Ruokoton kirjoitti:Jos taaempana jonossa joku on lähtenyt tai samanaikaisesti lähtee ohitukseen, kuka perääntyy vai mennäänkö huoletta letkassa vastaantulevien kaistaa. Entä onko ohittajan vanaveteen soveliasta lähteä. Molempia näkee tehtävän.
En näe mitään estettä sille, että useampi auto ohittaa samanaikaisesti. Tarkoitan siis tilannetta, missä ohittajilla on reilummin välimatkaa, esim. ovat ohittamassa autojonon ensimmäistä ja kuudennetta autoa. Täyteen vauhtiin päässeen ohittajan keulan eteen vetäisy ei tietenkään ole OK.
On tätä tullut sillä viisiin sovellettuakin, että auto letkaa vetävää rekkaa ohittamassa ilmaisee, ettei vastaantulijoita voi olla ihan lähellä = voin ohittaa letkan viimeisenä nopeuttaan pumppailevan hlöauton, vaikkei loivasti kaartavan tien vuoksi näkyvyyttä olekaan niin paljoa, että saisin lähimmän kilometrin pätkän tähystettyä vapaaksi vastaantulijoista. Omalle kaistalle pitää tässä tapauksessa palata heti, kun ”tienraivaajakin” palaa oikealle.
Myös ”jonossa” ohitus onnistuu, mutta tämä vaatii jo erittäin hyvän/pitkän ohituspaikan ja pelisilmää muilta autoilijoilta = onnistuu harvoin. Esim. ei kannata lähteä peesaamaan mitään skodatojotadatsun järkiautoilijaa, jonka kiire loppuu heti kun kisa ohitettavan kanssa on voitettu ja joka palaa omalle kaistalleen ohitettavan puskuria hipoen. Fiksu ohittaja vetää ohituksensa reilusti pitkäksi, kun huomaa muita autoja peesissään. Tie on siis selvä (ainakin) niin kauan kuin ensimmäisenä ohitukseen lähtenyt pysyy vasemmalla kaistalla. Kun 1. auto palaa oikealle kaistalle, on muidenkin varminta toimia samoin. Hyvässä paikassa pääsee 2-3 autoa kertalaakista rekasta ja jopa parista ”perävaunustakin” ohi.
Possujuniin nämäkään temput eivät auta, kun ei ole niitä koloja, mihin taaemmat ohittajat voivat tarpeen tullen paeta. Koko junasta on pakko päästä kertalaakista ohi ja sehän tarkoittaa, että pitää olla näkyvyyttä aika hemmetin pitkälle eteenpäin. Sekin yleensä melkoinen haaste, kun osa possuista tykkää tähdätä autonsa niin, että keskiviiva vilkkuu kuskin perseen alla. Nuo ovat vastaantulijoinakin "kivoja", kun saa pelätä, että meinaako se oikeasti lähteä ohittamaan, vaikka auto tulee vastaan... No, noita keskiviivan päällä köröttäjiä saa väistellä pientareelle silloinkin, kun yksinään tulevat vastaan.
Nuo possujunailijat ovat muutoinkin "hilpeitä". Satasen alueella 85 konttaavan junan ohittavalle kaaharille vilkutellaan pitkiä. Toisaalta samat pellet paineli hetkeä aikemmin 95 mittarissa 80-rajoitusalueella (pienempi tie, missä ei ole peltipoliiseja) TAI matka jatkui järkähtämättä 80+ mittarivihre päälle vauhdilla myös maaseututaajaman tai tietyömaan rajoitusten läpi... Itseasiassa parhaat sankarit ohittavat minut 40/50/60 rajoitusalueella päästäkseen konttaamaan 75/85/95 km/h satkun rajoituksella. Sattuneesta syysta en halua olla kohtelias heitä kohtaan...
JiiTee: ne riskinottajat, jolle pitää välillä tilaa tehdä, ovat juurikin uuveloita, jotka eivät lähde ohitukseen heti tilaisuuden tullen, vaan pohtivat ja puntaroivat asiaa huolella. Siis 1 km suora edessä näyttää tyhjältä ja hyvältä ohitustpaikalta. Ja ½ min kuluttua tilanne on edelleen sama -> lähden ohitukseen. Tosin se suora on jo päättymässä, joten varsinainen ohitus suoritetaan keltaisilla viivoilla ja täysin sokkona/tuurilla. Juuri näiden hitaalla sytytyksellä varustettujen uuveloiden vuoksi rekatkin ovat lakanneet antamasta ohitusmerkkiä, mikä on suuri harmi.
Ja nämä kommentit siitä, ettei ohitukseen voi/kannata lähteä, jos ei ole sellainen paikka, että voi koko 5+ auton letkan ohittaa kertalaakilla. Se on käytännössä sama kuin jäädään jonoa tekemään. Toivottavasti edes tarpeeksi pitkää väliä pitäen. Kas kun noin pitkiä suoria on harvassa ja yksikin sen suoran kohdalle osuva vastaantulija pilaa koko suunnitelman. Ohi pitää lähteä, jos on mahdollisuus edes yhden auton ohitukseen. Sieltä vastaantulijan kaistalta näkee yleensä paremmin eteensä ja usein käy hyvä tuuri eli pääseekin useammasta autosta kerralla ohi. Eikä sekään ole mikään maailmanloppu, jos suunnitelma kusahtaa eli pitää palata omalle kaistalle pääsemättä ohi yhdestäkään autosta. Sitten vasta menee reilusti pieleen, jos auto punnerretaan rekan rinnalle ja tässä kohtaa huomataan, että vastaantulija on parin sadan metrin päässä...
BTW kaikessa ei kehitys ole mennyt huonompaan suuntaan. Ennnewanhaan oli ainakin idan suuntaan liikuttaessa enemmän sääntö kuin poikkeus, että ohittajia piti väistellä pientareelle plus se, että urposaabien yms piti ohitella silloinkin, kun jonoa piisasi silmänkantamattomiin.
PS. jonnosa tosiaan tulee ajettua kiltisti, jos ohitus ei mitään auta, koska jono jatkuu silmänkantamattomiin tai seuraavan jonon pää odottaa jo puoli km edempänä. Eikä ylipäätään ole paha rasti ajaa tasaisella nopeudella ajavan jonon mukana. Puhumattakaan rekoista, jotka aika hyvin pitävät reilun 80 km/h marssivaudin. Vaan nämä järkiautoilijat, joilla keskinopeus sama, mutta hetkellinen nopeus pumppaa 70-110... niitä nyt ei vaan jaksa katsella. Plus on tässä vähän opetustarkoitustakin. Päivän hyvä työ tulee tehtyä, jos pääsen tuollaisesta urposta ohi sopivasti ennen jotain risteyksen/taajaman/tietyömaan rajoitusta, jolloin pääsen opettamaan tasakaasu-urvelolle nopeusrajoitusten merkitystä. Lähes poikkeuksettahan näiden urprojen rajoitus -15 satkun alueella muuttuu tietyömaiden kohdalla +30 ylinopeudeksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.