Sivu 1/1
Uuden auton tuonti ulkomailta
Lähetetty: 03 Marras 2003, 16:24
Kirjoittaja Sassicaia
Vilkuiltiin tuossa Originalin kanssa Tanskanmaan taxfreehintoja ja tuli mieleen, että mitäs jos toisikin uuden ulkomailta. Miten verot ja muut maksut siinä tapauksessa määräytyvät? Luulisi, että säästää ainakin Italkonin katteen verran, vai tuleeko yksityiselle tuojalle jotain raippaveroa tai katsastusmaksuja ettei homma kannata? Onko tietoa kellään?
Nimittäin Tanskan pojilla oli hinnastossa myös 147 GTA ja 156 GTA Sele, joita ladafirma ei katso tarpeelliseksi pitää myyntiohjelmassaan... voisi kiinnostaa...

Lähetetty: 03 Marras 2003, 18:12
Kirjoittaja Officer Cartman
Joudut maksamaan autoveroa 28 prosenttia "ajoneuvon yleisestä vähittäismyyntiarvosta Suomessa" (vähennettynä 650 eurolla).
Autoveron perusteena on siten käytännössä uuden 147 GTA:n tai 156 GTA Selespeedin arvioitu myyntihinta Suomessa.
Olennaiset lainkohdat ovat uusitun autoverolain 6 §, 11 b § ja 11 c §.
Tämän lisäksi joudut maksamaan 22 prosenttia arvonlisäveroa sekä maahan tuomasi ajoneuvon hankintahinnasta (eli käytännössä tanskalaisesta taxfree-hinnasta) että sille määrätystä autoverosta.
Jos oletetaan, että vastaavan 156 GTA Selespeedin hinta olisi Italkonilla Suomessa esimerkiksi 52.000 euroa, on autoveron määrä (0,28 x 52.000) - 650 eli 13.910 euroa. (Vertailuhinnasta vähennetään tosin vielä tavanomaiset käteisalennukset ym.) Tähän tulee sitten vielä päälle arvonlisäveroa 0,22 x 13.910 eli 3.060 euroa. Ja jotta homma kävisi lopullisesti "erinomaisen kannattavaksi", maksat sitten vielä 22 prosenttia arvonlisäveroa siitä tanskalaisesta taxfree-hinnastakin.
Muista, että siinä tanskalaisessa taxfree-hinnassakin on myyjän kate jo mukana.
Lähetetty: 03 Marras 2003, 18:27
Kirjoittaja Rolle
Tanskassa on halvat tax-free hinnat kuten Suomessa sen takia että veroja maksavat vieläkin enemmän kuin täällä maksetaan. Joskus tuli katottua niiden hintoja ja silloin olisi saanut Suomesta 530i bemarin samaan hintaan kuin 520i karvalakki mallin Tanskasta
Jos auton ei ole pakko olla uusi niin Saksasta just puoli vuotta vanha ja onko se 6000km mikä on se raja että se lasketaan käytetyksi autoksi.
Lähetetty: 03 Marras 2003, 18:41
Kirjoittaja Sassicaia
Officer Cartman kirjoitti:Autoveron perusteena on siten käytännössä uuden 147 GTA:n tai 156 GTA Selespeedin arvioitu myyntihinta Suomessa.
Eli ilman säkenöivän loogista tupla-ALV:täkin homma perustuu täysin viranomaisten mielivaltaan, joten idea kannattanee siis unohtaa.
Voisikohan näistä valittaa johonkin EU-tuomioistuimeen, ei varmaan tavaroiden vapaa liikkuminen unionissa oikein toteudu. Tosin voisi olla jo haudassa ennenkuin tuomio tulisi. On tää hienoa tää tasapäistävä byrokratia.

Lähetetty: 03 Marras 2003, 18:56
Kirjoittaja GAMMA500
Eihän tossa mun käsittääkseni mitään tupla-ALVia ole.

