Sivu 1/1

Merkkihuolto, Alfan paras ystävä.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 11:47
Kirjoittaja enial
Voi elämän karut kävyt! Tässä hieman tarinaa keskusteluista erään "kreikkalaisen aakkosen" -huollon kanssa. Kyseessä ei ole väritetty versio vaan mahdollisimman tarkka kertaus.

Tarina alkaa siitä kun autoon piti asentaa toisen etulampun pesuri koska edellinen oli kyllästynyt kykkimään puskurissa. Toiseksi piti tutkia sitä kun kone käy kylmänä ja moottorivalo tykkää osoittaa olemassa olostansa. Webastokin oli jostain syystä ihan mykkä, mököttikö lie. Lisäksi valojen häiriövalo paloi luultavasti pimeän parkkivalon takia. Nämä myös kirjattiin työmääräykseen.

Autoani hakiessa keskustelu eteni suurinpiirtein näin:
Huolto: Niin siinä oli pesurin asennus.
Minä: Joo
H: No me tilattiin väärä suutin, konepellille tuleva suutin.
M: Jahans
H: Sitten siinä palaa moottorivalo. Se taitaa palaa vieläkin
M: Siis...??
H: Pitäis anturi vaihtaa
M: Öööö, ei siis vaihdettu?
H: Ei
M: Eh... ????
H: Sitten se webasto oli kans rikki. Niin on kyllä rikki vieläkin
M: Siis... ööö... mitä te sitten oikein teitte?
H: No palanut parkkivalo vaihdettiin. Niin ja yks tulppa kuivattiin kun siellä oli yhdessä pytyssä hieman kosteutta.
M: Tota, no pitäishän noi muutkin viat kuntoon saada?!
*hetken hiljaisuus*
H: Hmmmm... no kävisko sulle ylihuominen?
M: No käy

--- 2 päivää myöhemmin --
M: Niin toin ton auton taas
H: Niin siinä jäi vielä jotain tekemättä?
M: Eikun, jospas sille tällä kertaa jotain vaikka tehtäisiinkin.
-- (pitkä keskustelu vähän kaikesta aiheeseen liittyvästä)
M: Vaihtakaa nyt se termarikin kun on niin pärkkelee kylmää.
H: Mikäs auto sulla ennen tätä oli?
M: <VAG-konsernin auto>
H: Niin ei nää Alfat niin lämpimiä olekaan
M: No mutta kun lämmöt ei nouse 20 minsan matkalla edes 50-asteeseen ja kabiinissa on pirun viileetä. Eikö termarit ole kuitenkin ihan kulutustavaraa?
H: No ei me niitä kyllä ole ennenkään vaihdettu
M: ????
H: Ei meillä välttämättä ole niitä hyllyssäkään
M: No jos se siitä on kiinni niin mä toimitan teille osat
H: Ei me mitään tarvikeosia siihen laiteta
-- (taas pitkä keskustelu)
H: No jos sä välttämättä haluut, että se termari vaihdetaan niin kai se sitten vaihdetaan. Jos ehditään. Pitäis kyllä kolmas aika varata sitä varten
M: Hä?!
H: Jos meillä jää aikaa niin vaihdetaan se termari. Saako siihen laittaa sitten tarvikeosan?
M: Saa saa!
H: No kirjotetaan tähän työmääräykseen, että "Asiakas haluaa, että termari vaihdetaan?!?!?" (siinä tosiaan riitti noita kysymys- ja huutomerkkejä) Saa sitten huoltomies katsoa vaihdetaanko.

--- 3 tuntia edellisestä, jolloin piti olla valmis ---
M: Mikäs tilanne nyt on, joko auto kunnossa?
H: Tuolla se on vielä sisällä, termarin vaihto menossa
M: Ok, otanpa kahvia odotellessa
--- vajaa tunti edellisestä ---
H: Tuota, tilattiin taas väärä pesuri
M: Jaa (enää en jaksanu edes hämmästyä)
H: Termari olis nyt vaihdettu, samoin lämpötila-anturi
M: Komiaa
H: Webasto ei toimi vieläkään
M: No löytykö toimimattomuudelle mitään järjellistä syytä?
H: Rele tarttis ainakin vaihtaa
M: Jahas, tilataanko sitten semmonen
H: Ehditkö tuleen ensiviikolla
M: Jo vain

3. huollossa käynnin ja 1½ viikkoa kestäneen rumban jälkeen kaikki alkaa viimeinkin olla kunnossa - Webastoa lukuun ottamatta. Sille eivät sitten loppujen lopuksi kuulemma osaakaan tehdä mitään.

Enpä muuta kommentoi kuin, että aika huikeeta!

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 11:57
Kirjoittaja Toronado
Tulee mieleen Speden rautakauppa-sketsi...

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 11:59
Kirjoittaja MrKirby
Hih - aika karua. Termareitakaan ei olla yleensä vaihdeltu. :-D

Sori hymyilyni - sinua tuskin naurattaa.

Re: Merkkihuolto, Alfan paras ystävä.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 12:21
Kirjoittaja Alfaholisti
enial kirjoitti: M: Vaihtakaa nyt se termarikin kun on niin pärkkelee kylmää.
H: Mikäs auto sulla ennen tätä oli?
M: <VAG-konsernin auto>
H: Niin ei nää Alfat niin lämpimiä olekaan
Just joo, mulla oli noin 3 ja puol vuotta sitten 156 ja lämpimämpää talviautoa ei ole ikuna ollut.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 12:35
Kirjoittaja Laku
Tota noin, jos aiot asioida vielä neljännen kerran ko. paikassa - itte kyllä ehkä äänestäisin jaloilla - niin ehdottaisin että teet valmiiksi kirjallisen listan töistä ja pyydät nähdä työmääräyksen.

Tietysti hoidat tarvitsemiesi osien tilaamisen etukäteen ja pyydät vahvistamaan, että oikeat osat ovat paikalla.

Jotkut olis kyllä jo nostanut hirveen härdellin ja palvelu paranee kummasti - valitettavasti isoon ääneen puhuminen kirosanojen kera tuntuu nykyään olevan palvelunsaanti peruste.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 12:43
Kirjoittaja Rolle
Laku kirjoitti:valitettavasti isoon ääneen puhuminen kirosanojen kera tuntuu nykyään olevan palvelunsaanti peruste.
Jeps, saa samalla papereihin merkinnän "asiakas on mulkku" :mrgreen:

Olipa taas tapaus. Muut voi firman tuntien jotenkin kuvitella, mutta että termari ei olisi kulutustavaraa niin ei oikein mene kaaliin.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 13:17
Kirjoittaja willez
noi merkkihuollot kuC aika lailla :D Itseasias just vaihoin termarin ja korjattiin lämpötila-anturi kun kabiini kylmä ja mittari nollissa :P Mut nyt pelaa ja tosiaan saa lämpimäksi ton auton jos vehkeet toimii !

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 14:30
Kirjoittaja Bones
Kai jo kannattaisi jonkunlaisen päällikön juttusille vaivautua ja kertoa tarkkaan että mitä on tehty ja mitä ei ja miksi homma kusee. Laku jo hyvät toimintaohjeet laittoikin.

Niin ja pistäs tallentaen vaikka ensi kerralla keskustelu, pääsee deltta youtuben top kymppiin :-D

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 14:31
Kirjoittaja TestarosaFinland
Kreikka aakonen on persettä! :mrgreen:
Niin kuin Laku sanoi, vain jos nostaa meteliä niin toi "kreikkan aakosen" palvelu on aivan parasta. Tampereella kyllä asiat hoituivat ihan malikaasti, kun tein näin.
Harmi,mutta mutta...
Nykyään käyn siella vain kahvitaukolla :wink:

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 15:03
Kirjoittaja JiiPee
Bones kirjoitti:...pääsee deltta youtuben top kymppiin :-D
Hehee, suoraan KUMMELI -sarjaan. Voin jo sielujeni silmin kuvitella esim Silvennoisen näyttelemässä vähäeleistä ja -puheista huoltotyönjohtajaa. Parasta A-sarjaa !!! :-D

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 17:57
Kirjoittaja Rasvis
Voi hyvää päivää. Eikö maahantuojakaan tajua, että kun asiakas ostaa auton, hän itse asiassa ostaa tuotteen johon kuuluu myös auton ylläpito? Suurimmalle osalle ei riitä että auto sinänsä on teknisesti ihan käypänen (ja ominaisuuksiltaan jopa hyvä), se pitäisi myös tarpeen vaatiessa saada huollettua ja korjattua järkevällä rahalla ja vaivalla. Tuo nykyinen hommahan näyttää olevan ihan perseilyä.

Eipä silti, ei se aina ihan nappiin osu muillakaan merkeillä. Tuota nykyistä Pesosta ostatellessani ihmeteltiin myyjän kanssa toimimatonta automaatti-ilmastointia ja ulkolämpömittaria, joka näytti nollaa. Myyjä oli määräaikaishuollon yhteydessä kysellyt, josko viallisella ulkolämpöanturilla olisi vaikutusta automatiikan hörhöilyyn, johon mikälie-korjaamopäällikkö oli vastannut "ei sillä ole mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa". Myyjä rohkeni itsekin epäillä hommaa, mutta tyytyi merkkihuollon "asiantuntijan" lausuntoon. Vilkaisin sitten pösöfoorumilta kommentteja asiasta ja joo, anturit näyttävät olevan kulutustavaraa ja useammankin huomion mukaan se tosiaan sekoittaa ilmastointiautomatiikan toiminnan.

Mihin enää voi luottaa jos merkkihuollon kaveri puhuu sillä varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys asiasta voi antaa? Omaan itseen? Entäs ne asiakkaat, joita ei kiinnosta selvitellä auton teknisten järjestelmien toimintoja ja vikamahdollisuuksia vaan haluaisivat vaan tankata ja ajaa, ilmeisesti ostavat Toyotan? Siellä kuulemma ainakin huolto pelaa.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 19:22
Kirjoittaja kimmo
No voi herra jumala vaatikaa nyt palvelua rahojenne vastineeksi. Esimerkiksi _hyvin_ kirjoitettu seikkaperäinen sähköposti tapahtuneesta _ilman_ suoraa vittuilua ja/tai kirosanoja ja sopivalla jakelulla toimii yleensä melko hyvin.

Tässä tapauksessa kertoisin mielipiteeni jakelulla liikkeen johtaja + maahantuojan jälkimarkkinointijohtaja. Ehkä myös maahantuojan laatujohtaja. Minkään päällikkötason speden kanssa ei kannata tuhlata aikaa.

Ei ne asiat muuten korjaannu ellei niitä korjata.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 20:50
Kirjoittaja hamppi
Kunnon tupelointia.
Eikö tällaiset korjaamon omat töppäykset nouse johtoportaassa sellaisten tahojen tietoisuuteen, jolloin niille ehkä jopa tehtäisiin jotain heti ensi-istumalta?
Näitä "huollossa tapahtuu" episoodeja, kun tuntuu vaan esiintyvän yllättävän paljon.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 21:08
Kirjoittaja niki
Pitää tässä välissä mainostaa, että kovin tutulta kuulostaa... Jopa nuo selitykset tuossa tiskillä. Ainoa ero on, että minun tapauksessa kyseessä on Turun teltta.

(Nimimerkillä kuudetta kertaa huoltoon samojen vikojen takia.)

EDIT: Niin ja jouluna lähetin palautetta Delta Motorille, eipä ole kukaan siihenkään tähän päivään mennessä vastannut.

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 21:14
Kirjoittaja Hesem
Tulee ihan mieleen nämä pätkät :-D

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 21:28
Kirjoittaja MikaZ
Hesem kirjoitti:Tulee ihan mieleen nämä pätkät :-D
häähäähhäää, just tommostahan tuo on :mrgreen:

Lähetetty: 16 Helmi 2007, 22:11
Kirjoittaja alfista
Osanottoni.

Tänään muukkosella käyneenä ei voisi taas tyytyväisempi olla. Hinta on aina kohtuullinen, ei vedätystä. Auto huolletaan hyvin. Hinta puolet Deltasta.

Takuu on ainoa este Deltan huollon välttämiselle, mutta kyllä tulee kalliiksi jos 5 vuotta huoltaa deltassa.

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 13:54
Kirjoittaja Campari
Demolitionin julkisilta sivuilta:

"Auto on toiseksi suurin hankinta heti asunnon jälkeen. Haluamme, että asiakkaat voivat luottaa Deltaan ja tuotteisiimme yhä enemmän. Viiden vuoden takuun auto on turvallinen ostos. Tuotteidemme laatu on hyvä ja osaaminen huoltopalveluissa vahva", Delta-konsernin toimitusjohtaja Risto Leppänen kertoo.

Mitä suurempi organisaatio, sitä varmemmin vastuu katoaa kerroksiin...ja sitä suuremmat erot mainosten ja todellisuuden välillä.

Pikkufirma on yleensä parempi, koska et voi siirtää vastuuta mihinkään, vaan työ on oikeasti tehtävä jos aikoo pysyä sapuskoissa.

Huutakaa hep, jos saatte joskus jonkun takuukorjauksen ekalla kerralla kuntoon, ei ole vielä itselle sitä sattunut. Onneksi ei ole tämän kärryn kanssa tarvinnut edes asioidakaan yhtä tapausta enempää, se tuli kahdella käynnillä kuntoon.

Laajemmin ottaen tässä on vain kysymys kertakäyttöajattelun leviämisestä autopuolellekin. Ei sen niin väliä, toimiiko se sen takuuajan jälkeen, ostakoon uuden...niistähän ne katteet tulevat. Ja jos tulee takuuajan jälkeen korjaamolle, niin sen saa kyllä tuntea nahoissaan. Varaosat 3x-4x kalliimpia, työ ainakin 2x kalliimpaa kuin muualla. Tämä tietysti koskee kaikkia muitakin merkkikorjaamoita. Kyllä, kyllä, viesti on tullut jo aikaa sitten selväksi, "ei tämä ole mitään hyväntekeväisyyttä, vaan businesta. Ostakaa meiltä tuote, mutta älkää ikinä tulko takaisin. Ei sen työn laadun niin väliä ole, kunhan tuo asiakas häipyy tuosta tiskiltä kitisemästä."
Toivottavasti kilpailu kovenee...ja rautakauppa-asenne häviää.

-cr

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 14:07
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Mahtavaa palvelua.
Olisi mielenkiintoista kuulla, kuka niistä huoltosankareista on ollut asialla.

OT: Onkohan autosi se viininpunainen 2,5 SW, joka Porissa on alkanut pyörimään. Muutamaan kertaan olen bongannut. Antinkadulla tuli vastaan n. viikko sitten, lauantaina eteläpuistossa ja myöhemmin Anttilan edessä parkissa?

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 14:30
Kirjoittaja enial
En viitsi tässä alkaa nimiä julkisesti kertomaan.

Ei ole mun tuo viinipunainen. Saman tosin olen itsekin pongannut. Mulla on tumma metallinhohtosininen. Lauantaina oli pongattavana ainakin Maunun pihalla :lol:

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 19:15
Kirjoittaja mattijus
Campari kirjoitti: Huutakaa hep, jos saatte joskus jonkun takuukorjauksen ekalla kerralla kuntoon, ei ole vielä itselle sitä sattunut.
Hep, vasemman etupyörän laakerin vaihto meni aikoinaan mukisematta myyjäliikkeen (Teltta) piikkiin. Korjauskin on ilmeisesti onnistunut, kun on nyt kestänyt jotain 30tkm :lol:

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 22:19
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Entäs ne asiakkaat, joita ei kiinnosta selvitellä auton teknisten järjestelmien toimintoja ja vikamahdollisuuksia vaan haluaisivat vaan tankata ja ajaa, ilmeisesti ostavat Toyotan? Siellä kuulemma ainakin huolto pelaa.
Ja kyllä muuten pelaakin hienosti.:wink: Ite en ymmärrä miksi pitää kyseenalaistaa asiakkaan vaatimuksia. jos asiakas haluu vaikka sen uuden termarin ni sinne laitetaa uus termari.se kuulu kellekkään oikeastaan sen suuremmin miksi se laitetaan (järki aina mukana). tietysti asiakkaan kanssa voi keskustella asiasta jos vaikka on tullut "väärä tulkinta" eli luultu vian olevan vaikka siinä termarissa vaikka syynä vikaan olisinkin joku muu asia. Ei käsitä miksei rahaa tuovia muualla palvella. :(

Lähetetty: 19 Helmi 2007, 22:21
Kirjoittaja Mokoma
Mikä sitten mahtaa olla vikana kun eivät oikeanlaista suutinta osanneet tilata?? Oisko kiva kuulla selitystä. On niillä kuitenkin varaosaohjelmassaan selkeät kuvat ja lontoonmurteella. Ettei vain olisi käynyt niin että on vahingossa jäänyt tilaamatta ja keksivät vaan selityksen että hups tulipas vahingossa tilattua väärä.

huolloista

Lähetetty: 20 Helmi 2007, 13:25
Kirjoittaja PPT
Näiltä hemmoilta puuttuu asiantuntemus Alfaa kohtaan.Aikaa ja turhaa vatvomista menee pikkuasioiden selvittämiseen ja setvimiseen.Kaukana ovat asiakaspalvelusta!Ruuvatkoon minunpuolesta rauhassa Fiatteja ja Kioja.Onneksi meillä on Muukkonen lähellä. 8)

Lähetetty: 20 Helmi 2007, 19:06
Kirjoittaja Seiska5mma
Ei niiltä välttämättä puutu mekaanista asiantuntijuutta. Tuo johtuu niiden vanhemmista. Ei noita perkeleitä itseänsä kannata syyttää, muuten ne laittaa omat lapsensa amikseen ihan kostoksi. Seuraavaksi on naaman edessä ihan edellisen jätkän näköinen velttovirtanen, vähän nuorempi, mutta vielä isäänsä parempi pakoilemaan vastuuta.

Lähetetty: 23 Helmi 2007, 07:58
Kirjoittaja Sweet mint
Ei voi valittaa, tosin kokemusta vasta yhden tapauksen osalta :wink:
Eilen vein auton Deltaan, koska avaimen kaukosäätö sanoi itsensä irti. Kun pääsin töihin niin soittivat että eivät tainneet muistaa sanoa mulle, että tuohan tullessasi ne molemmat avaimet eikä vain sitä kaukosäädöllistä. (Toinen on ihan perusavain) Kun hain auton sieltä pois niin sain mukaani 2 kpl kaukosäätöisiä avaimia :-D Palvelu oli kaikinpulin oikein ystävällistä ja avaimet toimii taas. Eli pisteet Karhulan Delta-autolle!

Tekniikanmaailman testissä delta oli viimeinen

Lähetetty: 02 Maalis 2007, 17:34
Kirjoittaja talleri
Viime kesän TM:ssä testattiin huoltoja etelässä, konala, turku ja joku kolmaskin, Huollettavana oli Fiat ja tulos oli karmea. Delta ei saanut korjattua fiatista ainuttakaan varsinaista vikaa...lasku osattiin kirjoittaa.

Kummallista sikäli, että liike tiesi että on kyseessä lehtiyhtiön auto ja vielä melko varmasti kyseessä huoltotesti. Ei ollut vaikutusta...

Lähetetty: 02 Maalis 2007, 19:50
Kirjoittaja Ana M
tää ketju kokonaisuudessaan on juuri se syy miksi en ite käytä merkkihuoltoa (toinen syy on se että auto on sen verran vanha että muutkin osaa korjata).

Kyllä palvelusta voi maksaa korkeamman tuntitaksan kun perus autokorjaamot, jos se palvelu on hinnankorotuksen verran parempaa. Itse olen vain alfan kohdalla todennut ettei mitään osia, edes sellaisia joita saa tarvike osina, ole hyllyssä ja hinta on monin tai jopa moninkymmen kertainen.