Sivu 1/1
Mitkä lisäkaukovalot 159:iin
Lähetetty: 15 Loka 2007, 10:49
Kirjoittaja Laku
Tulipahan eilen ehtoolla vesisateessa ajaessa mieleen taas, että olis kiva kun näkiskin jotai.
Eli kertokaapas mikkä olis tehokkaat ja 159:iin sopivat lisäkaukovalot.
Kukas ne pistäis kiinni Tampereella - Janhunen vai kuka?
Lähetetty: 15 Loka 2007, 11:10
Kirjoittaja Pasi
onko sulla xenonit vai normaalit valot nyt?
Lähetetty: 15 Loka 2007, 11:17
Kirjoittaja TommiS
Tästä threadista voi tulla oikeinkin mielenkiintoinen......

Lähetetty: 15 Loka 2007, 12:19
Kirjoittaja Laku
On normit - enkä muuta Xenoja.
Ja tiedän, että kauko- ja lähivalojen kontrastierosta tulee suuri.
Eli pienet ja tehokkaat lisävalot, jokka mahtuu keulaan.
Lähetetty: 15 Loka 2007, 13:35
Kirjoittaja jaskas
Saisko tonne keulakolmion sisään viriteltyä jotkut pienet lisävalot?
Olis siellä mukavasti jemmassa.
Lähetetty: 15 Loka 2007, 13:50
Kirjoittaja Janne
Pakko sanoa että, ei helevetti, 159:iin lisärit
Mieti, sopii varmaan yhtä hyvin ku sialle otsatukka

Lähetetty: 15 Loka 2007, 14:34
Kirjoittaja tonba
Janne kirjoitti:Pakko sanoa että, ei helevetti, 159:iin lisärit
Mieti, sopii varmaan yhtä hyvin ku sialle otsatukka

The Simpsons elokuvasta Harry Plopper

Re: Mitkä lisäkaukovalot 159:iin
Lähetetty: 15 Loka 2007, 17:54
Kirjoittaja Garrett
Laku kirjoitti:
Eli kertokaapas mikkä olis tehokkaat ja 159:iin sopivat lisäkaukovalot.
Jos lähtis siltä pohjalta, että minun itse pitäisi tehdä, niin kokeilujärjestys olisi vähän tämän tapainen:
1. Osram Nightbreaker +90% polttimot orkkisten tilalle. n. 30-40 euroa
2. laiton Xenon-polttimo konversio orkkisten tilalle. n. 200 euroa
3. Jos olisi ihan pakko saada lisää tehoa 1. kohdan jälkeen ja 2. ei uskalla/viitsi kokeilla, niin Hella DE Xenon sarja upotusasennuksena
n. 580 euroa
Lähetetty: 15 Loka 2007, 21:43
Kirjoittaja eltsu
>1. Osram Nightbreaker +90% polttimot orkkisten tilalle. n. 30-40 euroa
Saman verran lisää ja saa jo hyvät lisävalot jotka hakkaa orkkisumpiot valotehossa mennen tullen. Pienellä heijastimella vaan ei saa niin paljon valotehoa kuin isolla. Lisäksi noi tulee aika kalliiks jos joutuu usein vaihteleen.
>2. laiton Xenon-polttimo konversio orkkisten tilalle. n. 200 euroa
Laiton ja kallis
>3. Jos olisi ihan pakko saada lisää tehoa 1. kohdan jälkeen ja 2. ei uskalla/viitsi kokeilla, niin Hella DE Xenon sarja upotusasennuksena
n. 580 euroa
Kallis kuin p*****e
Jos auto on niin kaunis ettei kestä kunnollisia valoja laittaa keulalle niin sitten sitä ei liene tarkoitettu pimeä ajoon... Jos joutusin paljon ajamaan pitkiä matkoja näillä syyspimeillä niin en edes miettis ulkonäköä kunhan valoteho on kunnossa. Yks hirvi auton keulalle ja se on alfa paljon rumempi kuin mitä siitä ikinä lisävaloilla saa, ja huonolla tuurilla vielä kuskikin rumenee

Re: Mitkä lisäkaukovalot 159:iin
Lähetetty: 15 Loka 2007, 21:49
Kirjoittaja Oldgrain
On se kumma jos ulkonäkö tulee ennen turvallisuutta. Itsekin jonkin verran pimeässä ajelen ja tulee kyllä kirottua aina, ettei ole lisävaloja. Ruotsissahan on kummallista jos näkee auton ilman lisävaloja liikenteessä.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 09:25
Kirjoittaja Garrett
eltsu kirjoitti:>1. Osram Nightbreaker +90% polttimot orkkisten tilalle. n. 30-40 euroa
Saman verran lisää ja saa jo hyvät lisävalot jotka hakkaa orkkisumpiot valotehossa mennen tullen. Pienellä heijastimella vaan ei saa niin paljon valotehoa kuin isolla. Lisäksi noi tulee aika kalliiks jos joutuu usein vaihteleen.
>2. laiton Xenon-polttimo konversio orkkisten tilalle. n. 200 euroa
Laiton ja kallis
>3. Jos olisi ihan pakko saada lisää tehoa 1. kohdan jälkeen ja 2. ei uskalla/viitsi kokeilla, niin Hella DE Xenon sarja upotusasennuksena
n. 580 euroa
Kallis kuin p*****e
Jos auto on niin kaunis ettei kestä kunnollisia valoja laittaa keulalle niin sitten sitä ei liene tarkoitettu pimeä ajoon... Jos joutusin paljon ajamaan pitkiä matkoja näillä syyspimeillä niin en edes miettis ulkonäköä kunhan valoteho on kunnossa. Yks hirvi auton keulalle ja se on alfa paljon rumempi kuin mitä siitä ikinä lisävaloilla saa, ja huonolla tuurilla vielä kuskikin rumenee

Täh? Mikäs sun ratkaisusi sitten asiaan oli? Heräsitkö väärällä jalalla?
Kallis? Eiköhän se ole uuden 159:n omistajan tarkoitus itse päättää mikä on kallis. Minusta noi ei ole kalliita ratkaisuja kun saa kaksi asiaa samassa paketissa. Hyvä ulkonäkö ja paljon valoa. Vastasin siis alkuperäiselle kirjoittajalle, että mitkä lisävalot
sopisivat 159:n. Muut voivat .... [jätetään väliin, ettei tule moderointia]
Lähetetty: 16 Loka 2007, 11:54
Kirjoittaja Laku
Kävin eilen kattelemassa varaosamaailmassa noita lisävaloja - oli vähän köyhän näköinen valikoima. Täytyy vielä hakuja jatkaa.
Noita isoja löytyy joka lähtöön , mutta keulalle mahtuvia pienikokoisia ja tehokkaampia ei liene olemassakaan - vai ?
Oon yritäny surffatakin, mutten ole hyviä löytänyt.
Oletko Garrett kokeillu noita Nightbreikkereitä - ovatko mitä lupaa?
Mikä ketju / huoltis myy?
Noi orkkikset on kyllä semmoset saunalyhdyt, ettei tee mitään.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 12:00
Kirjoittaja jaskas
eikö noi jälkiasennus xenon sarjat vois iskee noiden pitkien umpiohin, niin ei kait niistä tule poliiseilta sanomista.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 13:17
Kirjoittaja Garrett
Laku kirjoitti:
Oon yritäny surffatakin, mutten ole hyviä löytänyt.
Oletko Garrett kokeillu noita Nightbreikkereitä - ovatko mitä lupaa?
Mikä ketju / huoltis myy?
Eli Hella Micro DE. Niitä saa sumuvalona, tai sitten Xenon - pitkinä. Halogeenipitkänä ei ole olemassa. Tuo on siis projektiomallinen lamppu, jolla on aika suuri upotussyvyys, mutta pieni ja 159 ystävällinen ulkonäkö.
Luulisi varaosamaailmassa olleen ainakin noita sumarivaihtoehtoja, niin niistä näkisi millainen se on ulkonäöltä....
Nightbreakereita ei vielä ole ihan kaikkialla, kun on ihan uutuustuote. Tullee viikon sisällä - varmaan varaosamaailmaankin. Philipsilla on ollut jo pidempään Extreme +80%, ja sitä olen kokeillut ja toimii. Nightbreaker on siis +90% ja halvempi kuin tuo Philips. Kun se on kuitenkin halvin ja helpoin lisä, niin kokeilisin niitä ensin. Jos ei tykkää, niin voi siirtää ne vaikka lähivalopolttimoiksi ja laittaa sitten pitkille jotain muuta.
Re: Mitkä lisäkaukovalot 159:iin
Lähetetty: 16 Loka 2007, 13:23
Kirjoittaja Ottimo
Oldgrain kirjoitti:Ruotsissahan on kummallista jos näkee auton ilman lisävaloja liikenteessä.
No Alfoissa lisävalot ovat harvinainen lisuke täälläkin. Toki jokainen saa tehdä kuten haluaa.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 13:30
Kirjoittaja Laku
Kiitos Garrett - menen tossa 1 ja 3 järjestyksessä.
Kyllähän mä jo yhden syksyn ja talven pärjäsin, mutta kyllä huonoilla keleillä syksyisin vähän koettelee, kun asfaltti imee kaiken valon.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 15:13
Kirjoittaja 155156
Laku kirjoitti:Noi orkkikset on kyllä semmoset saunalyhdyt, ettei tee mitään.
Onko 159:n pitkät vieläkin huonommat kuin 156:ssa?
I find it very hard to believe.
156:n lyhyet ovat Phillips Xtreme polttimoilla OK.
Lähetetty: 16 Loka 2007, 20:00
Kirjoittaja eltsu
Garrett kirjoitti:
Täh? Mikäs sun ratkaisusi sitten asiaan oli? Heräsitkö väärällä jalalla?
Sorry jos vaikutin siltä... Kunhan heitin oman mielipiteeni mutta ehkä hieman väärillä sanavalinnoilla. Se ei suinkaan olut tarkoitus
Mun mielestä vaan neljää kymppiä lähentelevät polttimot on pitemmän päälle aika kallis ratkaisu, ei ne kuitenkaan ikuisuuksia kestä. Itte pistäisin ihan normi (esim. hellan) lisävalot vaikka sitten vaan syksy/talvi ajaksi jolloin sitä valoa tarvii enemmän. Voihan ne ottaa kesärengas ajaksi pois jos siltä tuntuu... Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa kuten itse haluaa

Lähetetty: 16 Loka 2007, 21:14
Kirjoittaja R@gdoll
Jos puhutaan pitkien valojen parantamisesta, niin itse lähtisin kokeilemaan xenon-polttimoilla. Noitahan saa sarjan reilulla satasella, häikäisee vastaantulijoita varmasti vähemmän kuin lisäpitkien kanssa ja ei rumenna auton ulkonäköä mitenkään.

Lähetetty: 16 Loka 2007, 23:07
Kirjoittaja Jevgen
R@gdoll kirjoitti:Jos puhutaan pitkien valojen parantamisesta, niin itse lähtisin kokeilemaan xenon-polttimoilla. Noitahan saa sarjan reilulla satasella, häikäisee vastaantulijoita varmasti vähemmän kuin lisäpitkien kanssa ja ei rumenna auton ulkonäköä mitenkään.

Siinäpä se. 159:ssä lienee kohtuu kelvottomat valot kaikenkaikkiaan. Se, että pitkät saa parannettua jollain lisäpitkäsatsilla ei välttämättä tee kokonaisuudesta yhtään parempaa. Normaalin lisäpitkäpatteriston joutuu kohtaamistilanteessa sammuttamaan aikaisemmin ja pärjäämään saunalyhtylyhkäsillä pitempään. Eli tosiaan xenonit tuntuisi fiksuimmalle ratkaisulle tai sitten koittaa parempia polttimoita kaikkiin lyhtyihin. Ite kokeilin noita Garretin mainitsemia Philipsin Extremejä lähivaloihin, kun lisäpitkien asennuksen (fordsonin muodot eivät lisäpitkistä kärsineet

