Sivu 1/2

Poliisi puuttuu jo 1km/h ylitykseen..

Lähetetty: 29 Elo 2007, 16:06
Kirjoittaja mipo
Mitäs mieltä Alfistit ovat tästä kokeilusta?


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poli ... 5229886621

Lähetetty: 29 Elo 2007, 16:19
Kirjoittaja momba
Kohtuutonta valvomista!
Käytännössä ajonopeus vaihtelee 75-85km/h välillä, riippuen siitä onko mäkiä jne...
Nyt keskittyminen kiinnittyy nopeusmittarin jatkuvaan vilkuiluun, tuntuu omituiselta.
Ennemmin virkavalta voisi keskittyä esimerkiksi turvaväliin, joka tuntuu monelta unohtuvan tyystin...

Lähetetty: 29 Elo 2007, 17:15
Kirjoittaja Pasi
joo, ei mitään järkeä... :roll:

Lähetetty: 29 Elo 2007, 17:21
Kirjoittaja gYdEbUh
Tekstissä sanottiin että käytännössä puututaan 4km/h ylityksistä eteenpäin. Ei mitään järkeä, mutta kokeilkoot kun en itse tuota tietä käytä.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 17:30
Kirjoittaja JackFry
Samaa mieltä momban kans, liikenteen seuraamisen sijasta pitää ruveta tarkkailemaan pelkkää nopeusmittaria. Siinä voi jäädä huomaamatta jotain paljon vaarallisempaa ja tuhoa aiheuttavaa kuin parin kilsan ylinopeus.
JA SIT SATTUU!! :(

Lähetetty: 29 Elo 2007, 17:55
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Omasta mielestä aivan naurettavan turhaa touhua. en näe mitään käytännön eroa ajaako 80km/h vai 85km/h. teoriassa voidaan laskea etenemistä ja jarrutusmatkoja,mut käytännön kanssa mielestäni turhaa spekulointia. eiköhä olisi ihan asiallista kun sallittaisiin n.10% ylitys rajoitukseen nähden. Menee turhaks mittarin kyttäämiseks eikä liikennettä tule sillon seurattua täydellä teholla. Suomen nopeusrajotukset on paikoitellen muutenkin reilusti alakanttiin.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:00
Kirjoittaja kumimuumi
Vakionopeudensäädin katsastusvarusteeksi?

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:29
Kirjoittaja R@gdoll
kumimuumi kirjoitti:Vakionopeudensäädin katsastusvarusteeksi?
Patongissa saattaa vakkarilla nopeus heilua jopa +/- 5 km/h mäkisessä maastossa... :?

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:30
Kirjoittaja Jochanan
Mahtoko olla äsken Kaarinasta Turkuun päin ajellessa kokeilu jo käynnissä. Hautausmaan kohdalla on 70 km/h rajoitus, mulla mittari näytti tasan 80, eli vauhtia 74 km/h. Tien varteen pysäköidyn Ford Tourneon peräloosteri välähti. :evil: Toisella kaistalla oli joku menossa just ohi, mut mistä sitä tietää mitä siinä kuvassa sit näkyy. Stanan kamerakopit.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:31
Kirjoittaja kumimuumi
R@gdoll kirjoitti:
kumimuumi kirjoitti:Vakionopeudensäädin katsastusvarusteeksi?
Patongissa saattaa vakkarilla nopeus heilua jopa +/- 5 km/h mäkisessä maastossa... :?
Varusteeksi voisi laittaa ns. viranomaistöpselin, josta näkisi mihin arvoon vakkari oli säädetty. Jos oikein, ei sanktiota. Autohan on kone, sillehän ihminen ei voi mitään.. :lol:

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:37
Kirjoittaja Alfisti
No turhan tarkkaa toi valvonta tai ei, niin kyllä kai osaava kuljettaja pystyy pitämään nopeuden esim. 75-80km/h välillä ilman sen suurempia ongelmia? Ja siellä liikennemerkissähän se suurin sallittu nopeus on, jos kerran heittelee kympin suuntaan tai toiseen niin ehkä kannattaa sit tähdätä vaikka lukemaan 70km/h? :mrgreen:

Re: Poliisi puuttuu jo 1km/h ylitykseen..

