Jahas täytyy sittenkin käydä läpyskä ostamassa, kansikuvasta huolimatta. Voisivat joskus muitakin testata kuin noita yleisimpiä merkkejä. No Castrol sentään oli. Valvoline ja Selenia olisi saanut olla mukana. Varmaankin olisivat olleet aivan liian ylivoimaisia . Liqui Moly?
Tuli mieleen kun jokin aika sitten kävin taas varaosaliikkeessä ja samalla kyselin noista öljyistä niin vanha parta sanoi että kyllä 5w-50 RF on parasta... toisti useaan otteeseen että se on hänen oma mielipiteensä. Jätin kuitenkin kaikki öljyt hyllyyn.
Leikkautuvuutta testattiin, nyt en muista millä menetelmällä. Biltemat ja Kingitkin pärjäsi yllättävän hyvin, mikä ei sinänsä ole yllätys. Ainakin Kingin öljyllä on kuitenkin omien kokemusten perusteella melkoisen paha tiivisteitä kovettava ominaisuus, mikä näkyi nopeasti alkaneena tolkuttomana savutuksena mummon Nissanissa, kun koneessa oli käytetty Kingin synteettistä n. vuoden verran. Olin jo suunnittelemassa koneen avaamista, mutta Valvolinen Maxi-Life lopetti savutuksen, ja se on nyt pysynyt poissa puolitoista vuotta. Samalla luokkaa litra/1000km oleva öljynkulutuskin putosi reilusti.
Pertti Peruskäyttäjän työmatka-ajoihin tuo Mobilin RF (olikos se muuten tämä siinä testissä, vai joku uudempi?) sopii varmasti hyvin, kovemmassa rasituksessa se menee litkuksi, eikä siitä enää palaudu.
Öljynpaineen laskuna (sakeuttimet hajonneet, eli öljy ohenee) esim. rata-ajon jälkeen. Öljyjen jäähtyminenkään ei palauta paineita ennalleen. Ns. "normaaliajossa" en ole kuullut olleen ongelmia, ja siihenhän tämä öljy on tehtykin.
Noista kestoista en muuten tiedä,mutta kerran kävi aikas jännä juttu.. Mobil-oilit oli lohkossa,ja auto oli "korkeampiviritteinen" mazdan familia, 1.8 16v. Ajettiin oulusta jyväskylään keskinopeutena N.140,ja tikussa oli öljypaakkuja kun perillä katottiin! Öljy siis ei enää juossut,vaan paakkuuntui tikkuun...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
mutt kirjoitti:Öljynpaineen laskuna (sakeuttimet hajonneet, eli öljy ohenee) esim. rata-ajon jälkeen. Öljyjen jäähtyminenkään ei palauta paineita ennalleen. Ns. "normaaliajossa" en ole kuullut olleen ongelmia, ja siihenhän tämä öljy on tehtykin.
Ok, Q4:ssa en tuollaista havainnut vaikka öljyjen lämmöt kävi 120:ssä radalla, ja hyvä niin.
mutt kirjoitti:
Pertti Peruskäyttäjän työmatka-ajoihin tuo Mobilin RF (olikos se muuten tämä siinä testissä, vai joku uudempi?) sopii varmasti hyvin, kovemmassa rasituksessa se menee litkuksi, eikä siitä enää palaudu.
Luuletko tosiaan että tällaista ominaisuutta ei tossa testissä olisi huomattu.
Tän huhun levittäjät (olen kuullut ennenkin) lienevät kilpailevan merkin edustajat
Oiskohan tuo kummiskin niin että mobilin tasoset öljyt ei VOI olla huonoja.. pieniä mäntien välistä juoksu eroa olen huomannut eri öljyillä,mutta sekin johtuu lähinnä viskositeettieroista... Tällä hetkellä käytössä super syn S5-50... ja hyvin skulaa. Ja kutoslohkossa ei ihan litkuja kannata pitää, palotilaan menee.. Oikeasti.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Ihan miten vaan kukin haluaa uskoa, mulle nää öljymerkit ei ole mikään elämää suurempi intohimojen kohde, joten en ala tappelemaankaan, varsinkin jos vastaan on heittää jotain täydenkuun juttuja. Niinikään tuo mainitsemani ilmiö koski 5W-50 (kun testissä oli näköjään 5W-40 öljyt, vertailuöljynä kyllä 5W-50) Rally Formulaa. Testissä ollut öljy oli Mobil 1:ä, liekö tuo eri öljy, kun muistelisin, ettei purkissa puhuta ralleista ja formuloista mitään?
