Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

entäs ajovaloille? jos siinä on pesurit.

Voi myös olla se Y-haara siinä pumpun kyljessä tukossa, yleenäs tuo selviää sillä kun laittaa letkut ristiin ja kokeilee.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkohan Lankiassa takalasille oma pumppu. Pösö jumitti pumpun sisältä jonkun takaiskukuulan tms., joka ohjasi vettä eteen tai taakse sen mukaan mihin suuntaan viiksestä ohjasi. Oli mielenkiintoista saada vettä taakse, kun eteen yritti :? .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Voi olla, että on suutin jäätynyt. Ellei sitten ole letku irti, ja vesi menee jonnekin ihan muualle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vittorio Jano kirjoitti:Viime täytöllä jäi seos laihanlaiseksi, joten luulen että on vain jäässä...Tai ainakin toivon. Muita vaihtoehtoja?
Bravosta tuli vastaavalla tempulla rikottua lasinpesurin takaiskuventtiili. Tai ainakin semmoisen sanoivat huollossa vaihtaneensa (hintaan 0 €, kun ”unohdin” mainita vian aiheuttajan). Vedentulo ei tosin loppunut tykkänään, mutta tuon jälkeen pyyhkijät kerkisivät huitaisemaan kerran tai pari ennen kuin vettä lensi ja silloinkin suihku oli heikko.

Ihme oli, ettei mitään muuta hajonnut, kun liuos kesti -5°C ja tuli parin viikon ajaksi -15…-30 °C -kelit. Jään paine työnsi mm. lampunpesurit puoliksi ulos, joten olin aikalailla varma, että on ainakin ne pashana + pumput rikki / säiliö halki. Olin vielä fiksuillut täyttämällä pöntön piripintaan, joten sinne ei saanut tiukempaakaan tavaraa sekaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Letku oli liitoskohdasta irti konepellin suojaviltin alla. Osasin korjata itse!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Säästäneet letkun pituudessa neljä milliä?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ 4 mm = 40 € merkkikorjaamon taskuun.
Kuva

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Nuo moottoritilan johto- ja letkuliitokset ovat muutenkin aika hurjan oloisia.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Miten on Volvon 760:n kattoluukusta saatukin noin monimutkainen härveli.. Ei ole käytetty 12-vuoteen joten pikkuisen jumissa on. Nyt purettuna atomeiksi ja ihmettelyä miten saa vaijerit liikkeelle. :evil:

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pojan Mitsun laturi sanoi työsopimuksen irti 14 vuoden ja 260 tkm jälkeen- no
se onkin euro-mitsu ja Boschin laturi. Made in Japan -mallit kestää yleensä pitempään... :wink:

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

juttelin tossa tutun kanssa kalustosta, manas hiukan nykysiä versoja (jonkummoinen määrä vahdittavana), vesipumput triihaa, rattien pinta/pehmuke murenee kirjaimellisesti käsiin ja kaikenlaista muuta.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Eipä meidän versossa moisia ongelmia ollut,mutta kerro toki mitä muuta vielä?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin siis mutina koski näitä uusia versoja, tojotia on siksi juuri käytössä kun ovat olleet suht murheettomia. Ei kuulemma enään.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Toi vesipumppu ongelma on järjestäen jokasessa uudemmassa tojossa. Kuulema tullut muutossarjojakin, mutta silti vaan märkä ja vie glykolia... Paljon kansivikoja , "puolimoottorin" vaihtoja parikolme päivässä jne. Eritoten dieselit... Tuo D4-D on ilmeisesti aivan susi moottori..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Nyt kun keskustelu lähti versoihin, ja mulla on nosturilla tollanen oottamassa tiistaita, niin voidaain laittaa kyssäri:
Milloin viimeeksi olet maksannut takalasinpesurin pumpusta 321€ :roll: puhutaan siis siitä simppelistä muovipumpusta, johon tulee 2 johtoa ja josta lähtee 1 letku :lol:

sadan euron pinnassa on ollut kalleimmatkin pumput marmori tiskeilläkin, mutta tuo 321 oli jo naurettava. Pysyn Alfoissa vastaisuudessakin kun toyotaan ei olisi varaa :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ "kestävät" osat maksaa, eihän tuollaista kuuluisi ikinä vaihtaa tojoon niin kuin ei mitään muitakaan osia kuin öljyt :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

