Sivu 1/1

Kevät käyttöönotto

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 16:52
Kirjoittaja Silvio
Tämmöstä tiedustelemaan,että kuinka suuri osa kerholaisista pitää talvet "kynttilää vakan alla", eli pelkästään kesärengaskäytössä? Ens viikonlopuksi itellä auto valmistuu,ja jotenkin hirvittää siinä mielessä lähteä ajamaan,kun auto on seisontansa aikana kokenut melkoisia muutoksia.. Onko vastaavanlaisia tuntemuksia/kevät käyttöönottoja muilla edessä?

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 17:01
Kirjoittaja jaskas
Tänään otin porssen ajoon. On se vaan.... JEEEEE.
Koko talven olin sitä roplaillut ja säätänyt, ja nyt meni heittämällä leimaan.

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 17:06
Kirjoittaja Otsosmi
Oma biili ollu keski-suomessa koko talven seisonnassa. :( Mitään en oo kerinny/päässy tekemään ja kohta pitäs laittaa jo tulille. Ootan kyllä innolla että pääsee polkemaan karstoja poies. :mrgreen:

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 17:14
Kirjoittaja Silvio
Kyllähän tässä talvi on neonilla tullu ajeltua,joten jännittää!!! Osanneeko tuota enää edes käyttää 6 lovista vaihteistoakaan 3 portaisen automaatin jälkeen.. :mrgreen:

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 17:17
Kirjoittaja JT-Racing
Oma 156 seisoo joka talvi 6kk, enkä ole havainnut mitään sen suurempaa draamaa keväällä. Kesärenkaat vaan alle, hissukseen lähtee ajelemaan ja öljynvaihdon jälkeen jalka suoraksi 8)

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 17:23
Kirjoittaja Silvio
Yhtenä pointtina: v6 vakuutus on jo sinällään niin kallis ilman bonuksia,ja näillä 20 bonuksillakin,että tällä puolen vuoden säästöllä ostais jo helposti muutaman satasen työkassin. :-D :-D Ens talveks tulee varmaan ostettuakin,vaimolla kun äitiysloma loppuu ja tarvii taas kahta "aktiivista" autoa...

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 18:26
Kirjoittaja Silvio
Hyvällä prosentillahan nämä tuntuu liikenteessä ympäri vuoden olevan jos vaan 3 muuta kaveria seisottaa talven. :wink:

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 18:33
Kirjoittaja Joksa
JT-Racing kirjoitti:hissukseen lähtee ajelemaan ja öljynvaihdon jälkeen jalka suoraksi 8)
Öljyt kannattaa vaihtaa ennen seisotusta, ettei likaiset öljyt seiso koneessa koko seisotusaikaa.

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 18:34
Kirjoittaja mipo
Silvio kirjoitti:Hyvällä prosentillahan nämä tuntuu liikenteessä ympäri vuoden olevan jos vaan 3 muuta kaveria seisottaa talven. :wink:
Mulla seisoo kanssa.
Kyllä tässä on jonkinlainen jännitys päällä että mitenhän jouhevasti saa huollettua ja leimattua.
Rupee kyllä olemaan jo paineita, duunissakin kysellään jatkuvasti että joko Alfa on ajossa...

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 18:56
Kirjoittaja Silvio
Ja eikös se niin mee että kun on pitkä seisokki,niin veri alkaa pakkautumaan nuppiin.. :roll: :roll: Joo ne öljythän kyllä pitää ennen käyttöön ottoa vaihtaa,eilen tilasin heikalta koneeseen+laatikkoon ögelit,ja termarin jotta niistä lämpöheitoista pääsee samalla eroon. :)

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 18:56
Kirjoittaja Meriahven
tänään Yamahalla 81kilometriä... oooh kevät on tullut

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:03
Kirjoittaja JT-Racing
Joksa kirjoitti:
JT-Racing kirjoitti:hissukseen lähtee ajelemaan ja öljynvaihdon jälkeen jalka suoraksi 8)
Öljyt kannattaa vaihtaa ennen seisotusta, ettei likaiset öljyt seiso koneessa koko seisotusaikaa.
Autolla tulee kilometrejä kesässä vain pari tuhatta joten tuskin ne kovin likaset on :wink:

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:06
Kirjoittaja Silvio
Vuosi 94 ja dt125r:llä liikenteeseen sinisalon uusilla varusteilla,ikää siis tuolloin 16v,siinä mun paras pyörämuisto. 8) 8) Mutta sulla on kyseessä vissiin joku ihan muu Yamahan tyyppi?

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:25
Kirjoittaja Joksa
JT-Racing kirjoitti: Autolla tulee kilometrejä kesässä vain pari tuhatta joten tuskin ne kovin likaset on :wink:
Riippuu varmaan autosta. Jokatapauksessa jos vaihtaa kerran vuodessa öljyt, niin mielummin ennen seisotusta.

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:28
Kirjoittaja Silvio
Öljyt pitää vaihtaa kerran vuodessa,tuli autoon sitten 100 kilometriä tai 15000....

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:30
Kirjoittaja Joksa
Silvio kirjoitti:Öljyt pitää vaihtaa kerran vuodessa,tuli autoon sitten 100 kilometriä tai 15000....
Jälkimmäisessä tapauksessa vaihtaisin ainakin kaksi kertaa, mutta 100km "ajolla" tuskin jaksaisin joka vuosi vaihtaa.

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:31
Kirjoittaja JT-Racing
Ei ne 6kk seisoneet öljyt ole enään kovin hyvät kuitenkaan vaikka puhtaat olisivatkin? Ja kerran vuodessa siis joka kevät.. :wink:

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 19:37
Kirjoittaja Silvio
Aivan. Siellä missä on metallia,kertyy myös kosteutta,varsinkin jos seisoo tallissa jota lämmitetään silloin tällöin kuten itellä.Lämpötilaerot -30-+15... Öljyhän ei vissiin sinänsä mee mikskään,mutta itsehän voi päätellä kuinka hyvä lisäaine se vesi sielä öljyn seassa on.. :-D

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 20:15
Kirjoittaja Meriahven
Silvio kirjoitti:Vuosi 94 ja dt125r:llä liikenteeseen sinisalon uusilla varusteilla,ikää siis tuolloin 16v,siinä mun paras pyörämuisto. 8) 8) Mutta sulla on kyseessä vissiin joku ihan muu Yamahan tyyppi?
ehkä vähän :D

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Meriahven_

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 20:20
Kirjoittaja Joksa
Vesi haihtuu, kun ekan kerran lämpiää kone kunnolla. Öljyn säilymisen kannalta paras vaihtoehto on kuiva ja tasalämpöinen (ei turhia käynnistyksiä, ellei ole aikaa/mahdollisuutta lämmittää kunnolla lämpimäksi) viileä paikka, mutta tuskinpa nykyaikainen täyssynteettinen kovin helposti härskiintyy. Enemmän minua huolettaisi käytettyjen öljyjen rikki, josta syntyy kondenssiveden kanssa rikkihappoa.

Lähetetty: 10 Maalis 2007, 20:25
Kirjoittaja tsav
Kyllä nuo molemmat avokkaat seisoo lämpimässä tallissa talven ja otetaan vapuksi ulos. Mahdollisesti ensi kesänä saan vihdoinkin Alfaankin kilvet kolmen vuoden pintaremontin jälkeen.

Tuo öljyjen vaihto on mielipiteitä jakava. Mielestäni nykyisillä öljyillä ja polttoaineilla ei ole niinkään tarvista vaihtaa syksyllä vaan keväällä ennen kuin lähtee ajelemaan. Ennenmuinoin polttoaineet ja öljyt sisälsivät enemmän epäpuhtauksia, kuten rikkiä. Tuo rikki ja kondenssivesi sitten syövytti esim öljypohjaa talven aikana.

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 01:58
Kirjoittaja Silvio
Vähän eri mieltä ylemmän kommentin kanssa.. Mobilin ykköset oli seisokin alkaessa kirkkaan kullan väriset,seisonnan aikana muutamilla akunlataus käynnistyksillä väri muuttui vedensekaiseksi harmaaksi! Koko edellisen ajokauden 3000km.,pysyivät kirkkaana,mutta ei seisokin/satunnaiskäynnistysten jälkeen..

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 11:27
Kirjoittaja tsav
Tuossa keväällä vaihtamisessa olikin se pointti, että öljyt vaihdetaan ennen käynnistystä. Näin ei ole väliä vaikka öljyyn kondensoitusikin vettä. Tokihan ne tulevat nihkeästi kylmänä ulos, mutta kun jättää parisi päiväksi valumaan, niin saa riittävästi vanhaa öljyä ulos.

Itse säilytän autoa lämpimässä tallissa koko talven, joten tuo kondensiovesi ei ole ongelma. Jos auto on kylmässä ja lämpötila pääsee vaihtelemaan niin silloin ongelma ilmenee. Toisaalta eikös ne syksyllä vaihdetutkin öljyt mene sameaksi jos sinne talven aikana kondensoituu vettä.

Aikoinaan öljyt neuvottiin vaihtamaan syksyllä ennen seisomaan laittamista ja keväällä ennen käyttöön ottoa. Tämä on minusta nykyisillä polttoaineilla ja öljyillä turhaa ja mielestäni nykyisillä öljyillä tuo keväällä vaihtaminen on riittävä toimenpide.

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 11:56
Kirjoittaja TEMUZIN
Kakkosauto seisoi pihassa täyspeitteen alla koko talven. Akkua
latasin aika ajoin. Viikko sitten otin peiton päältä ovi auki sisä-
lämmitys päälle ja moottorinlämmitin myös. Akku takaisin peräkont-
tiin ja lataukseen. Kaksi tuntia odottelua ja sitten VROOOOOM !

On se niin pirun hyvä auto tuo ALFA 164 :-D :-D

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 13:44
Kirjoittaja Mokoma
ite kyllä laittaisin kirkkaat öljyt koneeseen kun jättää auton huilaamaan, näin mua neuvoi vanha ja viisas mies.
TEMUZIN kirjoitti:On se niin pirun hyvä auto tuo ALFA 164
Aijaijaijai kädet syhyten odotan omaa 164:stani. kevät tulee, lumet sulaa, asfaltti polttaa ja Alfasta on kone tuhannen osina... syö miestä :crazyeyes:

Lähetetty: 11 Maalis 2007, 20:40
Kirjoittaja Savo
Camaro on seisonnassa talvet. Tänä keväänä käyttöönotto on viimeistään 13.4, sillä vien sen 14.-15.4.2007 The Original Hot Wheels Show 2007
Jyväskylä, Jyväskylän Paviljonki. F-Body Club of Finland tarvitsi vanhan F-bodyn sinne ja lupasin omani. Ei se näyttelykunnossa ole, mutta pitää rakentaa projektiosasto.

Qv:n ostin käyttöautoksi, mutta toisin kävi. Auto oli ensimmäiset viisitoista vuotta Lapin suolattomilla (?) teillä, enkä henno sitä ruostuttaa. Otin sille harrasteojoneuvovakuutuksen ja siinä on vaatimuksena vähintään viiden kuukauden seisonta-aika. Ajoon se tulee niin, että pääsen sunnuntaina huhtikuun 22. klo 12 Harjulle Alfa-tapaamiseen.

Se on aina hyvä hetki kun saa auton ensimmäistä kertaa keväällä liikenteeseen.

Lähetetty: 13 Maalis 2007, 16:45
Kirjoittaja Topi
Täällä etelässä kun on pari päivää pidellyt oikein keväisiä kelejä, kävi tänään polttelemaan tosi pahasti. Mopo tai Spider pitäisi saada alle.

Vaan täytyy yrittää jotenkin sitkistellä vielä ainakin pari viikkoa. Mopo on vielä kunnostuksia vailla eikä Spideriä viitsi ottaa vakuutuksiin.

Jos sitten suunniteltuun Lahden miittiin pörähtäisi katto alhaalla, lämppäri täysillä, naama sinisenä ja suupielet korvissa. Pikkuteitä Orimattilan kautta.

-Topi Kuusinen

Lähetetty: 16 Maalis 2007, 16:32
Kirjoittaja Silvio
Tänään se alfakausi sitten tuli avattua,öljyjenvaihto+nelipyöräsuuntaus ja päälle kiiltopesu 8) 8) Usko alustasarjoihinkin palasi nopeasti kun pääsi koni sporteilla ratsastamaan! Aivan s......n hyvä satsi! 8) Eikä kolinoita/räminöitä esiintyny. Kevättä rupee rinnuksilla olemaan!