Sivu 1/1

Tosi tarina Mobilisti-lehdestä 5/2003

Lähetetty: 25 Syys 2003, 17:02
Kirjoittaja mikkilj
Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen Chevrolet Impala 2D Hardtopinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin. Tosin hän ei hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan maantiepoliisin edutajat löysivät sittemmin kallionseinämästä sulaneen ja palaneen metallikasan, jonka johdosta epäiltiin aluksi pienkoneonnettomuutta. Tutkimukset osoittivat kyseessä olleen yllättäen 67-mallisen Impalan! Vaadittiin pitkällisiä patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan selvitämiseksi, mutta lopulta kaikki kirkastui.

Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO ( Rocket-Assisted Take-Off )-apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti kuormattuja sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi pienempien kenttien lyhyemmiltä kiitoradoilta. No, Hemmo oli kiinnittänyt rakettimoottorin Impalan kattoon ja ajanut pitkän aavikkoasvalttisuoran päähän, tarkoituksenaan kokeilla, miten "Antilooppi" karauttaa. Ja karauttihan se!

Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin viiden kilometrin päässä onnetomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan kyseinen moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä sekunnissa, jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa noin 560 km/h nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster-tason kyytiä. Tämän jälkeen raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden aikana kuljettaja ( vai pitäisikö hantä kutsua Lentäjäksi?) on vastaanottanut samanlaisia G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja varmasti menettänyt tajunsa. Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut hetkellisesti ( lue: parisen kilometriä ) pitämään Impalan tiellä, jonka jälkeen hän on yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta... Poliisi varmisti jarrutusyritykset sillä perusteella että jarrukomponentteja, renkaanpalasia ja pyöränripustusten jääteitä löytyi käsittämättömän pitkältä matkalta. Ajo-ominaisuuksiin tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa vaunu oli siinä vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä parisen kilometriä ennen iskeytymistä kallionseinämään noin 37 metrin korkeudella! Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos. Poliisin arvioiden perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h...

Lähetetty: 25 Syys 2003, 17:22
Kirjoittaja alfa 156 v6
tossa on jo ASENNETTA :mrgreen:

Lähetetty: 25 Syys 2003, 17:29
Kirjoittaja tv
Tämä on tunnettu urbaanilegenda. Hyvin mahdollista, että joku tuon on oikeasti tehnytkin. Kannattaa lukea Wired-lehden artikkeli aiheesta:
http://www.wired.com/wired/archive/8.08 ... topic_set= (15 sivua pitkä juttu :) )

Lähetetty: 25 Syys 2003, 19:38
Kirjoittaja 90
jeps..luinpa itsekkin tuon jutun..vauhdinhurma on ollut suorastaan tappava.... :)

Lähetetty: 25 Syys 2003, 21:52
Kirjoittaja Toronado
Klassinen esimerkki siitä että kaikkea voi kerran kokeilla. :lol:

Lähetetty: 27 Syys 2003, 08:01
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Luin tuon taannoin itsekin enkä voinut olla nauramatta :lol: Kaveri ei ole kyllä ollut mikään ruudin keksijä kun on tuollaisen mennyt rakentamaan. JATOa kun on hiukka vaikea jarrutella kun sen on kerran sytyttänyt. (Eiks se kaveri ollu entinen armeijan äijä ja oli sieltä nyysiny sen)

Al Qaidalle uusi metodi: Alkaa tollasilla värkeillä rakennuksia tähtäilemään :mrgreen: