Sivu 1/1

Fiat Croma, anyone?

Lähetetty: 18 Loka 2007, 13:16
Kirjoittaja Kivijärvi
Terve ja heti pahoittelut ei-alfatopicista. :oops:

Mutta minkäs teet kun auton plussat ja miinukset kiinnostavat. Onkos tästä viimeisimmästä Cromasta kertynyt alfistoille kokemuksia, jos, minkälaisia? Ainakin uusi Bravo on noteerattu Delta-autossa käydessä, joten luulisi tietoa jollakulla olevan. Muista palstoista ei oikein ollut apua Croma-asiassa. Kiitokset!

Lähetetty: 18 Loka 2007, 14:05
Kirjoittaja TommiS
Muutama tuhat on tullut Nuova Cromalla ajettua.
Alla on ollut ainoastaan 120:n pollen JTD, bensamyllyisistä ei kokemuksia.

Auto on tanakka. Tosi tanakka. Menee maantiellä kuin se kuuluisa juna.
Ajoasento on hiukan korkeanmakuinen, istuin on aika ylhäällä alimmassakin asennossa.
Ohjauspyörä on samoin alimmassakin asetuksessa aavistuksen liian pystyssä. Tottumuskysymys. Ajoasento on muutoin kelvollinen.

Autossa on tilaa ja avaruutta pitkillekkin matkustajille.
Loistava matka-auto.

Kontti on matala, ja pienempi kuin ulkomitoista voisi päätellä. Tilla kuitenkin tyydyttävästi. Normifarkun verran.

Kaikki nippelit ja vipstaakit vaikuttavat laadukkailta. Samoin sisustan yleisilme. Ei häpeä minkään tunnetun eurooppalaismerkin rinnalla.
Varusteitakin saa melkomoisen lista: automaatin ja nahat ym.
Tomaattiloota on alfan tapaan Aisinin valmiste.

Suorituskyky pienimmässä JTD:ssäkin oli arkiajoon ihan riittävä.

Taisi olla DA:n asiakaslehdessä taksiyrittäjän kokemukset Cromasta. Pelkästään plussia oli ammattikäytössäkin terveisinä.

Jos itse tarvitsisin farkun kokoista autoa, olisi Croma se toinen vaihtoehto 159sw:n lisäksi.

Lähetetty: 19 Loka 2007, 08:10
Kirjoittaja Kivijärvi
TommiS: Kuulostaa siis olleen ihan myönteinen kokemus. Pitänee ottaa itsekin tyypit autosta. Koeajossa on kuitenkin tasaisenpulskeaksi ja vähän suuriruokaiseksi arvioitu 2.2-bensa mun mäihällä. Sama mylly jts-versiona taitaa olla juopohkoa sorttia myös Alfa 159:n alla.

Tuulilasi-lehden kestotesti (vain 30tkm) meni ilmeisen hyvin, ei mitään nurisemista suuremmin tai alfamaiseen tapaan katkennutta jakopään hihnaa (taisi olla TM tosin testaamassa). Onko käytännön laadusta muuta kokemusta?

Onko kukaan sattunut nettisivulle, jolla voisi rakentaa unelmiensa Fiatin? Melkeinpä joka merkillä tuollainen sivusto on paitsi Fiatilla. Edes ulkovärejä ei voi havainnollisesti tarkastella mistään kotimaiselta sivulta, eikä jaksaisi googlettaa jokaista väriä erikseen. Samoin sisustus- ja lisävarustevaihtoehtoja olisi mukava pohtia etukäteen jossain sivuilla. Tässä olisi vähän töitä Delta-auton puolella.

Lähetetty: 19 Loka 2007, 08:49
Kirjoittaja Tazio
Komppaan Tommia tuossa edellä,
6-lovista vuokra JTD:tä sen jokusen tonnin pyöritelleenä.

Kokemus oli sen verran positiivinen, että 156:n
korvaaja saattaa olla Croma - 159 kun vain ei
oikein sytytä.

-Tazio

Lähetetty: 19 Loka 2007, 09:19
Kirjoittaja mikkilj
Keväällä kun kinnereitä kahtelin niin 159 oli liian tyyris. Todella liian tyyris. Taloon tuli vappuna siis Croma.

Kulkine on 2.2 bensa ja automaattilootalla. Kilometrejä nyt takana 18 tuhatta.

Maantiellä todella kiva ajaa. Kaupungissakaan ei yhtään hassumpi. Ainoa että ehkä turhan massiivinen normi kaupunkipäristelyyn. Tosin, kaikki Puntoa isommat on liian isoja kaupunkiajoon. 147 heppanen bensakone on ollut ihan riittävän pirteä automaagin kanssaki. Ei mikään raketti, mutta ei jää jalkoihinkaan. Kulutus ollu keskimäärin tuossa 8-8.2l/100km.

Tavaratila on matala, mutta pudottamalla lattiaa sen 10 senttiä alkaa tilaa olla ihan kiitettävästi. Tavaratilan lattianhan saa säädettyä kahteen eri korkauteen. Alemmassa korkeudessa tosin tulee kynnys. Ja ylemmässä tilassa lattian alle jaa se 10 sentin säilytystila pikkutavaralle.

Takatilat ovat olleet kuulemma hyvät, niiden kommenttien perusteella, joita kyydissä olleet puhelevat. Etupenkit saisivat kyllä olla allekirjoittaneelle hiukka erilaiset, mutta tuo on ollu tottumiskysymys. Ratin säädöt ovat riittäneet juuri ja juuri kun pistää ratin ylimpään asentoon ja vetää sen niin lähelle kuin saa. Hmm, onkohan miulla oudot ajoasennot...

