Sivu 110/168

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 21:39
Kirjoittaja Mäkine
Johan on ollut motoristeja liikkeellä. Aamupäivällä joku brömisteli Teollisuuskatua pitkin prätkällä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 21:50
Kirjoittaja fahlsjy
Duunikaveri ajaa kovimpia pakkaspäiviä lukuun ottamatta läpi vuoden prätkällä töihin. Kesällä nakulla ja talvet 250 kuutioisella endurolla piikkipyörin.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 22:00
Kirjoittaja mutt
Isola kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänyt :mrgreen:
Ja kaiken tuon voi nollata lumiharjalla.

Tänään ei yhtään incidenttiä työmatkalla. Suorastaan poikkeuksellinen päivä tälle viikolle. Eilen meinasi Thema kuolla ennen 30-vuotispäiväänsä, mutta onneksi audihenkilö huomasi virheensä tarpeeksi ajoissa, ja lakkasi tarjoamasta kylkeä kulkureitilleni.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 22:26
Kirjoittaja lerppu
Mäkine kirjoitti:Johan on ollut motoristeja liikkeellä. Aamupäivällä joku brömisteli Teollisuuskatua pitkin prätkällä.
Miksi kuumakuntien asukas tulee kotikadulleni asti huomioimaan liikennettä? Nostalgiasyyt? Hylkiikö vartalo Järvenpäätä?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 16 Joulu 2016, 22:28
Kirjoittaja lerppu
mutt kirjoitti:
Isola kirjoitti:
jyrkip kirjoitti:Aamen. Kummat on paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat?
Riippuu siitä, onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen, bensa vai diesel, ja ovatko kunnoltaan paremmat renkaat edessä vai takana sekä onko autossa huomiovalot ja jos on, palavatko takavalot aina niiden kanssa. Näin ainakin olen lukuisista nettikeskusteluista ymmärtänyt :mrgreen:
Ja kaiken tuon voi nollata lumiharjalla.

Tänään ei yhtään incidenttiä työmatkalla. Suorastaan poikkeuksellinen päivä tälle viikolle. Eilen meinasi Thema kuolla ennen 30-vuotispäiväänsä, mutta onneksi audihenkilö huomasi virheensä tarpeeksi ajoissa, ja lakkasi tarjoamasta kylkeä kulkureitilleni.
Hei - entä vetokoukku ja/tai kattotelineet? Vaikuttaa että lähtöarvot pitää kirjata suht tarkasti!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 07:07
Kirjoittaja doublesix
^Manuaali vai automaatti? FIN/FINnittömät kilvet. Kumi- vai kangasmatot? Heitätkö kuumaa vai kylmää vettä kiukaalle?
Kaikki vaikuttaa. :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 07:23
Kirjoittaja Mäkine
lerppu kirjoitti:
Mäkine kirjoitti: Miksi kuumakuntien asukas tulee kotikadulleni asti huomioimaan liikennettä? Nostalgiasyyt? Hylkiikö vartalo Järvenpäätä?
Ei ihan vielä, sillä vasta eilen muutin pois Vanajantieltä. Muuttoauton ratista siis bongasin prätkän. Jos hiljainen maalaisliikenne alkaa ahdistaa, niin täytyy joku maanantaiaamu karauttaa Helsinkiin muistelemaan vanhoja!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 17 Joulu 2016, 22:38
Kirjoittaja Tuomas K
GreenThing kirjoitti:Yhtä asiaa olen ihmetellyt liikennevaloista lähtiessä. Johtuuko se jotenkin laiskuudesta vai mistä, että joka kerta pitää lähtö tehdä luistonestoa vasten. Nasta-autoilijoiden kohdalla varsinkin kuulee tämän tavan selkeästi äänestä. Ei se mielestäni ainakaan mikään nopeampi liikkeellelähtö ole, verrattuna siihen että siinä perässä ajelen samaa tahtia ilman että tarvitsee suditella kitkoillakaan. :silly:
Paras vetovoima saavutetaan pienellä luistolla, ja jos luistonesto on oikein toteutettu, niin se sallii juuri oikean määrän luistoa. Eli jos ollaan ylirationaalisia, niin luistonestoa vasten lähteminen on se tehokkain tapa.

