Auttakee musapöntön tekosilla...!!!
Valvoja: Moderators
Auttakee musapöntön tekosilla...!!!
Ajattelin tuunata alfaani tossa talvella mutta olis muutama ongelma johon kaipaan apua.... elikkä onko joku tehnyt alumiinista bassopönttöö? KErtokaa kokemuksia/tietoo kannattaako edes et rämiseekö jne...?
Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?
Ja sit jos tiedätte aiheeseen sopivia linkkejä niin laittakaa!!!!!
Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?
Ja sit jos tiedätte aiheeseen sopivia linkkejä niin laittakaa!!!!!
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Auttakee musapöntön tekosilla...!!!
Alumiinista en tiedä, mutta lasikuitu kyllä kestää kun tekee tarpeeksi paksua...bluekobra kirjoitti: Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Auttakee musapöntön tekosilla...!!!
bluekobra kirjoitti:Ajattelin tuunata alfaani tossa talvella mutta olis muutama ongelma johon kaipaan apua.... elikkä onko joku tehnyt alumiinista bassopönttöö? KErtokaa kokemuksia/tietoo kannattaako edes et rämiseekö jne...?
Sitten et jos teen sen lasikuidusta niin kuinka kestävää loppujen lopuksi on tuo aine että tarviiko kuinka paljon tuentaa kasassa pysyäkseen?
Ja sit jos tiedätte aiheeseen sopivia linkkejä niin laittakaa!!!!!
Lukaiseppas toi http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm ja toi http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm
Subikotelon saa nikkaroitua lastulevystä aika kätevästi. Liimaa vaan saumojen väliin ja ruuveilla kiinni. Viimeinen tiivistys jollain massalla, itse käytin tetramassan nimellä kulkevaa mönjää. Siitä itse ainakin tein ja ihan hyvin on soinut. Joku muistaakseni jopa väitti lastulevyä hyvin tarkoitukseen sopivaksi materiaaliksi. Optimaalisinta tuohon puuhaan taitaa olla joku levy jonka nimessä oli kolme kirjainta (MDF?). Kuitenkin sen työstämisessä olisi tullut hengitysteille haitallista pölyä joten jäi väliin. Eikä sitä ollut autotallin nurkassa. 

Tein itse - säästin
Oleino kirjoitti:Joku muistaakseni jopa väitti lastulevyä hyvin tarkoitukseen sopivaksi materiaaliksi.
Jostain hifilehdestä olen lukenut ettei pelkkää lastulevyä välttämättä kannata käyttää kotelo materiaalina kun se "hengittää" hyvin, muuten joutuu maalaamaan kotelot sisä ja ulkopinnat ennen verhoilua. Tiedä sitten onko mitään käytännön vaikutusta...

Itsellä juuri työn alla suljettu kotelo Herzin 12-tuumaselle. Materiaalina 22mm MDF-levy. Se on varmaankin paras vaihtoehto ellei ole tarvetta tehdä mtn monimutkaisempia muotoja. Jos esimerkiksi vararenkaan paikalle tai sivusyvennyksiin haluaa subinsa laittaa niin kannattaa alkaa lasikuidulla työskentelemään. Silloinkin tosin kotelon etuseinämä jossa elementin asennusreikä on mdf:stä.
"Koska MDF-levy valmistetaan puukuidusta eikä mekaanisista puulastuista, se on erittäin homogeenista, ja sen tarkka työstäminen on helppoa. MDF-levy on suosittu kaiutinkoteloiden rakennusaine."
@ http://fi.wikipedia.org/wiki/MDF-levy
Kyllä se lasikuitukin kestää kunhan tarpeeksi paksuksi tekee ja kaikki tuennat yms. jotka koteloa tukevoittavat ovat ihan hyvä juttu
Tuolta autosoundista olen itse paljon käynyt lukemassa. Myös foorumi kannattaa katsastaa, sieltä löytää searchilla paljonkin asiaa.
"Koska MDF-levy valmistetaan puukuidusta eikä mekaanisista puulastuista, se on erittäin homogeenista, ja sen tarkka työstäminen on helppoa. MDF-levy on suosittu kaiutinkoteloiden rakennusaine."
@ http://fi.wikipedia.org/wiki/MDF-levy
Kyllä se lasikuitukin kestää kunhan tarpeeksi paksuksi tekee ja kaikki tuennat yms. jotka koteloa tukevoittavat ovat ihan hyvä juttu

Kiitos teille... tiedän kyllä että pönttö "kannattaa" tehdä lastulevystä/mdf:stä kaikki aikaisemmat pöntöt oovat olleet jompaa kumpaa... mutta kokeilla haluan muitakin... ja alfan takakontti kun on mielestäni aika hölmön mallinenkin (siis 156)!!!!!!
Kyllä ajattelin sen lasikuidusta tehdä... nyt sitten vain rakentelemaan... kunhan saan ainekset... alumiinin hylkäsin.
Kyllä ajattelin sen lasikuidusta tehdä... nyt sitten vain rakentelemaan... kunhan saan ainekset... alumiinin hylkäsin.
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Edellämainittujen hyvien kikkojen lisäksi sisälle kannattaisi tiiviyden ja massan lisäämiseksi käyttää hiekka hartsi sekoitusta. Muutaman pömpelin tehneenä. Tulee muuten aika tiivis kun taka ja sivu seinämät valaa. Muuten oon käyttänyt just jotan 25mm lastulevyä, mdf olis kyl varmasti parempaa, mutta pikkuisen kalliimpaa.
Jos tämä ei ole vielä sattunut silmiisi niin tässä vähän mallia, että miten toteutin omat subiboxit lasikuidulla ja vanerilla...bluekobra kirjoitti:ja edelleen saa hyviä neuvoja antaa... en ihan vielä sitä pönttöä aijo alkaa rakentaa joten hyvät neuvot ovat kalliita varsinkin kun suunnitelmatkaan ei ole täysin sevillä
http://157.24.111.209/~raketti/Alfa/kontti.html
Jos tulee kysyttävää lisää, niin saa kysellä priva-viestillä =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

noitten suppareitten sun muitten kanssa tullu pelailtua jo ehkä liikaakin mutta kummiskin eli parhain materaali on ehdottomasti mdf levy, joten siitä vääntämään ja kuitua sitten sen päälle niin äänikin pysyy hyvänä ja ulkonäön saa kuidulla mieleisekseen;) lastulevykin on ihan jees mutta materiaalina paljon kestämättömänpää ja muutenkin huokoisemman oloista eli mdf levy
ja metallista eei kannata edes ajatella alkaa telemään sen kaikuvuuden takia

ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
No voihan ne metallistakin tehdä, mutta joutuu panostamaan vaimennukseen. Itse värkkäsin jonkun vedonlyönnin seurauksena kotisubbarit vanhoista lämpöpattereista. Koteloiden sisälle hitsailin riittävästi putkea tueksi ja vanhat vesitilat valoin täyteen betonia. Noice killeriä perään ja riittävästi vanua. Vasaralla kun löi kylkeen, niin kuulosti samalta kun ois lyönnyt kiveen. Ei paljon soinnut... Auton subbarikoteloita en kuitenkaan alkaisi metallista tekemään. Saattaa tulla aika painavaksi.jukkas kirjoitti:metallista eei kannata edes ajatella alkaa telemään sen kaikuvuuden takia
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
jknracing kirjoitti:No voihan ne metallistakin tehdä, mutta joutuu panostamaan vaimennukseen. Itse värkkäsin jonkun vedonlyönnin seurauksena kotisubbarit vanhoista lämpöpattereista. Koteloiden sisälle hitsailin riittävästi putkea tueksi ja vanhat vesitilat valoin täyteen betonia. Noice killeriä perään ja riittävästi vanua. Vasaralla kun löi kylkeen, niin kuulosti samalta kun ois lyönnyt kiveen. Ei paljon soinnut... Auton subbarikoteloita en kuitenkaan alkaisi metallista tekemään. Saattaa tulla aika painavaksi.jukkas kirjoitti:metallista eei kannata edes ajatella alkaa telemään sen kaikuvuuden takia
juu ja on se vain pakko myöntää etten metallista kenellekkään suosittele koppaa alkaa tekemään
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6