Sivu 13/28

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 16:15
Kirjoittaja Vittorio Jano
No niin, nastat alla. Ja hienommat vanteet. En raaskinut ulkonäkösyyn takia vaihdattaa päikseen.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 17:00
Kirjoittaja Jalamari
^^Ei kai 186/65-R15 voi okein kivireki olla millään. :lol:

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 17:49
Kirjoittaja Finest
Ei alustakaan kovin matalalta näytä?

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 19:41
Kirjoittaja Aquatica
^
^^
Kokeile tuota noilla kesänakeilla, sitten saman tien noilla nastoilla. Ero on aivan mieletön - mikä ei osu päähän, ei sitten millään. Syytän GT-Radialeja siis. Loistavatk esärenkaat Champirot oli, en tiedä kuinka surkeat nuo on sitten talvirenkaina... varmaan olemattoman onnettomat. Ei ole matala, mutta ei tunnu joustavan - kesärenkaat on enerysaverit, ovat siis erittäin pehmoiset ja kimmoisat ja kaikkea, kulmasta kun pikkuisen tuuppasi niin koko auto hytkyi vielä 5s päästä (renkaiden vuoksi), nastoilla liike on suurinpiirtein "sinne-takasin-stop" - kivireki, verrattuna kesäkumeihin siis.
Ei ihan niin jämäkkä, kuin 17" matalaprofiilirenkaat + SportPack-alusta, mutta ei hirveän kauas jää :lol:

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 20:06
Kirjoittaja jkk
^onko sulla sit liikaa paineita renkaiss?

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 20:18
Kirjoittaja Aquatica
^
Jos lasken paineita, pullistuu. Ja kylmiä varten laitoin sen 2,5 (2.2han tuossa normisti, lisäksi lämpimässä hallissa talvirenkaille se +0.2-+0.3, eli 2.5). Ulkona mitattuna taitaa olla 2.3 aika lähelle tuon 20 asteen lämpötilaeron ansiosta?

EDIT:
Unohdin mainita, että varastossa oli tyhjääntynyt 2.5barista 1.4bariin nuo renkaat, joilla ajoinkin ekan lenkin (meteli oli itseasiassa kovempi, auto oli siltikin kivireki). Ihmettelin vaan, kun renkaat näytti kovin tyhjiltä. Syylliseksi väitän tasapainotuspalikoita, jotka hieman painavat gummia irti vanteesta -> pieni vuoto, ennen kuin on kuormaa päällä tarpeeksi. Katsellaan, ihmetellään...

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 21:09
Kirjoittaja willez
^ Et oo vissiin ajanu oikeesti kivirekeä. 215/35 + TA-Teckniks about.-80mm madalluksella 8) Kyl tommone -65 profiilin löllökumi on erittäinkin mukava ja pehmeä ajaa :)

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 21:49
Kirjoittaja Aquatica
^
En ajanut, mutta kyydissä ollut jollain n. tuolla koolla + ilmajousilla tonttiin-passatissa =D Kivireellä olen myös ajanut, siis ihka-aidolla moisella.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 22 Marras 2013, 21:58
Kirjoittaja pitkämies
Kollega töistä ("ammattikuljettaja") kirosi tänään kun oli käynyt kanttikivessä alamäessä, kun alla edelleen KESÄ(!)renkaat......meni kuulemma kuin luistimilla jarrua painaessa. Tulos: Kolhiutunut aluvanne. Ja!! Vaihtaako hän renkaat nyt pikapikaa!!?? .Ei kuulemma.......koska on taas sulaa ainakin muutaman päivän. :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes: Ei pysty kuin ihmettelemään! Ei vaan käsitä.....

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 23 Marras 2013, 21:18
Kirjoittaja Alfissimo
Tänään ennakoin talven tuloa ja laitoin nastat ropisemaan. Nastaropinaa lukuunottamatta äänimaailma muuten hiljaisempi verrattuna kesäkiinakumeihin.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 23 Marras 2013, 22:57
Kirjoittaja UupunutRomeo
Aquatica kirjoitti:Syylliseksi väitän tasapainotuspalikoita, jotka hieman painavat gummia irti vanteesta -> pieni vuoto, ennen kuin on kuormaa päällä tarpeeksi. Katsellaan, ihmetellään...
Tyhjenisi silloin myös reippaammin mutkiin ajettaessa jolloin kumi taipuu vanteen alle. Tiivistyspinta on alempana ns."vanteen pohjalla". Tarkistapa onko ruuvia tai vuotaako venttiili.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 24 Marras 2013, 00:19
Kirjoittaja Aquatica
Ei ole ruuvia. Ilmeisesti vanne ei ollut tiivistänyt tarpeeksi ilman kuormaa (ruosteessa aika ikävästi). Nyt pysyy ilmat, kun on painoa alla. Renkaathan on ihan tuliterät, niillä ajettu ehkä 300km :D

EDIT:
Ja tiedän faktana monta rengasta, jotka ovat vuotaneet nimenomaan tasapainosta. En muuten, mutta ihmetelty paria asiakkaiden renkaita jotka tyhjenivät itsestään (auton alla ollessaankin). Sammioon heitto ja vuoto tasan tarkkaan ja ainoastaan, nimenomaa tasapainon kohdalta. Toinen tasapaino paikalle ja ei ongelmia... Oletan asialla olevan jotain tekemistä jäykkärunkoisen kanssa, jossa pienikin väärään kohtaan tuleva puristus irrottaa tiiviyden. Kyseessä ei ollut mikään "tunnissa tyhjä", vaan useampia päiviä tyhjentynyt hiljakseltaan.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 24 Marras 2013, 08:03
Kirjoittaja palkus
tuo painon kohdalta vuotaminen ei ole syy vaan seuraus. :) Ilma tulee sieltä pois mistä helpoten pääsee. Se ruosteinen, hapettunut, paskanen tai vioittunut kohta ei välttämättä ole juuri siinä painon kohdalla, eikä vuoto ole korjattavissa kunnolla painon pois otolla. Siksi aina tuollatavalla vuotava rengas täytyy ottaa pois vanteelta ja tarkistettava, mikä se syy on.
Toki se painon kiinnike rikkoo hieman maalipintaa ja avaa siitä aavistuksen, joten hapettumakohta voi olla juurikin siinä. :)

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 24 Marras 2013, 16:05
Kirjoittaja h_lauri
Nyt o. Samal tuli huomattuu et kulmat kandee säädättää jossai, ku ei tallis o yhtään koolinkia.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 24 Marras 2013, 22:11
Kirjoittaja berliina
166:sen alle tänään nastarenkaat.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 27 Marras 2013, 09:54
Kirjoittaja lerppu
Nyt ajettu ensikilsat nastoilla. Ropisee, ropisee... Mutta: Rengaskokona 16" 195/55 on paljon parempi MiToon kuin 17" 215/45. Istuu ohjaukseen todella paljon paremmin, kukaties mikroautomainen tarkkuus vähän himmenee, mutta Helsingin alueen tienpinnanlaadusta ei aina välttämättä haluakaan kaikkein tarkinta tietoa tai tuntumaa...
Pirun hyvät Pirellit vaan kesävanteissa, joten en lähde kokoa vaihtamaan (onhan se ulkonäkökin kiva, joten turhamaisuuttani en vältsisti tuumakokoa muutenkaan tiputtaisi). Hauska huomata silti tuo, ei harmita niin paljoa laittaa talvitassuja alle!

EDIT: mielenkiinnosta,
Tire Size Comparison

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
215/45-17 3.8in 12.3in 24.6in 77.3in 819 0.0%
195/55-16 4.2in 12.2in 24.4in 76.8in 825 -0.7%

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 27 Marras 2013, 18:13
Kirjoittaja Rk-alfagtv
5 vuotta vanhoilla kitkoilla mennään. Jarruttamisen saa aloittaa 200m ennen risteystä :-D

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 27 Marras 2013, 19:30
Kirjoittaja jkk
maanantaina meni alle "snadin" säätämisen jälkeen :D

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 00:01
Kirjoittaja LAX
Kitkat ollu alla jo hyvän tovin! Osaisko joku tulkita näitten nokialaisten paistoajan DOT YL4R ??
Kesä nokialaisissa on ihan normisti DOT 2810.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 06:35
Kirjoittaja Aquatica
Eti suosiolla se toinen numero, todnäk sisäsyrjällä. Nokialaisia, Korealaisia ja Kiinalaisia gummeja katsellessa niissä on ollut 95%:sti DOT-jotkain (ei suoraan kerro paistopäivää), jonka lisäksi on yksinään siinä ympyröidyllä alueella 4 numeroa, mikä on vko/vuosi. Tainnut yksissä renkaissa tulla vastaan selkokielinen DOT, jossa on (sattumalta tai tarkoituksellisesti?) ollut sama sarja, kuin paistopäivässä.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 19:34
Kirjoittaja willez
GTAssa ollu ny viikon kitkat alla. Onhan se hiljainen ja mukavan pehmiä,mutta pitoa ei ole kyllä yhtään :-D Tommosella märällä asvaltilla vilauttelee vielä nelosella renkaan kuvaa mittaristossa !

Nää on jotkut pridgestone nuranstat , 6-7mm pintaa. Tuntuu et olis enemmän löylyä kun koittaa sutia koko ajan 8)

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:30
Kirjoittaja puuha
Samoilla linjoilla, GT+nastat on varsin liukas yhdistelmä.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:34
Kirjoittaja jkk
vähän ot mutta väiteltiin töissä renkaista että kummat on paremmat kitkat vai nastat, no kitkat on kuulemma huonot ja nastat hyvät mutta puolet porukasta ajelee nypityillä nastoilla. mikähän idea on nypityissä nastoissa ja onko ees lailliset talvella?

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:36
Kirjoittaja willez
Nypitty nastarengas = kesärengas,jossa täytyy olla minimissään 3mm pintaa,jotkut luulee virheellisesti että 1,6mm "kun on kesärengas"...

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:40
Kirjoittaja puuha
Eikös se ole talvirengas jos on M+S merkintä renkaassa? On sitten nastoja tai .

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:41
Kirjoittaja Rasvis
Eikös talvikelpoisuuteen riitä että renkaan kyljessä lukee M+S, oli nastoja tai ei? Tosin ne nastamäärät eivät saa eri renkaissa poiketa paljoa toisistaan mutta sehän ei ole ongelma jos nastat on kaiveltu pois.

Edit: Hidas.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:44
Kirjoittaja willez
Eikö tuo m+s päde "only in north america" ?

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:54
Kirjoittaja Rasvis
Näyttääkin muuten olevan sellainen jännä tilanne, että laki ei määrittele mikä on talvirengas.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:56
Kirjoittaja Alfissimo
Päteehän se m+s Suomessakin. Nastarengas on laillinen, kunhan nastamäärä renkaiden kesken ei eroa liikaa ja pintaa on talvella yli 3 milliä. Toisin sanoen, jos missään renkaassa ei ole nastoja, ei ole eroa nastamäärässäkään. Näin minä olen ymmärtänyt, mutta olen minä joskus asioita väärinkin ymmärtänyt...

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:57
Kirjoittaja puuha
Ja myydäänhän niitä nastattomia talvirenkaitakin. Enkä nyt puhu kitkoista.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 20:58
Kirjoittaja h_lauri
Mä olen käsittäny, et talvirenkais ei alunperin ollu nastoja ja munki mielest nastattomat nastarenkaat on edelleen talvirengaspakon aikana lailliset. On kyl ihme, jos tota ei laki määrittele.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:02
Kirjoittaja jkk
mulla tuli mieleen että ne renkaathan vissiin tyyppihyväksytään liikentees käytettäväks tietyillä ominaisuuksilla, niin luulisi että nastarenkaaks tyyppihyväksytty rengas kelpaa vain jos siinä on nastoja??

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:06
Kirjoittaja willez
Juu näyttää olevan vähän hämärän peitossa faktat tästä asiasta.. Omat kokemukset kun katsastin pikkubussoa ja ei ollu sopivia (laillisia) kesäpyöriä,joten nypin pepperpoteista viimesetkin nastat poijes (pintaa 3,5mm) ,kävin leimalla kesäaikaan ja katsuri sanos että nää käy mutta talvella ei mitään asiaa tielle.. Jotenkin käsitin että ne menee kesällä kunhan on se 3 mm pintaa,mutta ei talvella...

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:12
Kirjoittaja Alfissimo
Tai sitten tarkoitti vain pidon puutetta. Ja niin, vaikka kyseessä olisikin talvirengas, oli se sitten nastaton nasta tai kitka, niin kesärengaskaudella sen saa ajaa siihen 1.5 milliin.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:40
Kirjoittaja willez
^ Hmm,onko näin ? Muistaakseni katsuri sanoi että jos talvirenkaalla ajaa kesällä pitää siinä olla silti 3mm min. Taitaa talvirenkaassa se "kulutusindikaattori" patti olla 3mm kohdalla.. Eli esim.kitkarengas tai nypitty nasta olis 1,6mm kohdalla jo hengenvaarallinen ... Mene ja tiedä..

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:44
Kirjoittaja Alfissimo
Tai siis mistä minä tiedän, saako varmasti, mutta juuri tästä syystähän niistä ne nastat nypitään, että voi kesällä "ajaa loppuun", kun talvirenkaana eivät enää kelpaisi.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:53
Kirjoittaja Aquatica
willez kirjoitti:Nypitty nastarengas = kesärengas,jossa täytyy olla minimissään 3mm pintaa,jotkut luulee virheellisesti että 1,6mm "kun on kesärengas"...
Väärin.

Nypitty nastarengas on kesäKAUDELLA kesärengas, 1,6mm vaatimuksella.
Jos siinä on puolikaskin nasta, tai edes pala nastasta -> talvirengas. Se, onko poliisi/katsuri noin tarkka, on eri asia...

Eli lyhennetään faktat:
Kesäkaudella mikä tahansa k.o kaudelle laillinen rengas: 1.6mm minimiurasyvyys
Talvikaudella mikä tahansa k.o kaudella laillinen rengas: 3.0mm minimiurasyvyys

Kitkarengas on kesäkaudella kesärengas, talvikaudella talvirengas (ymmärtääkseni luokitellaan talvirenkaaksi sinä aikana, kun on lain tai olosuhteiden mukaan oltava talvirenkaat).
Käytännössä M+S = kitka, eikä päde vain USA:ssa tai Kanadassa, joissa taasen käytetään monesti "All-Season"-merkintää, mikä itsessään ei kelpane täällä talvirenkaaksi.
Nastarenkaathan on aika usein nykyään kitkarenkaita, joihin on laitettu nastat. Esim M+S "Studdable" tai "Studded" voi hyvinkin olla aito kitkakumi nastoilla, joista ainakin periaatteessa tulee lain määrityksen mukaan todelliset kitkarenkaat jos kaikki nastat on nypitty. Tästä on ollut hieman epäselvyyksiä jopa Trafin tulkinnassa - vaikka laki ei määrittele k.o talvirengasta sen ihmeemmin (kunhan lukee M+S), joten en mene vannomaan totuudeksi.
Eli nastarengas josta on kaikki nastat ja kokonaan nypitty, ei automaattisesti ole kitkarengas (!) vaikka olisi M+S. En muista, mikä tässä oli se omituisuus... Se on kuitenkin täysin laillinen kesärengas niin kauan, kun sitä käytetään kesärengaskaudella ja pintaa on vähintään 1.6mm.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 21:58
Kirjoittaja Aquatica
Ja lisätään nyt vielä: Onpahan ollut ainakin yhdet Nokian nastarenkaat, jossa ei tuota M+S:ääkään lukenut, missään muotoa. Uskoakseni sama tieto olisi E-koodin perusteella löytynyt, mutta renkaassa sitä ei kuitenkaan lukenut. Voipi olla myös paistovika käynyt, en tiedä. Ja aika monissa kesärenkaissakin muuten on M+S, jos ihan tarkkoja ollaan... Teknisesti tuo ei siis ole talvirenkaan määritys käytännön tasolla, mutta jos laki ei sitä määrittele niin ei määrittele.

Siitäkin oli epäselvyyttä, onko kitkarenkaan raja kesäkaudella 3mm vai 1.6mm, Trafin edustajan mukaan tämä asia on hiljattain muuttunut: ennen kitkarengas oli aina talvirengas, vaikka sillä saiskin ajaa kesällä - jolloin minimivaatimus kesälläkin oli 3mm :roll:

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 22:00
Kirjoittaja Polforea
Talvirengaspakon aikana minimi on 3,0mm, muulloin 1,6mm (moottoripyörillä 1,0mm, toim.huom.). Tässä ei ole mitään epäselvyyttä, liikenneministeriön asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä on hyvinkin selkeä ja vuodelta 1992, eli ihan hiljattain muuttuneesta en puhuisi, kun olen syntynyt itsenäisessä Suomessa.

http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L3P16
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä kirjoitti: 1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.
Laki on tässä kohtaa niin lepsu, että järjenkäyttö on paitsi sallittua myös arvostettavaa. Nypitty nastarengas 1,7mm urasyvyydellä on kuitenkin suhteellisen kovalla todennäköisyydellä ns. mielenkiintoinen ajettava A) helteellä, B) sateella. Siirtoon voi kelvata, käyttöön en pahemmin harkitsisi. Puhumattakaan samasta nypitystä renkaasta 3,1mm kulutuspinnan kanssa jäällä...

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 22:00
Kirjoittaja h_lauri
Aquatica kirjoitti:mikä tässä oli se omituisuus... Se on kuitenkin täysin laillinen kesärengas niin kauan, kun sitä käytetään kesärengaskaudella ja pintaa on vähintään 1.6mm.
Hih, tuli mieleen, kun nypin joskus 1989 hakkiksista nastat pois ettei tarttis ostaa kesiksiä. Jumankaut et oli liukkaat märällä. Niin et laillisuus ja turvallisuus ei aina o sama asia. Senhän kaikki täällä tiesivätkin.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 22:03
Kirjoittaja Aquatica
^
Kunpa tietäsikin.