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:43
Kirjoittaja Rasvis
mipo kirjoitti:Mitäs mieltä
Minusta tuo olisi ihan loogista, rajoitus on se mitä tolpan nokassa lukee ja se siitä. Nykyäänhän autojonolla on mittarissa tyypillisesti rajoitus plus kymmenen kilometriä, eli kahdeksankympin rajoituksella onkin "sallittua" ajaa yhdeksääkymppiä. Mikäs järki siinä on?

Nollatoleranssi vastaisi siis käytännössä nopeusrajoitusten laskemista kymmenellä kilometrillä tunnissa. Mitäs jos rajoituksia vastaavasti nostettaisiin vastaamaan nykyisiä "perusnopeuksia" ja siirryttäisiin samalla siihen 0 km/h puuttumiskynnykseen? Tien päällä tuskin muuttuisi mikään, paitsi että ne rajoitukset alkaisivat pitää paikkansa.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 18:44
Kirjoittaja kumimuumi
alfisti kirjoitti:kannattaa sit tähdätä vaikka lukemaan 70km/h? :mrgreen:


Älä ihmettele, jos joku hieman koittaa mennä ohi, rekat mukaan lukien. Jämpti on hyvä, mutta että teiden tukko....?

Re: Poliisi puuttuu jo 1km/h ylitykseen..

Lähetetty: 29 Elo 2007, 19:44
Kirjoittaja Pasi
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Nollatoleranssi vastaisi siis käytännössä nopeusrajoitusten laskemista kymmenellä kilometrillä tunnissa. Mitäs jos rajoituksia vastaavasti nostettaisiin vastaamaan nykyisiä "perusnopeuksia" ja siirryttäisiin samalla siihen 0 km/h puuttumiskynnykseen? Tien päällä tuskin muuttuisi mikään, paitsi että ne rajoitukset alkaisivat pitää paikkansa.
voisivat tehdä niin että laskevat rajoituksia 10km/h ja nostavat ylinopeusrajan 10km/h ... kaikki olisivat tyytyväisiä ;)

Lähetetty: 29 Elo 2007, 19:47
Kirjoittaja Rolle
Voi nu helvetes satan :crazyeyes:

Tehdään taas veronmaksajista suurrikollisia aivan naurettavilla mittareilla. Olisivat yhtä tarkkoja kaikessa muussakin sitten, eli se on 80km/h, ei 82 eikä 77km/h. Vai millä oikeuksilla siellä saa joku mummeli ajella 70:iä ja siten määrätä käytännössä nopeusrajoituksen tuolla tienpätkällä??

Tuolla välillä ei muuten ole ollut kameroita noissa pöntöissä koko kesänä, ehkä ne nyt panee ne täyteen ja sinne välille noita pakuja kameroineen vielä.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 19:48
Kirjoittaja mipo
Eipä toi nopeuden pitäminen tasaisena hankala homma ole, jos ei ole hirveesti muuta liikennettä. Audissa on sen verran hyvä vakionopeudensäädin.
Mutta vie kyllä ajamisesta nautinnon kun pitää noin tarkkaan ruveta seurailemaan nopeuttaan ja varmasti vie huomiota muusta liikenteestä.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 20:37
Kirjoittaja Mokoma
Ymmärrän toisaalta kokeilua, koska kesällä on sattunut paljon onnettomuuksia jotka ovat pääosin johtuneet ylinopeudesta. Mutta kesän kolaritilanteissa on yleensä ollut todella reilu ylinopeus!
Alkolukko ennemmin pakolliseksi eikä vakkari!!

Lähetetty: 29 Elo 2007, 20:47
Kirjoittaja jiiässä
Toivottavasti jää vain hetkelliseksi lyhyeksi kokeiluksi...mutta kyllä joku kukkahattu rääpäle kumminkin alkaa ajamaan lainsäädäntöön.. :roll:

Ei vakkarikaan kaikkea pelasta, kun vaikka 9-tiellä turkuun on 100 rajotus, sit yhtäkkiä risteyksen alueella 60 pienen pätkää ja taas 100, esim...joku kumminkin ajelee puoliunissa vakkari päällä siinä risteyksessä 100, kun eihän sen kanssa "tarvitse" seurata niin paljon nopeuttaan...

Lähetetty: 29 Elo 2007, 20:51
Kirjoittaja Toronado
Olen aika samoilla linjoilla Rasviksen kanssa.Rajoitus on se mikä siinä kyltissä lukee,helppoa vai mitä!.Toisekseen, en usko että marina nopeusrajoituksista loppuisi vaikka nykyisiin kyltteihin laitettaisiin satanen lisää,aina löytyisi joku jolle olisi käsittämätöntä miksi jonkun ala-asteen kohdalla ei voi vetää kun sataaviittäkymppiä (" kato kun autotkin on nykyään niin hyviä ajaa").

Lähetetty: 29 Elo 2007, 21:05
Kirjoittaja Bones
Miten voi joku Alfalla ajava puolustella nollatoleranssia ja köröttelylinjaa? :wink:
Perusongelmahan tässäkin on tuo teiden suunnittelu ja kunto. On vedetty entisten kärrypolkujen päälle kalliilla huonot asvaltit ja saatu aikaseksi kunnon mutkapätkiä missä ei edes pääse kenestäkään turvallisesti ohi.
Aivan sama junaliikenteen kanssa, rakennettu yksisuuntaista rataverkkoa ohituspaikoilla!
Jos mulla olis joku satasen auto, ajaisin sen varmaan kameratolppaan ja sitten iltikseen kovat selitykset että keskityin tarkkailemaan nopeusmittaria niin unohtui tuo loiva kaarre 8)

Lähetetty: 29 Elo 2007, 21:24
Kirjoittaja Rasvis
Bones kirjoitti:Miten voi joku Alfalla ajava puolustella nollatoleranssia ja köröttelylinjaa?
Siitentiiä kun en juuri nyt Alfalla aja. Köröttelynkin kanssa on vähän niin ja näin, enimmäkseen tulee kumminkin roikuttua moottoritien vasemmalla kaistalla.

On se kumminkin vähän kummaa että niiden olemassaolevien rajoitusten todellisen valvomisen kokeilusta nousee kova urputus. Aina on oltava pientä joustoa? Kuinka moni on esimerkiksi sitä mieltä että kaupasta on ihan OK pölliä tavaraa kunhan ei vie kerralla kuin kahdenkympin arvosta?

Nopeusrajoitukset voisivat minun puolestani olla korkeampiakin, kahdeksankympin mittarinopeus on Pösöllä vähän siinä ja siinä jaksaako se vetää viitosella kunnolla. Muutenkin liikenteen todelliset ongelmat löytynevät jostain ihan muualta kuin yleisesti liian suurista nopeuksista. Mutta vedetään ne rajat mihin tahansa, aina ne ovat jonkun mielestä liian alhaalla ja niiden valvonta merkki totalitaarisesta poliisivaltiosta.

Tähän perään vapaavalintainen hymiö.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 21:38
Kirjoittaja Rolle
Toki joo, mutta onko se todellakin liikenteen joustavuuden kannalta järkevää, että pitää kytätä sitä mittaria?

Sen kahden kympin edestä kun vie kaupasta niin ei sitä ihan epähuomiossa onnistu tekemään, tai puhun toki vain omasta puolestani :-D

Lähinnä se, mihin asiaan tässä keskitytään ja laitetaan resursseja pistää vaan veronmaksajan miettimään asuinmaan valintaa...

PS. Sorry rasvis, mutta VJ ehdotti sulle niin hienoa titteliä, että...

Lähetetty: 29 Elo 2007, 22:01
Kirjoittaja alfista
Jää kokeiluksi. Kameravalvonnan kynnyskysymys on nimittäin käsittelyn nopeus. Tällä hetkellä pirun hidasta. Jos toleranssia lasketaan, niin sitä enemmän ihan tavallisten ylitysten käsittely ja huomautusten lähettäminen täyttää pollareiden työpäivän. Mitä tiukenpi seula, niin sitä paremmat mahdollisuudet todella suurten ylityksien on mahdollista päästä pälkähästä.

Lähetetty: 29 Elo 2007, 22:03
Kirjoittaja Toronado
Olisiko liikenne sitten joustavampaa jos ei tarvitsisi lainkaan kytätä mittaria?En usko.Vaikka moni tälläkin palstalla puhuu mielummin oikeasta tilannenopeudesta,niin jatkuvasti tuolla liikenteessä näkee monenmoista asfaltinkuluttajaa jolla ei kuitenkaan ole siitä oikeasta tilannenopeudesta hölkäsenpölähtävän käsitystä ja sen takia siellä sitten on nopeusrajoitukset meidän keskivertoa parempien kuskien kiusana :wink: .

