Autoglymin hiomavahoista (myllytysvahat)?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Autoglymin hiomavahoista (myllytysvahat)?

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Jos jollakin on kokemusta niin kertokaahan...

Autoglymin Bodyshop tuotevalikoimastahan löytyy kolmea eri karkeuksista hiomavahaa: Oranssi (karkea), Keltainen (keskikarkea) ja Vaaleanpunainen (hieno).

Kysymyksenä kuuluukin että voiko noita ko. vahoja levittää lampaanvillalaikalla vai pitääkö olla superlonilaikka?
Entä jättääkö ko. vahat koneella vedettynä ajojäljet?
Jos jättää niin saako ne saman tuoteperheen Mintunvihreällä pullolla pois (Finishing Polish)? Ja tarviiko se vielä suojavahan päälle vai pärjääkö pelkästään yhellä tai kahella erivärisellä Autoglym pullolla jos ei rupea hifistelemään?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Voi levittää villalaikalla.
Koneellinen kiillotus jättää aina laikanjäljet, jotka alkavat näkymään viimeistään muutaman pesun jälkeen. Eli omaa autoa kun laittaa, niin myllytyksen jälkeen kannattaa yrittää auto vetäistä käsin vielä hienolla hionta-aineella. Alfoissa, varsinkin metallivärittömissä on tosin niin perkeleen pehmeä maali, että käsinhiontaa kantaa koittaa ensin pienelle alueelle. Muuten saattaa koko maalipinta olla harmaa käsittelyn jälkeen. Jos näin tapahtuu, niin sitten uudelleenkäsittely koneella pienillä kierroksilla.
Kiillotusaineet eivät juurikaan suojaa, joten vahaa päälle lopuksi.

Suosittelisin tutustumaan myös näihin tuotteisiin:

Presta
Cartec

Aineet ovat (ammattilaisten) mielestä huomattavasti glymiä kehittyneempiä. Glymin kiillotusaineet myös peittävät jäätävästi, ei hyvä.

Vähän OT:na vannoutuneille close-miehille: Kannttaa kokeilla Cartecin Cold Waxia, joka on saman tyyppinen vaha kuin closekin, mutta kehittyyneempi. Cartec on huomattavasti helpompi kiillottaa pois, eikä jätä rasvaista pintaa. Kiilto on uskomaton, ja helmeily ikuista. :wink: En tiedä saako tavallinen tallaaja CW:a kaupasta, mutta ainakin autofiksaamoista luulisi löytyvän myytäväksi.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Joo ei kyllä mä aijon Autoglymiä käyttää, se on niin helposti saatavilla olevaa tavaraa ja tuttua ja turvallista.

Jätetään noi vähemmän tutut aineet niille ammattilaisille ;)

Niin onko sulla omaa kokemusta noista Autoglymin hiontavahoista?
Eli tarkoititko tuolla "hienolla vahalla lopuksi ajojäljet pois", sitä mintunvihreää vai vaaleanpunaista pöttiä?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kaverin autofiksaamossa, jossa itsekin joskus olen työskennellyt käytettiin ennen Autoglymin tuotteita. Eli jotain kokemuspohjaa haukkumiseen löytyy. :wink: Ei vaan, kyllä niidenkin kanssa pärjää.

Kokeile laikanjälkiin sitä Finishing Polishia, sehän on tarkoitettukin myllytyksen jälkeiseen käsityöstöön. Finishing Polishin voi myös pestä sienellä pois, eli ei ole pakko kiillottaa. Kyllä tuo vaaleanpunainenkin siihen soveltuisi, mutta noissa varsinaisissa kiillotusaineissa on se riski, että ne alkavat käsinkiillotuksessa leikkaamaan liikaa. Jos vaaleanpunaista kuitenkin kokelet, niin älä läträä sen kanssa liikaa, pientä kerrosta vaan.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Nyt vielä pitäisi osata päättää minkä karkeuksista tahnaa otan.
Onko tuo vaaleanpunainen hyvää esim. p1500-p2000 vesihiotun pinnan kiillottamiseen vai pitääkö valita tuo keltainen (keskikarkea) ja sen kaveriksi viimeistelyyn tuo Finishing Polish?

Ja tietysti jos tuon keltaisen ottais, niin sillä varmaan saa kuorittua vaivattomammin lakasta pienen kerroksen pois kuin tuolla vaaleanpunaisella? Vai mikä on niiden käytännön ero eri käyttökohteisiin?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Niin, tahnan ja laikkatyypin valinta on pitkälti maalista kiinni. Olettaen, että kiillotat oman autosi, niin valintani päätyisi tuohon vaaleanpunaiseen. Alfa Rosso on niin sairaan pehmeä maali, että se tuskin vaatii edes keskikarkeaa tahnaa. Oma GTV (normimusta) kiillotettiin aikoinaan Prestan hienoimmalla.
Osta muuten ihmeessä villalaikan kaveriksi superlonlaikka, ja testaa ensin vaikka konepeltiin, että kumpi soveltuu paremmin.

En tiedä, oletko aiemmin autoja kiillottanut, mutta kannattaa tosiaan tuon Rosson kanssa olla helvetin varovainen, varsinkin kaikkien kulmien, reunojen ja puskurien (jos niitä kiillotat) kanssa.

Eli: Vaaleanpunainen koneelliseen osuuteen, ja käsintyöstö Finishing Polishilla. Molempia laikkoja kannattaa myös kokeilla.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Joo ei ole omaa autoa tarkoitus myllytellä.
Kaikkea muuta kylläkin, ajattelin harjoitella ensin yhteen lokasuojaan hiomalla siitä lakan nypyt tasaiseksi ja kiillottamalla peiliksi. Eli toisinsanoen harjoitella ns. show maalauksen tasoista pintaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin