Terve arvon veljet, oon tässä pienessä päässäni ajatellut hankkivani talviautoksi 164:ää... onkos ihan hullu ajatus? Mihis tarttisi varautua? Jotenkin haluais säästellä omaa 156:sta talvelta.
Ei sitä huohotusta välttämättä tarvitse taivaalle ohjata, auttaa paljon jos ennen talvea puhdistaa öljynerottimen ja sen letkut.
Kuusnepa lämpiää hitaasti ja lukkomekanismeilla on (vuosimallista riippuen?) taipumus jäätyä, oikein kylmässä voi jokunen ylimääräinen varoitusvalo tuikkia. Sparkin mäkilähtö liukkaasta mäestä on aika tarkkaa peliä, kytkin ottaa terävästi ja kaasu on äkäinen joten ainakin kitkarenkailla jäädään herkästi paikalleen sutimaan.
Ei noissa muuten mitään ihmeempiä talvimurheita ole, varsinkin neloskoneinen on tasapainoinen ajettava liukkaallakin.
Hyvä talviauto...3 tähteä TM testissä joskus 1988 tai 1989 vuonna, saavutettu max sisälämpö sillon oli 38 astetta ja varmaan vakiotermarilla ja alkuperäsen mallisella vesikierrolla lämppäriin, vrt Saab 9000 turbo jossa oli 45astetta.
Lämpee hitaasti mutta ei haittaa niin jos ajaa pitkiä pätkiä...pesun kanssa varovasti talvella, reilusti silikonia oviin ja öljyä lukkoihin ym. Suora huohotus mieluiten, vanha kone huohottaa jatkuvasti uutta limaa putkiin enemmän kuin uusi. Viimesen päälle hyvät nastarenkaat helpottaa elämää myös.
Yhden talven ajelen vielä omalla, sit saa mennä kiertoon...on ollut viime talvesta valmiina nastakumit ja 90 termari...
Hienosti kyllä pärjäsin sparkilla viime talven, aika erikoista ääntä vaan piti kun rykäsin aamuviideltä käymään melkein -40 pakkasesta ilman lohkaria. (sellanen toki autossa oli ja ajastinkellot ja kaikki seinässä viimosenpäälle hienosti, mutta voi sen johdon toki autoonkin laittaa kiinni )
Kone joka alunperin seiskavitoseen suunniteltiin asennettaksi pitkittäin, laitettiin 164:seen poikittain ja siitä johtuu ettei tahdo oikein lämmitä kunnolla, talvitermarilla saa toki vähän tuota kompensoitua. Ei pahaa sanottavaa yhden talven kokemuksella.
Joskus oon miettinyt auttaisiko lämpiämiseen sähköinen lisäpumppu joka pumppaisi väkisin kuumaa vettä lämppärin kennolle, tämmösiä on mm asennettu aikoinaan Opel Omegoihin maahantuojan toimesta...olisi parempi tavanomanen muutos vesikiertoon jota on satunnaisissa yksilöissä 164:ia.
jiiässä kirjoitti:Joskus oon miettinyt auttaisiko lämpiämiseen sähköinen lisäpumppu joka pumppaisi väkisin kuumaa vettä lämppärin kennolle, tämmösiä on mm asennettu aikoinaan Opel Omegoihin maahantuojan toimesta...olisi parempi tavanomanen muutos vesikiertoon jota on satunnaisissa yksilöissä 164:ia.
jos viittisi viritellä..
Tällainen oli tehty vanhaan seiskavitoseen 123 korinsen mersun siirtopumpusta tms. toimi hyvin, mutta käytännössä lämpiäminen nopeutui vain pari minuuttia.