Sivu 1/2

Alfa Romeo 75

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:03
Kirjoittaja Jarama
On tullut tuo klassikko-elokuva katsottua pari kertaa, vaikka hieman outo onkin. Elokuva perustuu kuitenkin alfa 75:een. Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita. Äänet, ajettavuus, takaveto, muotoilu vai mikä?

Itse en ole autoa nähnyt kuin kaukaa, mutta kovasti kiehtoo!

Re: Alfa Romeo 75

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:45
Kirjoittaja italia
Jarama kirjoitti: Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita. Äänet, ajettavuus, takaveto, muotoilu vai mikä?
Oikeastaan nuo kaikki mainitsemasi seikat vaikkakin muotoilusta omalla kohdalla ensivaikutelma oli että hyi helvetti miten ruma ja kohlo,mutta mitä pidempään autoa kiersi ja katsoi niin sitä paremmalta se alkoi näyttämään....mielestäni edelleen yksi onnistuneimpia alfan korimalleja.

Mutta en oikein osaa antaa tyhjentävää vastausta siihen mikä siinä viehättää,jotenkin se vaan sytyttää tunteet. :-D

Ehdottomasti KLASSIKKO-ALFA! 8)

Re: Alfa Romeo 75

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 19:52
Kirjoittaja Kahvivatsa
Jarama kirjoitti:Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita. Äänet, ajettavuus, takaveto, muotoilu vai mikä?
Menit sitten itse vastaamaan omaan kysymykseesi! Takaveto itsessään ei kummemmin sytytä mutta se miten tuo on toteutettu 'sytyttää' eli tietty erikoisuus sinänsä tavanomaisen kokoisessa autossa. Ehkä raskas ajaminen ja senmyötä kaikki pitää tehdä määrätietoisesti. Ei kuitenkaan rankaise vaikkei itse ässä olisikaan.
http://www.youtube.com/watch?v=488fvzbY1dg

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 20:08
Kirjoittaja Toronado
Enpä osaa sanoa mikä se juttu tarkalleen on, mutta kun olen taas ajellut pari päivää 75:lla(Ducaton etuiskarit kun sai tarpeekseen koko alkutalven kestäneestä kelirikkorytkeestä) niin huomasin jo melkein unohtaneeni kuinka hauskaa autolla ajaminen voi olla :-D

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 20:47
Kirjoittaja Hepa
Autojen Ron Jeremy.

Re: Alfa Romeo 75

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 08:28
Kirjoittaja Roadkill
Jarama kirjoitti:Elokuva perustuu kuitenkin alfa 75:een. Kysymys kuuluukin, mikä tuossa autossa on/oli se jokin mikä vielä edelleen sytyttää ihmisissä tunteita.
Elokuvahan pohjautuu Hotakaisen Klassikko-kirjaan, joka puolestaan ammentaa ihmisen (miehen) tarpeesta ilmaista itseään autolla ja autoilulla. Ilmeisesti Hotakaisella oli kirjoittamisen aikaan 75-kuume, koska valitsi kapineen miehisten unelmien kohteeksi. Kannattaa lukea kirja, se on vetävää luettavaa vaikka ei olisikaan Alfasta erityisen kiinnostunut ja siinä on paljon juttua, joka leffassa jää vähemmälle. Ehkä kirjan kautta 75:n charmi avautuu paremmin kuin leffassa.

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 10:23
Kirjoittaja Mokoma
"Alfa Romeo, Italian autoteollisuuden helmi"

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 13:54
Kirjoittaja Italian Stallion
Ajamisen tunnokkuus ja tasapainoisuus hakevat vertaistaan. Hotakaisella kai oli jo kirjoittamsien aikoihin itselläkin harmaa 75 Ts. Itsekin pidin autoa hieman kolson näköisenä, mutta nykyisin se on mielestäni erittäin "munakkaan" näköinen. Alustan ja muidenkin teknisten ratkaisujen kohdalla ei olla tehty kompromisseja, vaan kaikki on tehty ajettavuuden ehdoilla. Asentajat ja huoltomiehet eivät ole asiasta ehkä niin innoissaan, mutta kuskilla riittää hubaa :lol:

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 14:49
Kirjoittaja Laku
Kyllä muistan oman 75;seni joskus lähteneen luistoon , kun pajavasara.

Sai olla välillä aika nopeet kädet, että pysy tiellä.

Ei sen puoleen - olen takavetoisten ystävä - mutta valitettavasti ei ole oikein hyvää valikoimaa. Baijerin tuotteet ehkä lähimpänä ajatusmaailmaa, mutta joku vaan panee hanttiin.

alfa romeo 75

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 17:46
Kirjoittaja berliina
Moi laku. Auto laitetaan luistoon, olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon. Tiedän hyvin , että kaikki ei osaa ajaa luistossa, itse olen ajanut pääasiassa takavetoisilla ja 75:mma lukkoperällä kyllä poistuu mutkasta sivuluisussa parhaiten, paitsi takamoottorinen tietenkin parhaiten. Dedion takaakseli 75:sessa takaa hyvät ominaisuudet, jos on kunnossa ja hyvät iskarit vakio jouset talvella ja soralla. Iskarit tietenkin Bilsut.

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 20:32
Kirjoittaja Jappe
Luistossa on ajeltu lukemattomilla takapotkuilla.
75/alfetta alustaiset on omaa luokkaansa painonjakautuman ja lukkoperän ansiosta. Oli aikoinaan siistii vetää mutkissa pitkää luisua kaasulla duunikavereita kuljetettaessa.. ne kun ei tienneet miten helppoa se on alfalla :mrgreen:

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 21:57
Kirjoittaja Abarth
Muuten hyvä ajaa luistossa, mutta etupyörät kääntyvät liian vähän.

alfa romeo 75

Lähetetty: 20 Joulu 2006, 23:37
Kirjoittaja berliina
ei mielestäni saahan sen pyörähtämään , jos on huolimaton. luisto hallinnassa eli kaasulla ohjaat kulmaa. ajoin madsa 1300 1ryhmä aikoinaan rallia, sillä pystyi kyllä katsomaan perävaloja pyörähtämättä.alfetassa eikä ainakaan ex 2l giulietassa ollu lukkoperää siitä huolimatta mainio ajettava ,jolla minä myös viihdytin työkavereita, kuin myös 75:lla vielä nykyisinkin kun käyvät eläkeläistä talvella katsomassa tietenkin yksityistiellä :mrgreen:

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 07:40
Kirjoittaja Rasvis
Jos nyt vaikka 320-Baijeriin verrataan niin kyllähän Alfan etufillarit saisivat vähän enemmänkin kääntyä. Luisun kulma olisi kyllä silloin jo niin iso ettei meno ole enää kovin vauhdikasta mutta saisipahan helpommin korjattua jos meinaa karata liian isoksi.

75 pitää Puimuria selkeämmin käskeä kylkimyyryyn, muuten käy äkkiä niin että perän sijasta luistaakin nokka. Kun perän on ensin ottanut irti niin kyllähän se sen jälkeen on helppo hallita.

Edit: Kokemukset ovat nelos-Alfoista ja kutos-Bemareista, homma varmaan muuttuu jonkin verran jos kutonen onkin Alfassa ja nelonen Bemweessä.

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 08:21
Kirjoittaja Laku
Moi laku. Auto laitetaan luistoon, olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon
Olet berlina oikeassa, näin nimenomaan tapahtui kerran kesäisellä märällä (öljyä?) asfaltilla ja kerran talvella mutkassa kitkoilla - meni ilmeisesti yli pitorajan.

Seurauksena kyllä hallitut luistot kesällä jopa omalla sisäkaistalla. Tarkoitin vaan, että kun lähtee, niin lähtee aika äkäseen - enkä ollut valmistautunut ottamaan hallitusti.

Oho, nyt tais mennä jo aikais paljon ohi. Siis tasapainoinen autohan toi 75:nen on - itte pidin talvella vielä kahta kesärinkulaa takapainona paksissa.

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 11:58
Kirjoittaja Venella
Loistava auto oli ajaa 75 2.0TS , kauniisti sai heitettyä hallittuun sladiin mutkassa ja aina pysy näpeissä vaikka oli kuinka liukasta. hyvä puoli oli myös se et se kyl heti kerto peräpäällään koska on liukasta...

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 21:09
Kirjoittaja Abarth
berliina: se oli vain oma mielipiteeni. Ainakin vanhoja bemareita voi ajaa suuremmassa kulmassa vauhdikkaammin kun pyörät kääntyy kunnolla. Niin, ja en tarkoittanut, että seiskafemma pyörähtäisi jotenkin herkästi (koska sitä se ei mielestäni tee), vaan sitä, että jyrkät sladit on todella hitaita.

edit: oma kokemukseni perustuu siis lukkoperälliseen versioon

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 21:24
Kirjoittaja Carlos
Ja tähän väliin yksi lempikuvista
Kuva
:-D

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 21:47
Kirjoittaja Rasvis
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kun perän on ensin ottanut irti niin kyllähän se sen jälkeen on helppo hallita.
:oops:

Lähetetty: 21 Joulu 2006, 21:47
Kirjoittaja Abarth
Joo joo, mut toi ei olekaan mun toimesta. 8)

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 09:59
Kirjoittaja Zulak
Carlos kirjoitti:Ja tähän väliin yksi lempikuvista
:-D
TÄSTÄ ei ollu mitään puhetta kauppoja tehdessä! :D

Ei sen puoleen.. itselläkin pieni hallintavirhe jo sattui ja umpio särkyi + etulokasuoja otti osumaa.. :( Noh, tulipahan laitettua uudet umpiot molemmille puolin.

Jostain kumman syystä 75 houkuttelee urheilemaan jatkuvasti :)

Paras ostos kyllä pitkiin aikoihin tuo vekotin.

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 10:12
Kirjoittaja Vittorio Jano
Carlos kirjoitti:Ja tähän väliin yksi lempikuvista
Rasviksen jääratavaatetukselle toki varaukseton 8)

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 10:38
Kirjoittaja Carlos
Nuo villakankas takki hurjat on omalukunsa aina, eiks joo Epezi :wink:

Lähetetty: 22 Joulu 2006, 11:41
Kirjoittaja Epezi
kyllä vain. Täksi talveksi on pakko hankkia toinen takki.

Lähetetty: 26 Joulu 2006, 21:51
Kirjoittaja raktori112
Tuo Klassikko-elokuva ja Klassikko-kirja ovat kyllä loistavia, molemmat on läpi menty ja elokuvasta lähti alfa innostuksenikin, nyt on alfa omistuksessa, mutta eipä ole vielä tullut ajettua kun on vielä senverran osissa, johtue tiheäkierteisistä muttereista, mutta uskon kyllä että loistava on ajettavuus, ja villatakit ovat loistavia, vaikka itselläni on musta. :lol:

Lähetetty: 27 Joulu 2006, 17:12
Kirjoittaja berliina
Abarth kirjoitti:berliina: se oli vain oma mielipiteeni. Ainakin vanhoja bemareita voi ajaa suuremmassa kulmassa vauhdikkaammin kun pyörät kääntyy kunnolla. Niin, ja en tarkoittanut, että seiskafemma pyörähtäisi jotenkin herkästi (koska sitä se ei mielestäni tee), vaan sitä, että jyrkät sladit on todella hitaita.

edit: oma kokemukseni perustuu siis lukkoperälliseen versioon
Abart mä ajan eniten tällä hetkellä cheroceellä siinä lukkoperä on helppo kans ajaa takav.:lla luistossa kulkee tietenkin suuremmassa kulmassa kun pitoa vähemmän johtuen painonjakautumasta. Avantouinnissa käyn kerran viikossa jolloin ajan vanhaa pikistä jossa on leveä 180 asteen mutka jossa hyvä näkyvyys siinä vedän luistossa taka- tai nelivedolla välillä pyörähtäenkin ja hankea pöllytellen, san nimittäin vaimon hiljaseksi vihdoin Rauno Aaltosen sanoin : turvallisempi on ajaa pienessä luistossa, kuin yllättävässä :mrgreen:

Re: alfa romeo 75

Lähetetty: 28 Joulu 2006, 10:09
Kirjoittaja Seiska5mma
berliina kirjoitti:Moi laku. Auto laitetaan luistoon. Olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon.
Mulla on sellaista perstuntumaa, että liian hidas nopeus tekee saman. Pajavasaraefekti löytyy meikäläisen käsillä reilusti alle 60 km/h vauhdeista.

Re: alfa romeo 75

Lähetetty: 28 Joulu 2006, 16:36
Kirjoittaja berliina
Seiska5mma kirjoitti:
berliina kirjoitti:Moi laku. Auto laitetaan luistoon. Olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon.
Mulla on sellaista perstuntumaa, että liian hidas nopeus tekee saman. Pajavasaraefekti löytyy meikäläisen käsillä reilusti alle 60 km/h vauhdeista.
Jos tulee talvi tule ajamaan se 180 asteen mutka 60 kymppiä niin vedän sut cheroceellä pois hangesta, olet siellä nokka edellä jollet laita autoa luistoon jos laitat kylki edellä. Eihän liian hiljaisella vauhdilla saa autoa luistoon. :silly:

Re: alfa romeo 75

Lähetetty: 30 Joulu 2006, 03:23
Kirjoittaja jknracing
Seiska5mma kirjoitti:
berliina kirjoitti:Moi laku. Auto laitetaan luistoon. Olet ajanut liian lujaa, jos se yllättäen lähtee luistoon.
Mulla on sellaista perstuntumaa, että liian hidas nopeus tekee saman. Pajavasaraefekti löytyy meikäläisen käsillä reilusti alle 60 km/h vauhdeista.
Joo. Spinni tulee ihan yhtäkkiä.
Etenkin verrattuna E21 Demariin... Sehän on niin helppo hallita... :wink:

Lähetetty: 01 Tammi 2007, 19:27
Kirjoittaja Mokoma
Tietääkö kukaan missä se Klassikko-elokuvan alfa on??

AKE:n tietojen mukaan katsastettu 15.05.2004 viimeksi.

Lähetetty: 01 Tammi 2007, 21:02
Kirjoittaja Rasvis
Niitähän oli siinä useampiakin, joukossa ainakin yksi "1.6 Twin Spark" joka siis oli helmoilla sun muilla härpäkkeillä meikattu TS:n näköiseksi. Jossain kohtauksessa autossa oli aluvanteet, toisessa pölykapselit ym. heittoa.

Lähetetty: 01 Tammi 2007, 21:12
Kirjoittaja KJS
Oli aika erikoinen juttu, että miksei tuota Klassikkoa pystytty tekemään yhdellä ja samalla autolla, koska eihän tuota Alfaa siinä niin mahdottoman paljon näkynyt.

Lähetetty: 01 Tammi 2007, 21:24
Kirjoittaja Rasvis
Jos ei yksi yksilö pysynyt kasassa kuvauksien keston vertaa :P

Ajettiinhan se siinä lopun tiesulkukohtauksessa paskaksi.

Lähetetty: 01 Tammi 2007, 21:38
Kirjoittaja Zulak
Tulipahan itekin käytyä vuokraamassa klassikko. Piti vieläpä lainata siskolta toistovälineet, jotta sai VHS:n katsottua ;)

Vähän väliä tuntui kyllä 75 vaihtuvan kun välillä oli esim. puinen ratti ja välillä nahkainen. Rekkareitakin näkyi useampia.