Käytännössä harva varmaan rationalisoi asiaa ihan näin pitkälle, mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 03:55
Kirjoittaja Shakal
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*

Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.

Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena :lol:

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain :roll: ) meneminen on myös mahdollista.

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 12:01
Kirjoittaja Aquatica
^
Nelivetoa itsekin haikailen.

Kaverilla Legacy, jossa oli ikivanhat nastat alla. Jäällä liukkaampaa sai hakea. Mutta siistihän se oli, kun ihan rauhallisesti lähdössä oli nelipyöräluisussa ja silti homma hansikkaassa (edes jotenkin) :D

Vähän on tullut hymähdeltyä ja hihiteltyä joidenkin - jostain syystä vähän iäkkäämpien volkkarikuskien eritoten - ongelmista liikkeellelähdössä. Sutii, sutii, sutii... valot vaihtuu keltaselle, sutii, sutii, sutii... valot punaisella. No, pääshän siitä se 2 autoa yli. Sit oma vuoro (tai joku muu kuin iäkkäämpi volkkarikuski) tulee ja lähtee pienen ruopasun saattelemana ja pääsee 8 autoa yli.

Mä ihan oikeasti luulin, että "ennen vanhaan" kortin saaneet osaisi ajaa - vai onko tuossa nyt sit jo nykytekniikka ja iäkkäämmän kuskin kyky ohjastaa peltilehmää syynä?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 12:16
Kirjoittaja Polforea
Nykytekniikka on ainakin vaikeata. Kaasupolkimessa ei enää ole tuntumaa kun sillä ei ohjata läpän asentoa vaan ilmamassapyyntiä. Omalla kohdallani huomaan tuon siinä, että mekaanisen kaasun autoilla on ihan helppo ajaa suht. tasaista matkaa manuaalikaasulla, mutta ilmamassaohjatun sähkökaasun kanssa tasaisen vauhdin pito on yllättävän haastavaa ja vakionopeudensäädin vielä suurempi ystävä kuin vanhojen autojen kanssa. Mitä vanhempi patu, sitä parkkiintuneemmin yleensä vaijerikaasun taika kaasupohkeessa lie.

Itsehän vaihdoin juuri - näin sopivasti talvea vasten - nelivedon takavetoon eikä ainakaan vielä harmita. Saa nähdä tuleeko sydäntalvella pahempi ikävä, mutta pohditaan sitä siinä vaiheessa :D

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 12:41
Kirjoittaja Tuomas K
Shakal kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*

Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.

Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena :lol:

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain :roll: ) meneminen on myös mahdollista.

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Ei neliveto liity tuohon mitenkään. Kylmä fakta on, että pienellä luistolla vetovoima on suurin, ja oikein toteutettu luistonesto sallii juuri oikean määrän luistoa.

Miten muuten kuulee äänestä että mennään luistonestoa vasten?

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 12:54
Kirjoittaja Aquatica
^
Nykivä raapiminen.

Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".

Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.

Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 13:58
Kirjoittaja jkk
Mä en oo kyllä koskaan nähnyt autoa joka olisi jäänyt punaisiin sutimisen takia...Miks volkkarit nimenomaan sutiisutiisutii? Kyllä se on johtunut siitä että puikoissa on joku puusilmä haaveilemassa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:06
Kirjoittaja Tuomas K
Aquatica kirjoitti:^
Nykivä raapiminen.

Puhutaan perusautoista eikä sellaisista, missä on käytetty rahaa k.o systeemiin. Joku mursu kaiketi vetää tasaisesti ihan pienellä luistolla jos tallan painaa pohjaan, kun systeemi on kehittyneempää versiota kuin "kansanautoilijalla".

Sutimisenestoa vastaan ajaessa etenkin nastoilla kuulee todella selvästi sen. RAAP....RAAP....RAAP.... - pisteet kuvaa hiljaisuutta pyörien kuitenkin pyöriessä, kun niitä jarrutetaan ja sutiminen vähenee/loppuu.

Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.

Luiston pitää olla hallittu ja oikean suuruinen, holtittomalla sutimisella teho menee vain joutavaan renkaiden pyörittämiseen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 14:42
Kirjoittaja Alfissimo
Aquatica kirjoitti:Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö? Mut toisaalta en ole fyysikko tahi matemaatikko.
Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan. JTD:llä tuo on helppo kaasun annostelulla testata ja todeta, kuinka fysiikan laki toimii käytännössä. Sen verran kaasua, että rengas on maltillisesti luiston puolella ja vauhdin kasvaessa pitää sutimisen "vakiona". Nastoilla kuulee renkaista, kitkoilla moottoriäänestä ja kierroslukumittarista. Kiihtyy ihan toisella tapaa, kuin sama lähtö sutimatta kiihdyttämällä.

E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 16:16
Kirjoittaja Tuomas K
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwe ... gramm2.jpg

Tuossa yksi kuvaaja asiaan liittyen. Kuva koskee jarrutusta, mutta ajatus on sama kiihdyttäessä, eli suurin kitkakerroin saavutetaan pienellä luistolla. Pystyakselilla on kitkakerroin, vaaka-akselilla luisto.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 16:51
Kirjoittaja hjpp
Alfissimo kirjoitti:Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan.

E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan :mrgreen:
Huh...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 16:53
Kirjoittaja insinörtti
Aquatica kirjoitti:Sitä mä en kyllä tajua, miten kitkakerrointa vähentämällä (sutiminen) saadaan paras liikkeellelähtö?
Johtuu siitä, ettei kyse oikeasti ole pelkästä kitkasta.

Sinulla on selvästi muistissa lukion(?) opetukset lepo- vs. liukukitkasta. Periaatteessa kitkakertoimen maksimiarvon pitäisi olla 1 ja liukukitkan = sutimisen pitäisi olla aina pienempi kuin lepokitkan (=kiihdytetään yhtään sutimatta).

Nuo speksit toimii, kun vedetään puupalikkaa sileällä pöytäpinnalla ja ehkä ne toimisi silloinkin, jos autoissa olisi puiset pyörät. Vaan kun ei ole.
  • - renkaan pinta on plastinen, siis lamellit tukeutuvat tien pinnan karheutta vasten (vrt. hammaspyörän toiminta)
    - rangas voi jopa "liimautua" tien pintaan (temppua käytetään ainakin kiihdytyskisoissa, ehkä kitkan kehittämä lämpö tekee samaa myös "vailla lisäaineita", kun piirretään viivaa...)
    - lumella tai soralla vaikuttaa jopa reaktiovoima, kun rengas linkoaa lunta/kiviä mäelle
Noista sitten seuraa näitä kummallisuuksia, kuten joissain tilanteissa sutiminen/lukkojarrutus auttaa (kiihdytys lumella Tuomas K:n linkittämässä kuvassa) tai että kitkakerroin voi näyttää olevan >1 (tavisautoillekin mitataan hetkellisesti yli 10 m/s² hidastuvuuksia). Vaan eipä haittaa, "väärinkäytettynäkin" puhtaaseen kitkakertoimeen perustuvat laskentamallit antavat tarpeeksi oikeaan osuvia ennusteita (esim. aiheesta miten jarrutusmatka muuttuu, kun nopeutta nostetaan), ettei ole ollut tarpeen alkaa tarkemmin mallintamaan renkaan toimintaa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 17:01
Kirjoittaja Aquatica
No nyt täällä kyllä oppii ihan uutta :silly:
Kyllä mulle vaan opetettiin niin autokoulussa kuin autoasentajakoulussa, että ei sais sutia :(
No, joo. Ne nyt on molemmat vähän sellasia paikkoja :D

Ja ^
Ei ole lukion jutuista. En mä ole koskaan koulussa opiskellut kitkaan liittyviä juttuja - enkä etenkään lukiossa, kun en moisessa kauheudessa onneksi joutunut olemaan :lol:

Paitsi 11kk orjatyössä, mut se oli ihan oma valinta :silly:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 17:20
Kirjoittaja Alfissimo
hjpp kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Auto ei lähde liikkeelle, eikä vauhti kiihdy, jos renkaan liike-energia ei ylitä omaa vastustaan. Muuten se rullaisi tai olisi paikallaan.

