Viimeistä kertaa elokuvissa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Seiska5mma

Viimeistä kertaa elokuvissa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ajattelin rentoutua ja mennä elokuviin. Viimeisten viiden vuoden aikana olenkin jo kerran käynyt. Olin pantannut piraattilatailua uuden Jason Bourne -elokuvan osalta. Pätkää oli kehuttu siinä määrin, että päätin kerrankin maksaa siitä, mistä kuuluu maksaa.

Leffa alkoi armeliaasti ilman mainoksia. Pari väkivaltaista traileria myöhemmin päästiin jo alkulogoon. Sen jälkeen luulin, että silmäni ovat pettäneet lopullisesti. Käsivaratekniikkaan nojaavan leffan viliseminen valkokankaalla oli aivan helvetillistä katsottavaa. Olen huomannut saman efektin kun olen työni puolesta joutunut testaamaan uusia teräväpiirtovideokameroita. Esimmäistä kertaa on mainosmies joutunut valehtelemaan kun niitä on pitänyt kehua. Aina kun seuraa kohdetta, häviää ohi kiitävä taustamaisema jonkunlaiseen vilisevään söheröön, jota silmä ei osaa seurata.

Sama raastava fokuksen kadottamista muistuttava ilmiö vaivasi koko leffaa. Sattumalta siinä kuvattiin kerrostalomiljöötä lähes puoli leffaa. Joka kerta kun kamera panoroi pitkin ikkunarivejä, sai saman ikkunan paikkaa ihailla sekä varsinaisessa kohdassa, hieman edessä ja vähän jäljessä.

Voi olla että vika on minussa, mutta luojan kiitos, saan tehdä ihan rauhassa ja migreenikohtauksen partaalla seuraavan päätöksen: ei ikinä enää elokuviin, pitäkää tunkkinne.

Epezi
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos nykyiset elokuvat tuntuvat kuvauksen suhteen liian nopeatempoisilta, niin älä vain erehdy katsomaan nykypoppi-musiikkivideoita :crazyeyes: . Videoissa hypitään paikasta toiseen aivan käsittämättömällä nopeudella, niin ettei nopeakaan kaveri pysty saamaan käsitystä kohtauksesta, saati tällainen hidas hämäläinen. Niistä jos jostain saa päänsäryn ja epilepsia-kohtauksia.

Seiska5mma

Top Gun on katsottu ilman migreeniä 80-luvulla - ainoa leffa, missä Cruisella ei ole sitä typerää keinohymyä tai sormet suorana kun kässärissä lukee, että näytä siltä kuin ajattelisit. Nyt on vika kyllä jossain HD-tekniikan syövereissä. Aivan kuin jokin beta-version kuvanpakkausta harrasteleva tietokonealgoritmi päättäisi, mitä näytetään ja miten. Vanha kunnon filmi sentään näytti kaiken, mitä kuvattiin. Nyt näyttää siltä, että pikselit arvotaan ruudulle.

Oldgrain
Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

Seiska5mma kirjoitti:Top Gun on katsottu ilman migreeniä 80-luvulla - ainoa leffa, missä Cruisella ei ole sitä typerää keinohymyä tai sormet suorana kun kässärissä lukee, että näytä siltä kuin ajattelisit. Nyt on vika kyllä jossain HD-tekniikan syövereissä. Aivan kuin jokin beta-version kuvanpakkausta harrasteleva tietokonealgoritmi päättäisi, mitä näytetään ja miten. Vanha kunnon filmi sentään näytti kaiken, mitä kuvattiin. Nyt näyttää siltä, että pikselit arvotaan ruudulle.
Bourne Ultimatum on kyllä kuvattu ihan normaalille 35mm filmille ja riippuen teatterista missä kävit katsomassa, tuskin se HD:nä näytettiin edes. Ei ole kovinkaan montaa 2K projektoria käytössä (pari taitaa olla tennispalatsissa, tai ainakin sinne niitä oli tulossa). Itse olen jonkin verran HD-pätkiä katsellut (tosin ihan vaan kotimonitorilta) ja en kyllä itse ole tuohon samaan fokuksen hyppelyyn törmännyt tai ainakaan en ole huomannut. Veikkaisin että kyseisessä elokuvassa on vaan ohjaaja/cinematographer hakenut jotain tiettyä tyyliä kuvaukseen ja epäonnistunut siinä (ainakin joidenkin mielestä, itseä ei kyllä pahasti häirinnyt). Toki kaikkien silmät ovat erilaiset ja en ole kyllä koskaan tuota silmälläpitäen elokuvaa katsellut. Pitänee joku kerta oikein keskittyä tuohon ja tiirailla.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Wile E. Coyote
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kuulostaa oudolta. Itse pidin kovasti, enkä kiinnittänyt huomiota moiseen ilmiöön. Olisko projektorissa jotain vikaa? Vanhemmat analogiset saattaa ainakin välkyttää kuvaa ilkeästi nopeissa sivuttais liikkeissä. En nimittäin itsekkään ole viehtynyt monissa musiikkivideoissa käytettyyn kuvaus "tekniikkaan" jossa leikataan 1/2 sekunnin välein ja kameraa käyttää muutenkin ilmeisesti koulutettu apina? Tai sitten sun täytyy tyytyä hiljaiset sillat tyyppisiin pätkiin tulevaisuudessa :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Seiska5mma

Voi olla, että istuin kerta kaikkiaan liian lähellä, neljäs rivi ja pieni teatteri. Toinen mahdollisuus on, että silmissä on jotain vikaa, viitteitä on. Huonoja litteitä näyttöjä ei voi käyttää. Eikä oikein hyviäkään. Stereonäkö on aina ollut keskikentässä olematon eikä se vanhemmiten parane. Konehuoneessakin saa pian tiirailla yhdellä silmällä samalla tavalla kuin jurrissa avaimenreikää, jos meinaa johonkin osua.

Tuosta HD-kameroiden ja muutenkin digivehkeiden sivuttaisfeelusta pistän tähän ketjuun rainaa kunhan saan väännettyä.

Vastaa Viestiin