DaViega kirjoitti:Milloin viimeeksi olet maksannut takalasinpesurin pumpusta 321€, siis siitä simppelistä muovipumpusta, johon tulee 2 johtoa ja josta lähtee 1 letku... sadan euron pinnassa on ollut kalleimmatkin pumput marmori tiskeilläkin...
Tämä sun on helppo töissä vaikka tarkistaa, mutta 307:ssa sama pumppu hoiti ymmärtääkseni molemmat lasit, eikä sen hinta tainnut sataakaan euroa olla kun myyjäliikkeen takuukuitin sain mukaani. Siitä lähtee kuitenkin kaksi letkua ja on hirveän monimutkainen rakenne siipineen ja kuulaventtiileineen, että vesi osaa mennä oikealle lasille.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Näinhän se on. halvimmat pumput on tuolla meillä pyörinny 40 euron pinnassa, eikä siis vieläkään puhuta tarvike pumpuista

Idea luotettavan auton säästöistä menee kyllä puihin jos osat maksaa kolminkertaisesti muihin verrattuna :?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mutsin vanhaan Yarikseen vuosi sitten huutelivat tuulilasinpesumoottorista 150e. Viereisestä tarvikeosaputkasta 10e liittimen vaihdolla. Nämä kympin mosat tosin ei kestä kun sen takuu-ajan.
Puolitutulla mummolla on ainakin lähes uutena ostettu Mazda2. Takuuaikana meni ilmeisesti molemmat etutukivarret väljäksi. Takuun päätyttyä takalaakeri. Peilien säädöt ei toimi. Takakontin avaus ei ilmeisesti ole toiminut juuri koskaan, Laakkonen ei kahdella takuukorjauksella saanut sitä kuntoon ja nykyään ei yritäkään kun takuu ummessa.. No nyt auto menee todennäköisesti kolarikorjaukseen, mutta koska Laakkonen katsoo järkeväksi kohdella asiakkaita kun paskaa, taitaa mennä muutaman tonnin keikka sivu suun.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Olivat ilmoittaneet pyyhinmoottorin hinnan, tippuihan se 170€ kieppeille, vielä siinä on kuitenkin se ~70€ vrt muihin :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
RikunAlfaRomeo
Viestit: 209
Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja RikunAlfaRomeo »

http://www.iltalehti.fi/autot/2013040516864778_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Without Heart We Would Be Mere Machines

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.motortrend.com/roadtests/sed ... to_08.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ottaisin vieläkin Quattroporten, vaikka nyt päästään jo lähelle :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jokos tää keissi oli tänne päätynyt? Kieltämättä aika mielenkiintoinen rakenne tuossa pumpussa.

https://www.dropbox.com/s/ynbl9bulemzyr ... pumppu.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

aikast maukkaan oloinen systeemi kyllä, onkohan tuossa haettukin pientä edestakaista pyörähdysliikettä paikkakulumisen estämiseksi / voitelun parantamiseksi tai jotain. Kauhian huonoa ei ainakaan poltinaine saa olla. Bosch ei kuulemma ole yleensäkään ensimmäisenä tekemässä päivityksiä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Avokin vm 2006 X-Traili joka on muuten ollut raudan luotettava auto on viimeisen vuoden sisällä vaatinut:
Nokka-akselin anturin
Etujarrut jumiutuneet kahdesti (en syytä autoa sillä paikalliset huoltajat eivät puhdista jarruja huollon yhteydessä!)
Jarrumännällä ruostetta ja huonokuntoinen kumitiiviste
Toinen jarrunestevuoto menossa.
Kuva

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja avasara »

Nyt loppu Audilla ajelu. Oon tienny että toi 2.0 tfsi kone ei ole ihan murheeton, mutta oletin että kun huolto-ohjelman mukaan mennään ja öljysumppu on vaihdettu niin kestää edes 200tkm. Olin väärässä: vaimo ajoi motarilla, liitty kehä 3:selle, kone sanoi kuulemma "tsirk" ja sitten ei mitään.

Pajalle, tällä hetkellä diagnoosina todennäköisesti venttiilien karstoittuminen - venttiilit ei mene kunnolla kiinni joten jossain vaiheessa rasitus kasvaa niin että koko venttiiliasetelma putoaa mäntien päälle ja kone jumiin. Mahtavaa. Vähintään kansiremppa, mahdollisesti MOOTTORI VAIHTOON ?? :evil: . Auto siis 2006 A6, kilometrejä 162 tkm. Onneksi taloudessa oli kaksi tunnetusti luotettavaa italiaanoa, joten nyt ajellaan Alfalla ja Lanzalla :-D . Naapurit on kummissaan...

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Smacket »

avasara kirjoitti:Nyt loppu Audilla ajelu. Oon tienny että toi 2.0 tfsi kone ei ole ihan murheeton, mutta oletin että kun huolto-ohjelman mukaan mennään ja öljysumppu on vaihdettu niin kestää edes 200tkm. Olin väärässä: vaimo ajoi motarilla, liitty kehä 3:selle, kone sanoi kuulemma "tsirk" ja sitten ei mitään.

