Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ärrä »

S_A kirjoitti:Tässä on nyt saanut hetken aikaa kerätä vit**sta autoilijoista, jotka eivät jumalauta pysy mutkaisella kantatiellä (tai mikä lienee kolminumeroinen) omalla kaistallaan. !
Alfissimo kirjoitti:- Vai eikö vaan yksinkertaisesti välitetä, "ei se niin tarkkaa ole?"
Ehkä ei vaan välitetä. Nytkin juoksulenkillä juoksin tien vasenta reunaa ja takaa tuleva auto viisti kyynärpäätä ohi ajaessaan :shock:
Varmasti näki jo kauempaa, että jalan liikkuva siellä menee neonvihreässä takissaan, mutta vastaantulevien puolta sisäkaarretta meni ihmisestä huolimatta.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Pelottavaa! Tämä on juuri se syy miksi en halua liikkua maanteiden reunoja pitkin. Ajan paljon ja näen jatkuvasti miten läheltä ajetaan. Ja muutaman kerran kun olen valoisaan aikaan ja hyvän näkyväisyyden salliessa siirtynyt keskiviivalle hyvissä ajoin tehdäkseni tilaa tien pientareella kulkevalle, niin vastaan tuleva on koukannut kohti sen sijaan että siirtyisi oman kaistansa reunaan (niin kuin laki muutenkin kehoittaa). Siis niin että ihan oikeasti on tullut se tunne että "uhittelee" :fist: :agrue:

Toisesta aiheesta:

Nyt kun tuli tuolla pahimmassa pyryssä Alfailtua reilu 500km niin mietin merkillistä käyttäytymistä. Joku ajaa hiljaa koska keli on huono, kokematon tmv-> taakse kertyy autoja jotka ajavat aivan liian lähellä erityisesti keli huomioiden. Ja aina kun tulee suoranpätkä kaikki kevyesti kiihdyttävät ja jono tiivistyy entisestään, mutta kukaan ei ohita. -> jono löystyy ja pitenee, kunnes tulee seuraava ohituspaikan tynkä ja kaikki alkaa alusta. Tulee mieleen mittarimato :lol: Eli yhteenvetona suurelle osalle autoilijoita tuntuu olevan mahdotonta tehdä rauhallisia laskelmoivia päätöksiä. Ohitan/en ohita ->ja sitten toimia sen mukaan.

Kahvirahat olisin tienannut jos olisin saanut euron aina kun joku ohitettu välkytteli pitkiä perään. Olisi jopa nukkumaan meno saattanut siirtyä. Tiiviissä nopeuttaan sahaavassa jonossa lumi-, ja loskasateessa ajaminen on sen sijaan järkevää ja turvallista. Eiks joo. Ohita, tai jätä väliä=liian vaikeaa :eggface:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Aika rauhallisesti porukka eilen ajeli, kun Iisalmessa tuli käytyä. Tullessa ei paljoa ohiteltu kun alla 75 heppainen tenava.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Matkasin lauantaina Hämeenlinnasta Harjavaltaan pimeän aikaan. Ajokeli oli paikoitellen todella huono, mutta suurimman osan matkasta pystyi cruisailemaan vakionopeudensäätimellä tasaista 80km/h. Liikenne sujui muuten ihan mukavasti kelin huomioon ottaen, mutta viimeisiksi 30-40 kilometriksi takapuskuriin liimautui joku teiden sankari. Siellä se kurkki koko matkan ohituspaikkaa, mutta ei uskaltanut millään ohitse, vaikka useamman kerran koitin hyvän suoran tullen hiljentää vauhtia ja vilkautin vilkkuakin kerran. Mutta ei, siinä muutaman kymmenen metrin päässä takapuskurista roikuttiin koko loppumatka. Tuo on todella stressaavaa edellä ajavalle, koska sitä tietää, että jos tarvitsee tehdä äkkijarrutus, niin peräänajo on varma.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Olin aitio paikalla seuraamassa miten Clio ei kiihdy ylämäkeen vasemmalle jäällä kun vasemmalta tulee alamäkeen Civic. Oli kiinni varmaan 20 sentistä, että ei osuisi, mutta vähän se kopsahti silti. Ei mikään rajun näköinen osuma ja äkkiä kumpikin ottivat autot tien sivuun.
Taisi sää yllättää kummatkin, Civic tuli 40 alueelta, joka oli juuti muuttunnut 50, vähän näytti siltä, että oli 50 ollu mittarissa jo pidempääkin, mutta sehän on sivuseikka. Oli jotain lumi/jää huttua, lämpötila 0 ja vettä satoi...

Hetken aikaa näytti siltä, että Civikki väistää Alfan keulaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Nyt kun tuli jo kommentoitua tuota suojatielle pysähtymishommaa, niin tänään pääsin aitiopaikalta seuraamaan tilannetta jossa jo jalankulkija säikähti kun meni niin lähelle jarrutus. Olin itse pysähtynyt suojatien eteen oikealla kaistalla, oli pimeää ja satoi. Suojatietä ylittää mustaan sadetakkiin pukeutunut mies ilman mitään näkyviä heijastimia. Vasemmalta lipuu ohitseni musta taksi-mersu joka suorittaa äkkijarrutuksen noin 10 sentin päähän sadetakkimiehen jalasta keskellä suojatietä. Minä jo katselin että nyt kolahtaa, mutta tilanne tapahtui niin nopeasti että ennen kuin ehti edes räpyttää, se oli jo ohi...

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Melkein kävi "perinteisesti"; Harmaa Corolla, eläkeläinen, jäinen tie ja kiertoliittymä = muutamasta sentistä kiinni, ettei papparainen ajanut gorillallaan Alfan kylkeen. :bad-words:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aamulla Laajalahden risteyksen kohdalla jouduin hidastamaan, mielestäni normaalisti, kun jonokin hidasti. Takaa alkoi kuitenkin kuulua asfaltinraapimisääntä - joka onneksi pysähtyi n. 50 sentin päähän takapuskimesta. Joku sai vissiin stridiherätyksen...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Smacket kirjoitti:Melkein kävi "perinteisesti"; Harmaa Corolla, eläkeläinen, jäinen tie ja kiertoliittymä = muutamasta sentistä kiinni, ettei papparainen ajanut gorillallaan Alfan kylkeen. :bad-words:
Tuo veilä tehostuu, jos liittymä on mallia jossa voi pohottaa suoraa läpi hiljentelemättä, silloin meinaan jotkut vaan tulee, eivät tajua kolmiota :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuli tuossa ohitettua auto joka veti vähän turhan hiljaa minun makuuni. Ihmettelin vähän miten kestelee niin kauan ohittaa ja passaushetkellä oli mittarissa vähän reilu 110 80 alueella ja turhan läheltä meni vastaantulija. Ja ohitettu auto oli epäilyttävän lähellä takana siihen nähden että nopeutta oli ohitusta aloittaessa noin 80. Eipä olisi enää paljoa lähemmäs persettä tarvinnut ohitetun tulla niin olisin kyllä polkaissut jarrua aika huolella.. Ottaa vähän päähän tuollaiset tapon yrittäjät kun painetaan kaasua ohitettaessa ja auton tullessa vastaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ Vesilahden siviilipoliisi Mondeolla harrasti samaa. Sieltä laitettiin myös asiaankuuluvat pitkät hälytysvalot päälle tärkeän operaation yhteydessä. Sen verran lapsetti että sytytin takasumuvalot ja kävin jarrulla äkäiseen vauhtia 10kmh pois.

Tarkoitus ei ollut tosin tästä avautua, ihmetellä lähinnä että viimeksi tapasin kotipoliisin yli vuosi sitten. Mitä on tapahtunut!? Raskas liikennekin on alkanut antaa ohitusmerkkejä ihan yhtäkkiä. Päättäjät, tehkää jotain! Suomen liikennekulttuuri on muuttumassa liian joustavaksi! :wink:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Hyvä etten työautolla kolaroinut tänään. Minun syyhän se toki olisi ollut, koska olin kolmion takana ja risteyksessä oletin uudehkon mersun kuskin väistävän suojatielle astunutta ihmistä. No väistihän se sen verran ettei osunut jalankulkijaan ja jatkoi risteyksen yli. Jos olisin kolaroinut tuon kanssa, niin olisin kyllä saattanut nyrkistä tarjota.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Harrasta siinä sitten ennakoivaa ajotapaa, kun toisen varaan ei parane laskea mitään.

Vastaavaa tilannetta pukkaa toisinaan stopeilla, kun itse olet pysähtynyt viivalle, valmiina kääntymään vasemmalle. Toisella puolen on ajoneuvo vasta lähestymässä risteystä aikeessa ajaa suoraan tai aikeissa kääntyä samaan suuntaan kuin sinäkin. Lähdet yli niin toinen aikookin jatkaa samaa vauhtia stopin yli juurikaan hiljentämättä ja vetää töötti pohjassa kylkeä kohti ja jarruttaa viime tipassa. Porukka kääntyy kahtomaan ja näkee tilanteen sopivasti siinä vaiheessa, kun toinen auto pysähtyy ja itse kiihdytät kiireellä alta pois. Ei onneksi näytä sivullisen silmään siltä kuin olisit kääntynyt törkeästi toisen nokan edestä. Vaikka todellisuudessa olisit ennättäny kääntyä pariin kertaan, jos toinen pysähtyisi edes nanosekunniksi viivalle.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja KJS »

Taas kerran paloi käämit ihan totaalisesti noihin rampiltatulijoita väistäviin "teiden ritareihin". Ajoin motaria vasenta kaistaa sellanen n. 105 km/h, niin ihan nokan eteen änkeää joku akka nissan micralla, kun päättää antaa tietä rampilta tulijoille. Micralla vauhtia max. 80 km/h. Sai ihan tosissaan jarruttaa, etten tuupannut kylkeen. Ja tämä kyseinen toiminta on saanut aikaan sen, että rampeilta kiilataan eteen ihankuin sieltä olisi etuajo-oikeus. :bad-words:
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Nyt oli kyllä pakko väistää, mutta Itäväylä taitaa olla katu. Itiksen Marjaniemen liittymästä tuli valkoinen mese paikkaan, jossa olisin ollut kymmenysosa sekunnin päästä. Luulisi pimeässä, sateessa, kolmion takaa ja kaistaa vaihtaessa käyttävän vilkkua, mutta ei. Aika rajusti sain jarruttaa ja väistää vähän vasemmalle, jotta ei valkoinen ja musta väri menneet sekaisin. Täysillä en jarruttanut vaan hoidin väistämällä osan, kun toinen koira oli kyydissä. Ehkä kaupassa ei ollut haettua juttua tai oli vaan muuten huono päivä, kun piti eteen vetäistä?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään oli Metrossa kolumni bussikaistoista; Marja Salomaan "Hymyile, Olet Kuvassa" kolumnissa oli kyllä paljon ajatuksia herättäviä juttuja näistä kameroista sun muista laskelmista.

Mutta pisti silmään kolumnin loppupuolella ollut lainaus jostain nettipalstan keskuisteluista, jossa eräs kirjoittaja oli kertonut mielipiteensä näin bussikaistalla ajamisesta ja niistä yleensäkin:
"Jos taksi vilkuttaa valoja takanani, hidastelen".
Niiku ihan oikeesti?! :lol: Miten joku voi olla noin idiootti ja vielä kirjottaa; tunnustaa julkisesti olevansa täysi kusipää? :lol:

Jos sielä sääntöjä rikkojen ajelee omalla banaanittomalla autollaan pidempiä pätkiä; ja siitä saa kommentin valojen vilkautuksella takana, niin pitää kyllä olla melkonen järjenjuoksu, että alkaa vielä mieltä osottamaan.
Ei voi ku ihmetellä.