^^
Oho, tuo olikin ihan hyvää faktanheittoa. Sinänsä jännä, että Trafin koulutusmateriaali taitaa olla vuodelta 2011, jossa väitetään "aivan jotain muuta" :D
Toisaalta onko se yllätys, että Trafilla olisi tieto noin hukassa (tai asia yksinkertaisesti missattu ja matsku pikaselattu läpi ja todettu hyväksi?)

EDIT:
Huomasin myös, että mm. GT-Radial Champiro VP1-kesärengas on M+S-merkinnällä. 15" 220eurolla saa koko sarjan renkaita vianorilta, joilla merkinnän perusteella saisi ajaa talvellakin :crazyeyes: :silly:

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 22:27
Kirjoittaja willez
Vaikuttas olevan katsuritkin ihmisiä näköjään,eli ei nekään tiedä kaikkea :lol: Eli perjatesa "kunhan on mustaa vanteen reunoilla" niin läpi menee heilahtaen.. Minun tapauksessani Suomen Lain mukaan on "turvallisempaa" (oikeempaa) ajaa kesällä, nypityillä -65 profiilin nastarenkailla joissa 3,5mm pintaa ja ikää 12vuotta ,kyljet revenneet,halkeemia kuvioiden välissä jne. Toinen vaihtoehto joka oli "täysin laiton" , eli korkean suorituskyvyn uunituore juuri paistettu matalaprofiilirengas japanista jossa 9mm pintaa,MUTTA maksimikantavuus jää 4kg alle etuakselilla... Huhhuh mitä bullshittiä ! :)

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 28 Marras 2013, 22:46
Kirjoittaja alamajy
Tänään 156 JTD: hen kesäpyörien tilalle vaihtui talvipyörät. Mallia kitkat.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 01 Tammi 2014, 15:49
Kirjoittaja Kivijärvi
Lanciaan alle uudet Hankookin I´piket (tjsp), nastat ovat. Ent. Hakkapeliitta 5-setti sai luovuttaa (paistettu 2007). Uudet tuntuu enemmän kesärenkailta, ohjauksen klappi poistui. näillä +4 asteen keleillä pidosta mahdoton vielä sanoa mitään. Nastamelu nousi kuuluviin ja maantiellä hakee urissa enemmän. tuntuvat tasan samoilta kuin Hakkapeliitta 5:det Alfa 156:n alla - hyvä enne, sillä ilmojen jäähdyttyä loistavat renkaat!

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 15 Elo 2014, 22:02
Kirjoittaja mutt
Nastarenkaat laitettu Theman alle. :mrgreen: Tosin, leimalle on tarkoitus mennä vasta marraskuussa, ettei tarvitse kahdesti peräkkäin käydä. Edellisen kerran leimattu 2008.

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 17 Elo 2014, 18:55
Kirjoittaja mattijus
Mulla on talvirenkaasta mennyt ilmeisesti runko rikki, joutuu vaihtamaan kesärenkaat :(

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 17 Elo 2014, 22:42
Kirjoittaja pitkämies
Shellinpaarissa istuskeltiin sumpilla kun paikalle porhalsi korolla-mies.....nastarenkaat alla jos vaikka talvi yllättäis autoilijan......

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 12 Loka 2014, 10:54
Kirjoittaja Naamapalmu
Olisko aika uudelle äänestykselle? Uskoisin ilmastonmuutoksen myötä kitkojen lisääntyneen. :eggface:

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 12 Loka 2014, 11:47
Kirjoittaja quppe
^^ Aamulla koiraa viemässä rapisi myös täällä etelämmässä päin Corollan alla nastat, kun ohi ajoi :roll:

Itselläkin rengas osto edessä tämän vuoden puolella, kun näköjään kitkoista toisen puolen urat reunasta kulunut pois.. Ehkä sitä voisi koittaa Nastoja 4 vuoden liukastelun jälkeen ;)

Re: Talvirenkaat alle

Lähetetty: 12 Loka 2014, 12:06
Kirjoittaja Jakke
Nastoja nähty ja kuultu jo muutaman auton alla, omat odottelee vielä varastossa. Pari-kolme viikkoa vielä luulisin kesärenkailla ajelevani. Usein joudun lähtemään jo viiden jälkeen aamulla liikenteeseen ja sen takia aika herkästi kyllä vaihdan nastat alle, kun yöpakkasten jäljiltä liukkaita tienpintoja alkaa ilmenemään.