Sivu 1/1

Autoverosta suoritettava arvonlisävero

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 16:28
Kirjoittaja Otsosmi
Ennen vuotta 2003 valmistetun käytettynä maahan tuotavan ajoneuvon autoverotuksessa sovelletaan verotusarvon osalta ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuvaa verotusta.

http://www.kho.fi/paatokset/37918.htm

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 19:08
Kirjoittaja Portti
Mielenkiintoista. Lieneekö tuo ensimmäinen KHO:hon edennyt autoverocase tämän nykyisen verosysteemin aikana.

Valitettavasti näyttäisi siltä, että alv/elv-asiassa päätös hyväksyy nykyisen verotuskäytännön eikä myöskään veroprosentin määrittelyyn liittyvä valitus mennyt läpi.

Tuo verotusarvon määrittely sen sijaan näyttää menneen tuossa tapauksessa uusiksi. Mielenkiintoista, että Grey-Hen Oy:n hintamäärittelyt tyrmättiin päätöksessä aika vahvasti.

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 22:46
Kirjoittaja Portti
Pientä sähinää muuten tänään autoverotusta sivuavilla nettipalstoilla. Esim:

http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilas ... w.pl?bid=7
http://www.autovero.fi/
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... &subcat=41

Eri kanavien pääuutisetkin jollakin tavalla kertoivat KHO:n päätöksestä.

Lähetetty: 13 Joulu 2006, 17:43
Kirjoittaja Epezi
Pitihän se arvata kuka asianajaja on tämänkin takana, no Snell:hän se.

Huippu äijä!

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ight=snell

Lähetetty: 13 Joulu 2006, 22:57
Kirjoittaja V-tyyli
Portti kirjoitti:Mielenkiintoista. Lieneekö tuo ensimmäinen KHO:hon edennyt autoverocase tämän nykyisen verosysteemin aikana.

Valitettavasti näyttäisi siltä, että alv/elv-asiassa päätös hyväksyy nykyisen verotuskäytännön eikä myöskään veroprosentin määrittelyyn liittyvä valitus mennyt läpi.

Tuo verotusarvon määrittely sen sijaan näyttää menneen tuossa tapauksessa uusiksi. Mielenkiintoista, että Grey-Hen Oy:n hintamäärittelyt tyrmättiin päätöksessä aika vahvasti.
Onhan se nyt ihan tosiasia, että merkkiliikkeen pyyntihinta ei ole auton arvo, ei ainakaan siinä vaiheessa, jos selvität autolle käteisostohinnan ensin ja tarjoat sitten vaihdokkia. Siinä vaiheessa kun vakuutusyhtiön kanssa asioit, niin arvo on merkkiliikkeen ostohinta (katsokaa referenssi ketjusta DA tarjosi hyvät naurut tai tarjotkaa Alfanne mihin tahansa liikkeeseen) niin tiedätte mistä puhutaan.

KHO:
On ok käyttää hinnan määrityksessä myös muiden maiden hintoja ja auton hinta pitää arvioida parhaan mahdollisen datan perusteella. Mikäs sen parempaa dataa kuin kaupan toteutushinta.

Eiköhän noi lakimiehen velmut saa tämän asian monimutkaisin sanakääntein käytännöksi, varsinkin kun ennakkotapaus antaa siihen puitteet.

Mikäli edellä mainittu toteutuu, niin seuraava on väistämätöntä (suurin piirtein)

Jos näin: Tuontiautojen verot putoavat luokasta 100 % ostohinnasta maks. 40 %:n. --> tuontiautojen hinta laskee. n. 30 %. Aiemmin kokonaiskustannus n. 200 % alkuperämaan hinnasta johtuen järjettömistä verotusarvoista, joille on laskettu n. 40 % veroa (33 % ja 22 % alvia siihen), jatkossa voisi olla n. 140 % lähtömaan hinnasta(sis alv veron). Varmaan sanomattakin selvä, että 30 % hinnan alennus (100 % - 140%/200%) tuontiautossa nykyiseen nähden lisää kiinnostusta tuontiin --> siitä tulee yleinen hintataso. (jäähän siitä nykyäänkin jotain käteen, eihän niitä muuten tuotaisi muulloin, kun saatavuus Suomesta huono).

Tämä heijastuu väkisin uusien autojen hintaan. Jos yli ½ v. käytetty on saatavilla käyttöverotuksen maista, niin ei varmaan tarvi miettiä, että hakeako mieluummin sieltä, kun verotusarvon voi ottaa sen maan hintatasosta. Jottei suomessa jatkossa ole vain käytettyjen autojen kauppaa, niin autoverotusta on muutettava kokonaisuudessa, jotta uusien autojen kauppa ei pysähdy täysin.

+ kaamea tuontiautojen valitusrumba

Noh, miten tämä vaikutti 12.12.2006 meihin kaikkiin? Autojen markkinahinta lähti notkahtamaan alaspäin, varmasti. Eli autosi arvo putosi 12.12 30 %. Paitsi jos löydät ostajan paremmalla hinnalla. Markkinahinta on hinta, jonka joku suostuu maksamaan ja jolla sinä myyt.

