos mihinkään tehon lisäksi.
EDIT:
Tai sitten se on oikeasti kolmipyöräinen, jossa pyörät on symmetrisesti ja tehoa enintään 15kW? Siihen kun riittäisi A1-kortti.
Viimeksi muokannut Aquatica, 21 Joulu 2016, 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Liikenteestä
Niitä kevyitä nelipyöriä tai mitä ikinä ovatkaan näkee joskus, mutta mopoauton tunnistaa kyllä pikkukilvestä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Nyt on kyllä jo vaikea pysyä mukana mitä siellä liikenteessä on nähty
, mutta henkilöautoa kevyempiä neljällä pyörällä kulkevia härpäkkeitä on lainsäätäjän näkemyksen mukaan olemassa vain kahta laatua:
- kevyt nelipyörä eli L6e-luokan ajoneuvo, tuttavallisemmin mopoauto, ja
- nelipyörä eli L7e-luokan ajoneuvo.
Molemmista on sitten pari alalajia, mutta niillä on merkitystä vain teknisesti. Ajokorttivaatimuksena on edelleen L6e:n tapauksessa AM eli mopokortti ja L7e:ssä B. Ajokorttilaissa nuo on muistaakseni kaikki lueteltu, joten sieltä tarkastamaan jos epäilyttää.

- kevyt nelipyörä eli L6e-luokan ajoneuvo, tuttavallisemmin mopoauto, ja
- nelipyörä eli L7e-luokan ajoneuvo.
Molemmista on sitten pari alalajia, mutta niillä on merkitystä vain teknisesti. Ajokorttivaatimuksena on edelleen L6e:n tapauksessa AM eli mopokortti ja L7e:ssä B. Ajokorttilaissa nuo on muistaakseni kaikki lueteltu, joten sieltä tarkastamaan jos epäilyttää.
Järkiautoilija