METROPOLII! METROPOLI! METROPOLI!



Valvoja: Moderators
Kysymys lienee sarkastinen?h_lauri kirjoitti:Täällä kun on joka asiaan tuntija, niin selvittäkääs tämmösen idean juuri:
Tämä.wekkuli kirjoitti:Kuinkahan paljon tuokin tilanne kuvastaa sitä, että työntekijän palkkaaminen on yritykselle Suomessa saakelinmoinen riski. Jos meillä olisi likvidimmät työmarkkinat, koko homma olisi molemmin puolin sujuvaa ja erityisesti työntekijöiden etu. Win-win.
Juu en halua ravintolaan töihin. Sain minäkin helskatisti kokemuksia, niin kuin semmoisenkin, että lauantaina ajettu työmatka ei ole työaikaa, joten siitä ei tarvitse maksaa. Sen jälkeen ajoin autoa työn piikkiin ainoastaan ma-pe klo 8 - 16. Ammattitaidon kartuttamiseen mesta oli loistava. Se tosin meni hukkaan, koska vuokratyössä pääsee vain buuttailemaan koneita.sämpy kirjoitti:Minä tein kanssa tuolla periaatteella pikkufirmassa varmaan samat 7 vuotta. Kukaan ei varsinaiseti kyllä pakottanut, mutta tuleehan tuollaisessa perheessä fiilis että tää on saatava tehdyksi. parhaimmillaan yli 250 tuntia kuussa ja useita kuukausia.
Eipä jälkikäteen harmita yhtään, sain loistavan työkokemuksen jonka kautta ammattipätevyyden ja nyt ovat suurin asiakkaani.
Huippuravintolat on täynnä ilmaisia harjottelijoita. Silti ruoka maksaa maltaita ja harjoittelijoita riittää.
h_lauri kirjoitti:Juu en halua ravintolaan töihin. Sain minäkin helskatisti kokemuksia, niin kuin semmoisenkin, että lauantaina ajettu työmatka ei ole työaikaa, joten siitä ei tarvitse maksaa. Sen jälkeen ajoin autoa työn piikkiin ainoastaan ma-pe klo 8 - 16. Ammattitaidon kartuttamiseen mesta oli loistava. Se tosin meni hukkaan, koska vuokratyössä pääsee vain buuttailemaan koneita.sämpy kirjoitti:Minä tein kanssa tuolla periaatteella pikkufirmassa varmaan samat 7 vuotta. Kukaan ei varsinaiseti kyllä pakottanut, mutta tuleehan tuollaisessa perheessä fiilis että tää on saatava tehdyksi. parhaimmillaan yli 250 tuntia kuussa ja useita kuukausia.
Eipä jälkikäteen harmita yhtään, sain loistavan työkokemuksen jonka kautta ammattipätevyyden ja nyt ovat suurin asiakkaani.
Huippuravintolat on täynnä ilmaisia harjottelijoita. Silti ruoka maksaa maltaita ja harjoittelijoita riittää.
Tuotaniinniin. Minulleko tämä oli kohdistettu?h_lauri kirjoitti:Jos duunari voittaa oikeusjutun ni silloinhan mun oletus suomalaisen yritysjohdon typeryydestä on oikea.
Miksi näin on Suomessa ja miksi tämä hämmästyttää yhdysvaltalaista? Koska Suomi on monokulttuurinen maa ja USA on monikulttuurinen maa. Yhteiset arvot ja yhteinen kulttuuri luo yhteiskunnallista koheesiota ja luottamusta, erilaiset arvot ja erilaiset kulttuuritaustat rikkovat sen. Tämä on aivan ilmiselvää: Ihmisen on helppo luottaa toiseen, jos tietää että hänen arvot ja tavat ovat samanlaiset kuin itsellä.Yhdysvaltalaisopettaja hehkuttaa: Suomi on luottamuksen yhteiskunta
Yhdysvaltalaisopettaja hehkuttaa blogissaan suomalaista yhteiskuntaa ja koululaitosta ylisanoin. Fulbright-stipendiaatti Kelly Day otsikoi blogikirjoituksensa "Suomi: Luottamuksen yhteiskunta".
Ihmetystä herättävät esimerkiksi suomalaisten luottamus lajitovereihinsa jättämällä vauvansa nukkumaan rattaisiin kaupan ulkopuolelle ja pienten lasten kulkeminen kouluun itsekseen. Sääntöjen kunnioitus nousee tekstissä esille omakohtaisen esimerkin kautta.