(tappiolta säästyt, jos sinulla on tuomasi auto, jonka verotuksesta pystyt valittamaan ja saamaan veronalennuksen aiheuttaman hintatason alentumisen valtiolta takaisin valitusmenettelyn kautta).

Jos on käytetyn tai uuden auton osto mielessä, niin kannattanee odottaa hetki. Itse tekisin näin. Tai harkitsisin ns. käyttöautoa.

Lähetetty: 15 Joulu 2006, 08:55
Kirjoittaja rim
Tuulilasi:.


Autoveron määritystapa on laiton

Muuttuuko mikään, vaikka verotus on lainvastaista?
Tuulilasi kirjoitti:Ja mitä voisi tapahtua?

Kun käytetyn uudenkarhean tuontiauton hinta alkaa aleta, siitä tulee aikaisempaa kiinnostavampi monelle uuden tai uudehkon käytetyn auton ostajalle. Tällaisen automarkkinoiden lohkon parhaat ansaintamahdollisuudet ovat suurimmat siellä, missä on saatavissa paras tuotto. Alueen ytimessä ovat Audit, BMW:t, Mercedekset, Volvot, Saabit, Jaguarit, Land Roverit ja Alfa Romeot. Siis tuoreemmat premium-luokan autot. Saksassa ne menettävät arvoaan nopeasti, ja autoja on runsaasti saatavilla.

Lähetetty: 15 Joulu 2006, 09:19
Kirjoittaja Rolle
rim kirjoitti:parhaat ansaintamahdollisuudet ovat suurimmat siellä, missä on saatavissa paras tuotto
Ihanko ihanko tosi tosi :mrgreen:

Lähetetty: 15 Joulu 2006, 11:24
Kirjoittaja Italian Stallion
Tuo ratkaisu ei tule muuttamaan juuri mitään. Ainoastaan arvonmäärittelyssä pitää Tullin skarpata ja prosessi pitää tehdä avoimemmaksi. Itsellä on ensimmäinen valitus juuri sisällä. Mielestäni olivat arvioineet autolle ainakin 3000€ liian korkean markkina-arvon. Saas nähdä kuin tässä käy.

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 23:44
Kirjoittaja Joksa

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 23:59
Kirjoittaja Alfissimo

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 01:10
Kirjoittaja Otsosmi
"2. Käytettyjen tuontiautojen verotus

Komissio on päättänyt haastaa Suomen EY:n tuomioistuimeen käytettyjen autojen veroa koskevien sääntöjen vuoksi. Komission mielestä nämä säännöt, joiden mukaan lasketaan muista jäsenvaltiosta käytettyinä tuotujen autojen vero, ovat syrjiviä, koska niiden perusteella ulkomaisten autojen verotus on epäedullisempaa kuin vastaavien suomalaisten autojen verotus. "

hyvä ja huono asia... :drinking:

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 09:02
Kirjoittaja rim
Talouselämä kirjoitti:Käytettyjen autojen verotus kiristyy
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1081893

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 09:37
Kirjoittaja Topi
Tuota Talouselämän juttua ja kommenttia verotuksen kiristymisestä en ymmärrä.

Luin lakitekstin muutoksen läpi ja parhaan ymmärrykseni mukaan muutos koskee 0-6 kk ikäisiä autoja ja joissain tapauksessa autoja, joiden arvoa ei saada muuten määritettyä. Näissä tapauksissa auton arvon alenemiseksi lasketaan 1,0 % kuukaudessa edellisen kuukauden jäännösarvosta aiemmin käytetyn 0,8 %:n sijasta.

Tosin täysin utopistinenhan tuo 1,0 % on myös. Sopii mennä tarjoamaan vaikka neljä kuukautta käytettyä autoa vaihdokiksi ja pyytää lain mukaisen kaavan tuottamaa hyvitystä...

Muuten kyllä Suomen autoverotus on hieno homma; toin itselleni auton Saksasta kesäkuussa 2003 enkä vielä tiedä, mikä sen lopullinen hinta Suomessa on, sillä sille ei ole laskettu lain edellyttämää mallikohtaista veroprosenttia. En siis kolme ja puoli vuotta tilapäisen veropäätöksen jälkeen ole vielä saanut lopullista veropäätöstä. Heja Finland!

Taidan tässä välipäivinä rustata verovalituksen, aikaahan on vielä monta päivää, ja samalla kantelun komissiolle lopullisen veropäätöksen viipymisestä.

-Topi Kuusinen

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 22:45
Kirjoittaja alfista
Jos huomasitte, niin autoverorintamalla on menossa täysi kalabaliikki. EU on ilmoittanut haastavansa Suomen valtiion Ey tuomioistuimeen sirjivästä autoverotuksesta.