Lähetetty: 02 Tammi 2007, 02:57
Kirjoittaja OL
Venella kirjoitti:Loistava auto oli ajaa 75 2.0TS , kauniisti sai heitettyä hallittuun sladiin mutkassa ja aina pysy näpeissä vaikka oli kuinka liukasta. hyvä puoli oli myös se et se kyl heti kerto peräpäällään koska on liukasta...
Täysin samaa mieltä. Oma auto tosin on kaasariversio, eli lukoton. Mutta aina ilmoittelee mitä tekee, ikinä ei ole yllättäen lähtenyt luistoon, pajavasaraefektiä en ole huomannut ja ylitse olen saanut ainoastaan kerran, kun piti varta vasten kokeilla mistä ei enään oikene. Ehdottomasti yksi parhaista takavedoista millä olen ikinä ajanut. Ja on tullut ajettua lähemmäs paria kymmentä erilaista takavetoa. Lukkoa tuo kaasaripeli kyllä kaipaa.

Lähetetty: 05 Maalis 2007, 23:31
Kirjoittaja kalski
muotoilu,takaveto aina liukas tie viehättää minua seitenfemmassa eniten 8)

Lähetetty: 24 Maalis 2007, 22:35
Kirjoittaja jukkas
raktori112 kirjoitti:Tuo Klassikko-elokuva ja Klassikko-kirja ovat kyllä loistavia, molemmat on läpi menty ja elokuvasta lähti alfa innostuksenikin, nyt on alfa omistuksessa, mutta eipä ole vielä tullut ajettua kun on vielä senverran osissa, johtue tiheäkierteisistä muttereista, mutta uskon kyllä että loistava on ajettavuus, ja villatakit ovat loistavia, vaikka itselläni on musta. :lol:
älkää tyrmätkö mutta olen vähän hukkassa eli jos haluaisitte sanoa kirjan oikean nimen millä suomalaisesta lähisi kysymään ja elokuvan nimen että voisi kirjastossa lähteä kärkkymään... koska en halua menettää tilaisuutta päästä lulkea 75 tietoa:D

Lähetetty: 24 Maalis 2007, 22:37
Kirjoittaja Hepa
jukkas kirjoitti:
raktori112 kirjoitti:Tuo Klassikko-elokuva ja Klassikko-kirja ovat kyllä loistavia, molemmat on läpi menty ja elokuvasta lähti alfa innostuksenikin, nyt on alfa omistuksessa, mutta eipä ole vielä tullut ajettua kun on vielä senverran osissa, johtue tiheäkierteisistä muttereista, mutta uskon kyllä että loistava on ajettavuus, ja villatakit ovat loistavia, vaikka itselläni on musta. :lol:
älkää tyrmätkö mutta olen vähän hukkassa eli jos haluaisitte sanoa kirjan oikean nimen millä suomalaisesta lähisi kysymään ja elokuvan nimen että voisi kirjastossa lähteä kärkkymään... koska en halua menettää tilaisuutta päästä lulkea 75 tietoa:D
Klassikko

http://www.leffa-arviot.com/arvostelut/ ... index.html

Lähetetty: 24 Maalis 2007, 22:40
Kirjoittaja Jappe
Kari Hotakainen: Klassikko

Lähetetty: 25 Maalis 2007, 09:28
Kirjoittaja Seiska5mma
Tämän ketjun aloittajalle suosittelen YouTuben hakua Alfa-sanoilla.