Tosin, olen minä ihan näitä samanlaisia teiden kuninkaita kohdannut samassa tilanteessa; kun on bussikaistaa Manskulla ajeltu hiljakseen ja kun olet siitä muistellut valoilla, on heilunut keskisormi, on paineltu jarrua, on hidasteltu ja eräskin Jaguaari kuljettaja teki vielä niin hienosti, että hidasti tuntuvasti; jolloin laitoin vilkun vasemmalle ja en kerennyt rattiakaan oikeastaan kääntämään kun tämä Jaguaari katosi horisonttiin. Eli tahallista kiusan tekoa. Sen kuljettajan virneen kun satuin näkemään vielä peilistä.
Se on ihan uskomatonta, että aivan takuu sata tuhat varmasti tietävät rikkovansa lakia; mutta silti siitä pitää alkaa leikkimään tärkeää ja kostamana ja ties mitä noi motiivit on. En halua ees tietää.
Ei se voi olla kateellisuuttakaan tuollainen käytös? Vai voiko?

Jos se risoo oikeasti noin paljon, se 24h bussikaista sääntö; niin mene aja taksikortti tai mene ja aja D-kortti ja osta linja-auto omaan käyttöön, niin kyllä sitten saa ajaa vaikka 24/7/365 sitä oikeaa kaistaa.
Joku mainitsi muaalla siitä, että miksi sen kaistan pitää yölläkin olla?
No miksi sielä oikealla pitäisi ajaa kun yleensä yöllä Mansku on tyhjä molemmilta kaistoilta? Miksi pitää ajaa oikealla, jossa on vielä kaikki kaivonkannetkin tuomassa mukavuutta matkaan?

Joku sano, että mikset aja ohi niistä sitten?
No hyvä idea joo, mennä nyt yhestä autosta ohi ja seuraavalla kadunpätkällä pysäkille ja sama idiootti menee uudelleen ohi, siinä ohessa vielä riskit kasvaa monin kertaisiksi.
Joku sano, että mitä niistä ressaamaan?

IHan oikeassahan hän on, mitä niistä ressaamaan. Mutta ajakaapas sellasen takana, joka kyttää jokaisen poikkadun kadun nimen, kiihdyttämällä ja jarruttamalla. Pari tällästä tapausta on eteen osunut, joka on päättynyt siihen, että vilkutta on jarrut lyöty kiinni ja lähes pysähdytty ja käännytty mahdottomalta tuntuvalla kulmalla talon pihaan.
Edes riittävä turvaväli ei tietyissä keleissä enää auta näitten kanssa. Ja tällästä touhua kun kattelee kilsan jos toisenkin; niin alkaa huumori loppua aika nopeasti.

En vaan tajua näitten yllä mainittujen ihmisten ajatusmaailmaa. Rikotaan tietentahtoen sääntöjä, ikään kuin kostoksi siitä ettei sielä ole lupaa ajaa ja sitten kun joku erehtyy valjoja vilauttamaan niin sitten saa syyn alkaa jarruttelemaan ja matelemaan. Olemalla alustalähtien jo ennen kun lärvivärkkiä saa ees auki on väärässä.
Varsin uskomatonta touhua, mutta näitä valopäitä löytyy uskomattoman paljon.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/28-ko ... 64323.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Syy tilanteeseen oli pikkupakkanen, joka jäädytti tiet ja kadut."

:?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

SaLexi kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/28-ko ... 64323.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Syy tilanteeseen oli pikkupakkanen, joka jäädytti tiet ja kadut."

:?

No, samalla logiikalla onneksi voidaan parantaa liikenneturvallisuutta alentamalla nopeusrajoituksia loputtomiin. (Liikenneturvallisuus lähestyy ääretöntä nopeusrajoituksen lähestyessä nollaa)
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

SaLexi kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/28-ko ... 64323.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"Syy tilanteeseen oli pikkupakkanen, joka jäädytti tiet ja kadut."

:?
Niin joo kelihän se auton tolppaan luistaa......... :lol:
Tossa kuvassa näköjään Vihdintien tilanne aamulla; ja takuuvarmasti vielä ESP:llä ladattu turvallinen perheauto. :-D
Puuttukohan renkaasta pari nastaa vai mikäsesyynytolikaan...... :roll:

En minä kyllä yhtään ihmettele, että näitä "mahottomia ulosajettavia uusia autoja" löytyy ojista ja tolpista. Yksinkertasesti jengillä on tilannenopeudet niin kovia, että peli on pelattu siinä kohtaa kun se lapasesta lähtee.
Tuntuu tota touhua katsellessa, että moni ei edes tajua ajatella sitä asiaa, ennen kun oja hyökkää oikealta tai tolppa kävelee eteen. No ton jälkeen kyllä asiaa varmaan tulee miettineeksi. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Aina kun kelit jäätyy ja onnettomuuksia tapahtuu niin mielipidepalstoilla ja foorumeilla on näitä samoja huuteluita metritolkulla. Tosiasia kuitenkin on se, että silloin tällöin kelit ovat sellaiset, ettei siinä mitkään tilannenopeudet mitään auta, kun tien pinnassa saattaa olla muutaman metrin matkalla valtavia eroja joita ei pysty silmällä havaitsemaan lainkaan. Esim. omalla asuinseudulla on monia sellaisia risteyksiä, joissa käännytään vilkkaasti liikennöidyltä tieltä hiljaisemmalle, ja näissä on usein sellaisia tilanteita joissa olet ajanut kilometrikaupalla märkää afalttia jossa ei liukkaudesta tietoakaan, ja sitten esim liittymän kohdalla on metri peilijäätä. Tottakai monissa tapauksissa on myös autoilija huonosti valmistautunut, mutta itse elän mieluummin tilanteessa jossa liikenne sujuu suht normaalisti ja joitakin peltikolareita tapahtuu, kuin niin että kaikki ajavat marraskuun alusta maaliskuun loppuun 10 km/h joka paikassa, koska se lienee se jota nämä "ajonopeudet on sovitettava tilanteen mukaisiksi" huutelijat ajavat takaa...