E: en tiedä oikeita fysiikan termejä, mutta idea selvisi varmaan :mrgreen:
Huh...
Just jotain tuollaista mä meinasinkin, että puhun vaan puutaheinää lämpimikseni, mutta enää jaksanu pyyhkiäkään :mrgreen: :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 18:23
Kirjoittaja GreenThing
Tuomas K kirjoitti:Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.
Ei muuta kuin silmät ja korvat auki tuolla liikenteessä, niin huomaat että kyllä tuollaista järjestelmää löytyy tuoreestakin kalustosta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 18 Joulu 2016, 19:32
Kirjoittaja matti_vuorio
GreenThing kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Nykivä luistonesto onkin huonosti toteutettu, mutta tuskin sellaisia on kukaan enää vuosiin tehnyt.
Ei muuta kuin silmät ja korvat auki tuolla liikenteessä, niin huomaat että kyllä tuollaista järjestelmää löytyy tuoreestakin kalustosta.
Yksi tuollainen löytyy Octaviasta -03 vuosimallista. Siinä on vain se ASR ja se tappaa koneen aina hetkeksi kun pyörät pääsee sutimaan. Varmaan sama setti löytyy myös muista konsernin vehkeistä tuolta aikakaudelta.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 07:56
Kirjoittaja Mäkine
Olin iltasella kurvata kolmion takaa Passatin kylkeen. En kuitenkaan suostu myöntämään syyllisyyttäni vastaväitteittä, sillä kansanauto ajeli pimeää tietä pitkin ilman valoja. En tiedä mihin hämärähommiin Volkkarimies oli matkalla, mutta tuskinpa tuo tiesi itsekään. Ilman lamppuja määränpäätä saattoi ainakin olla vaikea löytää.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 11:12
Kirjoittaja lerppu
Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. :mrgreen:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 11:30
Kirjoittaja S_A
Shakal kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*

Eilen sai taas myhäillä kun lunta jään päälle sataessa vajaavetokuskit ruopii nastojaan pyöreiksi, valojen vaihtuessa vihreäksi.

Ennemmin laulaen "let it snow let it snow let it snow" parin korttelin etumatkalla kaikki nastat katkenneena :lol:

Ei mutta ihan tosissaan, kahdesta en luovu: etu- ja takavedosta. Pari hairahdusta oli viime nelikon jälkeen ja kyllä tuollainen paikallaan ruopiminen on aivan täysin turhaa kun eteenpäin (tai sivuttain :roll: ) meneminen on myös mahdollista.

Ps. Jos sinulla on vastaväite, niin 99% todennäköisyydellä sinä et ole Omistanut nelivetoista henkilöautoa. Hetken koeajoja ym ei lasketa.
Te voitte ajaa niillä neliveto autoilla just niin kun haluatte. Mutta pitäkää ne nopeudet tilanteisiin sopivina kiitos. Etenkin paskoissa säissä.
Tiedän, että niillä pääsee hienosti pienistäkin väleistä pujahtamaan edestä sopivasti, mutta ei se siitä vastapuolesta kovin kivalta tunnu kun olemattomista väleistä shitti kelissä vedään latu tiskissä suoraan keulan edestä. Esim.kolmion takaa tultaessa.
Kyllähän se poistuu joo, mutta kivaa se ei ole kun nää "yleensä aavistaa" että nyt on nelivetohatussa, ehtii mistä vaan millon vaan.
Joskus vaan ottaa päähän, että onko nyt ainoa mahdollinen rako mennä raskaan kaluston keulan edestä kamallalla kiireellä, kun tämä toinen osapuoli, jonka edestä haluatte hengen hädällä kiirehtiä, joutuu kuitenkin reagoimaan, jarruttamalla varmuuden vuoksi, ettei onnettomuutta pääse syntymään jos.........

Ei mulla muuta, ja niin ei ole ollut nelivetosta autoa koska ei ole tarvetta sille.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 11:31
Kirjoittaja S_A
Tuomas K kirjoitti:
Shakal kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:mutta lopputulos on silti sama, eli ripein mahdollinen poistuminen.
*Tirsk*



Miten muuten kuulee äänestä että mennään luistonestoa vasten?
En mä sitä kyllä kuule, on niin pska kuulo muutenkin. Mutta sen näkee. Ei auto tee sellasia liikkeitä tietyissä tilanteissa, kai niistä jarruista voi lähteä joku meteli ulospäinkin. En ole jaksanut perehtyä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 12:16
Kirjoittaja Tazio
lerppu kirjoitti:Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. :mrgreen:
Mites se kolmas vaihtoehto? Vai eikö sillä Järvenpäässä elä?