Lähetetty: 03 Marras 2003, 18:58
Kirjoittaja Sassicaia
Tottahan tanskalaiset ovat siitä sikäläisen ALVin jo maksaneet?
Lähetetty: 03 Marras 2003, 19:03
Kirjoittaja GAMMA500
Sassicaia kirjoitti:Tottahan tanskalaiset ovat siitä sikäläisen ALVin jo maksaneet?
Ei tax-free-hinnassa alvia pitäisi olla. ALV on maksettava johonkin EU-maahan niin mieluummin sen maksaa tanskaan jos siellä on pienempi prosentti. Mutta suomessa ei sitten enää joudu maksamaan ALVia kun autoveron osuudesta. Enkä kyllä tiedä että paljonko tanskan alv% on.
Lähetetty: 03 Marras 2003, 19:22
Kirjoittaja BSTR
Tyyppihyväksyntä lienee kai myös ongelma?
Lähetetty: 03 Marras 2003, 19:40
Kirjoittaja Rolle
BSTR kirjoitti:Tyyppihyväksyntä lienee kai myös ongelma?
Ei kai sellaista tarvita kun kyseistä mallisarjaa kuitenkin myydään? Skylinet sun muut sitten eri asia, vai?
Lähetetty: 03 Marras 2003, 19:44
Kirjoittaja 90
Rolle kirjoitti:BSTR kirjoitti:Tyyppihyväksyntä lienee kai myös ongelma?
Ei kai sellaista tarvita kun kyseistä mallisarjaa kuitenkin myydään? Skylinet sun muut sitten eri asia, vai?
jos automallilla tyyppihyväksyntä jossain EU-maassa niin silloin pitäsi kelvata jokaisessa EU-maassa...suomihan voi tietenkin olla poikkeus....

Lähetetty: 03 Marras 2003, 19:54
Kirjoittaja BSTR
Aikanaan teki mieli Viperia, mutta se olisi tyssännyt (autoveron lisäksi) tuohon vaikka saksan maalla niitä on kasoittain. Suomessa pari yksilöä erikoisluvalla tuotuna (kilpa-auto ja muuttoauto).
Lähetetty: 03 Marras 2003, 19:57
Kirjoittaja Rolle
Jep, mutta jotain Viperin toista versiota ei Suomesta löydy, vrt. 147 2.0 ja GTA.
Lähetetty: 03 Marras 2003, 20:01
Kirjoittaja BSTR
147 2.0 ja 147 GTA
on yhtä kuin
Sebring ja Viper
... lähes

Lähetetty: 03 Marras 2003, 20:07
Kirjoittaja Sassicaia
GAMMA500 kirjoitti:Sassicaia kirjoitti:Tottahan tanskalaiset ovat siitä sikäläisen ALVin jo maksaneet?
Ei tax-free-hinnassa alvia pitäisi olla. ALV on maksettava johonkin EU-maahan niin mieluummin sen maksaa tanskaan jos siellä on pienempi prosentti. Mutta suomessa ei sitten enää joudu maksamaan ALVia kun autoveron osuudesta. Enkä kyllä tiedä että paljonko tanskan alv% on.
Jos ei tossa tanskalaisten hinnassa ole sikäläistä alvia mukana, niin sitten homma tyssää jo siihen, että hinta on muutenkin liian kallis. Jos se olisi siinä ollut ja ei olisi tarvinut maksaa Suomen alvia siitä hinnan osasta, niin homma olisi saattanut juuri ja juuri kannattaa. Jos ei siis olisi ottanut huomioon kaupantekokustannuksia eikä olisi laskenut omalle vaivalle mitään hintaa. Mutta mitäs sitä ei "ilmaiseksi" omalla ajallaan tekisi että saisi haluamansa menopelin.
Se ei oikein mahdu mun logiikkaan, että verosta pitää maksaa veroa, mutta kai siinä sitten jollekin luodaan hurjaa arvonlisää (verottajalle?)! Miksei sitten tuloveroistakin makseta ALVia? Miksi helvetissä olen niin idiootti, että asun vielä tässä maassa...

