Alfa Romeo 75
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 75
On tullut tuo klassikko-elokuva katsottua pari kertaa, vaikka hieman outo onkin. Elokuva perustuu kuitenkin alfa 75:een. Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita. Äänet, ajettavuus, takaveto, muotoilu vai mikä?
Itse en ole autoa nähnyt kuin kaukaa, mutta kovasti kiehtoo!
Itse en ole autoa nähnyt kuin kaukaa, mutta kovasti kiehtoo!
Kun pelkkä teho ei riitä!
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Re: Alfa Romeo 75
Oikeastaan nuo kaikki mainitsemasi seikat vaikkakin muotoilusta omalla kohdalla ensivaikutelma oli että hyi helvetti miten ruma ja kohlo,mutta mitä pidempään autoa kiersi ja katsoi niin sitä paremmalta se alkoi näyttämään....mielestäni edelleen yksi onnistuneimpia alfan korimalleja.Jarama kirjoitti: Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita. Äänet, ajettavuus, takaveto, muotoilu vai mikä?
Mutta en oikein osaa antaa tyhjentävää vastausta siihen mikä siinä viehättää,jotenkin se vaan sytyttää tunteet.
Ehdottomasti KLASSIKKO-ALFA!
QUORTHON 1966-2004
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Re: Alfa Romeo 75
Menit sitten itse vastaamaan omaan kysymykseesi! Takaveto itsessään ei kummemmin sytytä mutta se miten tuo on toteutettu 'sytyttää' eli tietty erikoisuus sinänsä tavanomaisen kokoisessa autossa. Ehkä raskas ajaminen ja senmyötä kaikki pitää tehdä määrätietoisesti. Ei kuitenkaan rankaise vaikkei itse ässä olisikaan.Jarama kirjoitti:Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita. Äänet, ajettavuus, takaveto, muotoilu vai mikä?
http://www.youtube.com/watch?v=488fvzbY1dg
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Enpä osaa sanoa mikä se juttu tarkalleen on, mutta kun olen taas ajellut pari päivää 75:lla(Ducaton etuiskarit kun sai tarpeekseen koko alkutalven kestäneestä kelirikkorytkeestä) niin huomasin jo melkein unohtaneeni kuinka hauskaa autolla ajaminen voi olla
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
Re: Alfa Romeo 75
Elokuvahan pohjautuu Hotakaisen Klassikko-kirjaan, joka puolestaan ammentaa ihmisen (miehen) tarpeesta ilmaista itseään autolla ja autoilulla. Ilmeisesti Hotakaisella oli kirjoittamisen aikaan 75-kuume, koska valitsi kapineen miehisten unelmien kohteeksi. Kannattaa lukea kirja, se on vetävää luettavaa vaikka ei olisikaan Alfasta erityisen kiinnostunut ja siinä on paljon juttua, joka leffassa jää vähemmälle. Ehkä kirjan kautta 75:n charmi avautuu paremmin kuin leffassa.Jarama kirjoitti:Elokuva perustuu kuitenkin alfa 75:een. Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ajamisen tunnokkuus ja tasapainoisuus hakevat vertaistaan. Hotakaisella kai oli jo kirjoittamsien aikoihin itselläkin harmaa 75 Ts. Itsekin pidin autoa hieman kolson näköisenä, mutta nykyisin se on mielestäni erittäin "munakkaan" näköinen. Alustan ja muidenkin teknisten ratkaisujen kohdalla ei olla tehty kompromisseja, vaan kaikki on tehty ajettavuuden ehdoilla. Asentajat ja huoltomiehet eivät ole asiasta ehkä niin innoissaan, mutta kuskilla riittää hubaa
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Kyllä muistan oman 75;seni joskus lähteneen luistoon , kun pajavasara.
Sai olla välillä aika nopeet kädet, että pysy tiellä.
Ei sen puoleen - olen takavetoisten ystävä - mutta valitettavasti ei ole oikein hyvää valikoimaa. Baijerin tuotteet ehkä lähimpänä ajatusmaailmaa, mutta joku vaan panee hanttiin.
Sai olla välillä aika nopeet kädet, että pysy tiellä.