Lähetetty: 29 Elo 2007, 22:24
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Ainahan se raja on jossain +0 kilometriä. Yleisesti kai noudatetaan jokseenkin +10% ylinopeus puuttumista. Tuossakin tulee sitten raja...miksi saa ajaa 110 mutta ei 111. Periaatteessa kaikissa peleissä on selvät säännöt, paitsio on paitsio tietyllä säännöllä. Ehkä sekavinta on tuollaiset puskasäännöt...olikos tällä nimismiespiirillä nyt +5km/h vai 10% rajat. Itsellä ei onneksi ole varaa maksaa sakkoja niin tulee ajettua sitten sakottomasti. (kop kop)

Lähetetty: 30 Elo 2007, 08:32
Kirjoittaja Rasvis
Haa, kiitos kunniasta :-D

Yritän tässä nyt sönkätä juuri samaa minkä Alfistipohjoosesta tuossa paremmin ilmaisi. Jos tähän asti on "saanut" ajaa kympin ylinopeutta ilman seuraamuksia, niin nollatoleranssilla pudotetaan sitä nopeutta kympin verran ja kytätään mittaria yhtä vähän tai paljon kuin ennenkin.

Mulla on käytännössä aina taulussa rajoitus plus kymmenen (406:ssa muuten on nopeusmittarikin numeroitu 10, 30, 50 jne.) ja edellisistä sakoista on 11 vuotta. Eikä ole ahdistukseen asti tarvinnut neulaa väijyä.

Lähetetty: 30 Elo 2007, 09:32
Kirjoittaja Laku
Olen pitkään ajanut mittarin mukaan rajoitus + 20 , joka tarkoittaa esim 100 rajoituksella 113 .

Tietty pihakadut ja ahtaat asutut väylät 40 / 60 rajoituksella mennään sääntöjen mukaan 0 toleranssilla.

Mopolla voi tietty joskus kolme ja neljänumeroisilla teillä sääntö unohtua .

Viimeksi saanut sakkoja n. 14 vuotta sitten 75:lla Alfalla Treen Hämeenpuistossa omaa typeryyttä - pyörät lukossa Poliisin tutkaan - enkä selvinny rikesakolla. Kuten ylhäältä näkyy olen oppinut.

Edellinen sakko olikin sitten vuodelta 1972 Kotkan ja Haminan väliltä periaatteessa vapaiden nopeuksien ajalta.

Lähetetty: 30 Elo 2007, 12:45
Kirjoittaja Bones
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Bones kirjoitti:Miten voi joku Alfalla ajava puolustella nollatoleranssia ja köröttelylinjaa?
On se kumminkin vähän kummaa että niiden olemassaolevien rajoitusten todellisen valvomisen kokeilusta nousee kova urputus.
Tässä maassa vaan tuppaa kokeilut ja väliaikaiset ynnämuut jäävän helposti pysyviksi.
Eniten ottaa nuppiin henkilöt jotka eivät todellakaan aja todellista 100km/h vaan mittarinsa mukaan 100, eli oikeasti n. 90 pintaan. Kun eivät tiedä paljonko mittarinsa heittävät.

Köröttele sitten perässä esim. Tampere-Lahti pätkä missä on nihkeästi ohitusmahdollisuuksia.

Lähetetty: 30 Elo 2007, 16:07
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
En tiedä mikä omassa päässä on naksahtanut. Aiemmin jonkun "junnaaminen" sai verenpaineet nousemaan ja etsimään tuskaisesti ohitusmahdollisuuksia. Nykyään voin jäädä siihen taakse ihan suosiolla. Kai tuo 166 t.s sitten rauhoitti mielen.... :-D

Lähetetty: 30 Elo 2007, 16:38
Kirjoittaja Rolle
^Muuten samoilla linjoilla, mutta turvallisempaa ohittaa ja ajaa sitä omaa ajoa, kuin jäädä siihen ryppääseen jossa muut ohittelijat kimpoilee miten sattuu.

Niin kiire ei ole kuolla, että jäisin vapaaehtoisesti sinne hullujen sekaan :shock:

Lähetetty: 30 Elo 2007, 17:03
Kirjoittaja Ciancarlo
^Jep, myös samoilla linjoilla, lisäyksenä sen, että välillä pysähdyn suosiolla kahveelle ja annan jonon mennä menojaan. Ja edelleen, nykyään varaan aina reissuilleni runsaasti aikaa.

Lähetetty: 30 Elo 2007, 21:54
Kirjoittaja JiiPee
Kiire loppui kahden muksun tultua perheeseen.