-Tazio

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 14:41
Kirjoittaja lerppu
^Asuin siellä niin lyhyesti että en tiedä - toimijan tai asiakkaankaan näkökulmasta!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 16:13
Kirjoittaja Mäkine
lerppu kirjoitti:Järvenpäässä on kahdenlaista businesta. Joko kansanautoilija oli menossa keräilemään tai metsästämään. :mrgreen:
:mrgreen: Muutaman päivän tarkastelun perusteella tämä taitaa pitää paikkansa. Häive-Passat tuli kuitenkin vastaan Keravan puolella, joten eiköhän ratin takana istunut joku kansainvälinen rikollisnero tai ainakin käsilaukkuvaras.
Tazio kirjoitti: Mites se kolmas vaihtoehto? Vai eikö sillä Järvenpäässä elä?

-Tazio
Rauhallisessa maalaiskylässäkö? Oh mio Dio!

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 16:42
Kirjoittaja Finest
Kokemukseni mukaan Järvenpäässä ei tarvitse paljoa vilkkuja käyttää, mistä lie johtuu.
Ajelut rajoittuu Prisman takaa suorinta reittiä Hämeenlinnaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 16:46
Kirjoittaja Aquatica
Kokemuksen mukaan Järvenpäässä ei käytetä vilkkua.
Jarrua.
Vaihteita.
Kaasua.
Järkeä.

Tai ylipäätään mitään sellaista, joka normaaliin liikenteeseen kuuluu.

**
Koskee siis noin 80% väkeä, kuka siellä ajaa. 20% osaa ajaa (tai ainakin yrittää osata) edes joidenkin sääntöjen mukaan, tosin tässäkin porukassa o sitten niitä, kenen mielestä 40-aluerajoitus tarkoittaa 70kmh rajoitusta...

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 16:46
Kirjoittaja Isola
Mäkine kirjoitti:Häive-Passat tuli kuitenkin vastaan Keravan puolella, joten eiköhän ratin takana istunut joku kansainvälinen rikollisnero tai ainakin käsilaukkuvaras.
Veikkaanpa, että kyseessä ei ollut sen kansainvälisempi kuin pirkanmaalainen. Ylöjärvellä nimittäin näyttää olevan muotia ajaa umpipimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli alla sitten mopo, henkilöauto, pakettiauto tai linja-auto. Tosin sen verran tuossa on liioittelua, että pimeä bussi on tullut vastaan vain kerran ja siinäkin muistaakseni paloi linjakilpi, mutta noita muita näkee tämän tästä - sikäli kuin eivät livahda ohi huomaamatta. Heijastimettomat hevoset ovat nekin hauskoja ylläreitä tien päällä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 20:21
Kirjoittaja fahlsjy
Höh, miten musta on tullut näin pösilö liikenteessä ja muutenkaan mistään ei tuu mitään... :shock:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 20:25
Kirjoittaja Aquatica
^
Ei mut säähän kuulut ehkä siihen 20%:iin ja jopa ymmärrät vähän sääntöjä?
Onneksi olkoon, olet vähemmistöä! :silly:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 20:45
Kirjoittaja Mäkine
Aquatica kirjoitti:Kokemuksen mukaan Järvenpäässä ei...
Kiitos vinkeistä! Olen kaupungissa vielä uusi tulokas, mutta noiden knoppien avulla soluttaudun paikallisten joukkoon varmasti vaivatta. Onnekseni olen syntynyt, kasvanut ja ajanut ajokortin Lahdessa, joten liikennesääntöjen ja muidenkin yhteiskunnan normien laiminlyöminen on tavallaan valmiina verissä.
Isola kirjoitti:Veikkaanpa, että kyseessä ei ollut sen kansainvälisempi kuin pirkanmaalainen. Ylöjärvellä nimittäin näyttää olevan muotia ajaa umpipimeässä ilman minkäänlaisia valoja, oli alla sitten mopo, henkilöauto, pakettiauto tai linja-auto. Tosin sen verran tuossa on liioittelua, että pimeä bussi on tullut vastaan vain kerran ja siinäkin muistaakseni paloi linjakilpi, mutta noita muita näkee tämän tästä - sikäli kuin eivät livahda ohi huomaamatta. Heijastimettomat hevoset ovat nekin hauskoja ylläreitä tien päällä.

