Katselitteko eilen Top Gearia kolmoselta? Vertailivat Breraa, Audi TT:tä ja RX 8:aa. Kaikki ukot tunnustivat pitävänsä salaa eniten Alfasta ja se todettiin muotoilultaankin parhaaksi oikein taiteentuntijoiden toimesta.
Parasta oli kuitenkin se kun Alfa Romeosta ylipäätänsä todettiin jotenkin niin, että autoharrastaja voi nimittää itseään tosi Äijäksi (alkukielellä petrolhead) vasta omistettuaan Alfan. Sitä kun ei osteta poseerausmielessä vaan intohimosyistä ja kun sen kanssa löytää itsensä kuitenkin savupilven keskeltä moottoritien pientareelta .
Jeremy Clarkson on melkein poikkeuksetta pitänyt Alfoista, yksi malli on kait ollut, jolle hän ei ole lämmenyt. 166 facelift sai älyttömän hehkutuksen aikoinaan. Vähän eilisen tyyppiseen tulokseen tultiin focus RSn, R32n ja 147 GTAn välillä. GTA oli nopein viivalta, hitain radalla ja kaikki olisivat ottaneet sen.
Carlo Coppa kirjoitti: ... Parasta oli kuitenkin se kun Alfa Romeosta ylipäätänsä todettiin jotenkin niin, että autoharrastaja voi nimittää itseään tosi Äijäksi (alkukielellä petrolhead) vasta omistettuaan Alfan. Sitä kun ei osteta poseerausmielessä vaan intohimosyistä ja kun sen kanssa löytää itsensä kuitenkin savupilven keskeltä moottoritien pientareelta .
Tuo pätee ainakin seiskavitoseen...
Muttei onneksi (vielä) omaan 156 SW:hen. Yli kaksi vuotta onnellista yhteiseloa, yli 20000 km nautinnollista ajokilometriä. Ongelmat: öljyä lisätty (vaihdon välillä...) ja 2x ajovalon H7-polttimo vaihdettu. No joo, takarekisterikilven toinen valo on nyt pimeenä... niin, ja 60 tkm huolto maksoi yli 700k€.
No joo, 2½ vuotta sitten ostin 80tkm ajetun ja täydellisellä huoltokirjalla varustetun ´98 156 V6:n 12000 eurolla.
Sen jälkeen (nyt mittarissa 180tkm) huolto- ja korjauskuluihin on mennyt enemmän kuin auton hankintahinta oli... ja Deltassa on huollettu vain kerran pakon edessä.
Tiellekin on jättänyt muutaman kerran:
1) Työmatkalla etupyörän laakeri alkoi pitää yhtäkkiä niin pahaa ääntä, ettei uskaltanut jatkaa matkaa (meni koko napa uusiksi).
2) Työmatkalla etuputki hajosi kappaleiksi ohitustilanteessa ja melkein ajoin kolarin kun kone ei suostunut käymään kuin täyskaasulla, meni seokset kait sen verran sekaisin. Tuolloin oli muuten rankkasade eikä autoa ollut kovin helppoa hallita nappi laudassa..
3) Työmatkalla ns. "tulipelti" pakoputkiston päältä oli ruostunut kiinnityksistään semmoseen kuntoon, että kiinnitykset petti ja alkoi raahata maata. Oli F1-tunnelmaa kipinöiden näkyessä peräpeilistä.
4) Akku simahti töihin lähtiessä mystisesti (akunvaihdolla tietysti hoitui).
5) Työmatkalla rupes kesällä keittämään kun syyläri oli niin hapero.
6) Työmatkalla ohjaustehostin alkoi huutamaan siihen malliin, että oli pakko pysähtyä. Ei ollut letku irti vaan edessä kulkeva tehostimen putki oli läpiruostunut ja tuuttasi punaiset nesteet kertaheitolla pihalle.
Ajelen 140km työmatkaa suuntaansa ja kyllä nuo jutut on ottaneet kupoliin joka kerran oikein todella.
Ja nämä on vaan ne jutut, minkä takia on auto jättänyt tielle...
Suoraan sanoen näin paskaa autoa luotettavuutensa suhteen ei ole mulla - tai tuntemillani kavereillani - koskaan ollut. Koslaa ei ole edes revitelty; kertaakaan ei ole käytetty radalla ja mm. originaali ja täysin toimiva kytkin autossa edelleen.
