Twinspark-koneissa (147 ja 156) Termostaatti sijaitsee ilmamassamittarin alla. Käytännössä vaihtotyö on helppo, vinkki: ÄLÄ KOSKE FACETTIIN. Itse koskin. Vaihtui äkkiä Behriin, joka toimii ainakin toistaiseksi hyvin. Vaihda samalla lämpöanturi. Selostuksen perusteella termostaatti on tosiaan kaputt.
Tuo epämääräinen veto tasakaasulla viileällä viittaa lambdaan tai imuvuotoon, omien kokemusten perusteella. Toki se voi olla yhtälailla myös ilmamassamittari, mutta imuvuodot on suht helppo tarkistaa ja lambdat nyt on muutenkin kulutuskamaa (ja vinkki: unohda Walkerit ja muut halvat tarvikkeet, jos haluat toimivan. Valitettavasti se on Bosch ja hintaakin sen mukaisesti).
OBD-pistoke löytyy ainakin 156:ssa ratin vasemmalta puolelta, sulakerasian kannen alta. 156:ssa kansi on kenkku ja olen huomannut mittavan määrän erilaisia kiinnitysratkaisuja, alkuperäisen klipsejä vain-virityksen, alkuperäisen alhaalla-klipsit-ylhäällä-iso-ruuvi (mikä nykyisessäkin on), sekä sitten jälkiasenteisia kaiken maailman ruuviviritelmiä. Koskaan en ole oikein älynnyt tuota avausta, mutta omassa nykyisessä se toimii näin: "säilytyskolon" yläpuolelta ruuvi auki (on sormiruuvi), raottaa hieman ja vetää alaviistoon koko paketin samassa asennossa, kuin se on kiinni ollessaan. Alhaalla on 2kpl pikaklipsejä. Edellisessä 156:ssa tuo oli hieman erilainen.
Diagnostiikkaa jos haluaa kunnolla tehdä tarpeen tullen, niin
www.multiecuscan.net hommaamaan lisenssi läppärille ja piuhaksi sitten VAG-COM-KKL tai OBDkey tai ELM327.