Ei sen puoleen - olen takavetoisten ystävä - mutta valitettavasti ei ole oikein hyvää valikoimaa. Baijerin tuotteet ehkä lähimpänä ajatusmaailmaa, mutta joku vaan panee hanttiin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
alfa romeo 75
Moi laku. Auto laitetaan luistoon, olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon. Tiedän hyvin , että kaikki ei osaa ajaa luistossa, itse olen ajanut pääasiassa takavetoisilla ja 75:mma lukkoperällä kyllä poistuu mutkasta sivuluisussa parhaiten, paitsi takamoottorinen tietenkin parhaiten. Dedion takaakseli 75:sessa takaa hyvät ominaisuudet, jos on kunnossa ja hyvät iskarit vakio jouset talvella ja soralla. Iskarit tietenkin Bilsut.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
alfa romeo 75
ei mielestäni saahan sen pyörähtämään , jos on huolimaton. luisto hallinnassa eli kaasulla ohjaat kulmaa. ajoin madsa 1300 1ryhmä aikoinaan rallia, sillä pystyi kyllä katsomaan perävaloja pyörähtämättä.alfetassa eikä ainakaan ex 2l giulietassa ollu lukkoperää siitä huolimatta mainio ajettava ,jolla minä myös viihdytin työkavereita, kuin myös 75:lla vielä nykyisinkin kun käyvät eläkeläistä talvella katsomassa tietenkin yksityistiellä
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos nyt vaikka 320-Baijeriin verrataan niin kyllähän Alfan etufillarit saisivat vähän enemmänkin kääntyä. Luisun kulma olisi kyllä silloin jo niin iso ettei meno ole enää kovin vauhdikasta mutta saisipahan helpommin korjattua jos meinaa karata liian isoksi.
75 pitää Puimuria selkeämmin käskeä kylkimyyryyn, muuten käy äkkiä niin että perän sijasta luistaakin nokka. Kun perän on ensin ottanut irti niin kyllähän se sen jälkeen on helppo hallita.
Edit: Kokemukset ovat nelos-Alfoista ja kutos-Bemareista, homma varmaan muuttuu jonkin verran jos kutonen onkin Alfassa ja nelonen Bemweessä.
75 pitää Puimuria selkeämmin käskeä kylkimyyryyn, muuten käy äkkiä niin että perän sijasta luistaakin nokka. Kun perän on ensin ottanut irti niin kyllähän se sen jälkeen on helppo hallita.
Edit: Kokemukset ovat nelos-Alfoista ja kutos-Bemareista, homma varmaan muuttuu jonkin verran jos kutonen onkin Alfassa ja nelonen Bemweessä.
- Epäkelpokeräilijä -
Olet berlina oikeassa, näin nimenomaan tapahtui kerran kesäisellä märällä (öljyä?) asfaltilla ja kerran talvella mutkassa kitkoilla - meni ilmeisesti yli pitorajan.Moi laku. Auto laitetaan luistoon, olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon
Seurauksena kyllä hallitut luistot kesällä jopa omalla sisäkaistalla. Tarkoitin vaan, että kun lähtee, niin lähtee aika äkäseen - enkä ollut valmistautunut ottamaan hallitusti.
Oho, nyt tais mennä jo aikais paljon ohi. Siis tasapainoinen autohan toi 75:nen on - itte pidin talvella vielä kahta kesärinkulaa takapainona paksissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
berliina: se oli vain oma mielipiteeni. Ainakin vanhoja bemareita voi ajaa suuremmassa kulmassa vauhdikkaammin kun pyörät kääntyy kunnolla. Niin, ja en tarkoittanut, että seiskafemma pyörähtäisi jotenkin herkästi (koska sitä se ei mielestäni tee), vaan sitä, että jyrkät sladit on todella hitaita.
edit: oma kokemukseni perustuu siis lukkoperälliseen versioon
edit: oma kokemukseni perustuu siis lukkoperälliseen versioon
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
TÄSTÄ ei ollu mitään puhetta kauppoja tehdessä!Carlos kirjoitti:Ja tähän väliin yksi lempikuvista
Ei sen puoleen.. itselläkin pieni hallintavirhe jo sattui ja umpio särkyi + etulokasuoja otti osumaa.. Noh, tulipahan laitettua uudet umpiot molemmille puolin.
Jostain kumman syystä 75 houkuttelee urheilemaan jatkuvasti
Paras ostos kyllä pitkiin aikoihin tuo vekotin.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
Tuo Klassikko-elokuva ja Klassikko-kirja ovat kyllä loistavia, molemmat on läpi menty ja elokuvasta lähti alfa innostuksenikin, nyt on alfa omistuksessa, mutta eipä ole vielä tullut ajettua kun on vielä senverran osissa, johtue tiheäkierteisistä muttereista, mutta uskon kyllä että loistava on ajettavuus, ja villatakit ovat loistavia, vaikka itselläni on musta.
Abart mä ajan eniten tällä hetkellä cheroceellä siinä lukkoperä on helppo kans ajaa takav.:lla luistossa kulkee tietenkin suuremmassa kulmassa kun pitoa vähemmän johtuen painonjakautumasta. Avantouinnissa käyn kerran viikossa jolloin ajan vanhaa pikistä jossa on leveä 180 asteen mutka jossa hyvä näkyvyys siinä vedän luistossa taka- tai nelivedolla välillä pyörähtäenkin ja hankea pöllytellen, san nimittäin vaimon hiljaseksi vihdoin Rauno Aaltosen sanoin : turvallisempi on ajaa pienessä luistossa, kuin yllättävässäAbarth kirjoitti:berliina: se oli vain oma mielipiteeni. Ainakin vanhoja bemareita voi ajaa suuremmassa kulmassa vauhdikkaammin kun pyörät kääntyy kunnolla. Niin, ja en tarkoittanut, että seiskafemma pyörähtäisi jotenkin herkästi (koska sitä se ei mielestäni tee), vaan sitä, että jyrkät sladit on todella hitaita.
edit: oma kokemukseni perustuu siis lukkoperälliseen versioon
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Re: alfa romeo 75
Mulla on sellaista perstuntumaa, että liian hidas nopeus tekee saman. Pajavasaraefekti löytyy meikäläisen käsillä reilusti alle 60 km/h vauhdeista.berliina kirjoitti:Moi laku. Auto laitetaan luistoon. Olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon.
Re: alfa romeo 75
Jos tulee talvi tule ajamaan se 180 asteen mutka 60 kymppiä niin vedän sut cheroceellä pois hangesta, olet siellä nokka edellä jollet laita autoa luistoon jos laitat kylki edellä. Eihän liian hiljaisella vauhdilla saa autoa luistoon.Seiska5mma kirjoitti:Mulla on sellaista perstuntumaa, että liian hidas nopeus tekee saman. Pajavasaraefekti löytyy meikäläisen käsillä reilusti alle 60 km/h vauhdeista.berliina kirjoitti:Moi laku. Auto laitetaan luistoon. Olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: alfa romeo 75
Joo. Spinni tulee ihan yhtäkkiä.Seiska5mma kirjoitti:Mulla on sellaista perstuntumaa, että liian hidas nopeus tekee saman. Pajavasaraefekti löytyy meikäläisen käsillä reilusti alle 60 km/h vauhdeista.berliina kirjoitti:Moi laku. Auto laitetaan luistoon. Olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon.
Etenkin verrattuna E21 Demariin... Sehän on niin helppo hallita...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Täysin samaa mieltä. Oma auto tosin on kaasariversio, eli lukoton. Mutta aina ilmoittelee mitä tekee, ikinä ei ole yllättäen lähtenyt luistoon, pajavasaraefektiä en ole huomannut ja ylitse olen saanut ainoastaan kerran, kun piti varta vasten kokeilla mistä ei enään oikene. Ehdottomasti yksi parhaista takavedoista millä olen ikinä ajanut. Ja on tullut ajettua lähemmäs paria kymmentä erilaista takavetoa. Lukkoa tuo kaasaripeli kyllä kaipaa.Venella kirjoitti:Loistava auto oli ajaa 75 2.0TS , kauniisti sai heitettyä hallittuun sladiin mutkassa ja aina pysy näpeissä vaikka oli kuinka liukasta. hyvä puoli oli myös se et se kyl heti kerto peräpäällään koska on liukasta...
älkää tyrmätkö mutta olen vähän hukkassa eli jos haluaisitte sanoa kirjan oikean nimen millä suomalaisesta lähisi kysymään ja elokuvan nimen että voisi kirjastossa lähteä kärkkymään... koska en halua menettää tilaisuutta päästä lulkea 75 tietoa:Draktori112 kirjoitti:Tuo Klassikko-elokuva ja Klassikko-kirja ovat kyllä loistavia, molemmat on läpi menty ja elokuvasta lähti alfa innostuksenikin, nyt on alfa omistuksessa, mutta eipä ole vielä tullut ajettua kun on vielä senverran osissa, johtue tiheäkierteisistä muttereista, mutta uskon kyllä että loistava on ajettavuus, ja villatakit ovat loistavia, vaikka itselläni on musta.
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Klassikkojukkas kirjoitti:älkää tyrmätkö mutta olen vähän hukkassa eli jos haluaisitte sanoa kirjan oikean nimen millä suomalaisesta lähisi kysymään ja elokuvan nimen että voisi kirjastossa lähteä kärkkymään... koska en halua menettää tilaisuutta päästä lulkea 75 tietoa:Draktori112 kirjoitti:Tuo Klassikko-elokuva ja Klassikko-kirja ovat kyllä loistavia, molemmat on läpi menty ja elokuvasta lähti alfa innostuksenikin, nyt on alfa omistuksessa, mutta eipä ole vielä tullut ajettua kun on vielä senverran osissa, johtue tiheäkierteisistä muttereista, mutta uskon kyllä että loistava on ajettavuus, ja villatakit ovat loistavia, vaikka itselläni on musta.
http://www.leffa-arviot.com/arvostelut/ ... index.html
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Tämän ketjun aloittajalle suosittelen YouTuben hakua Alfa-sanoilla.
Tässä esimerkiksi syy miksi minä vaihdoin Toyota Corolla 1.3 -mallin Alfa Romeo 3.0 -malliin.
http://www.youtube.com/watch?v=XLY5m36GWck
Tässä esimerkiksi syy miksi minä vaihdoin Toyota Corolla 1.3 -mallin Alfa Romeo 3.0 -malliin.
http://www.youtube.com/watch?v=XLY5m36GWck
Klassikko on tosiaan ihan hauska elokuva. Pari-kolme kertaa tullut vuosien varrella katsottua, DVD:kin löytyy hyllystä. Kirjaa en ole vielä kiireiltäni aloittanut, vaikka kirjastosta sen tovi sitten lainasinkin.
Klassikossahan on se ristiriita perisuomalaisen 'junttiromantismin' ja Italian eksoottisuuden välillä. Sama kiehtoo kai itse 75:ssakin - silmä sanoo että onhan se muotoilullisesti varsin maskuliinisen saksalainen, kun taas sydän tietää auton olevan italialainen. Ehkäpä 75 voisi olla sellainen kiva kakkos- tai kolmosauto, joskus
Klassikossahan on se ristiriita perisuomalaisen 'junttiromantismin' ja Italian eksoottisuuden välillä. Sama kiehtoo kai itse 75:ssakin - silmä sanoo että onhan se muotoilullisesti varsin maskuliinisen saksalainen, kun taas sydän tietää auton olevan italialainen. Ehkäpä 75 voisi olla sellainen kiva kakkos- tai kolmosauto, joskus
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Virttyneen punainen, valkoharmaiksi syöpyneillä puskurinosilla varustettu, vakiokuosissa oleva perus-1,6 peltivanteilla on melkoisen jäätävän näköinen kampe. Siitä ei pääse mihinkään. Mutta hienokuntoinen, TS-levikkeillä ja henkeen sopivilla aluvalsseilla varustettu yksilö on sitten jumalattoman hyvännäköinen auto. Se on jännää, miten niinkin pienet yksityiskohdat voivat muuttaa auton ulkonäön ihan totaalisesti.
75:n brutaali olemus hakkaa kyllä ulkonäöllisesti monet kauniit autot. Ehdottomasti yksi parhaimman näköisiä Alfoja ikinä.
75:n brutaali olemus hakkaa kyllä ulkonäöllisesti monet kauniit autot. Ehdottomasti yksi parhaimman näköisiä Alfoja ikinä.
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Veit jalat suustani.Cuore Sportivo kirjoitti:Virttyneen punainen, valkoharmaiksi syöpyneillä puskurinosilla varustettu, vakiokuosissa oleva perus-1,6 peltivanteilla on melkoisen jäätävän näköinen kampe. Siitä ei pääse mihinkään. Mutta hienokuntoinen, TS-levikkeillä ja henkeen sopivilla aluvalsseilla varustettu yksilö on sitten jumalattoman hyvännäköinen auto. Se on jännää, miten niinkin pienet yksityiskohdat voivat muuttaa auton ulkonäön ihan totaalisesti.
75:n brutaali olemus hakkaa kyllä ulkonäöllisesti monet kauniit autot. Ehdottomasti yksi parhaimman näköisiä Alfoja ikinä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori