164 ja talvi
Valvoja: Moderators
164 ja talvi
Terve arvon veljet, oon tässä pienessä päässäni ajatellut hankkivani talviautoksi 164:ää... onkos ihan hullu ajatus? Mihis tarttisi varautua? Jotenkin haluais säästellä omaa 156:sta talvelta.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ainut mieleeni juolahtava ajatus on että talven varalta kannattaa moottorin öljynhuohotus siirtää puhaltamaan suoraan ulos.
Tietysti jokaisen auton kanssa kannattaa talvella hankkia "oikealla" lämmöllä toimiva termari. Kylmä ei ole ainakaan minulla koskaan tullut.
Ja aina kannattaa muistaa TM:n talvitesti 80-luvun lopulta jossa Lapin talvessa ainoat käyntiin lähteneet autot olivat nappisilmä-lada sekä kuusnepa
Tietysti jokaisen auton kanssa kannattaa talvella hankkia "oikealla" lämmöllä toimiva termari. Kylmä ei ole ainakaan minulla koskaan tullut.
Ja aina kannattaa muistaa TM:n talvitesti 80-luvun lopulta jossa Lapin talvessa ainoat käyntiin lähteneet autot olivat nappisilmä-lada sekä kuusnepa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei sitä huohotusta välttämättä tarvitse taivaalle ohjata, auttaa paljon jos ennen talvea puhdistaa öljynerottimen ja sen letkut.
Kuusnepa lämpiää hitaasti ja lukkomekanismeilla on (vuosimallista riippuen?) taipumus jäätyä, oikein kylmässä voi jokunen ylimääräinen varoitusvalo tuikkia. Sparkin mäkilähtö liukkaasta mäestä on aika tarkkaa peliä, kytkin ottaa terävästi ja kaasu on äkäinen joten ainakin kitkarenkailla jäädään herkästi paikalleen sutimaan.
Ei noissa muuten mitään ihmeempiä talvimurheita ole, varsinkin neloskoneinen on tasapainoinen ajettava liukkaallakin.
Kuusnepa lämpiää hitaasti ja lukkomekanismeilla on (vuosimallista riippuen?) taipumus jäätyä, oikein kylmässä voi jokunen ylimääräinen varoitusvalo tuikkia. Sparkin mäkilähtö liukkaasta mäestä on aika tarkkaa peliä, kytkin ottaa terävästi ja kaasu on äkäinen joten ainakin kitkarenkailla jäädään herkästi paikalleen sutimaan.
Ei noissa muuten mitään ihmeempiä talvimurheita ole, varsinkin neloskoneinen on tasapainoinen ajettava liukkaallakin.
- Epäkelpokeräilijä -
^^Tarkoittanet tätä testiä
http://s32.photobucket.com/albums/d36/s ... uva208.jpg
Siltikin itse ajattelin pärjätä talven Seiskavitosella.
No on sitä ajettu useita talvia Sprintilläkin.
http://s32.photobucket.com/albums/d36/s ... uva208.jpg
Siltikin itse ajattelin pärjätä talven Seiskavitosella.
No on sitä ajettu useita talvia Sprintilläkin.
Hyvä talviauto...3 tähteä TM testissä joskus 1988 tai 1989 vuonna, saavutettu max sisälämpö sillon oli 38 astetta ja varmaan vakiotermarilla ja alkuperäsen mallisella vesikierrolla lämppäriin, vrt Saab 9000 turbo jossa oli 45astetta.
Lämpee hitaasti mutta ei haittaa niin jos ajaa pitkiä pätkiä...pesun kanssa varovasti talvella, reilusti silikonia oviin ja öljyä lukkoihin ym. Suora huohotus mieluiten, vanha kone huohottaa jatkuvasti uutta limaa putkiin enemmän kuin uusi. Viimesen päälle hyvät nastarenkaat helpottaa elämää myös.
Yhden talven ajelen vielä omalla, sit saa mennä kiertoon...on ollut viime talvesta valmiina nastakumit ja 90 termari...
Lämpee hitaasti mutta ei haittaa niin jos ajaa pitkiä pätkiä...pesun kanssa varovasti talvella, reilusti silikonia oviin ja öljyä lukkoihin ym. Suora huohotus mieluiten, vanha kone huohottaa jatkuvasti uutta limaa putkiin enemmän kuin uusi. Viimesen päälle hyvät nastarenkaat helpottaa elämää myös.
Yhden talven ajelen vielä omalla, sit saa mennä kiertoon...on ollut viime talvesta valmiina nastakumit ja 90 termari...
- Mokoma
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
- Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
- Paikkakunta: Suomi
Hienosti kyllä pärjäsin sparkilla viime talven, aika erikoista ääntä vaan piti kun rykäsin aamuviideltä käymään melkein -40 pakkasesta ilman lohkaria. (sellanen toki autossa oli ja ajastinkellot ja kaikki seinässä viimosenpäälle hienosti, mutta voi sen johdon toki autoonkin laittaa kiinni )
Kone joka alunperin seiskavitoseen suunniteltiin asennettaksi pitkittäin, laitettiin 164:seen poikittain ja siitä johtuu ettei tahdo oikein lämmitä kunnolla, talvitermarilla saa toki vähän tuota kompensoitua. Ei pahaa sanottavaa yhden talven kokemuksella.
Kone joka alunperin seiskavitoseen suunniteltiin asennettaksi pitkittäin, laitettiin 164:seen poikittain ja siitä johtuu ettei tahdo oikein lämmitä kunnolla, talvitermarilla saa toki vähän tuota kompensoitua. Ei pahaa sanottavaa yhden talven kokemuksella.
Joskus oon miettinyt auttaisiko lämpiämiseen sähköinen lisäpumppu joka pumppaisi väkisin kuumaa vettä lämppärin kennolle, tämmösiä on mm asennettu aikoinaan Opel Omegoihin maahantuojan toimesta...olisi parempi tavanomanen muutos vesikiertoon jota on satunnaisissa yksilöissä 164:ia.
jos viittisi viritellä..
jos viittisi viritellä..
Tällainen oli tehty vanhaan seiskavitoseen 123 korinsen mersun siirtopumpusta tms. toimi hyvin, mutta käytännössä lämpiäminen nopeutui vain pari minuuttia.jiiässä kirjoitti:Joskus oon miettinyt auttaisiko lämpiämiseen sähköinen lisäpumppu joka pumppaisi väkisin kuumaa vettä lämppärin kennolle, tämmösiä on mm asennettu aikoinaan Opel Omegoihin maahantuojan toimesta...olisi parempi tavanomanen muutos vesikiertoon jota on satunnaisissa yksilöissä 164:ia.
jos viittisi viritellä..
..ammattina autoslalom..
Joo, vieläkin siis pyörii mielessä talviauton hankinta.. mahtaakohan tämä olla jonkun foorumilaisen vanha... mitäs mieltä ootte? http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1379550