Terve, olen ollut jo parikuukautta Alfabbs jäsen ja alfa 159 SW Q4 omistaja reilu 4kk.
Olen todella tyytyväinen foorumin tasoon ja onhan sitä jo pari topicii tullut avattua positiivisin tuliksin ja lisää myöhemmin varmasti tulee. Ennen Alfaa olen omistanut pari Fiat Puntoa, Nissan Almeran, Seat Altean, Opel Astran, nyt Alfan ja Pihaa YRITTÄÄ jakaa Skoda Superb työsuhde ( Omaksi en välttämättä hankkisi). Alfa on kyllä ottanut osansa perheessä ja sitä on käytetty lekurilla siinä missä perheen koiria. Alfa ostettiin Metroautosta puolenvuoden takuulla joka on kyllä ollut todella tarpeen. Muuten olisi huoltoliikkeen mukaan noin 4500e laskut menny omasta pussista. Ja ajattelinkin tervetuliaisiksi jakaa oman päiväkirjan syystä että asiat olisi voinut hoitua helpomminkin kuin seuraavassa
Ja olisin kiinnostunut myös missä PK seudulla olette käyttänyt autojanne huollossa?
Nyt alkaa mielestäni olla jo palautteen aika..
Ensimmäinen huoltoni liikkeessänne (myyvän autoliikkeen toimesta varattu) oli 120 tkm huolto,(suluissa olevat kuului kauppa sopimukseen:120km huolto aurauskulmat, uudet kesärenkaat, eteen uudet jarrusatulat, jarrulaikat ja palat, taakse uudet palat. Nämä hoitui ok.), ja samalla pyydetty tarkastamaanedestä ja takaa kuuluvaa kolinaa. Auto oli huollossa 4 viikkoa (ymmärrettävää koska osaa piti odotella käsittääkseni italiasta) Huolto tehty ja samalla löydetty vika imusarjasta. Imurarja vaihdettu. Samalla vaihdettu jarrut eteen. Asiakaspalvelija kehui huoltomiehen suomen parhaaksi alfa asiantuntijaksi ja että auto on huollossa niin pitkään koska ”tehdään se nyt kuntoon kerralla”. Huoltomies ei ollut havainnut mitään vikaa takana liittyen kolinaan.
Kun auton sain takaisin oli pohjapanssari väärin kiinnitetty ja roikkui.
Toiseen huoltoon toin autoni sen jätettyä minut tielle. Jäähdytinnesteet roiskui konehuoneeseen. Tällöin vika löydettiin ja jäätiin taas viikoksi odottamaan osaa. Samalla pyysin katsomaan taas sitä kolinaa auton alustasta, koska rengasliikkeessä minulle kerrottiin että jotain ihmeellistä siellä on. Kerroin että kolina kuuluu oikealta edestä ja takaa. Tuolloin löydetty ”täysin sökö” tukivarsi vasemmalta edestä, uusittu. Muualta ei löydetty vikaa. Ei myöskään öljyvuotoa havaittu. Kun ajoin autolla kotiin, kurkkasin pellin alle ja pohjapanssari puuttui kokonaan, myöskin sulakerasian ruuvit puuttui kokonaan.
Auto oli yön pihalla ja aamulla KAS, öljyä laatoituksella. Ilmoitin että tuon auton takaisin pohjapanssarin ja sulakerasian kiinnitystä varten. Ja samalla pyysin taas tarkastamaan sen samaisen öljyvuodon. Auto otettiin halliin ja kohta pyydetiin myös minut haliin, pojat eivät löytäneet vuotoa vieläkään. Kännykän valolla näytettyäni mekaanikoille mistä öljyä vuotaa, asiaa ryhdyttiin tutkimaan. Tilattiin uusi öljynlauhdutin ja auto oli taas viikon hullossa odottamassa osia.
Nyt auto ei vuoda öljyä ja toimi muutenkin hyvin. Kolina häiristi edelleen ja siksi päätin viedä sen autotohtorille, koska en suoraan sanoen enää luottanut mekaanikkojenne ammattitaitoon. No, KAS, raportissa korjauskehotus. Oikea ”koiranluu” aivan sökö, oikealta edestä ei tohtorin kanssa löydetty välystä mistään, se jääköön nyt mysteeriksi ja ilmoittaa itsestään paremmin myöhempänä. Miten on mahdollista, että jos valitan kolinasta takaa, KOLME KERTAA ei tätä edes tutkita? Autotohtori löysi vian heti! Samalla tohtori löysi omien sanojensa mukaan ”löytökorin” auton moottoritilasta. Isoja klemmareita ja jonkun kumitiivisteen.. toivottavasti nämä nyt ei eivät puutu jostain tärkeästä kohtaa...? Korjauskehoitus myös ODB järjestelmämuistissa vikakoodeja...
Auto kävi taas tuossa koiranluun vaihdossa ja vikakoodit oli nollattu, eli oletan että kun koodit vain nollataan, eikä selvitetä mistä johtuneet, niin ne ovat olleet jotain hetkellisen häiriön koodeja? Vaihdoin akun itse niin vikakoodit peräisin varmaan siitä?
Toivottavasti ei ollut pitkästyttävä tarina