Tulee vaan mieleen, että mikä perkele tässä automerkissä oikein on kun ei ole tullut kertaakaan edes ajateltua automerkin vaihtoa? J. Clarksonilla taitaa olla kuitenkin joku totuuden jyvä tuossa touhussaan...
Black Label kirjoitti:
Tulee vaan mieleen, että mikä perkele tässä automerkissä oikein on kun ei ole tullut kertaakaan edes ajateltua automerkin vaihtoa? J. Clarksonilla taitaa olla kuitenkin joku totuuden jyvä tuossa touhussaan...
-Black Label
Kaikissa meissä asuu pieni Clarkson.
Olikohan tämän foorumin anteja tai ei, mutta mieleen on jäänyt elämään Clarksonin puolitotuus, jonka mukaan Alfa hankitaan pelkästä intohimosta, naapurien ja työkaverien halveksinnasta huolimatta.
Clarkson on aina ollut mielestäni aidan tällä puolen.
Mainio arvostelu oli taannoin Nuova Bravosta, jonka kaveri näennäisesti ryttäsi. Rivien välissä kuitenkin Peugeot oli se, joka suurimman halveksunnan sai.
Loppukaneettina Clarksonilla oli kyynisesti; sinäkin haluaisit tämän auton.
Cool....
No, näköjään parasta yrittää pysytellä suht. tuoreessa tavarassa... Kalakin maistuu pyyntipäivänä paremmalta kuin viikon päästä
Jaa. Eniten mua huolestuttaa se, että takapotku-Alfat on alkaneet kiinnostaa mua kaikkein eniten...
Hoida hatutus syrjään. Kaikki mitä kamraatit ovat piimäraudan ihanuudesta puhuneet, voit jättää omaan arvoon.
Kolleegani totesi vilpitttömästi viime viikolla 523-merkittömän autonsa olevan niin ruosteessa ovipeltien osalta, että kohta tipahtaa. Vuosimalli on -99, ja yksilö on huolella pidetty ja huollettu.
Alfasi on jo sitä ikäluokkaa, että Il Dottoren äsken mainitsema tuoreustakuu on mennyt umpeen.
Jos työmatkaa kertyy mainitsemasi 140 km/suunta, hanki ihmeessä vaikka veroale Grande Punto Diesel siihen hommaan, ja pidä tuo nykyinen kesäisenä nautintovälineenä.
Jeremy on aina arvostanut italialaisia autoja. Omistanut Alfaa, Ferraria, etc. Katsokaapa youtubesta 166 koeajo! Saksalaisia (autojakaan) ei oikein siedä... Beemereitä varsinkin.
Paras tässä jutussa oli kun vertailtiin sisätiloja: Alfa tuntuu kuin istuisit milanolaisessa cappuccino-baarissa, Audi taas kuin olisit ansassa berliiniläisessä postitoimistossa
onkos kukaan muua nähnyt kun alfa romeo sprint VS Bmw E30 M3 oli testissä radalla. alfan koneen kokoa en muista mut kumpikin oli vuosimalliltaa +-90 luku.
Emäntä oli jo nukkumassa kun tuo pläjäys alkoi, tuli jossain kohdin ihmettelemään mitä touhuan.
Ei voinut mitään, olin kippurassa soffalla ja nauroin kuollakseni.
On se vaan hyvä ohjelma, ainoa mitä tvstä itse katselen.
pandasta tulee normi auto kun pidentää muutaman metrin
kiltti_oon kirjoitti:onkos kukaan muua nähnyt kun alfa romeo sprint VS Bmw E30 M3 oli testissä radalla. alfan koneen kokoa en muista mut kumpikin oli vuosimalliltaa +-90 luku.
Mikäli tämä on top gearissa tapahtunut, kiinnostaisi kyllä kovasti nähdä. Epäilenpä hiukan, eihän bemari nyt antaisi autoansa testattavan noin ylivoimaista vastustajaa vastaan. Hienoa kyllä olisi nähdä stig sprintin ratissa..."Jotkut sanovat, että hän saa sprintin sähköt toimimaan luotettavasti...Ainoa mitä me tiedämme, että hänen nimensä on the stig..)
-Alfaa käytetään usein merkitsemään ensimmäistä tai merkityksellisintä.
kiltti_oon kirjoitti:onkos kukaan muua nähnyt kun alfa romeo sprint VS Bmw E30 M3 oli testissä radalla. alfan koneen kokoa en muista mut kumpikin oli vuosimalliltaa +-90 luku.
Fifth Gearissä (BBC:n kilpailevalla kanavalla pyörivä auto-ohjelma) testasi joskus hf integrale vs e30 M3. Eipä niillä ihan samalla lailla uskallettu ajaa kuin mitä valmistajien antamilla koeajokappaleilla yleensä
sataviisviis kirjoitti:Luinkohan jostain oikei, että uudet jaksot alkaisi Max:lla tässä kuussa. Ei tarttis enää katsella niitä 5vuotta vanhoja jaksoja.
Top Gear ei vanhene. Ainoastaan eka kausi (joita ei ole koskaan tullut Suomi-töllöstä) on aika uudelleenkatsomatonta kamaa. 6 vuotta vanhat superautot on yhtä mielenkiintoisia kuin uudetkin. Ja viihdearvo pysyy samana.
Jos tahtoo uudempaa kamaa, niin torrent-tv auttaa...
James May oli keskiviikon Hämeen Sanomien mukaan käynyt Suomen vierailullaan myö Ahveniston rataan tutustumassa. Eikä kyytiä ollut tarjonnut kun joku eläkeläinen, sukunimi taisi olla Häkkinen ja ajokkina taksi-mersu ( 63 AMG )
RIPA kirjoitti:James May oli keskiviikon Hämeen Sanomien mukaan käynyt Suomen vierailullaan myö Ahveniston rataan tutustumassa. Eikä kyytiä ollut tarjonnut kun joku eläkeläinen, sukunimi taisi olla Häkkinen ja ajokkina taksi-mersu ( 63 AMG )
Engelspelle missasi Suomen merkittävimmän rata-tapahtuman,
nimittäin Ahveniston Alfa Cupin.
Tai mistä sitä koskaan tietää... ...
otti kypärän päästä,,, se ajo Ferrari FXXllä kierroksen testiradalla, aikas nopee peli 7 sekuntia nopeempi ku Gumpert, Skumi tais olla vaa tän yhden jakson Stiginä...
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Tainnut olla ainakin muutama eri julkkis- Stig Top Gearissa matkan varrella, veikkaan Häkkistäkin. Eläkeläiset käyvät vähän pitämässä hauskaa.
Ja sen ensimmäisenhän ne vaihtoi ihan reilusti, ajoivat sen jaggen lentotukilukselta mereen ja sanoivat että sinne meni ja uutta putkeen. Käsittääkseni oli joku britti vakioautosarja kuski se ensimmäinen.
Tosi ovela veto oikeastaan julkaista nyt Schumi Stiginä. Sehän on varmasti monen mielestä varmasti se kovin jeppe jolla on tänä päivänä aikaa ajella jossain TV-ohjelmassa. Tekee varmaan hyvää katsojaluvuillekin.
Nyt ois oikeastaan sama jos Schumi ajelis muutaman jakso Stigin hommia visiiri auki. Tietäisipähän että on oikeasti kova jamppa ratissa. Puhua sen ei kuitenkaan mieluusti tarvisi edelleenkään
Kait se nyt Schumi ajo FXX:llä kun se oli sen oma ratapirssi . Ja kun noita on tehty vaan sen 30 kpl niin eipä niitä noin vaan taida saada ajettavaksi.
Mielestäni jakson lopussa tehtiin selväksi korostetusti, että koko juttu oli vitsi. Stig pysyy mysteerinä (hyvä niin) ja Schumi oli vaan messissä kellottamaan ton autonsa.
Matti_S kirjoitti:Kait se nyt Schumi ajo FXX:llä kun se oli sen oma ratapirssi . Ja kun noita on tehty vaan sen 30 kpl niin eipä niitä noin vaan taida saada ajettavaksi.
"Ferrari has built 30, expanding the original 29 that were planned. These have all been sold to pre-selected past Ferrari customers, with the exception of one which was retained by Ferrari S.p.A. Ferrari's F1 World Champion driver, Michael Schumacher, received the 30th. Schumacher's FXX differs from others in that it is the only black FXX without a stripe, it comes with red trim on the wheels, it has matte exhaust tips (regular FXX's have chrome tips), and his personal logo is stitched on the racing seats."
Lainaus wikipediasta. Eli 30 tehtyä joista 29 myytyä ja toi 30. on sitten schumin.
Jaksossa jossa ukot ajoivat Afrikan läpi oli jollain rastilla tummahipiäinen Stig testaamassa miesten autot. Itselle jäi epäillys että kyseessä olisi ollut Hamilton.
Kulkupelikseen Afrikan läpiajoon Clarkson oli yllättäen valinnut 'Afrikan ainoan' Lancian.
motorhead kirjoitti:Jaksossa jossa ukot ajoivat Afrikan läpi oli jollain rastilla tummahipiäinen Stig testaamassa miesten autot. Itselle jäi epäillys että kyseessä olisi ollut Hamilton.
Tjoo. Noilla "ulkomaankeikoilla" noi on aina Stigin "serkkuja" ton spiikkauksen mukaan. Ja BBC:hän on jo myöntänyt, että valkoisiin pukeutuneita Stigejäkin on ollut jo useita. Esmes Renaultin F1 autoa ajoi Kovalainen Stigin asussa. Ja veikkaisin että joitain muitakin harvinaisempia vimpaimia on saattanut ajaa tehtaan oma kuski.
Mutta joka tapauksessa parempi vaan kun pysyy salaisuutena. Stigin tehtävä sarjassa on toimia puolueettomana kuskina eri autoille ja henkilöllisyyden paljastuminen ei auta asiaa mitenkään. Pikemminkin päin vastoin.
No, näköjään parasta yrittää pysytellä suht. tuoreessa tavarassa... Kalakin maistuu pyyntipäivänä paremmalta kuin viikon päästä
Jaa. Eniten mua huolestuttaa se, että takapotku-Alfat on alkaneet kiinnostaa mua kaikkein eniten...
Älä helvetissä edes ajattele. Ei mainitsemasi 156-kokemuksen jälkeen. Minut takapotku vei tilapäiseen konkurssiin ja melkein lepositeisiin. Nyt olen vähintään kolmen vuoden toipilaslomalla. Toipumisen edellytyksenä on, että auto pysyy vähintään 100 kilometrin päässä koko ajan, eikä Alfabbs-saitista käytetä muuta kuin yleistä löpinää -palstaa.
Tuollainen Ferrari FXX kävi pari vuotta sitten Suomessakin jonkun norjalaisen porukan toimesta. Radalla kulki vain 80 km/h, koska varikkomoodi jumittui päälle, mutta olihan jo pelkkä auton tyhjäkäynti veret seisauttava kokemus.
motorhead kirjoitti:Jaksossa jossa ukot ajoivat Afrikan läpi oli jollain rastilla tummahipiäinen Stig testaamassa miesten autot. Itselle jäi epäillys että kyseessä olisi ollut Hamilton.
Kulkupelikseen Afrikan läpiajoon Clarkson oli yllättäen valinnut 'Afrikan ainoan' Lancian.
En nähnyt jaksoa, mutta tuli mieleen että se tummaihoinen kaveri olisi voinut olla se afrikkalainen Pariisi-Dakar rallin konkari, jonka nimeä en nyt saa mieleen. Tais ajaa Toyotalla jossain vaiheessa.
Puppua on Top Gearissa lasketelleet jos noin väittivät, vaikka kieli poskessa lienee heitettykin. Etelä-Afrikassa toimii yksi laajimman varaosavalikoiman omistavista Lancian varaosien toimittajista: http://www.lancia.co.za/ . Tuolla olisi jopa tohon montecarlooni saatavilla alkuperäisosia mitä ei oikein muualta saa.
Alfa Romeo 166, ei ole autona ehkä mitenkään kummoinen. Se kulkee joltisestikin, mutta etuvetoisuuden vuoksi ohjaaminen jää lähinnä ylempien voimien haltuun. Vaikka 166 onkin ajokkina kehno, on se muutoin tyylikäs – juuri sellainen auto, joka kuuluisi Eurooppalaisen linnan pihaan, kuten Jeremy Clarkson unelmoi.