Kävin kokeilemassa Bussoa, ensimmäisen kertaa eläessäni.
Nyt on kokeiltu seuraavat Alfat kautta aikain:
156: 1.8TS (Berlina), 1.9JTD (Berlina ja SW), 1.9JTDm (Berlina ja SW), 2.0TS (Berlina), 2.4JTD (Berlina ja SW), 2.4JTDm (Berlina ja SW), 2.5 V6 (Berlina)
159: 2.4JTDm (vajaavetoisena, että nelikkona, molemmat Berlina)
Kohta on kaikki 156-mallit koettu. Vielä kun vanhan version kutosesta sekä GTA:n pääsisi kokeilemaan, voisi sanoa ajaneensa noita "kaikkia"
Mutta asiaan, kävin kokeilemassa Bussoa. Tätä Bussoa:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6139588
Lyhyestä virsi kaunis:
+ Kori näytti siistiltä, myös helmojen pystysaumat. Hieman kiveniskemää keulassa, mutta ei muuta (!?) - pohjaa en katsonut, enkä myöskään helmojen alakulmia
+ Sisusta oikein siistissä kunnossa, hieman käytönjälkiä mutta yllätyin positiivisesti. Napit vivut ja vipstaakit tuntui kaikki toimivan tarkoitetulla tavalla
+ Takajousissa väriä jäljellä, punaista. Sekä väripallot. Oletan siis, että ovat vaihdettu jossakin vaiheessa. Jousilautasetkin näytti ehjiltä.
+ Venakoppaa ainakin tiivistetty uusiksi kuittien mukaan, ollut öljyvuotoa jota en auringonvalossa ainakaan havainnut
+ Sekä kesä- että talvirenkaat hyvnnäköisessä pinnassa ja kunnossa, paistopäiviä en jaksanut selvittää
- Etujouset ja iskarit näytti (ja väitän, että tuntui) alkuperäisiltä. Etuakselistossa välystä vasemmalla, kuten myös pyöränkulmissa _varmasti_ jotain sanomista; luikertelee ja ratti valehtelematta varmaan 20astetta vinossa vasuriin......
- Konehuone aika ryytyneen näköinen. Ei kiiltänyt, paljon hapettumaa ja muuta kosmeettista pientä. Pohjamuovi säpäleinä ja paisari näytti about ripulilta, neste kuitenkin näytti ihan nesteeltä eikä öljyvesimassalta, öljyn pinta alarajassa
- Jakopää yliajalla ajan puolesta. Kilsoja kuitenkin vielä reilusti jäljellä
- Kytkimen pääsylinteri ainakin vaihtokunnossa. Myyjän mukaan kytkinremppa tehty vuosi sitten kuitenkin... Poljin ei palaa yläasentoonsa ja on jotenkin oudon tuntuinen, väittäisin myös hieman ravistaneen lähdössä
- Airbägin valo palaa. Kuulemma kuljettajanpuolen verhon resistanssi liian korkea (eli sama ongelma, kuin itselläni omassa monta kertaa...)
Ja sitten se tarina
Eli menin katsomaan tuota yksilöä jo viikko sitten. Silloin vain pihalla ihailemassa ja tutkiskelemassa. Tänään päätin käyttää pienellä lenkillä, autothan tykkää kun niitä ajetaan. Etenkin Alfat. Tein tietysti kaikki perustarkastukset ensin; on jarrulevyjä ja paloja (vaikka alkavatkin levyt olemaan vaihtokuntoisen näköiset), ilmaa renkaissa, nestetasot hyväksyttävällä alueella. Kävin huoltokirjan ja kuitit läpi. Huomioitavaa on, että käytännössä kaikki merkinnät mistään loppuvat loppuvuoteen 2010, jonka jälkeen ei mitään. Tuolloin mm. tulpat ja yksi puola vaihdettu, jne.