"Yksikaistaisen autotien molemmin puolin seisoi yhteensä 40 ihmistä odottamassa. Autot olivat pysähtyneet punaisiin valoihin, eikä kukaan liikkunut. Kävelijöiden valo pysyi myös punaisena. Kahteen minuuttiin kukaan ei liikkunut. Vaikka se oli tuskallista, seisoimme yhdessä, kunnes valo vaihtui vihreäksi. Kysyin kerran, miksi suomalaiset aina odottavat vihreää valoa. Vastaus oli, että näin he opettavat esimerkillä lapsille, jotka eivät vielä tiedä kuinka toimia."
Erityisesti Day hämmästelee suomalaisissa kouluissa opiskeleville lapsille ja nuorille suotua luottoa. "Oppilaiden nauttima luottamus on ollut suurin shokki minun Suomessa viettämänäni aikana", hän kirjoittaa.
"Voin kävellä mihin tahansa kouluun sisälle, eikä ovia ole lukittu. Lapset pyörivät käytävillä tai pihalla täysin vapaasti. Koulupäivien alkamis- ja päättymisajankohdat vaihtelevat päivittäin jopa neljännen luokan alussa. Kuinka he pysyvät kärryillä, mitä tunteja milloinkin on? Mutta niin vain pysyvät", Day hehkuttaa.
Dayn päätelmä on, että luottamus on suomalaisen yhteiskunnan vallitseva voima; sen voi löytää elämän jokaiselta osa-alueelta.
Taas uusi suomalainen innovaatio pikavipin ja yksityisen pysäköinninvalvonnan jatkoksi. Pitäisiköhän aloittaa yksityinen liikennevalvonta. Kameratolppa pystyyn ja laskuja lähettämään. Suomi nousuun.wekkuli kirjoitti:http://luvasto.org/
Ei ollut kohdistettu, kunhan kommentoin. Viimeisin työnantajan häviämähän taisi olla se Kevan tiedottajan tapaus. Pomot mokasivat ja duunari voitti.Rasvis kirjoitti:Tuotaniinniin. Minulleko tämä oli kohdistettu?h_lauri kirjoitti:Jos duunari voittaa oikeusjutun ni silloinhan mun oletus suomalaisen yritysjohdon typeryydestä on oikea.
Ei meillä tietääkseni ole tästä asiasta oikeutta käyty, eikä firmalla muutenkaan tunnu olevan erityistä halua mihinkään likaisiin temppuihin tai rettelöintiin. HR:lla on tieto siitä mitä voidaan tehdä ja mitä ei ja niillä askelmerkeillä mennään.
Taitaapi oneglma olla vähän siinä, että kun sitä lainaa otetaan korjaamaan jo tapahtuneita virheitä, ei estämään uusia.mattijus kirjoitti:Lisää velkaahan tässä on otettu jo useampi vuosi putkeen ilman toivottua elpymisvaikutusta. En tiedä osuuko tämä miten lähelle valtion toimia, mutta jotain viisautta tässäkien joltain kannalta lienee: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rikotun_ikkunan_ongelma
Miten ylipäätään on mahdollista, että julkiset rakennukset on tehty noin paskasti? Käytännössä ihan kaikki.Aquatica kirjoitti: Ja tuo on vain yksi tarina sadoista ja taas sadoista, mitä tässä maassa näitä näkee.
Aquatica kirjoitti:^
Tuiolla myöskin saatetaan pyrkiä siihen, että EU:lta saataisiin massiivista rahalaaria infran ylläpitoa varten. Tai siis uusintaa.
Siitähän oli jotain juttua, että ovat tekemässä jotain EU:n halki menevää junaverkkoa ja Suomi haluttaisiin mukaan siihen - EU maksaisi valtavat summat siitä. Taisi vaatimuksina olla mm. se, että halutulle alueelle (meidän tapauksessa pääkaupunkiseutu) panostetaan x-miljardia euroa julkiseen liikenteeseen, junaverkostoon ja ylipäänsä infraan parin vuoden ajalla - tai jotain tuommosta.
Kilpailusäännökset ovat ihan hyvä lähtökohta. Valitaan halvin suunnittelija, valitaan halvin urakoitsija. Hankkeet on pakko kilpailuttaa ja on pakko valita se halvin, vaikka tiedetään, että sutta ja sekundaa tulee. Kunnilla ei yleensä riitä taitoa/uskallusta tehdä papereita niin, että edes ne surkeimmat saisi tiputettua pelistä pois. Työmaavalvontakin hoidataan omin voimin, osattiin/kerittiin tai ei.Vittorio Jano kirjoitti:Miten ylipäätään on mahdollista, että julkiset rakennukset on tehty noin paskasti? Käytännössä ihan kaikki.
En tiedä.AlfaTom kirjoitti:
Millähän EU meinaa integroida Suomen rataverkon manner-Eurooppaan? Pirusti vettä välissä ja eri raideleveys. Toki, rahalla saa ja sitähän EU:ssa riittää.