Tuossa ketjussa on asiaa käsitelty aika perusteellisesti: http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=2831
Näköjään tuolta löytyy myös selitys em. kokemuksiini Kingin öljystä, ja myös ko. öljyn hinnasta (kalliit esterit jätetty ilmeisesti pois.)
Uudessa TMssä.
Mobil 1 jyräsi jälleen, huolimatta vääräuskoisten epäilyistä
Siis samoihin arvoihinhan (ja pisteisiin) ylsi yli puolet halvempi Teboilin Diamond, jota olen aina hehkuttanut ja kehuskellut. Sitä rasvaa minä koneeseeni kaadan, enkä ala asiasta kinaamaan Oli muuten järkyttävät erot jähmepisteessä. Kallis Mobil ja Diamond alle -40 astetta ja seuraavaksi paras jotain -20 ja siitä sitten heikompaan suuntaan.
no kyllä se Mobil menee varmaan siinä missä muutkin itselläkin tällä hetkellä superissa kyseiset öljyt, mutta allekirjoittaneen mielipide on se että öljymerkkinä täysin yliarvostettu ja ylihinnoiteltu kun verrataan esim stallionin mainitsemiin Teboilin öljyihin.
ja TM:n testissähän voittaa aina se joka eniten maksaa..oli kyse sitten öljyvertailusta tai jostain muusta..
En millään tapaa halveksu Mobilia, sehän on melkoinen edelläkävijä tällä saralla, mutta myös melkoisen hinnakas. Olihan testissä Mobilin ja Teboilin edullisemmat synteettisetkin mukana, mutta tulos oli selvästi heikompi, vaikka yksittäisillä osa-alueilla hyviä tuloksia tulikin. Myös Shellin öljyjen "laimea" menestys yllätti.
juu kyllähän se Mobil asiansa ajaa mutta samaa mieltä siitä että miksi ostaa kallista kun halvemmalla saa suunnilleen yhtä hyvää..
no pyroilit ja vastaavat on tietenkin sitten asia erikseen..
itse en testien perusteella edes öljyjäni ostaa vaan perustan hankinnat omiin kokemuksiin
ja on aina kiva kokeilla välillä jotain uutta, nytkin olisi ensikesänä tarkoitus kokeilla GTV6:ssa Liqui Molyn 10w-60 öljyjä, hinta kun on ihan jotain muuta kun esim vastaavalla Selenialla tai Castrollilla.
Itsellä ollut nuo 5W-50 RF1 koneessa, käytännössä aina. Pienet kokeilut ollut Shell (olin Shellillä töissä) Castrol (taas työmaa öljyt) Valvolinet (täältä saadut kehut). Mutta öljyt eivät ole rata-ajoa joutuneet kestämään, kovia kylmäkäynnistyksiä kylläkin. Öljyn syöntiä ei ole ilmennyt. V6:ssa on hieman raksuttava yläkerta mutta niin kuulostaa olevan muillakin (raksutti myös noilla Valvolinen 10w-60). Mikään Mobil fani en sinänsä ole mutta onpahan vain aikoinaan sellaisella purkilla tullut aloitettua autoilu ja koska negatiivisia kokemuksia ei ole tullut niin merkin vaihtaminen ei ole käynyt mielessä. Lisäksi hinta/kilometri on joka tapauksessa niin pieni että sillä ei voi säästöjä kerryttää. Jos tietäisi millä öljyllä pa-kuluu vähiten voisi siitä öljystä maksaa vaikka hieman enemmän. Saman syyn takia en ole koskaan laskenut voisiko pinnotetuilla renkailla säästää, enkä ole sellaisia koskaan autooni ostanut. Koska kuitenkaan lopullisia kustannuksia ei kukaan tiedä (pa-kulutus, renkaiden kestoikä ja ajettavuus)
Sinänsä tuo Sae vai onko se Din (?) normitus (0w-30, 10w-60 yms.) on vanhentunut ja siinä mitataan vain kahden lämpöpisteen juoksevuudet. Mineraaleille aikoinaan tehty mittaus kun öljyt toimivat vielä "täysin" lineaarisesti. Eli ehkä tulee liikaakin noita numeroita tuijotettua.
kyllä se hinta vain jotain merkkaa kun on useampi auto johon ne öljyt pitää vaihtaa mutta jos yhdellä ajelee niin samahan se on minkä hintaista litkua sinne koneeseen kaataa..
Mobil ja Valvoline on ollut käytössä lähinnä itselläkin, viimme aikoina lähinnä Valvoline nyt tuli taas ostettua Mobilit pitkästä aikaa..
ja useamman kutosen kokemuksella voin sanoa että kyllä vanhan 12V koneen kuuluukin raksuttaa, oli öljyt mitkä tahansa, venttiilikoneiston rakenne on jo mielestäni sellainen että raksutusta ei oikein voi välttää vaikka kunto ja välykset onkin OK.
juu ja tosi on että numeroita tulee todellakin tuijotettua öljyhankintoja tehdessä mutta millä selität sen että öljynvalmistajat edelleenkin käyttävät kys normia jos se on vanhentunut?
90 kirjoitti:
juu ja tosi on että numeroita tulee todellakin tuijotettua öljyhankintoja tehdessä mutta millä selität sen että öljynvalmistajat edelleenkin käyttävät kys normia jos se on vanhentunut?
Ehkä juuri kuluttajien takia. Olisi hassua, jos öljyn ostamiseen tarvittaisiin insinöörintutkinto Nuo luokitukset antavat varmasti riittävästi infoa normaalille kuluttajalle. Ratahommiin voisi sitten olla muitakin speksejä tarpeen.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Mikään Mobil fani en sinänsä ole mutta onpahan vain aikoinaan sellaisella purkilla tullut aloitettua autoilu ja koska negatiivisia kokemuksia ei ole tullut niin merkin vaihtaminen ei ole käynyt mielessä. Lisäksi hinta/kilometri on joka tapauksessa niin pieni että sillä ei voi säästöjä kerryttää.
Täsmälleen samoista syistä olen samoja litkuja ostellut, ja radallakin tullut kolmella autolla ajettua eikä ongelmia. Mitään laboratoriota kun ei kotona ole niin perustan vain mielipiteeni öljyn kulutukseen ja öljynpainemittariin joka lähes joka autossa on ollut.
Minä olen joutunut kaksi kertaa vaihtamaan öljyn niiden ominaisuuksien takia. Ensimmäinen kerta oli vanhalla ilmajäähdytteisellä Kleinbussilla. Se tahtoi polttaa öljynpaineenvaroitusvaloa, kun kiskoi kärryä ja täyttä miehitystä esimerkiksi nelostien Jyväskylän seudun pitkiä mäkiä päälle. Siinä oli jotkut 10w/30 öljyt sisällä, jotka kai ohenivat liikaa noissa lämmöissä. 20w/50 Teboilin moniaste poisti ongelman. 156 SW Super söi "ensiasennus" öljyä, jota auktorisoitu Kajaanilainen huoltamo oli siihen laittanut. 0w/30 Shellin longlife häipyi hyvää tahtia koneesta. Diamond 5w/40 pysyi sisällä mainiosti.
Asiantuntijoitahan on forumi täynnään, mutta jos minäkin arvailisin... Mittatikun putkessa ollut kertyneenä jotain moskaa (varsinkin jos tuo tapahtui talviaikaan?), joka sitten tarttui tikkuun, kun vedettiin ulos?
Siis samoihin arvoihinhan (ja pisteisiin) ylsi yli puolet halvempi Teboilin Diamond, jota olen aina hehkuttanut ja kehuskellut. Sitä rasvaa minä koneeseeni kaadan, enkä ala asiasta kinaamaan Laughing Oli muuten järkyttävät erot jähmepisteessä. Kallis Mobil ja Diamond alle -40 astetta ja seuraavaksi paras jotain -20 ja siitä sitten heikompaan suuntaan.
Kehutaanpa Teboilia myös, sopii erittäin hyvin normaaliajoon 8V TS koneisiin useiden eri yksilöiden kokemuksella, hinta kohtuullinen...rataöljy on erikseen, Castrol TWS tai teboil racing.
Vielä parempi kun ostaa SAMAN aineen Arwidson Teho-oilina (5W-40), täysin sama tuote eri purkissa ja maksaa noin 16-17 euroa/4litraa...Tätä myy esim Tammer- diesel ja Halpahalli...