Lähetetty: 03 Marras 2003, 20:14
Kirjoittaja GAMMA500
Sassicaia kirjoitti:GAMMA500 kirjoitti:Sassicaia kirjoitti:Tottahan tanskalaiset ovat siitä sikäläisen ALVin jo maksaneet?
Ei tax-free-hinnassa alvia pitäisi olla. ALV on maksettava johonkin EU-maahan niin mieluummin sen maksaa tanskaan jos siellä on pienempi prosentti. Mutta suomessa ei sitten enää joudu maksamaan ALVia kun autoveron osuudesta. Enkä kyllä tiedä että paljonko tanskan alv% on.
Jos ei tossa tanskalaisten hinnassa ole sikäläistä alvia mukana, niin sitten homma tyssää jo siihen, että hinta on muutenkin liian kallis. Jos se olisi siinä ollut ja ei olisi tarvinut maksaa Suomen alvia siitä hinnan osasta, niin homma olisi saattanut juuri ja juuri kannattaa. Jos ei siis olisi ottanut huomioon kaupantekokustannuksia eikä olisi laskenut omalle vaivalle mitään hintaa. Mutta mitäs sitä ei "ilmaiseksi" omalla ajallaan tekisi että
saisi haluamansa menopelin.
Se ei oikein mahdu mun logiikkaan, että verosta pitää maksaa veroa, mutta kai siinä sitten jollekin luodaan hurjaa arvonlisää (verottajalle?)! Miksei sitten tuloveroistakin makseta ALVia? Miksi helvetissä olen niin idiootti, että asun vielä tässä maassa...

Juu tossahan on kyllä tuplavero kun autoverolle mätkästään alv.
Lähetetty: 03 Marras 2003, 21:17
Kirjoittaja Officer Cartman
Jep, tuo "arvonlisäveron" maksaminen autoverosta ei tarkkaan ottaen ole edes arvonlisäverotuksen perimmäisten periaatteiden mukaista (siksi sitaatit). Verokarhu "nyt vain" haluaa jostakin syystä kantaa alv:n käytännössä ajoneuvon (auto)verollisesta hinnasta.
Tanskan arvolisäveroaste on 25 prosenttia, joten säästöä ei synny myöskään siitä, että ostaa Tanskasta kulkuneuvon normaaliin alv:n jo sisältävään kuluttajahintaan.
Autonhankinnassa ei oikein voi säästää edes ostamalla kulkuneuvoa arvonlisäverovelvollisen yrityksen nimiin, sillä ostohintaan sisältyvää arvonlisäveroa ei saa vähentää, jos ajoneuvoa käytetään osaksikaan muuhun kuin puhtaaseen työajoon.
Jos oikeasti haluaa saada esimerkiksi GTA:n jonkin verran käypää kotimaista hintatasoa halvemmalla, kannattanee kääntää katseensa esimerkiksi loppuvuonna 2002 käyttöön otettuihin, Saksassa myynnissä oleviin käytettyihin. Näiden verokohtelu lienee käytännössä hieman kohtuulisempaa, ja (teoreettista) säästöä voi syntyä muutaman tuhatlappusen verran.
Lähetetty: 04 Marras 2003, 16:19
Kirjoittaja Sassicaia
Kyselin tästä ALV:stä automaahantuojalla työskentelevältä kaveriltani joka kertoili tällaista: jos Tanskan hinnassa on mukana sikäläinen mervärdeskatt (tai mikä sen nimi siellä nyt onkaan), niin Suomen verottajan mukaan kysessä on "mervärdeskatt"-niminen vero, joka Tanskassa kannetaan, eikä siis ALV. Ja tästä Tanskan MVS:n sisältävästä hinnasta pitää siis maksaa ALV Suomessa, koska siitä ei ole ALVia maksettu!
Toi kuulosti niin kosmiselta, että se ei voi olla kuin totta tässä maassa!