Pajalle, tällä hetkellä diagnoosina todennäköisesti venttiilien karstoittuminen - venttiilit ei mene kunnolla kiinni joten jossain vaiheessa rasitus kasvaa niin että koko venttiiliasetelma putoaa mäntien päälle ja kone jumiin. Mahtavaa. Vähintään kansiremppa, mahdollisesti MOOTTORI VAIHTOON ?? :evil: . Auto siis 2006 A6, kilometrejä 162 tkm. Onneksi taloudessa oli kaksi tunnetusti luotettavaa italiaanoa, joten nyt ajellaan Alfalla ja Lanzalla :-D . Naapurit on kummissaan...
Saksalaista laatutyötä. Jännä juttu jos italialaisesta tai ranskalaisesta autosta menee jokin kabiinin sähkönippeli sököksi ( Bosch, öhöm.. ) niin heti tulee paskaleima - "ei uskalla ostaa". Sakemannista kun paukkuu vaihteistoja ja moottoreita niin ne on vaan näitä yksittäistapauksia. :silent:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Smacket kirjoitti:
Saksalaista laatutyötä. Jännä juttu jos italialaisesta tai ranskalaisesta autosta menee jokin kabiinin sähkönippeli sököksi ( Bosch, öhöm.. ) niin heti tulee paskaleima - "ei uskalla ostaa". Sakemannista kun paukkuu vaihteistoja ja moottoreita niin ne on vaan näitä yksittäistapauksia. :silent:
Naulan kantaan!

Perhepiirissä yks Audi-fanaatikko, jolla juurikin yllä mainitussa jutussakin esiintyvä A6 vm. -06 ja sama konekin vielä. Pitääkin lähtee kohta pelottelemaan uhkaavalla konerikolla! :wink:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Jaa-a, saa nähdä miten tässä vielä käy...

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/onko ... lfa-romeon" onclick="window.open(this.href);return false;
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^saadaan laatu mielikuvia vastaavalle tasolle? :drinking:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

avasara kirjoitti: mutta oletin että kun huolto-ohjelman mukaan mennään ja öljysumppu on vaihdettu niin kestää edes 200tkm.
Onko tommosessta jo se 3:n kympin /2v huoltoväli, kuulemma jos öljyjä vaihdellaan jämptisti kilometrit täyteen niin nam.
Tais se saksalainen moottorivaurioiden tutkija puhua asiaa kun kehui nykymoottoreiden kestävän 150000km ja edullisissa olosuhteissa 200000km. Tais tarkoittaa nimenomaan saksalaisia motteja :drinking:

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja avasara »

stoichiometric kirjoitti:
avasara kirjoitti: mutta oletin että kun huolto-ohjelman mukaan mennään ja öljysumppu on vaihdettu niin kestää edes 200tkm.
Onko tommosessta jo se 3:n kympin /2v huoltoväli, kuulemma jos öljyjä vaihdellaan jämptisti kilometrit täyteen niin nam.
Tais se saksalainen moottorivaurioiden tutkija puhua asiaa kun kehui nykymoottoreiden kestävän 150000km ja edullisissa olosuhteissa 200000km. Tais tarkoittaa nimenomaan saksalaisia motteja :drinking:
Ei vaan öljyt on vaihdettu aina alta 15 tkm välein (kerran vuodessa) mun käytössä. Edellinen omistaja ajanut enemmän joten taisi olla jopa kaksi vaihtoa vuodessa. Öljyähän toi kone syö lähtökohtaisesti aina, tuo ei tarvinnut edes mitenkään älyttömästi (1l / 10000 tkm luokkaa) jos vertaa joihinkin muihin.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Portti »

En nyt fiksumpaakaan ketjua tälle keksinyt, niin kysynpä täällä.

