Autovero - valitus vai oikaisupyyntö?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Autovero - valitus vai oikaisupyyntö?

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

En löytänyt forumilaisten aikaisempia kommentteja aiheesta, joten ilmaiskaa mielipiteenne, olkaa hyvä.

Tullin tekemä autoveropäätös perustui mielestäni (yllätys, yllätys!) liian korkeaan hinta-arvioon. Siispä: valittaisinko (hovioikeuteen) vai pyytäisinkö (tullia) oikaisemaan päätöksen?

Miten tämä liittyy Alfa-Romeo forumiin? :?
No, toinhan ALFAn :)

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Et taida saada lupaa valittaa hovioikeuteen. Suosittelen että teet valituksen Hkin hallinto-oikeuteen. Tullin protokolla toimii siten että tuo valitus laitetaan siihen tullin toimipisteeseen josta veropäätös on tullut. Jos vaatimuksesi hyväksytään tullissa niin asia on ok ja saat rahat tilille. Mikäli taas ei, niin paperit lähtevät sitten vasta hallinto-oikeuteen.

Jos teet oikaisuvaatimuksen, niin asia käsitellään vain tullissa.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Pahoitteluni sekoiluista. Puolenyön jälkeen ei pitäisi kirjoittaa mitään!!!!!

Prosessi mennee nimenomaan edellä kuvatulla tavalla - ja siis joko valitus hallinto-oikeuteen tai
"pelkkä" oikaisuvaatimus tullille (jonka mahdollisesta hylkäämisestä kaiketi voi sitten taas tehdä valituksen)?

Mutta: Mitähän eroa näillä käytännössä sitten on? Muodollisesti? Oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä voinee varmaan myös valittaa oikeuteen? Mitähän valituspäätöksen saaminen hallinto-oikeudesta kustantaa? Onko oikaisupyynnöillä menestymisen mahdollisuuksia (muissa kuin joissakin selvissä menettelytapavirheissä)? Jos hakee oikaisuvaatimuspäätöksen ensin, saako sen perusteluista lisäargumentteja valituskirjelmään?

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Sekä oikaisuvaatimus että valitus käsitellään veropäätöksen tehneessä tullin toimipaikassa. Jos toimitat tulliin Helsingin hallinto-oikeudelle osoitetun valituksen, tulli käsittelee asian kuten oikaisuvaatimuksen. Mikäli (kun) tulli ei hyväksy vaatimustasi, lähettää se valittajalle kirjallisen lausunnon valituksesta perusteluineen, johon saa määräajassa tehdä vastaselityksen. Vastaanotettuaan valittajan vastaselityksen tulli laatii vastineen myös vastaselitykseen ja toimittaa asiakirjat hallinto-oikeudelle, sekä kopion vastineestaan valittajalle.
Tampereen tullissa asian käsittelyyn kului melkein vuosi, ja hallinto-oikeudessa kulunee pari.
Ymmärtääkseni veroasioiden käsittely hallinto-oikeudessa on maksutonta.

Nimim: "päätöstä odotteleva"

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

Tuli tällainen uutinen vastaan:
Uusi palvelu helpottaa ajoneuvojen maahantuontia ja parantaa autoverotuksen läpinäkyvyyttä. MAHTI-hakukoneen avulla uuden auton tai moottoripyörän maahantuontia suunnitteleva asiakas voi ennakoida ajoneuvon verotusarvon.

Hakupalvelusta löytyy ensi vaiheessa vain uusien ajoneuvojen verotusarvoja. Jatkossa tietokantaa täydennetään niin, että se kattaa myös käytettyjen ajoneuvojen hintatietoja. Palvelun nettiosoite on http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet

Autoveropäätöksistä 88 prosenttia tehdään yrityksille, ja loput 12 prosenttia yksityisille henkilöille, jotka tuovat maahan käytetyn ajoneuvon. Vuonna 2006 Tulli kantoi veroja ja maksuja noin 10,4 miljardia euroa eli lähes kolmanneksen valtion budjetin verokertymästä.

Eli tuo autonverotusarvo löytyy osoitteesta:
http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jokos on oikaisupyynnöt kirjoitettu?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli//1135233275534
VMP

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Reilun vuoden harkinnan jälkeen sain jonkinlaisen mielenilmauksen aikaiseksi ja tullille toimitetuksi. Parissa kuukaudessa mitään ei ole kuulunut, mutta enpä toisaalta ole elänyt velaksi tulevien palautusten toivossa.

Ymmärtääkseni menee nyt niin, että jos tulli ei hyväksy (mielestäni hyvin perusteltua) "vastaehdotustani" pilkulleen, niin asia siirtyy hallinto-oikeuden päättymättömään jonoon. Lehtitietojen mukaan tuon jonon purkamiseksi harkitaan joitakin radikaaleja toimia, valituksia on kerynyt "ihan kohtuuttomasti". Miksihän niin?

Arvonlisä-tai-mikä-se-nyt-onkaan-tuontiautoilla -verosta en erikseen valittanut, EU-hoitanee sen puolestani? Näitähän on tuon lehtitiedon mukaan satojatuhansia tapauksia, mutta pieni urhea Suomi kamppailee sisukkaasti tuon ekstraveron perintäoikeuden puolesta. Ehkä moni perikunta saa joskus pienen hyvityksen, jos EU jaksaa tapella tarpeeksi kauan Suomen byrokraatteja vastaan. Omat kansalaiset ovat monesti luovuttaneet jo ennen aloittamistaan.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Ja tässä aiemmin kertomani alv-jupakan viimeisin uutinen:

Suomi joutuu autoverosta EY-oikeuteen

Julkaistu: 14.1.2008 16:18

"helsingin sanomat
Suomi joutuu autoverosta EY-oikeuteen

EU:n komissio on nostanut kanteen Suomea vastaan autoveron arvonlisäveron perimisestä. Kanne saapui ulkoministeriöön maanantaina. Komissio katsoo kanteessaan, että Suomen verotuskäytäntö on EU-oikeuden vastaista.

Kanne koskee Suomeen tuotavien käytettyjen autojen verotusta, jota toteutetaan eri perustein sen mukaan, onko auton tuoja yksityishenkilö vai yritys.

Yritykset saavat tehdä veroista verovähennyksen, kun auto myydään Suomessa yksityisille ostajille. Auton suoraan itselleen tuovat eivät saa verovähennystä.

Prosessin loppusuoralle nyt edennyttä verotuskiistaa on käyty valtion ja autoja tuovien sekä Suomen ja komission välillä vuodesta 1998.

Suomen on annettava kanteesta vastineensa runsaan kuukauden kuluessa. Kanne käsitellään lausuntokierrosten jälkeen EY-tuomioistuimessa. Jos komissio voittaa kanteen, Suomen on muutettava verotuskäytäntöä, ja käytettyjen autojen tuojilla on mahdollisuus saada osa maksamistaan veroista takaisin."

= 1000 eeroa GTV:stä minun kohdallani, mikäli käy kuten ennustetaan. Hyvä, että komissio otti aloitteen. Tosin raskas tykistö oli jo asemissa tälläkin puolen. Suomihan oli jo kahdesti todennut "asiantuntevien" virkamiesten ja KO:n taholta, ettei alv ole syrjivä. Kotimainen selityshän oli ettei alv ole alv vaan alv-niminen vero, ns. elv. Sattunut vaan tulemaan alv-nimiseksi ja suuruiseksi. Kaiketi ihan vahingossa. Tämä selväkielisenä ja hieman karrikoituna.

Ja kalliiksi tulee. Forza Kuitunen! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Vastaa Viestiin