Lähetetty: 04 Marras 2003, 18:17
Kirjoittaja Fidelio
Sassicaia kirjoitti:Kyselin tästä ALV:stä automaahantuojalla työskentelevältä kaveriltani joka kertoili tällaista: jos Tanskan hinnassa on mukana sikäläinen mervärdeskatt (tai mikä sen nimi siellä nyt onkaan), niin Suomen verottajan mukaan kysessä on "mervärdeskatt"-niminen vero, joka Tanskassa kannetaan, eikä siis ALV. Ja tästä Tanskan MVS:n sisältävästä hinnasta pitää siis maksaa ALV Suomessa, koska siitä ei ole ALVia maksettu!
Toi kuulosti niin kosmiselta, että se ei voi olla kuin totta tässä maassa!

Minä taas olen ymmärtänyt asian niin päin, että suomessa perittävä "arvonlisävero" ei ole EU:n mielestä arvonlisäveroa lainkaan, vaan kyseessä on arvonlisäveron nimellä perittävä kansallinen vero. Näin taidettiin todeta ainakin Siilin-päätöksen perusteluissa.
Näin ollen vero voidaan periä mistä hyvänsä summasta, eikä siihen sovelleta arvonlisäverotusta koskevia sääntöjä. Suomen valtio vain sattuu perimään sen arvonlisäveron nimellä.
F.
Lähetetty: 04 Marras 2003, 20:07
Kirjoittaja Sassicaia
Just niin, eli myöskään Tanskan ALV ei ole ALVia EU:n mielestä, eli on ihan luvallista rokottaa lisää Suomessa.
Kukakohan noita pykäliä sorvaa ja mitäköhän helvetin tyydytystä ne niistä saa?

Lähetetty: 05 Marras 2003, 01:07
Kirjoittaja Fidelio
Sassicaia kirjoitti:Just niin, eli myöskään Tanskan ALV ei ole ALVia EU:n mielestä, eli on ihan luvallista rokottaa lisää Suomessa.
Kukakohan noita pykäliä sorvaa ja mitäköhän helvetin tyydytystä ne niistä saa?

eikös Tanskassa perittävä alv ole kuitenkin arvonlisävero eu:nkin mielestä (siis alv.rek. yritys vois ostaa verotta) mutta koska suomessa perittävä "alv" ei oikeesti ole arvonlisäveroa vaan arvonlisäveron nimellä peritty raippavero, sitä saa periä myös muualla maksetusta "oikeasta" alv:sta. Onkos tuolla muuten mitään väliä, eikös verot määräydy kuitenkin tullin asiantuntevasti määrittelemän markkina-arvon pohjalta....? vai mitenkäs se nyt toimikaan....
F.
Lähetetty: 05 Marras 2003, 01:53
Kirjoittaja Sassicaia
Fidelio kirjoitti:eikös Tanskassa perittävä alv ole kuitenkin arvonlisävero eu:nkin mielestä (siis alv.rek. yritys vois ostaa verotta) mutta koska suomessa perittävä "alv" ei oikeesti ole arvonlisäveroa vaan arvonlisäveron nimellä peritty raippavero, sitä saa periä myös muualla maksetusta "oikeasta" alv:sta. Onkos tuolla muuten mitään väliä, eikös verot määräydy kuitenkin tullin asiantuntevasti määrittelemän markkina-arvon pohjalta....? vai mitenkäs se nyt toimikaan....
F.
Eipä kai tuolla alvin "oikeudella" ole väliä meikäläisten näkökulmasta, kun veroa joutuu kuitenkin maksamaan koko summasta ja vähän päällekin. Käsitin niin, että autovero määräytyy sen tullin arpoman markkinahinnan pohjalta, mutta alvia maksetaan ulkomaan ostohinnasta ja tietenkin sitten vielä autoverosta. On kyllä tosiaan lottovoitto syntyä Suomeen.

Lähetetty: 05 Marras 2003, 05:42
Kirjoittaja GAMMA500
Mun mielestä auton hinnasta suomessakin maksettava ALV on ALVia EU:nkin mielestä. Mutta autoverosta perittävä ei ole