ELV tulilinjalla
GreyHen verotusarvot tulilinjalla
Autoveron palautus poismuuttajilla tulilinjalla

Näyttää siltä, että valtion on todella aika tehdä jotain oikeasti autoverotukselle. Kaikki yksityisten tuojien ELV:t saatetaan tuomita palautettavaksi, koska ne on peritty syrjivästi vain yksityisiltä maahantuojilta. Lisäksi verotusarvon määräytyminen on katkolla ja siitä saatiinkin jo Suomen KHO tuomio.

Oma arvaus on, että omassa tallissa saattaa olla pian Spider tai GTV edullisesti!

Lähetetty: 23 Joulu 2006, 12:05
Kirjoittaja Rasvis
Koko autoverosirkushan on syvältä haitarista. Kyllä minä sen ymmärrän että valtio tarvitsee rahaa. Senkin vielä jotenkin ymmärrän ja hyväksyn että sitä kannetaan autoilijoilta huomattavasti enemmän kuin mitä kuluu tieverkon ylläpitoon ja muihin autoilun yhteiskunnalle aiheuttamiin kuluihin. Mutta sitä en todellakaan hyväksy että käytetyn auton verotusarvon määrittämisestä tehdään sirkus, joka nielee tuhottomasti virkamiesten työtunteja ja jonka lopputuloksesta kuluttajalla ei ole mitään varmuutta ennen kuin lasku on kourassa.

Verotetaan nyt sitten auton omistamista tai käyttöä, hankintahintaa tai päästöjä, niin veroeurojen pitäisi kulua johonkin muuhun kuin siihen, että joku viskaali lottoaa kolme kuukautta markkina-arvoa käytetylle coupé-Alfalle. Vain, jotta onnellinen omistaja pääsee saman tien tekemään verovalituksen.

Muistakaa äänestää.

Lähetetty: 23 Joulu 2006, 12:32
Kirjoittaja Topi
alfista kirjoitti:Jos huomasitte, niin autoverorintamalla on menossa täysi kalabaliikki. EU on ilmoittanut haastavansa Suomen valtiion Ey tuomioistuimeen sirjivästä autoverotuksesta.

ELV tulilinjalla
GreyHen verotusarvot tulilinjalla
Autoveron palautus poismuuttajilla tulilinjalla

Näyttää siltä, että valtion on todella aika tehdä jotain oikeasti autoverotukselle. Kaikki yksityisten tuojien ELV:t saatetaan tuomita palautettavaksi, koska ne on peritty syrjivästi vain yksityisiltä maahantuojilta. Lisäksi verotusarvon määräytyminen on katkolla ja siitä saatiinkin jo Suomen KHO tuomio.
Lienenkö sitten realisti vai pessimisti, mutta en oikein jaksa uskoa minkään muuttuvan tämänkään kierroksen jälkeen, ellei EY-tuomioistuin tee jotain todella repäisevää.

Tämä koko autoverosirkus tuntuu siltä, että turhautunut virkamies (toki tiedämme, kuka) pyörittää Ey-tuomioistuinta ja siinä sivussa Suomessa periaatteessa ylintä valtaa käyttävää eduskuntaa mielensä mukaan, viivyttää todellisten muutosten tekemistä oman strategiansa mukaan ja siinä sivussa pitää pilkkanaan ylikansallisten, Suomeakin sitovien elinten päätöksiä. Ette kai ole unohtaneet "Ei koske Suomea" -lausuntoautomaattia, joka aktivoituu aina, kun EY:stä kuuluu autoveroasiassa jotain Suomen linjalle epäedullista.

Koska yhteen kierrokseen kuluu aina muutama vuosi, ja EY-tuomioistuin vastaa aina nimenomaan sille esitettyyn kysymykseen, ei muuhun, päättäväinen virkamies voi pyörittää eduskuntaa kymmeniä vuosia. Kustannuksista viis.

Ei tähän mitään muutosta tule, ellei tosiaan EY-tuomioistuin ja komissio tee todella retevää päätöstä ja/tai Kuitusta potkita ministeriöstä helvettiin. En nimittäin jaksa uskoa, että eduskunta ottaisi asiassa aloitteen käsiinsä.

-Topi Kuusinen

Lähetetty: 23 Joulu 2006, 17:27
Kirjoittaja mattijus
Vähän asian vierestä, mutta itseäni on askarruttanut seuraava täysin mahdollinen kuvitteellinen tapahtumaketju:
1. Auto A tuodaan maahan, tulli arpoo arvoksi 10keur
2. Samainen Auto A ajetaan lunariin seuraavana päivänä ja vakuutusyhtiö arpoo arvoksi samalle autolle 6keur

Lähetetty: 23 Joulu 2006, 22:39
Kirjoittaja Otsosmi
mattijus kirjoitti:Vähän asian vierestä, mutta itseäni on askarruttanut seuraava täysin mahdollinen kuvitteellinen tapahtumaketju:
1. Auto A tuodaan maahan, tulli arpoo arvoksi 10keur
2. Samainen Auto A ajetaan lunariin seuraavana päivänä ja vakuutusyhtiö arpoo arvoksi samalle autolle 6keur
Siis juuri näinhän se menee tällähetkellä, eikä asialle mitään voi.