) jälkeen tuntuivat lähivalojen virkaa toimittavat tuikut entistäkin heikommilta. Ero oli huomattava, joskaan ei tuota valaistusta näillä keleillä taida koskaan saada haluamalleen tasolle.
Lähetetty: 17 Loka 2007, 08:19
Kirjoittaja Laku
155156 kirjotti
Onko 159:n pitkät vieläkin huonommat kuin 156:ssa?
I find it very hard to believe.
No ei ole kyllä ollu missään Alfassa hyvät valot.
147 tosin on puolikkailtaan parempi.
Noita Osrameja ruvettiin myymään vasta tällä viikolla ja Tampereelta saa Janhuselta ja AD:lta kertoivat Osramilta kun sinne soitin.
Eipä noita pitkien polttimoita kauheesti tarvi vaihdella, kun eivät pala kaiken aikaa niinkuin puolikkaat.
Lähetetty: 17 Loka 2007, 10:25
Kirjoittaja Pepperoni
Laku kirjoitti:No ei ole kyllä ollu missään Alfassa hyvät valot.
Sataviisviitosessa oli lujat tuikut, siis jos vertaan muihin Alfoihini. Toki on olosuhteita joissa mikään määrä valoa ei riitä, mutta noilla pärjäsi ihan kohtuullisesti.
Tästä ikävöinnistä pääsenkin asiaan, eli rupesi tuo kohta 1. kiinnostamaan minuakin. Mutta sitten heräsi kysymys noiden extremepolttimoiden kestoiästä. Yleensä kun mitään ei saa "ilmaiseksi", niin onko kokemusta noiden Philipsien käyttöiästä vs. normaalipolttimo? Ei sillä että tuo hinta olisi mikään ongelma jos sillä saa selvää parannusta valotehoon, mutta on tuo polttimon vaihto sen verran peestä että ei tee mieli kovin monesti sitä harjoitella. Vai onko tuokin niin uusi tuote että ei ole vielä kokemuksia (en muista kaupan hyllyllä noita huomanneeni)? Osrameista varmaan kertyy kokemusta myöhemmin.
Lähetetty: 17 Loka 2007, 10:57
Kirjoittaja Jevgen
Pepperoni kirjoitti:Mutta sitten heräsi kysymys noiden extremepolttimoiden kestoiästä. Yleensä kun mitään ei saa "ilmaiseksi", niin onko kokemusta noiden Philipsien käyttöiästä vs. normaalipolttimo? Ei sillä että tuo hinta olisi mikään ongelma jos sillä saa selvää parannusta valotehoon, mutta on tuo polttimon vaihto sen verran peestä että ei tee mieli kovin monesti sitä harjoitella.
Voortissa ollut nytten lähivaloilla ehkä reilu 1,5 vuotta ja jotain 30 tkm. Luultavasti kärähtää tänään.

Lähetetty: 17 Loka 2007, 14:47
Kirjoittaja Mergy
Vähän varsinaisen asian ohi ajattelin kommentoida että itse olen käyttänyt Philipsin nightguideja ja tuntuvat GT:n umpioissa riittävän. 147:n kanssa harmittelin heikompaa valotehoa eli näissä on varmaan umpion muodossa jotain eroa tai sitten oma hämäränpelko on parantunut iän ja automallin vaihdon mukana

Lähetetty: 17 Loka 2007, 16:02
Kirjoittaja Bluebate
Suosittelen kyllä lisävaloja. s60:ssä hyvät omat pitkät mutta silti ajattelin laittaa keulaan Britaxin siniset. On muuten hyvä hinta-valaisusuhde. Ainut miinus on että ovat kokonsa puolesta aika isot.
Lähetetty: 01 Marras 2007, 14:21
Kirjoittaja Ottimo
No nyt on ongelma ratkaistu. Näin voit asentaa lisävalot ilman että auton ulkonäkö muuttuu laisinkaan. Että mitenkö? Lue täältä
http://www.visualeyes.se/filer/product_sheet_us.pdf
http://www.visualeyes.se/uk/
Aluksi ajattelin onko tämä väärin ajoitettu aprillipila mutta totta tuntuu olevan. Voi olla mielenkiintoinenkin ratkaisu. Myynti tulee käsittääkseni alkamaan myöhemmin valmistajan verkkokaupassa.
Lähetetty: 01 Marras 2007, 14:48
Kirjoittaja EdotL
Ottimo kirjoitti:No nyt on ongelma ratkaistu.
Jos en ihan väärin muista, niin lakien mukaan lisävalojen pitää olla etuakselin edessä. Siinä tapauksessa tuo systeemi on -yllätys yllätys - laiton.
Lähetetty: 01 Marras 2007, 15:02
Kirjoittaja Ottimo
EdotL kirjoitti:Ottimo kirjoitti:No nyt on ongelma ratkaistu.
Jos en ihan väärin muista, niin lakien mukaan lisävalojen pitää olla etuakselin edessä. Siinä tapauksessa tuo systeemi on -yllätys yllätys - laiton.
Niin, no ei mikään ihme että ois Suomessa kielletty, suomalainen insinööri ja virkamieshän tietää ja ymmärtää kaiken muita paremmin. Täällä taas esim lisävalot auton katolla on OK. Olen muuten kokeillut nuoruudessani (HUOM Ei Alfalla!) ja sillä tavalla saa todella mahtavan ja tasaisen valaistuksen. Ilmanvastus kasvaa tosin huomattavasti korkeammilla nopeuksilla.
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 10:22
Kirjoittaja Pepperoni
Itse itselleni vastaten tuohon kestoikää koskevaan kysymykseen. Laitoin 156:een night breakerit 25.10.2007. Viime lauantaina kärähti ensimmäinen ja tänä aamuna toinen. Ajettu kymppitonnin verran. Ovat siis tällä otannalla erittäin tasalaatuisia mutta eivät kovin pitkäikäisiä. Muuten on ihan hyvää sanottavaa, kuluneena talvena on ollut helpompi ajella eli valotehoa on selvästi paremmin.
Toiseen biiliin (147) laitoin Philips extremet viikkoa myöhemmin, saas nähdä tuleeko kohta lisää kerrottavaa...
EDIT: siis lähivaloilla oli nämä kokemukset.
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 10:51
Kirjoittaja Jochanan
Pepperoni kirjoitti:Itse itselleni vastaten tuohon kestoikää koskevaan kysymykseen. Laitoin 156:een night breakerit 25.10.2007. Viime lauantaina kärähti ensimmäinen ja tänä aamuna toinen. Ajettu kymppitonnin verran. Ovat siis tällä otannalla erittäin tasalaatuisia mutta eivät kovin pitkäikäisiä. Muuten on ihan hyvää sanottavaa, kuluneena talvena on ollut helpompi ajella eli valotehoa on selvästi paremmin.
Toiseen biiliin (147) laitoin Philips extremet viikkoa myöhemmin, saas nähdä tuleeko kohta lisää kerrottavaa...
EDIT: siis lähivaloilla oli nämä kokemukset.
Kyllähän ainakin Philipsin sivulla polttimonvalintakohdassa ihan selkeesti on palkilla ilmotettu odotettu elinikä. Extremeltä on sen mukaan odotettavissa puolet lyhyempää elinikää kuin Philipsin Longerlifelta. Eiköhän Osrameissa oo sama juttu.
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 11:19
Kirjoittaja Pepperoni
On on juu mutta tulipahan nyt mitattua. Selvähän se että jos hehkulankaa lyhennetään (= kirkkaampi valo) niin myös elinikä lyhenee. Mutta normiphilipsit ja osramit joita on tullut sekakäytettyä ovat kyllä mielestäni kestäneet lähemmäs 1.5 vuotta, joten ollaan selvästi alle puolessa. En tosin ole noista pitänyt kirjaa joten voi olla että muistan väärin.
Aion silti laittaa ensi talveksi taas tehotuikut, eli ei tässä ollut tarkoitus mitään avautumista suorittaa.
Lähetetty: 04 Huhti 2008, 12:05
Kirjoittaja Jochanan
Pepperoni kirjoitti:On on juu mutta tulipahan nyt mitattua. Selvähän se että jos hehkulankaa lyhennetään (= kirkkaampi valo) niin myös elinikä lyhenee. Mutta normiphilipsit ja osramit joita on tullut sekakäytettyä ovat kyllä mielestäni kestäneet lähemmäs 1.5 vuotta, joten ollaan selvästi alle puolessa. En tosin ole noista pitänyt kirjaa joten voi olla että muistan väärin.
Aion silti laittaa ensi talveksi taas tehotuikut, eli ei tässä ollut tarkoitus mitään avautumista suorittaa.
Ei ollu myöskään tarkoitus ojentaa avautumisesta.