Onko raadilla vinkkiä mistä voisi johtua seuraavanlainen ongelma:

- Kodin ulkopistorasiasta, jossa auton lämmitysjohto on kiinni napsahti sulake pois päältä alkuviikosta
- Arvelin, että olisiko sisätilanlämmitin kärähtänyt ja testasin sen toimintaa muutaman minuutin ajan asunnossa sisällä => lämmitin toimi eli ei ongelmia
- Laitoin lämmittimen takaisin auton sisäpistokkeeseen (kun olin ensin laittanut talon sulakkeen takaisin päälle) ja testasin lämmittimen toimintaa parin minuutin ajan => lämmitin toimi eli ei ongelmaa
- Laitoin auton lämmityksen tämän jälkeen normaalisti aamuksi päälle, mutta tänä aamuna sulake oli taas napsahtanut pois päältä. Ajankohta tälle oli ulkopistorasiassa olevan ajastinkellon mukaan suurin piirtein se hetki, jolloin auton lämmityksen olisi pitänyt käynnistyä
- Ulkopistorasian kanssa samassa sulakkeessa ei ole muita sähkölaitteita

Auton lämmitykseen liittyy seuraavat vehkeet:
- Defa Termini pienikokoinen sisätilan lämmitin
- Calix-merkkinen letkulämmitin moottorille
- Pieni ajastinkello ulkopistorasiassa

Täytynee paremmalla ajalla testata tuon sisätilan lämppärin toimintaa pidemmän aikaa, mutta onko tuo sisätilan lämmitin todennäköisin ongelman aiheuttaja vai voiko esim. tuo letkulämmitinkin aiheuttaa sulakkeen palamisen jotenkin? Vinkkejä miten asiaa lähestyä?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Minulla oli kerran juuri vastaava tilanne. Syylliseksi löytyi lopulta Defan johtosarjojen liitoskohta, joka oli jostain syystä vetänyt oikoseen ja sulanut. Vaihdoin liittimen ja homma rokkasi taas.
Senza cuore saremmo solo macchine

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Eipä tuo nyt eka kerta olisi kun joku jatkoskohta on löysällä ja siellä liittimessä on vettä.
Piuhat auki, ja liitinten tarkastus /kuivaus ja kumitiivisteitten tsekkaus.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lopputulos voi olla myös monen asian summa. Esimerkkiskenaariona joku kohta (letkulämppäri, liitos tms) vuotaa osansa virtaa ja nostaa kokonaisvirran lähelle sulakkeen raja-arvoa. Sitten kun tähän lisätään PTC-vastuksellinen sisälämppäri, joka kiskoo sitä enemmän virtaa, mitä kylmempi se on, voidaan just passelisti kylmänä päästä yli sulakkeen raja-arvon (lisättynä vielä puhallinmoottorin kylmästartin virtapiikillä, joka todennäköisesti on lämpimän startin piikkiä kovempi), jolloin efekti on just tuommonen - lämpimänä testatessa mitään vikaa tai hätää ei näytä olevan, mutta yön ulkona kylmennyt kokonaisuus humauttaakin yli rajoista, napsauttaa sulakkeen ja aiheuttaa aamun ketutuksen.

Mulla hivenen vastaavaa (satunnaista sulakkeen käryttelyä) aiheuttaneesta Calixin setistä meni vaihtoon yksi kerrallaan lohkovastus, sen piuha, sisälämppärin pistorasian syöttöpiuha ja kahden viimeisen välinen haaroituskappale, kun yksi vika juoksi esille aina kun edellinen oli korjattu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Suosittelen paneutumaan vianetsintään. Takavuosina kuistin viereen paloi uudehko Peugeot ja syttymishetki oli sama kuin ajastettu lohkolämmityksen kytkeytymiaika...

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Muutama vuosi sitten meidän taloyhtiössä paloi 3 autoa autotalleihin ja omanikin oli palo-alueella, oma auto selvisi onneksi lievillä savuvahingoilla. Palolaitoksen tutkimusten mukaan palon syttymissyy oli auton sisätilassa ollut vanha ulkoinen ajastinkello.
Portti kirjoitti:Auton lämmitykseen liittyy seuraavat vehkeet:
- Defa Termini pienikokoinen sisätilan lämmitin
- Calix-merkkinen letkulämmitin moottorille
- Pieni ajastinkello ulkopistorasiassa
Toi viimeisin omien kokemusteni valossa saisi mut pysäköimään autoni kilometrin päähän.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ulkopistorasian ymmärrän tolpassa olevaksi, eikös?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kiitos kaikille vastauksista. Minä testaan vielä tuon sisätilan lämppärin toimintaa pidemmällä ajanjaksolla. Täytynee testata myös tuon ajastinkellon vaikutusta ongelmaan. Jos en saa näillä paikallistettua vian lähdettä niin täytyy jättää asia ammattilaisten tutkittavaksi kun lähiaikoina on tarkoitus viedä auto joka tapauksessa öljynvaihtoon.

Aquatica: Ulkopistorasia on tässä tapauksessa rivitalon autokatoksessa varaston seinässä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Defa säätää vastusta lämpötilan mukaan, se että se toimii sisällä jonkun aikaa ei vielä ole 100% varmuudella toimiva, koska sisällä on lämmin ja defa toimii pienemmällä teholla.

Onko sisäpistoke ihan normi pistorasialla vai sillä Defan pienellä päällä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Portti »

DaViega kirjoitti:...Onko sisäpistoke ihan normi pistorasialla vai sillä Defan pienellä päällä?
Normi-pistorasialla. Vain sisätilan lämmitin on Defan. Letkulämmitin ja sisätilan lämmittimen haaroitus/johdotus on Calixin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

pakko laittaa kerran vielä, pahoittelen. :silly: Erään tutun 6v vanha uutena ostettu vw tourani sekoili ja jakokettinkihän se siellä katkeamispistessä. Tuo jakopää on jo kerran vaihdettu, joskus pian takuuajan jälkeen. Silloin ei meinannu millään mennä takuuseen vaan n.4k€ pyydettiin, kovempien keskusteluiden jälkeen homma sitten meni ilman kustannuksia. No nyt sitten menee myös takuuseen, eikä tarvinnu edes mutista. Jonkunmoista ketjukulumaa tuntuu olevan. On touranilla tietysti jo mentykin, melkein satku :shock:

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ihan oikeasti alle 10-vuotta vanhan Ferrarin huoltaminen on halvempaa kuin ajaa Volkswagenilla, on nimittäin ne jakohihnan vaihdot halvempia Ferrariin ja vaihtoväli on Ferrarissa harvempi, ehkä jopa kilometreissäkin, mutta ainakin ajassa.

On varmaan Volkswagen tai Audi parempi autona, kun on kaiken tuon huollon arvoinen...
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Juu'u... Tuostahan sopiva soppa tulee, jos ne ketjut ei paranekkaan ensi yrittämällä. Ainakin liputtivat jos, että vian syy on selvillä ja siihen on reagoitu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

^Ketjullisissa VAG:n atsiih koneissa ongelmana on myös öljynpaineella toimiva jakoketjun kiristin. Kaverilla lipsahti jako ilmeisesti renkaita vaihtaessa ja nyt on pari tonnia laskua. Mäkilähtöä noilla ei kannata koittaa.

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja avasara »

avasara kirjoitti: Pajalle, tällä hetkellä diagnoosina todennäköisesti venttiilien karstoittuminen - venttiilit ei mene kunnolla kiinni joten jossain vaiheessa rasitus kasvaa niin että koko venttiiliasetelma putoaa mäntien päälle ja kone jumiin. Mahtavaa. Vähintään kansiremppa, mahdollisesti MOOTTORI VAIHTOON ?? :evil: . Auto siis 2006 A6, kilometrejä 162 tkm. Onneksi taloudessa oli kaksi tunnetusti luotettavaa italiaanoa, joten nyt ajellaan Alfalla ja Lanzalla :-D . Naapurit on kummissaan...
Laitetaas nyt tähän päivitys kun todellinen vika selvisi: Öljypumppua pyörittävä ketju oli katkennut, koska nopeutta oli 80 km/h niin se ampui tietysti pitkin moottoritilaa - rikkoi kampiakselilla olevan rattaan joka pyörittää öljypumppua. No ei siinä mitään, ratasta ei voi vaihtaa vaan pitää vaihtaa kampiakseli. Kustannusarvio vaivaiset 6300 euroa (kun öljypumppukin maksaa kevyet 1900 euroa :crazyeyes: ). Vaihtokone on nyt sitten hakusessa. On tosissaan kalliimpaa kuin Ferrarilla ajelu...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

avasara kirjoitti:Kustannusarvio vaivaiset 6300 euroa
Jos noin tuoreessa autossa tulee tuollainen täystuho niin sanoisin että auto ei ole kestänyt sitä mitä siltä kohtuudella voisi odottaa, eli ei tuo mitenkään voi mennä niin että artisti maksaa. Oletko kuluttajaneuvojalta kysynyt mitä ovat mieltä?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^milläs tommonen enään mihinkään takuisiin menisi, yli 150000km ajettu ja 7v ikää. Tuossa aikaisemmin kirjoittamani touranin jakopään remontoiti takuuna jo vähän ihmetyttää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei takuuseen, eikä varmasti kokonaan muutenkaan, mutta kuluttajansuojalakihan puhuu jotain tuotteen oletetusta käyttöiästä. Normaalisti öljypumppu kestää auton eliniän, ja nykypäivänä auton elinikä tuskin oletetaan olevan kuusi vuotta kun romutusikäkin taitaa olla lähempänä kahtakymmentä. Kyllä tuossa on tuotteessa virhe joten maahantuojan pitäisi tulla kustannuksissa isosti vastaan.

Vastaa Viestiin