Lähetetty: 30 Elo 2007, 21:59
Kirjoittaja pitkämies
Periaatteessahan tuo on hyvä idea jolla kai lähinnä tähdätään pienen pelotteluefektin aikaansaaman reaktion seuraamiseen....omasta mielestä sujuva liikenne voi tarkoittaa joko +10km/h rajoitukseen tai vastaavasti alle mutta kun saatais sieltä välistä jollain konstilla pois ne pöpit jotka haluaa ajaa joka paikassa viiskytkilsaa yli limitin ja samoin ohjattaisiin jatkokoulutukseen ne jotka lähtee ruuhka-aikaan vetään vaunua ja nopeutta tietty "turvalliset 60 satasen alueella".....Tuossa joku mainitsi vielä sen yhden seikan eli turvavälit, ts. asian johon ei toiset tajua kiinnittää mitään huomiota! Siitä vaan lautaan kiinni känny korvalla ja kolkyt kilsaa tullan kiroillen ettei tuon takaa ees nää mits :crazyeyes: niin tuttua kun liikkuu kumipyörillä 400 km päivässä.... Näihin seikkoihin pitäis mun mielestä ottaa tiukempi linja eikä vahtia jotain olemattomia ylityksiä...

Lähetetty: 30 Elo 2007, 22:53
Kirjoittaja Bones
Jep, omat ylinopeudet on taakse jääneet mukulan tulon myötä. Ja Golfiin vaihdon jälkeen.
Jos noita tolppia ja kameroita on varaa pykätä joka pätkälle, pitäisi noille automaattisesti valvotuille teille myös saada nopeuden ilmoittavia tauluja. Olisi edes porukalla jotain mahiksia arpoa sitä oikeaa nopeuttaan.
Tolpathan eivät myöskään puhalluta ja koskaan en ole ratsiaan tolppatiellä törmännyt..

Jotenkin vaan mulla on vieläkin tuota kaikenlaista valvonnan ja kyttäämisen lisäämistä vastaan asennevamma, sille ei voi mitään :?

Lähetetty: 30 Elo 2007, 23:14
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Bones kirjoitti:Tässä maassa vaan tuppaa kokeilut ja väliaikaiset ynnämuut jäävän helposti pysyviksi.
Eniten ottaa nuppiin henkilöt jotka eivät todellakaan aja todellista 100km/h vaan mittarinsa mukaan 100, eli oikeasti n. 90 pintaan. Kun eivät tiedä paljonko mittarinsa heittävät.

Köröttele sitten perässä esim. Tampere-Lahti pätkä missä on nihkeästi ohitusmahdollisuuksia.
Nimen omaan, moni ei edes huomaan kun esim. lahdentiellä rajotus vaihtuu 80-> 100. Sit vedetää välil hieman uhkarohkeesti ohi ja silloin saattaa tulla vaaratilanteita. Itse koen, että turha alinopeus aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin pieni ylinopeus.

Lähetetty: 30 Elo 2007, 23:23
Kirjoittaja Toronado
Eikös ne vaaratilanteet aiheuta nimenomaan se ohittaja?

Lähetetty: 30 Elo 2007, 23:45
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Vaaratilanne aiheutuu siitä kun toiset tulee töistä kotiin ja joku kuhnailee edessä alinopeutta tai nopeus vaihtelee jatkuvasti n.15km/h ni kyl siinä rupee oleen jo sen verran väsyny et ainakin itse haluan nopeesti kotiin eikä sillon paljon huvittaisi katsella maisemia. Tällöin on "pakko" mennä ohi. Tietenkin järki mukana. Oon myös monesti törmänny kuskeihin, joista ilmeisesti on kivaa ajaa ensin alinopeutta ja sitten kun lähet ohittaan, nopeus nouseekin sitten +10 yli rajotuksen ainakin. Mielestäni väärä paikka leikkiä.

Lähetetty: 31 Elo 2007, 06:09
Kirjoittaja Rasvis
Caijo-Romeo kirjoitti:moni ei edes huomaan kun esim. lahdentiellä rajotus vaihtuu 80-> 100
Minusta näyttää että paljon enemmän on niitä, jotka eivät Lahdentiellä(kään) huomaa rajoituksen vaihtumista 100->80->50. Ensin ohitat itse satasen alueella, 80:n alueella tulet ohitetuksi (tai 50:n alueella tullaan ohi "miljoonaa") ja satasen alueella menet sitten taas itse ohi. No, mikäs siellä on ohittaessa kun on tilaa, mutta tietyömiehillä voi kyllä paikoin puntti tutista.

Lähetetty: 31 Elo 2007, 07:53
Kirjoittaja kumimuumi
Niin ja onhan se selvä, rekka hidastaa sinä painat kaasua, menet ohi ja ollaan sitten 3 rinnan + työkone.

Lähetetty: 31 Elo 2007, 08:19
Kirjoittaja Rasvis
Ööh... täh?

Lähetetty: 31 Elo 2007, 09:31
Kirjoittaja Peltoperkele
Jepjep,

koen syvää myötätuntoa Markku Salmista (poliisiylijohtaja) kohtaan, joka valittaa poliisin jatkuvaa resurssipulaa.


Orwell oli optimisti.

Lähetetty: 31 Elo 2007, 09:50
Kirjoittaja Peltoperkele
Itse asiassa pitäisikö aloittaa kampanja foorumilaisten kesken? Jokainen kynnelle kykenevä voisi käydä ajamassa pönttöön vähän tuon "teknisen marginaalin" ylitse (+3 km/h). Mielellään useampaan kuin yhteen pönttöön. Muutaman kuukauden päästä voisimme yhdessä nauraa lööpille, jossa todettaisiin Alfa kuskien ajavan määrällisesti eniten ylinopeutta.

Lähetetty: 31 Elo 2007, 09:57
Kirjoittaja kumimuumi
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ööh... täh?
Epäselvää? :mrgreen:
Tuusula-Hyvinkää välillä joku työmaa viime syksynä. Raktori puoliksi ojassa, 50 alue, vastaan tulee auto. Hiljensin siihen rajoitukseen muutenkin kapealla tiellä, kun välistä vielä pujahti punainen 156.
Viksua, eikö?

Lähetetty: 31 Elo 2007, 10:25
Kirjoittaja Bones
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1431330
"Miten poliisi aikoo selvitä tästä?

- Onhan se aikamoinen projekti. Poliisisoittokunnan miehet tulevat mukaan avustamaan, joten meillä on noin 20 henkeä mukana, komisario Dennis Pasterstein sanoo."
Se on hyvä että apulaisia riittää :o:

Lähetetty: 31 Elo 2007, 12:02
Kirjoittaja Laku
Jep Jep laput tulee fanfaarien kanssa.

Lähetetty: 01 Syys 2007, 08:58
Kirjoittaja PP
Eiköhän laiteta kaikki autot jatkuvaan sateliittivalvontaan ja sakot automaattisesti suoraveloituksella autonomistajan tililtä!

Autossa vois olla myös kaasuanalyssaattori joka analysoisi kuljettajien ja matkustajien hengitysilman alkoholipitoisuuden ja lähettäisi tämänkin tiedon sateliitin kautta viranomaisille.

Nopeusrajoituksen kai on tarkoitus osoittaa suurinta sallittua nopeutta ja sen valvonnassa tulisi noudattaa nollatoleranssia. Toinen asia sitten on, että voimassaolevat nopeusrajoitukset ovat aivan liian matalia. Suomessa on tällä hetkellä paremmat autot kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi Suomessa on paremmat tiet kuin koskaan aikaisemmin ja kuitenkin nopeusrajoituksia vain tiputetaan jatkuvasti.

Kesän ylinopeuksista ja rattijuopumuksista aiheutuneet kolarit ovat kaikki olleet täysin holtittomien kuskien aiheuttamia, eikä niihin kuskeihin vaikuta mitään nollatoleranssit tai promillerajan pudottaminen 0,2:een.

Lähetetty: 01 Syys 2007, 10:17
Kirjoittaja niki
PP kirjoitti: Lisäksi Suomessa on paremmat tiet kuin koskaan aikaisemmin
Mihinkäs tämä väite oikein perustuu? Käsittääkseni tiestön kunto on aivan rapakunnossa ja alimitoitettu nykyisille liikennemäärille. :roll: Tästä syystä myös nopeusrajoituksia joudutaan laskemaan, koska valtio ei raaski lisätä tiebudjettia jotta tiestöä voitaisiin parantaa. Verotukseen osataan kyllä korotuksia tehdä.

Lähetetty: 01 Syys 2007, 17:17
Kirjoittaja PSS
Ihmettelen miksi suomen autoilijat eivät tee samanlaisia tempauksia kuin kadunvaltaajat liikennepoliittisten muutosten vuoksi!

a) nopeusrajoitukset 20km/h korkeammaksi
b) kaikille keskikaistoille kaiteet
c) maantien reunat merkittävä Italian tyyliin parin metrin välein olevilla heijastinpylväillä
d) uusivilta rattijuopoilta auto pois, kovat sanktiot ja enemmän valvontaa
e) liikennevalot auttamaan työliikennettä oikeaan suuntaan, ei pätkimään sitä
f) rekat pois keskustasta
g) pysäköintipaikat vinopysäköintipaikoiksi


Fakta on että kaikki ajavat ylinopeutta 5-15km/h. Koska kaikki tekevät sitä ja valvontaa ei ole mahdollista tehdä kattavasti on yleinen lainkuuliaisuus ja poliisin uskottavuus mennyt. Jos rajoitukset nostaa 80->100 ja 100->120 ja 120->140, sen kovempaa tuskin kenelläkään on syytä ajaa tiestön kunnon, ajomelun ja tunteen että "nyt mennään sujuvasti" vuoksi. Kun rajoitukset vastaavat arkipäivää, ylittäjille voi antaa kovemmat sanktiot herkemmin.

Onnettomuudet johtuvat tunteista, hermoista, viinasta, välinpitämättömyydestä, näyttämisen tarpeesta, väsymyksestä, ennakoinnin puutteesta ja kokemuksen puutteesta. Sillä että ajaako 80 vai 85 km/h päin toista autoa ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Ihminen on ratissa, siinä vika.

Lähetetty: 01 Syys 2007, 19:26
Kirjoittaja hjpp
PSS kirjoitti: Onnettomuudet johtuvat tunteista, hermoista, viinasta, välinpitämättömyydestä, näyttämisen tarpeesta, väsymyksestä, ennakoinnin puutteesta ja kokemuksen puutteesta. Sillä että ajaako 80 vai 85 km/h päin toista autoa ei ole mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Ihminen on ratissa, siinä vika.
Näin on! Rattijuopolle on aivan yhdentekevää, onko promillerajaksi määritelty 0, ½ vai 2 promillea. Jos ajaminen sattuu "jurrispäissään" kiinnostamaan, niin sinnehän se tien päälle käy suunta lakiteksteistä piittaamatta.

Krooninen (tai satunnainen) kaaharikaan ei välitä juuri yhtään rajoitusten kiristymisistä, vaan jatkaa varmasti "fiiliksen" mukaan. Automaattisesti valvotulla tiellä hän napsauttaa navigaattorin päälle varoittamaan kameratolpista ja hidastaa tarvittaessa, ettei nyt aivan turhia maksuja tule.

Keskivertokuljettajaahan ko. aihe taas kouraisee.

Asenteisiin vaikuttamisen ja tiestön parantamisen uskoisin olevan tehokkain keino liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Jälkimmäiseen keinot ovatkin hyvin tunnettuja, mutta tuo ensimmäinen on aika haasteellinen. Kuka parhaat keinot keksiikään ansaitsisi jonkinlaisen Millenium II -palkinnon.


Vaimo muuten kantaneekin jatkossa ison kasan sakkolappuja kotiin, kun ei tuo osaa ajaa puolta kilometriä vakionopeudella......eikä muuten hoksaa ikinä niitä tolppiakaan!!!

Lähetetty: 01 Syys 2007, 22:07
Kirjoittaja Anssi
Mittarien virhemariginaalien pitäisi olla kaikissa autoissa 0%, jotta voitaisiin kohtuudella vaatia tiukkaa nopeusrajoituksen noudattamista. Älytöntä ja turhaa, sanon minä. Järkevämpää olisi koventaa sanktioita huomattavista ylinopeuksista. Esim. ehdoton vankeusrangaistus saattaisi keventää kaasujalkaa moneltakin.

Jos nollatoleransseja pitäisi alkaa eri asioissa lisäämään, promillemäärä ajaessa olisi huomattavasti parempi kohde. Ja suurten, esim. pörssikeinotteluun liittyvien talousrikosten tuomitsemiskynnys.

Tai lasten hyväksikäytöt. Tai väkivalta kaikissa muodoissaan.

Mutta taitaa olla helpompaa kiusata ihmisiä kaiken maailman polkupyöräkypäräpakoilla, handsfreelaeilla ja tupakoinnin rajoittamisella.

O tempora.