Itekin meinasin talveks laittaa pitkille Xtremet tai Night breakerit. Lyhyissähän on jo xenonit.

Lähetetty: 07 Huhti 2008, 10:45
Kirjoittaja NickName
156 tuntuu olevan aika kova syömään noita ajovalopolttimoita. Yleensä saa puolen vuoden välein vaihtaa oli millaisen polttimot tahansa. Sama juttu on ollut kaikissa kolmessa meillä olleessa 156:ssa. Viime syksynä tuli ostettua juuri nuo Nightbreakerit ja hyväthän ne olivat kyllä. Pitkiinkin oli tarkoitus niitä koittaa, mutta jäi ostamatta (laiskuutta). Pari viikkoa sitten sammui ensimmäinen, eli ei merkittävästi huonommin kestänyt kuin muutkaan (varauksella, selitys alla).
Pidän valot aina "päällä" katkaisijasta, joten ajattelin että josko sillä olisi vaikutusta polttimoiden ikään (jännitepiikki startin jälkeen). Niinpä noiden Nightbreakkereiden kanssa tein niin, että käänsin startin ajaksi aina parkeille, joten onhan se mahdollista että tuo operaatio on hieman lisännyt noiden käyttöikää ja vanhalla mallilla käytettynä ne olisivat kärähtäneet jo aiemmin, mene ja tiedä...
Sorry OT.
Re: Mitkä lisäkaukovalot 159:iin
Lähetetty: 01 Touko 2010, 18:04
Kirjoittaja Clutch
Laku kirjoitti:Tulipahan eilen ehtoolla vesisateessa ajaessa mieleen taas, että olis kiva kun näkiskin jotai.
Nykyistä V6-156:sta ja edellistä 2.0 TS-156:sta aiemmin minulla oli Lada 1200L. Voi pojat, siinä vasta oli kirkkaat valot! Ne pyöreät umpiot antoivat mahtavan valotehon tavallisilla polttimoilla, ja yksinkertaisuudessaan ne ovat myös hyvän näköiset, naurakaa tai älkää.
No Alfa on tietysti hyvän näköinen ja umpiot myös, mutta valoteho on naurettava. Itsekin olen ajatellut lisäpitkiä. Lisäpuolikkaitahan laki ei ole sallinut enää muutamaan vuosikymmeneen - ja sehän meitä haittaakin.
Kun Alfassa laittaa pitkät päälle, niin puolikkaat eivät sammu. Tämä on ihme italialainen hömppäratkaisu ja osasyy huonoon näkyvyyteen, sillä lähellä autoa kirkkaasti (tai no niin no...) valaistu tienpinta häikäisee ja haittaa kauas näkemistä.
Voisiko tehdä kytkennän, että lähivalot sammuvat, kun vaihtaa pitkille? Lisäksi vielä pienikokoiset lisäpitkät vähän upoksiin grillin ja lamppujen väliin missä näyttäisi olevan vähän tilaa
http://www.alfa156.net/owner/kayhan1.jpg niin luulisi auttavan asiaa. Lisäpitkillekin olisi hyvä olla oma katkaisija mutta tietenkin viiksen vaihtimen "alla".
Lähetetty: 01 Touko 2010, 20:02
Kirjoittaja jarski
Guugle,Airam,Otsalamput... Helppoa ku osaa

No joo,aika heikothan ne lamput on,mutta jännitystähän pitää olla elämässä...
Ja Hauskaa vappuntaivalta!
Lähetetty: 01 Touko 2010, 20:32
Kirjoittaja eklund
olisko yks mahdollinen ja laillinen ratkaisu esim motonetistä saatavat valovahvistimet? tai sitte valot releen kautta?
Lähetetty: 02 Touko 2010, 00:08
Kirjoittaja alfa164
Laku kirjoitti:
No ei ole kyllä ollu missään Alfassa hyvät valot.
Gtv:ssä tosi hyvät,samoin 164 fl:ssä,näin omissa.166 xenoneillakin näkee varmaan,kunhan tasosäätö saadaan korjattua