Sitten siihen ajamiseen;
Koekilvet laitettiin paikoilleen ja hyppäsin autoon. Virrat päälle ja käyntiin. Aluksi kävi erinomaisesti muutamansekuntia, kunnes meinasi sammua - rötäsi ja ryyttäsi niin että persauksissa tuntui. Kone pyöri tasan sammumisen rajamailla joitakin sekunteja, kunnes käynti tasoittui normaalihkoon alueeseen. Kone kuitenkin täristi yhä selvästi, välillä paukutteli putkessa.
Tässä vaiheessa jo mietin, josko öljyä tulpanrei'issä tai se jakopää... No, koska ajamaan tultu niin ajamaan lähdin.
Kytkin irrotti inhottavan alhaalla ja nappasi kiinni turhan ylhäällä, sekä tuntui aavistuksen ravistavan nostossa - eikä tosiaan poljin omin voimin noussut ylös asti, täysin samanlainen tuntuma kuin ex-tessussa missä oli pääsylinteri entinen. Koneessa ei tuntunut juurikaan olevan vääntöä - huomautan, että verrokkina on ykspisteäkänen TS.
Lenkille lähdössä ensimmäisenä huomasin jäykän alustan. Tuntui siis aika lailla siltä, miltä kaikki Sportpackit tähän mennessä on tuntuneet; jäykältä ja jämäkältä, muttei kovalta. Ensimmäinen kanttikivi ja vasemmalta edestä kolahdus, koiranluu/tukivarsijumppa tiedossa? Loppuvaiheessa myös narahti joko vasemmalta tai oikealta edestä...
Vaihteisto oli jäykkä käyttää, mutta onko se ominaisuus vai vika en tiedä. Kytkin jäykkä, etenkin verrattuna tessuun. Ilman vertailukohtaa paha sanoa, mutta jotenkin tuo tikitti takaraivossa ikävästi.
Kone tuntui selvästi heräävän jossain 3200-3500kierroksen kohdalla ja sen myös tunsi persauksissa; vaikka rauhallisesti kiihdyttikin risteyksistä, joka kerta tuntui kuin potkaisisi tuolla kohdin. Ylös asti en noin vanhalla hihnalla, öljyjen ym. asioiden takia alkanut kokeilemaan, joten henkinen rajoitin rajoitti kierrokset neljään ja puoleen tonttuun. Pintakaasulla oli veto päälle-pois-päälle-pois-tyylistä nytkytystä, mikä oli aikaisemmin kokeillussa 1.9JTD:ssäkin
Jossain kiihdytyksessä myös olen varma, että näin moottorin vikavalon vilahtaneen, mutta ilman ilmoitusta luulokoneeseen tahi valon päällejäämistä.
Busso tosiaan murisi kivasti, vaikka selkeä käyntihäikkä oli läsnä koko ajan. Selkeä tarkoittaa tyhjäkäynnillä aika paljon ravistavaa konetta ja ajossa ajoittaista pötsähdystä/röhähystä putkesta. Kone otti kierroksia kuitenkin erittäin herkän oloisesti. Myöskin pysähdyksissä lievä bensanhaju auton takapään suunnalla, joka taasen nenääni osuu seos/ajoitusvirheellä (reikä putkessa, lambda, jako?) höystetyllä ongelmana. Kaiken kaikkiaan jäi Bussosta positiivinen fiilis ja tekijälle varmasti hyvä aihio, sikäli kun pohja ei ole läpimätä. Myyjä tahtoi rahaa välistä tuohon varsin hyväkuntoiseen, seitkyttonnia vähempi ajettuun tessuun, joten se jäi siihen. Tosiaalta ei ole sitä touhutonnia laittaa tuosta noin vaan, joten ehkä hyvä ettei tarjonnut viittäsataa euroa tännepäin. Silloin tuskin olisin osannut sanoa ei...
Loppujen lopuksi hymy tuli huulille hennon mörinän myötä ja onpahan nyt Busso koettu. Ikäväkseni tuosta on sanottava, että sen vuoksi taitaa joutua useampaa muutakin Bussoa koettamaan ja jopa laajentaa JTD-hakua V6:een.......

Ja tiedän. Lompakko ei kestäisi Bussoa, mutta onko se nyt niin justiinsa jos fiilis on katossa?