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

evilpet kirjoitti:Aina kun kelit jäätyy ja onnettomuuksia tapahtuu niin mielipidepalstoilla ja foorumeilla on näitä samoja huuteluita metritolkulla. Tosiasia kuitenkin on se, että silloin tällöin kelit ovat sellaiset, ettei siinä mitkään tilannenopeudet mitään auta, kun tien pinnassa saattaa olla muutaman metrin matkalla valtavia eroja joita ei pysty silmällä havaitsemaan lainkaan. Esim. omalla asuinseudulla on monia sellaisia risteyksiä, joissa käännytään vilkkaasti liikennöidyltä tieltä hiljaisemmalle, ja näissä on usein sellaisia tilanteita joissa olet ajanut kilometrikaupalla märkää afalttia jossa ei liukkaudesta tietoakaan, ja sitten esim liittymän kohdalla on metri peilijäätä. Tottakai monissa tapauksissa on myös autoilija huonosti valmistautunut, mutta itse elän mieluummin tilanteessa jossa liikenne sujuu suht normaalisti ja joitakin peltikolareita tapahtuu, kuin niin että kaikki ajavat marraskuun alusta maaliskuun loppuun 10 km/h joka paikassa, koska se lienee se jota nämä "ajonopeudet on sovitettava tilanteen mukaisiksi" huutelijat ajavat takaa...
No joo en mä tätä ihan meinannut.

Tiedän hyvin että tienpinta vaihtelee hyvinkin paljon lyhyillä matkoilla.
Mutta se kun pitää havaita. Ei se tule yllätyksenä talvella, jos vaan osaa katsoa ja ymmärtää katsoa tietä, tulkita sitä ja katsoa vielä sitä lämpömittariakin. Kostea tie ja kun mittari alkaa sinne 0 seudulle tippumaan, niin on syytä ennakoida tien liukkaus. Ei se tarkota nopeuden tiputtamista 10kmh:n sillon.
Kun ajattelee ja ennakoi, huomioi niin ei noi pienille teille kääntymiset tule yllärinä.

Maanantaina 18 jälkeen kun pakasti, niin suhina hiljeni pikkuhiljaa pohjoiseen päin mentäessä. Se jo kerto mulle ainakin, että mahdollisesti liukasta. En tiedä muista sitten.
Lisäksi pakastuneen tien erottaa kimmalluksesta aika helposti. Ja mitä pienemmille teille mentiin sen liukkaammaksi keli kävi ja sitä enemmän tiputin nopeutta. Ennakoin risteyksiä ja otin vauhdin mutkiin pois.

Ihan sellasia yksinkertasia asioita, joiden pitäs kertoa jo ihan suoraan autoilijalle on se, että renkaista loppuu suhina. Sillon märkä tie ei ole märkä enää, kun suhina alkaa tie on sula taas. Risteysalueet ehdottomasti pitäisi osata jo ennalta ennakoida ilman erikseen mainintaa talvisin. Kun vähän ajatusta ja ennakointia. Turvavälin jättämistä ja tilannenopeuden tiputtamista niin alas kun siinä kohtaa tilanne vaatii.
Jo 10kmh tiputus voi tarkottaa sitä, että auto ei lähde mettään tai pysähtyy nätisti ilman paniikkia.
Ei siinä ylireagointia tarvita.

Nykyautot ovat vaan niin hyviä ja turvallisia. ESP ilmottaa kolmiolla liukkaudesta, luistonestot hillitsee sutimista. Kaiken pitäisi siis olla hyvin, kuljettaja tietää sen ja tuntee, että auto tekee asioita, joita ihminen ei pysty tekemään.
Mutta siinäpä tämä ongelma sitten seuraavaksi tulee; kun ESP:hen luottaa niin paljon että ei tiputa sitä nopeutta kelin niin vaatiessa. Kun on mahdollista ajaa kovempaa ilman, että auto liukuu.

Mutkissa voidaan hyvinkin tiellä pysyä järjestelmän takia, mutta jarrutusmatkaan sillä ei ole mitään vaikutusta. Ja jos kuljetaja edes ymmärrä turvaväliä jätää, ennakoida keliä ja tilanteita, pelivaraa itselleen jättää, niin yleensä sillon kolahtaa ja sitten on kaistat tukossa ja satojen ellei tuhansien työmatka jämähtää siihen kun on on näitä "kiireisiä paremman luokan kuljettajia" ajamassa aamuliukkaalla kesäkelin nopeuksilla.

Kyllä tästä voidaan tietenkin vääntää sivutolkulla asenne-mielipide tekstiä, mutta kriittinen asia näissä liukkaan kelin kolareissa on kuljettajan ennakointi, asenne ja tilannenopeus.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

S_A kirjoitti:Kyllä tästä voidaan tietenkin vääntää sivutolkulla asenne-mielipide tekstiä, mutta kriittinen asia näissä liukkaan kelin kolareissa on kuljettajan ennakointi, asenne ja tilannenopeus.
Seesam. -Eiku kumpi tähän perään piti laittaa, aamen vai seesam?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^^Se on totta, että joskus se liukas keli ihan oikeasti voi yllättää, jopa täällä "pohjoisessa" ikänsä asuneen!

Mutta kyllä tuppaa usein käymään niinkin, että pääkallokeleillä ohi suhahtaa uudenkarhea citymaasturi älytöntä nopeutta, kun itsestä tuntuu turvalliselta ajaa juuri ja juuri rajoituksen sallimaa maksiminopeutta, jos sitäkään. Ehkä siinä käy niin, että kuvitellaan nelivedossa olevan neljä rengasta jotka jarruttaa ja tuottaa sivuttaispitoa, kun etu- tai takavetoisessahan niitä on vain kaksi..?

Edelleen olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että uusia autoja pitää opetella ajamaan. Ei niitä ajeta samalla tavalla kuin vanhoja takavetoja. Harmi, mutta sellainen maailma nykyään on eikä se siitä ainakaan parempaan suuntaan ole muuttumassa. Sen kanssa pitää oppia elämään ja vanhat ajoperiaatteet joutaa vastaohjauksineen romukoppaan.

Olisiko tuossa(kin) tilanteessa kuljettaja reagoinut luistoon samaan aikaan vakautuksen kanssa ja seurauksena auto apunutkin ns. tangentin suuntaan, jossa myös tuo tolppa majaili...

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Niin siis kuten itsekin tuossa kirjoituksessa sanoin:
evilpet kirjoitti:Tottakai monissa tapauksissa on myös autoilija huonosti valmistautunut
mutta tämä ilmeisesti meni ohi. Tarkoitin sitä, että näitä onnettomuuksia tapahtuu myös niin, ettei niihin mitkään ennakoinnit tai valmistautumiset auta. Sitä en tiedä missä määrin, mutta kuitenkin itse pyrin välttämään tuota ainaista välitöntä kuskien tuomitsemista...

JA selvyyden vuoksi sanottakoon että itse olen ollut aktiivisena osallisena talviajan onnettomuudessa vain kerran, ja silloin syyllinen ei ollut liukkaus vaan näkyvyys... (ajoin nokkakolarin vastaan tulleen lumiauran kanssa)

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:
S_A kirjoitti:Kyllä tästä voidaan tietenkin vääntää sivutolkulla asenne-mielipide tekstiä, mutta kriittinen asia näissä liukkaan kelin kolareissa on kuljettajan ennakointi, asenne ja tilannenopeus.
Seesam. -Eiku kumpi tähän perään piti laittaa, aamen vai seesam?
:-D Laitetaan vaikka joulu glögi. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo sattuuhan noita onnettomuuksia, sattumien summina. Jolloin ennakoinnit ei enää auta, mutta sillonkin tutkijalautakunta yleensä kirjoittaa "olisi pitänyt" sanoja lauseisiin. Jolloin taas tulee mieleen, että olisi sekin vältettävissä ollut, JOS.
Ja tässä ei tarkoteta nyt tahallisia rekkaa päin ajamisia. Joille ei oikeasti voi mitään.

Mutta lähinnä meinasin tuola ylempänä sitä, että miksi joka ikinen aamu on noita ketjukolareita pääväylillä. Ei siinä ole mistään muusta kyse kuin siitä, että ajetaan vaan yksinkertasesti aivot hanurissa. Liian lähellä, liian kovalla tilannenopeudella, tehdään äkkinäisiä liikkeitä jne.

Etenkin tänä talvena kun ei ole oikeastaan ollut edes keliä, joka ois oikeasti ollut liukas; tavallinen vesisade ja 3-5 auton ketjukolareita, vasemmalla kaistalla yleensä. Ainakni mitä radiosta asiasta kuulee.
Ei näissä ole kyse enää mahdottomuuksista. Jokainen noista ois vältettävissä näillä keleillä, jos vaan kuljettajilla ois ymmärrystä vähän enemmän.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Hyvää joulua vaan sullekin volkkarikuski, joka päätit olla teiden kuningas ja yrittää kiilata meikäläisen traktorin perään. Traktorin perään kertyi jonoa, joka purkaantui nätisti aina sopivissa mahdollisissa paikoissa. Sitten tuli mun ja mun edellä olevan Fiestan vuoro. Fiesta kun kiihtyy vähän heikommin, niin mun takaa päätti extrasupertehokas toutain lähteä ohittamaan, kun olin jo renkaat keskiviivalla. Huh, täysjarrutus ja väistö estivät onnettomuuden. Kyllä tuli huudatettua torvea... Vieläkin tukka pystyssä, miten oli lähellä. Perkele kun ei tajua odottaa vuoroaan, ja kun ohittamaan lähdin, ei se siinä silloin ollut. Väkisin änkesi :bad-words:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toissapäivänä keravalla meinas tulla uudenkarhea citymaasturi suoraan kyljestä läpi. Ainoastaan pari seikaka pelasti: 1) olin hereillä 2) olin nopea reagoimaan. Eli suomeksi? Jarru pohjaan ja ~30asteen oikasu oikealle (tiesin, että risteysalueella on 2 autoa yhteensä, oikea kaista tyhjä eikä takana ketään) kaistalle. Silti oli senttien päässä.

Missä ja miten tämä siis tapahtui? Lyhyesti:
Keravalle kun ajetaan kohti keskustaa Saviontietä, tullaan ns. Citymarketin valoihin. Näiden valojen jälkeen tie jatkuu 2.kaistaisena (kuten ennen tuotakin jo), kaartuu aika jyrkästi vasemmalle ja paljon jyrkemmin heti oikealle. Näkyvyys loistava, pieni monttu, missä vasempaan kaartuva mutka on ja sitten loiva ylämäki ja kallistus oikealle, missä oikealle alkava kaarre lähtee. Tässä kohtaa kaistoja on NELJÄ (2x vasemmalle kääntyville, 1x suoraan meneville ja 1x irtautuva kaista oikealle kääntyville). Tässä tarkka kuva paikasta: http://g.co/maps/jmme5" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajan siis tuota "keskikaistaa", eli oikeanpuoleista vasemmalle kääntyvää kaistaa. Citymaasturi ajaa n. 2autonmitan päässä edessä vasenta kaistaa. Tie on jäinen ja liukas. Pimeää (klo oli hieman ennen 8 aamulla). Nopeutta ehkä n. 30,,,35kmh molemmilla, valot punaisella ja hidastettiin jo. Citymaasturi, jonka perässä ajoin jo lähes kilometrin (!!!), ei ilmeisesti tiennyt toisesta autosta. Ei siis ilmeisesti omistanut peilejä laisinkaan, tai sitten on kyseessä ollut yksi idiootti, kuka ihan oikeasti kuvittelee, että tommoset vehkeet on 100% täydellisiä jopa hienoisella jäällä. Joka tapauksessa se kuski ajoi tuossa (tarkalleen tuossa kohtaa, jossa kaarre vasemmalle alkaa oieta ja muuttua oikealle kääntyväksi kaarteeksi) SUORAAN eteen. Ei vilkkua, ei mitään. Aivan luotisuoraa leikkasi. Ja tosiaan juuri ennen tilannetta matkaa oli tosiaan se n. 2autonmittaa, mutta koska olin jo teknisesti "sisäkaarteessa", etäisyys kävi hyvin lyhyeksi. Hyvin nopeasti.

Tilanteen jälkeen tajusi kuski, että jotain meinas kämmiä. Jätti nimittäin kolmen autonmitan verta tilaa risteyksessä :lol: ja tosiaan minut pakotettiin ajamaan suoraan, vaikka halusin kääntyä vasemmalle. Eipä siinä, hieman nopeampi ja lyhyempi reitti töihinhän se on....

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Nyt kun on taas liukas keli, pitänee mennä kiinnittämään auto paremmin, jottei se vaan suistuile pitkin pihaa!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/pelti ... nts-anchor" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Saas nähdä onko auto vielä aamulla pihassa, kun jätin pelkän käppärin päälle kiilaamatta renkaita, enkä pukannut edes vaihdetta silmään... :-D


Mutta on se ***, kun meinaa peilit irrota jokaisessa oikealle kaartuvassa mutkassa, kun vastaan tulee auto! Eikö ihmisillä ole enää silmiä päässä vai mikä *** siinä on, ettei osata pysyä omalla kaistalla? Ei edes tiellä, jossa on kaistaviivat selkeästi näkyvissä! Pariin kertaan sai taas väistellä pientareen puolelle. Joo, kyllä sitä joskus itsekin leikkaa aivan keskiviivalle, mutta ei nyt sentään puoliksi toisen kaistalle ja etenkään, jos vastaan tulee auto! ***!

*** Voi korvata vapaavalintaisella voimasanalla.


Ymmärtääkö joku mikä logiikka tässä piilee? Edellä menee autoilija, joka ei uskalla ajaa kuin 45km/h, koska tie on jäässä. Siihen perään kertyy jono ja ihmiset ajaa jonossa alle viiden metrin turvaväleillä, mutta eivät uskalla ohittaa, vaikka edessä olisi 2km suoraa tietä. Näkyvyys on hyvä, eikä vastaan tule ketään. Miksi? Mikä siinä ohittamisessa on niin vaarallista? En ymmärrä miten voidaan uskaltaa ajaa puskuri puskurissa kiinni letkassa, mutta ei uskalleta ohittaa, kun tie on niin liukas! Miten ihmeessä se voidaan kokea turvallisemmaksi vaihtoehdoksi? Ei mene minun ymmärrykseen, ei sitten millään!

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Kun se auto on lastattu täyteen koiria, lapsia ja muuta jouluista kamaa matkaa varten, niin sopii vääntää siitä valojen korkeudensäätönapista vähän alemmas suuntausta :wink:

Tai en tiedä miksi, mutta tuntui tänään tulevan vastaan useampikin auto pitkät päällä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
SAMA! En voi käsittää. Seuraavalla kerralla, jos henkiä uhraamatta sopiva tilanne tulee vastaan, annan viedä peilin. Josko sit sais maalinkin uusiksi... KELE! Noi ohitukset toisaatla ymmärtää:
Urat ovat jotakuinkin sulat ja "turvalliset". Näin opetetaan autokoulussa. Jos lähdet "turvasta" pois, kuolet - tätäkin opetetaan. Eli jos ihmiset edes *kuvittelee*, että ajavat lumisella ja jäisellä tiellä urissa, eivät ne uskalla ohittaa. Ne, jotka uskaltaa, usein uskaltaa tehdä tämän typeryyttään eikä järkeään, hana auki tehokkaalla ***-merkkisellä autollaan, ajavat pöpelikköön ja ohimennen tappavat vastaantulijan. Siinä on ainakin yksi syy.

Kuten yllä, korvaa *** millä tahansa vähemmän-pitämälläsi automerkillä :D

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Illan suussa olin liikkeellä Vihdintiellä, käännyin Kehältä Vihdintielle kohti keskustaa, eli etelää. Ja juuri kun sain ratin suoraksi en meinannut silmiäni uskoa. AUto ajoi vastaan vasemmalla kaistalla. :shock:
Jumlauta. Meni hetki, että tajusi. Vihdintie kun on tossa kohtaa Kehä 3:sen kohdalla 2 kaistaa per suunta ja erotettu vielä keskikaitein, ja sitten vasenta kaistaa vastaan ajaa hopeinen Citroen.
Kaikkea sitä näkee, olen yli 20 vuotta täällä asunut ja Vihdintietä käyttänyt; tämä oli ihan ihka eka kerta kun tälläsen tapauksen näin.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kuinkahan tärkeä jouluviestin naputtaminen oli nuorella neidillä Seatinsa ratissa käynnissä, kun sen takia pitää punaisia päin ajaa melkein yhden Mersun kylkeen, joka oikein vihreillä läpi lähti. Itse seisoin punaisissa Seatia vastapäätä ja Mersuun nähden oikealta puolen risteystä ja katsoin että "nyt kolahtaa", mutta viime hetkellä Seatti sai pysähtymään. Vaan ei riittänyt. Kun Mersu oli pois edestä päässyt, niin Seat jatkaa matkaa ja tiukasti oli nenä alaspäin ratin reunalla olevaa puhelinta katsoen.

Siis IHAN TOSI!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo noita näkee joka päivä. Ipaddi kädessä ratin päällä aamuruuhkassa.
Yks luki monisteita Vihdintiellä ratin päällä myöskin, iltaruuhkassa.
Yks soi jugurttia kiihdytyskaistalla Kehä 1:sellä Leppävaarassa.
Rouva kirjotti muistilappuja rattiin nojaten Manskulla Kisahallin nurkilla aamuruuhkassa.

Ja sitten ihmetellään miksi tulee kolareita.

Hyvät Joulut kaikesta huolimatta kaikille!
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ex-pomo avasi piirustukset ajaessaan. Selasi huoneselitystä ja otti suhdetikun. Laski tarjousta laskimella ja kokoajan puhui puhelimeen ilman handsfreetä. Vauhtia n. 80 km/h. Ojan lähestyessä piti tarttua ratista ja sanoa kovasana.

Puhelu jatkui vasta seuraavan huoltsikan pihassa.
Ride on!

sallas
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia + kasa vääränmaalaisia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sallas »

Tuosta ennakoinnista ja tilannenopeudesta on kommentoitava sen verran että yhtä kertaa lukuunottamatta potentiaaliset vaaratilanteet ovat päättyneet onnellisesti sopivan tilannenopeuden ja oikeiden ratkaisujen johdosta mutta se poikkeus vahvistaa säännön löytyy myös. Yhden kerran olen käynyt metsähallituksen puolella talvikelissä sellaisessa tilanteessa että sitä ei oikeasti pystynyt ennakoimaan mitenkään..

Tästä on jo vuosia aikaa, pienehköltä sivutieltä kevättalvella olin kääntymässä erään koulutilan pihapiiriin, ja koska olin samaisessa risteyksessä abt tuntia aiemmin käynyt liukastelemassa toiseen suuntaan, oli vauhtia n. 10km/h jos sitäkään, vaan niimpä meni kiltisti ojaan. Ei totellut ollenkaan ohjausta, ei jarruja, ei käsijarrua, se vaan mennä humpsahti penkkaan. Joskin onni onnettomuudessa ettei vauhtia ollut käytännössä yhtään ja pysähtyi koulutilan kylttiin nätisti ja läks pienen työstön jälkeen omin voimin irti siitä.

Kun siinä sitten ihmettelin että mites tässä näin kävi ja tutkin risteystä, niin siinä oli lumessa pitkältä matkaa kunnon sliipatut urat kera jääkuorrutuksen.. eikä murustakaan hiekkaa.. kun menin sitten ilmoittamaan että sille risteyksellä tartteis tehdä jotain ja aika vikkelään ennen kuin sattuu oikeasti, niin selvisi että olin VIIDES puolen tunnin sisään samassa ojassa :shock:

Muuten on kyllä pysytty kiltisti ojien välissä vaikka vuositasolla kilometriä tuleekin se 70-80000km.. joskin välillä jännitystä riittää erityisesti aamuneljältä-viideltä talvella lumisateisen yön jälkeen täysin auraamattomilla sivuteillä.

Alfan kanssa en ole itseasiassa vielä kunnon kinoksessa ajanut ja vähän huolettaakin maavara, mutta keulan muotoilun perusteella alfaa voi kivasti käyttää lumiaurana :twisted:

Niin ja pitää vielä kehua Alfaa, tässä nyt reippaat 3000km 2vk sisään ajanut hyvinkin haasteellisissa olosuhteissa eikä ole mitään valittamista ollut sen jälkeen kun ymmärsin olla uudestaan jäädyttämättä käsijarruvaijeria :mrgreen:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sitten kun tulee kunnon pakkaskelit pitää varautua, ettei huohotin pääse jäätymään. Voi käydä huonosti.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kaikenlaista sitä näkee. Vaihdoin Tuomarilan alamäessä ohituskaistalle vokuksen perään. Jamppa vilkuttaa jarruvaloja, en käsitä, miksi, ellei kenties siksi, että tulen kolmosella melko rivakasti, jotten jäisi vokuksen perässä tulevan eteen roikkumaan. Kuittaan vilkutukseen väläyttämällä pitkiä, johon saan kolme vilausta jarruvaloja. Kuittaan pitkillä, ja kuspiä jarruttaa suht' reippaasti 110:sta kaheksaankymppiin ja jää jurnuttamaan siihen. -ttu mikä ääliö. Onneksi älysi häipyä kakkoskehälle.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

"liikenteen tarkoitus on se, että kaikkia vituttaa"
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Niin; ja kaikenlisäks mulla oli päällä SuomiPopin "aamusöy". Saattans mitä touhua! Piti sitten vaihtaa Eros Ramazottiin ja Musica e soimaan vai mikä sen piisin nimi on, missä se vetää Bocellin kanssa komeasti.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minä pilasin eilen jonkun volkkarikuskin aamun, toivottavasti :twisted: . Selkeästi ainakin päätellen jantterin reaktiosta. Tilanne lähti kääntymisestä valtatielle, jolla kaksi kaistaa samaan suuntaan ja vw meni edellä, eikä ollut oikein kulkuhaluja, 70:n tiellä ei auto millään kiihtynyt 50:n yli vasemmalla kaistalla. Juuri, kun olin rauhallisesti vaihtamassa kaistaa vilkun kanssa jo lähes oikealla kaistalla hieman vauhtia kiihdyttäneenä kaveri päättää vetää eteen alle auton mitta väliä. Tuli siis silmille ja oli pakko vetää suoraan samalla vauhdilla takaisin vasemmalle kaistalle ettei osu. Ohi mennessäni kaveri ottaa asiakseen näyttää käsi ulkona kesoa, olihan siihen pakko vastatervehdys esittää...

Tyhjällä tiellä sopivasti vihreällä aallolla pääsi etenemään ja yksiin valoihin hiljentäessä tämä vw tulee äkkiä lähemmäksi ja alkaa pitkiä vilkuttelemaan perässä mieltään osoittaen. Tätä muutama kilometri, kunnes itsellä aika kääntyä pois valtaväylältä, niin vielä soittaa torveaan ohi mennessään.
Ihme touhua :crazyeyes: . Pitäisi vetää tuulihakaan moisia, jos ei moinen tapaopetus nykyisin olisi kriminalisoitu.

Mielestäni minä en tällä alkuperäisellä rauhallisella kaistanvaihdollani, ohiajoaikeissa toki, vaaratilannetta aiheuttanut eikä sitä olisi tullutkaan, jos ei kaveri olisi itse vetänyt eteen. Taisi vain ottaa koville tämä ohi meno yleisesti ja olisi vain kiltisti pitänyt perässä jurnuttaa, kun hän ajoi mielestään sopivaa vauhtia.

Ja jotta avautuminen olisi tässä täydellinen. NIITÄ TAKASUMUVALOJA EI SAATANA POLTETA JONOAJOSSA PIMEÄSSÄ TIHKUSATEELLA! Anteeksi huutaminen, oli vaan pakko :oops:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Alfissimo kirjoitti:Ja jotta avautuminen olisi tässä täydellinen. NIITÄ TAKASUMUVALOJA EI SAATANA POLTETA JONOAJOSSA PIMEÄSSÄ TIHKUSATEELLA! Anteeksi huutaminen, oli vaan pakko :oops:
Lisätään tähän etusumuvalot!

Piti sunnuntaina pimeällä motarilla kokeilla. Ei niistä ole mitään hyötyä kauas katsomisessa ja lähelle näkee ilmankin. Itse olen käyttänyt niitä viimeksi Stilossa silloin, kun lähivalokynttilät kärähtivät suunnilleen yht'aikaa ja piti kuitenkin autoa sinäkin aikana siirtää soveliaaseen lampunvaihtopaikkaan.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Eikä niitä sumareita tarvita pimeäajossa muutenkaan kuin niissä tilanteissa, että näkyvyyden takia pitää ajaa jotain kolmeakymppiä. Nehän valaisevat hyvin lyhyen alueen ja kovempaa ajaessa pitäisi nähdä kauas.

Nuo ohituksenestäjät ovat kyllä ihan oma rotunsa, mistä yksi esimerkki viime viikolta.
Ajoin vakkarilla vauhtia, jonka pitäisi olla 108 tai 109 reaalista kyytiä. Ohitin auton tuolloin ja toisen tällöin kuutostien nelikaistaisella osuudella, jossa on kaide ajosuuntien välissä. Saavutin yhden punaisen riisikupin ja auton ollessa omani takanurkan kohdalla alkoikin tämä teiden sankari pitää nopeutta, joka itselläni oli. Ajattelin ensin, että kaverilta lipsahti lisävauhtia ihan vaan herpaantumisen vuoksi. Ajelin siinä sitten jonkun pätkän, jotta hän palaisi aiempaan nopeuteensa, mutta hän ei tehnytkään niin kuin tuollaisessa tilanteessa yleensä tehdään. No, lopulta nostin vähän nopeutta ja hän teki saman. Lopulta nostin nopeutta reilusti ja hän teki saman. En viitsinyt moisen vuoksi sentään kaahaamaan alkaa, joten nopeudennostoissa tulleella välimatkaerolla laskettelin eteen ja kyllä pitkät vilkkuivat takana. Ei kulunut tietenkään kuin hetki, kun tämä kundi veti ohi, mutta pilasin hänen päivänsä totaalisesti reagoimatta hänen touhuihinsa mitenkään muuten kuin pitkien vilkuttelun aikana pesemällä tuulilasin. Kai siinä joku likaraita oli.

Sitten ajeltiin kymmeniä kilometriä muutaman sadan metrin välillä, sillä kaverin kiireet vähenivät melkoisesti, kun en alkanut kisailla tai mitään muutakaan. En ole ihan varma, punoittiko niskansa, kun hän kääntyi Pohja-Lankilan suuntaan minun jatkaessa eteenpäin. Vähän kyllä punaiselta se niska näytti.

Onneksi oli nelikaistainen tie ja kaide välissä. Jossain muualla tuollainen pelleily olisi hengenvaarallista.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Etusumuvalot nyt ovat onneksi yhtä harmittomat, kuin hyödyttömätkin, mutta takasumuvalo 20m päässä yhdistettynä jatkuvasti lasille lentävään vesipaskasumuun oikeasti häikäisee.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kuten tuossa yllä todetaan, sumuvalot on tarkoitettu huonoon näkyvyyteen. Tällöin on vaarallista ajaa yli 30km/h, joten voisi kirjata lakiin, että sumuvalot päällä ei saa ajaa yli 30km/h. (Etusumuvalot näyttää niin lähelle, ettei niistä ole kuin haittaa kovempaa vauhtia ajaessa)
VMP

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Bones »

ja jonossa ajellessa ei sitä takasumariakaan kannata kaikkien polttaa vaan sen viimeisen. ja sammuttaa sitten jos takaa joku saavuttaa...
sut on jo silloin huomattu
200 baria vaparissa..

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja michael »

^puhut asiaa.. tuon kun vaan näkisi joskus käytännössä toimivan. puolet ei pidä takasumaria koskaan päällä vaikka olisi tarvetta ja toinen puoli pitää sitä päällä vielä viikko pyrykelin jälkeen, varmuuden vuoksi varmaan.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Ja se tarvehan on vain silloin, kun edessämenevää ei oikein meinaa erottaa?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Alfissimo kirjoitti:Etusumuvalot nyt ovat onneksi yhtä harmittomat, kuin hyödyttömätkin, mutta takasumuvalo 20m päässä yhdistettynä jatkuvasti lasille lentävään vesipaskasumuun oikeasti häikäisee.
Just näin.
Ride on!

Vastaa Viestiin