Erikoinen muotivillitys. Etenkin nuo pimeät linja-autot tuntuvat aika kylmääviltä. Olisi mielenkiintoista tietää, miten ilman valoja ajelevat kuskit pysyvät tiellä ja löytävät töistä kotiin ilman kaikuluotaimia ja pimeänäkölaseja.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 21:11
Kirjoittaja Isola
Mäkine kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää, miten ilman valoja ajelevat kuskit pysyvät tiellä ja löytävät töistä kotiin ilman kaikuluotaimia ja pimeänäkölaseja.
Tällaisissa suurimmissa ja moderneimmissa metropoleissa on käytössä sellainen erikoinen järjestely, että useimmat tiet on valaistu ns. katuvaloilla.
Jos joku ihmetteli "Viimeisin hankinta"-ketjussa mihin tarvitsen laatikollisen 125 W Hg-lamppua vastaavia led-lamppuja, niin tievalaistukseenhan ne. Vaikka itse suosinkin valot päällä ajamista jopa päivällä, niin kaikkeen sekään ei riitä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 19 Joulu 2016, 22:31
Kirjoittaja Gasket
Tänään tuli taas ajeltua yhden Tiguan-kuskin perässä joka otti vauhdin noin kahteenkymppiin jo rampin alussa. Kai tuo on parempi vaihtoehto mitä jumittaa kiihdytyskaistan päässä :roll:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 07:12
Kirjoittaja Mäkine
Isola kirjoitti:Tällaisissa suurimmissa ja moderneimmissa metropoleissa on käytössä sellainen erikoinen järjestely, että useimmat tiet on valaistu ns. katuvaloilla.
Jos joku ihmetteli "Viimeisin hankinta"-ketjussa mihin tarvitsen laatikollisen 125 W Hg-lamppua vastaavia led-lamppuja, niin tievalaistukseenhan ne. Vaikka itse suosinkin valot päällä ajamista jopa päivällä, niin kaikkeen sekään ei riitä.
Meillä täällä satelliittikaupungeissa tuollainen luksus on toistaiseksi vain villiä fantasiaa. Unelma kestopäällystetyistä teistä sentään näyttää käyneen toteen.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 12:22
Kirjoittaja Tommi
Ihmetyttää näissä tapauksissa eniten se, että yleensä autossa, jossa ei ole valoja päällä, ei pala myöskään mittarivalaistus.
Itse ainakin huomaan pimeällä ajaessa, jos mittarivalot ei ole päällä, vaikka olisi kuinka hyvät katuvalot.
Parkit päällä on toki tullut joskus epähuomiossa pimeällä katuvalaistuksessa ajettua, mutta ei kyllä kokonaan ilman valoja.
156:ssa ei ollut edes kovin isoa eroa näkyvyydessä, ajoiko parkeilla vai ajovaloilla :wink:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 20 Joulu 2016, 17:29
Kirjoittaja insinörtti
Tommi kirjoitti:Ihmetyttää näissä tapauksissa eniten se, että yleensä autossa, jossa ei ole valoja päällä, ei pala myöskään mittarivalaistus.
Tämä on jatkojalostettu versio Saabin(?) lanseeraamasta black panel -mittaristosta, jossa ei esitetä mitään Osaavalle ja Turvalliselle Järkiautoilijalle tarpeetonta tietoa, esim. ajonopeus.