Tässä esimerkiksi syy miksi minä vaihdoin Toyota Corolla 1.3 -mallin Alfa Romeo 3.0 -malliin.

http://www.youtube.com/watch?v=XLY5m36GWck

Lähetetty: 25 Maalis 2007, 11:50
Kirjoittaja Wile
Klassikko on tosiaan ihan hauska elokuva. Pari-kolme kertaa tullut vuosien varrella katsottua, DVD:kin löytyy hyllystä. Kirjaa en ole vielä kiireiltäni aloittanut, vaikka kirjastosta sen tovi sitten lainasinkin.
Klassikossahan on se ristiriita perisuomalaisen 'junttiromantismin' ja Italian eksoottisuuden välillä. Sama kiehtoo kai itse 75:ssakin - silmä sanoo että onhan se muotoilullisesti varsin maskuliinisen saksalainen, kun taas sydän tietää auton olevan italialainen. Ehkäpä 75 voisi olla sellainen kiva kakkos- tai kolmosauto, joskus :wink:

Lähetetty: 26 Maalis 2007, 22:04
Kirjoittaja Mokoma
"-Tietääkö Haadeksen hurtta mikä on Alfa Romeo spark seitsemänkymmentäviisi?"

"-Polje nyt saatana sitä riisikuppias, täältä tulee 150 heppaa jotka odottavat suitsien löysäämistä!"

Lähetetty: 26 Maalis 2007, 23:15
Kirjoittaja DeDion
Alfa 75 on juuri sitä mitä BMW väittää olevansa:
Ultimate driving machine

Lähetetty: 27 Maalis 2007, 08:20
Kirjoittaja jarski
75=Törkeen hyvän näkönen...Samoin kuin 159...Tosin raapii väärästä päästä mutta, sehän onkin perheauto.Tosin,olispa ollut varaa ostaa suurempi koneinen...No voihan totakin alkaa kutittelemaan jossain vaiheessa, tosin tallissa ei ole enää tilaa "ylimääräisille" harrastuksille :-D

Lähetetty: 27 Maalis 2007, 08:50
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Virttyneen punainen, valkoharmaiksi syöpyneillä puskurinosilla varustettu, vakiokuosissa oleva perus-1,6 peltivanteilla on melkoisen jäätävän näköinen kampe. Siitä ei pääse mihinkään. Mutta hienokuntoinen, TS-levikkeillä ja henkeen sopivilla aluvalsseilla varustettu yksilö on sitten jumalattoman hyvännäköinen auto. Se on jännää, miten niinkin pienet yksityiskohdat voivat muuttaa auton ulkonäön ihan totaalisesti.
75:n brutaali olemus hakkaa kyllä ulkonäöllisesti monet kauniit autot. Ehdottomasti yksi parhaimman näköisiä Alfoja ikinä.

Lähetetty: 28 Maalis 2007, 19:16
Kirjoittaja OL
Cuore Sportivo kirjoitti:Virttyneen punainen, valkoharmaiksi syöpyneillä puskurinosilla varustettu, vakiokuosissa oleva perus-1,6 peltivanteilla on melkoisen jäätävän näköinen kampe. Siitä ei pääse mihinkään. Mutta hienokuntoinen, TS-levikkeillä ja henkeen sopivilla aluvalsseilla varustettu yksilö on sitten jumalattoman hyvännäköinen auto. Se on jännää, miten niinkin pienet yksityiskohdat voivat muuttaa auton ulkonäön ihan totaalisesti.
75:n brutaali olemus hakkaa kyllä ulkonäöllisesti monet kauniit autot. Ehdottomasti yksi parhaimman näköisiä Alfoja ikinä.
Veit jalat suustani.

Lähetetty: 28 Maalis 2007, 23:05
Kirjoittaja Jappe
^ älä luota liikaa tvingon omistajan mielipiteisiin auton kauneudesta :mrgreen:

Lähetetty: 28 Maalis 2007, 23:10
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Twingo on symppiksen näköinen, ja nahkaverhoilu, panoramakatto sekä 16" aluvalssit tekevät siitä entistä herkullisemman. :wink:
Noh, muijan auto.

Lähetetty: 28 Maalis 2007, 23:11
Kirjoittaja Jappe
Seliseli..

Lähetetty: 28 Maalis 2007, 23:12
Kirjoittaja 90
on se clio vaan helvetin ruma kulkine..