Nyt ensiliukkailla huomasin että käsijarrun sijoitus on surkea. Todella hankala käyttää kun auto on liikkeessä. Ja tuulilasin pesusysteemi vois olla hiukka parempikin. On kaikkiaan 6 aika pistemäistä suihkua. Saisivat levitä enempi.

Muuta miinusta itselle ei ainakaan nyt tule mieleen. Ja kokonaisuutena jäädään kyllä rajusti plussalle.

Tähän mennessä ei ole ollu mitään ihmeellisyyksia kopperon kanssa. Senkun pitää tankissa bensaa ja ajelee eteenpäin.

- J

Lähetetty: 19 Loka 2007, 09:48
Kirjoittaja Kivijärvi
Tuntuupa kulutus olevan maltillinen, vieläpä automaatilla... :shock: Luin Tekniikan maailman juttua autosta ja siellä kulutus oli lähellä 9 litraa sataselle ilman automaattiakin (joka siis on perinteinen, "oikea" automaatti?).

Onko uusimmasta 1.8-litraisesta kenellekään syntynyt kokemuksia? Se kun tuntuisi olevan pirteä kokoisekseen ja luetun perusteella liki litran sataselle isompaa viisaampi eli vähemmän kuluttava. Näissähän on molemmissa vissiin ketju, dieseleissä hihna (vaihto 60tkm välein?).

Miten huoltokulut Fiateissa suhtautuvat Alfoihin? Kokemusta tuosta 156:sta sen verran, että kylmä hiki puski pintaan aina, kun pajalle piti viedä (syystäkin... hinnat sellaista "elämä on" -luokkaa :roll: ). Onko tuon Croman huoltoväli edelleen perinteinen 15tkm?

Lähetetty: 19 Loka 2007, 09:48
Kirjoittaja Tazio
Kerroppa sopivan tilanteen tullen miten
tuo käyttäytyy lumella/liukkaalla?

Jostain muistan lukeneeni, ettei ajoilonpilaajaa
saa pois päältä ja että se on kaiken lisäksi
hyvin aggressiivista sorttia.

-Tazio

Lähetetty: 19 Loka 2007, 09:55
Kirjoittaja mikkilj
Huoltoväli on 30 tonnia. Jos tahtoo niin öljynvaihto 15 tonnin välein, tosin tämä ns väliöljynvaihto ei ole pakollinen. Tosin, tuo 30 tonnia öljyillä tuntuu aika hurjalle, vaikka onkin kyse nykyöljyistä jne.

Itsellä on aikalailla matkaa tuo ajaminen. 16 kilometrin yömatkastaki vaivaset 5 kilsaa ajetaan 60 alueella. Loput 80 tai 100 alueella.

Matkalla menee tuollasta 7-7.5, riippuen kaasujalan asennosta. Ja kyllä sen huomaa kun mennään kaupunkiin. Jos tulee paljon kaupunkiajoa, kulutus kyllä kasvaa tuonne päälle ysin. Mutta oma keskiarvo on tosiaan tuota päälle 8l/100km. Edelliseen kopperoon (1.6 litranen pöpö 307SW) kulutus kyllä kasvo melkein sen litran... :roll:

Sjonpilausjärjestelmää ei saa pois. Tämä ehkä lievä miinus. Mutta mitä nyt oli ensimmäiset liukkaat täällä pohjosessa, niinen saanu jarruja rutisemaan kuin kerran. Kait nuo kitkat sitten piti liian hyvin. Kunhan lisää liukkaita tulee, niin kaippa sitten on viisaampi.

- J

Lähetetty: 19 Loka 2007, 11:06
Kirjoittaja Kivijärvi
Kyllä... Oma Opelix vie samantyyppisessä ajossa 8.2 - 8.9 litraa sataselle kesät talvet. Erona vain se, että auto ei kulje minnekään ja tuohon ajoon pääsee ns. "toppatakki kaasupolkimen alla" -metodilla. Alfamainen ajelu tuottaa kulutuksia tuonne 9 litran maastoon. Maantiellä talvirajoituksin voi tosin alittua 7 litraa, muttei seka-ajossa kuitenkaan päästä tuota lähellekään. No, tuolla lahnalla on ajettu jo 340 tkm, joten kai se aika jo tekee tehtävänsä omalta osaltaan tässä asiassa. Ja jotta ottais vielä enemmän päähän tuo kulutus, pääsi 2.0 tessulla 7.8 litran keskikulutuksella ympäri vuoden. Yli yhdeksän ei koskaan, ei edes kortti pois -nopeuksia maantiellä ajellessa tai kaupunkia kiertäessä.

Huoltovälin mitta on positiivinen yllätys!

Lähetetty: 13 Marras 2007, 15:00
Kirjoittaja Kivijärvi
Moro taasen, nostanpa omaa ketjuani kun tuli uutta näytille:

http://www.italiaspeed.com/new_models/2 ... ction.html

Elikkä tuon mukaan Cromaan tulisi Bravon sukunäköä kosolti. Aloin Ajoneuvoksen sanoin tuntea vetoa lompakossani! :lol:

Lähetetty: 13 Marras 2007, 17:20
Kirjoittaja Vittorio Jano
No ei tuolla vieläkään kauneuskilpailuja voiteta, mutta huikea parannus entiseen joka tapauksessa.

Lähetetty: 15 Marras 2007, 01:17
Kirjoittaja niki
Hyvän näköinen, nyt alkaa Fiatinkin mallisto näyttämään kokonaisuudessaan jo ostamisen arvoiselta. :)