Polttoaineen vähyys ilmaistaan merkkivalolla ja muutahan ei tunnetusti tarvita.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 19:43
Kirjoittaja matti_vuorio
Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 19:50
Kirjoittaja Jiitee
matti_vuorio kirjoitti:Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.
Esim. vanhukset menossa ruokakauppaan.... tälle porukalle irtoaa itseltä isosti ymmärrystä. Kun on pakko mennä syrjäkyliltä kaupoille ja julkista liikennettä ei ole niin näin on mentävä , hitaasti ja tarkasti... kuitenkin moni vanhus sinnittelee kotona sinne asti kun pystyy. Oma äitini asui siihen asti maaseudulla kotona, kunnes muisti rupesi heikkenemään. On iso juttu 1. kerran elämässään muuttaa asuttuaan 84 vuotta samassa kylässä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 21:35
Kirjoittaja jkk
viimeyönä ajelin töistä himaan siinä 02 aikaan Turunmotarilla, vauhtia oli sen 110 mittarin mukaan. Tuomarilan rampista näytti olevan joku Toyoota verso yrittämässä tuolle meikäläisen pl. tyhjälle tielle. Noo, sopiva lovi liittyä motarille tälle versoa ohjastaneelle Afrikan sarven vahvistukselle olisi toki ollut Giuliettan oikea kylki, tuli vähän väistettyä hätäsesti...

Tästä tulikin mieleen, kollegani kertomus hänen autokouluajaltaan(piti ajaa paikallinen kortti vaikka oli eu kortti) filippiineillä. Oli ajo-opettaja aina heristänyt sormea ja torunut kun oppilas katsoi tai yritti vilkuilla peileihin. Kuulema takana oleva vaistää, vieressä oleva väistää ja kun ajetaan eteenpäin katsotaan vain eteenpäin. :lol:

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 21:43
Kirjoittaja Gasket
matti_vuorio kirjoitti:Liikenteessä kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Tänään ajelin Micran perässä, joka kiihdytteli ajoneuvonsa 36km/h nopeuteen ihan hyväkuntoisella ja kokoisella tiellä. Pari mutkaa oli, ettei päässy heti ohittamaan.
Eilen illalla tuli ajeltua mopoauton perässä joka piti vauhtia noin 80 kahtapuolen :shock: Akseliväliä joku 1,5m eikä nuo tiet ny ihan sulat joka kohdasta ole. Huimaa menoa.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 21:47
Kirjoittaja Aquatica
^
Oliko A-mopeeti?

Koska niitä "piikkikortilla" ajettavia "kevytmoottoripyörämopoautoja" on myös.

Hiivatti, että ne on hulluja vehkeitä :silly:

Nimimerkillä: moottoritiellä bongattu @ 120kmh vauhdit.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 21:49
Kirjoittaja jkk
^aijaa :shock: mä luulin että niitä on vaan mopokilvellisiä

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 21:50
Kirjoittaja Aquatica
^
Joskus kesällä jo täällä kummastelin sitä, kun liikenteessä (ei-motarilla) tommonen näky.
Se on siis se joku uusi, järeämpi kevyt nelipyöräinen. Tai jotain muuta yhtä epäselvää.
Sitä en tiedä, miten ne on rajoitettu ja mihin - jos mihinkään tehon lisäksi.

EDIT:

Tai sitten se on oikeasti kolmipyöräinen, jossa pyörät on symmetrisesti ja tehoa enintään 15kW? Siihen kun riittäisi A1-kortti.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 21:56
Kirjoittaja Albertolli
Niitä kevyitä nelipyöriä tai mitä ikinä ovatkaan näkee joskus, mutta mopoauton tunnistaa kyllä pikkukilvestä.

Re: Liikenteestä

Lähetetty: 21 Joulu 2016, 22:12
Kirjoittaja Isola
Nyt on kyllä jo vaikea pysyä mukana mitä siellä liikenteessä on nähty :wink: , mutta henkilöautoa kevyempiä neljällä pyörällä kulkevia härpäkkeitä on lainsäätäjän näkemyksen mukaan olemassa vain kahta laatua:
- kevyt nelipyörä eli L6e-luokan ajoneuvo, tuttavallisemmin mopoauto, ja
- nelipyörä eli L7e-luokan ajoneuvo.

Molemmista on sitten pari alalajia, mutta niillä on merkitystä vain teknisesti. Ajokorttivaatimuksena on edelleen L6e:n tapauksessa AM eli mopokortti ja L7e:ssä B. Ajokorttilaissa nuo on muistaakseni kaikki lueteltu, joten sieltä tarkastamaan jos epäilyttää.