Autotallin suunnittelu..
Valvoja: Moderators
Autotallin suunnittelu..
Jees elikkä talli suunnittella ja itse tarkoitus suurin osa suunnittelusta ja rakentamisesta tehdä. Joten ennen kuin menen asiantuntijoiden pakeille, pitäisi saada selville mitä tärkeimpiin tallin ominaisuuksiin kuuluu? Tietenkin nosturi, vesi, sähkö ,lattiakaivot, lattialämmitykset ovat selvyys. Mutta sellaisia asioita jotka huomaa sitten jälkeenpäin että olisi voinut senkin laittaa.... Lämmitysmuotoa, ilmanvaihtoa, sähköistystä, (lähinnä ulkovalojen ja autolämmityspistorasioiden ohjausta) myös mietin että miten paras toteuttaa. Suunnitelmissä tällä hetkellä olisi 12mx6m talli ja sivuun n.35m2 asuintila. Lämmityksenä vesikietoinen lattialämmitys ja sähkökattila??
Kyllähän noita gsm ohjattavia tolppia löytyy.. hinta vaan on aika kauhee. Gsm ohjaimia alkaa saamaan 200-300€:lla. (bittinikkari rakentaa vaikka vanhasta kännykästä)
Viikkokello keskuksukselle ja siitä oma syöttö lämmityspisteelle ei hirveitä kustantais.
Moni on hehkuttanut ainakin erillisestä käyntiovesta talliin...
Jos tarkoitus on tehdä tallissa jotain niin tietysti:
Sähkö- ja paineilmapisteet joka nurkkaan, Riittävä valaistus, Hyllytila loppuu aina,,, yms ...
Viikkokello keskuksukselle ja siitä oma syöttö lämmityspisteelle ei hirveitä kustantais.
Moni on hehkuttanut ainakin erillisestä käyntiovesta talliin...
Jos tarkoitus on tehdä tallissa jotain niin tietysti:
Sähkö- ja paineilmapisteet joka nurkkaan, Riittävä valaistus, Hyllytila loppuu aina,,, yms ...
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Lattiakaivoa ei nykyään saa laittaa talliin (laillisesti) jos ei ole "öljyn erotusta". Muuten kalat kuolee ja maailma tuhoutuu, tai näin minulle on ainakin väitetty. Siitä minkälainen sen suodatuksen pitää olla ei ole hajua.
Tuollainen nosturilla varustettu hyvin valaistu talli olis kyllä ihan unelma. Ja mielellään sinne pari kivaa Alfaa
Onnea rakennus puuhiin!
Tuollainen nosturilla varustettu hyvin valaistu talli olis kyllä ihan unelma. Ja mielellään sinne pari kivaa Alfaa

Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Isukki rakennutti/rakensi tallin syksyllä, ei mikään ropauksen tyyssija, mutta kaukosäädöllä toimivat ovet, mikä on kieltämättä aika pornoa, ja veski tulee kaiketi keväällä paikoilleen. (talli on kolmihuoneinen.)
Tämä meinaa myös että porukoilla on yhteensä 4 tallipaikkaa 14km sisällä. Ja kun perheenjäseniä on yhteensä 4 niin se ei voi tietää huonoa 


Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Toista se on Ameeriikassa, ei vaan taitaisi mennä läpi täällä vastaava anturanmuotti, tai että puuosat olisivat kiinni betonissa
Omassa tallissa kiinnittäisin huomioita ainakin seuraaviin seikkoihin. Tuo aiemmin mainittu oma käyntiovi olisi kyllä kätevä. Hylly/kaappitilan lisäksi kaipaisin myös reilusti pöytätilaa missä mahtuu työskentelemään. Eri koneille miettisin sopivat paikat ja työskentelytilaa ympärille. Pesumahdollisuus autolle ainakin talvisin. Mahdollisuus jakaa tila helposti kahtia, ei likaannu koko talli kun oikein innostuu hiomaan tai maalaamaan, tai kastu sitten pesupuuhissa. Tämän voi ottaa huomioon myös ilmanvaihtoa suunnitellessa. Ilma- ja sähköpisteitä, myös voimavirta, tai valoa ei voi olla liikaa. Ehkä luksuksen puolelta löytyisi sitten jo WC ja tilat vaatteen vaihtoon.
Ulkovalojen ohjaukseen riittäisi minulle että, ne saa päälle ja pois sekä tallilta että päärakennuksesta. Lämmitystolppaan riittäisi pelkkä peruskello
ja mahdollisuus ohjata sitä sisältä.
Lämmityksessä riittää vaihtoehtoja. Mitä haluaa painottaa, käyttö- vai investointi kuluja? Onko muita rakennuksia, mikä lämmitys niissä on?

Omassa tallissa kiinnittäisin huomioita ainakin seuraaviin seikkoihin. Tuo aiemmin mainittu oma käyntiovi olisi kyllä kätevä. Hylly/kaappitilan lisäksi kaipaisin myös reilusti pöytätilaa missä mahtuu työskentelemään. Eri koneille miettisin sopivat paikat ja työskentelytilaa ympärille. Pesumahdollisuus autolle ainakin talvisin. Mahdollisuus jakaa tila helposti kahtia, ei likaannu koko talli kun oikein innostuu hiomaan tai maalaamaan, tai kastu sitten pesupuuhissa. Tämän voi ottaa huomioon myös ilmanvaihtoa suunnitellessa. Ilma- ja sähköpisteitä, myös voimavirta, tai valoa ei voi olla liikaa. Ehkä luksuksen puolelta löytyisi sitten jo WC ja tilat vaatteen vaihtoon.
Ulkovalojen ohjaukseen riittäisi minulle että, ne saa päälle ja pois sekä tallilta että päärakennuksesta. Lämmitystolppaan riittäisi pelkkä peruskello
ja mahdollisuus ohjata sitä sisältä.
Lämmityksessä riittää vaihtoehtoja. Mitä haluaa painottaa, käyttö- vai investointi kuluja? Onko muita rakennuksia, mikä lämmitys niissä on?
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Autotallissa riittää öljyn- ja hiekanerotuskaivo, joka on noin 100 litrainen muovikaivo, erillistä suodatusta ei tarvita (ainakaan sillon kun minä rakensin).Wile E. Coyote kirjoitti:Lattiakaivoa ei nykyään saa laittaa talliin (laillisesti) jos ei ole "öljyn erotusta". Muuten kalat kuolee ja maailma tuhoutuu, tai näin minulle on ainakin väitetty. Siitä minkälainen sen suodatuksen pitää olla ei ole hajua.
Kaikki ylimääräinen tila täyttyy varmasti kymmenessä vuodessa, olisi ehdottomasti aikanaan pitänyt tehdä kahden auton talli.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Lattialämmitys on talvella kiva. Jos tarvii ryömiä autonalla niin ei ole niin kylmä kuin lämmittämätön lattia. Sivuovi on myös kätevä varsinkin talvella. Omassa tallissani on talvisin pää ovet tilkitty finfoam levyillä umpeen ja kulku tapahtuu toimiston kautta. Tosin minulla on molemmat avot koko talven tallissa ja käyttöpirssi nököttää katoksessa. Toimiston puolella on wc ja jopa suihku. Remppakampeet on mukava vaihtaa toimiston puolella joka on hieman lämpimämmälle säädetty, kuin talli.
Laita hyllyt seinille hieman korkeammalle, niin eivät syö lattiapinta-alaa. 3-vaihe virta ja paineilma on ihan kivat samoin kunnollinen työpöytä ja sähköpisteitä vähän jokapuolelle. Liian kanssa pärjää aina
.
Laita hyllyt seinille hieman korkeammalle, niin eivät syö lattiapinta-alaa. 3-vaihe virta ja paineilma on ihan kivat samoin kunnollinen työpöytä ja sähköpisteitä vähän jokapuolelle. Liian kanssa pärjää aina

-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
jos ja kun itse joskus rakennan tallin niin laitan ainakin kattoon palkin johon tulee sellainen kettinki nosturi vaikkapa vaan käsi käyttöinen sillä on sit helppo nostaa esim kone yms pois. Ja sitten tuohon ilman vaihtoon kiinnitäisin huomiota eikös siellä pitäisi ilman liikkua kunolla ette mätänis mitää niin nopeasti jos ajattelee että ajaa joka pv tuolla suola paskassa.
ja sit toimistoon säky ja oveen takalukko et kun muija pistää metelin auton "raadoista" niin voi siel sit ootella sotatilan rauhoittumista.
ja sit toimistoon säky ja oveen takalukko et kun muija pistää metelin auton "raadoista" niin voi siel sit ootella sotatilan rauhoittumista.
Laitoin just kuvan omasta tallistani (jossa ihan kauhee kaaos päällä) albumiin. Ostin just vanhan -63 rak omakotitalon jonka on rakennuttanu Hartwallin autonkuljettaja itelleen. Talli on 7.5X8.5+verstas ja topicin alottaneelle sanoisin että kannattaa tehdä leveempi kun 6m jos mahollista (ja vastaavasti ei tarvi välttämättä olla ihan 12m pitkä että kaks autoo saa peräkkäin, >9m jo riittää). 7.5m leveessä pystyy kunnolla availeen vierekkäisten autojen ovia vaikka olis vähän kamaakin reunoilla. Tallissa siis myös rasvamonttu kuten kuvasta käy ilmi. Ja mistä tossa ylemmässä oli , niin kuvan oik. ylälaidassa näkyy kisko (ei nosturia) jolla on pata nostettu ja kisko johtaa verstaaseen joka kuvassa jää kulman taakse.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=6829
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=6829
- Larzon
- Viestit: 117
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:53
- Car(s): Perheessä:
159 Sedan TBi Ti
Mito QV - Paikkakunta: Kouvola / Voikkaa
Tuttava rakens talon jossa autotalli lattialämmityksellä, joka oli sen mielestä todella huono ratkaisu. Vaikka oli koneellinen ilmanvaihto, niin talli oli talvella kostea kuin sademettä. Autosta sulava lumi ja jää kun haihtui ilmaan viemäriin valumisen sijasta. Lattiakaivoon joutui kuulemma kaataa erikseen vettä kun ilmalukko kuivi ja viemäri rupes haiskahtaan.tsav kirjoitti:Lattialämmitys on talvella kiva. Jos tarvii ryömiä autonalla niin ei ole niin kylmä kuin lämmittämätön lattia. .......
Ittellä on kahden auton katos + varasto(kylmä), lämmintä tilaa kyllä pitäs olla kaikennäköisille maaleille yms. Eikä tuo robbari kompurakaan pelitä kovemmilla pakkasilla.
Elämä ilman alfaa on beettaa.
- Larzon
- Viestit: 117
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:53
- Car(s): Perheessä:
159 Sedan TBi Ti
Mito QV - Paikkakunta: Kouvola / Voikkaa
Juu toi on totta, mulla toi katos on vaan 6x6m ja kakkos auto seat ibiza eikä ovia pysty aukaseen kokonaan osumatta seinään tai toiseen autoon. Näin perheellisenä odotan kauhulla kun kersat kasvaa sen verran että saavat itte ovet remmottua auki. Saattaa ruveta kyljet "rypistymään"BB kirjoitti:Laitoin just kuvan omasta tallistani (jossa ihan kauhee kaaos päällä) albumiin. Ostin just vanhan -63 rak omakotitalon jonka on rakennuttanu Hartwallin autonkuljettaja itelleen. Talli on 7.5X8.5+verstas ja topicin alottaneelle sanoisin että kannattaa tehdä leveempi kun 6m jos mahollista (ja vastaavasti ei tarvi välttämättä olla ihan 12m pitkä että kaks autoo saa peräkkäin, >9m jo riittää). 7.5m leveessä pystyy kunnolla availeen vierekkäisten autojen ovia vaikka olis vähän kamaakin reunoilla. ....

Riittääkö muuten toi 7.5m, jotta molemmista autoista voi aukasta ovet "täpölle" ilman kosketusta?
Elämä ilman alfaa on beettaa.
- marsuliini
- Viestit: 154
- Liittynyt: 01 Elo 2005, 11:51
- Paikkakunta: Loviisa
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Sohvaa ei ole, mutta jenkkijääkaappi löytyy (sisältö satunnaisesti tyhjän ja täyden välimaastosta). Lisäksi toimiston vessassa on pyykkikone haalaripyykille.marsuliini kirjoitti:Eikös kunnon autotallista löydy sohva ja jääkaappi nestemäiselle juomalle....
Tämmöistä haaveilua olen kuullut
Lattialämmityksestä sen verran, että jos tallin lämpötila pidetään n. +10C, niin lattia on jotain luokkaa 15C. En ainakaan itse ole huomannut mitään lattiakaivon kuivumista. Pitänee keväällä taas tarkistaa tilanne. Luntahan minun talliin ei tulekaan, kun autot on ajettu sisään syksyllä ja otetaan ulos keväällä

Itsellä talli on 5.5m x 8m. Tuohon mahtuu rinnakkain 2 normaali autoa ihan mukavasti. Tosin tuo Galaxie ahmaisee lattiapinnasta ison osan, onhan auto 2,15m leveä ja 5,4m pitkä.
Joitakin kuvia löytyy kotisivun galleriasta.
Mun mielestä riittää. Ainakin tollasella keskikokosella sedanilla, possun ovet on vähän leveemmät mut kyllä senkin ovet molemmin puoilin mahtuu hyvin aukeamaan. Sitten jos haluu avata molempien autojen ovet täpölle yhtäaikaa ni voi olla jo autojen välissä ahdasta.Larzon kirjoitti:
Juu toi on totta, mulla toi katos on vaan 6x6m ja kakkos auto seat ibiza eikä ovia pysty aukaseen kokonaan osumatta seinään tai toiseen autoon. Näin perheellisenä odotan kauhulla kun kersat kasvaa sen verran että saavat itte ovet remmottua auki. Saattaa ruveta kyljet "rypistymään"![]()
Riittääkö muuten toi 7.5m, jotta molemmista autoista voi aukasta ovet "täpölle" ilman kosketusta?
Kun kämpän remontti vähän etenee ja pääsee ton tallin siistimään, hyvistä moottoroiduista nosto-ovista otetaan vinkkejä vastaan, niin kyllä sinnekkin on pari ylimäärästä sohvaa ja jääkaappia menossa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Lattialämmitys olisi varmasti hyvä. Jos lattiassa on riittävät kaadot+pinta jossa vesi kulkee niin vesi menee varmasti kaivoon. Ilmanvaihdon riittävyys on usein ongelma, johtuen siitä että mitä enemmän ilmaa vaihdetaan sen enemmän menee lämpöä hukkaan. Jos pääsisi tekemään ihan uutta ja olisi rahaa niin uskoisin, sähköllä toimiessa,niin lämmitykseen ottaisin lattialämmityksen (ei mikään paahtava esim.+17C), ilmalämpöpumpun(säädöt n.+21C) ja lämmöntalteenotolla varustetun ilmanvaihtokoneen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Kertokaas miten järkevältä kuulostaa etenkin ruostumisen kannalta kylmä autotalli.
Nyt kun näyttää siltä että lupa autotallin rakentamiseen liikenisi naapureilta, niin mietin tuota lämmitys juttua..
Omat tarpeeni autotallille ovat auton säilytys (ilman suurempaa raappailua) ja tavaran säilytys (katoksessa tämä ei oikein onnistu).
Muutenhan toinen autokatos olisikin minulle ihan passeli, mutta säilytystilaa ei ole koskaan liikaa. Ei oikein hyvittaisi auton oleskelutilaa lämmittämään, kun ei se ole tähänkään asti valittanut..
Nyt kun näyttää siltä että lupa autotallin rakentamiseen liikenisi naapureilta, niin mietin tuota lämmitys juttua..
Omat tarpeeni autotallille ovat auton säilytys (ilman suurempaa raappailua) ja tavaran säilytys (katoksessa tämä ei oikein onnistu).
Muutenhan toinen autokatos olisikin minulle ihan passeli, mutta säilytystilaa ei ole koskaan liikaa. Ei oikein hyvittaisi auton oleskelutilaa lämmittämään, kun ei se ole tähänkään asti valittanut..

Senza cuore saremmo solo macchine
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kai se ennen (puhuttakoon nyt vaikka ennen näitä poikkeuksellisen lauhoja ja lyhyitä talvia) kun auton vihollinen ruoste jylläsi niin paras vaihtoehto oli kylmä talli jossa auto ei sulanut vaan kosteus pysyi jäätyneenä. Toiseksi paras oli reilusti lämmin ja kunnon ilmanvaihdolla oleva jolloin auto suli ja kuivui. Sitten pahin oli se hieman lämmin, energia säästämiseksi kaikki ilmanvaihto nollassa ja sitä viemäriäkään ei ollut..auto oli suolahöyryssä koko talven. Just ehti sulaa mutta ei kuivua. Nykyään saa noita sähköisiä kuivaimia aika edullisesti...siitä sitten letku viemäriin ja kosteua ulos...toki taas sitä sähköä menee harakoille mutta ehkä vähemmän kuin hallitsettamattomassa ilmanvaihdossa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kylmään talliin hyvä ilmankierto niin on ihan kelpo säilytyspaikka, varsinkin jos autoa käytetään talvella. Samoilla linjoilla pohjoosen Alfistin kanssa, mutta lisäyksenä, että jos autoa on tarkoitus säilyttää tallissa talven yli eikä sillä ajeta, niin silloin tuo lämitetty riittävällä ilmanvaihdolla varmistettu talli on parempi vaihtoehto. Tällöin lämpötila pysyy vakiona, vaikka se olisi vain 10C ja ilmankosteus ei pääse tiivistymään pinnoille,. Kylmässä tallissa saattaa lämpötila vaihdella, niin että välillä saavutetaan kastepiste, jolloin siis ilmankosteus tiivistyy pinnoille ja lämpötilan noustessa sulaa sitten vedeksi. Tämä on ongelma lähinnä syksyllä, mutta myös talvella kun lämpötila pyörii jossain nollan vaiheilla.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Yksi pieni ja samalla merkittävä yksityskohta: Paljon pistorasioita ja mitä omaan tallin tehtiin, pistorasiat katkaisijan taakse -> ei jää sähkö laitteita päälle vahingossa...
Ja paljon valoja, mulla tulee 5 kahdella putkella olevaa valaisinta ja kolme lisää lopputarkastuksen jälkeen (ei voi laittaa ennen tarkasusta -> jos on yli viisi valaisinta luokitellan tila pienteollisuus tilaksi ja lupa on vain tallille)
Pyrokratia oli lupaa haettaessa aivan älytöntä! millään eivät meinanneet ymmärtää miksi joku ylipäätänsä raknetaa tallia saati siiten kahdelle autolle. Lisäksi oli jatkuvaa riitta tallin mitoista itse olisin halunnut tehdä 7 x 8 metrisen ja rakennusvalvonta oli sitä mieltä että 5 x 6 metriä riittää!! eihän siihen olisi edes mahtunut kahta autoa! ... lopputulos olis sitten 6,3 x 7,4 metriä jokä on välttävä isompi olisi parempi, kun sisällä on kaksi autoa, hyllyt ja pöytä paikallaan ei jää yhtään turhaa tilaa, juuri ja juuri pääsee kävelemään autojen ympäri.... sisämitat ovat 5,9 x 7 nytten... sisämittanan ihanne olisi 7,5x8,5 metriä....
Ja paljon valoja, mulla tulee 5 kahdella putkella olevaa valaisinta ja kolme lisää lopputarkastuksen jälkeen (ei voi laittaa ennen tarkasusta -> jos on yli viisi valaisinta luokitellan tila pienteollisuus tilaksi ja lupa on vain tallille)
Pyrokratia oli lupaa haettaessa aivan älytöntä! millään eivät meinanneet ymmärtää miksi joku ylipäätänsä raknetaa tallia saati siiten kahdelle autolle. Lisäksi oli jatkuvaa riitta tallin mitoista itse olisin halunnut tehdä 7 x 8 metrisen ja rakennusvalvonta oli sitä mieltä että 5 x 6 metriä riittää!! eihän siihen olisi edes mahtunut kahta autoa! ... lopputulos olis sitten 6,3 x 7,4 metriä jokä on välttävä isompi olisi parempi, kun sisällä on kaksi autoa, hyllyt ja pöytä paikallaan ei jää yhtään turhaa tilaa, juuri ja juuri pääsee kävelemään autojen ympäri.... sisämitat ovat 5,9 x 7 nytten... sisämittanan ihanne olisi 7,5x8,5 metriä....

Millaisia ilmanvaihto systeemejä foorumilaisilla on tallissa tai suunnitelmia niistä?
Omaan talliin tuli asennettua käytettynä hankittu konellinen ilmastointi lämpötaltiolla. Laitteen tuuletus teho on kilven mukaan 500-2500 m3/h ja käytännössä se riittää todella hyvin, ei tietoakaan hitsaussavusta tai hionta pölystä.
Jonkin asteinen ongelma on kuitenkin melu. Toosa on asennettu talliin sisälle, koska näin selvisi vähemmällä kanavien rakentelulla. Jossain vaiheessa talliin olisi tarkoitus rakentaa siirrettävillä väliseinillä toteutettu maalauskoppi jolloin olisi myös eduksi, että ilmastointikone olisi lähellä.
Onkohan järkeä rakentaa äänieristystä laitteen ympärille joko siihen suoraan kiinni tai sitten oma koppi sitä varten vai suosiolla siirtää koko laitos ylävintille?
Tämä viimeinen vaihtoehto on hiukan hankala toteuttaa koska toosa on melko kookas, mutta toki mahdollisuuksien rajoissa silti.
Omaan talliin tuli asennettua käytettynä hankittu konellinen ilmastointi lämpötaltiolla. Laitteen tuuletus teho on kilven mukaan 500-2500 m3/h ja käytännössä se riittää todella hyvin, ei tietoakaan hitsaussavusta tai hionta pölystä.
Jonkin asteinen ongelma on kuitenkin melu. Toosa on asennettu talliin sisälle, koska näin selvisi vähemmällä kanavien rakentelulla. Jossain vaiheessa talliin olisi tarkoitus rakentaa siirrettävillä väliseinillä toteutettu maalauskoppi jolloin olisi myös eduksi, että ilmastointikone olisi lähellä.
Onkohan järkeä rakentaa äänieristystä laitteen ympärille joko siihen suoraan kiinni tai sitten oma koppi sitä varten vai suosiolla siirtää koko laitos ylävintille?
Tämä viimeinen vaihtoehto on hiukan hankala toteuttaa koska toosa on melko kookas, mutta toki mahdollisuuksien rajoissa silti.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Sovella on haistanut rassaajien vähäiset varat.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Pihavalaistusta olen rakennellut. Perusvalaisimiksi otin Honkkarin 4,5W ledivaloheittimet. Ei ne raksahommiin kyllä riittäisi mutta pihalle perusvaloksi oikein hyvin. Hintaa oli n.25e ja ainakin sulautuivat tuonne lappeen alle niin että ei niitä sieltä huomaa.
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2289.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2291.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2293.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2294.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2289.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2291.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2293.jpg
http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... G_2294.jpg
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Tilasin viime viikolla talliin 60x90cm reikälevyjä työkaluille. (samanlaisia kuin noissa työkaluvaunuissa.) Oon kaupassa töissä joten sain keskusvarastolta tilattua noita levyja 12kpl yhteensä 5€.
Käytettyjä tietenkin olivat, mutta nyt ne vasta alkavat likaantumaan. Jospa vihdoinkin alkaisi työkalut löytymään...
Paikallinen työkalu/varaosaliike myy koukkuja noihin levyihin 1,35€/kpl 50kpl erissä...

Paikallinen työkalu/varaosaliike myy koukkuja noihin levyihin 1,35€/kpl 50kpl erissä...

- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ne Bilteman vehkeet siis on erilaiset. Ainakin kun katsoin sieltä kuvastosta. Reiät näytti pyöreiltä. Mielessä ainakin pyörii sellaisilla neliskanttisilla rei'illä varustetut levyt, joihin saa ripustaa hyllyjä ja koukkuja. Tietty jos sulla pyöreät reiät, niin varmaan on sama jako. (En mää noista sen kummemmin tiedä, töissä oli joskus tuollaisia levyjä pöytien takana)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Autotalli
Joo älä ihmeessä tee 6m kapeata. Vähintään 7m. Itse olen tehnyt kaks autotallia ( lue: verstasta). Eikä missään tapauksessa pitkää, ja kapeata. Tulee tilaongelmia. Pohjan ala mahdollisimman neliön muotoinen. Kahdet pariovet. Ja jos meinaat pilarinosturia, niin tolppien kohdalle betonin paksuus 25 cm. Ovet tein itse 50x50 huonekaluprofiilista, jonne styroxi väliin, tuli halvat ja tiiviit. Väittäisin, että ovat tiiviimmät, kuin tehdas nosto-ovet. Riippuu tietysti miten huolellisesti tekee. Mutta säästää hitosti rahaa. 

-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Autotalli
Ei kyllä käy yhtään katteeks. Tuskin on noissa tiloissa entisöity yhtään autoa, ja tuskin omistaja osaa vaihtaa edes rengasta. Voin kyllä olla väärässäkin.
^ hienoja kuvia
Mutta mun tallissa on todistettavasti ollut NAINEN
http://jari64.multiply.com/photos/album ... i#photo=41
Mutta mun tallissa on todistettavasti ollut NAINEN

http://jari64.multiply.com/photos/album ... i#photo=41
- Alfaholic -